Oud-katholieke kerk
Jmoet bezuinigen tot
ibestaansminimum
Oproep aan kerken om
MPLA te steunen
i
Nederlandse Molukkers
boos op predikant
Conferenti
I
Lutherse oproep
aan kerken en volk
Dertig vrouwen in
centraal comité
In verband met de komende feestdagen zullen de kantoren
van onderstaande banken in Amsterdam, Amstelveen en
Badhoevedorp op dinsdagavond 23 december geopend zijn.
Drieduizend bijbels
naar Estland
VOORBI
VRIJDAG 19 DECEMBER 1975
KERK-BINNENLAND
•7 -Van een onzer redacteuren
v
.HILVERSUM De oud-katholieke kerk van Nederland heeft welgeteld 2802 meelevende leden. Dit
werd bekend gemaakt op de jaarlijkse synode, die onlangs in Hilversum gehouden werd en waarover
bericht wordt in het blad De Oud-Katholiek.
•*-peze 2802 mensen staan voor de
J »"«ware taak, een kerkelijk leven in
"§tand te houden, waarvan de kosten
jaarlijks 1.339.000 gulden bedragen
t (dit cijfer is van 1974). 'Geloven kost
ons, oud-katholieken, dus een kleine
I' vijfhonderd gulden per persoon per
jaar', aldus pastoor drs. G. J. Blom.
Met de lutheranen, doopsgezinden,
remonstranten en de protestanten-
7♦bond heeft de oud-katholieke kerk
.♦•bet lot van de kleine kerken gemeen,
%*$ie het in deze tijd bepaald moeilijk
"hebben. De algemene achteruitgang
-* *XarA de interesse in het georganiseerd
- 1 keriyiiik leven treft de kleine ker-
ken en gevoeliger dan de gro-
-I tere. Ook hebben zij naar verhouding
'-. meer te lijden van de inflatie. Voeg
-Z' <?aar nog bij, dat hun leden zich
steeds gelijkmatige spreiden over het
-^.land, waardoor steeds minder plaat-
v«*selijke concentraties overblijven van
".voldoende omvang om een predikant
-(priester) te betalen en een kerk-
- gebouw te onderhouden.
Z'Ve oud-katholieke synode van 1974
'»*in Egmond aan Zee was daarom uit-
--gesproken mat. De dreiging van een
-letterlijk faillissement was reëel en
>*veel synodeleden leken gelaten op
7*5et einde te wachten. De synodale
'*^»aad bracht een laatste reddingsplan
stemming, dat beschouwd kon
'J^Worden als het 'alle hens aan dek'
'•*om het vege lijf te redden, zolang het
nog maar enigszins mogelijk was.
De stemming van de synode van. 1975
was anders. De kerk heeft zich her
steld en is bereid actief verder te
rooeien met de riemen die er zijn.
En dat bleken er meer te zijn dan
gedacht was, aldus De Oud-Katho
liek.
Plan
Op verzoek van de vorige synode en
gedVongen om tot het bestaansmini
mum te bezuinigen presenteerden de
bisschoppen een 'plan voor de pas
torale verzorging in de oud-katho
lieke kerk van Nederland' voor de
komende jaren.
Volgens dit plan zullen de 28 kerken
en pastorieën, die er nog zijn, en het
seminariecomplex gehandhaafd blij
ven, omdat het kerkelijk leven van
groepen gelovigen zich om deze cen
tra afspeelt. Waar deze niet meer
door pastoors bewoond zullen wor
den, dient uitgezien te worden naar
bewoners, die zo'n complex zijn
centrumfunctie kunnen laten behou
den.
Voor een minimum aan pastorale
verzorging zijn vijftien priesters in
volledige dienst nodig. Nu zijn er
nog negentien. Het is de bedoeling,
dat deze vijftien priesters in strate
gisch gekozen plaatsen zullen wonen,
en dan van daaruit een groter gebied
pastoraal verzorgen. Van deze voor
gestelde plaatsen is Arnhem het
meest oostelijk gelegen, Rotterdam
het meest zuidelijk en Alkmaar het
noordelijkst.
De bisschoppen stellen zich voor, dat
naast deze vijftien fulltime priesters
andere mensen mee zullen helpen in
het pastoraat: priesters in beperkte
dienst (parttime), priesters in bui
tengewone dienst (die een volledige
werkkring buiten de kerk hebben),
diakens en andere kerkelijke mede
werkers.
In het pastorale plan spreken de bis
schoppen de wens uit, dat de gelovi
gen in de gelegenheid blijven op
zondag in de kerkgebouwen de eu
charistie te vieren. Als dat niet kan,
wordt aangeraden op de zondag een
woord- en gebedsdienst te houden.
In de synode werd ook de mogelijk
heid geopperd, om in een woord- en
gebedsdienst, waar geen priester
aanwezig is, toch een communie
dienst te houden met vooraf gecon
sacreerde gaven.
Vrijwilligers
De synodale raad zal 'n lijst aanleg
gen van gemeenteleden die bereid
zijn hun gaven en talenten in dienst
van de kerk te gebruiken, zodat in
voorkomende gevallen op hun dien
sten een beroep kan worden gedaan.
En de generale thesaurie kon mel-
nen, dat de paniek van vorig jaar dit
positieve gevolgen had, dat de fi
nanciële bijdragen van de meeleven
de leden in het afgelopen jaar hoger
waren dan begroot, zodat er weer
grond was voor voorzichtig vertrou
wen in de toekomst.
VAN LEZERS
Ommoord
Uw bericht, dat een groep gerefor
meerden in Ommoord aansluiting
zoekt bij de geref. kerk van Alexan-
derstad, berust waarschijnlijk op
een misverstand. Deze groep blijft in
'de geref. kerk van Ommoord. Wat
zij willen is alleen maar gewoon
'gereformeerd zijn en blijven.
Op een vergadering van meer dan
vijftien gezinnen is besloten een
brief naar de kerkeraad van Om
moord te zenden met het verzoek om
gewone gereformeerde kerkdiensten
des zondags naast of lnplaats van de
gezamenlijke (alternatieve) diensten
die nu elke zondag worden gehou
den. De kerkeraad wil niet inzien
dat een grote groep haar beleid
t.a.v. de oecumene niet accepteert.
Dat dwingende beleid dat reeds van-
af het begin gevoerd is, vloeit voort
uit het besluit, dat men nam, toen
Ommoord nog maar Das werd be
woond, om hier in Ommoord één
kerk te maken en zo een voorbeeld
van eenheid te zijn voor kerkelijk
Nederland. Een dwaas besluit wat
zonder de gemeente van toen en nu
is genomen.
Op de gehouden vergadering is dui-
..dèlijk naar voren gekomen dat wij
met elkaar beslist in onze kerk wil
len blijven en geen scheurmakers
willen of kunnen zijn, maar alleen
maar wat we zijn: gereformeerd.
Jammer dat daarvoor geen begrip
wordt gevonden bij onze kerkeraad.
Uiteraard kunnen we in dit schrij
ven niet uitvoerig ingaan op al de
bezwaren die wij tegen het beleid
hebben, o.a. mogelijkheid van vrij
zinnige prediking, samen met de
R.K. avondmaal vieren. Avondmaal
met kinderen waarbij inplaats van
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
'onfeilbare paus' Heggers een wet
boek van strafrecht maken voor zg
'niet bijbelgetrouwen'. Ik neem aan
dat de hierdoor ongetwijfeld Veront
ruste synode hem voor een gesprek
zal uitnodigen.
Wilnis J. Vlutters
wijn limonade wordt geschonken,
open jeugdwerk enz. Tegen dit alles
is onze actie gericht en langs legale
kerkelijke weg hopen wij te komen
tot een gezond gereformeerd kerke
lijk leven. En wanneer anderen dan
willen zoals het beleid van de ker
keraad is, welnu wy zullen niet te
genwerken en hun inzicht respecte
ren maar dan vragen wij ook van
hen respect voor onze bedoeling en
geen verdachtmaking of verkette
ring.
Graag willen wij samenwerken met
een ieder die de Here Jezus lief
heeft maar dan alleen langs de aan
gewezen weg zoals de Synode die
heeft gegeven.
Rotterdam J. B. Cok
CDA (2)
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel 020-913456,
Postbus 859.
Redaktie:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM'DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG'LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE'GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel 05200-17030.
Postbus 3.
Helaas blokkeert de ARP nog de
weg naar het ene CDA. Deze'partij,
anthans een deel harer leden, is be
vreesd, dat mensen op verkiesbare
plaatsen zullen komen, die niet (voor
honderd procent) aanspreekbaar
zijn op de christelijke grondslag. Het
kan aan mij liggen, doch ik begrijp
dat niet goed. Naar mijn idee kan
slechts een christen voorstander zijn
van een christelijke politiek. Verder:
De vrees in delen van de ARP is
niet gerechtvaardigd., Elke kandida
tuur kan, zo nodig, geblokkeerd
worden. Met z'n allen kiezen we
toch!
Wat zich nu (nog) rond het CDA
afspeelt, is een uiterst bedroevende
en in de grond een on-christelijke
zaak. Op alle geharrewar is slechts
van toepassing, dat 'waar twee vech
ten om een beenenz.". Recente
opinie-peilingen wijzen dat uit.
Dat het in de politiek niet (mede)
om macht gaat van partijen
is een wereld-vreemde idee. Ook wij
confessionelen zijn slechts gebaat bij
sterke partijvorming en een zo groot
mogelijk aantal stemmen en zetels.
Slechts dan kan er sprake zijn van
vormgeving helaas altijd met com
promissen aan christelijke poli
tiek.
Rotterdam W. van der Waal
Ds. Hegger
De nieuwe richtlijnen voor bezwaar
den zijn mede ondertekend door ds
Hegger. Ongeveer tezelfdertijd als ds
Hegger ben ik van de rk kerk over
gegaan naar de gereformeerde kerk.
Hij verliet de rk kerk onder andere
omdat hij de onfeilbaarheid van de
paus niet langer kon erkennen en
omdat de ware leer hem benauwde.
In de gereformeerde kerk zien we
ZAANSTAD De kerkeraad van
de lutherse gemeente te Zaanstad
heeft een oproep gericht tot alle ker
ken van Nederland, om door gebed,
geschrift en gesprek zich in te zetten
voor stopzetting van geweld als mid
del om politieke doeleinden te ver
wezenlijken.
Tevens richt de kerkeraad een op
roep tot het hele Nederlandse volk,
blank of gekleurd, om 'samen met
de vreemdelingen op zijn grondge
bied' te trachten de problemen zon
der geweld op te lossen. Dit dient te
gebeuren, aldus de kerkeraad, met
aandacht voor ieders opvattingen en
geloofsovertuiging en in het besef,
dat het doodschieten, bedreigen of
gijzelen van onschuldigen nooit tot
een oplossing kan leiden.
UTRECHT De Molukse evangelische kerk in ons land keurt de
uitspraken af, die de secretaris van synode van de protestantse kerk
van de Molukken, ds. P. Tanamal hier heeft gedaan. Ds. Tanamal is
in ons land op bezoek na zijn verblijf in Nairobi, waar hij de assem
blee van de wereldraad van kerken heeft bijgewoond. De Molukse
predikant is gast van de hervormde kerk.
Van onze redactie
NAIROBI Van het nieuwe
centrale comité van de wereld
raad van kerken, dat uit 130 leden
bestaat, komen er 17 uit Afrika,
19 uit Azië, zeven uit Australië
en de Stille Zuidzee, 28 uit West-
Europa, 21 uit Oost-Europa, negen
uit het Midden-Oosten, 4 uit La
tijns Amerika, twee uit het Cara-
ibisch gebied en 28 uit Noord-
Amerika.
In het centrale comité zitten 87
ambtsdragers, 48 leken, dertig vrou
wen en dertien jongeren. Het comité
kan verdeeld worden in zestien rich
tingen: 8 oriëntaals orthodox, 19 oos
ters orthodox, dertig hervormden en
gereformeerden, negentien luthers,
twaalf verenigd, veertien anglicaans,
zestien methodisten, zes baptisten,
twee discipels, twee moravische
broeders, een pinkstergemeente, twee
onafhankelyken, een oud katholiek,
een quaker, een leger des heils, een
mar thoma.
De voorzitter van het centraal comi
té wordt voor de komende zeven
jaar de Canadese aartsbisschop Ed
ward Scott, de primaat van de ang
licaanse kerk in dat land. Hij wordt
terzijde gestaan door de Armeense
aartsbisschop Karekin Sarkissian uit
de V.S. en mevrouw Jean Skuse, de
algemeen secretaris van de Australi
sche raad van kerken.
Het centrale comité vergadert ééns
per jaar. Het uitvoerend comité ver
gadert daar tussen nog een maal, sa
men met de zes presidenten en de
ere-president van de wereldraad. De
ere-president is dr. W. A. Visser 't
Hooft
Vijf Nederlanders zijn gekozen in de
comité's die het wei'k van de wereld
raadprogramma's begeleiden totdat
het nieuwe centrale comité volgend
jaar augustus bijeenkomt. Het zijn
mr. G. W. Maas Geesteranus (Com
missie internationale zaken), dr. H.
M. de Lange (commissie kerk en
maatschappij), prof. dr. D. Mulder
(dialoog met aanhangers van andere
godsdiensten en ideologieën), drs.
Jan Pronk (commissie van de kerken
voor ontwikkelingssamenwerking)
en ds. R. J. van der Veen (commissie
van het programma tot bestrijding
van het racisme).
Maandag had hij voor, de radio het
standpunt van zijn kerk herhaald:
geen zelfstandigheid van de Moluk
ken, meewerken aan de vooruitgang
van Indonesië en de terugkeer van
zoveel mogelijk Molukkers naar hun
vaderland.
Volgens een verklaring van het mo-
deramen van de Molukse evangeli
sche kerk getuigen deze uitspraken
van de predikant van een opportu
nistische houding. Het moderamen
herinnert eraan dat de Molukse pro
testantse kerk wel degelijk een aan
deel heeft gehad by het uitroepen
van de republiek der Zuid-Moluk-
ken. Het moderamen, dat onder lei
ding staat van ds. D. Pesulima uit
Lunteren, wijst er op dat het Moluk
se volk gebukt gaat onder vreemde
bezetting en dat onrecht en politio
nele acties er hoogtij vieren.
Volgens de Molukse evangelische
kerk, mét 19.000 leden de grootste
Molukse kerk in ons land, zijn de
woorden van ds. Tanamal eenzijdig
en verdoezelt hij de realiteit. De zaak
van het Zuidmolukse volk is aldus
het moderamen geen kerkelijke,
maar een politieke zaak: het recht
op zelfbeschikking.
Ds. Tanamal wenst nu niet te rea-
ren, Na afloop van de gijzeling in
Amsterdam hoopt hij kontakt op te
nemen met de Molukse groeperin
gen, ook met de Molukse evangeli
sche kerk, waarmee hij met histori
sche banden is verböndèn.'
Van een onzer redacteuren
DRIEBERGEN In een oproep aan de kerken vraagt het komitee kerken voor Angola aan de christenen
en de kerken in ons land een krachtig protest tegen de buitenlandse inmenging in Angola en doet het een
oproep tot politieke en materiële steun aan het Angolese volk en de MPLA.
De eerste ondertekenaars van de
oproep zijn prof. dr. K. A. Deurlo,
Amsterdamds. Maria de Groot, Den
Haag; pater J. van Kilsdonk, Am
sterdam; pastor Jan ter Laak,
Amersfoort. Tot de verdere onder
tekenaren behoren prof. dr. H. Berk
hof, Oegstgeest; Dolf Coppes, Bun-
nik; ds. Anton Dronkers. Drieber
gen; dr. E. Flesseman-Van Leer,
Amstelveen; dr. O. Jager, Kampen:
ds. A. Klamer, Hilversum: prof. dr.
G. Th. Rothuizen, Kampen: dr. Her
man Wiersinga, Amsterdam; prof.
dr. H. J. van Zuthem, Delft en ds.
Rochus Zuurmond, Delft.
'De oorlog in Angola is op het mo
ment de enige grootscheepse oor
log in de wereld', zegt het komitee
Kerken voor Angola. Vanaf het be
gin is deze oorlog het gevolg ge
weest van allerlei buitenlandse in
menging. Maar op dit ogenblik
dreigt het konflikt uit te groeien tot
een massale oorlog, waarbij alle gro
te mogendheden betrokken zijn. En
elke stap van de 'ene kant leidt tot
een volgende (eskalerende) stap van
de andere kant.
Volgens het Komitee zou het voor
Angola het beste zijn als de ver
schillende landen hun troepen uit het
land zouden terugtrekken, 'in de
eerste plaats de door Zuid-Afrika
gestuurde legermacht. Als ook Zaire
zich bereid verklaart zijn leger ujfc
Angola terug te trekken, kunnen
ook de Cubanen en Mozambikanen
die de MPLA te hulp zijn gekomen
weer naar huis terugkeren. Op de
ze manier is dan te voorkomen dat
er een 'Afrikaans Vietnam' ont
staat.
Door dit konflikt dreigt de zaak
waar het werkelijk om gaat verlo
ren te gaan. Het gaat uiteraard om
de toekomst van de Angolezen. Het
is een algemeen bekend feit dat An
gola rijk is aan grondstoffen. De
MPLA is, in tegenstelling tot de
door het westen gesteunde FNLA en
UNITA, van mening dat onafhanke
lijkheid weinig inhoud heeft als het
land niet zelf kan beschikken over
de opbrengsten van haar bodem
schatten.'
Verzoening
(Advertentie)
Algemene Bank Nederland N.V.
Amsterdam-Rotterdam Bank N.V.
Bank Mees Hope N.V.
Nederlandse Credietbank N.V.
Nederlandse Middenstandsbank N.V.
De verzoeningspoging tussen de drie
bevrijdingsorganisaties is mislukt
als gevolg van de tegengestelde
doelstellingen van deze groepen, het
geen leidde tot een machtsvacuüm.
'Als men dan toch hoopt op verzoe
ning, dan vergeet men', aldus het
komitee, 'dat de FNLA en de
UNITA, die sterk stamgebonden
zijn, hun positie vooral te danken
hebben aan buitenlandse steun uit
o.a. Zaire en Zuid-Afrika. Daarom
zou verzoening hier een andere be
tekenis kunnen krijgen. Verzoening
door steun aan de MPLA, de enige
bevrijdingsbeweging die de zelfont
wikkeling van het Angolese volk
o.a. in het onderwijs en de medische
verzorging, vanaf het begin ter hand
heeft genomen.
In het verleden heeft het westen
(waaronder vaak ook de kerken)
zich opgesteld tegen het Angolese
volk. De kerk heeft zelden openlijk
partij willen kiezen voor de onder
drukten. Zij weigert partijganger
der armen te zijn. Ook nu weer
dreigt de kerk by dit konflikt af-
zydig te biyven.
In een begeleidend stuk zegt het ko
mitee dat christenen by een situatie
van onrechtvaardigheid zoals die in
Angola bestaat niet afzydig kunnen
blijven. 'Niet alleen op grond van de
door de internationale gemeenschap
algemeen erkende rechten van de
mens, maar ook en vooral op grond
van het Evangelie, heeft het Ango
lese volk recht op echte onafhanke
lijkheid. De kerken in Angola heb
ben op enkele uitzonderingen na ty-
dens het kolonialisme aan de kant
van de onderdrukkers gestaan. Dit
geldt vooral voor de katholieke
hiërarchie, en in mindere mate voor
de protestantse zending. De ondub
belzinnige steun van de katholieke
Prof. dr. H. Berkhof
kerk aan het koloniale bewind was
van fundamenteel belang voor de
handhaving van het kolonialisme.
Daardoor kon de onderdrukking on
der het mom van 'christelijk be
schavingswerk' worden voortgezet.'
'Groepen Angolese christenen heb
ben na de omwenteling in Portugal
(april 1974) de medeplichtigheid van
de kerken bekend. Ze riepen de ker
ken op voortaan mee te werken
aan de opbouw van een Angolese sa
menleving. De katholieke kerk met
name heeft echter deze kans voorbij
laten gaan. Ondanks de benoeming
van enkele Angolese bisschoppen
bleef het een 'blanke' kerk. De af
stand tussen de hiërarchie en de be
volking is nauwelijks kleiner gewor
den.
De Angolese kerken kunnen zich in
het huidige konflikt niet duidelijk
uitspreken. Dit komt zowel door hun
belaste verleden als door het feit
dat de kerken in alle gebieden van
Angola vertegenwoordigd zijn en dus
moeilyk voor een van de bewegin
gen kunnen kiezen.'
'Het Komitee Kerken voor Angola
dringt erop aan, dat onze kerken nu
een keuze maken. De kerken moe
ten kiezen voor de onderdrukten, en
opkomen voor hun rechten, ondanks
de zware last van het verleden. Want
de boodschap van het Evangelie is
een boodschap van de bevrijding.
Waar een volk zwaar wordt onder
drukt, nu en in het verleden, worden
wy christenen opgeroepen tot be
vrijding, en niet tot een compromis.
Verzoening vraagt om party kiezen
voor de onderdrukten en om onze in
zet voor rechtvaardige structuren.'
Het komitee Kerken voor Angola
bestaat uit: Dick Dooyewaard,
Jacques van der Hoeven, Edward van
Kervel, Ries Maaswinkel, Meindert
Muller, Bertus Schellingerhout, Ted
Strop-van Meyenfeld, Wilbert Wil-
lems, Adriën-Claude Zöller, Harro
van Zyi.
Het komitee heeft als correspon
dentie-adres: De Drieburg, Hoofd
straat 248, Driebergen. Tel. 03438-
6341.
DE LANGE WEG f
We hadden het er gisteren
hoe de bybel Gods Woord >nz
't een belangrijke zaak is
want dat zit er dan misset
de inspiratie van de bi nd
Maar je zou het misschie n.
van een heel andere zijde i
naderen. Voor veel mense y
ratie een byzonder werk za
Geest in het hart van de tot
van de bybelboeken waa i
boeken onfeilbaar zijn. 0n'
vredigende wyze hebbe
hiermee wordt aangedul
nog nooit onder woordt»op
brengen. Want iedereen v
wat voor ons de bybel is 1u
een vertaling van een daar
gende hebreeuwse of griel cf.
tekst, welke tekst wy »SL1
uit een menigte handschi
ben moeten samenstellen, n
beurt nog al van elkaar erl
Maar dan zyn we er nog
iedereen kan evenzeer wet '®s
grondtekst dan weer vaak e v
steld is uit allerlei ouden jj™
zodat men spreekt van tra bes
bronnen, van auteurs en tei
redacteuren. Een Jesaja 0ï
dag in de week zich tem l6'1
verder te gaan met het scb n 1
hoofdstuk zeven van zyn 5ev
is een fictie. Je zou eige Èaa
meer oog moeten hebben ..K
dat proces, heel die weg
dat alles van het begin af i
die laatste man van wie j [L
bel koopt of krijgt zich a
dan daarvan iets mogen 2
aanzien van Gods zorg. Dir \j
dat ik vandaag zyn Stem
ren. En, om dan het begri
tie een beetje in een grofc J!I'
te zetten, op die weg is a
man of vrouw van even gr ^e!
als die eerste die iets va^he
'vernomen'had begon op te too
WAKE FOREST (VS (EBPS) Het
uitvoerend comité van de baptisten-
wereldalliantie heeft geld beschik
baar gesteld voor de verzending van
drieduizend Duitstalige bybels naar
de Sowjetunie. Het Russische minis
terie van godsdienstzaken heeft hier
voor toestemming gegeven. De by
bels worden van Brussel naar Est
land gezonden.
Het comité stelde ook geld beschik
baar voor de verplaatsing van een
baptistenkerk in Bratislava, Tsjecho-
slowakye, de vernieuwing vai- een
kerk in Chelm, Polen, een nieuw dak
voor een gebouw in Boedapest, een
evangelisatiebus voor de Poolse unie
van baptistengemeenten en kerstpak
ketten voor predikanten in landen,
waar de tractementen byzonder laag
zyn.
ep
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Nieuw-Sta
J. L. Koppenhol te Huizen. n
Afscheid van Schiedam oprad
december: ds. H. J. GroBn5
beroepen te Rotterdam t er"
jeugdwerk. P®*
Intrede te Raalte: ds B. a
Strijen en Mookhoek; te'™
wyk: ds R. J. van de Hoef e
te Amersfoort op 26 decei ee
J. Westland uit. Schoonrev sti
vestiging op 25 dec. to
GEREF. KERKEN
Beroepbaar gesteld door re!
Grootegast: J. C. Fockens Ini
horn. z
Beroepen te Kornhorn e
Fockens te Kornhorn, die
heeft aangenomen; te Nfott
kand. B. J. G. Roolvink n
Intrede te Achlum als |ele
past. medew.: kand. P. demi
Exmorra, Ier. godsd. te B^
GEREF. KERKEN VRIJG.
Aangenomen naar Wetsin
i.c.m. Winsum-Obergum: I i
man, kand. te Zwolle, die
voor Avereest-Dedemsvaai
gedam, Beilen-Hooghalei
schenhoek, Diever-Smilde,
de-Overschild, Leerdam,
Marknesse-Nagele en Opei
huisterveen.
GEREF. GEM.
Beroepen te Amsterdam^
J. Karens te Opheusden.
GEREF. KERKEN VRIJG. I
Afscheid van Den Helder i
cember: ds H. Smit, bero
Barendrecht.
Kardinaal Pellegrini
Kardinaal Pellegrino, de
schop van Turijn, heeft ziet
kelyk solidair verklaard
4300 arbeiders in het Lanzo-
werkgelegenheid bedreigd
door de voorgenomen slui
een serie bedrijven. In een I
in de parochiekerk van Ca
hy, dat de arbeiders terei
voeren. Ondernemers, werk
aandeelhouders dienen zich
zyn van hun verantwoon
voor de gehele gemeensi
kardinaal noemde het een s<
zoals de huidige noodsitu
menigeen op egoïstische
wordt uitgebuit.
Johan van der Slui
ei
De vereniging 'Tot heil
te Amsterdam heeft Johan
Sluis belast met de hulp'
aan homofielen. Hy blyft
projectleider van het opvan
in de Willemsstraat. Boven
tram is ruimte ingericht a"
evangelische hulp aan hek,
(EHAH). Johan van der SI
schrijver van het boekje 'Ik
meer zo'.
r
Kerstgastendagen in ruils
vormingscentra, volkshog 1
broederschapshulzen en con a
oorden overal in het land. 1
inlichtingenadres: oecumeni1
diopastoraat, Oranjelaan 8,Br
(tel. 02150-15555).
Kerst-instuiven. Inli<
MAI-bureau, Lange Nieu<
Utrecht (tel. 030-312531).
üid