Het grote konflikt bleef uit 1 Een stapeltje van Kok 'Laat professor en dommee af en toe eens ruilen' De vijfde assemblee in Nairobi FAMILIEBERICHTEN en een kerstverrassing vanonze meesterbanketbakker. de BijenkorfJÏ^J§ [Tcu^rNlS^ I5NT TWflT To M£E~T PKoR'N NEXT TirtEt VOORBUGANGf' Brochure over kerk in Angola to DINSDAG 16 DECEMBER 1975 KERK-BINNENLAND door Aldert Schipper Professor Berkhof heeft gelijk gekregen. De vijfde assemblee is zonder konflikten verlopen. De secre taris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, geeft aan deze wrijvingloze afloop een positieve uitleg. Hij meent dat je hieruit kan afleiden dat de christenen in de wereld hebben besloten elkaar in de wildernis van de crisis en van de ontkerstening te blijven vasthouden. De Nederlandse afgevaardigde van het Vaticaan in de vijfde assemblee, mevrouw dr. Marga Klompé, vindt echter dat de gedelegeerden in Nairobi weinig op de hoogte waren. In onkunde lijkt eerder de verkla ring van de rust in de assemblee te liggen dan in de irenische instelling van de deelnemers. De gebrekkige informatie was opvallend. De assis tent-secretaris generaal van de we reldraad, Konrad Baiser, zei me dat dit voor hem de assemblee was van de consolidatie, een mooi woord voor stagnatie. En de Nederlander Harry de Lange had het over een gigan tische herhalingsoefening. Ongeïnformeerden hoeven geen domme mensen te zijn. Dat is ook in Nairobi gebleken. Het werk dat in de 'wereldraad sinds 1948 is gedaan hebben zij bevestigd en hier en daar wat aangescherpt. Zo besloten de ge delegeerden tot voortzetting van het programma tot bestrijding van het racisme en tot opzet van het pro gramma tegen het militarisme. Hoezeer zij voorkomen wilden dat er konflikten zouden ontstaan bleek, dat het Midden-Oosten in verband met het racisme maar zeer terloops werd genoemd. Uiteraard hadden vele Arabische christenen graag een ver klaring gezien, zoals ook de Verenig de Naties hebben gedaan en waarin racisme in één adem met zionisme zou worden genoemd. Dat is niet ge beurd, vooral ook uit vrees voor een breuk in de wereldraad. De oorspronkelijk voorgestelde harde verklaring over de schending van de mensenrechten in de Sowjet-Unie is ook niet aangenomen. Eveneens uit angst voor een scheuring. Er komt nu een onderzoek naar deze kwestie, waarvan aan het komende centraal comité, volgend jaar augustus, ver- UIT VAN LEZERS Wapenhandel De meeste lezers van uw beschou wingen over wapenhandel zullen de indruk krijgen dat indien wij maar in Nederland de 'verdorven mentali teit' bestrijden van lieden die ge- winshalve wapens willen produceren en/of verhandelen zulks effectief zou zijn. Een slimme vondst. De Neder landse overheid kan natuurlijk geen verboden en geboden uitvaardigen die in Antwerpen nageleefd zouden moeten worden. Zij kan evenmin de Belgische autoriteiten onder druk zetten op het gebied van nalevings- controle ten opzichte van Belgische of EG-wetten, indien die (altijd rea listische) Belgische regering niet gelooft in de mogelijkheid om de zaak in de hand te houden. Maar de kreet 'mentaliteitsverandering' moet het doen, ook over de grenzen! Zo iets schrijven is anderen beschuldi gen van onwil, maar zichzelf ervan vrij pleiten. Den Haag B. Schendstok sr Bob Meijer (2) Naar aanleiding van het bericht dat de NOS de ontslagaanvrage van Bob Meijer heeft ingewilligd, wordt het meer dan tijd, dat de journaaldienst nu eens grondig wordt doorgelicht. De dagelijkse berichtgeving via de televisie is immers van dermate groot belang, dat zo'n onderzoek ge wettigd en vereist is. Het valt mij bijvoorbeeld op, dat er in de woord keuze duidelijke verschillen zijn tus sen de berichten van ANP en NOS. Het zou verhelderend zijn als be kend was, wie deel uitmaken van de NOS-journaaldienst met daarbij hun politieke gezindheid. Het Nederland se volk heeft er recht op, dat de be richten waarheidsgetrouw en zo ob jectief mogelijk gebracht worden, juist met betrekking tot Israël. Utrecht D. C. J. Oosting Max Het doet me genoegen te vernemen dat de handelaren in lompen en oude textiel blij zijn met liefdadig- heidsakties. Als voorbeeld wordt ge noemd de aktie: 'geef Max de zak', die door het hele land trekt en gro te hoeveelheden kleding ophaalt, die de mensen niet meer nodig hebben. Nu ben ik bekend met een groep in Voorburg, die eveneens op liefdadig heidsbasis akties voert, waarvan de resultaten ten goede komen aan de kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel .05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubükatie wordt de naam van de schrijver vermeld. derde wereld. De besteding ge schiedt via niet-officiële kanalen zo danig, dat geen geld aan de 'strijk stok' blijft kleven. De hulp bestaat voor een groot deel uit kledingzen- dingen, kleding die prima geschikt is voor derde-wereldomstandigheden, en hier 'weggegooid' werd, dat wil zeggen opgehaald bij zo'n aktie. Ook de verkoop van nog zeer goede kleding, die men uit de opgehaalde kleding sorteert, levert veel op. Het onbruikbare restant tenslotte gaat de weg van de genoemde lom penhandel. Het kenmerkende van een groot schalige aktie als die van Max Tail leur ls nu, dat alle kleding, ook al is de kwaliteit nog zo goed, wordt verkocht als waardeloze lompen. En het trieste van de zaak is, dat de aktlevoerders van de stichting 'beter met Max' op geen enkele ma nier rekening houden met plaatse lijke groepen. Voor de plaatselijke vrijwilligers ls het een zeer ontmoe digende zaak als Max via dure(l) reklamekampagnes voor de tv, in hun kleine werkgebied in één klap alle kleding ophaalt. En het wordt helemaal triest als de groep uit Voorburg met één vracht wagen lompen bij de handelaar arri veert, en hoort dat er net weer een hele treinlading met vele volle wa gons is aangekomen zodat de prijs die voor de vrachtwagen betaald wordt, niet eens de vervoerskosten dekt. Ik geloof niet dat het hier de plaats is om te diskussiëren over de vraag waar het geld harder nodig is. Ik ben overtuigd van het nut van 'beter met Max' voor veel van onze mede mensen. Ik wens Max' stichting dan ook veel succes toe in streken waar hij de enige aktievoerder is. Maar het lijkt me goed te bena drukken dat Max er vreemde ge dachten op nahoudt over hoe Je (sa men met anderen) iets kunt doen voor je medemensen. Delft L. J. van Dalen Arie Groenevelt Gelooft de heer R. de Bruin (TT 10- 12-'75) werkelijk dat Arie Groene velt er niet van overtuigd is dat het kabinet-Den Uyl onder deze om standigheden de beste oplossing is? Naar mijn mening wil Groenevelt voorkomen dat zijn medestanders in het kabinet de schuld krijgen wanneer in ons land de zaken uit de hand lopen. Met die schuld wil hij de ARP en de KVP belasten. Hoewel ik geen partijgenoot ben van de premier, ben ik toch van mening dat zijn kabinet ons aller steun verdient. Evenals het in de jaren dertig onbillijk was dat dr. H. Colijn de schuld van alle narigheid kreeg, zou het ook nu te betreuren zijn indien Den Uyl als zondebok zou worden gebruikt. Ook hij heeft te kampen met veel invloeden van buitenaf. Zonder het met hem In alles eens te zijn, verdient hij dit zeker niet, maar dan moet men ook eerlijk het hele kabinet de eer ge ven voor alles wat het tot stand heeft gebracht. En niet kreterig KVP en AR-ministers het verwijt maken dat zij vooruitstrevende maatregelen ontkrachten. Dan zou men toch op zijn minst moeten aangeven waaruit deze ontkrach tingen bestaan. Drachten J. van de Meulen CDA Mag ik als AR-polltieke rot (72) mijn mening ten beste geven? De feiten spreken: het CDA is er, en moet er mi. blijven. Echter onder één voorwaarde: Zonneklaar blijkt uit de gedachten- wisseling der drie partners, dat het struikelblod is, de tweeërlei uitleg van art. 2, waardoor het reeds nu uitkomen van één lijst (zolang de op lossing uitblijft), mi. principieel met verantwoord is. Is hier niet een étappe overgeslagen? Is het ver schil terzake niet te ondervangen door het verbinden der lijsten? Principieel is er dan niets veranderd, en praktisch blijft de weg open voor de groei der drie partners naar el kaar toe. Mijn conclusie is dus: niet forceren, niet marchanderen, maar coöpereren vóór coördineren. Dit ls mi. de juis te weg voor het bereiken van de ge wenste samenvoeging, maar vooraf gegaan door de begeleiding van de twee staven Lieflijkheid en Samen binding. (Zie Zacharia 11 vers 7.) Amsterdam C. M. Hieter slag wordt uitgebracht De door velen verwachte ruzie tus sen de mensen van de evangelisatie en de mensen van 'mission' (evan gelieverkondiging binnen de maat schappelijke situatie) is uitgebleven. Weliswaar was de verzoening tussen de twee groepen niet zodanig dat de groep van Billy Graham overging en hij, oudergewoonte, weer eens met zijn stoet getrouwen door de assem blee heen liep, maar er ontstond geen verdere breuk tussen John Stott (evangelical uit Engeland) en bis schop Mortimer Arais (uit Bolivia). Integendeel, leidende evangelicals geven toe dat zij nader gekomen zijn tot elkaar en de kans op een evan- gelikale tegenoecumene is verdwe nen. Dat er rust heerste in deze vijfde as semblee is ten dele te danken (of te wijten) aan de Afrikaanse kanunnik Burgess Carr, de secretaris generaal van de conferentie van kerken van geheel Afrika, die in de eerste dagen openlijk zei dat het in de Afrikaanse politiek knudde is, doordat zowat geen enkel Afrikaans staatshoofd op een ordentelijke manier aan de macht gekomen is. De Afrikanen hadden met hun Idi Amin vlak in de buurt weinig reden om de Amerika nen en Europeanen hard te vallen. Opmerkelijk was trouwens dat de derde wereld weinig meer geïnteres seerd bleek in 'onze' ideeën van ont wikkelingssamenwerking. Vroeger kon je in dit soort bijeenkomsten de Afrikanen en Aziaten met rode oor tjes laten luisteren naar de snorke- rige verhalen over de percentages, die de westelijke landen zouden gaan afschuiven voor ontwikkelingshulp. De derde wereld denkt nu kennelijk: kletsen jullie maar, wij gaan toch onze eigen weg. Weifelend De vijfde assemblee is een weifelen de, aarzelende en onzekere assem blee geworden, waarvan moeilijk te (ADVERTENTIE) Vanaf woensdag 17 december t/m zaterdag 20 december. Tegen inlevering van Mysteriecoupon nr. 7 bij de klanten service ontvangt u: 1/r 2 kortingcheques elk goed voor 10% korting op al uw aankopen. De korting geldt als u minstens 25.- besteed hebt. Enkele afdelingen uitgezonderd, o.a. parfumerie en boeken. En nog een cheque die u recht geeft op 'n roomboter kerstkrans met zuivere amandelspijs van 8.75 voor 5-95. zeggen is, wat nu eigenlijk de hoofd punten waren. Het uitstekende ver haal van minister Pronk ging geheel over de hoofden van de meeste toe hoorders heen. De indrukwekkend gebrachte speech van premier Man- ley van Jamaica speelde in het ver dere verloop geen rol meer. Het ide ologisch gezwets van mevrouw An- driamanjato trouwens ook niet Dat was weer een hele troost. Voor my persoonlek waren er twee hoogtepunten in het officiële pro gramma en twee hoogtepunten daar buiten. De eerste twee hoogtepunten werden gevormd door de woorden van de uit Chili verbannen bisschop Helmut Frenz. Hij sprak over het lijden. En in de manier waarop hij dat deed bleek dat er niemand meer dan hij gerechtigd is daarover te praten. Lijden kim je niet zoeken; je kunt het ook niet aan anderen opleggen. Lijden is een gave, waarin je nader komt tot de lijdende Jezus. Het andere hoogtepunt werd voor mij gevormd door de korte bijdrage van de Zuidafrikaanse lutherse theo loog Manas Buthelezi, die duidelijk maakte dat politiek en geloof nauw verbonden zijn. 'Hoe kan je de avondmaalsbeker delen met iemand met wie je geen kopje koffie kunt drinken?', was zijn indringende vraag. En dan ben ik de lezer nog schuldig te vertellen wat voor mij de hoqgte- punten buiten het officiële program ma van de assemblee waren. Dat waren de gesprekken met zwarte ge reformeerden uit Zuid Afrika. De passie waarmee deze mensen vast hielden aan Abraham Kuypers ge dachten over de zichtbare en on zichtbare kerk maakte mij heel even trots dat ik ook tot deze club hoor. Het andere hoogtepunt was de om helzing, die my te beurt viel van een bisschop van de African Israel Church Ninevé, wiens kerk officieel tot de wereldraad werd toegelaten. Deze man was buiten zichzelf door de erkenning van zijn onafhankelijke kerk door de grote christelijke fami lie. Dat het de bisschop in de toe komst misschien nog wel eens kan tegenvallen met al die stijve Euro pese en Amerikaanse protestanten heb ik maar niet gezegd. De oecumene, is dat niet de afspraak om elkaar de volgende keer steeds weer te zien? Van een onzer redacteuren CHICAGO/TUBINGEN De moderator (synodepraeses) van de verenigde presbyteriaanse kerk in de Verenigde Staten, ds. William F. Keesecker, heeft voor de theologische hoogleraars een nieuw soort sabbatsjaar voorgesteld. Een sabbatsjaar is al lang gebruike- laatste in zyn antwoord tegen. Vol- lijk aan de Amerikaanseuniversi teiten. Een hoogleraar krijgt dan een jaar vrij om zich speciaal te wij den aan onderzoek. Maar dominee Keesecker wil, dat de theologische hoogleraars hun werk van tijd tot tijd onderbreken, om een jaartje als hulppredikant in het gewone ge meentepastoraat te gaan werken. Omgekeerd vindt hij, dat dominees ook eens de gelegenheid moeten krij gen om te doceren, vanuit de prak- tyk van het pastoraat. Zo'n ruil zou kunnen helpen om de kloof tussen de gemeente en het we tenschappelijk theologie-bedrijf te- overbruggen, aldus Keesecker, die hoopt, dat er een discussie over zijn idee zal komen en dat de algemene vergadering van zijn kerk in mei volgend jaar er wat mee zal gaan doen. Bedankt Dezelfde kloof wordt ook geconsta teerd in een persbericht uit Würt- temberg. Prof. Werner Jetter (62), die in Tübingen praktische theologie doceert, heeft bedankt als synodelid. In een brief aan synodepraeses Hans Eissler schrijft hij, dat de koers, die de synode al enige tijd gaat, de goede verhouding met de evangelische kerk in Duitsland (de koepel van West- duitse landkerken), de wereldraad van kerken en de wetenschappelijke theologie heeft verstoord. De daaruit ontstane spanningen zijn voor alle betrokkenen 'zeer moeilijk' en schaden de creativiteit. De enkele jaren, die hem nog scheiden van zijn emeritaat, wil Jetter rustig aan zijn universiteitswerk wijden. Volgens hem is er een kloof tussen de synode en de meerderheid van de predikan ten, die de koers van de synode niet meer kunnen meemaken. Synodepraeses Eissler spreekt dat Van het stapeltje boeken dat uit gever Kok te Kampen ons stuurde, pakken we om te beginnen een 72 pagina's tellend boekje van de Haag se predikant dr. B. Rietveld dat 'Wat is er aan de hand met de ge reformeerde kerken in Nederland?' heet en 7,90 kost. Het gaat hierin om het volgende. Buitenlandse zus terkerken van de gereformeerde kerken in ons land kijken nogal eens bezorgd en verontrust naar wat zich in die Nederlandse gereformeerde kerken afspeelt: Kuitert, Wiersinga, meedoen met het anti-racismefonds van de wereldraad van kerken noem maar op. Ten gerieve nu van het gesprek met de buitenlandse zusterkerken heeft dr. Rietveld op verzoek van het gereformeerd depu- taatschap 'oecumene buitenland' dit verhaal geschreven en wel op zó'n manier dat het ook voor het binnen land goede diensten kan bewijzen. Dr. Rietveld zet namelijk zonder veel omhaal en uiterst bevattelijk uiteen waar het tegenwoordige theo logiseren vandaan komt en dat (bij voorbeeld) meedoen met het anti- racismefonds geen modegril hoeft te zijn. Hij doet dit zonder plooien glad te strijken, zonder ach en wee te roepen of in de verdediging te gaan. Hij legt het gewoon uit en dat doet hij goed, hij is tenslotte onderwijzer van komaf. Je zou willen dat ieder, al dan niet gereformeerd, kerkmens dit las alvorens zich in de discussie te storten. Niet om zo'n debat af te zwakken maar wel om het meer ni veau te geven. In Tegenwoordig leven' (deeltje van de reeks Nieuw Leven, 154 pagina's, prijs 14.75) is een aantal artikelen gebundeld van de Rotterdamse gere formeerde predikant dr. K. J. Kraan (voorman in de charismatische be weging). Het betreft hier 'stukjes' die hij schreef voor het opiijiërend huis-aan-huis-blad De Havenloods, dat in het Rijnmondgebied verspreid wordt. Het gaat de auteur er voor al om dat wij, zoals hij zegt, 'door- ademd worden van Gods Geest in heel ons bestaan'. 'God draagt hem in zijn hart' ls de titel van nieuwe 'bijbelse verkennin gen' van de Hilversumse dominee dichter, vegetariër en milieubescher mer Hans Bouma. In dit boekje (112 pagina's, prijs 10,90) eerst een reeks notities bij de evangelielezin gen uit het kerkelijk jaar (van pinksteren tot advent) en vervol gens een serie korte overwegingen. Voor wie verlegen zit om kerstver halen en -gedichten is er de bundel 'Kerstfeest' (216 pagina's, prijs 14,90 en na nieuwjaar drie gulden duurder). Als we de inhoudsopgave goed bekeken hebben, zijn alle hier vertegenwoordigde auteurs dames, en onder haar zijn zeer bekenden zo als Annie de Moor-Ringnalda, Nel Benschop en Cateau Kray-Sijsma. Enigszins uitdagend noemde dr. J. van Raalte (docent theologie aan het studie- en vormingscentrum van de evangelische broedergemeente in Suriname) zijn boekje over de funk- tie en opdracht van kerk en chris tendom in de Europese samenleving: 'De puinhoop van het christendom als teken van hoop' (103 pagina's, prijs 11,75). In dit actuele ge schrift geeft de schrijver als zijn mening dat de crisis van het chris tendom geen reden is om te wanho pen, maar om te hopen en aan de slag te gaan. Zeer ad rem is zijn opmerking dat we niet in de ver leiding moeten komen, het hier voor bekeken te houden en elders, bij voorbeeld in Afrika, een 'Corpus Christianum' te willen vormen (want hoe vaak hoor je niet ver zuchten: hier wordt 't toch niks meer, maar móet je eens opletten wat in Afrika gebeurtl). Lovens waardig zijn de registers achterin het boek en de verklaringen van een aantal vreemde woorden. 'Pilatus en Herodes' is de titel van de rede die prof. dr. G. J. D. Aal- ders hield bij de viering van de 95ste geboortedag van de Vrije Universi teit te Amsterdam. Hij is in druk verschenen en leverde een geschrifje van 24 pagina's op (prijs 4,50). Heel kort kunnen we zijn over de Maranatha-kalender, die is immers sinds jaren en dagen bij velen be- Vandaag MIST EN NEVEL Ze hebben mij verteld u bent een God van de donder van storm, hagel en onweer van de machtige bergen en bruisende stromen maar voor mij bent u nog meerjO' de God van de grijze mist die meer dan uw zonnelicht dimensies schept in het veld en aan de einder met geheimen speelt u bent voor mij de God van de bomen waarin de nevels huizen en die met grillige takken uw hulp over dit bestaan inroepen u bent voor mij de God van een stille dag als alles vernevelt in grijze verten en alles wacht en diep geladen ligt van hoop op wat gaat komen u bent er voor mij in een milde blik in kinderspel en een zachte lach de vlucht van een duif een paard en een veulen tegen de melken avondlucht het zachte tsjilpen in.de heg God van mist en nevel verborgen en nabij. Beroepingswerk Ti a ah gens hem is het de kloof tussen de gemeente en de theologische weten schap. De evangelische kerk van Württem- berg, die vanouds een sterk piëtisti sche inslag heeft, stelt zich al lang kritisch op tegen de nieuwe theolo gie en de politieke koers van de we reldraad. LEUSDEN Het programma ter be strijding van het racisme (PCR) van de wereldraad van kerken heeft in Angola zijn werk ten behoeve van de humanitaire projecten van de vrij heidsbewegingen gedaan. Kerkelijke leiders in Angola zijn dankbaar voor dit teken van solidariteit met hun volk in een noodsituatie. Thans be schikken de kerken in Angola op nieuw over de organen, dié program ma's en projecten kunnen opzetten en beleiden. Op dit moment zijn zij de meest aangewezen instanties, met name in de tegenwoordige situatie van grote verdeeldheid. Dat 'is een conclusie van een zojuist bij het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken ver schenen brochure over de protestant se kerk en zending in Angola van 1878 tot 1975. 'Arena zonder tribune' is geschreven door ds. J. Drost, die adviseur van het ADB is inzake de problematiek van zuidelijk Afrika. Hij beschrijft het ontstaan van de protestantse kerken in Angola, hun leven onder het Portugese bewind, hun tijdelijke organisatorische on dergang in de periode van de op stand en de opleving in het laatste jaar. 'Arena zonder tribune' is ver krijgbaar door 1,50 over te maken op giro 2211 ten name van het alge meen diakonaal bureau te Leusden. NED. HERV. KERK Bedankt voor Westbroek: Dikken te Benthuizen; voorP burgA. T. Rothfusz, geest Veldwijk te Ermelo. GEREF. KERKEN Beroepen te Tzummarum: Dijkstra, kand. te Kampen; tes c perland: J. G. Arensman, ka JeTl daar die dit beroep heeft aa men; te Apeldoorn: C. van e te Schiedam; te Veenwouds ,n<; G. de Jong te Werkendam. CHR. GEREF. KERKEN .jnoi okt (er 1 n Beroepen te Lisse: J. J. de Jcp c Kampen. Aangenomen naar Vlissingen: Hertog, kand. te Mijdrecht, Aier dankte voor Onstwedde en V«f in den. Bedankt voor Arnhem: drs J te Den Bosch GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tholen: G. Mouw nemuiden. Bedankt voor Tricht: J. W. W: te H. I. Ambacht; voor BentlJ;^ C. v. d. Poel te Yerseke; versum en Oosterland: H. if0 berg te Terwolde. ds ar '0( Iet Prof. S. de Boer Gedurende de achtste en del helft van de negende eeuw v geschiedenis van de kerk in 1 e zantijnse rijk beheerst door nenstrijd. De strijd was dognF0 maar ook politiek: monniken wone volk tegen de keizerliF menging in de kerk. Keizer begon in 726 de maatregelei de verering van de ikonen. eeuw van geduchte strijd vi *a verering in 843 officieel, ges &0 neerd. Hoe is het mogelijk dat er zo lang en zo hard ov kwestie gestreden is? In d waarmee hij gisteren zijn an*0 gewoon hoogleraar in de hi schiedenis aan de universiti i Amsterdam aanvaardde, heef di de Boer een nieuwe theorie ns' keld. In deze strijd stonden n hem twee verschillende eschi n- sche opvattingen tegenover ie waartussen geen compromis s lijk is: enerzijds een sterk i lijk verstaan van het heil, an id( het bewustzijn, dat het heil dimensies heeft. Zo heeft heif blikken actuele betekenis. kend en geliefd. Ook ditmaal voer den de hervormde ds. Jac. van Dijk en zijn gereformeerde collega J. Overduin de redactie. Als gebonden pocket kost deze kalender 8,50. Tot zover het stapeltje van Kok in Kampen. We voegen er een uitgave van Callenbach in Nijkerk aan toe, nl. een nieuw deel in de serie De prediking van het Nieuwe Testa ment. De redacteur van deze reeks, de Groningse nieuwtestamenticus prof. dr. A. F. J. Klijn schreef een studie over 'De brief aan Hebreeën' (149 pagina's, geen prijsopgave). Prof. Klijn verdedigt in zijn uitleg ging de mening dat deze brief spe ciaal gericht is tot de joden afkom stig uit de heidenen, de zgn. prose lieten, die in hun nieuwe (christe lijk) geloof teleurgesteld zijn en te rug dreigen te gaan naar de syna goge. Over de brief aan de Hebreeën ge sproken, het Nederlands bijbelge nootschap (Herengracht 366, Am sterdam) komt met een uitgaaf van deze brief, waarvan de maker onbe kend ls, in omgangstaal, compleet met een toelichtende inleiding, met verklarende voetnoten en een paar illustraties. Als hoofdtitel is geko zen Tens voor al' (ondertitel: de brief aan de Hebreeërs). Het boek je. waarmee het NBG dit moeilijke bijbelboek toegankelijker wil ma ken voor de bijbellezer, kost 2,95. Paus Paulus Met een onverwacht gebaaj paus Paulus zijn verlangen ni dere toenadering tussen de I en de oosterse orthodoxie streept. Bij de begroeting tropoliet Meliton van Chalcej aan het hoofd van een orthod legatie Rome bezocht, knil paus ineens neer om de voetf metropoliet te kussen. Melitl in Rome ter herdenking van li dat Rome en Konstantinog jaar geleden de wederzijdse t ken ophieven, die in het jaar scheiding tussen de westerse oosterse kerk definitief m Samen met de paus droeg mis op in de Sixtijnse kapel, 'blijde tijding' maakte paus hierbij bekend, dat de oir— kerken nu besloten hebben zamenlijke commissie in te H voor de dialoog met de r.k. kek- Prof. H. van der Lin [j 'Katholieke diensten worden J tant en onigekeerd. Misschie O juister te stellen: beide worden meer evangelisch,' prof. dr. H. van der Linde al megen in de 'Internationale lieke Informatie'. Volgens der Linde gaan de kerken i l elkaar lijken, nu ze worden tW voerd naar het oermodel. neemt Christus de centrale pl 'een bemoedigende vorm vato« tische oecumene'. Veel vertl heeft prof. Van der Linde ookP J tische gemeenten en basisg e schappen, 'mits men daar va^ n aan de katholiciteit van geloo ven en zich er niet beperkt T— tiek engagement.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2