Zware examens exacte
vakken wekken kritiek
Vandaa,
Zonder Stille Nacht en toch mooi
Toenadering tussen
chr. gereformeerden
en buitenverbanders
Juan Carlos soepeler
tegenover r.k. kerk
Youth for Christ meer
actief in zuiden
Volgende assemblee
in Zuid-Afrika
ESP opgeheven,
nu steun
aan ARP
Radio-evangelisatie
Chinezen in Afrika
Conferenties*
Recht van beroep nog niet geregeld
Friese kerken in
stichting bewaard
i
VRIJDAG 12 DECEMBER 1975
KERK - BINNENLAND
TR0UW/KWAR1
door A. J. Klei
In de grammofoonplatenzaak gaf een dame
te kennen dat zij een kerstplaat wenste,
want, zo zei ze, 'het is weer bijna zover*. Ik
overwoog dat dit wel een zeer beknopte
omschrijving van de adventstijd was, waar
een handige dominee best een beetje mee
zou kunnen stoeien in zijn preek: 'Laatst,
gemeente, stond ik in een winkel en toen
hoorde ik iemand zeggen.Helaas kreeg
ik geen gelegenheid deze gedachte verder
uit te werken, omdat mevrouw nogal luid
sprak met als gevolg dat.niet alleen de
verkoper maar ook ik er krachtig bij
bepaald werd dat haar begeren uitging
naar 'iets zonder Stille Nacht', want dat
weten we nou wel, maar toch mooi'.
't Is dat ik de neringdrijvende middenstand
niet voor de voeten wil lopen, anders had ik
de naar het kerstfeest uitkijkende vrouw
ter plaatse meegedeeld dat ik wel èen
dergelijke plaat te krijgen wist. Ik hoop nu
maar dat zij deze krant leest, want vandaag
kondig ik die kerstplaat aan. De titel ervan
is 'Een licht scheen in de nacht' en het gaat
om opnamen van het door Teke Bijlsma
gedirigeerde en door Piet Halsema op het
orgel begeleide meisjeskoor 'Haarlem'.
Ik neem aan dat die dame in de winkel
bedoelde dat zij geen behoefte had aan het
overbekende kerstrepertoire en toch gespaard
wenste te bleven voor apartigheden waar
alleen fijnproevers wat aan hebben. Welnu, 't
meisjeskoor 'Haarlem' biedt op 'Engelkens
door 't luchtruim zwevend' na geen enkele
meezinger, maar komt wel met toegankelijk
werk: composities of bewerkingen van
mensen als Albert de Klerk, Willem Pijper,
Peter Cornelius, Benjamin Britten en
Johannes Brams. Kerstliederen van klasse,
mooie muziek, en als zodanig voluit te
genieten dank zij de zuivere koorzang, die
steeds beheerst van uitdrukking en fraai
opgenomen is.
Opmerkelijk is ook de zorgvuldige begeleiding
van Piet Halsema, die twee keer met een
solo komt: een koraal van Bach en een
alleszins verteerbaar stuk van een mij
onbekende heer Otto Maling, die van 1848
tot 1915 leefde.
Dit laatste haal ik van de hoes. Ik ben altijd
blij als de hoestekst je niet in het onzekere
laat over wat er gespeeld of gezongen wordt
en door wie. Met de aanduiding 'trad.' bij
een compositie wist ik geen weg, maar de
heer Bijlsma heeft me uitgelegd dat dit
beduidt: vrij van rechten. Nu, zoiets kunnen
deze uitvoerenden gebruiken, want 'Een
licht scheen in de nacht' dient een goed doel.
Het gaat om de (ongesubsidieerde) restau
ratie van de koperen kronen in de Grote
Kerk van Haarlem, waarmee een bedrag
van 8500 gulden is gemoeid. Ik zal niet
beweren dat ik wakker lig van de toestand
waarin deze luchters zich momenteel
bevinden, maar omdat Haarlem tenslotte de
stad van Beetsen en Bomans is, deel ik graag
mee dat wie 19,50 stort op gironummer
399.17 van de hervormde gemeente, Oude
Groenmarkt 23 te Haarlem, daarmee de
Haarlemse kronen verder helpt en de plaat
franco thuisgestuurd krijgt. Je haalt dan iets
in huis, dat nergens mikt op gemakkelijke
kerstsentimenten, maar wel de kerstsfeer
(want die mag er best zijn) kan verhogen.
Ik wil tenslotte niet nalaten te melden dat
de aard van 'Een licht scheen in de nacht'
me in zoverre verbaasde dat ik in dirigent
Teke Bijlsma niet de organist Teke Bijlsma
herkende. Hij stuurde me namelijk tegelijk
een inmiddels uitverkochte plaat toe met
eigen improvisaties over bekende geestelijke
liederen, gespeeld op het orgel van de
gereformeerde Wilhelminakerk in Haarlem.
De ingehouden uitdrukking van de meisjes
zang is hier op de loop: organist Bijlsma
schenkt met zeer gulle en stellig niet onbe
kwame hand wat de (goe-) gemeente graag
hoort: parafrases die, met een zeer duidelijke
knipoog in de richting van Piet van Egmond,
uiterst behendig welgebaande wegen gaan.
Overigens: van mij mag het.
Van een onzer verslaggevers
APELDOORN De christelijke gereformeerde kérken en de gere
formeerde kerken (vrijgemaakt buiten verband) zijn een belangrijke
stap dichter tot elkaar gekomen.
De christelijke gereformeerde 'depu-
taten voor de eenheid van de gere
formeerde belijders' en de 'commissie
voor samenspreking' van de gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt buiten
verband) hebben een gemeenschap
pelijke verklaring gepubliceerd ten
aanzien van de 'toe-eigening des
heils'. Hieruit blijkt een vergaande
overeenstemming.
Bij de vele samensprekingen, die er
sinds 1946 tussen de christelijke ge
reformeerde en de vrijgemaakte-ge-
reformeerde kerken geweest zijn,
bleken de kwesties van de kerkbe
schouwing en de toe-eigening des
heils (vragen rond zaken als de we
dergeboorte, de geloofsbeleving, het
verbond en de belofte in de predi
king) de struikelblokken te zijn voor
verdere toenadering.
Na de breuk in de vrijgemaakte ker-
-ken bloeide het contact tussen de
christelijke gereformeerden en de
vrijgemaakten, die buiten het kerk
verband waren geraakt, sterk op. In
heel wat plaatsen vindt thans regel
matig kanselruil plaats, in Lelystad
it onlangs een gezamenlijke predi
kant beroepen en de buitenverban
ders (die geen eigen predikantsoplei
ding hebben) raden hun aanstaande
dominees aan, in Apeldoorn aan de
christelijke gereformeerde hoge
school te studeren.
Overschatting
De nu gepubliceerde verklaring be
staat uit zeven punten. In het eerste
wordt een al te vanzelfsprekende re
latie tussen het Woord zoals het ver
kondigd wordt en het zaligmakend
werk van de Heilige Geest (punt van
kritiek van chr. geref. zijde) afgewe
zen en gezegd, dat een waarschuwing
tegen de overschatting van het ambt
niet overbodig is. God is soeverein.
Onder het hoofd 'Tweeërlei kinderen
des verbonds' wordt gezegd, dat Gods
belofte en de geloofsbeleving twee
verschillende zaken zijn. Gewaakt
moet worden tegen verzakelijking
van het geloof. Onderscheidend pre
ken is en blijft nodig. Wel werd van
vrijgemaakte zijde in de samenspre
kingen de vraag gesteld: wordt in
chr. geref. kringen de realiteit van
het verbond gezien? De christelijke
gereformeerden stemden toe, dat de
waarachtigheid van Gods belofte
steeds meer moet worden beklem
toond.
In de paragraaf 'kenmerkenpredi-
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Dlrektte - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131.
tel. 020-913456.
Postbus 859.
Redaktie:
Nieuwe Zljds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. r>en Haag
Tel 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel 0520U-17030.
Postbus 3.
king' erkennen de christelijke gere
formeerde deputaten, dat er in hun
kerken voor een deel historisch te
begrijpen een subjectivistische in
slag is, maar dat er reeds jaren ge
leden een duidelijke wending naar de
beloftenprediking is gekomen.
Oproep
Het had de vrijgemaakte commissie
getroffen, dat in de christelijke gere
formeerde prediking de oproep tot
geloof en bekering typerend is. Van
christelijke gereformeerde zijde werd
daarover gezegd: de gemeente heeft
de volmaaktheid niet bereikt; er is
geen reden voor geestelijke gearri
veerdheid; deze oproep bedoelt niet
de gemeente tot onzekerheid te bren
gen, maar geeft ernst, diepte en
perspectief aan de prediking. Van
vrijgemaakte zijde werd erkend, dat
daar wel eens de zelfverzekerde ge
dachte leeft: wij zijn de gemeente
des Heeren en dus is het met ons in
orde. Maar na de jongste scheuring
'zijn we minder zelfverzekerd ge
worden; er zijn andere accenten ge
komen'.
De 173 christelijke gereformeerde
kerken tellen samen 71.000 leden, de
95 gereformeerde kerken (vrijge
maakt buiten verband) 29.000.
AMSTERDAM De ruim vijf jaar
geleden opgerichte Evangelische
Solidaritaeitspartij (ESP) is krach
tens een besluit van de eind vorige
maand in Amersfoort gehouden le
denvergadering opgeheven. De le
den van de ESP hebben blijkens
een mededeling van het partijbe
stuur in grote meerderheid besloten
'thans de Anti Revolutionaire Partij
krachtig bij te staan In haar huidi
ge worsteling om evangelische poli
tiek'.
Volgens het bestuur hebben de le
den tot opheffing besloten 'in de
vaste overtuiging dat de oprichting
van de ESP indertijd een onont
koombare noodzakelijkheid was en
dat het ruim vijf jaar appelleren
aan de evangelische radiikalitelt
d.m.v. gesprekken, resoluties en het
maandblad 'ESP-Opinie' zeker heeft
gefunktioneerd in onze politieke
constellatie'. Over de opheffing van
de ESP is door middel van een
referendum beslist. Van de leden
was 84 procent, voor opheffing. 15
procent was tegen en 1 procent
stemde blanco.
PRETORIA Terug naar God', het
evangelisatie-radiowerk van de
Christian Reformed Church in Ame
rika, gaat vanaf januari Chinese
programma's vanuit Swaziland uit
zenden. De programma's zijn be
stemd voor de achtduizend Chinese
technici, die in Tanzania en Zambia
werken.
MADRID Iedereen verwacht, dat de verhoudingen tussen kerk en
staat in Spanje zullen verbeteren, nu Juan Carlos koning is geworden.
Hiervoor zijn enkele aanwijzingen. Maar er zijn minstens zoveel
tekens, dat nog niét alles koek en ei is.
Zo is de publiciteit, die de preek
van kardinaal Tarancon kreeg bij de
troonsbestijging van de koning, niet
overal goed gevallen. In niet mis te
verstane woorden had de kardinaal
aangedrongen op liberalisering. Hij
pleitte voor structuren, 'die alle bur
gers de mogelijkheid bieden volledig
en gelijkelijk deel te nemen aan het
nationale leven en aan de regering.'
Een dergelijk pleidooi uit de mond
van eèn bisschop is niet nieuw.
Nieuw is wel, dat een preek, die
vroeger geen krant zou mogen op
nemen en die onder Franco een boe
te van 25.000 gulden zou hebben op
geleverd, nu afgedrukt kon worden.
Een winstpunt is ook de amnestie
voor alle priesters, die om politieke
redenen gevangen zaten. Maar daar
staat tegenover, dat de priesterarbei
der F. Garcia-Salve zondag alweer
werd opgepakt, toen een duizend
koppige menigte hem kwam afhalen
bij het station van Bilbao. Ook de
vrijheid van vereniging en menings
uiting is nog niet algemeen. In Sala
manca werd de bekende theoloog
José Maria Gonzalez-Ruiz verboden
een lezing te houden over een zuiver
godsdienstig thema.
Met Kerst zullen de Spaanse bis
schoppen een brief publiceren over
de nieuwe politieke situatie.
Waarschijnlijk zal van het voorjaar
de herziening of afschaffing van het
concordaat weer ter sprake komen.
Verschillende politici hebben zich
uitgesproken voor een grotere schei
ding van kerk en staat. En het is
geen geheim, dat de meeste bisschop
pen ook niets liever zouden willen,
Vrouwen in de bijbel. Weekend
van het 'kritiese kerkprojekt' van de
NCSV, zaterdagavond 20 december
zeven uur tot maandagmiddag 22
december vijf uur op Woudschoten,
Zeist (tel. 03439-226). 'Het gaat er
niet om te bewijzen dat de bijbel
voor de emancipatie van de vrouw is,
maar om te begrijpen waar het om
gaat.'
Ik. Weekend van zelfstandig wo
nenden vanaf 30 jaar. 17-18 jan. op
Den Alerdinck, _.aag Zuthem (tel.
05290-541).
Eerlijk delen, maar ondertussen!
Het Nederlandse intwikkelingspro-
gram en onze werkgelegenheid. 6-8
febr. op De Drieburg te Driebergen
(tel. 03438-3193).
Wat zegt de Bijbel
over
AMOS
CHARISMA
JERUZALEM
MIRRE
OPGRAVINGEN
en 7000 andere namen van
personen, dieren, planten,
voorwerpen, gebruiken en
begrippen in de Bijbel?
U vindt al die gegevens met
72 vierkleurenfoto's en hon
derden zwart/wit illustraties
in de
BIJBELSE
ENCYCLOPEDIE
2e herziene en aanzienlijk ver
meerderde druk. Gebonden in
2 linnen banden.
Tot 1-1-'76 f 20,- voordeel.
Prospectus bij de Boekhandel
Uitgave
KOK KAMPEN
Van een onzer medewerkers
DRIEBERGEN De jeugdbeweging Youth for Christ gaat meer
aktiviteiten ontplooien in Zuid-Nederland. Op het ogenblik zijn er
tussen en onder de grote rivieren werkgroepen in zes plaatsen: Eind
hoven, Den Bosch, Venlo, Uden, Waalwijk en Gameren. De grotere
belangstelling voor deze vorm van jeugdwerk in Zuid-Nederland,
maakt het noodzakelijk te zorgen voor goede begeleiding van de
plaatselijke vrijwilligers. Vanaf 1 januari gaat stafmedewerker Jaap
Koerts (26) zich bezighouden met deze begeleiding en met het ont
wikkelen van aktiviteiten in nieuwe plaatsen.
In hongerstaking
voor een bijbel
MOSKOU Sinds 1 augustus
is de gevangen Russische
priester Wassili Romanyuk in
hongerstaking. Dit blijkt uit
brieven, die het westen thans
bereikt hebben. De priester
eist voor zich het recht, een
bijbel te mogen hebben in zijn
gevangenschap.
Nergens in de Sowjetwetge-
ving wordt het aan gevange
nen verboden een' bijbel te
hebben. Toch laat de leiding
in de kampen het gewoonlijk
niet toe.
Romanyuk, priester van het
dorp Kosmach in de Oekra-
ine, werd in 1972 tot tien jaar
veroordeeld, omdat hij een
brief ondertekend had ter ver
dediging van de Oekrainse
historicus Wladimir Moroz.
Hij zit in het Mordovisch kamp
no. 1, dat beschreven wordt
als het ergste kamp in de
Sow jetunie. Niets is bekend
over zijn huidige gezondheids
toestand. Alleen weet men,
dat hij nog in het kamp is en
niet in een ziekenhuis is op
genomen.
Jaap Koerts: 'Er blijkt onder jonge
ren veel belangstelling voor een
open en eerlijk gesprek over alles
wat met geloven te maken heeft. Op
vallend daarbij is, dat het initiatief
daarvoor telkens weer door de jonge
ren zelf wordt genomen. Bij Youth
for Christ staat de bijbel in het
brandpunt van de belangstelling. In
allerlei gespreksgroepen wordt in
een ongedwongen sfeer aan bijbel
studie gedaan. Jongeren willen zich
laten aanspreken door Christus en
zijn bereid Zijn woorden serieus te
nemen'.
Over het interkerkelijke karakter
van deze beweging zegt Jaap Koerts:
'Jonge mensen uit allerlei kerken
werken in deze beweging samen. Ze
worden gestimuleerd om trouw en
meelevend lid te worden of te blij
ven van hun kerk. Jongeren die geen
kerkelijke achtergrond hebben wor
den geholpen in het vinden van een
kerkgemeenschap waarin zij zich
thuisvoelen en zich in kunnen zetten'.
Zaterdag 13 en zondag 14 december
organiseert Youth for Christ een
ontmoetingsweekend in het klooster
van de Paters van het Allerheiligste
Sacrament te Stevensbeek. Dit week
end is opgezet om te komen tot een
Jaap Koerts
hechtere samenwerking van alle vrij
willige medewerkers van Youth for
Christ in Zuid-Nederland. Eén van
de sprekers is Ds. George Brucks, di
recteur van Youth 'for Christ-Neder-
land. Ds. Brucks heeft-in zijn woon
plaats Gameren een deel van zijn
boerderij ingericht als koffiebar,
waar elke zaterdag jonge mens.en uit
de Bommelerwaard bij elkaar komen.
Van onze onderwijsredactle
AMSTERDAM De schriftelijke eindexamens voor de exacte vakken op gymnasia en athenea zijn
dit jaar veel te zwaar geweest. Dat is de conclusie die te trekken valt uit een enquête, die school
directeuren in Amsterdam en omgeving hebben ingesteld naar aanleiding van klachten over de vele
onvoldoendes.
ook al verliezen ze daardoor belang
rijke inkomsten. Kardinaal Tarancon
schrijft in het tijdschrift Vida Nueva
van deze maand, dat de belangrijkste
verandering in de mentaliteit hierin
bestaat, dat katholicisme niet langer
verwisseld wordt met patriotisme,
zoals dat in de jaren dertig gebrui
kelijk was. 'Het slagwoord, dat Span
je katholiek moet blijven om Spanje
te zijn, voert duidelijk tot een ge
vaarlijke begripsverwarring,' aldus
de kardinaal.
Koning Juan Carlos is nu al soepeler
over bisschopsbenoemingen. Bij de
benoeming van een nieuwe bisschop
in Bilbao wilde hij niet een lijst van
drie namen, waaruit hij zou moeten
kiezen, maar slechts één naam, die
hij gelijk bevestigde. Vanwege de
moeilijke procedure onder Franco,
waarbij de regering een behoorlijke
vinger in de pap had, zitten negen
van de 64 bisdommen zonder bis
schop.
(ADVERTENTIE)
In het Weekblad voor leraren wor
den de resultaten van deze enquête
gepubliceerd. In totaal hebben 28
scholen aan het onderzoek meege
daan.
De moeilijkheden begonnen al ln
het laatste schooljaar als blijkt dat
de leraar niet op tijd klaar komt
met de examenstof. Als men vol
doende tijd voor herhaling wil
overhouden moet de examenstof
eind januari helemaal zijn doorge
werkt. Dit Lukt bij scheikunde geen
enkele docent, bij natuurkunde en
wiskunde I een enkeling, en bij
wiskunde H een klein deel van de
leraren. De conclusie is dat de exa
menprogramma's te zwaar zijn. Zo
komen leraren en leerlingen in
tijdnood, wat de examenresultaten
niet ten goede komt.
Hoe moeilijk de examens zijn kan
ondermeer blijken uit de tijd die
een leraar nodig heeft om de opga
ven te maken. Als een leerling drie
uur krijgt om de opgaven te ma
ken, wordt het redelijk geacht dat
een leraar dat in anderhalf uur
kan. Bij natuurkunde slaagde
slechts een van de zevenentwintig
leraren daarin. Bij de andere exac-
te vakken haalden slechts een op
de vijf leraren het binnen de helft
van de gestelde tijd.
Hoe moeilijk de opgaven voor de
leerlingen waren is af te lezen uit
de percentages onvoldoendes. Voor
wiskunde I was dat 47 procent,
voor wiskunde II 56 procent, voor
natüurkumde 61 procent en voor
scheikunde 48 procent. Vergelijking
met de resultaten van 1974 toont
aan dat de schriftelijke examens
voor de exacte vakken nog moeilij
ker zijn geworden.
Bij het vaststellen van examenop
gaven moet je ervan uitgaan dat
ongeveer zeventig procent van de
kandidaten een voldoende kan ha
len. Die norm wordt duidelijk niet
gehaald.
Beroep
SCHEPS
Enkele weken geleden oveij
oude heer Scheps (W. C. F.i
ven hoofdredacteur van heti(
lijke kringen zo bekende en
deerde Kerknieuws. Een jq
van het zuiverste water die
allerlei kerkelijke en andei
vergaderingen een geziene g
Kerkelijk Nederland zal de
kante chroniqueur, ik denk
jaarlijkse extra dikke oudeja
mer met een totaal overzii
het kerkelijk gebeuren in h
lopen jaar, missen. Toen ik
hem zat na te denken kwam
in gedachten dat ik eigen
drie Scheps-en in m'n leven
raking ben gekomen. En i
waren het alle drie markai
soonlijkheden. De eerste
Scheps, mijn eerste leraar
grieks op het gereformeerd
sium in Amsterdam. Een i
hoewel toen nog jong, een
druk op ons maakte door de
wijze waarop hij ons in de g
van deze dode-levende taal v
wijden. Ik herinner me met
en geen wonder dat hij
keer uitbundig prees omda
enige het goede antwoord
vraag gaf. Hij was namelijk
ning dat ik het wist en ik
wat om van 't gezeur af te
tweede Scheps lag naast m
kamp van Amersfoort. Onze
stonden zo dichtbij elkaar da
men de dag konden begini
afwisselend de Intemation
was en is socialist) en Psal
zingen, die hij van huis ui
Hij had een aantal zeer int(
lezingen in zijn hoofd waa
ons 's avonds vaak bezig hi'
een hoekige man en dat ka 1
ten want ik moest hem metc
scheermes een paar keer j
scheren. En na de oorlog oi
ik W. C. F.' God was de dra:
van zijn wezenlijk -bestaan
gedicht van J. K. Scheps, 1
Amersfoort, in het numn1
Kerknieuws, aan W. C. F. gei
Einde xamtoandi die zich to deze en
dergelijke omstandigheden veron
gelijkt voelen, zullen voorlopig nog
geen recht van beroep krijgen. In
de ontwerp-examenregeling die in
het onderwijsoverleg van Lochem is
besproken, komt het beroepsrecht
nog niet voor. Dit ondanks de toe
zegging van de vorige staatssecre
taris van onderwijs Veerman dat
hij dit zou overwegen.
LEEUWARDEN Opnieuw zijn
vier kerken in Friesland aan de
stichting Aide Fryske Tsj erken
overgedragen. Ditmaal betreft het
de hervormde kerken van Zweins,
Peins, Boer en Schalsum ten noor
den van Franeker.
Deze vier dorpen maken deel uit van
de hervormde gemeente Ried c.a.,
waartoe ook nog Dongjum, Schingen
en Slappeterp behoren. Deze acht
dorpen werden in 1973 samenge
voegd tot één kerkelijke gemeente
met 750 zielen en één predikants
plaats. Van de acht kerkgebouwen
zijn er nog maar een of twee nodig
voor de eredienst.
De kerk te Zweins werd gebouwd
in 1782-'83 en bezit nog het comple
te meubilair uit de bouwtijd. De an
dere drie zijn romaans, waarvan die
te Schalsum een rijk gesneden
preekstoel uit 1711 bezit. Op de pa
nelen zijn de vier evangelisten en
het laatste avondmaal weergegeven.
De stichting bezit nu zeventien ker
ken.
'Witte fiets' op
Binnenhof
Van een verslaggever
DEN HAAG Bij de ingang van
het Tweede-Kamergebouw aan het
Binnenhof te Den Haag wordt een
'witte fiets' aan de ketting gelegd.
Deze fiets mag gebruikt worden
door iedereen, die in het Kamerge
bouw werkt en een boodschapje to
de stad moet doen.
NAIROBI Met een godsdienstoefening en in een sfeer van alge
mene verzoeningsgezindheid is de vijfde assemblee van de wereld
raad van kerken na achttien dagen intensief vergaderen gesloten. De Hans Küng
747 gedelegeerden uit de 285 aangesloten kerken keren naar huis
terug met flink huiswerk voor de komende jaren. De zesde assem
blee van de wereldraad in 1982 zal naar alle waarschijnlijkheid in
Zuid-Amerika gehouden worden, al heeft nog geen der kerken daar
een officiële uitnodiging doen uitgaan.
VOORBUGJ
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zwolle: G. Voll?
Renkum (verb, ber.)te Wei
(toez.): C. B. Schuurman t
sluis; te Terwolde (Gld.): "1
stra te Emmen.
Bedankt voor Ermelo (nad,
G. A. Cnossen te Nij verdal.
Afscheid van Zeist: R. J.
Hoef, ber. te Harderwijk; v
derwijk: H. K. Stautterier,
Huizum (Fr.); van Schoonf"
J. Westland, ber. te Amersfc
Wageningen (stud, pred.):
van der Steen.
Intrede te Ootmarsum: T
uit Marrum; te Lexmond: ui
souw uit Melissant; te Wa|ï
(stud, pred.)kand. J. H.
sloot uit Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Rotterdam
verz. Dijkzigtziekenhuis)
ma, ber. te IJmuiden (past.!
ziekenhuis).
Intrede te Kollumerpomp:
benga uit Brantford (Canai
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Stadskanaal
de Kamp, ber. te Leeuwardi
BAPT. GEM.
Intrede als geest. verz. p:
kenhuis Groot Bronswijk te]
borgen: W. G. Renken uit i
GEREF. KERKEN
Beroepen te Slootdorp: drs.M
stra, kand. te Kampen. g_
GERËF. KERKEN (VRIJG.)!]
Beroepen te Langeslag; H.H
voorh. zendingspred., won.
halen.
Aangenomen naar Heems<
Ginkel, laatstelijk pred. g<
te Heinenoord, die bedai
Bedum, Harlingen, Monsi
men en Zutphen.
GEREF. GEM.
Bedankt voor Aalburg en
huizen: A. Hofman te
gen; voor Nunspeet: J. vai
te Amersfoort.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen te Haarlem: K. F
lewas te Nijmegen.
De laatste dag van de assemblee
vormde een krachtige tegenstelling
met dinsdag, toen volkomen onver
wacht een vonken spattende discus
sie ontstond tussen de Sowjet-Ortho
doxe delegatie en de andere assem
blee-leden over de schendingen van
de rechten van de mens en met name
van de godsdienstvrijheid in de Sow-
j et-Unie. Toen de assemblee begon
had iedereen eigenlijk een confron
tatie tussen noord en zuid verwacht,
het werd een botsing tussen west en
oost
Verdieping
gerichte delegatieleden. De verwach
te botsing tussen 'horizontalisten' en
'verticalisten' op de assemblee is uit
gebleven. Zij hebben elkaar gevon
den in de constatering, dat beide
geloofshoudingen twee aspecten zijn
van het belijden van Christus in deze
ty'd. Een ander aspect van de geeste
lijke en theologische verdieping is de
Schalk 947 6
beklemtoning der plicht van de ker
ken Christus te verkondigen in de
wereld. Misschien heeft het inzicht,
dat de wereldproblemen ook voor de
verzamelde kerken te groot zijn, tot
deze verdieping geleid.
Uit de uitlatingen van tal van gede
legeerden kan geconcludeerd worden,
dat de vergadering van Nairobi een
consequente voortzetting is geweest
van Uppsala, toen de wereldraad zijn
verantwoordelijkheid voor de wereld
duidelijk formuleerde, maar deze as
semblee van Nairobi wordt van de
andere kant gekenmerkt door een
gerichte aandacht voor geestelijke en
theologische verdieping.
De assemblee in zijn totaliteit heeft
geluisterd naar de meer conservatief
De apostolische constitutie,
paus Paulus eind november
van pauskeuze opnieuw hel
gelegd, is volgens de Tübini
leraar prof. Hans Küng 'e<
winning van de ultraconser
In een interview met het
weekblad Panorama zegt iHT
deze constitutie het absol Jl
systeem praktisch voortzet. JL
Küng verwijt de paus, dat
gekomen is van zijn aam
plan om ook bisschoppen, s
kardinaal zijn, in de pausAaf
te betrekken. Volgens heir
kardinalencollege niet repn en
voor de hele katholieke wei
ka, Azië en Zuid-Amerika
dervertegenwoordigd. Priest
jongere of middelbare lee
in het kardinalencollege bi
maal niet te vinden. Men
tendenzen, die verschillen
het Vaticaan, zijn in het kal
college niet te vinden.
Ook in deze assemblee is de afwe
zigheid van de roomse kerk in de
w.ereldraad van kerken als een ge- MindSZentV
mis ervaren. Als troostprijs werd dan 3
ook het rapport goedgekeurd van dr.
Lukas Vischer, dat versteviging en
verdieping van de relaties tussen Ge-
nève en de roomse kerk inhoudt. Al
zit een lidmaatschap van de roomse
kerk er voorlopig nog niet in, men
'gaat voort in broederlijke solidari
teit', aldus het rapport van Lukas
Vischer.
Via de pauselijke nuntius
Duitsland is een petitie na
rie-congregatie voor zalig-
ligverklaringen in Rome
voor de zaligverklaring van
gaarse kardinaal Mindszenti
rig jaar overleed. De petitf/ Z
dertekend door driehondert
duitse rooms-katholieken. 'I