amen met Molukkers zoeken
aar de weg des vredes
'Lily, aime moi'
sympathieke film
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Treinkapers trokken
aan de noodrem
fllSlllaill
id van kerken in Nederland:
Filmbeeldjes
Leiding kerk
van Ambon
voelt zich
diep beschaamd
Manifestatie ter
ondersteuning van
Marokkaanse eisen
VAN LEZERS
Herman Gorterprijs
voor Leyn Leynse
Prolongaties
en reprises
Nieuwe boeken
Saneringsregeling
vissersvaartuigen
DECEMBER 1975
BINNENLAND
TROUW/KWARTET PS 11 - RH 13
IFOORT Het komt er nu op aan, om temidden van en na
urtenissen in Drente en Amsterdam de les ervan te leren en
naar de weg des vredes. Dit zegt het moderamen van de
n kerken in Nederland in een 'oproep en verklaring' over de
[t van de Zuidmolukkers in Nederland. Gisteren maakten wij
elding van dit stuk, dat wij hier in zijn geheel laten volgen:
iele samenleving is diep ge-
oor de overval op een trein
he en op het consulaat-ge
in Indonesië in Amsterdam
iele Zuidmolukse jongeren,
s van diepe verontwaardi-
mllen ons als wij denken
inschuldigen, die in koelen
•rmoord werden in Wijster,
ewonden en de overledenen
re van de overvallen en aan
>n die door dit roekeloze op-
orden bedreigd en. naar we
jdelijk van hun vrijheid be-
effen, dat ook de grote
leid van de Zuidmolukse
igen in ons land diep ge-
Ijn. Zowel degenen, die de
ran de Zuidmolukse repu-
delen als degenen, die de-
n wel delen, maar de keuze
wegen en middelen als on-
terrorisme afwijzen. In
;en van verwarring en die-
;waardiging moeten wij op
de zijn voor collectieve emo-
afkeer en agressie en moe
tot bezinning komen over
gronden van deze uitingen
ratie en wanhoop.
rlandse samenleving wordt
voortgaande cumulatie van
Bche akties geconfronteerd
koloniaal verleden. De be
an de Zuid-Molukken be-
tot de eerste bevolkings
die door het Portugese en
Nederlandse kolonialisme
verheerst en geëxploiteerd,
groeperingen werden tot
e einde van het Neder-
ilonialisme militairen gere-
en gebruikt om de groeien-
tot nationale zelfexpressie
esië te onderdrukken. Vele
akkers zagen dat reeds in
ger jaren in en hebben in
na 1945 deelgenomen aan
tegen het kolonialisme en
is vroeg losgemaakt van
ialisme.
souvereiniteit werd overge-
ebben ook vele KNIL-mili-
h, geleid door de verstzien-
r hen, gevoegd in het In-
e leger. Een deel van hen,
liet wilden laten integreren
dienstbevel in maart/april
r Nederland overgebracht,
was op Ambon een af-
sbeweging ontstaan die re
in de proklamatie van de
ukse Republiek'. Aan deze
kwam spoedig een einde.
ie kerk
vooral de Molukse kerk
Protestan Maluku) die met
[rip voor de moeilijkheden
ergangstijd de bevolkings
an de Zuid-Molukken hielp
reatieve plaats in te nemen
ksleven van Indonesië,
se kerk is er vanuitge-
meerderheden in het pro
natievorming niet alleen
lebben maar ook de verant-
kheid om de grootst moge-
ïeid aan hun minderheden
affen, maar dat minderhe-
en erkennen dat meerder-
'enzo hun rechten hebben,
beseft, dat de kerk van Je-
tus de stem van minderhe-
t vertolken als ze roepen
zelfexpressie. Ze heeft te-
ift, dat de kerk ook de min-
tot beperking en matiging
nen bij het nastreven van
len.Wantals de rechten van
iden te ver doorgevoerd
kunnen ze de gerechtigheid
biliteit of zelfs het bestaan
iele natie bedreigen,
deze wijze leiding te geven,
Molukse kerk in samen-
met de andere kerken in
meegeholpen om de zeer
de bevolking van de Zuid
een creatieve en verant-
ke plaats te geven in het
an de zeer pluralistische
sche samenleving, die teza-
natie vormt.
ig van deze Molukse kerk
n voelt zich telkens diep
id als er zich weer inciden-
loen in Nederland, die door
'it worden ervaren als een
van het reeds lang ge-
itegratie-proces in Indone-
|k van de relaties tussen In-
in Nederland. Herhaaldelijk
successievelijke voorzit-
I Secretarissen van deze kerk
£ken aan hun stamgenoten
Hand bij de oudere en jon-
lers en bij de predikanten
ingedrongen mee te werjten
(ienst der verzoening.
Jrgen 1971
jaarden die terug willen naar het
land van herkomst.
4. Het bevorderen van uitwisselings
programma's en oriëntatiemogelijk
heden.
5. Het bevorderen van lokale micro-
projekten binnen het kader van eeri
regionaal ontwikkelingsplan in sa
menwerking met particuliere organi
saties binnen het medefinancierings
program.
6. Voorts bevat dit pakket een aan
tal concrete voorstellen om het
emancipatieproces voor die Moluk
kers die zich liever op Nederland
oriënteren, werkelijk te bevorderen.
7. Bovendien wordt het voorstel ge
daan aan de Nederlandse her
vormde kerk goede diensten aan te
bieden aan de Molukse kerkelijke
groeperingen, om temidden van de
ernstige desintegratie van het ker
kelijke leven door toenemende ver
splintering te komen tot meer ge
meenschap en zo mogelijk tot her
stel van de eenheid in de Molukse
gemeenten.
Wat nu?
Hoewel er sinds 1971 op enkele pun
ten voortgang is geboekt is er toch
door de beide betrokken regeringen
en ook door de kerken veel te wei
nig aandacht aan deze voorstellen
geschonken en wordt het hoog tijd
om samen met de vertegenwoordi
gers van de Zuidmolukse groeperin
gen op nieuwe wijze aandacht te
schenken aan de toekomst van de
Zuidmolukse groeperingen. Het komt
er nu op aan om temidden van en
na deze gebeurtenissen de les ervan
te leren en te zoeken naar de weg
des vredes.
Wij herhalen, dat wij deze terreur
uitdrukkelijk veroordelen, maar on
ze reactie niet mag worden bepaald
door gevoelens van haat tegenover
de Zuidmolukse bevolkingsgroep in
Nederland.
Wij roepen daarom de kerken op te
bidden voor de Zuidmolukse minder
heden in ons midden en voor de Ne
derlandse samenleving om creatief
te reageren op de nood en verwar
ring, die bij deze groepen zo schrij
nend tot explosie is gekomen, door
in te gaan op de voorstellen, zoals
die hierboven zijn weergegeven. Wij
roepen de kerken op om zich met de
zaak der Zuidmolukkers en met de
gehele relatie tussen Nederland en
Indonesië dieper en grondiger bezig
te houden.
Wij doen een beroep op de kerkelij
ke gemeenschappen der Zuidmoluk
kers in Nederland om in profetische
en priesterlijke dienst hun roeping
te vervullen in het midden van deze
samenleving en daarin samen te
Zuidmolukse kerkgang. Een van de grote vragen is, in hoeverre de
kerk nog invloed heeft op de Zuidmolukse jongeren.
over begaanbare wegen en middelen
in verband met de toekomst van hen
en hun kinderen.
Wij doen een beroep op de stichting
'Door de Eeuwen Trouw' om verzoe
ningspogingen niet in de weg te
staan en in deze kritieke situatie
haar verantwoordelijkheid te besef
fen.
Wij doen deze verklaring en oproep
uitgaan in de adventstijd. Wij zijn
ervan overtuigd, dat het evangelie
van de gekomen en komende Heer
ook licht laat schijnen over de ver
houding van meerderheden en min
derheden in ons land en in Indone
sië.
Wij plegen in Nederland grote aan
dacht te hebben voor die problemen
op wereldniveau. Het komt er nu op
aan over deze problemen na te den
ken in onze eigen samenleving en
met de kerken in het land Indone
sië, waarmee wij eeuwenlang zo
nauw verbonden zijn geweest. Het
komt erop aan om dat te doen in
het licht van Hem, die kwam om
ook aan beide genoemde volkeren
'kennis van heil te geven in de ver
geving onzer zonden' en om 'onze
voeten te richten op de weg des vre
des' vgl. Lukas 1 vers 77 en 79).
werken met de Nederlandse en In
donesische raad van kerken.
Niet blokkeren
Wij doen een beroep op de jongere
en oudere politieke leiders om de
weg naar het genezen en herstellen
van relaties niet langer te blokke
ren, zich te matigen in hun eisén en
te zoeken naar konkrete oplossingen
voor konkrete problemen.
Wij vragen aan de Nederlandse re
gering om te bevorderen dat er op
korte termijn consultaties komen
met de vertegenwoordigers van alle
Zuidmolukse groeperingen over de
toekomst van deze groeperingen en
De studentenbioscoop 'Kriterion' te
Amsterdam (studenten-medewer
kers ontvangen een vaste toelage,
waaruit ze studiekosten en kosten
van levensonderhoud kunnen dek
ken) die is voortgekomen uit het
studenten verzet bestaat dertig jaar.
Ter ere van dit heugelijk feit gaat
deze week 'Lily aime-moi' van Mau
rice Dugowson in première en wor
den nachtvoorstellingen gegeven van
'Zorba de Griek' (Michael Cacoyan-
nis); "Lily aime-moi' (Maurice Du
gowson T; 'Giulietta van de Geesten'
(Federico Felllni); The Go-
Between' (Joseph Losey); 'Family
Life' (Kenneth Loach en Tony Gar-
nett) en 'Blow-up' (Michelangelo
Antonioni).
Zienema Oktopus te Amsterdam ver
volgt deze week de Russische maand
met T)e Aarde' van Alexander Dov-
sjenko (12 dec.); 'Iwan de Ver
schrikkelijke' en 'Staking' van Ser
gei Eisenstein (13 dec.); 'Hamlet'
van Grigory Kozintszev en 'Othello'
van Sergei Yetkevich (18 dec.).
De Melkweg te Amsterdam brengt
deze week een programma onder de
titel 'Vrouwen in de Film'. Vertoond
worden: 'Die bitteren Tranen der
Petra von Kant' van Rainer Werner
Fassbinder; 'La Salamandre' van
Alain Tanner; 'Introduction to the
Enemy' van Haskell Wexler; 'Dad
dy' van Peter Whitehead; 'Joanna
Francesca' van Carlos Diegues en
'Rio Grande' van John Ford.
I
Vain een onzer verslaggevers
UTRECHT In Utrecht zal zondag
een landelijke manifestatie worden
gehouden ter ondersteuning van de
Marokkaanse eisen tot legalisatie.
Op de bijeenkomst zal onder ande
ren het PSP-Tweede-Kamerlid
Bram van der Lek spreken. Van
daag is het de Laatste dag waarop
de Marokkanen naar de politie
kunnen met het bewijsmateriaal
waaruit blijkt dat zij voor regular) -
satie in aanmerking komen.
In een open brief aan de Neder
landse regering en het Nederlandse
parlement vragen de in Nederland
verblijvende Marokkanen niet te
worden uitgewezen. In de brief wij
zen zij op 'de onrechtvaardigheid
van de koppelbazen en bazen in Ne
derland' en op 'de onrechtvaardig
heid van de Nederlandse regering
die, door ons niet te legaliseren, van
ons verlangt dat wij onze kinderen
in Marokko van honger laten om
komen'.
De twintig Marokkanen uit Utrecht
die tot voor kort in hongerstaking
waren, hebben besloten zich van
daag te melden bij de vreemdelin
genpolitie.
UIT
■eze achtergrond moet gezien
■de consultatie van Drieber
gen de Nederlandse en Indo-
raad van kerken in 1971,
Molukse kerk uit Ambon,
kwt betreft de problemen van
k itfIL-militairen en hun nako-
i, een constructieve rol ver-
krachtig meehielp aan het
fen van voorstellen.
in die voorstellen, die door
M ultatie van vertegenwoordi-
t de Indonesische, en van de
'dse raad van kerken nog
Irt weer. Deze voorstellen
ktief repatriëringsbeleid in
in het tot nu toe geldende
repatriëringsbeleid.
ivorderen in samenwerking
■rale en gewestelijke auto-
'an een regionaal ontwikke-
niet alleen voor de Zuid-
«-Molukken, maar voor de
tolukse regio ten goede van
Ie bevolking van de regio.
Ikheden om AOW-uitkerin-
'en plaatsvinden aan be-
Luchtaanvallen
Het was eigenlijk al een uitgemaak
te zaak, dat, na de aanneming van
de antizionisme resolutie de VN-as-
semblee de Israëlische luchtaanval
len zou veroordelen. In de toekomst
zal het altijd wel zo zijn, dat Israël
gebrandmerkt wordt als de enige
ware agressor, gezien de a priori
partijdigheid van de meeste leden
ten gunste van de Arabieren. Wat
echter door die gedelegeerden ge
woon genegeerd wordt, is het feit,
dat naast vluchtelingen een aantal
andere, zg. terroristen, in de kampen
huizen, voor wie het een logische
zaak is Israëli's naar de andere we
reld te helpen, of het nu kinderen
of ongewapende volwassenen zijn.
De overvallen op Kirjat Sjmona,
Maalot in begin 1974 en de bomaan
slagen in Jeruzalem zijn het bewijs
van de terrorismepraktijken.
De VN heeft toen de Palestijnen ook
niet dwingend verzocht dit soort
moordpartijen te stoppen, waarop ze
zich beroemen, als je hun commen
taar hoort. De veiligheidsraad zal Is
raël nu trachten te verplichten hun
akties na te laten en de Palestijnen
rustig de gelegenheid geven hun
guerrilla-aktiviteiten uit te denken
in kampen, die, wanneer ze aange
vallen worden, dan straks tot voor
beeld strekken voor de schandelijke
provocatieve militaire aard van Is-
raël. Immers, juist binnen deze kam
pen worden de guerrilla-akties voor
bereid om de Israëli's iedere keer
te kunnen beschuldigen van moord
partijen. In feite zouden de Palestij
nen aparte militaire kampen als
bases voor hun akties moeten inrich
ten, zodat bij aanvallen van Israëli's
geen eigen onschuldige mensen ge
troffen worden.
De VN zou zich nog enigszins kun
nen rehabiliteren, als ze eens begon
met eisend voorwaarden te stellen
en concessies te vragen van de Pa
lestijnen, n.l. dat ze van hun terreur
daden en voorbereidingen daartoe af
zien. Dan zal er eindelijk eens rust
zijn in het grensgebied.
Oegstgeest J. H. v. Royen
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubïikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
kleur van het materiaal bestond er
voor mij geen reden om hieraan te
twijfelen. Het terrein lag, komend
uit het centrum van Rotterdam via
de Kleiweg, links niet ver voorbij
de Erasmussingel. Hopelijk kan de
ze mededeling u bij uw nasporingen
nog van dienst zijn.
Rotterdam P. G. Post van der Burg
PPR (slot)
gezet wordt om in Oost-Timor een
linkse dictatuur te vestigen met alle
gevolgen van dien? Naar mijn me
ning is het laatste het geval. Het
Angola-comité is naar mijn mening
een uiterst linkse organisatie, die
niet anders kan doen dan de commu
nisten in de kaart spelen. Een der
gelijke organisatie zou verboden
moeten worden.
Brielle
A. Eland
Angola-comité
Het Angola-comité heeft met de
grootst mogelijke verontwaardiging
geprotesteerd tegen de militaire
overval van het Indonesische leger
op Oost-Timor. Ik heb me afge
vraagd waarom. Is het omdat zij zo
begaan zijn met het lot van het volk
van Oost-Timor, of zou het kunnen
zijn dat het Fretilin de voet dwars
NikodimKok en len
Het is in één woord schandalig dat
een Rus gekozen is tot één van de
zes presidenten van de Wereldraad
van Kerken. Is de Wereldraad van
Kerken dan blind geworden? Ziet
men dan niet in dat door deze ver
kiezing de Russen een prachtig
middel hebben gevonden om een
greep te krijgen op de gelovigen in
de wereld?
Krimpen aan den IJssel
P. C. W. R. Notebaart
Terugkeer
Gaarne wil ik inhaken op het stuk
van ds. Velema over de terugkeer
naar de hervormde kerk. Omdat ik
zelf deze stap gedaan heb, enige tijd
ha de vrijmaking van de groep naar
artikel 31. Ja, ds. Velema, moeilijk
is het. Als volledig bezwaard zijnde
in de gereformeerde kerk besloot ik
niet mee te gaan met de vrijmaking,
omdat dit betekent, dat men de be
staande kerk niet meer herstelbaar
acht. Dit doordenkende kwam ik tot
de conclusie, dat ik dus niet met af
scheiding of doleantie zou meege
gaan zijn. Tevens was destijds de
hervormde kerk opnieuw in wettige
synode bijeenvergaderd, waardoor
ieder weer zijn volledige invloed
kan uitoefenen. Wat belette de ge
reformeerde toen, terwijl prof.
Schilder geschorst was, om terug
te keren? Verder zegt ds. Velema
dat veel plaatselijke hervormde ge
meenten een goede bijbelse predi
king brengen.
Vroomshoop J. Boessenkool
Delfts Poort
Naar aanleiding van uw artikel over
Tiet raadsel van de Delftse Poort'
deel ik u mee, dat voor zover ik mij
kan herinneren er tijdens of kort na
de oorlog op een braak stuk land
aan de Ringdijk aan de noordelijke
Rotterdamse buitenwijk Schiebroek
grote stukken steen lagen, waarvan
werd gezegd dat zij afkomstig wa
ren van de Delftse Poort. Gezien de
Zolang christenen zich door goedko
pe anti-communistische leuzen laten
inpalmen, en zolang de christelijke
partijen te weinig waar maken van
vrijheid en gerechtigheid, want dat
kan 'ons' geld en macht kosten, heb
ik reden om lid van de PPR te zijn.
Ik zou graag zien dat een ARP of
een CDA een PPR overbodig maak
te
De PPR is geen partij van heiligen,
kent wel heilige huisjes en (te?)
veel profeten; dit breekt diegenen
op die profetieën direkt vervuld wil
len zien worden. Wie in de politiek
invloed wil hebben en niet aan de
kant blijft staan, zal vuile handen
moeten maken. Daaraan ontkomt
ook de PPR niet. Er is lange adem
voor nodig, om nu nog onbereikbare
idealen op het gebied van bijvoor
beeld milieu- en vredespolitiek in
de dagelijkse politiek te blijven na
streven. In dit kabinet kan de PPR
een eigen rol spelen als gangmaker
van socialisten en confessionelen.
Amsterdam M. Kroon
Kok en len
Net was Franco overleden, of len
van den Heuvel en Wim Kok togen
naar Spanje om hun ideologieën te
prediken. Wim, afkomstig uit het
land waar de Kunst van het demon
streren ongekende hoogten "bereikte,
hielp de nog onbedreven Spanjaarden
bij het houden van een verboden de
monstratie. Het kostte hem schier
zijn paspoort.
len moest zich, reeds in Spanje, be
klagen over de koelte, waarmee zij
daar was tegemoet getreden en die
zo schril afstak tegen de warme
ontvangst die haar, enkele weken
eerder, in de DDR werd bereid. Te
recht liet zij zich toen lovend uit
over de Oostduitse Democraten.
Scheveningen P. Pronk
door W. Wielek-Berg
De Franse regisseur Maurice Dugowson heeft zich voor zijn speel
filmdebuut 'Lily, aime-moi' gelukkig geen pretenties aangemeten.
Hij houdt het bij de eenvoud van kleine mensen die verwikkeld
raken in alledaagse tragedies en uit hun perikelen weet hij een
comedie te peuren, die in de verte doet denken aan het werk van
Franstalige regisseurs, met name aan de films van Claude Goretta.
Zijn aanpak is uitgesproken romantisch en de figuren met wie hij
werkt zijn bijna zonder uitzondering aardig.
Hij vertelt het verhaal van de me
taalarbeider Claude, die op een wel
zeer ongelegen moment bezoek
krijgt van de journalist Francois.
Claude's hoofd staat allerminst naar
gesprekken over loonschalen en ar
beidsmilieu, want zijn teerbeminde
vrouw Lily heeft hem verlaten en
hij kan maar niet begrijpen waar
om. Frangois wil hem niet alleen la
ten en neemt hem mee naar een
bokswedstrijd, waar zijn vriend
Johnny zoals gewoonlijk knock-out
wordt geslagen. Samen trekken ze
een paar dagen met Claude op, ze
verzeilen op een feest waar rijke in
tellectuelen kond doen van hun lief
de voor de revdlutie (en Juliette
Gréco haar opwachting maakt in
een gastrol), ze logeren in een plat
telandshotelletje, doen hun uiterste
best om Claude met grappen, grol
len, goede woorden en logische re
deneringen over zijn verdriet heen
te helpen, maar slagen daarin geens
zins.
Geleidelijk wordt wel enigszins
(doch niet genoeg) duidelijk waar
om Lily is weggegaan. Heel diep zit
haar motivatie kennelijk niet want
na korte tijd komt ze terug. Waar
na Frangois zijn krakkemikkige car
rière kan vervolgen, Johnny als bok
ser gedaan krijgt, Claude terug
keert naar de fabrieken ze el
kaar, nu het grote leed is opge
ruimd, in het geheel niets meer te
zeggen blijken te hebben.
De film is zeker niet volmaakt, zin
nige gezegdes worden nogal eens
afgewisseld met platitudes en aan
het eind is de rek er duidelijk uit,
maar hij wordt over vele zwakke
plekken heengetild door het uitne
mende spel van alle acteurs: Rufus,
Jean-Michel Polon, Patrice Dewae-
re, Zouzou, Roger Blin, Tatiana
Moukhine en Miou-Miou. Het is een
fris, sympathiek werkje, uitnemend
geschikt voor vertoning op de der
tigste verjaardag van Kriterion.
Amsterdam-Kriterion, 14 jr.
gelegenheden daartoe heeft zij nu
bij de afdoening van de brief van de
heer Meijer.
Gouda D. Dijkstra
Wereldgodsdiensten
Wie heeft in één van de wereldreli
gies mens en schepping weer met
de Schepper verzoend? Niemand im
mers? Jezus alleen. Geen meditatie
noch zelfverloochening of kastijding,
brengt ons voor de Troon van God,
slechts in de dwalende geestenwe
reld met hun verkeerde invloeden.
Een christen wandelt op een stevig-
geplaveide weg, door Jezus bereid.
Ieder die in Hem gelooft, het Lam
van God, voor de zonden van ieder
gestorven, heeft toegang tot de Ge-
nadetroon van God en erft door Je
zus de hemelse zegeningen. Daarom
hoort dat Lam niet in het rijtje van
de symbolen der wereldreligies, (zie
Tr/Kw van 6 december).
Rotterdam J. L. Labots-Klaver
Van een verslaggever
AMSTERDAM De Stichting Am
sterdams Fonds voor de Kunst
heeft de Herman Gorterprijs 1975
zevenduizend gulden toege
kend aan Leyn Leynse (34) uiit
Rotterdam voor zojn bundel 'Ant-
Rufus en Zouzou in 'Lily aime-moi' (de charme van de eenvoud)
De adviescommissie bestond uit Ag
nes de Graaf, Sybren Polet en Paul
Rodenko! De commissie wijst onder
meer op 'de brede adem die de
cyclus draagt', 'de totale Inzet van
de maker en de rijkdom en geva
rieerdheid van het literaire materi
aal. Het werk getuigt van een grote
belezenheid en eruditie'.
La dolce Vita. Beroemde film van
Federico Fellini uit 1959 met Mar
cello Mastroianni, Anouk Aimée, A-
nita Ekberg. De gehele week in
Leidsepleintheater, Amsterdam.
R.A.S. Schokkende film van Yves
Boisset over Frankrijk's vuile' oor
log in Algerije. De gehele week ln
City 4, Amsterdam.
t Is een gekke, rare, dolle, dwaze
wereld. Amusante lachfilm van
Stanley Kramer met Spencer Tra-
cey. De gehele week in Du Midi,
Amsterdam.
Amarcord. Fellini herinnert zich zijn
geboorteplaats Rimini in vier sei
zoenen. De gehele week in Kenne-
mer 2, Beverwijk.
De Emigranten. Lyrisch epos van
de Zweedse regisseur Jan Troell
over boeren die in de vorige eeuw
naar Amerika trokken. De gehele
week in City 3, Groningen.
Viva Portugal. Uitstekende actuele
documentaire over Portugal. 12 dec.
R.A.S.A., Pauwstr. 22, Utrecht; 17
dec. Sociaal Centrum, St. Pieterstr.,
Maastricht.
Prima della Revoluzione. Film van
Bob Meijer
De heer Meijer trekt de objectivi
teit van het NOS-journaal in twij
fel. Het is niet voor het eerst, dat
dergelijke geluiden worden gehoord,
en niet alleen via de heer Meijer.
Mij lijkt een eerlijke, onafhankelij
ke berichtgeving, waarvan verifica
tie en bronvermelding onmisbare on
derdelen horen te zijn, van het
grootste belang voor het NOS-jour
naal, dat niet alleen de belangrijk
ste 'krant' van Nederland is, maar
voor velen zelfs de enige nieuws
bron. Het is wenselijk dat de NOS-
leidlng alles nalaat, wat ook maar
de schijn van informatie-beïnvloe
ding zou kunnen wekken. Eén van de
Van een onzer verslaggevers
BEILEN De treinkapers heb
ben aan de noodrem getrokken
om de gijzeltrein bij Wijster tot
stilstand te brengen. Dit blijkt,
naar wij uit betrouwbare bron
vernemen, de ontsnapte conduc
teur Brinkers uit Zwolle te heb
ben verklaard.
Daarna is die machinist volgens
voorschrift naar achteren gelo
pen om poolshoogte te nemen. Te
gelijk liep de conducteur naar vo
ren. Deze heeft verklaard dat hij
toen gezien heeft dat de machinist
J. Braam wend neergeschoten toen
deze weer terug wilde vluchten
naar zijn cabine. Deze lezing wijkt
enigszins af van die welke de Chi
nese kok ons gaf die door de kapers
met een boodschap werd vrijgela
ten. Volgens hem had de machinist
namelijk geweigerd naar Amster
dam door te rijden en was dat de
reden waarom hij werd doodge
schoten.
Officieel is door mevrouw T. Paber
van justitie bevestigd dat het voor
zover bekend de bedoeling is ge
weest om door te rijden naar Am
sterdam. Voor zover bekend is de
machinist echter niet gedood om
dat hij iets weigerde, maar werd er
meteen al op hem geschoten.
Reeds in een deel der edities ge
plaatst.
Bernardo Bertolucci uit 1864 over de
bittere jaren voor een revolutie,
waarop alleen maar wordt gehoopt.
De gehele week behalve 14 en 15
dec. in Filmhuis Shaffy, Amster
dam.
De Moed van het Volk. Voortreffe
lijke film van Jorge Sanjines over
de Boliviaanse arbeidersbeweging. 12
en 13 dec. Filmhuis Delft.
Ninotchka. Geestige comedie van
Ernst Lubitsch met een lachende
Greta Garbo. 12 en 13 dec. Kijkhuis
Den Haag.
Die Dreigroschenoper. De beroemde
film van G. W. Pabst naar het nog
beroemdere toneelstuk van Bert
Brecht. gemaakt in 1931. 12 dec.
Johannahoeve, Assendelft; 13 dec. De
Paardenstal, Spanbroek.
Nieuw links, verzet, beweging, ver
andering in Amerika, Nederland, En
geland, door dr. R. Kroes. Uitg.
Samson, Alphen a. d. Rijn. 126 blz
Heather; een heksenleven. H. Holt-
zer vertelt het authentieke levens
verhaal van Heather, het meisje uit
Ohio dat de Hoge Priesteres werd
van een heksenkring in New York.
Uitg. Fontein, De Bilt. 213 blz -
19.-
Lotte in Weimar, door T. Mann.
Uitg. Elsevier, Amsterdam. 2e druk.
381 blz - 24.50
De onderdaan door H. Mann. Uitg.
Elsevier, Amsterdam. 3e druk. 351
blz - 19.50
Ingrid, door G. van Nes-Uilkens.
Herdruk. Uitg. Unieboek, Bussum.
195 blz - 19.90
Het hnis met de duizend lampions,
roman van V. Holt. Uitg. Unieboek,
Bussum. 336 blz - 21.50
DEN HAAG Het bestuur van het
Ontwikkel Ings- en Saneringsfonds
voor de Visserij heeft besloten, de
bestaande tijdelijke saneringsrege
ling voor vissersvaartuigen, die de
finitief aan de visserij worden ont>-
trokken. met één maand te verlen
gen.