Professor Verkuyl als
vijfde en als eerste
Vandaag
Verontrusten doleren
binnen kerkverband
Een dolkomische
advertentie
Wereldzending en wereldkerk in een nieuwe tijd
FAMILIEBERICHTEN
NIEUW
OPGELET
Conferenties
'In alle landen
is wel eens
iets mis'
Oost-Timor
Groet en klacht
van de paus
VOORBIJGANGE1
WOENSDAG 10 DECEMBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2|
door prof. dr. J. M. van der Linde
Professor J. Verkuyl heeft een nieuw boek geschreven: Inleiding in de nieuwere zendingswetenschap.
Het schrijven van zo'n werk is een onderneming. Men waagt zich aan een opname van de gang en
stand van Gods beloften en plannen en van onze problemen in wereldkerk en wereldzending, en in prin
cipe komt daarbij ongeveer alles ter sprake. Het schrijven van zo'n werk is een nederige zaak, want
deze boeken hebben in de vaart der geschiedenis als leeftijd der sterken tot nu toe niet veel meer dan
tien tot twintig jaar gehaald. Dat alles heeft professor Verkuyl niet verhinderd voor studenten, docen
ten en een wijde kring van geïnteresseerden een samenvattend overzicht van de huidige stand der zen
dingswetenschap in 571 bladzijden tekst plus registers op tafel te leggen.
Binnen een eeuw had professor Ver
kuyl in dit soort werk vier voorgan
gers. De schrijvers mogen nog eens
met ere genoemd worden, want hoe-
velen maakten zich in hun tijd druk
om zicht te krijgen op Gods oproep
tot wereldapostolaat en de gang van
het heil buiten de eigen kring?
J. C. Neurdenburg, leider van de
toenmalige zendingsschool in Rotter
dam, stelde in Nederland als eerste in
1876 de term 'zendingswetenschap'
voor, en vulde in 1879 zelf de leegte
die bestond met een Proeve eener
handleiding bij het bespreken der
zendingswetenschap. Een titel kan
niet bescheidener, de opzet is het ook.
Neurdenburg moest zijn boek op
eigen kosten uitgeven. Al eerder zei
in Amsterdam een drukker tot een
theoloog met verwante plannen: van
zulke boeken kun je wel zalig, maar
niet rijk worden.
F. E Daubanton, hoogleraar in
Utrecht. Caf in 1911 zijn Prolegomena
van Protestantse zendingswetenschap.
Een kloek boek. met vaart en geest
geschreven. Neurdenburg was een
praktis"h man, Daubanton een theo
reticus. Hij was niet in zendings-
dienst, maar wilde de a.s. predikan
ten doen weten wat de theorie van
de zending inhield. Dat was een wij
de horizon voor diegenen die de
'agriek', de leer van Gods wereld
akker, eventueel tot de eigen classis
wilden inperken.
J. H. Bavinck, hoogleraar in Kampen
en in Amsterdam, liet in 1954 zijn In
leiding in de zendingswetenschap het
licht zien. Ruim tien jaar lang een
veel gebruikt boek van een man met
grote ervaring en kennis, doortrok
ken van bijbelse drang en gang tot
wereldzending. Het werd vertaald en
wordt nog geciteerd. Maar ook zijn
werk was gedateerd. Hij leefde in de
laatste fase van het koloniaal tijd
perk, ook in kerkelijk opzicht. Hij
zag de veranderingen wel komen, en
verwachtte zeker de eigen stem van
Azië, Afrika en Latijns Amerika in
de wereld- en kerkgeschiedenis. Hij
kon dat uiteraard in 1954 nog niet in
zijn boek onderbrengen.
Alphors Mulders, hoogleraar in Nij
megen, is de schrijver van Missiolo-
gisch bestek. Inleiding tot de Katho
lieke missiewetenschap. 1962. Een
omvangrijk informatief boek, met oog
voor de wisselwerking van missie en
zending, en verder éven rooms als de
drie andere protestant waren.
Aangewezen man
Professor Verkuyl is onder ons zeker
de aangewezen man om als vijfde in
de ry een hoognodige nieuwe hand
leiding voor de zendingswetenschap
te schrijven. Zijn voortvarendheid is
alle mensen bekend. Hij gaf een
reeks voorstudies uit en nu is er zijn
boek. Hij is de vijfde. Ook in het
schrijven van geschiedenis staan we
in de generaties op eikaars schouders,
en kunnen dan weer iets verder zien.
Toch is Verkuyl ook ten eerste. Want
nog niet eerder werd de wereldwijde
horizon van heil en hoop in een boek
over zendingswetenschap zo oecume
nisch en apostolair en zonder polari
satie beschreven.
Het boek behandelt na een inleidend
hoofdstuk elf terreinen van onder
zoek. Daarin gaat het om bijbelse fun
dering, kerk en Israël, motieven,
doel, middelen en wegen in de we
reldzending, de kerken in Azië, Afri
ka en Latijns Amerika en hun theo-
Prof. dr. J. Verkuyl
logisch geheel eigen ontwikkeling.
Verder komen zending in zes wereld
delen, wederzijdse assistentie en de
ontmoeting met mensen uit andere
godsdiensten en ideologieën en de
derde wereld ter sprake.
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktle - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456.
Postbus 859.
Redaktle:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Oecumenisch
Oecumene is in het Nieuwe Testa
ment geen modewoord of iets waar
men voor of tegen kan zijn. In Mat-
theus 24 vers 14 staat dat het Evan
gelie van het Koninkrijk in de gehele
oikoumene, oecumene, dat is de wer
kelijke bewoonde wereld van volken,
groepen en mensen, verkondigd zal
worden. Verkuyls boek geeft zicht op
deze bewoonde wereld, adres van
Gods heil en van Christus' koning
schap. Verkuyl, sterker dan Bavinck
en anders dan de 3 eerder genoem
de schrijvers, stelt de theologie van
het Koninkrijk van God, dat gekomen
is en komt, centraal. H|j veracht de
kerk daarbij niet, maar weet dat zij
ook tot een politieke wereldwijde be
ïnvloeding geroepen is. Verkuyl geeft
aan het eind van zijn boek stellingen
over de 'missio politica oecumenica'.
Dat is: de wereldwijde verantwoorde
lijkheid die de zending der kerk
heeft tot verandering van de ver
houdingen onder volken en mensen.
Oecumenisch is Verkuyls boek ook in
de tweede, afgeleide zin: het beweegt
zich met evangelische vanzelfspre
kendheid binnen vrijwel alle sectoren
en modaliteiten der wereldkerk en
wereldzending, en binnen een zich
ontwikkelende oecumenische theolo
gie. Dat is anders dan bij de vier
voorgangers.
Verkuyl stelt een enorm aantal men
sen uit de kerk, zending en missie in
zes werelddelen (of Australië niet?)
aan de lezer voor, en verjaagt her
haaldelijk onbekendheid tussen ver
ren en vreemden. Hy bericht over
levens en werken, kerken en konti
nenten. Die intentie is kostelijk. Bij
na iedereen uit Nederland en velen
van daarbuiten zijn binnen deze ark
te vinden. Enkele sectoren zjjn op
vallend stil of niet-present: de Oos-
ters-orthodoxen, de geloofszendingen
(evangelikalen zijn er wel), en zij
die in toegepunte zin gereformeerde
gezindte worden genoemd. Aan wie
ligt dat?
Op de beoefening van oecumenische
kerkgeschiedenis legt Verkuyl terecht
grote nadruk. De geschiedenis van
Christus' kerk in Azië, Afrika, Latijns
Amerika en Australië is niet minder
belangwekkend dan die van Europa
en Noord-Amerika.
Apostolair
stuk III. Wij spreken vaak bijna tech
nisch over Kerk en Israël. Verkuyl
spreekt van 'de communicatie van het
Evangelie van het messiaanse Rijk in
de relatie tussen de kerken en het
Joodse volk'. Zeer uitvoerig behan
delt hij deze fundamentele kwestie.
De Romeinenbrief komt uiteraard
aan de orde, de geschiedenis van Jo
den en christenen, en het 'hoe en
door wie' van de Evangelie-over
dracht aan het Joodse volk. Maar ook
het politieke en theologische Zionis
me, de staat Israël, de problemen van
de Palestijnen, en notities over de
dienst der verzoening in het Midden-
Oosten.
Informatief
In een dagblad kan men moeilijk
meer dan een globale introductie ge
ven op een Inleiding zoals professor
Verkuyl ons schonk.
Het boek is een wegwijzer op de elf
terreinen die worden behandeld.
Lange literatuurlijsten en veel ver
meldingen van schrijvers, artikelen
en boeken staan in het hele werk.
Het boek geeft informatie en inspira
tie aan de kerken, om in haar zen
ding bijbels en actueel bezig te zijn
met de vragen die God en de mensen
haar stellen. Elk studieboek moet
zijn waarde tonen in die tijd dat men
er mee omgaat. Licht zal men iemand
of iets missen, ook bij 600 bladzijden.
De lezing en bestudering zal voor stu
denten erbij winnen als de tekst bij
een herdruk strakker wordt aange
haald. Maar: juist bij het begin van
een nieuw studiejaar is het boek een
overvloedig geschenk, waarnaar is
uitgezien.
Goed om er terstond mee aan de slag
te gaan!
Prof. dr. J. M. van der Linde, hoog
leraar in de missiologie aan de rijks
universiteit te Utrecht, bespreekt: 'In
leiding in de nieuwere zendingswe
tenschappen' door prof. dr. J. Ver
kuyl. Uitg. Kok, Kampen; prijs 69
gulden.
AANGEBODEN: nieuwe geloofsramen
LEVERBAAR: in alle maten
MONTAGE: worden op losse schroeven gemonteerd
Wenst u meer inlichtingen,
dan kunt u bijgeplaatste
bon invullen en opsturen
naar de patenteur Genera
le Synode ten name van
de importeur prof. dr. H.
M. Kuitert. Adres: De Blije
Werelt, Lunteren (Gld.).
Onderstaande vraagt vrijblijvend g
gesprek om inlichtingen over nieu-
we geloofsramen.
Naam: j
Adres: - J
Woonplaats:
Telefoonnummer:8
—mui
door A. J. Klei
Laatst werd ik opgebeld door een
verontruste gereformeerde domi
nee die mij een standje gaf om
dat we om de haverklap een
plaatje van professor Kuitert op
deze pagina hebben staan. Ik ant
woordde dat dit niet mijn schuld
was, maar de zijne: tenslotte had
ik nooit een bezwaarschrift te
gen de heer Kuitert opgesteld en
hij wel, en professor Kuitert
komt, al dan niet met foto, in de
krant vanwege tegen hem inge
diende bezwaarschriften.
Ik meld dit even omdat ik van
daag weer over Kuitert schrijf,
daartoe opnieuw geïnspireerd
door de verontruste gereformeer
den, en er alle kans is dat de op
maker ter verlevendiging van
mijn proza er weer een afbeel
ding van de man bij zet. Maar
terzake. In Waarheid en Eenheid,
het blad van de verontrusten in
de gereformeerde kerken, deelt
de Rotterdamse emeritus-domi
nee Masselink mee dat hij 'ver
bijsterd en kapot' is van de be
weringen van Kuitert (we hebben
het geciteerd in de krant van af
gelopen maandag, in de rubriek
Uit de kerkbladen). Trouwens,
rogelmatige lectuur van Waar
heid en Eenheid dringt je het
denkbeeld op dat ae verontrusten
voortdurend kreunen van ellende
als zij de genoemde hoogleraar in
hun gezichtsveld krijgen.
Dit valt echter bijzonder mee.
Zeker, de verontrusten vinden de
verhalen van professor Kuitert
verkeerd, helemaal verkeerd,
maar ze zijn er toch niet zó ver
bijsterd en kapot van dat ze zich
er niet kostelijk mee kunnen ver
maken. Op de laatste vergader-
week van de gereformeerde sy
node hield professor Kuitert een
betoog ter toelichting van zijn
standpunt en daarin had hij het
over het raam waarin je het ge
loof uiteenzet. Dr. Kuitert stond
bepaald geen grapjes te verkopen
maar verontrusten hebben, al zou
je 't misschien niet direct zeg
gen, altijd oog voor het lollige
van de zaak. Want in hetzelfde
nummer van Waarheid en Een
heid als waarin dr. Masselink
over zijn verbijstering en kapot-
zijn schrijft, staat een dolkomi
sche nep-advertentie waarin nieu
we geloofsramen worden aange
boden. Haha! Is-t-ie goed of
niet?Nieuwe geloofsramen
hoe verzinnen ze het!
Ho, wacht even, de mop is nog
niet uit. Die geloofsramen zijn
leverbaar in alle maten. Hart
stikke mooi zeg, daar bedoelen
ze natuurlijk mee dat je met die
Kuitert alle kanten uit kan. Es
kijkenwat staat er verder?
Dat ze op losse schroeven worden
gemonteerd. Nu moet ik werke
lijk gieren van de lach: op losse
schroeven... Precies! Het stelt
bij Kuitert allemaal geen
moer voor. Enfin, laat ik
maar ophouden, 't is allemaal
even geestig Kuitert als im
porteur van die ramen, je moet
er maar op komen! Weet je wat,
ik druk die hele advertentie hier
bij af, dan kan iedereen meege
nieten. Haha!
Als ik de gereformeerde synode
was, zou ik er maar niet zo over
inzitten wanneer de verontrusten
beweren dat ze het in de gerefor
meerde kerken niet langer kun
nen uithouden. Zolang Waarheid
en Eenheid met dergelijke lol
broekerij voor de dag komt. loopt
het wel los. hoor. Tjonge, tjonge,
is dat lachen!
Van een onzer verslaggevers
VELP Het bestuur van 'Schrift en Getuigenis' (de organisatie van
verontrusten in de gereformeerde kerken) heeft nieuwe richtlijnen
gepubliceerd voor hen, die bezwaren hebben tegen de gang van
zaken in hun kerk.
Reeds twee maal eerder heeft 'Schrift
en Getuigenis' dergelijke adviezen
gepubliceerd. 'Thans menen wij ech
ter, door de nood van onze kerken
gedreven, nog duidelijker richtlijnen
te moeten opstellen', aldus de ver
klaring, die is ondertekend door ds.
W. C. van den Brink en ds. H. J.
Hegger, voorzitter en secretaris van
de vereniging. De richtlijnen spre
ken van een 'doleantie binnen het
kerkverband'.
Duidelijk
Verkuyl is een gedrevene en hij
schrijft niet voor toeschouwers of on
geroerde examengangers. Zijn zeer
veel omvattend boek over het we
reldapostolaat is in opzet en vaart
zelf apostolair. Ook apostolisch, in zo
verre het rekent, niet alleen met wat
de apostelen deden en wij hebben te
doen, maar ook met apostolisch ge
zag en normativiteit. Voorbeelden
van de apostolaire aanspraak van dit
boek zijn uit alle hoofdstukken te ha
len. Ik wijs in het bijzonder op hoofd-
Israël, land, volk en staat. Studie
conferentie voor theologen, 5-20 ja
nuari in Jeruzalem. Inl. ds. S. Gers-
sen, Eykmanlaan 46, Utrecht.
Cursus oecumenisch pastoraat. Be
doeld voor iedereen, die pastoraal
met oecumenische kwesties te ma
ken krijgt, m.m.v. o.a. de hoog
leraars H. A. M. Fiolet, F. Haarsma,
H. van der Linde en J. Verkuyl, ds.
J. Colijn en ds. P. A Elderenbosch.
Van 12 januari tot 24 mei elke maan
dag om de veertien dagen in het
theologisch instituut. Heyendaalse-
weg 121a, Nijmegen (tevens adres
voor inlichtingen).
Religie en ideologie. Weekendcur
sus Den Alerdinck (tel. 05290-541),
10-11 januari.
Tegenover de 'praktisch Christus
verloochenende koers van onze sy
noden' adviseren zij de plaatselijke
gemeenten zich 'openlijk en duide
lijk metterdaad bijbelgetrouw op te
stellen binnen ons kerkverband'
door de volgende zes punten:
1. De afgevaardigden naar de meer
dere vergaderingen zullen er zorg
voor dragen, dat besluiten van de
classis enz., die in strijd zijn met het
metterdaad Bijbelgetrouwe karakter,
dat de Gemeente van Christus eigen
behoort te zijn, door hen met nadruk
worden afgewezen en ze zullen
steeds vergen, dat dit ook als zo
danig in de notulen van de classis
enz. wordt opgenomen, zodat de
zusterkerken er via die notulen van
kunnen kennis nemen;
2. Zij zullen geen financiële ver
plichtingen meer aanvaarden tegen
over het kerkverband, tenzij deze
niet in strijd zijn met de roeping
van de Gemeente van Christus;
3. Zij zullen eigen projecten bijv.
voor zending, evangelisatie of dia-
konale hulp kiezen;
4. Zij zullen uitsluitend die oplei
dingen tot dienaren des Woords steu
nen, die zijn naar Schrift en belijde
nis (dus niet meer de Vrije Univer
siteit en de theologische hogeschool
van Kampen);
5. Zij zullen niet beroepen noch
toelaten op de kansel predikanten,
die niet te voren bereid zijn, schrif
telijk hun instemming te betuigen
met het oude ondertekeningsformu
lier;
6. Zij zullen niet zonder meer be
lijdende leden uit andere kerken
toelaten, maar zelfstandig onderzoe
ken of de werkelijkheid van hun
belijden overeenstemt met de attes
tatie. die zij overhandigen.
Deze handelwijze betekent slechts
het 'diep-bijbels en reformatorisch'
beginsel in praktijk brengen van de
zelfstandigheid en eigen verantwoor
delijkheid van de plaatselijke ker
ken, aldus de verklaring.
Noodgemeenten
In plaatsen, waar de kerkeraad deze
koers niet wil volgen, worden de
leden opgeroepen bijbelgetrouwe
noodgemeenten of (waar dat niet
mogelijk is) huisgemeenten te vor
men. Geadviseerd wordt, dat deze
nood- en huisgemeenten zich aan
sluiten bij een 'metterdaad bijbel
getrouwe plaatselijke kerk elders',
zodat daaruit een streekgemeente
ontstaat. Aan 'metterdaad bijbelge
trouwe' gemeenten wordt verzocht
ouderlingen te benoemen voor de
pastorale arbeid onder de verstrooi
den.
Naar wij vernemen is in Leiden een
dergelijke noodgemeente in oprich- i
ting, die dan geadopteerd zou wor
den door de kerk van Baambrugge
(Utr.). In Rotterdam-Hoogvliet heeft n nvo»*
zich eerder dit jaar een groep ge- CI C1U1 ttdU U V Cl
reformeerden, die met de plaatse
lijke gang van zaken niet akkoord
konden gaan, aangesloten bij de ge-
nabuurde kerk van Poortugaal met
toestemming van de classis Schiedam.
In Rotterdam-Ommoord is een groep,
die toegelaten wil worden bij de
genabuurde kerk van Alexanderstad.
door Aldert Schipper
Tijdelijk
De verontrusten willen niet de kant
van een 'gereformeerde bond binnen
de gereformeerde kerken' op. Uit
drukkelijk wordt namelijk in de
verklaring gezegd, dat deze situatie
slechts een tijdelijk karakter mag
dragen. De 'doleantie binnen het
kerkverband' kan en moet beëindigd
(ADVERTENTIE)
Lees nu het boek
INDONESIË
onze meest nabije naaste In Aziè
van
Prof.dr J.Verkuijl
Een pleidooi voor begrip en kritische
solidariteit. Met ó.a. een bespreking
van de positie van deZuid-Molukkers
en hun kinderen.
104blz.,/10,75
verkrijgbaar In de boekhandel
m KOK KAMPEN
NAIROBI De assemblee van de
wereldraad van kerken eindigt van
daag. Morgen komt het nieuwe cen
traal comité bijeen om het werk van VERSOBERING
de wereldraad voort te zetten. Een
van de eerste dingen zal zijn te
trachten orde te stellen op de zor
gelijke financiën van de oecumeni
sche beweging.
Vandaag wordt een aantal zaken af
gehandeld, die de afgelopen dagen
zijn blijven liggen. Zo moeten van
daag de rapporten van de zes secties
nog worden behandeld. Gisteravond
is in de assemblee verder gesproken
over de mensenrechten in de Sow-
jet-Unie. Deze kwestie kwam maan
dag onverwacht in de vergadering en
veroorzaakte een ware paniek onder
de Russische gedelegeerden, die om
het hardst begonnen te wijzen op de
broederlijke banden, die de ortho
doxe kerken in de wereldraad on
derhouden en op het feit dat de we
reldraad echt niet nodig is om de
orthodoxe kerk te helpen in leven te
blijven temidden van een atheïsti
sche wereld.
Juvenali
De Russische afgevaardigde Juvena
li zei in een speciaal bijeengeroepen
hearing dat de kerken in het westen
eens wat beter op de orthodoxe kerk
in de Sowjet-Unie moeten letten,
omdat deze als eerste met succes het
leven in een ongelovige omgeving
heeft gewaagd.
De Nederlandse afgevaardigde dr.
Albert H. van den Heuvel, de scriba
van de synode van de hervormde sy
node, zei echter in de hoorzitting dat
het nu lang genoeg geduurd heeft,
dat in de oecumenische beweging
over de toestand van de kerk in de
Sowj et-Unie gezwegen wordt. De
oecumene kan geen langdurige zo
nes van stilte verdragen, zei de her
vormde afgevaardigde.
Geen hulp nodig
De Russische baptist Stoyan bézwoer
de talrijke belangstellenden even
wel dat de Russische kerken geen
hulp van deze soort uit het buiten
land nodig hebben. In alle landen is
wel eens iets mis, aldus Stoyan. die
er op wees hoezeer met name zijn
kerk tegen de verdrukking in groeit.
Er ligt nu een aanzienlijk afge
zwakt voorstel op tafel. Hierin staat
dat de assemblee erkent dat christe
nen onder verschillende maatschap
pelijke systemen hebben te leven,
doch dat dit hun saamhorigheid niet
hoeft te schaden.
'Christenen mogen niet zwijgen,
wanneer andere leden van het
Lichaam van Christus ergens ter
wereld moeilijkheden hebben. Maar
wat er ooit gedaan of gezegd wordt,
alles moet voorafgegaan worden
door wederzijds beraad en moet ge
schieden binnen de liefde van Chris
tus. De verklaring van Helsinki be
vat een nieuwe mogelijkheid om een
oplossing te vinden, wanneer er pro
blemen zijn, die te maken hebben
met fundamentele vrijheden, met
inbegrip van de vrijheid van gedach
te. geweten, godsdienst of geloof'.
Aldus de tekst van het voorstel.
worden, wanneer de gereformeerde
kerken als geheel metterdaad 'we
derkeren tot de Trouw aan Schrift
en belijdenis'. De andere mogelijk
heid is het verbreken van het kerk
verband, wanneer duidelijk gebleken
is, dat van een dergelijke wederkeer
geen sprake is. 'De ene gemeente zal
daar vlugger aan toe zijn dan de
andere. Een algemene regel is hier
niet te geven.'
De handtekeningenactie, die in de
kring van 'Schrift en Getuigenis' is
gevoerd, is per 1 december afgeslo
ten. Aan het moderamen van de sy
node is gevraagd, het resultaat aan
te mogen bieden. In verband daar
mee wilde men het aantal handteke
ningen nu nog niet bekend maken.
Vain onze speciale verslaggever
NAIROBI De verklaring Inzake
de schending van de mensenrech
ten in de Sowjet-Unde is door de
assemblee aanvaard.
Ieder vreesde een lange discussie,
maar reeds in het begin van de
avond stelde iemand voor het debat
te stoppen. De Noren en de Russen
hadden daar bezwaar tegen, maar
dat hielp niet meer. De assemblee
aanvaardde de verklaring met grote
meerderheid. De Oosteuropeanen
onthielden zich van stemming. De
Russische aartspriester Borovoy
verklaarde de stemonthouding met
een klacht over de slechte atmos
feer. Hij zei de resolutie te be
schouwen als een teken dat ook de
assemblee van de wereldraad niet
zonder zonden is. Maar hij beloofde
voor de wereldraad te bidden en
vroeg het gebed van de afgevaar
digden voor zijn kerk.
ROME Tijdens een korte toe
spraak heeft paus Paulus de wereld
raad van kerken, in Nairobi bij
een .hartelijk gegroet en de hoop
uitgesproken op 'ware eenheid'. De
katholieken vermaande hij. dat zij
eerst met de eenheid in hun eigen
kerk een voorbeeld moeten geven.
De paus beklaagde zich over de
verdeeldheid en het wantrouwen
binnen de r.k. kerk. Hij zei: 'Hoe
kunnen de broeders die nog aan de
deur staan, zich met haar vereni
gen, wanneer in onze geliefde kerk
tweedracht en bitterheid heersen?'
Rome
De assemblee heeft zich uitgespro
ken voor voortzetting van de sa
menwerking met Rome in de ge
meenschappelijke werkgroep. Bij de
wereldraad realiseert men zich dat
het vaticaan niet binnen afzienbare
tijd 't lidmaatschap van de wereld
raad zal aanvragen. De samenwer
king met het vaticaan heeft thans
nog vooral plaatselijk en in regio
nale en landelijke raden van ker
ken plaats. Door deze samenwer
king is een terugdraaien van de
betrekkingen tussen Genève en Ro
me niet meer mogelijk, zo meent
de wereldraad.
Angst
De assemblee heeft een plan van
zes punten aangenomen om de ge
meenschap met aanhangers van
andere geloven en ideologiën te
versterken. Onder de zes punten
zijn studie van de verhouding tus
sen dialoog en evangelisatie, ver
groting van de samenwerking met
aanhangers van andere godsdien
sten. verdieping in elkanders spiri
tualiteit. De assemblee nam giste
ren het rapport van de sectie aan
die zich verdiept heeft over de dia
loog met aanhangers van andere
godsdiensten. Carmenita Karagdag
uit Singapore noemde het stuk
overigens een overdreven voorzich
tig document waar de angst voor
syncretisme van af straalt, die
vooral heerst inde westerse landen,
waar men geen contact heeft met
aanhangers van verschillende gods
diensten.
(Advertentie)
Lees nu het boek
INDONESIË
onze meest nabije naaste In Azfê
van
Prof.dr J.Verkuijl
Een pleidooi voor begrip en kritische
solidariteit. Met ó.a. een bespreking
van de positie van deZuid-Molukkers
en hun kinderen.
104 blz., 10,75
verkrijgbaar in de boekhandel
m KOK KAMPEN
Si;
■eM
Iemand deponeerde op mijn ta:
een knipsel uit een niet onvermaai
de krant, vooral onder de betei
standen, zoals dat vroeger heettL
Het is een advertentie, waarvan d 4
tekst zo begint: 'Vier Kerst mef-
Liesbeth List in Amsterdam
nesta. Op 25 en 26 december in
17e eeuwse Ronde Lutherse Kei
Geniet van een 5-gangen gourmet
diner met optreden van Liesbet
List en de Shaffies 85,- p.p.)'. 1
dan, waarschijnlijk met het oog c
'glaasje op'; 'Inclusief overnachtii
met champagne op de kamer en om
bijt op bed in het 5-sterren Sonest
hotel 115,- p.p.)'. Om te beginne
lijkt het me al een onsmakelijk
vertoning om voor dergelijke com
merciële aangelegenheden te coquet
teren met 'de 17e eeuwse Rond
Lutherse Kerk'. Is de Lutherse Ker
van Amsterdam daar gelukkig mee
Vooral nu de kerken zich voor vei
sobering hebben uitgesproken? Laa
die versobering niet het panacée zij
om deze wereld om te bouwen i
een rechtvaardige samenleving, he
is een poging. Maar met plompe voe
ten loopt deze advertentie er dooi
heen. Ik weet wel dat 't allemaa
nog veel duurder kan. Wat niet al
lemaal kan in de onrechtvaardig it
wereld, daar zal het eind wel va
zoek zijn, maar dit is al te bot. Wi s
mij kan vertellen wat dit nog t
maken heeft met Hem die in armoe
de onder ons kwam mag het zeggen in
Hopelijk zullen de artiesten ziel
niet vergrijpen aan teksten waarin
zijn naam voorkomt. Om niet no
meer te bederven. Maar misschi»
dat christenen hierdoor nog eens w
dieper gaan nadenken over de mo
gelijkheid om met hun viering d»c
carnavalsdagen van eind decembi it
te ontgaan.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Nieuw Buinen (toez.)|
drs A. v. d. Lingen kand. te Usquer
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Putten: drs H. Eike
boom te Brussel.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Boskoop: D. Biesma
Veenendaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Clifton (VS)drs
Vergunst te Veen; te Almelo: J. 1
Kleppe te Woerden.
Bedankt voor Hellevoetsluis-Oosl
voorne: N. W. Schreuder te Goes.
Rainer Kessler
De communistische dominee Raine
Kessler in Worms (West-Duitsland1
heeft zijn ambt neergelegd en
uit de kerk getreden. In een ge'
meentevergadëring zei hij ter toe
lichting, dat de kerk belang heeft b
het voortbestaan van de klassemaat
schappij. Van haar predikanten ver
langt zij, dat zij naast de 'rechtei
van het volk' ook de 'rechten van d
bourgeoisie' erkennen. Ex-domine
Kessler: 'Voortaan zal ik niet mee
als predikant vóór het volk hande
len, maar aan de zijde van het vol
strijden tegen de gemeenschappelij
ke vijand: de burgerlijke klassi
haar staat en haar ideologische in
stellingen, zoals de kerk.'
Ds. M. W. J. C. de Kluis
Op 75-jarige leeftijd is overleden c
gereformeerde emeritus-predikau
M. W. J. C. de Kluis te IJmuidei
Ds. De Kluis diende de gereformeei
de kerken van Diemen en van Se
rooskerke, was vervolgens legerprf
dikant in Engeland en in het mili
tair hospitaal Oog in Al in Utreci
en stond tenslotte van 1950 tot v"
emeritaat in 1967 in Santpoort.
Rabbijn Rosenzweig
Rabbijn Pesach Rosenzweig, sine
1970 studentenrabbijn van het Ne
derlands Israelietisch kerkgenoot
schap, heeft bedankt voor de b(
noeming tot opvolger van opperrab
bijn Eliezer Berlingen van Utrecl
(samen met rabbijn Baren
Drukarch van het Portugees Israe
lietisch kerkgenootschap). Hij wil i
Nederland een instituut Chachai
Tswi stichten, een instelling voor ho
ger joods onderwijs.
Rabbijn Rosenzweig is per 1 maai
1976 ontslagen als studentenrabbiji
omdat het Nederlands Israëlietisc
kerkgenootschap moet bezuinigei
Hij miste ook de contacten met joo<
se studenten sinds de Nederland
zionistische studentenorganisatie
feite niet meer bestaat. De geest»
lijke verzorging van de drieduizen
joden in het opperrabbinaat Utrecl
(geheel Nederland met uitzonderin
van Amsterdam, Rotterdam en Dei
Haag) zal nu neerkomen op rabbijl
Drukarch, die hiervoor maar et
deel van de week beschikbaar is.
Harold Dekker
Professor Harold Dekker, hoogk
raar zendingswetenschappen en te
vens dekaan van het Calvin-semina
ry in Grand Rapids van de Christiai
Reformed Church, heeft zich kandi
daat gesteld voor het burgemeester
schap van deze stad.