Wereldraad is tegen leveren kernenergie aan Zuid-Afrika Nairobi, Israël en de bijbel Vandaag 'Nieuwe vertalingen gegrond op onjuiste Griekse tekst van Nieuwe Testament' Chr. geref. signaal over levensstijl Wereldraad over het M.-Oosten mm FAMILIEBERICHTEN Uitbreiding dankzij 'Geven voor leven' Lutherse kerkfusie in Zuid-Afrika Onzichtbare audiëntie Waarschuwing aan adres van Vaticaan VOORBUGANGI Kerken gevraagd om bij bel week DINSDAG 9 DECEMBER 1975 KERK - BINNENLAND NAIROBI In een resolutie heeft de assemblee van de wereldraad van kerken in Nairobi de grote landen opgeroepen hun wapenleveringen aan de landen in het Midden-Oosten stop te zetten. In de resolutie wordt te vredenheid uitgesproken over de be reidheid van de betrokken partijen, de Palestijnen meegerekend, om in Genève aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. De resolutie roept Israël op zich terug te trekken uit de gebieden die het in 1967 heeft veroverd, bevestigt de rechten van Israël en de Arabi sche staten op een leven in vrede binnen veilige grenzen en roept op tot uitvoering van het recht van de Palestijnen op zelfbeschikking. In het debat dat voorafging aan de aanvaarding van de resolutie stelde de Duitse gedelegeerde Hild voor, de bevestiging van het recht op vei lige grenzen te laten voorafgaan aan de oproep tot terugtrekking door Israël. De Egyptische kopt George Babawi bracht hiertegen in dat de christenen aldoor veel te weinig aan dacht hebben gehad voor de rechten van de Palestijnen. Hun terreurda den komen volgens Babawi voort uit het vertreden van hun mensenrech ten. 'Wij als assemblee moeten de Palestijnen laten weten, dat Chris tus ook voor hen is gekruisigd', zei de Egyptenaar. De Palestijnse afgevaardigde me vrouw Jean Zaru uit de door Israël bezette westelijke Jordaanoever, stelde daarop voor de oproep tot zelfbeschikking voor de Palestijnen uit te breiden met de woorden 'in hun thuisland'. Van een onzer verslaggevers KAMPEN De theologische hogeschool van de gereformeerde ker ken (vrijgemaakt) overweegt, om voor de studie van het Nieuwe Testament terug te grijpen naar de Griekse tekstvorm, zoals die tot het einde van de negentiende eeuw algemeen gebruikelijk was (de zg. textus receptus). Syrische priesters op de assemblee van de wereld raad van kerken in Nairobi De Amerikaan W. P. Thompson maakte hier bezwaar tegen omdat in de Verenigde Naties hierover nog geen eenstemmigheid bestaat. De Egyptenaar Babawi riep toen uit dat in de kerken meer gerechtigheid te halen moet zijn dan in de VN, maar de uitbreiding werd niet aanvaard. De Nederlandse delegatie stemde in haar geheel vóór het amendement van Hild dat eerst veiligheid en daarna terugtrekking door Israël al omhelsde. Alleen de Nederlandse af gevaardigde dr. Th. van Boven ont hield zich van stemming. NAIROBI De assemblee van de wereldraad van kerken is tegen de levering van materiaal voor het opwekken van kernenergie aan Zuid-Afrika. De assemblee vreest dat door deze leveringen de apartheid verder wordt versterkt, dat het westen nauwer verbonden wordt aan de economie van Zuid-Afrika en dat door de levering Zuid-Afrika kern- .wapens dichter binnen zijn bereik zal krijgen. In de resolutie wordt er aan herin nerd dat Zuid-Afrika zijn militaire uitgaven van 1965-66 tot 1975-76 heeft verhoogd van 255 miljoen rand (ruim een miljard gulden) tot meer dan een miljard rand (onge veer vier miljard gulden). In de resolutie wordt er ook op gewezen dat Zuidafrikaanse troepen op het moment actief zijn buiten de landsgrenzen, in Namibië en Ango la. De assemblee roept de leden-ker ken op na te gaan In hoeverre het eigen land betrokken is bij het kernprogramma van Zuid-Afrika en er bij de betrokken regeringen en bedrijven op aan te dringen hun beleid te herzien met het oog op de andere dan louter commerciële as pecten van de transacties. De reso lutie noemt de volgende bedrijven met name: General Electrics (VS), Rijn-Schelde Verolme, Verenigde Bedrijven Bredero en Comprlmo (Nederland), Siemens en Aeg (Dultsiland), Oreuzot Loire (Frank rijk) en Westinghouse (Verenigde Staten). Steun De assemblee heeft steun beloofd aan de overeenkomst van Helsinki inzake veiligheid en samenwerking kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt opk voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie; Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. in Europa en beschouwt deze over eenkomst als een teken van hoop in een wereld, die verscheurd wordt door tegengestelde ideologieën en belangen. Bij de bespreking van deze motie stelde de Zwitserse af gevaardigde ds. Rossel voor een op roep aan de regering van de Sow- jet-Unde te richten ten gunste van de dissidenten in dat land. Nadat dit voorgesteld was, werd over het amendement gestemd en na het tellen van de stemmen bleek het voorstel een ruime meerderheid te hebben gehaald. De Russische delegatie maakte toen Van een verslaggever AMSTERDAM Het Emma kin derziekenhuis in Amsterdam en de academische ziekenhuizen van Gro ningen en Rotterdam kunnen de afdelingen die bestemd zijn voor jeugdige patiënten met kanker, uitbreiden. Het Koningin WilheLmi- nafonds heeft de ziekenhuizen ver zocht plannen voor de uitbreiding op te stellen. Dit heeft dr. Medns- ma. de directeur van het KWF gis teren meegedeeld. De besturen van de ziekenhuizen künnen bovendien projecten indienen voor weten schappelijk onderzoek. De uitgaven komen ten laste van het fonds 'Ge ven voor leven'. Mededeling We ontvingen een groot aantal brie ven over de gijzelingen bij Bellen en in Amsterdam. We zullen deze niet plaatsen omdat de meeste ervan te zeer afgestemd zijn op de situatie van het ogenblik. We menen dat het beter is in dit stadium geen discus sie over deze zaak te (doen) voeren. Secr. hoofdred. bezwaar en vroeg om een debat. De voorzitter van de zitting, de Indiër M. M. Thomas laste daarop een theepauze in. Na deze pauze stelde de Engelsman Payne voor, het voorstel van Rossel terug te verwij zen naar Reference comité III, waar ook de verklaring over de overeenkomst van Helsinki was op gesteld. Dit werd aanvaard, In de loop van deze week moet er bijge volg nog een verklaring (kje) over de mensenrechten in de Sowjt- Unie tegemoet gezien worden. Angola Inzake Angola heeft de assemblee met name aan Zuid-Afrika een op roep gericht zich uit dat land terug te trekken. De assemblee zegt dat er een ernstiig gevaar bestaat dat de oorlog In Angola uitgroeit tot een grote oorlog op het Afrikaanse vasteland, die een gevaar kan wor den voor de wereldvrede. De wereld raad betreurt in de genoemde ver klaring dan ook elke buitenlandse interventie, die het volk van Ango la verhindert in vrijheid het soort regering te kiezen dat het wenst. De wereldraad meent dat de inter ventie door Zuid-Afrika ernstig een vreedzame oplossing van het con flict in de weg staat. JOHANNESBURG Tijdens een zesdaagse bijeenkomst in Rusten burg (Transvaal) van 15 tot 20 december zal de fusie plaatsvinden van vier lutherse kerken in Zuid- Afrika. Het zijn de lutherse kerken van Tswana, Transvaal, Kaap-Oranje Vrijstaat en het Zuidoosten. Samen hebben zij rond 460.000 leden. De grote meerderheid is zwart. In het Kaap-Oranj egebied zijn veel kleur lingen lid, terwijl één blanke ge meente (in Durban) zich zal aan sluiten. De kerken zijn ontstaan door zendingswerk van verschillen de lutherse kerken in Europa en Amerika. DEN HAAG 'Bij deze heb ik de eer, u mede te delen dat, op 8 deecember e.k.. de Heilige Vader en 'onzichtbare audiën tie' zal verlenen, bestemd voor alle beschouwende Religieu zen over de hele wereld'. Al dus het begin van een rond schrijven, dat pronuntius mgr. Angelo Felici in Den Haag aan kloosters verstuurd heeft. In de brief, waarvan het r.k. weekblad De Bazuin melding maakt, wordt gezegd, dat de paus op die dag (gisteren), na de gebruikelijke Maria-hulde bij de Maria-zuil op de Piazza di Spagna te Rome, naar de Maria Maggiore zou gaan voor een plechtige eucharistievie ring. Alle beschouwende reli gieuzen werden hartelijk uit genodigd zich op deze viering voor te bereiden en gisteren onzichtbaar aanwezig te zijn in Rome. Zo kregen deze religieuzen (die hun slotkloosters niet mogen verlaten) toch de kans, de jubileum-aflaat van het Heilig Jaar deelachtig te wor den. In de brief wordt niet gezegd, of deze onzichtbare pelgrims bij het eindcijfer van Heilig Jaar pelgrims zullen worden geteld. Op deze tekst zijn de grote reforma- tische bijbelvertalingen, zoals de Statenvertaling gebaseerd. De laat ste honderd jaar zijn de bijbelge- ,- r, nootschappen echter van deze tekst ji afgestapt op grond van oudere hand- schriftvondsten. De juistheid van de- ze beslissing werd gisteravond in twijfel getrokken door prof. dr. J. van Bruggen, de nieuwtestamenticus van de vrijgemaakte theologische hoge school, in de rectorale oratie, waar mee hij het rectoraat overdroeg aan prof. dr. C. Trimp. Christelijk Nederland is slapend over de wissel gegaan, aldus prof. Van Bruggen. Hij vond het zeer op- vallend, dat'men nauwelijks proble- .i men heeft gezien in de keuze van b een andere Griekse tekst voor de r: nieuwe vertalingen. Christenen in Engeland zijn zich het probleem dat - hier ligt goed bewust. In Nederland j" is er op dit punt nauwelijks bezin- 0 ning geweest. Twijfelhaken Het is, aldus prof. Van Bruggen, vreemd dat we alarm slaan als er een paar messteken in De Nacht wacht gezet worden en alles doen om dit te herstellen, terwijl we al jaren lang rustig twijfelhaken laten staan om de helft van Marcus 16 zonder dat het ons erg schijnt aan te grij pen. Toch is een winkelhaak in de tekst van Gods Woord nog erger dan een messteek in De Nachtwacht. Gehele passages zijn in nieuwere vertalingen tussen vierkante twijfel haken gezet. Ook zijn, vergeleken bij de Statenvertaling, gedeelten van verzen weggelaten. Dit veranderde tekstbeeld berust echter niet op gro te zekerheid bij de tekstgeleerden. De nieuwe uitgave van de Griekse grondtekst van het nieuwe testament door de verenigde bijbelgenootschap pen is slechts een compromis-tekst. Vele lezingen zijn bij meerderheid van stemmen vastgesteld. Voor prof. Van Bruggen was het geen deugdelijk argument, dat de nu gebruikelijke tekstvorm gebaseerd wordt op oudere handschriften. In derdaad wordt de textus receptus vooral in latere handschriften aan getroffen. Maar men vergeet, dat deze latere handschriften overge schreven zijn van zeer oude hand schriften, die daarna vernietigd zijn. Juist de goede oude manuscripten van het nieuwe testament zijn daar door verloren gegaan, terwijl de slechtere bewaard bleven omdat zij niet werden overgezet in het latere minuskelschrift. Prof. dr. J. van Bruggen Prof. Van Bruggen noemde het in strijd mét de feiten, wanneer men de textus receptus verdacht maakt als was het een harmoniserende en gladstrijkende tekst. Het bewijs voor een secundair karakter is niet te le veren, wanneer men aan het geheel van deze tekst recht doet en zich niet beperkt tot enkele geselecteerde voorbeelden. DE BEZETTINGEN Terecht wees de heer Neums jl. zondagmiddag in zijn radii mentaar op, dat verlangen nai afhankelijkheid ook z'n gi kent. Hij noemde het zonder hier dergelijke akties als de tingen uit te voeren om da ar mi van de Nederlandse regering gi te krijgen dat die regering om lijk kan opbrengen. Moeten wijl met een vloot naar Indonesië? zeer het verleden van de Zuidi se affaire ook van allerlei w beslissingen vol is, toch kan mi het vasthouden aan ideeën or een onafhankelijke Molukse wel enige indringende stellen. Wordt dit verlangen menteel nog door de Zuid-Molu met name in Indonesië, gedeeli is het een onafhankelijkheid dit ge zin heeft? Ik zal mij morger gen een onafhankelijkheid vanj. West-Brabanders niet verzetl zr die wensen, maar ik zal vragen of het zin heeft. Al makkelijk wordt ook in de 1 van de bezetters gesproken ov« sterven voor eigen vaderland. N alle situaties is dit zo vanzell kend. Moet bovendien ieder t soortig volk ook een eigen landj ben? Van wie is welk land lijk? De meeste grondgebiedei in hun verleden al één of me ren door telkens nieuw opdoei volken of stammen bezet. Vi die indringende vragen: van Palestina, van ^ie is Zuid-1 Of behoren die vragen inderdai het verleden en gaan wij een^ binnen waarin het erop aan waar ook ter wereld mensen kaar te zijn? Heruitgave Er is alle reden om de textus recep tus vast te houden en te restaureren, aldus prof. Van Bruggen. Moderne tekstuitgaven leiden van het spoor af. Hij deelde mede, dat het Trinita- risch bijbelgenootschap in Londen bezig is met een heruitgave van de Griekse tekst, die gevolgd is door de reformatorische vertalingen. Deze tekst is niet feilloos, maar zij be tekent een vooruitgang ten opzichte van de latere uitgaven, waarin men zich is gaan concentreren op een kleine minderheid van de handschrif ten en waarin men voorbijgaat aan de grote meerderheid van hand schriften en kerkelijke vertalingen. De theologische hogeschool van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) telt thans 116 studenten plus 23 doc- toraai-studenten. NAIROBI In een verklring die de assemblee van de wereldraad van kerken in Nairobi heeft aange nomen wordt aan alle kerken het recht ontzegd, zich namens de an dere kerken uit te spreken over de status van de heilige plaatsen in Jeruzalem en omgeving. In de ver klaring wordit gezegd dat de meeste heiilige plaatsen toebehoren aan le den-kerken van de wereldraad. Hiermee wordt het Vaticaan een waarschuwing gegeven, dat nogal eens de neiging heeft verklaringen over de heilige plaatsen af te ge ven, hoewel in het bezit van de rooms-katholieken maar weinig plaatsen van betekenis zijn. Van een onzer verslaggevers DORDRECHT De christelijke gereformeerde kerken zijn niet aan gesloten bij de raad van kerken. Daardoor zijn zij ook niet direct betrokken bij de actie voor een nieuwe levensstijl. Dat betekent ech ter niet, dat er binnen deze kerken niet over deze vragen wordt nage dacht. De sectie 'kerk en bedrijfsleven' van het deputaatschap voor algemene diakonale en maatschappelijke aan gelegenheden heeft haar nieuwste 'signaal' aan de nieuwe levensstijl gewijd, in de hoop Tiiermee een pro ces van bewustwording op gang te brengen'. Het gaat ons erom, vast te stellen of wij als christenen de moed en het geloof hebben deze vragen niet uit de weg te gaan, maar ermee bezig te zijn, schrijven deputaten. Christe lijk leven wil immers ook vandaag zeggen; vanuit het Woord van God leven en werken met open ogen in déze samenleving. De bijbel is niet tegen welvaart, zo betogen zij. De bijbel mikt nergens op soberheid, maar wel steeds op overvloed. Onze God is geen karige door Martie Vollenhoven-Meijer Vanwege de wereldgebeurtenissen en de ontwikkelingen rondom Israël zijn we intensief bezig met het woord 'bevrijding'. Charles Birch in Nairobi zei èvenals de club van Rome dat we op weg zijn naar een katastrofe. Samen met drs Jan Pronk pleitte hij daar voor 'een nieuwe internationale orde op alle terreinen'. Inderdaad ligt hier de oplossing, maar alleen op deze voorwaarde, dat we het koningschap van Messias Je zus aanvaarden en ons aan de godde lijke wetten willen houden. Maar de bijbel leert ons, dat de geschiedenis niet uit zichzelf uitmondt in een heilsstaat, waar gerechtigheid en zó vrede heerst, maar dat onze wereld eindigt met een dieptepunt onder de wereldregering van de anti-christ. Deze zal komen als een 'engel des lichts', maar hij wordt evenals Judas 'zoon des verderfs' genoemd en zal als schijn-Messias geen ware vrede brengen. Heil Gelovigen uit de joden en de andere volken zien uit naar het Messiaanse vrederijk, zelfs naar de bevrijding der ganse schepping. Gods bevrij dingsplan voltrekt zich in Jezus Christus en via Gods volk als ge- tuigenvolk geroepen is in woord en daad het heil door te geven. Dat be treft nu de boodschap van Gods ge nade voor zondaren door het offer van Messias Jezus èn de verkondi ging van Zijn vrederijk. In onze tijd wordt dit evangelie gebracht door een gelovig deel van 'de olijf' Israël, dat volgens Romeinen 11 uit zowel natuurlijke als wilde 'takken' be staat: de gemeente uit joden en vol ken. Deze gemeente vertegenwoordigt als zaakwaarneemster gans Israël. Gods Woord leert, dat eenmaal gans Is raël alle twaalf stammen Gods getuigenvolk zal zijn, nl. wanneer het in grote benauwdheid tot God terugkeert en om de ware Messias zal roepen. Jezus Christus komt dan met Zijn verheerlijkte gemeente op aarde om Zijn volk te bevrijden, de anti-christ en zijn volgelingen weg te doen en daarna als Koning gerech tigheid en vrede te brengen. Dan komt de ware 'nieuwe internationale orde op alle terreinen', waar we nu in woord en daad al van mogen ge tuigen. In het vrederijk wordt het bekeerde, teruggekeerde en veilig in het land wonende Israël tot zegen voor de overblijvend en van alle vol ken. Deze zullen optrekken naar Je ruzalem om daar over God en Zijn geboden te leren. Overwonnen Dit alles wetende, begrijpen we dat satan, die in principe al overwonnen is, steeds alles in het werk stelt om Israël door vijanden van buiten af en van binnen uit te vernietigen en zo de komst van het vrederijk tegen te gaan. Zijn grootste troef zal de wereldregering onder de schijn-Mes sias zijn. De wereld zal menen zon der Christus en Gods geboden de 'toren van Babel' gebouwd te heb ben. Totdat de grote verleider zijn ware aard laat zien en de eindkata- strofe losbreekt. ,Je2us Christus bevrijdt en brengt bijeen'. Laten we Gods Woord be studeren om Zijn plan hierin te le ren kennen en niet op dwaalwegen te komen. Laat al onze inspanning niet tevergeefs zijn, doordat we niet naar Zijn wil werken. Laten we op nieuw Gods beloften nagaan en de plaats van Israël hierin zien. Die beloften zijn tot heil voor de Pales tijnen en al de volken. Opdat we eindelijk een wereld krijgen, die be vrijd is van zonde, armoe, honger en geweld. Een wereld, waar alle vol ken door Gods genade in Jezus Christus Gods volken zullen zijn en een eenheid, zodat God tenslotte al les in allen zal zijn! Mevrouw Vollenhoven is schrijfster van het boek 'Op weg naar het Koninkrijk'. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Stad aan ringvliet: J. Willemsen te Eet' naar Doetinchem: G. P. Post te: zienaveen. Bedankt voor Katwijk aan Ze den Hoed te Sliedrecht; voor AL serdam en voor Zuilichem: A. f1 stra te Doornspijk. h GEREF. KERKEN Beroepen te Lopik: J. B. F. Brink te Nieuwleusen; te R<fl dam-Zuid (evang. pred.): P. Rav te Voorschoten. CHR. GEREF. KERKEN God, die mondjesmaat toedeelt. Hij is een God van overvloed. Van de welvaart mag men genieten, maar het gevaar zit in de mens, die Gods gave van de welvaart ten eigen ba te gebruikt. De persoonlijke wel vaart is niet slechts een middel om van te leven, maar evenzeer om te geven. Verantwoord? Eén punt uit de toepassing: Is het wel zo verantwoord om een miljoen voor een eigen, overigens sober, kerkgebouw uit te geven zon der daarbij ook een post voor het werk van de kerk naar buiten te begroten? Moeten we ook kerkge bouwen niet meer delen met andere gemeenschappen van christenen, zonder nu direct daarmee aan oecu mene te moeten denken, maar wel om zo gelden vrij te maken voor an dere doelen? 'Signalen' worden regelmatig aan christelijke predikanten en kerkera den toegestuurd om zo in kerkera den en gemeenten gesprekken te sti muleren over belangrijke proble men. Dit signaal kan aangevraagd worden bij deputaten ADMA, post bus 9019, Dordrecht. AMSTERDAM Aan de Neder landse kerken is gevraagd, voortaan elk jaar eind oktober een bijbel- week te organiseren. Het is de bedoeling, dat de kerken al hun activiteiten, zoals katecbisa- ties, huisbezoekbijeenkomsten, ver gaderingen, gebedsdiensten en bij- belikringen, een week lang, en waar mogelijk ook de zondagse eredienst, in het teken zetten van de bijbel als boek van de kerk. Het verzoek ls gedaan door de raad voor contact en overleg betreffende de bijbel, die wordt gevormd door vertegenwoordigers van zeventien kerken en kerkelijke groeperingen en door vijf bijbelverspreidende or ganisaties. De raad van kerken on dersteunt het verzoek. Beroepen te Rotterdam-Oost: i kerk te Aalten. Bedankt voor Naarden: M. Vli% te Werkendam. f] GEREF. GEMEENTEN jl Beroepen te Hilversum en 8® phaartsdijk: H. Ligtenberg te wolde, die bedankte voor Westf* Bedankt voor 's Gravenpolder! A. Vergunst te Veen. m OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Kinderdijk: J. Prooijen te Stavenisse. PROT. KERK IN BELGIë Beroepen te Gent (toez.): me^j J. Oudenbroek te Amstelveen, j Genootschap Israël AMSTERDAM De afdeling sterdam van het Genootschap derland-Israël belegt woensda december in het Anne Fran) (Prinsengracht 263-265) een 1' over: 'Duits-Joodse vluchteling» Nederland voor de tweede we oorlog'. Spreker Dan Michman Jeruzalem, die in Amsterdam blijft in verband met een pronj onderzoek over dit onderwerp. vang 20.15 uur. Prof. G. van der Leeu De rijksuniversiteit te Groni heeft de vorige maand prof. d van der Leeuw herdacht omda) vijfentwintig jaar geleden waf deze geleerde overleed. De bij dl legenheid gesproken woorden onder een rede van Van der Lë leerling prof. dr. F. Sierksma t inleiding van dr. A. C. Hondei het kerkconcert) zijn te vind< een geschriftje dat 'G. van Leeuw herdacht' heet, een j daalder kost en dat belangstelld per briefkaart kunnen bestellei het Instituut voor liturgiew schap, Nieuw Kijk in 't Jatd 104, Groningen. Commissioner Verwad De commandant van het Nedei) se territorie van het Leger des! kolonel C. A. Verwaal, is do( generaal van deze international ganisatie, Clarence Wiseman, b derd tot commissioner. Maurice Cooper Nieuwe secretaris van het dep ment voor muziek en zang va) Leger des Heils in Nederland is joor Maurice Cooper, een Engel) die tot nu toe werkzaam was oj internationaal hoofdkwartier va Leger in Londen. Hij wordt t< kapelmeester van het stau'md korps. Majoor Cooper beschikt' een jarenlange ervaring als fc meester van een van de Lont korpsen en van het Zuid-Londë visie-jeugdmuziekkorps. Hij ti de plaats in van brigadier Nieuwland, die divisie-officier de Zuid-Nederland divisie is gd den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2