Televisie-tijdschrift
komt van zolderkamer
Nieuw schakelcentrum
voor radio en tv
Radio- en televisieprogramma's
Bak zelf écht
Stokbrood met
DCLLy
VAN
ARNHEM
'Link' naar Machiavelli gemakkelijk te vinden
MANS
DONDERDAG 4 DECEMBER 1975
BINNENLAND - RADIO EN TV
TROUW/KWARTET
door Riet Diemer
HILVERSUM 'Je zou Machiavelli kunnen vergelijken met een goed internationaal tijdschrift, waarin
onderwerpen voor Nederland worden verwerkt. Het mooie zou zijn als je tot een Europees en daarna een
wereldmagazine zou komen, dat wordt geleid vanuit deze bescheiden zolderkamer. We zouden dan met
andere televisiestations samen op belangrijke zaken diep kunnen gaan.'
Roelof Kiers koppelt aan zijn uitleg
over het driewekelijkse vijf kwar
tier durende VPRO-televisiepro
gramma 'Machiavelli: of hoe het in
de wereld toeging' naast het hoe
en waarom van het programma, niet
zonder humor wat toekomstmuziek
over een mondiaal vervolg. Zijn on
derkomen en dat van een andere Ma-
chiavelli-deskundige. Hans Keller, is
genoemde zolderruimte in een van
de VPRO-villa's.
Met een schitterende documentaire
over zijn persoon is in ieder geval
voor de Nederlandse kijkers de Ita
liaanse staatsman Machiavelli pos
tuum in ere hersteld. De term Ma
chiavellistisch wordt namelijk ver
bonden aan alles wat smerig is in de
politiek. Maar dankzij het filmend
optreden van een VPRO-team is de
waarheid aan het licht gekomen. Ma
chiavelli schreef slechts op met
welke trucs en manoeuvres macht
wordt uitgevoerd. Hij was er niet
de uitvinder van.
Link
Maar al leefde hij in de zestiende
eeuw, Hans Keiler en Roelof Kiers
willen in de onderwerpen van van
daag die ze verzamelen, laten zien,
dat ook nu de link naar Machiavelli
niet zo moeilijk te vinden is. 'Hij
beschreef een mechanisme van de
macht, iets dat nog steeds op dit ni
veau gebeurt. De menselijke orga
nen zijn sinds die tijd ook niet ge
wijzigd', zegt Hans Keiler.
Roelof Kiers: 'Het zijn ogenschijn
lijk gewone programma's, maar er
gaat een zekere werking van uit. Er
kan een typische Machiavellistische
kijk worden ontwikkeld.' Vanavond
is er het derde programma tussen
21.50 en 23.10 uur op Nederland L
Een van de onderwerpen is een ex
clusief interview met gemaskerde
mannen van de Baskische bevrij
dingsbeweging, ETA. 'Zeer onthul
lend omdat er een man bij is, die de
vorige premier in de lucht liet vlie
gen. Hij vertelt waarom hij dat
heeft gedaan. De vraag is: wat gaat
de ETA doen: doorschieten of de
wapens neerleggen. Het is gedeelte
lijk een eigen reportage waarvoor
Jochem van Dijk in Spanje filmde.'
Amerika
Ook van over de grenzen komt 'een
uiterst interessante reportage' van
Fords Amerika, over alles wat zich
rond de president afspeelt, de pers,
het partij systeem, zijn verplichte
openbare handelingen.
Uit eigen land komt "Waar is de
VVD?', een reportage over gebrek
aan kwaliteit bij de huidige opposi
tie van Theo Uit den Bogaard, met
interviews van WD-kopstukken.
Verder is er een verslag over de
ontwikkelingen in D'66, de betekenis
van het laatste congres.
Bekende journalisten, maar ook po
litici bijvoorbeeld uit andere landen
hebben toegezegd hun medewerking
te verlenen. Dat zijn ondermeer de
Amerikaan I. F. Stone, Uri Avneri
uit Israël, hoofdredacteur van het Is
raëlitische weekblad 'Onze Wereld',
de Egyptenaar Heikal, de Russen Zu-
kow en Beglow (de laatste is lei
der van de politieke commentators)
en Engeland ex-minister van buiten
landse zaken, George Brown.
Roelof Kiers: 'Het is aantrekkelijk
om iemand te nemen, die van het
onderwerp het meeste weet en niet
een oordeel hoeft te geven, dat afge
leid is. Ik vind Heikal interessanter
om iets over het Midden-Oosten te
weten, dan Neuman, al heeft Neu-
man een heel goede functie voor het
wereldgebeuren en het Nederlandse
publiek. Maar er zijn in Nederland
ook mensen die zo'n transformator
niet nodig hebben en meer geïnte
resseerd zijn in mensen uit het land
zelf.'
Beglow
Een aardige ervaring was voor bei
de heren die met de Russische com
mentator Beglow. die via de NOS-
telex werd bereikt en waarbij de
persattaché van de Sowjet-ambassa-
Hans Keler
de in Den Haag behulpzaam was. De
Moskouse staatstelevisie nam de
commentariërende Rus op. Toen het
pakje de volgende dag op Schiphol
kwam bleek de hele film al ontwik
keld te zijn in Moskou. 'Hechte sa
menwerking met de Russische tele
visie'.
'Nee, geen censuur', beweert Hans
Keiler. 't Zou een hele goeie Ma
chiavellistische gedachte zijn om,
als het niet in goede aarde viel, niets
op te zenden met de mededeling, dat
de opnamen slecht waren.' Het wa
ren antwoorden op kritische vragen,
namelijk of de rol van de commu
nistische partijen nog een leidende
is in Spanje, Portugal en andere
landen.
Met ze praten...
Roelof Kiers: 'Het bleek te kunnen
tot nog toe, maar we hebben ons al
lereerst afgevraagd: hoe is het mo
gelijk dat zoiets nog niet eerder is
gebeurd. Bij Russische kwesties is
nog nooit een Russisch standpunt
- A
Roelof Kiers
gevraagd. We geven miljarden uit
om ze buiten de deur te houden,
maar nu blijkt dat we iets kunnen
vragen en met ze praten. Dat is een
aardige ervaring. Beglow vertolkte
het Sowjet standpunt en men wilde
iets weten over het officiële Sowjet-
standpunt.
Ondanks actuele onderwerpen wil
Machiavelli geen actualiteitenrubriek
zijn. Alle mensen, die meewerken
zijn dan ook over het algemeen do
cumentaire-makers. In de rij achter
Keiler en Kiers scharen zich televi
siemakers als Ad 's Gravesande, Rob
Klaasman en Cherry Duyns en vele
anderen. Wel worden achtergronden
verschaft. Maar voor actualiteiten
bestaat al een hele organisatie van
het NOS-journaal tot en met de ac
tualiteitenrubrieken. Nee, Machia
velli is een magazine.
'Zo'n rubriek, voornamelijk op inter
nationaal gebied als de onze bestond
er niet. Hij is er gekomen omdat we
er zelf behoefte aan hadden. Ook
binnen het VPRO-pakket was dat
het geval', aldus beide VPRO-heren.
(ADVERTENTIE)
nieuw-KOOP
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Woensdag 10
december zal het nieuwe scha
kelcentrum dat de verbindingen
ten behoeve van radio- en televi
sie-uitzendingen verzorgt offici
eel worden geopend.
Dit audio-video-verbindingscentrum-
(AWC) dat zich op een uitloper van
het NOS-terrein Hilversum bevindt
is gevestigd in de hoogste betonnen
toren van ons land. Totale hoogte is
145 meter. Er zijn 25 verdiepingen.
Totaal gewicht van de toren is 16
miljoen kilo.
In het beeld van Hilversum is de to
ren geen onbekende. Sinds 1972 is
hij voor telefonie in bedrijf. De bouw
kosten bedragen 3.600.000 gulden, in
clusief installatie en lift komen de
kosten op vijf miljoen.
De officiële opening door drs. Ph.
Leenman, directeur-generaal van de
PTT en NOS-voorzitter, mr. E. C. M.
Jurgens. is woensdag 10 december
's avonds acht uur, zodat zo actueel
mogelijk direct een reportage kan
worden opgenomen in het NOS-jour
naal.
'Torens in beeld en geluid' is de titel
van een mini-documentaire, die de
NOS-televisie zondag 14 december
van 20.30 tot 20.45 uur via Nederland
2 uitzendt. In de film, die in opdracht
van de NOS-televisie en de PTT werd
vervaardigd, wordt nader ingegaan
op het internatio kabel- en straalver-
bindingsnet waarvan radio en televi
sie gebruik maken.
Het programma, dat de NOS-radio op
de avond van de officiële opening van
19.03 tot 24.00 uur op Hilversum 3
uitzendt, komt rechtstreeks uit het
nieuwe PTT-verbindingscentrum.
Aan de hand van reportages en ge-
BBC verkocht voor
27 miljoen gulden
over de grenzen
HILVERSUM De BBC heeft het
afgelopen boekjaar voor 27 miljoen
gulden aan programma's aan het
buitenland verkocht. Alleen al aan
televisieprogramma's ging voor 21.6
miljoen over de Britse grens.
Best-sellers waren de series The As-
cent of man (De mens in wording)
van Jacob Bronowski over de cultu
rele evolutie van de mens, die aan
28 landen werd verkocht en de One-
clin Line, die naar 26 landen stoom
de.
In ons land zond de NOS De mens in
wording uit en dt Vara de Onedin
Line.
sprekken wordt een beeld gegeven
van de functie die het nieuwe cen
trum vervult bij de totstandkoming
van radio- en televisie-uitzendingen.
Even puzzelen
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. pers. voornaamw., 2.
houtworm, 7. rondhout, 9. ordenen,
12. waterplant, 13. Europeaan, 15.
spinneweb, 17. meisjesnaam, 18. wit
te suiker, 20. muzieknoot, 21. schat
ten, 22. wreedaard, 23. titel (afk.),
24. top in de Berner Alpen, 26. schei
kundig element, 27. lof, 28. bitter
vocht, 29. keurig, 33. zangwijs, 37.
rund, 38. ijverig, 39. koning van Ba-
san.
Verticaal: 1. voorzetsel, 2. snij-
werktuig, 3. landbouwwerktuig, 4.
zangvogel, 5. oude lengtemaat, 6.
water doorlatend, 8. voertuig, 10.
slank torentje bij een moskee, 11.
gelijkenis, 12. slappe koffie, 13. soe
pel, 14. naam of opschrift van een
boek, 16. spaans paard, 18. honing
drank, 19. mijnheer (eng.), 25. reuk
houtboom, 30. kippenloop, 31. kern,
32. rivier in Italië, 34. legerorder
(afk.), 35. titel (afk.), 36. Inspec
teur Generaal (afk.).
Oplossing van gisteren
Horizontaal
1. lapmiddel
2. era-oer-rio
3. emier-Aare
4. Gera-sas-ev
5. leges-Aa-re
6. oker-ester
7. parade-eik
8. Edam-arena
9. redeneren
Vertikaal
1. leegloper
2. armee-kade
3. pair-ge-rad
4. moe-aera-me
5. iers-Sedan
6. dra-aas-ere
7. dras-Ate-er
8. Eire-reine
9. loever-kan
KARELTJE KNETTER
Trieste zaak
Het is niet voor te stellen, dat de
heren Van Es en Meinsma van het
Koningin Wilhekmna Fonds de
meerderheid van de Nederlandse
kijkers op hun hand hebben
gekregen. Eerder vermoed ik, dat
men de teleurstelling en twijfel van
Johan Bodegraven in sterke mate
deelt, na de onduidelijke
verantwoording van de miljoenen
guldens die met de actie 'Geven
voor Leven' zijn opgebracht voor
bestrijding van jeugdkanker.
Een in-trieste zaak is het dat een
jaar na de grandioze milddadigheid
van het Nederlandse volk een
dergelijke mistige toestand heerst.
Allerminst tatotisch was het van
KWF-voorzitter Van Es om aan het
slot van een verwarrend gesprek,
de grote stumulators van deze actie
in de hoek te zetten als te
ondeskundig om over de
voorzieningen ten behoeve van de
kankerbestrijding mee te praten. Er
valt wel het één en ander recht te
trekken, denk lk.
Indien alle buitenlandse kindertjes
in een zo harmonieus gezin terecht
zijn gekomen als de Koreaanse
zusjes bij de familie Verkerk, mag
men een beetje meer vrede hebben
met de adoptie. En meer hoop
hebben, dat de vermenging van
twee zeer uiteenlopende culturen
geen ingrijpende schade behoeft te
veroorzaken. Al heb ik met
vertedering gekeken naar de IKOR-
film over dat te complimenteren
gezin, mijn twijfels over het
vraagstuk in het algemeen
genomen, zijn niet allemaal
verdwenen
Met het scenario op de knieën heb
ik dinsdagavond de vierde
aflevering van 'De Koeperen Tuin'
gevolgd. Dat er af en toe tijdens de
opnamen passagesworden
weggelaten of achteraf in de film
wordt geknipt om binnen de
vastgestelde tijd te blijven, is
gebruikelijk. Maar het is nu vaak
zo weinig doordacht gebeurd, dat er
abrupte overgangen zijn ontstaan.
Met het gevolg dat scènes gingen
rammelen en reacties van spelers
minder geloofwaardig werden.
De voorbeelden liggen voor het
grijpen. De sterfscène van Ma
Relske had volgens net script van
Yvonne Keuls indrukwekkend
kunnen worden, maar werd
ontkracht door de bekorting. En de
ontmoeting tussen het uit het-lood
geslagen Nol en zijn Trix werd een
zielloze bedoening door het steriele
tekstoplepelen door Ans Greidanus
en de weinig emoties tonende
Liesbet van Santvoord. Dit verwijt
ik niet eens de twee jonge
spelers, maar regisseur Bob
Löwenstein In tekstbehandeling,
rolopvatting en expressie was niets
merkbaar van Iets dat op een visie-
opleggende regie zou kunnen
dulden. In de Sociëteit zakte de
voorstelling helemaal naar het peil
van de toneelclub, waar iedereen
maar wat doet en ook nog denkt,
dat het mooi en goed is.
In 'TV-Privé' kwam interviewer
Henk van der Meyden er
nauwelijks aan te pas. Henk Elsink
maakte de show zelf en babbelde
de afgesproken tijd vol. Het was als
met veel lange artikelen: het had
wel wat korter gekund. Bovendien
is het een statische vertoning om
een beweeglijke figuur als Elsink zo
langdurig te pinnen op een stoel.
De camera's waggelden er
weliswaar omheen, maar daar werd
het niet levendiger door.
In vergelijking met het voorgaande
programma was 'Het Heilig Vuur'
psychologisch een schuimtaart met
een helboel verdiepingen. Allemaal
het geestelijk eigendom van de
negentigjarige architect H. Th.
Wijdeveld. Je kunt tientallen
etiketten voor hem bedenken en
dan nog heb Je het gevoel, hem
daar niet mee te kunnen
benoemen. Per eeuw worden slechts
enkele Hollanders geboren, die in
comediantenstijl hun fantasie en
levensgevoel zo aantrekkelijk de
vrije teugel laten.
Turken vragen meer
zendtijd aan NOS
UTRECHT De Turkse gemeen
schap Ln Utrecht heeft de NOS
schriftelijk gevraagd of zij meer
zendtijd kunnen krijgen. De duur
van het huidige speciale televisie
programma op zondag ls vijf minu
ten. Dit ls te kort om duidelijk
Informatie te geven, aldus de Tur
ken in hun brief, waaronder een
groot aantal landgenoten een
handtekening had gezet.
Volgens een woordvoerder hebben
de Turken met name in deze moei
lijke economische tijden grote be
hoefte aan meer Informatie.
226 'Hoe meer ik naar de verha
len van heer Humfrie luister, hoe
meer ik begin ln te zien, dat we hem
verkeerd beoordeeld hebben', zei
Everhart van Boecenroode peinzend.
'De schuld ligt eigenlijk bij die
smidje Verholen en Kareltje. Bah
ik moet niet aan die Verholen den
ken! Bijna had hij mij de dood inge
dreven!' 'Hoe zo?' vroeg Reynout
opgewonden. 'Hij lokte me het
bos in naar een plaats, waar ik goed
zichtbaar was voor de vijand', ant
woordde heer Everhart. 'Nauwelijks
stond ik daar of een scherpe pijl
floot vlak langs mijn hoofd en bleef
trillend steken in een boom. Er zat
een briefje aan óók
'Dat briefje had ik geschreven!'
riep Humfrie snel uit, want op een
of andere manier begon hij te mer
ken, dat de edellieden van plan wa
ren hem te ontzien 'En weet je
wat er verder gebeurde?' hernam
heer Everhart. 'Die schurk van een
Verholen dreef mijn mannen ondi
een schutdakje naar de muren va
het slot. Daar werden ze eerst m i
olie begoten en toen in brand g<
schoten.' 'Door mij!' juichte Hun
frie. 'Goeddoor jouvervolj
de Everhart. 'En alsof dat nog nii
genoeg was, werden ze even lati!
door een horde wespen achtervolg
Manje had die gezichten moete
zien! Vól bulten!' 'Dat had ik mi
vrouw Reynout opgestooktgit1
chelde Humfrie
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
FERDINAND
r\ui r i r-
Radio vandaag
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.-31
(S) Akt. 7.55 (S) Aangestipt. 8.00 Te
Deurn Laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30
Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45
(S) Podium. 9.45 (S) Onder de hoogte-
zon. 10.30 Nws. 10.33 (S) CWkestpalet.
12.00 (S) Bel Carato, 12.26 Meded. voor
land- en tuint». 12 30 Nws. 12.41 (S) Akt.
12.55 Middagpauze dienst. 13.16 (S Lich
te koorzang 13 30 (S) Globaal. (16 30-
15.32 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Abt.
16.00 (S) Tijd vrij voor muziek ln vrije
tijd 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama
16.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger
des Heilskwarbier 19.15 (S) De wereld
zingt Gods lof. 19 55 Overdenking. 20.00
(Si Muziek, muziek, muziek. 21.50 BIJ de
tijd. 22.10 De kerk vandaag. 22.30 Nws.
22.40 (S) Akt. 23.00 Einde of nieuw
begin, 23.20 (S) Album. 23.55-24.00
Nws.
7.20 (S) Dag met een plaatje. (800 Nws.
8.11-8.25 Rad'iojourn.) 8.50 Morgenwij
ding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgie. 9.35
Wateret. AVRO: 9.40 Schoolradio 10.00
(S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvita
minen. <14-00 Nws. 11.03-11,05 Radlo
journ.) 11,30 (S) Rondom twaalf, met
om 11.55 Beursplein 5. 12.30 (8) Sportre-
vue. 12 54 Land en tuinb. 13.00 Nws.
13 11 Radlojourn. 1325 (S) Alert. 13 55
<S> Klasfe. pianomuz 14.10 In de weten
schap dat.. 14.30 (S) Met muziek op
stop. 15.10 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03
Radlojourn. 16.05 (S) Gebakken venster
banken en andere smoezen. 17.00 (S)
Mobiel. 17.55 Meded.
•UIte. PPR. IKOR: 18.30 Kleur. AVRO:
10.00 (S) Dichter bij de muziek. 10.30
Spectrum buitenland NOS: 10.50 [Den
haag vandaag. 20.00 Nws AVRO: 20.05
Radlojourn. 20.10 Inleiding tot het
0.16 (S) Het levend
avondprogramma. 20.15 (S) Het levend
verleden, 21.15 (S) Jazzspectrum Live.
23 05 (S) Vanavond Laat Cultureel. 23.50
Radlojourn. 23.55-24.00 Nws.
tussen de middag. 14.03 (S) Pop-Kon-
takt. 16.03 (SI De Hltmeestera.
NOS: 18.03 De Vakaturebamk. 16.10 (S)
Joost mag ndet eten. TROS: 19.02 (S)
Poster. 20.02 (S) Soul Top-10. 24.02 (S)
Sesjun. 22.02 De Hugo van Gelderenshow.
23.02 (S) Jazz-Slr. 0.02 (S) De Hugo van
Gelderenehow: 1.02 (S) De Nachtwacht.
EO: 5.02 (S) Old Time Religion. 5.30-7.00
(S) Mattinata.
Speciaal vandaag
Achter het Nieuws besteedt in een
eigen reportage aandacht aan An
gola.
Ned. 2/20.25 en 22.25
Onderwerpen in Nader Bekeken
zijn: De assemblee van de wereld
raad van kerken en ouderparticipa
tie in het onderwijs.
Ned. 1/2L00
Na De Pallisers volgt de consu
mentenvoorlichting in Koning Klant.
Ned. 2/21.35
In de Machiavelli-serie wordt de
eerste aflevering getoond van eejra
vierdelige reportage over de wereld
van de Amerikaanse president.
Ned. 1/21.50
Duitslandkijkers kunnen een docu
mentaire volgen over leven en werk
van de dichter-schrijver Rainer Ma
ria Rilke, die honderd jaar geleden
in Praag werd geboren.
Duitsl. 1/22.15
Globaal van de NCRV vraagt aan
dacht voor: Geven voor leven, va
kantiebesteding van jongeren en een
reisverhaal uit India.
Hilv. 1/13.30
Het sociale beleid ten aanzien van
oudere werknemers komt aan de or
de in Bij de tijd.
Hilv. 1/21.50
Na de tiende aflevering van het
luisterspel Joseph Fouché (21.30)
presenteren Paul van Schaik en Tim
Braaksma Jazzspectrum-live.
Hilv. 2/22.15
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS-NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
14.00-14.50 Schooltelevisie
15.00 Het Meiine huis
op de praMe
TELEAC
18.15 Chemie, les 11
NOS
18.45 Toeristische tips
18.55 Journaal
EO
19.05 EO Kinderkrant
19.20 Windkracht 16. De
Logos in Europa
19.30 Waar water is...
is leven
19.55 DeWaltons
20.45 The burning
candles, film
21.00 Nader bekeken
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Macchiavelli
23.10 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
VARA
19.05 Guijana, waterland
19.30 Oorlogswinter
20.00 Journaal
20.25 Achter het nieuws
20.40 De Pallisers
21.35 Koning Klant
22.00 Man over de vloer
22.25 Achter het nieuws
23.00 Gedicht
23.01 De Vrije Gedachte:
Sinterklaas als
sexidool
NOS
23.16 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
61
Hij knikte, zei niets en ging onge
stoord verder met het ziften van de
zaden. Ze vroeg, of ze boeken van
hem mocht lenen. Hij ging er grif
op in, ze wandelden samen naar het
huis en Roeleman wees haar de in
deling van zijn grote bibliotheek.
Kropotkin leende hij haar niet, dat
boek loopt niet weg, zei hij met een
olijke ogenknipper.
'Maar wat ik je leen, dat kun je be
grijpen en moet je ook begrijpen,
daarom stel ik je voor, dat we tel
kens, als je een van deze boeken uit
hebt, samen gaan wandelen en er
wat over praten, voel je daar iets
voor?'
Dolly nam het aanbod grif aan.
door
Henriettc L.T. de Beaufort
r11l*0Polrt» lliiMvmmU. N.V,
De herfst komt vroeg dit jaar. De
arbeiders in de tuin en in het bos
hebben nog wel geen jekker aan,
maar ze knopen het vest toe en ze
hebben de handen diep in de broek
zakken gestoken. Als Jans van het
Huis 's avonds effen overloopt naar
de koetsierswoning om nog wat ge
zellig te kletsen er is altijd wel
iets te vertellen, wat binnen gebeurd
is, of er is een of ander nieuwtje dat
Jan en Antje weten en dat Jans nog
niet ter ore is gekomen dan heeft
Jans een doek om, die ze tot de
hoogte van de neus houdt, zo koud is
al de avondlucht. De tuinbaas heeft
de laatste perziken niet meer op de
fruitschalen kunnen zetten, ze waren
hard als knikkers en ook niet veel
groter. Hij heeft ze doorgesneden,
de pit er uit genomen en de rest in
de varkenston gesmeten.
Willem Hendrik, in een lange, zware
duffel, loopt naar de stal, Dolly komt
in omgekeerde richting er vandaan.
'Ga je met mij mee? Ik mot met
de sandschneider nog helemaal naar
Oosterbeek, samen is gezelliger dan
alleen.' Dolly is niet op de fiets
thuisgekomen, ze heeft een tas met
boeken onder de arm. Eerlijk ge
zegd heeft ze niet al .te veel lust,
maar de gelegenheid om naar Oos
terbeek te komen, kan ze gebrui
ken.
'Wacht U dan effen, dan breng ik de
boeken naar huis en haal mijn dikke
jas.'
'Altijd die boekenwaar zijn die
nu weer vandaan?'
'Ouit de gemeente-bibliotheek
in Arnhem.'
"Lieve help, ben je daar aan het le
zen?'
'Ja vader, daar ga ik ook altijd naar
toe om de tijdschriften te lezen.'
Willem Hendrik schudt zijn hoofd,
maar zegt niets. Tegen Dolly's lees-
woede is niet op te tornen, wil hij
met zijn dochter op vertrouwlijke
voet blijven, dan moet hij haar die
liefhebberij wel gunnen, dat weet hij.
Het hindert hem ook niet zo zeer,
maar hij vraagt zich alleen telkens
af, waarom en waartoe al dat lezen?
Ze plaagt haar hoofd maar, het leidt
tot niks, ze bederft nog de ogen, erz
zijn heel wat nuttiger liefhebberijen,
alhoewel Jacoba altijd zei, dat ieder
een recht heeft op het kiezen van
zijn eigen stokkepaard.
In de stal staat het span klaar, Jan
is net bezig de hoeven glimmend te
smeren.
'Wie zal rijden, vader, U of ik?'
'Nou toe dan maar.' Willem Hendrik
klimt op de linkervoorplaats en
laat Dolly op de rijzijde, dus de rech
terkant. Hij houdt er eigenlijk niet
van, dat zijn kinderen rijden, als hij
op de bok zit, alhoewel hij toch
graag wil, dat zij het behoorlijk
kunnen. Liever laat hij het aan Jarï
over om het ze bij te brengen. Dat
er een ogenblik komt, dat ze de
kunst verstaan, kan hij nooit goed
toegeven, links te zitten en te moe
ten toekijken naar een eventuele
foutieve manoeuvre, maakt .hem onj
geduldig. Dolly kan hij nu eenmaal
moeilijk iets weigeren en dikwijls,
tegen zijn eigen zin, geeft hij haar
toe. Dit span ligt eigenlijk wat
zwaar in de hand, na een uur krijgt'
Dolly dan ook danig kramp in de on
derarmen. Ze zet de kaken hard op
elkaar, knarst nu en dan met de tan
den, maar kikt er niet over.