Proost Grüber (84) overleden :0 't Gaat over iets anders dan geld Grote groei kerken in Zuid-Afrika Vandaag Discussie in de wereldraad Reddingsactie joden onder nazi-bewind FAMILIEBERICHTEN Zendingstij dschrif t staat voor tekort Anthony van Kampen en de Indianen ft Interview met Dr. Addeke Boerma, direkteur-gene- raal van de wereldvoedsel organisatie F.A.O. ft Gesprek met Breyten Brey- tenbach, de Zuidafrikaan- se dichter. ft Kerk in Chili met hoofd Jeugdcongres VOORBIJGANGERS over zending Triintie Beimers KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door Aldert Schipper NAIROBI De oproep vanuit de kerken in de derde wereld om tijdelijk de stroom van geld en personeel van de rijke naar de arme kerken stil te leggen (het moratorium) werd gisteren op nieuw ondermijnd- Op dit punt ls de huidige kerkge schiedenis trouwens toch vol van iro nie. De oproep tot het moratorium dateert van een Jaar of twee gele den. Hij werd publiek gelanceerd in de zendingsconferentie in Bangkok in eind 1973 en werd versterkt her haald vorig jaar april in de assem blee van de conferentie van kerken van geheel Afrika (AACC) in de hoofdstad van Zambia, Lusaka. De sterkste pleitbezorgers voor het moratorium zijn de voorzitter van de AACC, John Oatu en de secretaris van deze Afrikaanse kerkengemeen- Van een onzer redacteuren BERLIJN Op 84-jarige leeftijd is overleden Heinrich Grüber, oud- proost van de evangelische kerk van Berlijn, die zeer bekend werd door zijn reddingacties voor joden onder het nazi-bewind. Leden van de Afrika-Israël-kerk. schap, kanunnik Burgess Carr. En wat gebeurde er gisteren? De zelfde Burgess Carr, die niet moe wordt zijn moratorium-oproep te herhalen, leidde de ceremonie, waar bij niemand minder dan president Kenyatta van Kenya de eerste steen legde voor het nieuwe gebouw voor de AACQ hier in Nairobi en dat twaalf miljoen shilling gaat kosten. Dit is ongeveer anderhalf miljoen gulden. Meer dan een miljoen daar van komt uit de rijke kerken in het westen, met name de evangelische kerk in Duitsland. Toen Burgess Carr op deze schijn- UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Dialoog Prof. Honig schreef in Trouw/Kwar tet van 27 november uitvoerig over de dialoog. Ik wil vooropstellen dat de nood in de wereld en de honger ook mij zeer ter harte gaat. De pre diking van Paulu8 in Athene voor de geleerden heeft een bepaalde cli max. Hij predikt Jezus Christus als Rechter over levenden en doden. Zoals hij ook elders doet: "WIJ dan wetende de schrik des Heren bewe gen de mensen tot het geloor (2 Corinthe 5 vers 11). In de brief aan de Efeziërs schrijft Paulus over zijn lezers dat zij voordien waren zonder hoop en zonder God in de wereld. Zonder geloof in Christus is een mens verloren. Professor Velema heeft ln zijn lezing over de bevrij ding aan de wereldraad van kerken de vraag gesteld of een mens zon der geloof het heil in Christus deel achtig kan zijn en waarom de we reldraad met geen woord rept over de anti-christ. Wat is de grondfout van Nairobi? (blijkens de bij Kok uitgegeven brochures). Dat we met geen woord hierover horen. Het leef baar maken van de aarde is het een en al al ontbreekt de verticale lijn niet. Over het leefbaar worden van de eeuwigheid voor een mens hoor ik niets. Dit heeft niets met een eenzijdige prediking te maken. Ik ben een confessioneel predikant, zeer door de lectuur van Johannes de Heer en van het Zoeklicht be ïnvloed. Wat is de zorg van de men sen die de dialoog zien als de on dergang van de zending? Dat zon dag 7 van de Heldelberger Cathe- chismus aan de kant wordt gescho ven (een cathechismus die altijd nog de belijdenis van de hervormde en gereformeerde kerken is). Zullen al le mensen zalig worden? Antwoord: neen, alleen zij die Hem door een oprecht geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen. Vriezenveen Ds C. Batenburg Dialoog (2) kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe ZIJds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Oen Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN Melkmarkt 56, Zwolle Tel 05200-17030. Postbus 3. Prof. Honig (Tr/Kw 27-11) signa leert zelf het gevaar van 'het ge sprek op gang brengen zonder een antwoord te willen geven'. Hij signa leert zelf het "niet ter sprake bren gen van de kern', waar het in de zen ding juist om zal moeten gaan. Ais een dokter zijn patiënt bezoekt, zoekt hij niet de dialoog, maar de diagnose èn de therapie. Die 'goede papieren' van de dialoog in de Bijbel, waarvan prof. Honig gewaagt, zie ik niet. Paulus getuigt met een bewo gen zendingsgeloof, dat vèr boven de dialoog uitreikt. Aan Timotheüs schrijft hij niet: "Beoefen maar flink en vol begrip de dialoog', maar: 'Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en be moedig met alle lankmoedigheid en onderrichting' (2 Tim. 4 1, 2). Den Haag A. E. Schouten Leraren Het Nederlands Genootschap van Le raren organiseert voornamelijk eer stegraads leraren. Eerstegraads le raren zijn op vijf punten bevoordeeld boven andere onderwijsgevenden: 1. Ze hebben een betere opleiding ge noten. 2. Ze hebben een hoger sala ris. 3. Ze hebben gemakkelijker werk. (Dit zeg ik uit ervaring, ik ben eerstegraads leraar en heb zo wel op eerste-, tweede-, als derde graads niveau gewerkt). 4. Him vak organisatie krijgt erg veel aandacht in de pers. 5. Een groot aantal eer stegraads leraren krijgt drie lesuren uitbetaald zonder er iets voor te hoe ven doen (Een erfenis van voor de Mammoetwet, toen eerstegraders nog meer bevoorrecht waren). Öp de voorpagina van Trouw van 1- 12 jl. werden een aantal klachten van het NGL opgesomd. Het NGL vindt het onfatsoenlijk, dat een Kamer lid een balletje opgooit over die ra re regel van drie uur gratis. De het- ze-achtige reaktie van het NGL stemt mij opnieuw dankbaar, dat ik geen lid van deze organisatie ben. Overigens is de taak van alle onder- wijsgevers de laatste jaren aanzien lijk verzwaard. Elke onderwijsver betering betekent én bij invoering én blijvend een taakverzwaring voor on derwijsmensen. Dat hoeft niet klak keloos aanvaard te worden, maar mijn vakorganisatie heeft voorlopig de weg van overleg gekozen in plaats van het slaken van kreten en dreigementen. Zwolle Gijs Kamphorst bare tegenstrijdigheid gewezen werd, legde hij nogmaals uit, wat hij onder moratorium verstaat. 'Het gaat bij deze gedachte niet om geld, maar om bevrijding', aldus de kanunnik, die zei er geen moeite mee te heb ben, aan de ene kant het moratorium te propageren en aan de andere kant voort te gaan met het ontvangen van geld, wanneer aan het ontvangen van dat geld tenminste maar geen voorwaarden verbonden zijn. Lid Carr wees daarnaast op de plannen van de AACC, om terwille van de bevrijding van de Afrikaanse kerken van de westerse invloed meer te gaan spelen op de kaart van de hon derden onafhankelijke kerken in dit werelddeel. Een van deze onafhan kelijke kerken, de Kenyase Afrika- Israël kerk, is vorige week als offi cieel lid tot de wereldraad toegetre den en een aantal andere van dit soort gemeenschappen is als waar nemers toegelaten. De leden van de Afrika-Israël-kerk kun Je hier op straat herkennen aan hun witte tulbanden. De mannen hebben een baard. Eerst leek het alsof deze opzienbarende uitrusting geënt was op het uniform /van de Sikhs, die hier ook in grote getale rondwandelen. Een bevriende cultu reel anthropoloog vertelde mij even wel, dat de tulband stamt van de op Rembrandt georiënteerde bijbelse plaatjes, waarop je aartsvader Abra ham ziet met een tulband. De kin deren dragen lange witte kleertjes en iedereen is vrolijk. De kerk is een afsplitsing van de Anglicaanse kerk en brak een jaar of tien gele den uit het wat al te enge Westeuro- pese corset. Dit soort kerken er bestaat hier ook een afsplitsing van de katholieke kerk, het Legio Maria spelen een belangrijke rol ln het christelijk vormingsproces en te vens in de geestelijke bevrijding van de Afrikanen van de Westerse in vloeden. Leerstukken Bij het leggen van de eerste steen van het AACC-gebouw zei president Kenyatta te hopen dat de kerken er in zouden slagen zowel de Afri kaanse culturele traditie als de ge loofwaardigheid van het evangelie te dienen. Kenyatta zei dat Afrika vanaf het eerste begin betrokken is geweest bij de christelijke gods dienst. Allereerst door een tehuis te bieden aan de vluchtende Jezus. Ke nyatta zei dat in Afrika verschillen de kerkelijke leerstukken ontwik keld werden en dat een Afrikanisa- tie van de kerk niet op arrogantie maar op een gevoel voor dienst te genover de hele kerk berust. Mora torium kan, op zo'n manier opgevat, ook ons in het Westen nog wel een beetje bevrijding leren, misschien. Grüber was in de Hitlertijd een van de voormannen van de belijdende kerk. Hij stond toen in Kaulsdorf, een oostelijk voorstadje van Berlijn. Van af 1937 leidde hij daar de door hem opgerichte 'Hilfsstelle für evangeli sche Rassenverfolgte', het zg. bureau- Grüber. Dit bureau maakte het moge lijk, dat vele joden Duitsland konden verlaten, met name naar Nederland. Ook steunde het bureau metterdaad nabestaanden van slachtoffers van de In diezelfde tijd was hij ook voorzit ter van de stichting 'De Nederlandse kerk te Berlijn'. Hij had namelijk een Nederlandse moeder en had ook enige tijd in Utrecht gestudeerd, zo dat hy het Nederlands volkomen be heerste. In 1940 werd hij door de Gestapo gearresteerd en opgesloten in het concentratiekamp Sachsenhausen, vanwaar hij na enige tijd naar Da chau werd getransporteerd. In 1943 kwam hij na een hartaanval vrij, na dat hem eerst alle tanden waren uit geslagen. In het geheim werkte hij daarna verder voor de belijdende kerk. Onafhankelijk In 1945 werd hij proost van de Ber- lijnse kerk. Dat wil zoveel zeggen als voorzitter van het college van predi kanten. Tegelijk werd hij officieel vertegenwoordiger van de evangeli sche kerk in Duitsland bij de Russi sche en communistische instanties in Oost-Duitsland. In de spanning tussen oost en west nam Grüber een onafhankelijk stand punt in. Toen hij in 1949 tijdens de kerstdagen in de gelegenheid werd gesteld, een bezoek te brengen aan de Russische strafkampen Sachsenhau sen, Bautzen en Buchenwald in Oost- Duitsland, wekte hij in het westen een storm van verontwaardiging, toen hij rapporteerde, dat de commu nisten hun gevangenen menselijker behandelden dan de nazi's. Tegelijk protesteerde hij steeds krachtiger tegen de behandeling van de kerk in Oost-Duitsland. En na de opstand van de Oostberlijnse arbei ders op 17 juni 1953 verklaarde hij zich in een overvolle kerkdienst in zijn Marienkirche solidair met hen. 'De arbeiders eisen niet alleen ver betering van economische toestan den. Zij verlangen in de eerste plaats rechtszekerheid. Zij willen rustig kunnen slapen. Zij willen niet op hun weg bespioneerd worden. De kerk mag en zal niet nalaten, ook in de toekomst deze eisen krachtig te steu nen. De evangelische kerk heeft zich nog nooit zo één met de arbeiders ge voeld, als op deze 17e juni'. Op de duur werd het hem, die in West-Ber- lijn woonde, onmogelijk gemaakt nog in het oosten te werken. Grübers levensherinneringen kwa- Van een onzer redacteuren PRETORIA De volledige uitkomsten van de volkstelling van 1970 in Zuid-Afrika op het punt van de godsdienst zijn thans gepubliceerd. Zij laten zieh, dat alle kerken in een stroomversnelling zijn geraakt. Het is de grote vraag, of zij daaraan het hoofd zullen kunnen bieden. Hoewel Zuid-Afrika bekend staat als een christelijk land, is nog altijd de grootste godsdienstige groep niet- christelijk. Dat zijn de mensen, die de traditionele Afrikaanse religies aanhangen, de 'heidenen' dus. Met meer dan vier miljoen omvatten zij 22 procent van de totale bevolking. De grootste christelijke groep is de Nederduitse gereformeerde kerken- familie met 3,3 miljoen leden. Zij worden gevolgd door de Afrikaanse onafhankelijke kerken (2,8 miljoen). Goede vierde is de r.k. kerk, die met 1,8 miljoen volgelingen de anglicaan se kerk (1,7 miljoen) voorbijstreefde. Het sterkst zijn de 'onafhankelijke' AMSTERDAM Het missiologisch tijdschrift 'Wereld en Zending' kampt met een aanzienlijk tekort. Het aantal abonnees is lang niet groot genoeg om de kosten te dek ken. De beide uitgevende instan ties ,de Nederlandse zendingsraad en de Nederlande missieraad, staan voor de vraag of het tijdschrift kan blijven bestaan. Voor er een beslis sing genomen wordt, zal aan de instanties die lid zijn van beide raden gevraagd worden, hoe zij denken over de voorzetting van dit blad. Het centraal orgaan van de zending van de gereformeerde ker ken heeft reeds uitgesproken, dat het blad moet blijven bestaan. zwarte kerken gegroeid. Maar ook het ledental van de gevestigde kerken stijgt sterk. Een groot probleem is, dat de groei van het aantal predi kanten/geestelijken daarmee geen gelijke tred houdt. Dat komt, zegt kanunnik Verryne, erkend expert op het gebied van kerkelijke statistiek, omdat de kerken de fout maken, dat zij veel meer nadruk leggen op de ordening tot het ambt, als op de doop. Tekort Dat betekent, dat ze 'dominees-ker ken' (c.q. 'priester-kerken') zijn. De kerken kunnen de bevolkingsgroei (nu 21 miljoen, naar verwacht wordt miljoen) niet bijhouden door een in het jaar 2000 meer dan veertig tekort aan voorgangers. De doop maakt iemand lid van de kerk. En omdat de kerken de doop niet ernstig nemen en tolereren, dat een groot aantal van hun mensen al leen maar op papier lid zijn, zijn zij niet in staat de geweldige evangeli serende kracht van het gewone ge meentelid te mobiliseren. 'Alle bewegingen in de wereldge schiedenis, die reusachtig groeiden, zijn lekenbewegingen.' zegt Verryne. Kijk maar naar de eerste christenen: het waren vooral gewone gemeente leden, die in de eerste eeuwen het evangelie verbreidden. Hetzelfde kan gezegd worden van de pinksterbewe ging in de twitnigste eeuw en ook van het comunisme. De grootste uit daging, aldus kanunnik Verryne, is die van de vier miljoen traditionele Afrikanen binnen de grenzen van Zuid-Afrika. ADVERTENTIE Deze week in Hervormd Nederland o.a.: in de strop. ft Sinterklaas en de nieuwe levensstijl. ft Kloof tussen kerken en de Wereldraad moet overbrugd worden. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. Angola (6) Ondanks nederlagen in China. Cuba en Indochina blijft het goddeloze, want zelfzuchtige imperialisme van de Verenigde Staten met zijn bond genoten en vazallen nog op tal van punten actief zoals in Angola waar het tegenover de MPLA bevrijdings beweging, onderwerpingsbewegingen ondersteunt. Het is. te verwachten dat de VS hier net zo'n sof als in Vietnam zullen halen. Het is daar bij te hopen dat Angola de schier totale vernietigingsoorlog besnaard zal blijven. Op Timor hebben de on- derwerpingsbe wegingen zich al openlijk voor aansluiting' bij Indo nesië uitgesproken. De Frelitin be vrijdingsbeweging zal daar nog een zware dobber aan kunnen krijgen. Amsterdam Dirk Veenstra Dzn STER-reclame Uit het Nipo-onderzoek blijkt dat 79 procent van de Nederlanders de STER-reclame wil handhaven, om dat er anders per gezin 25 tot 30 gulden in het jaar meer aan luister en kijkgelden moet worden betaald. Deze mensen adviseer ik voortaan 25 tot 30 gulden minder aan collectes en andere acties, bestemd voor de arme landen te geven en d,eze te be stemmen voor de kijk- en luister gelden, zodat de STER opgeheven kan worden, wat de arme landen veel meer ten goede zal komen, want dit zal een wezenlijke verandering van deze maatschappij betekenen. IJsselstein André Hokke Nog een Nederlander In zijn artikel in Trouw'Kwartet van jl. 15 november betreffende de ko mende assemblee te Nairobi schrijft Aldert Schipper in zijn eerste zin, dat tot dusver dr. Visser 't Hooft en prof. dr. Berkhoff de enige Nederlanders zijn, die tot het centrale comité van de wereldraad hebben kunnen door dringen. Dit is onjuist. In de tweede helft van de vijftiger jaren maakte nog een Ne derlander deel uit van genoemd co mité. nl. prof. P. J. Jans, toentertijd president van het oudkatholieke se minarie te Amersfoort, thans een van de drie nederlandse oudkatholieke bisschoppen. Hij heeft o.a. deelgeno men aan de vergadering van het cen trale comité in 1956, welke in Hon garije plaats vond. Zaandam Th. Moleman Zionisme (2) Wat heeft dit in het verleden door haat en onbegrip al zo verguisde volk toch misdaan, dat men op eller- lei wijzen tracht het te laten ver dwijnen? En wat kunnen wij als wel denkende mensen tegen dit besluit uitrichten? Gelukkig heeft de Twee de Kamer zijn grote verontwaardi ging uitgesproken, maar blijft het daarbij Op zijn minst zal een massaal pro test van ons volk uitdrukking moe ten geven aan onze verontwaar diging en het openlijk aan de kaak stellen van de landen met name te noemen die dit besluit van de Verenigde Naties hebben gesteund. Dat het verdreven Palestijnse volk reeds in '48 een probleem werd en dit nog steeds is, is ons bekend, doch de Verenigde Naties hebben steeds verzuimd dit te onderkennen en heeft Israël al deze jaren zelf de kastanjes uit het vuur laten halen. Nu moeten wij, als Nederlandse volk, een massaal protest gaan voeren. Tot slot nog het allerbelangrijkste: Israël is en blijft het door God uit verkoren volk! En de kerken moe ten hiertoe oproepen. Utrecht M. J. Mobach landse kweekschool te Bandoeng, de heer Alb. de le Court, stelde in die jaren een frequentie-onderzoek in met een geselecteerde groep van In donesische kwekelingen en publiceer de een frequentie-lijst. In het Ned.- Ind. tijdschrift 'Opvoeding' is in die jaren het nodige over dit onderzoek openbaar gemaakt. Dit onderzoek is ook praktisch be nut bij het samenstellen van metho den en schoolboekjes voor Indonesi sche leerlingen, die Nederlands leer den. Met gebrekkige hulpmiddelen en een niet hoog gekwalificeerde, maar bezielde werkgroep heeft De La Court door hardnekkige ijver en volharding belangrijke pioniersar beid verricht voor het onderwijs van een vreemde taal. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER TELEFJIR.: ab.prijs ƒ51,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in B LOKT,ET - TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. Heinrich Grüber men in 1970 in Nederlandse vertaling uit onder de titel'"Tegen de stroom, op de bres voor mens en menselijk heid'. Die titel typeerde zijn werken aan verzoening, zonder vooraf opge steld program. 'Mijns inziens is het denken in termen vriend-vijand, dat de koude oorlogsideologie voedt, zon de en zonder .meer onchristelijk', schreef hy daarin. Daarom stelde hy ook, dat de muur in Berlijn alleen zou kunnen verdwijr nen, als de onzichtbare muur van wantrouwen tussen oost en west zou zijn afgebroken, waarvoor ook de kerk medeverantwoordelijk was. En toen hij in 1961 als enige Duitse getuige a charge in Jeruzalem ge tuigde in het proces tegen jodenver- delger nummer één Adolf Eichmann, zei hij, dat hij met lood in zijn schoe nen naar Jeruzalem was gegaan, 'om dat ik voelde niet zo heel ver van deze nazi af te staan. Ik was lid van die kerk, die toen zweeg'. Grüber was commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. NAIROBI Aan de berichtgeving over de as semblee van de Wereldraad van Ker ken in Nairobi valt in deze dagen iets op te maken ten aanzien van de hoop of de vrees die men met be trekking tot deze bijeenkomst koes tert. De vorige week wees onze tv- recensent al op het feit dat in een bepaalde informatie-rubriek over Nairobi niet de gewenste inlichtin gen over het verloop van deze ver gadering gegeven werden maar wel de inzichten van een bepaalde domi nee, die het er niet mee eens was. Was men bang om de mensen wer kelijk in te lichten over wat er op een diepgaande wijze in Nairobi aan de orde komt? Een bepaald och tendblad ontzag zich niet om een ar tikel over Nairobi te openen met een uitvoerige tirade over het feit dat de deelnemers daareten. Op bij zonder geraffineerde wijze sugge reerde de schrijver dat daar een aan tal mensen bijeen was om te eten, op safari te gaan en kaarten van 'topless' inlandse vrouwen te kopen. Nee, zo zei hij het natuurlijk niet, maar het droop er duidelijk van af. En u begrijpt het: eten in een land van honger! Niets is te dol om zich tegen de kerken af te zetten. Is men dan zo bevreesd dat de inzichten die daar enkele duizenden christenen uit de gehele wereld bespreken wel eens zouden kunnen gaan doorwer ken? Het zij tot geruststelling van deze commentatoren gezegd: de deelnemers gaan zich niet te bui ten aan illusies. Zij vooral weten hoe moeilijk het is om de werkelijk evangelische konsekwenties in een zichzelf handhavende wereld aan de man te brengen. Zij weten het van binnen uit en rekenen er ook op dat ze die zelfhandhaving overal, tot in de kerken toe, zullen tegenkomen. Maar ze zullen zich er duidelijk niet door laten weerhouden. Beroepingswerk NED. HEKV. KERK Beroepen te Vreeswijk: P. van den Heuvel te Driesum. GEREF. KERKEN Beroepen te Oudemirdum: drs. M. Dijkstra, kand. te Kampen; te Sou burg: R. W. Scholten te De Bilt; te Boskoop: W. D. Omta te Zwarte- broek (verb. ber.). Aangenomen naar Lelystad: H. Al- ting te Meppel. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Aangenomen naar Zwolle (3e pred. pi. in comb, met Dalfsen): D. K. Smit te Vlaardingen. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Rijssen: J. van Prooijen te Stavenisse. Rode aartsbisschop De 68-jarige aartsbisschop van Ra venna, Salvatore Baldassari, die in Italië bekend staat als 'de rode aartsbisschop', gaat eind deze maand voortijdig weg. In een brief aan zijn bisdom heeft Baldassari gezegd, dat de paus hem verzocht heeft 'met het oog op zijn gezondheid' zijn ambt over te dragen. In het door commu nisten en socialisten beheerste Ra venna ijverde de aartsbisschop voor" het welzijn van de arbeiders en te gen sociaal onrecht. Hij was actief in vredescomité's voor Vietnam en bij een Italiaans-Chileense actie. Utrecht H. Kroeskamp Schrappen PPR (3) Is het niet ovettrokken, dat veel her vormden en gereformeerden lid van de PPR zijn? Of is het veeleer zo. dat enigen zich hebben laten ver leiden door nieuwe overtrokken mi lieuzaken en om eens iets anders te doen? Ik ken persoonlijk vee! mensen die de PPR al lang de rug hebben toe gekeerd vanwege de inactiviteit op het voorgestelde program en het op gaan in de PvdA. Niezijl J. Nauta Woord-frequenties In Trou' van 12 nov., p. 7, het ar tikel 'Spel met woorden is meer dan woordenspel', trof mij de volgende zinsnéde: '...het handboek "Woord frequenties in geschreven en gespro ken Nederlands', een onderzoekin strument zoals er op dit gebied nog nooit een is geweest'. Een dergelijk onderzoek betreffende het Neder landse taalgebied heeft reeds in 1937 of 1938 plaats gevonden. De toenma lige directeur van de Hollands-In- Met verbazing las ik in Trouw van 14 november jL dat een lid van de hervormde synode probeert het be zittelijk voornaamwoord in het Lied boek te schrappen. Het Lutherlied 'Een vaste burcht is onze God' zal dan ook wel niet aan deze vermin dering ontkomen! Erl de onberijmde psalmen zal ds. Dun dan ook wel wil len besnoeien, alsook het 'Onze Va der'! Ds. Dun zegt: T)e naam Jahve kan niet met 'mijn' of 'onze' worden ver bonden. De Godsnaam kan niet in be zit genomen worden door mij of ons of wie dan ook". Dat klinkt aanne melijk; er spreekt eerbied uit deze uitlating en ook begrip van afstand. Maar het gaat niet op voor degenen tegen wie God gezegd heeft 'Gy zijt Mijn'. Dat is het geval met het volk Israël; en dat is ook zo met hen die kinderen Gods mochten worden doordat zy de door God gezonden Middelaar individueel hebben aan vaard. Dezen 'claimen' daarmee niets maar geven daarmee een antwoord op Gods genadigd aan hen gedane aanbieding (Joh. 1 vers 12). Baarn H. J. Zweers van een onzer verslaggevers ZEIST 'Zie, de velden zijn wit om te oogsten' is het thema van de grote Europese jongerenzen- dingsconferentie, die van 27 de cember tot 1 januari in Lausanne zal worden gehouden. Drieduizend jonge christenen wor den verwacht op deze conferentie, die "Mission '76" heet en in zekere zin een vervolg is op het Eurofest van deze zomer in Brussel. Zij zullen geïnformeerd worden over wat er momenteel allemaal gebeurt en nog zou moeten gebeuren aap zendings werk in zes continenten. Tientallen zendelingen zullen over hun werk vertellen. Meer dan honderd zen dingsorganisaties hebben al aange kondigd met stands tegenwoordig te bzullen zijn. De laatste avond van de conferentie is oudejaarsavond. Om twaalf uur zal het nieuwe jaar ingeluid worden met een agapèviering. De organisatoren van Mission '76 hopen, dat deze con ferentie voor vele jonge mensen een nieuwe fase in hun leven zal inluiden. Mission '76 wordt georganiseerd door de Europese studentenzendingsvere- niging (ESMA). Deze organisatie, waarbij ruim twintig bybelscholen betrokken zijn, heeft tot doel bijbel- schoolstudenten te wijzen op de nood zaak van evangelieverbreiding in alle landen van de wereld. In Nederland zijn het Nederlads bijbelinstituut te Bosch en Duin en het vormingsinsti tuut In de Ruimte te Soest aangeslo ten. (Meer informatie over Mission '76: Fazantenlaan 58, Zeist, telefoon 03404-17007). Zendelinge Trijntje Beimers gaat 10 december weer naar Tanzanië terug, met o.a. 11.500 gulden, dat bijeenge bracht is door de leerlingen van de christelijke huishoudschool te Berli- kum (Fr.). Trijntje Beimers zal het geld gebruiken voor een nieuwe auto en voor het kindertehuis bij de zen- dingspost, waar zij werkt, Lilanga- la, ruim twaalfhonderd kilometer van Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzanië. José Rada José Rada is de naam van een jonge Spaanse muziekstudent in Hamburg, om wie de landskerk van Sléeswijk- Holstein haar kerkorde heeft veran derd. De kerkorde is aangevuld met de bepaling, dat 'in uitzonderings gevallen kerkmusici aangesteld kun nen worden, die lid van een niet- protestantse, maar wel christelijke kerk zijn'. In Reinbek bij Hamburg heeft hij inmiddels een aanstelling gekregen. Kees Vink Kees Vink, redacteur van de NCRV- gids, is tevens hoofdredacteur ge worden van het blad van de lutherse kerk ELK. Hij volgt prof. dr. C. H. Lindijer op, die dit blad negentien jaar heeft geredigeerd. Voor hij bij de NCRV kwam, was Kees Vink (33) luthers predikant in Leeuwar- - den. Anglicanen achter anti-racisme program LONDEN (EPD) Met grote meer derheid heeft de generale synode van de anglicaanse kerk twee voor stelen verworpen, die zich richtten tegen het anti-racisme program - van de wereldraad van kerken. Ver leden jaar sprak de synode zich nog krtisch over dit program uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2