Nes Ammim, een experiment, dat uiteraard kritiek uitlokt Optreden van vrouwen is teleurstelling op assemblee Vandaag VJ Zwolse raad van kerken kapt ermee ra Orre adressen: Opbrengst actie 'Geven voor leven' ruim 68 miljoen Gebrek aan belangstelling MAANDAG 1 DECEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door drs. Simon Schoon Na het artikel in Trouw van 25 ok tober over een forumdiskussie in Nes Ammim en na de TV-uitzending van 27 oktober over Nes Ammim, kwa men er bij ons in Israël zoveel reac ties binnen, dat het goed lijkt om ook van onze kant nog eens een bijdrage aan de discussie te leveren. Eén ding is intussen in ieder geval bereikt, dat de discussie over Nes Ammim, en daarmee over de benadering van Is raël van christelijke zijde, opnieuw is opgelaaid. Over Nes Ammim zijn heel wat vra gen te stellen, omdat het sterk de trekken van een experiment ver toont. Een boeiend experiment, dat uiteraard kritiek uitlokt. Zoals dat gebeurt bij alle experimenten. Maar kritiek is vaak stimulerend en opent soms zelfs nieuwe wegen. Nes Am- miip leeft en werkt in een land, waarover de massamedia dagelijks voorlichting geven, een land waar aan de ene kant geweldige prestaties worden geleverd op economisch en humanitair terrein en waar aan de andere kant op menselijk terrein on overbrugbare kloven bestaan, een gebied waarmee christenen zich bij zonder verbonden voelen vanwege de boodschap van sjaloom die daar geklonken heeft door de profeten en door Jezus en waar tegelijkertijd de grootste bedreiging van de wereld vrede ligt in onze tijd. Alleen al daarom is een stuk daadwerkelijke christelijke aanwezigheid in dit ge bied belangrijk. Een experiment in velerlei zin. Dienst Allereerst is Nes Ammim een dienst verlenend experiment, misschien be ter te noemen: een stuk christelijk diakonaat aan Israël. Rabbijn Keiler van Nahariya vroeg zich in het ge noemde TV-programma af, of de christenen Israël niet beter konden helpen door individueel in de kib- boetzim te gaan helpen in plaats van door bij elkaar te gaan wonen in een kollektieve, christelijke nederzetting. Het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Maar prof. Werblovsky van Jeruza lem vond tijdens het forumgesprek, dat hier met de opening van het Dorpscentrum gehouden werd, dat het unieke van Nes Ammim juist ge legen is in het feit, dat het een pro- duktieve, kollektieve, christelijke ge meenschap is in Israël. Juist daardoor kan Nes Ammim via een modelbe- drijf, via publiciteit en ontmoetingen veel meer een 'teken' ('nes'!)-karak ter hebben dan wanneer ieder afzon derlijk ergens in Israël zou werken. Zó vormt Nes Ammim een platform voor ontmoeting en gesprek, vooral in het dagelijks leven. Als dienst-ex- periment is Nes Ammim allereerst een ekonomisch experiment. Belang rijkste doel van het rozenbedrijf is bijvoorbeeld om technische kennis over rozenteelt door te geven aan de Israëlische kwekers. Solidariteit moet allereerst concreet blijken. Het moet ergens zichtbaar worden, het moet ergens handen en voeten krijgen. Verzoening Ook op het gebied van de verzoening wil Nes Ammim heel bescheiden een experiment, een waagstuk zijn. Is het niet een waagstuk om te pogen de kloof van ongeveer 2000 jaar christelijk-gekleurd antisemitisme te overwinnen? Wij hebben als chris tenen onze joodse broeders nodig om onszelf te kunnen zijn, om onze eigen bronnen te her-ontdekken. Maar daarbij kunnen wij niet doen, alsof er in 2000 jaar niets gepasseerd is. Deze verzoeningspoging is 30 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog nog niet achterhaald. Wie dat zou menen, heeft geen enkel gevoel voor geschiedenis en geen enkel besef van de Joodse ziel, die zozeer op geden ken ingesteld is. Ook in de verzoening tussen Joden en Arabieren tracht Nes Ammim iets te doen, waarbij wij geen concurrentie voelen tussen dit verzoeningswaag stuk en het bovengenoemde. Verzoe ning tussen Joden en Arabieren is immers ook dienst aan Israël. Er zal nooit vrede in Israël zijn, als Jood en Arabier niet in vrede mét elkaar le ren leven. Nes Ammims positie wordt geïllustreerd door zijn ligging: Aan de ene kant een reeks Joodse kib- boetzim, aan de andere kant een reeks Arabische dorpen. Hier en daar kan Nes Ammim een bruggetje zijn of misschien een loopplank. Wie de gecompliceerde problematiek van het Midden-Oosten kent, begrijpt dat dit niet eenvoudig is, maar het is mogelijk. Vandaag ontving ik een brief van een kibboetsnik uit onze omgeving, die eindigde met deze vraag: 'Hoewel er overal Arabieren om mij heen wonen in West-Galilea, leef ik toch volkomen geïsoleerd van hen in mijn kibboets. Zouden jullie mij kunnen helpen om werkelijk in contact en in gesprek met hen te ko men?' Het wordt ons van Joodse en Arabische zijde gevraagd! Nes Ammim is ook een experiment op het gebied van het gesprek, van de dialoog. Wij leven in een ongekende situatie: Voor het eerst in de geschie denis leeft een christelijke minder heid temidden van een Joodse meer derheid. Ons christelijk geloof wordt daardoor op een geheel nieuwe wijze uitgedaagd en getest. Eindelijk kun nen Joden in hun eigen land met christenen praten, zonder vrees voor discriminatie en antisemitisme. En hier in het land hebben wij als christenen het gevoel terug te keren naar de bronnen, heel eigenwijs ge zegd: een soort 'reformatie' door te maken. Want hier had God omgang met Zijn volk Israël, hier is dat Boek geschreven dat ons vandaag nog in spireert, en hier sprak Messias Jezus in zijn eigen Joodse omgeving. Het leven, werken en spreken in Israël UIT VAN LEZERS Geref. Urk (2) Teksten, zoals, 'Hij die zonder zon den is en 'De balk in eigen oog', worden tegenwoordig maar te pas en te onpas gebruikt. Zo ook met het ingezonden stuk van de heer K. Oosta. Verder te lezen, en de op merking van Jezus, 'Zondig niet meer, opdat u niet ergers overko- me', ter harte nemen, schijnt in 's mensen hart niet op te komen. Als of een zondaar in het Godsrijk zal komen zonder hernieuwd gemoed (Joh. 3:3). De opmerking van de heer K. Oos ta, 'Dat zolang het Woord van God onbeperkt gepredikt mag worden is een onzinnige zin. Hij weet héél goed dat de Schrift door Kuitert e.a. bepérkt gebruikt wordt, en dat zul ke onheilige mensen uitgestoten die nen te worden. (2 Tim. 3:5; 4:1-5; 2 Th. 3:13). Schiedam H. v. Holten Anti inspraak? In een verslag van de besprekingen op de gereformeerde synode over de reglementen van de theologische ho geschool te Kampen liet u mij ver zet aantekenen tegen inspraak van studenten, met als argument de er varing met de Nijenburgh. De situatie was anders. In een brief aan de synode bepleitte een aantal studenten een verandering van be stuur. De bevoegdheden van het cu ratorium, dat thans namens de ker ken de hogeschool bestuurt, zouden Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. moeten worden overgedragen aan de hogeschoolraad; het curatorium kon dan worden afgeschaft. Tegen deze verandering van be stuursvorm heb ik mij verzet met de volgende argumenten: 1. de school der kerken dient door de kerken te worden bestuurd; 2. in het algemeen beantwoord ik de vraag, of een school een instelling is, die demo cratisch kan worden bestuurd, ont kennend; inspraak is overigens wel gewenst. 3. de ervaring met de Nijenburgh, (als argument door mij een slecht argument genoemd, wijl kansbiedend aan de slechte raad geefster: vrees). Aan de ter aanneming voorgestelde regelementen inclusief de daarin verleende inspraak gaf ik mijn stem. Middelharnis P. Schravendeel Zionisme (4) FJmiEBERISKTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel 020-913456. Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE'GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Als er in de laatste tijd al veel frap pante dingen gebeuren, dan wordt dat geslagen door de onbeschaamde Hitleriaans-racistische tendenzen van organisaties en personen die on der het voorwendsel van steun te ge ven aan de Palestijnen, grove pro paganda bedrijven tegen Israël en het Joodse volk. Deze kringen gaan voorbij aan het dóódsimpele feit, dat hun oogappel de PLO bij elke confrontatie met Israëli's en Joden gediscrimineerd hebben. In de PLO, die een democratische seculiere staat in het voormalige Britse mandaatgebied Palestina zegt te willen stichten, zijn geen en kele van de op dat gebied woonach tige Joden. Noch de Zionistische Jo den, noch anti-Zionistische Joden, die door bovengenoemde kringen maar al te graag aangehaald worden, zo als prof. Shahak en Rami Livneh zijn in die democratische PLO ver tegenwoordigd. Is dat dan geen ra cistische discriminatie? Hoeft dat dan niet aan de kaak gesteld te worden? De Amerikaanse prof. Noam Choms ky, die ook maar wat graag geci teerd wordt door bovengenoemde kringen als hij kritiek uitoefent op Israël, zegt zelf dat een staat onder de PLO nog heelwat racistischer zal zijn dan het huidige Israël (hetgeen zoals U zult begrijpen in alle cita ten weggelaten wordt). En hetzelf de voor Shahak. Israël komt wat dat betreft beter uit de bus. Alleen al het feit dat de Arabieren passief en actief kiesrecht hebben (er zijn Arabische parle mentsleden in Israël) spreekt voor zich. Delft A. H. Hoek Vervolging Hiermede betuig ik mijn volledige solidariteit met het door u gepubli ceerde protest van de orthodoxe priesters Gleb Ijakoenin en Regel- son aan de wereldraad der kerken te Nairobi over de vervolgingen van de christenen in de Sovjet-Unie, zie Trouw nr. 9687 pagina 2. Ik roep alle christenen van Nederland op zich bij dit protest aan te sluiten voor het verdedigen van him vervolgde mede broeders in Rusland. Rotterdam Dionissios, bisschop der Russische orthodoxe kerk in Nederland kan beleefd worden als één groot leerhuis-experiment. Soberheid Tenslotte is niet het minst actueel, dat Nes Ammim althans vergele ken met Nederland een sober heids-experiment genoemd zou kun nen worden. Iedereen verdient pre cies evenveel, rozenkweker, typiste, dominee, architect en bouwvakker. Hoe dat allemaal kan en gaat in de praktijk, zou nog eens een aparte dis- kussie waard zijn, temeer daar in Nederland heel wat afgepraat schijnt te worden over een 'nieuwe levens stijl'. Er zou toch een woordje mee gesproken kunnen worden door een gemeenschap van mensen, uit het rijke westen afkomstig, die hier iets concreet trachten te realiseren? Geeft een ideële inzet van mensen van alle mogelijke beroepen niet een geweldig stuk kompensatie of tegen wicht voor prestatiedrang en kon- sumptiegedrag? Is het zo'n probleem voor predikan ten gesproken, die toch een voor beeld zouden kunnen geven niet meer geld kunnen vrijkomen voor nieuwe predikantsplaatsen, waardoor er helemaal geen predikantenover schot behoeft te komen omstreeks 1980? Het zijn maar vragen. Waarom kan in Nederland niet, wat hier wel kan? Of betekent onze 'christelijke inspiratie' alleen, dat we uitgebreid kunnen moraliseren over wat anderen zouden moeten doen? Prof. Berkhof zei hier in een gezamenlijk gesprek tijdens de ope ning van het Centrum: 'Nederlanders snijden liever in het vlees van de slager dan in hun eigen vlees'. Ik geloof, dat een 'dialoog' tussen Is raël en Nederland ook over deze za ken best boeiend zou kunnen zijn. En wie weet, kan Nes Ammim hier ook wel een bruggetje vormen. Drs. Simon Schoon is predikant van de christelijke nederzetting Nes Am mim in het noorden van Israël. Huwelijk (2) Volgens de Bijbel is het huwelijk niet een belangrijke stap in de evo lutie van de mens uit een soort mensaap. Waar haalt men de onzin vandaan? Ook is het schandelijk om te beweren dat het huwelijk tot de- biologie van de mens zou behoren. Het huwelijk is door God Zelf in het paradijs nog vóór de zondeval inge steld (Gen. 2:18-25). De mens is naar Gods beeld geschapen. Dat beeld houdt in: man en vrouw. Dat moet in het huwelijk naar voren ko men (Gen. 1:27). We moeten dus niet kijken naar het ontroerende in het dierenleven om ons daar naar te normeren. Nee we moeten luisteren naar Gods Woord om ons daar door te laten leiden. Paulus schrijft later ook dat de ver houding tussen man en vrouw dezelf de moet zijn als de verhouding die er bestaat tussen Christus en zijn gemeente (Efeze 5:22-33). Als wij onszelf in ons gehele leven en ook in ons huwelijksleven maar lieten leiden door Gods Woord (Psalm 119: 105), dan zouden we veel gelukkiger zijn en dan zou overspel niet meer voorkomen. Boerakker ds. W. Praamsma Angola (2) De zuidafrikaanse minister van bui tenlandse zaken, dr. Hilgard Muller, die een particulier bezoek van een week aan het Verenigd Koninkrijk brengt, heeft in Londen gisteravond laat in een BBC-radioprogramma nogmaals herhaald dat Zuid-Afrika niet betrokken is in de burgeroorlog in Angola. 'Er zijn talrijke ongefun deerde speculaties in omloop, waar op het voor mij zinloos is om daar over In details te gaan discussiëren. Het enige wat ik nadrukkelijk wil bevestigen is, dat Zuid-Afrika uit sluitend die grenzen verdedigt waar voor het verantwoordelijk is, en dat is al'. Den Haag Raad pers en voorlichting ambassade Z.-Afrika Angola (3) Geen protesten van de PPR, Angola- comité, PSP, PvdA om dit bloedver gieten in Angolavan pas bevrijde mensen te stoppen. Waar blijven de christenen in deze partijen met hun protest tegen deze slachting, die be vrijde mensen elkaar aandoen? Of is enkel de macht het doel en dan de macht van de socialistische-com- munistische visie, die de macht in zich zoekt. Een heilloze weg! Dokkum W. E. Torensma Betaald antwoord Een geluid, dat op de gereformeer de synode nogal eens klonk, bij de bespreking van het programma ter bestrijding van het racisme (PCR), was het lage bedrag dat door de ge reformeerden voor dit fonds was bij eengebracht, slechts achttienduizend gulden. Maarkunnen gerefor meerden wel tellen? Toen het PCR (en het Speciale Fonds) nog niet de kerkelijke kanalen gepasseerd was, is, door particulier initiatief onder de naam "Betaald Antwoord', alvast begonnen met geld in te zamelen voor het Sneciale Fonds. Uit die tijd zijn nog wat cijfers: 1971: de gereformeerden dragen via 'Betaald Antwoord' bijna 20.000 bii aan het Speciale Fonds. 1972: het PCR, en daarmee het Speciale Fonds, werd in de synode afgestemd. "Betaald Antwoord' heeft toen een zogenaamde spijteif- ten aktie gehouden. Gereformeerden brachten 40.000 bijeen. Vanaf het moment dat de synode be sloot het PCR te steunen is "Betaald Antwoord' opgehouden de gerefor meerden apart te administreren. De synode besloot het PCR niet uit aleemene middelen te steunen, maar degene die dat wilden in de gelegen heid te stellen, daarvoor giften te storten op de rekening van het alg. diakonaal bureau. Door het DB is nauwelijks propaganda gevoerd om te wijzen op deze mogelijkheid. Dit Is bij velen dan ook niet bekend. We kunnen dus wel aannemen dat het werkelijke bedrag dat vorig jaar door gereformeerden voor het PCR is ingezameld hoger is dan 18.000 gulden. Het lijkt eerlijker hiermee rekening te houden. Enschede Joke Voogt Kuitert Mijn boekje sluit oneindig veel meer aan bij de gereformeerde traditie dan men denkt heeft professor Kui tert ter Synode gezegd. Waarschijnlijk weer zo'n uitspraak van professor Kuitert waar leken mee uit de voeten kunnen en theo logen zich afvragen wat hij daar nu weer mee bedoelt. Die leek weet dan ook niet van men selijke ontwerpen van God, maar wel van een goddelijk ontwerp van de mens. 'Een mens met een opdracht, in el ke nieuwe tijd op verstaanbare wij ze het evangelie van Jezus Christus onder woorden en daden te brengen.' De laatste alinea is een citaat uit een artikel van een zekere dr. H. M. Kuitert, verschenen in het dag blad Trouw eind december 1965, on der de titel: 'Christenheid in nieuw jaar'. Misschien zou het dienstig zijn dit artikel, uiteraard met toestemming van de schrijver, opnieuw te plaat sen. Wellicht opent het bij synodeleden een ander zicht op mensen die van daag meer willen zeggen dan in het belijden van de kerk is geformu leerd, omdat ze het evangelie probe ren over te brengen als een levende zaak aan al die mensen die bezig zijn de kerk te verlaten omdat ze daar het leven niet gevonden heb ben. Winsum Z. Heslinga Toxopeus-ronde Als de regering wil bezuinigen is daar een betrekkelijk eenvoudig middel voor namelijk het afschaffen van de zogenaamde Toxopeüs-ronde. Ten gevolge van de hoogconjunc tuur en het tekort aan goedgeschool de werknemers nam de regering omstreeks 1962 deze maatregel waarbij de salarissen van het hoger personeel in vier jaar met maxi maal 40 procent extra stegen om het wegkopen van goede ambtena ren door het bedrijfsleven te ver hinderen. Het was dus een duidelijk conjuncturele maatregel. Nu de con junctuur is omgeslagen ligt het voor de hand deze maatregel weer geheel of gedeeltelijk af te schaf fen. Dat betekent tegelijk een bij drage aan een inkomenspolitiek van meer gelijke lonen, terwijl geld vrijkomt voor allerlei taken. Borne B. M. Kraaijenbrink PCR Ik heb mij onmiddellijk van de ver klaring, die ds. Buti namens de niet- blanke kerken uit Zuid-Afrika op de gereformeerde synode in Lunteren indiende, gedistancieerd en in dier voege kennis gegeven, dat ik mijn kerk niet vooruit kan lopen en dus niet akkoord kan gaan met de ver klaring van de niet-blanke kerken. Ik rechtvaardig mijn optreden in het licht van het feit, dat mijn kerk, de NG Sendingkerk (Kleurlin gen) ten eerste zich op de synode van 1970 onomwonden tegen geweld uitgesproken heeft. Ten tweede heeft de synode van 1974 een ad hoc- commissie ingesteld, waarvan ik voorzitter was. Genoemde ad hoc- commissie heeft tegen het PCR be sloten. Mijn kerk moet nog dus een ambtelijk besluit in verband met het PCR nemen. Het gesprek wordt dus nog voortgezet. Ceres (Zuid-Afrika) Dr. H. M. Beets, afgevaardigde NG Sendingkerk STER-reclame (2) Het is zo langzamerhand wel duide lijk dat Loeki zijn reclame-tour voor zichzelf op bevredigende wijze heeft beëindigd. Wij zijn nu eenmaal een volk dat zich door koeien laat toe spreken. Vlaardingen H. J. Besselink De meeste belangstelling blijkt er onder de gedelegeerden te zijn voor de eerste sectie, dde gaat over het actueel geloofsgetuigenisWaarneer men nu zou trachten de assemblees ,te karakteriserendan is dit zeker een vrome assemblee en tevens een assemblee waarin de tot dusver be reikte overeenstemming tussen de leden-kerken inzake geloof en maatschappelijke betrokkenheid wordt geconsolideerd. In de top van de wereldraad van kerken heeft men het idee dat wat gezegd moest worden in de heden daagse wereld intussen wel zo'n beetje gezegd is en dat het er nu maar eens van moet komen de daden aan de woorden toe te voe gen. Te lang De presentatie van de vrouwen in de assemblee, eind vorige week, is voor velen uitgelopen op een te leurstelling. De hoofdmoot van de morgen die aan de vrouwenproble men was gewijd ging heen aan een veel te lang uitgedijd verhaal van die Ghanese opperrechter Annie Ji- agge, dde hiermee vermoedelijk haar kans om moderator te worden van het centraal comité van de wereldraad verspeelde. Mevrouw Jiagge zei enkele kern- achtieg woorden over het kwaad van het sexisme maar in het ver volg van haar toespraak gleed zij uit op zijpaden. Na haar rede volg de een heel artistieke, maar iets te moeilijke film en een ontroerende liturgie. Ook nu weer werd God beurtelings met 'Hij' en 'Zij' aan gesproken. In de liturgie werden de liederen begeleid door de Duitse groep van Peter Jansens, dde ook bij andere kerkelijke kermissen vaak aanwezig ls. De vrouwen hebben trouwens toch weinig geluk met hun optreden. Mevrouw Andriamanjato, een inge nieur van het waterwezen uit Ma dagascar, zette ditmaal de kraan met ideologische slagzinnen wagen wijd open, waardoor de voortgang in de assemblee ook al niet zo erg gediend werd. Heel anders Een heel andere reactie behaalde de premier van Jamaica, Michael Manley, bij de afgevaardigden. De ze politieke leider uit het Caraibl- sche gebied kritiseerde het kapita lisme, omdat het slachtoffers maakt. In zijn kritiek spaarde hij noch het Westeuropese en Noord- amerikaanse democratische kapita lisme noch het Oosteuropese staats- kapitalisme. Manley noemde de westerse parlementaire democratie alleen maar een begin van echte democratie. Vaak is deze democra tie slechts een dekmantel waarach ter die meerderheid de minderheid overheerst. Manley gaf echter toe dat het uiterst moeilijk is om in onze technologische wereld een in stitutionele vorm te -geven aan een regering door het volk. Hij pleitte voor steun aan een nieuwe interna tionale economische orde, waarin de mens voorop staat. Een deel van de Zuidafrikaanse delegatie in Nairobi, blank en niet-blank zonder onderscheid. Er zijn 29 Zuid-Afrikanen in de assemblée, onder wie uiteraard geen vertegenwoordigers van de blanke Boerenkérken, omdat deze geen lid van de Wereldraad zijn. door Aldert Schipper NAIROBI De assemblee van de wereldraad van kerken in Nai robi gaat vandaag (maandag) zijn tweede week in. Voor ons lig gen nog tien dagen van bijbelstudie, bidden, zingen en discussie. Discussie over de veelheid van onderwerpen, die in de afgelopen dagen op tafel zijn gelegd bij de gedelegeerden. Deze discussies spe len zich af in zes secties, waar steeds meer dan honderd mensen aan meedoen- tot eein staande ovatie verleidde. Toch was zijn toespraak aanzienlijk meer ingehouden dan de rede die president Kenneth Kaunda van Zambia in 1968 in Uppsala op de vorige assemblee afleverde. Kaunda stede toen, vlak na de dood van Martin Luther King, het racisme aan de kaak. Zijn rede droeg op dat moment sterk bij tot het be sluit om een programma op te zet ten speciaal gericht op de bestrij ding van het racisme. Er is inmiddels nogal wat druk uit de westerse wereld om dit program ma op te laten gaan in een veel ruimer opgezet programma voor de mensenrechten. De Afrikanen en vooral de secretaris-generaal van de conferentie van kerken van ge heel Afrika, kanunnik Burgess Carr, voelen hier totaal niets voor, omdat hierdoor de kracht van het anti- racismeprogramma aanzienlijk zou verzwakken. De verwachting bij de top van de wereldraad is dat het programma wel zelfstandig kan doorgaan, wanneer de mensen dde er het nieeSt aan trekken, niet zelf het programma ombouwen tot een antikapltallsme programma. Minister Pronk De Nederlandse minister voor ont wikkelingssamenwerking, drs. Jan Pronk, heeft in de sectie van de assemblee, die zich bezighoudt met de toekomst van de mens, sterk gepleit voor de vorming van een nieuwe economische orde op we reldschaal. Hij vindt dat de wereld op het moment op een draaipunt is aangeland, waarop het er maar van moet komen dat we actief ingrij pen in het Internationale economi sche systeem, dat de armen armer en de rijken rijker maakt. Pronk zei dat het pessimisme dat velen hebben over wat tot dusverre aan ontwikkeling is gedaan terecht is. Er ls eerder sprake van een ontwikkeling de andere kant uit en in de huidige crisis blijven de noodzakelijke beslissingen ten goe de uit. Er is meer honger, armoede en werkloosheid dan ooit, aldus mi nister Pronk. Drs. Pronk die een bekende gast is in oecumenische kringen, deed een beroep op het gemeenschappelijk geloofsuitgangspunt toen hij opriep een begin te maken met de nood- TEGEN DE AVOND Zaai je zaal in de morgen en laat je handen tegen de avond; niet ledig liggen waait je weet niet of het een gelukken zal of het ander, of misschien vallen beide wel goed uit.. (Prediker 11, 6) We mogen dit woord van de Predi ker niet uitspelen tegen zijn her haald uitgesproken afkeer tegen uitsloverijDaar blijft hij een te genstander van. Maar hij is mis schien wel een beetje bang voor verveling, want verveling is een voorportaal van de dood. Juist zei mijn vrouw tegen mij dat 't eigen lijk zo vermoeiend was: je neemt alle deuren netjes met een wasimid del af, maar je weet dat de vervul ling meteen weer inzet. Je kookt met zorg, maar 't is ook zo weer opgegeten, vooral als er haast is. Je maakt een preek, of je maakt er zelfs twee en hoe gauw zijn ze uitgesproken en ook weer vervlo gen. En toch kan er op den duur iets uitkomen. Vaak op de heel lange duur. Bij het geduld dat we moeten leren oefenen behoort het voortdurend bezig zijn, juist omdat je je werk niet kunt nalopen in z'n uitwerking, of het goed uit valt. En daarom houdt de kerk er ook niet mee op om gestaag het woord te prediken, ook al gebeurt datal bijna twee duizend jaar. En ook al gaat het vaak door veel donkerheid en onbegrip heen. Ook tegen de avond houden we niet op. AMSTERDAM De aktie 'Geven voor leven' voor de bestrijding van kanker bij jeugdigen, vorig jaar door het Koningin WiiQhelmdna Fonds in samenwerking met de NCRV gevoerd, heeft ruim 68" mil joen gulden opgeleverd. Na aftrek van de kosten en bij telling van de rente betekent het dat een bedrag van 65,5 miljoen beschikbaar is voor het doel van de alktie. Het algemeen bestuur van het KWF heeft na het advies van deskundi gen te hebben ingewonnen thans een plan opgesteld voor de verde ling van de gelden. Besloten is dat 14 miljoen zal worden gereserveerd voor fundamenteel onderzoek ter bestrijding van de kanker bij jeug digen en de kankerbestrijding in het algemeen. Voor wetenschappelijk onderzoek is 22 miljoen bestemd. Verschillende instituten en laboratoria hebben reeds tientallen projecten voor fun damentele en klinische research in gediend tot een bedrag van dertig miljoen gulden. De adviescommissie 'Geven voor Leven' zal in eerste instantie dieze aanvragen gaan be kijken. De eindbeslissing neemt het bestuur van het KWF. De bloed ziekte leukemie vertegenwoordigt bijna de helft van alle kwaadaardi- ge nieuwvormingen bij kinderen. Het centraal bureau in het Juliana- kinderziekenhuis In Den Haag, dat de kennis op het gebied van leuke mie bij kinderen In Nederland bun delt heeft reeds een bedrag van anderhalf miljoen ontvangen. Het is de bedoeling een centraal bureau r voor kwaadaardige gezwellen bij jeugdigen op te richten, dat de er^ varingen ten dienste van pa tiëntenzorg en onderzoek gaat bun delen. Ook daarvoor is een bedrag van anderhalf miljoen uitgetrok ken. zakelijke ophouw van een nieuwe internationale orde. Hiertoe moeten aldus drs. Pronk, onze normen en waarden, onze politieke doeleinden en de manier waarop wij onze, be slissing,en nemen, vernieuwd wor den. Deze vernieuwing moet gericht zijn op een herverdeling van macht en welvaart met het doel een even wichtiger verhouding tot stand te brengen. Omdat onze problemen wereldwijd zijn, moet er ook ge zocht worden naar wereldwijde op- lossingen. Regionale oplossingen stellen de chaos alleen maar uit-. Begraafplaats 'Onder het kapitalistische systeen is het idee ontwikkeld dat de mens aldoor maar bezit moet vergaren en dat de wetten dienen om dat bezit veilig te stellen. In naam van het kapitalisme zijn alle gevaarlijke in stincten van de mens verheven tot aanvaardbare gedragsregels. Wel licht kan van het kapitalistische systeem gezegd worden dat het de motor was, die de mens heeft doen stijgen tot het huidige peil van economisch en technologisch kun nen. maar het is tevens de begraaf plaats geworden van de menselijke moraal', aldus de premier. Manley bracht zijn ideeën met gro te redenaarskracht naar voren en hij was de eerste spreker van de vorige week, die de afgevaardigden Van een onzer verslaggevers ZWOLLE De raad van ker ken in Zwolle heeft besloten, haar werk in de tot nu toe be staande vorm op te schorten, wegens gebrek aan belangstel ling van de zijde van de kerken. Nadat najaar 1973 een dagberaad een nieuwe aanzet scheen te zullen geven voor het werk, werden in 1974 reorganisatieplannen ontworpen, die de kerken en hun wijkgemeenten (parochies) meer en intensiever bij het oecumenisch werk beoogden te betrekken. Deze plannen kregen ech ter onvoldoende weerklank. Mensen uit de wijkgemeenten bleken moei lijk te vinden, de kerken hebben grote rorgen met het instandhouden van hun eigen leven. Daardoor blijft er nauwelijks tijd en aandacht voor wat te maken heeft met gezamen lijk optreden naar bulten. De leden van de Zwolse raad van kerken hebben daarop hun mandaat aan de kerken, die hen afgevaardigd hadden, teruggegeven. De leidingge vende instanties van de kerken pleegden toen enige malen zelf over leg, maar daarin kwamen dezelfde gevoelens en gedachten naar voren, als die al eerder in de raad geble ken waren. Deken G. Koeleman (r.k.), ds. A. van Es (herv.) en ds. A. Riddersma (geref.) hebben nu op zich genomen om de contacten te onderhouden met die onderdelen van het werk van de raad van kerken, die door de nieuwe situatie hun basis dreigen te verliezen, zoals de Werkplaatsdien sten, de commissie vredesweek, die voor kerk en recreatie en die voor de gebedsweek in januari. Verder zal dit drietal alles, wat er nog aan oecumenisch en interkerke lijk werk in Zwolle functioneert, on der de loep nemen en hun bevindin gen in een rapport vastleggen, als mede voorstellen doen voor een nieu we vorm van samenwerking tussen de kerken. Enkele weken geleden besloot ook de gemeenschap van kerken Rotter dam-rechter Maasoever, zichzelf goeddeels op non-actief te zetten, gezien het gebrek aan belangstelling vanuit de kerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2