Het gaat niet zomaar om een fooi TomNaastepad als uitlegger De man in de trein voorlopig Vandaag Je ZATERDAG 29 NOVEMBER 1975 KERK TROUW/KWARTET j fcfl door Paul van der Harst Verleden week zaterdag onderschreven 170 personen op een lan delijke werkdag van de actie „Solidaridad" te Amersfoort twee telegrammen. In een protesttelegram aan de Chileense militaire regering werd gevraagd om „respect voor het werk van de kerk voor gevangenen en armen". In een aanhankelijkheidstelegram aan de lutherse en katholieke kerk in Chili werd „de broederlijke liefde en aanhankelijkheid met alle gevangenen" van de aanwezi gen uitgedrukt. De 170, in hun plaatselijke parochies en gemeenten actief voor de actie „Solidaridad", hebben hiermee hun solidariteit uitgedrukt met hun broeders en zusters in Latijns-Amerika, het werelddeel waar „Solidaridad" in december speciale aandacht voor vraagt. Wanneer een actie aandacht vraagt voor de Latijnsamerikaan- se werkelijkheid zal zij een keuze moeten doen. Immers de samenle ving daar wordt gekenmerkt door grote tegenstellingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen: de armen en de rijken, de machte lozen en de machtigen. De enkele sociaal-, politiek- en economisch- machtigen maken het de machtelo zen onmogelijk zichzelf te verwer kelijken. De arme moet maar zien hoe hij mens wordt. "Een opgelegd onvermogen tot deelneming aan de samenleving zal hem echter als een blok aan het been remmen op zijn lange tocht naar zelfverwerkelij king. Op het sociale vlak zien wij dit bij voorbeeld in de min of meer ge dwongen trek van platteland naar grote stad. De stedelijke samenle ving verwoest het eigen normen en waardensysteem, de eigen cul tuur. de eigenwaardigheid van de zwakken in de Latijnsamerikaanse samenleving. Ook politiek wordt er over de zwakken heengelopen. In vrijwel alle landen van dit im mense, relatief dunbevolkte conti nent is de vaak zwakke democrati sche orde op al dan niet geweldda dige wijze vervangen door een mi litaire dictatuur. Het Latijnsamerikaans politiek to neel van alledag wordt hierdoor overheerst door één credo: de on derdrukking. Velen voelen hiervan de gevolgen dag in dag uit aan den lijve en wel in letterlijke zin. Op pervlakkig bezien staat het er in Latijns-Amerika economisch aan merkelijk beter voor. De grote wes ters aandoende steden met hun hele en halve rijke inwoners geven een gouden weerschijn die be- Tekening van Bert Bouman uit het werkschrift van „Solidaridad". Ds. J. Dijk Uu> Mk. to<nufo vrfk Kerk en Israël samen onderweg Een belangrijk boekje over de verhouding van Kerk en Israël Inzicht in het godsdienstig leven van de Joden. Wat de bijbel zegt over Israel en zijn toekomst Het anti semitisme. De staat Israel. De huidige dialoog tussen Israel en de kerk Een complete „Israel-cursus" in boekvorm. Dë auteur is secretaris van het ICI (Interkerkelijk Contact Israel) en zeer breed geonenteerd Paperback f 10.90 Verkrijgbaar in de boekhandel driegt. Alhoewel de ten hemel schreiende „Bangla Desh-armoe- de" in Latijns-Amerika nagenoeg geheel ontbreekt, komt het levens peil van veel Latijnsamerikanen niet veel verder dan de omschrij ving „teveel om van dood te gaan te weinig om van te leven". De eco- nomisch-machtigen zoeken aan sluiting bij de expansiepolitiek van de grote westerse industrieën. Wat op zichzelf niet fout behoeft te zijn maar waaraan meer na- dan voor delen kleven. Van "economische planning ten gunste van de ver pauperde massa is geen sprake. De behoeften en wensen van de ar men spelén bij de investeringen geen rol, waardoor zij zo mogelijk nog meer naar de rand van de sa menleving worden gedrongen. Steun In deze situatie van politiek-econo- misch- en sociaal onrecht kiest „Solidaridad" voor de onderlig gers, de vertrapten, de machtelo zen. Aansluiting wordt gezocht met organisaties, kerken en perso nen die in Latijns-Amerika zoeken naar een andere, rechtvaardiger, samenleving. Alhoewel activiteiten welke gericht zijn op maatschap pelijke verandering in de meeste landen van Latijns-Amerika met harde hand worden onderdrukt zetten velen, priesters, predikan ten, maatschappelijk werkers, vakbondsleiders enz., zich on danks alle gevaren steeds weer in voor en vooral mét de machtelo zen. Velen van hen worden met de dood bedreigd, gevangen geno men, dwarsgezeten maar ondanks dat zetten zij door. Door hun activiteiten zijn velen in Latijns-Amerika zich bewust ge worden van het onrecht hun aan gedaan. Arbeiders, buurtbewo ners, boeren zonder land organise ren zich omdat zij samen sterker staan dan alleen. Daarom worden in Latijns-Amerika meer dan in andere werelddelen basisorganisa ties aangetroffen welke zoeken naar vooruitgang en bevrijding. Voor hun vele vaak moeilijke acti viteiten zijn goed geschoold kader, door dr. C. Rijnsdorp Tekening van Bert Bouman uit het werkschrift van „Solidaridad". bezinning en scholing, communi catie en organisatie van levensbe lang. Steun van buiten is dan ook vaak bijzonder welkom, wat moge blij ken uit de vele aanvragen om steun die door Latijnsamerikaanse basis-organisaties geformuleerd zijn. Bij voorbeeld voor hulp aan de slachtoffers van de economi sche politiek van de militaire junta in Chili; voor de opleiding van coöperatieleiders in Brazilië; voor het loon van een secretaris van een boerenbond in Paraguay; voor een aandeel in de kosten van radiofo nisch onderwijs aan plattelandbe woners in Ecuador enz. Groots Op dit verlangen naar steun en so lidariteit speelt „Solidaridad" na mens de kerken van Nederland al enkele jaren in. Was deze actie, waarschijnlijk vanwege de katho liciteit van Latijns-Amerika, voor al een katholieke aangelegenheid, dit jaar is de belangstelling uit pro testantse vooral hervormde kring bijzonder groot. In meer dan zevenhonderd gemeenten gaat men aandacht besteden aan de door „Solidaridad" aangedragen problematiek, wat een verdubbe ling ten opzichte van verleden jaar betekent. Natuurlijk vraagt een dergelijke verhoogde belangstel ling een grote verantwoordelijk heid op het gebied van de voorlich ting. Vraagt „Solidaridad" immers niet om solidariteit en niet om zo maar een fooi. Voert zij haar actie niet onder het motto „Aalmoezen, no! Gerechtigheid, si!" waarmee zij de kritiek van veel Latijnsameri kanen op wereldwijde wanverhou dingen door wil geven? Het is daarom dat er dit jaar voor allen die actie voeren voor „Solida ridad" nogal wat materiaal wordt uitgegeven, zoals: een werkschrift met complete liturgie en suggesties voor informatie en actie, een foto tentoonstelling, een film over boe ren in het Noordoosten van Brazi lië, enz. In dit kader werd de lande lijke bijeenkomst van afgelopen zaterdag te Amersfoort gehouden. Onderwerpen van gesprek en in formatie waren: arbeiderspries ters, protestanten, onafhankelijk, arbeidersorganisaties, politieke gevangenen. Uit de grote belang stelling voor deze dag blijkt dat ve len in de Nederlandse kerken in zien dat financiële solidaridad ge paard moet gaan met informatie en analyse, dat velen oog krijgen voor een werelddeel dat niet vraagt om een aalmoes maar om gerechtigheid. En dat is maar goed ook. (Voor meer informatie: Soli daridad, Laan van Meerdervoort 148, Den Haag, 070-655207, 333522.) Paul van der Harst is stafmede werker van de Interkerkelijke Ak- tie voor Latijns-Amerika „Solida ridad". De auteur is bekend als bezield voorganger van zijn Araunage- meente te Rotterdam, als dichter van kerkliederen en als studiese cretaris van de Prof. dr G.van der Leeuwstichting. Wetenschappelij ke scholing, pastorale bewogen heid en dichterlijke visie hebben samengewerkt om deze beide, zorgvuldig geschreven en zeer lees bare boekjes tot stand te brengen. Van het boek Jona geeft Naaste pad een eigen vertaling," die zo dicht mogelijk bij de grondtekst wil aansluiten. Als overzetter be hoort hij thuis in het kamp van de tekstgetrouwen, waar de eerbied voor wat er eigenlijk staat de filo loog met de reformatorische aan hanger van een stricte inspiratie- leer verbindt. Zij voelen niets voor een vér gaande aanpassing bij de hedendaagse omgangstaal, waar bij de hoofdvraag is: hoe komt de tekst het best bij de gemiddelde, meestal ontkerkelijkte lezer over. Op die manier-gaatvolgens de ^ob jectieve' vertalers niet alleen de zin laat staan de diepere zin maar ook de smaak en de geur van het oorspronkelijk geschrift verlo ren. Jona Overigens gaan in Naastepads ge val de wegen uiteen. Naastepad staat in de rooms-katholieke tradi tie al is hij dan ook beïnvloed door Karl Barth en wordt niet gehinderd door de traditioneel-ge- reformeerde inspiratietheorie die alles letterlijk neemt. Zo kan hij het boek Jona als een uitvoerige gelijkenis beschouwen die dus niet is gebeui'd, maar gebeurt een verhaal tot lering en niet als een historisch verslag. Daartegen over is er bij Naastepad een zeer sterke, 'messiaanse', dus eigenlijk christocentrische inslag, waardoor hij overal de Messias en diens werk voorafgebeeld ziet. Zo nadert hij langs dichterlijke weg dicht tot een oeroude, vergeestelijkende manier om de bijbel en met name het Oude Testament te lezen. Uit wat ik heb aangestreept wil ik u twe^ uitspraken van Naastepad niet onthouden, omdat ze van meer algemene strekking zijn. „Zoals er een binnenkerkelijk anti- clericalisme is, zo is er ook een bin nenkerkelijke hekel aan het eigen nest en zijn bewoners. Die hekel is altijd een teken van gezondheid. Vromen moeten niet graag met vromen' omgaan. Want dan wordt het al gauw ons-met-ons in plaats van God-met-ons" (bl. 33). „Zij die het minst bij het dagelijks leven betrokken zijn, hoewel ze juist meer dan wie ook alles er mee ZOMER KEUNING BOEKEN - WAGENINGEN •j|t iiiUg door A. J. Klei Voor de televisie zag ik een trein vol roomse ambtenaren, gestoken in kostuums uit de betere rekken van Peek Cloppenburg en op weg naar een vergadering waarop gesproken zou wor den over een plan tot fusie met een bond van protestantse ambtenaren. Eén van de reizigers gaf te kennen dat zijn begeerte naar een dergelijke innige relatie gering was. Hij vond dat confessio nele verschillen niet weg te vlakken zijn. Toen ik deze klare taal hoorde, knikte ik goedkeurend. Aan oe cumene doen is best, maar je hoeft de boel toch niet meteen door elkaar te hutselen? Rooms is rooms, protestants is protestants en als het aan die man in de trein ligt, zullen zij elkaar nooit ont moeten, althans niet in een en de zelfde organisatie. Nu kun je ook niet van de tafel vegen dat, bij voorbeeld, in de éne huiskamer Studio van de KRO bij de kijk- buis ligt en dat in de andere de Omroepgids van de NCRV valt waar te nemen! De ambtenaar met Studio heeft als klein jonge tje luidkeels gezongen: ..Katholie ke luisteraars/Van ons lage land/ Blijven ondanks neutraals on- waars/K.R.O. gestand" en hij deed dit op de beneden-de-Moer- dijkse wijs van 't bronsgroen ei kenhout. En die aan de NCRV toegewijde ambtenaar draaide als jongeling de radio keihard aan als Jan Zwart's bewerking van het Lutherlied aangekondigd werd. Welnu, poot zulke mensen in één bond en je loopt al direct vast als de vergadering „op de ge bruikelijke wijze" moet worden geopend, want wat weten ze van eikaars gebruiken af? Niets. Maar we groeien toch naar elkaar toe?, werpt een lief iemand me te gen. O jawel, en dan komt er een moment dat in beider woonver trek (alweer: bijvoorbeeld) het VPRO-gidsje rondslingert, maar dan is aan weerskanten de lust in confessionele bonden gedoofd. Dit had de treinende ambtenaar wel door. En ik had die hoge pro testantse bondsmeneer die even later voor het scherm zo pochte op een interconfessioneel begin, wel willen toeroepen: denk toch aan de oproep van de christelijke zangvereniging „Immanuël" uit Zwolle om uw protestants be wustzijn te verlevendigen! An ders zit je voordat je 't weer bij een interconfessioneel einde.' Die opwekking van „Immanuël" haal ik uit de kerkbode van de Zwolse hervormden. Dit blad be taalt ook zijn tol aan de krachtige heimwee-naar-vroeger-beweging en ruimt hoekjes open voor cita ten uit de Zwolse kerkbode van een halve eeuw terug. Aldus werd ik gewaar dat „Immanuël" op 8 oktober 1925 de Utrechtse ethi sche kerkhistoricus prof. dr J. A. Cramer liet spreken over: „De noodzakelijkheid van de verle vendiging van ons protestantsch bewustzijn." Deze wakkere zang vereniging had prof. Cramer uit genodigd, omdat er in de Zwolse bladen een oproep had gestaan „van de Roomsche paters uit het Dominicanen Klooster, die aan dacht vroegen voor hunne lezin gen „uitsluitend voor Protestan ten." „Protestanten, waakt!" riep „Im manuël" de kerkblad lezers toe en wie zich afvraagt waarom dit koor zijn werkzaamheden niet beperkte tot het ten gehore bren gen van gelovige zang. dient te weten dat in die jaren veel kerke- werk werd opgeknapt door chris telijke verenigingen. Ik vermoed op grond van de lectuur van de stukjes-van-vroeger in Hervormd Zwolle dat de Zwolse kerkeraad het veel te druk had met de strijd der richtingen en dolblij was dat „Immanuël" de taak om het pro testants bewustzijn te verlevendi gen, op zich had genomen. Toen de hervormde kerk in de oorlog ontwaakte en dit na de bevrijding wilde weten ook, kregen de chris telijke verenigingen stank voor dank: ze waren christendomme- lijk en konden ophoepelen, het geen ze niet deden. Terwijl ik zat te zinnen op enige passende slotzinnen (je wilt je le zers toch wat meegeven), werden op mijn bureau twee boeken neergelegd die me nog meer dan die ambtenaren bepaalden bij het verschil tussen rooms en protes tants. Uitgeverij Amsterdam Boek in Amsterdam brengt uit: Kunstschatten van het Vati- caan", een zeer fors boekwerk van Italiaanse komaf dat door middel van ruim vierhonderd kleurenfoto's plus een paar teke ningen tussen de tekst van de eer ste (over de gebouwen) der des kundig geschreven inleidingen ons 399 pagina's lang bijbrengt dat de paus een niet onaardige behuizing heeft, waar heel wat te zien valt, plus een aantrekkelijke tuin om zich wat te vertreden. Dit boek met zijn bijna verpletteren de hoeveelheid schoons kost 75 gulden, wat naar verhouding niet duur is. Ik gun het die beginsel vaste ambtenaar uit de trein gaarne, maar je kunt er een pro testants iemand ook blij mee ma ken, want je raakt er niet direct op uitgekeken. Bovendien zit het er niet in dat we ooit met een werkje voor de dag zullen kun nen komen over kunstschatten van het hervormde pand Carne- gielaan 9 in Den Haag of het gere formeerde dienstencentrum in Leusden. Het tweede boek heet Verbeeld vertrouwen" en laat pp 174 pagi na's zien wat ons land aan kerk bouw en kerkelijke kunst uit de vroegere eeuwen herbergt. Dit fo toboek van drs. R. Steensma. compleet met een paar toelich tende opstellen, heeft de Baarnse uitgeverij Bosch en Keuning bij haar halve eeuwfeest aan relaties cadeau gedaan en het is nu in de handel voor 22,50, een spotprijs (die na 6 maart volgend jaar ver hoogd wordt tot 39.50). Alle Va ticaanse uitbundigheid is hier zoek (of door de beeldenstorm zoek gemaakt), onze versieringen zijn van een nuchtere zwierigheid en ik ken mensen die meer on troerd worden door een stil-ge- witte muur dan door een weelde rig getint fresco. Doch geheel los hiervan: het samengaan van roomse en protestantse ambtena ren is voorlopig van de baan. Onder de gemeenschappelijke tweede titel 'Verklaring van een bijbelgedeelte' heeft Th. J. M. Naastepad (geb. 1921) bij Kok te Kampen twee boekjes uitgegeven, een over Jona (met een eigen vertaling van dit bijbelboek) en een over Salomo. Deze werkjes beslaan onderscheidenlijk 91 en 80 blz.; de prijs is resp. 8,90 en 7,90. Het verschil in prijs zal wel samenhangen met het verschil in omvang, gevolg van het meerdere vertaalwerk dat bij Jona op genomen is. van doen hebben, worden het laat ste beroerd. Zij (bedoeld zijn de hoog of hoger geplaatsten, C.R.) kunnen zich in hun prerogatieven (voorrechten, red.) altijd nog be trekkelijk veilig voelen. Zij voelen zich meestal het laatste bedreigd. Zij merken het laatst wat er eigen lijk gaande is... De zieners zijn doorgaans niét onder hen" (61). Salomo En nu Salomo. In dit boekje wordt de verklarende tekst afgewisseld met een dichterlijk gebed aan het einde van elk hoofdstuk. Het kun- ■nen preekjes zijn binnen een litur gisch geheel. De schrijver begint bij de nadagen van David en ein digt bij de troon van Gód en van het Lam. In Davids leven waren trekken van de messiaanse gestalte te voor schijn gekomen. Zijn aanwijzing van Salomo als opvolger is zijn laatste wilsbeschikking en tevens een verkiezende daad. Salomo, krijgt een droom en beseft daarbij dat „een wens te mogen doen is alle wensen afleren" (19). Hij kiest wat goed is voor de dienst van God en het welzijn van het rijk. Naaste pad wil het beroemde 'Salomo's oordeel' lezen als een parabel (ge lijkenis) en hij laat het verhaal zich toespitsen op het zwaard door Ma ria's ziel, toen ze haar zoon gekrui sigd zag. Deze toepassing is ken merkend voor Naastepads tekstbe handeling. Woonhuis Salomo's wijsheid is universeel; zijn tempel is functioneel in de bes te zin van het woord: een woonhuis voor de Heer en Zijn dienst. Van het grote gebed bij de inwijding van de tempel geeft Naastepad een eigen vertaling. Na het staatsiebe- zoek van de koningin van Sheba mediteert de schrijver over de troon van Salomo, hier „een sterie le fixatie van het koningschap" (74) en neemt hij afscheid van de oud geworden vorst, wiens onver gelijkelijke wijsheid deze niet voor- afval heeft behoed. Zo tussen de uitleggende passages door ventileert de auteur zijn af keer van de hedendaagse, techni sche beschaving, op grond waar van wij bijvoorbeeld geluidsver sterkers perfectioneren, maar ons eigen stemorgaan verwaarlozen. Met een sarcastisch accent spreekt hij elders over 'verharde' wegen, wegen der verharding. Uit alles blijkt zijn 'tweede gezicht' voor het symbolische in taal en feit en het is geen wonder dat hij toornt tegen het algemene taalbederf. HET GEHEIM Evenmin als je weet hoe de adem komt in het gebeente dat zich vormt in de schoot van een zwangere vrouw, zo weet je ook niet wat God doet die alles doet. (Prediker 11,5) ;s hu is ens dde g jke Misschien heeft iemand de neigin om over zo'n woord een beetje z' be schouders op te halen. Ik lees i een uitlegging: Het ontstaan va >er. het leven in de moederschootierl was voor de ouden een geheit?* waar zij met diepe eerbied tegei d(j( over stonden. Hoe het met die eei j bied vandaag zit weet ik niet png cies en daar zou nog wel iets op i te dingen zijn, maar het geheim;s even groot gebleven. Misschien d; elf< hier en daar iemand een formu] d meer kent en een proces dieper gi!ve£ volgd heeft, maar het geheirP^ blijft. Hoe de adem, de geest, in hi menselijk gebeente, zijn lichaan®11 komt, wie zal dat zeggen? 't Merl waardige is, dat wé geen last het ben van dat geheim. We zijn nit nieuwsgierig naar de onthullinj Laat het 'zó blijven: "Iéts onve: klaarbaars. Nu zo, zegt deze Pred ker, is het met God die alles doe Van Hem weet je ook het hoe nie Zijn handelen in ons bestaan is geheim. We zien alleen de „uitli pers van zijn wegen" zegt het boe Job. En daar hebben we voldoenc aan. Meer dan voldoende. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383: Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131 tel. 020-913456 Postbus 859 Redact ié: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445. Postbus 101. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. loc E>- et 'or< ant Tol; one en. irec ond ndi idt ild( (Advertentie) Prof. Kuitert stelt vragen en gaat erop in: is het Christendom een godsdienst waarbij de mensen welvaren? Blijven ze er wel bij varen? Wie varen er eigenlijk wel bij? Is het Chris tendom in staat toekomst te openen voor alle de mensen? Prof. dr. loh. Blok: Bevrijd jezelf als je nog jong bent en soepel. Sommige mensen heb ben zichzelf nooit bevrijd en worden daarom nooit volwassen. Het kost tijd om na te den ken over de levenshouding die je zult kiezen. Die tijd moet je gewoon némen. Dat is betel als je daardoor wijzer bent geworden. Twee bijdragen uit het decembernummer dal in bewerking is. U krijgt het gratis als u zich nu abonneert voor 1976. Verzoeke mij te noteren als abonnee op hei maandblad VOORLOPIG 26.* p.j. (stud. 17.90). Naam Straat Deze bon op te sturen aan: Antwoordno. 101, Delft (geen postzegel). Uitgave: Kok/Meincma. Olie litga ling Bet erir rou '.v.d •OUV ferd indi tenl che lerb )pm est )eru nste Zelf: >p d In d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2