Kunst voor televisie een schaars artikel Radio- en televisieprogramma's Bak zelf verse Broodjes met Even puzzelen DCLLy VAN ARNHEM Zendamateurs leggen massaal examen af Ook de VARA is niet zo cultureel Vanavond Monty Python ei ive dos zet de kaas uit het vuistje maar klaar! DONDERDAG 27 NOVEMBER 1975 BINNENLAND - RADIO EN TV TROUW/KWARTI UTRECHT Bijna twaallionderd aspirant zendama teurs hebben gisteren in een Utrechtse jaarbeurshal examen gedaan voor de 'D-machtiging'. Het was de eerste keer dat dit examen werd afgenomen. Deze machtiging biedt de houder de gelegenheid om twee jaar toegang te krijgen tot de twee-meter-band en zo doende wat zendervaring op te doen. Na twee jaar ver valt de machtiging en moet de zendamateur de C- machtiging in zijn bezit hebben. Het examen in Utrecht duurde ongeveer een uur. Het zal jaarlijks worden gehouden. Het biedt voor de zend amateurs de mogelijkheid om hun hobby toch legaal te kunnen voortzetten, nadat op 1 juli het voorhanden hebben van de zogenaamde 27 megaherz-apparatuur wettelijk werd verboden. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Kunst op de Nederlandse televisie is een schaars artikel. Voor wie dat nog niet wist kan dit opmaken uit de cijfers over de periode tussen oktober 1973 en september 1975. Niet meer dan drie-en-een-half procent van de totale tv-zendtijd blijkt met culturele waar gevuld te worden. Ter verduidelijking het volgende. Het NOS-rapport van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek onder- scheldt drie soorten kunstprogram ma's en wel kunst-Ln formatie. ern stige muziek en eigentijdse kunst. Nederlandse ©n buitenlandse televi siespelen. alsmede films en anders- soortige drama worden daaronder bij genoemde afdeling niet gere kend. Opmerkelijk is dat de VARA, dde zo hoog de culturele verheffing van de leden ln het vaandel heeft staan, m het tweede kwartaal van dit jaar maar 2.9 procent van de totale televisiezendtijd aan kunst heeft besteed. Een kwartaal eerder was dat slechts 0.9 procent. De VPRO kwam in die tijd op nul procent Het grootste deel van de periode oktober 1973 tot en met september 1975 van de zendtijd aan kunst besteed betrof ernstige muziek, die vooral door NCRV en EO werd uit gezonden. Daaronder worden niet gerekend godsdienstige zanzpro- grasiuna's. Kunstinformatie werd vooral uitge zonden door de NOS (onder meer Openbaar Kunstbezit, dat veertig procent van de tijd van culturele programma's aan Informatie be steedde). Verder verzorgden AVRO en NCRV naar verhouding veel In formatieve kunstprogramma's. Om ook nog een indruk te krijgen van beide omroepen ln het eerste kwartaal: de AVRO zond toen 3.8 procent van de totale zendtijd kunstprogramma's uit. de NCRV precies zeven procent. Geen 'populaire' uren De kunstuitzendingen staan bijna nooit op 'populaire' uren. maar vaak op een marginale tijd. Dat bepaalt mede de belangstelling bij de kijkers. Openbaar Kunstbezit wordt bijvoorbeeld uitgezonden aan liet begin van de zondagmiddag. De kijkdichtheid is gemiddeld drie procent. Is deze rubriek echter in gesloten door programma's van verstrooiende aard. dan haalt zij een kijkdichtheid van zeven pro cent. Daar tegenover staat, dat er geen concurrentie is van een twee de net. Wordt 'Openbaar Kunstbezit' uitge zonden op de vooravond met een populair programma op het andere net, dan is de kijkdichtheid twee en een half procent-: tegenover Advertentie ernstige muziek en acht procent voor eigentijdse kunst. De gemid delde waardering van alle kunst programma's op één hoop was ze ventig procent, een ruime voldoen de. Dit cijfer is te danken aan een waardering van 73 voor ernstige muziek en 67 voor kunstinformatie en eigentijdse kunst. De door de NOS uitgezonden 'cultuur' behaalde een waardering van 63 voor kunst informatie, 67 voor ernstige mu ziek en 61 voor eigentijdse kunst (ADVERTENTIE) Hank Onrust een van de tv-pro- grammamakers op kunstgebied. Met 'De ivoren toren' haalde hij toch niet genoeg kijkers, vond de AVRO en hij zicht toen zijn heil bij de TROS. Getuige de naam H. Roest, die hij zich onlangs op het scherm gaf. komt hij in de zendtijd van de TROS ook niet helemaal aan zijn trekken. Zo gaat dat met de cultuur in Hilversum. 'zware' informatie ds het zes pro cent. Verscheen er een kunstpro gramma om tien over negen op het scherm, dan was er een kijkdicht heid van dertien procent of meer. Berekend naar al dergelijke cijfers wordt als gemiddelde kijkdichtheid voor kunst op hei scherm in de genoemde periode (oktober 1973 tot september 1975) genoemd vijf tot zes procent Eén procent wordt ge vormd door ongeveer 105.000 Ne derlanders van twaalf jaar en ou der. Een onderverdeling: gemiddeld vijf procent interesseert zich voor r (21.00- PRO Ned. I) Horizontaal: 1. kerkgebruik. 4. te kengereedschap, 9. Holl. gravin, 10. dwaas, 11. schortje, 12. brugschuit, 14. slag, 15. voertuig, 16. kweek- gras (Z.N.), 17. eminent fafkJ, 19. KARELTJE KNETTER Proces De miulti-iiationale levensmMdelen-injduslrte Nestlé is in een proces verwikkeld wegens de dood van talrijke baby's in de Derde Wereld. Wat "Kenmerk" liet zien over de omstandigheden waarin Afrikaanse kinderen hun flessenvoediing krijgen, laat maar één conclusie open. De verdedigers van de fabrikant van de poedermelk 'Lactogen' hebben geen benen om op te staan. In landen waar hoegenaamd geen gezuiverd drinkwater aanwezig is, waar de plattelandsbevolking nog nooit heeft gehoord van hygiëne, wordt met haast agressieve reclamemethoden de onwetende bevolking verleid, baby's een produkt toe te dienen, dat bij onzindelijke behandeling levensgevaarlijk is. Afrikaanse moeders die met borstvoeding geen enkel probleem hebben, en zelf dus in staat zijn him kinderen het best denkbare voedsel te geven, worden in de waan gebracht, dat Nestlé- produkten toch beter zijn. De fabrikant zal natuurlijk wel beweren, dat op de verpakking alle mogelijke waarschuwingen voor hygiënische toepassing zijn vermeld. Maar als de meeste mensen in primitieve nederzettingen niet kunnen lezen, zijn de Zwitserse industriëlen niet vrij te pleiten. Het NOS-programma "Van gewest tot gewest' functioneert tien jaar. En dat is een gelukwens waard. De televisie is een zo uitvretend medium, dat twee lustrums ongeveer gelijk staan met zeven katten levens. Roel Renssen, hoofd van de afdeling regionale uitzendingen, presenteerde zelf bij hoge uitzondering deze terugblikkende uitzending. In zijn geval zou Ik juist- gezocht hebben naar een presentatie met het hele team. Het derde deel over de katholieken in de bestaansjaren van de KRO, begon met de vijftig jaar geleden gepubliceerde voorspelling dat in 1975 driekwart van de Nederlandse bevolking katholiek zou zijn. Een belangrijk deel van het programma gaf de redenen aan waarom deze voorspelling niet uitkwam. Vooral pater Helmer deed dat in niet mis te verstane bewoordingen. De 77-jarige schrijver van kerkboekjes voor jongeren, die gigantische oplagen haalden, is tot het besef gekomen dat het vroegere katholicisme meer bestond uit angst dan uit geloofsblijdschap. Pel hekelde de oude redemptorist de verplichte massale kinderbiecht. 'Dat heeft de zaak grondig verpest', zei de pater. Als ik hem goed heb begrepen, werden veel geestelijken in de biechtstoel pas goed wakker als de onkuisheid ter sprake kwam. Pater Helmer ging zich dan ook verzetten tegen het gescherm met onkuisheid omdat in de Wet des Heren niet de sexuailitedt maar alleen het echtbreken verboden is. Nog even kom ik terug op de reportages over Suriname, onder NOS-vlag verzorgd door omroepjournalisten van de verschillende actualiteitenrubrie ken. Dat zal veel extra inspanningen hebben gevergd, zeker van de mensen die hun film verslagen via de satelliet- verbinding in Frans-Guyana op tijd moesten 'doorgeven'. De minst interessante flitsen kwamen uit de Rotterdamse Doelen. Nadat tijdens de proclamatieplechtigheid in Paramaribo Statenvoorzitter Wijntuin een officieel document had voorgelezen met de complete 'koninklijke aanhef', wekte premier Den Uyl verwondering bij kijkers en luisteraars. Want hij las de aanhef van de Acte van Erkenning aldus: 'Wij Juliana, op heden de 25e november 1975.Daar ontbrak dus een stuk gebruikelijke tekst. Stond die er niet of keek Den Uyl er overheen? TON HYDRA HILVERSUM Als de plannen doorgaan zal de Veronica Omroep Organisatie per 29 decembeT de Paul Meiershow uitbrengen. Daar toe Is Henk Terlingen. nu nog eind redacteur van NOS-Studio Sport, door de VOO aangetrokken. Er zijn nog geen contracten gete kend. maar wel mondelinge over eenkomsten gemaakt, aldus VOO- directeur Rob Out. Een dergelijke overeenkomst zou er ook zijn met Paul Meier, de mysterieuze man achter de show. 220 Onthutst keek Ruwe Reynout zijn buurman Everhart aan. 'Hoezo?' vreog hij verward. "Waarom was het Humfrie's schuld, dat de aanval mis lukte?' 'Weet je dat niet meer?' sarde heer Everhart van Boecenroo- de en een kwaadaardige trek ont sierde zijn gezicht. 'Dan zal ik het je even duidelijk maken! Misschien herinner je je alles dan beter!' En met enkele scherp gekozen woorden deed de ridder van Boecenroode alles haarfijn uit de doeken. 'Je struikel de, Reynoutl Je struikelde!' vertelde hij ophitsend. 'Dat wil zeggen, je paard struikelde! Maar dat was niet de schuld van die arme, oude knol! O nee, dat was de schuld van jouw fijne vriend, Humfrie' de Reuzendo- der! Toen je op de grond lag te wen telen in je blikkenhharnas, zat Hum frie erbij te lachen! J£, zo was het. Ik heb alles goed gezien! Humfrie liet je struikelen!' "Hoe dan?' gromde Reynout nors. Toen je paard briesend op ons invloog, stak meneer de Reuzendoder kwiek zijn speer tussen de benen van het arme dier!' hernam heer Everhart. 'Grut jes, man, wat maakte je een smak! Horen en zien verging En alsol1 alles nog niet genoeg was, gaf fe'f neer de Reuzendoder je ook no&en dreun met de speer op de kop e si ja, zo was hetl Fijne vrienden jij er op na, Reynoutl' 1 schurk! De schelm! De schai tierde Ruwe Reynout, en hij gal atre zijn vuist een dreunende slag o r ;s tafel. De borden rinkelden, het gerei begon een luchtreisje, wiji zen braken en zelfs de taarte speenvarkentjes verhieven zich ft zt testerend in de lucht. 'Breng deftfai rajer dadelijk hier!' brulde hij Radio vandaag HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws 7.02 Het levende woord. 7.08 (8) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hle en nu. 7.55 (S) Aangestipt. 8.00 Te Deum Laudamus. 8 24 Op de man af. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 (S) Podium. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.3(? Ntfs. 10.33 (S) Or- kestpolet I. 11.20 (S) Orkestpalet II. 12.00 (S Bel Canto. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws. 12.41 (3) Hier en nu. 12.55 (S) Mlddagpauzedienst. 13.15 (S) Lichte Speciaal vandaag TV vandaag koorzag. 13.30 (S) Globaal, ontsp Informatie en muziek. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.53 Zojuulst verschenen. 19 00 (Si Leger des Hetlskwartler. 19.15 (8) De wereld zingt Gods lof. 19.55 Overdenking 20.00 fSMuziek, muziek en muziek. 21.50 Bij de tijd. 22.10 De kerk vandaag. 22.30 Nws. 22 40 (S) Hier en nu. 23 00 Diabetes wat nu. 23 20 (S) Album- 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO- 7 00 Nws. 7 11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8 11 Radiojournaal). 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgle. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolra dio. 10.00 (S) Kleutertje Luister. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radi ojournaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S) Sportrvue. 13.00 Nws, 13.11 Radiojournaal. 13.15 De platenkeuze van Willem Strietman. 14.10 (S) 't Is histo risch. 14.30 (S) Met muziek op stap. 15.10 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03 Radi ojournaal. 10.05 (S) Klndermagazin. 17,00 (S> Mobiel. 17.55 Mededelingen. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitzending van de C.P.N IKOR: 18.30 Kleur AVRO" 19.00 (S) Vlooi en plano. 19.30 Forum over Vere nigde Naties. NOS: 19.50 Den Haag van daag 20.00 Nws. AVRO: 20.05 Radiojour naal 20.10 Inleiding tot het avondpro gramma. 20.15 (S) Het levend verleden. 21.45 (S) Omroep Kamerkoor. 22.00 (SI Joseph Pouche, hoorspel. 22.40 (S) Dat zit goed fout. 23.00 (S) Vanavond laat cultureel. 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Drie op Je boterham. 9.03 (S) Pep op drie 1103 (S) Drie draalt op verzoek. 12.03 (SDrie draalt tussen de middag: Boter. Klaas en Prij zen. 14.03 (S) Pop-kontakt. 16.03 (S) De Hltmee6ters. NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten TROS: 19.02 (S) Pceter: de geschiedenis ran de Neder landse Popmuziek. 20.02 (S) Soul-top-10 0 De VPRO vertoont de BBC-film Het bankroet van New York City. Ned. 1/20.20 0 De EO informeert over het radi ostation De Stem van de Andes. Ned. 1/21.50 0 In twee blokken vraagt Achter bet Nieuws aandacht voor: de sta king van het beroepsonderwijs, Portugal. Amnesty International en de Oostenrijkse sociaal-democraten contra de neo-nazi's. Ned. 2/20.25 en 22.25 0 Na de zesde aflevering van De Pallisers (20.40) heeft VARA's om budsman Johan van Minnen zijn uitzending. Ned. 2/21.35 0 In het EO-programma over de assemblee van de Wereldraad van Kerken zit een gesprek met dr. A. Visser 't Hooft, de voormalige se cretaris-generaal. Ned. 1/22.30 0 Onderwerpen in Globaal zijn: vreemde geluiden bij Epe, met va kantie naar Spanje? en een veiling van oude auto's. Hilv. 1/13.30 0 In wel vijftien uitzendingen volgt de AVRO vandaag en morgen de schaaktweekamp tussen dr. Max Euwe en Jan Timman. Hilv. 2/11.30 De NCRV>-rubriek Bij de Tijd is gewijd aan werkloosheid en WAO. Hilv. 1/21.50 21.02 (S) Se6jun: Jazz en Blues. 22.02 De Hugo van Gelderenshow. 23.02 (S) Jazz- slr. 0.02 (S) De Hugo van Gelderenshow. 1.02 (S) De Nachtwacht. EO: 5 02 (S) Old Time Religion. 5.30 (S) Matlna- dse' I bi en 1 NEDERLAND I NOS NOT 10.45-12.00 Schooltelevisie 14.25-14.50 Schooltelesie EO 15.00 Van hart tot hart TELEAC 18.15 Chemie - herh les 10 NOS 18.45 Toeristische tips 18.55 Journaal VPRO 19.05 Laurel en Hardy 19.25 Landgenoten 19.40 All in the Family 20.05 Zendtijd van het Simplistis Verbond 20.20 Het bankroet van New York City 21.00 Montij Pijthon NOS 21.34 Jaurnaal st s n men i ee derl het seq ake t d< en Olpi daa mjr te 21.50 Van mond tot mond 22.10 Van u wil ik zingen 22.30 Kerk en theologie NOS 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal VARA 19.05 Guyana - Waterland, natuurserie 19.30 Oorlogswinter, tv-serie (9) NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Achter het nieuws 20.40 De Pallisers. tv-serie (6) 21.35 De Ombudsman 22.00 Man over de vloer 22.25 Achter het nieuws 23.00 Gedicht NOS 23.00 Den Haag vandaag 23.15 Journaal hinderend, 22. paard, 24. godin van de toorn, 25. eetlust (Z.N.), 27. voor werp om een zeis aan te zetten, 30. pers. voornaamw. 32. lof, 33. muziek noot, 35. nauwe, 37. laag, 39. rivier in Engeland, 40. buitendijks land, 41. scheepstouw, 42. maat van Noors hout, 43. vrucht. Verticaal: 1. wapen, 2. wereldtaal, 3. reservoir, 4. herdersgod, 5. reeds, 6. maangodin, 7. bijbels figuur, 8. snuiftabak, 10. vijzel, 13. stapel, 14. chinees in Indn., 16. voorzitter, 18. sporeplant, 20. zwaardvis, 21. klei nigheid, 23. stijgbeugel, 26. balspel, 28. buitenhaven, 29. duikereend, 31. toespraak. 34. ongevulde, 36. troef kaart. 37. verstandig (barg. 38. vroeger, 40. onbekende. Oplossing van gisteren 1. nobel, 2. meent, 3. karet, 4. ma nen. 5. pas, 6. r., 7. d 8. Ase. 9. echel. 10. stoet, 11. manie, 12. dadel BERNARDSHOND 55 Het tweetal fietst naar alle wind streken, maar dikwijls toch tot naar de lage oevers van de Rijn. Dan zit ten ze bij het Drielse veer te kijken naar het gaan en komen van de pont. Als de bel over het water klinkt, en de pontbei is helder als een kerk klok, dan ontspant de veerman de pontketting, dat het rammelt en- ra telt over het water. Door een sa mengaan van twee krachten, die van de rivierstroom met die van de ket ting, wordt de pont van de ene oever naar de andere gedreven. Hebben Clemens of Dolly eens dubbeltjes te veel, dan nemen ze een paar retours om met de pont te pleziervaren heen en terug over de Rijn, een blijft aan de kant om op de fietsen te passen. Soms ook lopen ze langs de water kant, aan de buitenzijde van de heg die de weilanden van de waterzijde afscheidt. Aan die buitenkant groei en de wilgen laag, de kribben breken er de stroomgang van de rivier. Bij goed weer zitten op de kribben ge duldige hengelaars urenlang naar hun dobber te turen. Soms lopen de tweelingen met de fiets aan de hand helemaal door tot de grote spoor brug van de lijn Arnhem-Nijmegen, ze proberen het zo af te mikken, dat ze net onder de brug staan, als een door Henriette L.T. de Beaufort II. I'. I.rnpolrts ClIKevrntmlJ. N.V., trein er over dreunt. Op de Rijn is het altijd een drukke bedoening, daar zijn de grote slepen, platte aken, soms zeven achter mekaar, getrok ken door een hele kleine piekepok- ker. Op elk dek staat een stuurman of een stuurvrouw achter het wiel; soms, als de kinderen wuiven, groet de schipper en zijn gezin terug. Een keer toen Sanne blafte, antwoordde een kleine keffer, die op het dek met de neus onder de hangende was naar ze uitkeek. Hoe groter de sleep, hoe langer het spoor van kiel water, dat door het water trekt, de weerslag van de sleep golft de hele Rijn over tot aan de kribben. De •zeilschepen zijn ook mooi, ze zijn wit- of bruinzeilig, ze gelijken grote watervogels, die tussen de oevers van Betuwe en Veluwe glijden. De kinderen kijken naar de rook uit de schoorsteen, blauw is de rook uit de schoorstenen van de aken, maar wit die uit de uitlaatpijp van de stoom boten. Is het stil, dan kunnen ze de geluiden op de Betuwse dijk aan de overkant best horen, soms is het een fietsbel, dan weer een rammelende boerenwagen. Als t heel warm is, trekken ze de laarzen en de kousen uit en ze gaan met blote benen aan 't uiteinde van de krib zitten. Ze dompelen de voeten in het koele wa ter, eten loom en tevreden hun brood. Van het papier waarin de bo terhammen zijn gewikkeld, maken ze kleine scheepjes, die ze op wil gentakjes vaststeken, Clemens voor al kan ze handig op het water zet ten, dan drijven ze stroomafwaarts, misschien wel tot Rotterdam, zegt Clemens hoopvol. Ze kijken de scheepjes na, totdat ze tranen in de ogen krijgen van het staren op het glanzende water. Kijken, steeds maar aandachtig kijken met ronde ogen, dat is hun liefste bezigheid en het geeft hun volle bevrediging. Ze dolen ook om het kastee Hle t aj Doorwerth en het bos er omheew zoeken er sappige bramen en ln j bosbessen, Dolly kan ook eet paddestoelen zoeken, ze heeft n. nog van Speer geleerd. Cle|t.wo voelt er niet voor, hij gaat datyeec de fietsen op zijn rug liggen en tert naar de bosduif, die al roept: Doe-de-deur-toe-zoet( n a doe-de-deur-toe. Grootmama vaioet lant heeft hun eens verteld, d^lijkt laatste bewoner van het kaste vr< Doorwerth een betaalde hardft a voor het rijtuig er opnahield. en Clemens hebben het draven op de laan van Beukenloo gès beerd, naast mekaar hebben ze de bus uit, waarvoor het jonge paarden liep, zo hard en zo lan raced als ze maar konden. Ja m koetsier, heeft op de bok bloea*U( zweet, was me dat een aardigjn- als ze eens gestruikeld warenUn Maar het was hun niet meege^ de onverbiddelijke steek in had er al gauw een eind aan>j maakt. 'Grootmama heeft weer eensfewaï overdreven', constateerde Cle hijgend. Maar Dolly vertelde dat grootmama van Bilant ook adto verteld, dat de hardloper val utc Doorwerth zich de milt liet.w«ime men, alvorens zijn beroep te kies r zi pve ken dit hi g <3 n o N vr< rkei ïcht 1 gen li emt mei- een lgei arbi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4