Dialoog ondergraaft zendingsroeping niet Potter roept op tot een verbond tussen kerken Vandaag -)] ni u Drie kleindochters en Augustinus Gesprek met wethouder Roel van Duyn K Gezamenlijke paasdatum nog ver weg Beroepingswe FAMILIEBERICHTEN 'Euthanasie mag bepaalde gevallen' zegt mgr. Bluyssei 3 m DONDERDAG 27 NOVEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTI RD door prof. dr. A. G. Honig Het schijnt na vele jaren van discussie nog altijd niet mogelijk te zijn het woord dialoog te ge bruiken zonder felle aanvallen uit te lokken. Nog altijd schijnt de mening voort te bestaan, dat, wie iets ten gunste van het ge bruik van het woord dialoog zegt, iemand is, die de zendings roeping van de kerk wil onder graven. De bedoeling zou zijn een gesprek op gelijke voet te stellen in de plaats van de ver kondiging van Christus als de Heiland ter wereld. Aan Nairobi is reeds, en zal zeker nog op nieuw iets dergelijks verweten worden. Alleen al om het thema, waaronder de dialoog ter sprake komt volgens het Werkboek voor de conferentie. De dialoog is geplaatst in de derde sectie, die zal spreken over het Zoe ken van gemeenschap, samenleving. Nader wordt dit onderwerp als volgt omschreven: het gemeenschappelijk zoeken van mensen van verschillend geloof en van verschillende culturen en ideologieën naar een vorm van samenleven. Deze formulering is bijzonder ge schikt om argwaan te wekken bij ieder, die terecht! geen verwa tering wil van het christelijke getui- nis in de samenleving van vandaag. Wie zich echter nader laat informe ren over het werk van deze sectie, zal bemerken, dat de dialoog hier staat in veel wijdere verbanden, dan dat van de zending alleen. En dat het woord dialoog ook voortkomt in verschillende betekenissen in deze stukken. Deze verschillende soorten van dialoóg zijn trouwens gemeen goed in de menselijke samenleving sinds onheugelijke tijden. Men kan spreken van de dialoog het woord betekent gesprek, woord en wederwoord in de zin van gods dienstig rondetafelgesprek. Wanneer mensen van verschillend gelóóf met elkaar leven moeten in de zelfde so ciale en nationale verbanden, is het zeer belangrijk om elkaar te kennen in èlkaars godsdienstige overtuigin- Een van de zaken, die diep gaand ter sprake komen in Nai robi, is de 'dialoog' met mensen van andere godsdiensten. Is de dialoog verraad aan de zen ding? Wij vroegen prof. dr. A. G. Honig (foto) hierop zijn vi sie te geven. Prof. Honig do ceert zendingswetenschappen aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen. gen. Dat kun je niet met een boekje klaar krijgen. In de samenleving heb je met mensen te maken, niet met godsdienstige en levensbeschouwelij ke systemen. Daarom zijn gesprek ken, die louter informatief van aard zijn. van groot belang voor het tot stand komen van wederzijds begrip en wederzijdse hoogachting voor el- kaars overtuiging. In de zending was vroeger niet alleen Stanley Jones een man, die deze gesprekken op gang bracht, maar ook b.v. de op Java in Solo werkende Dr. H. A. van Andel. Een tweede vorm van dialoog is die, waarbij het doel is om tot vormen van samen leven en werken te ko men in maatschappelijke, nationale, of ook internationale verbanden. Een voorbeeld hiervan is de verleden jaar georganiseerde bijeenkomst op Sri Langka (Ceylon), waar hindoes, boeddhisten, joden, christenen en moslims samen kwamen om te spre ken over het onderwerp: 'Naar een wereldgemeenschap'. Het gaat er bij zulke conferenties om te zoeken naar gemeenschappelijke uitgangspunten voor het opbouwen van een betere samenleving, of b.v. voor het samen verdedigen van en opkomen voor de rechten van de mens. In de huidige wereld is het dan zinvol niet alleen mensen van verschillend geloof, maar ook aanhangers van velschillende ideologieën met elkaar te laten pra ten. Speciaal over deze vorm van dialoog zal het gaan in Nairobi. En het is zeer terecht, dat men in Genève bij de voorbereiding van Nairobi aan deze problematiek de voorkeur heeft gegeven. Het is immers in de huidige wereldconstellatie noodzakelijk het op de een' of andere wijze met elkaar te vinden. Zelfs in Kampen in een moskee! En hoeveel duizenden hindoes zijn er al in Nederland? Onze tijd heeft volks verhuizingen opgeleverd in een om vang als nooit te voren en daarmee een veelvormigheid gegeven aan de samenleving in elk land als nog nooit heeft plaats gevonden. Wat er gebeurt als mensen van ver schillend geloof elkaar niet willen begrijpen en hoog achten, en niet be reid zijn naar een vorm van samen leven en samen werken te zoeken, wordtop vréselijke wijze zichtbaar in Noord-Ierland en Libanon. Er wordt ons geen keus gelaten. Men kan zich niet meer van elicaar isole ren. Onze wereld is één wereld ge worden, en wordt dat nog steeds meer. Of-het nu gaat over het gebruik van de bodemschatten, of over de menselijke waardigheid, of het gaat om vraagstukken van oorlog en vre de. of over vrijheid van menings uiting, of waarover dan ook, er is geen enkel vraagstuk meer oplosbaar, als men niet bereid is een uitweg te zoeken in gemeenschap en samen werking met alle betrokkenen. Alles, en daarom ook de evangelie verkondiging, komt te staan in deze verbanden. In menig opzicht reeds nu, en in de toekomst steeds meer, zal het alleen nog mogelijk zijn de evan gelieverkondiging voortgang te laten vinden, indien christenen zich open stellen voor anders gelovigen en met hen willen samen werken in de op bouw en ontwikkeling van de samen leving. Het geeft blijk van inzicht in de wer kelijkheid van de hedendaagse ver houdingen. dat daarom het zoeken naar samenleving in sectie III als thema is gesteld en dat pas in dit geheel ook de dialoog in verband met het getuigenis aangaande Christus aan de orde komt. Getuigenis We komen nu tot een derde beteke nis van de dialoog. Er zijn christenen, die zeggen, dat de dialoog verraad is van de zending. Er zijn mensen van ander geloof, die zeggen, dat de dia loog een oneerlijk middel is om de zending voort te zetten langs slinkse wegen, nu men niet meer de moed bezit er openlijk mee voor de dag te komen. Ik heb altijd sterk de indruk bij deze verwijten van weerskanten, dat ze geuit worden door mensen, die geen ervaring hebben van het getuigen van eigen geloof in de practijk. Dat kan niet anders gebeuren dan in ge sprek. Tenzij men het voorbeeld wil herhalen van die schotse zendeling, die in India op een heuvel ging staan om vandaar zijn boodschap zo luid mogelijk te kunnen laten klinken over het land! De term 'dialoog voeren' heeft goede papieren. Het komt letterlijk voor in de Handelingen der Apostelen, b.v. om te omschrijven wat Paulus deed in Athene in de synagoge en op de markt. Niemand zal er Paulus van verdenken, dat deze gesprekken niet uitliepen op een getuigenis aangaan de Christus. Natuurlijk droeg zijn di aloog een missionair karakter. Dat kan ook niet anders! Wie met een ander gaat praten in alle ernst over eigen geloof en over het geloof van die ander, kan ten slotte met meer vrijblijvend of ob jectief of neutraal spreken. Ieder echt niet alleen een christen! die uit een geloofsovertuiging leeft, ver langt ernaar, dat ook zijn medemens in zijn geloof zal delen, omdat hij in zijn geloof gevonden heeft, wat voor hem het een en al in zijn leven ge worden is. Ik heb dat vele malen er varen. En moslims, hindoes of boed dhisten met wie ik sprak, waren er nooit op uit om Voor mij te verber gen, dat ook zij spraken uit missio naire bewogenheid: om mij te bren gen tot het door hen gevonden heil. Het valt op, dat de voorbereidende stukken voor Nairobi deze kern van de zaak in de dialoog niet ter sprake brengen. Maar daarbij moet niet ver geten worden, dat dergelijke stukken alleen willen dienen om het gesprek op gang te brengen, en niet om ant woorden te geven. Bij andere gele genheden, b.v. in Bangkok, is wel duidelijker gesproken. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Amerika goed voor ster ken slecht voor zwakken. Toetsing gewetensbezwaar den kan heel positief wer ken. De zaak Kuitert. Italië en zijn communisten. Nairobi: Jezus verenigt niet alleen, maar hij ver deelt ook. Ik abonneer mij op/vraag proefnummer li ill van iuj l |i Hervormd w Nederland. Hoop 'Christenen verstaan wat samenleven is op basis van Gods handelen in Christus. De christelijke kerk is een gemeenschap van mensen, die leven door het geloof in Jezus Christus als Heere en die zich hebben toegewijd aan een leven van gemeenschap met God en met hun naasten'. Aldus het werkboek voor Nairobi. Daarom we ten christenen ook van de noodzaak van de dialoog in alle drie genoem de betekenissen. Het spreekt vanzelf, dat deze drie vormen van dialoog in de werkelijkheid in elkaar overlopen. Christenen hebben ook geloof in het resultaat, als zij aan de dialoog be ginnen. Omdat ze zich in de dialoog begeven in opdracht van en met de begeleiding van hun Heere. aan Wie alle macht gegeven is. Hij kan daar om de door Hem tot stand gebrachte verzoening verwerkelijken en zo ge meenschap en samenleving scheppen. Daarom begeleiden we ook de be sprekingen in Nairobi met onze vreugdevolle gebeden. Wij leven niet zonder hoop in deze verarde wereld! NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR.: ab.prijs 51,per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. NAIROBI Pasen wordt in de christelijke kerken en in de joodse synagoge op verschillende data ge vierd, die bovendien ook nog van jaar tot jaar variëren. Dat zal voor lopig wel zo blijven, omdat vooral de orthodoxe kerken het onderling niet eens kunnen worden. Aan de leden-kerken van de wereld raad is enige tijd geleden de vraag gesteld of zij voelden voor een vaste gezamenlijke paasdatum. Uit de antwoorden, die thans binnenkomen, blijkt dat de kerken doorgaans daar wel voor voelen. Ook de rooms-ka- tholieke kerk ziet wel wat in zo'n vaste paasdatum. Men denkt met name aan de zondag volgende op de tweede zaterdag van april. Regendag Op weg om via de lift de krai mijn brievenbus te halen spraL.» mijn buurman. Tijdens zo'n reis kan uiteraard geen diepga 1 nz conversatie gevoerd worden, gaat meer over de kleine dl P van het leven, over het weer en de toestand. Dit laatste begrj G wijd omvattend. Het kan beteke io de politieke 'lage', maar het kat U slaan op het feit dat de benedei weer zo slecht te openen is o de de lift weer kuren vertoont. He sprek verloopt dan ongeveer volgt: 'wat een toestand'. 'Ja, z dat wel'. 'Toch zullen we e IP 1 moeten leren leven'. 'Ja, dat zaperhi moeten, maar het valt niet mee'. Het is een oud patroon d 8ei ook nog in het begin der gespn udei tegenkomt wanneer het over een gaat (bedoeld is eigen persoon «sc toch zo diep gevallen is. Het tog over alles en het slaat op bjja P®1 weinig of niets. Alles is ermei «6® zegd en dat alles opent v perspectief. Zo gaat dat bij eei ten gendag. Hoewel, mijn buurman en- vanmorgen een geheel andere n nie deling. Hij vroeg mij namelijk 1 we samen even de krant opge af hadden, of ik het niet erg von j«L eerst even met hem naar de k-wl af te dalen. Daar had hij zijn an staan. Hij liet vandaag de auto *8 - en was van plan op de fiets de arde in te gaan. Dan kun je zo If be* denken, zei hij nog. Het was nefaa of de regen toen even minder kend was. Boven gekomen 1 oost en west van de stad noL door nevel aan mijn oog onttrol maar het was minder erg. Ik n v hem gaan op zijn fiets, de sta aar Een denkend mens in een miezf»re wereld. 1 bi -pil UIT VAN LEZERS Professor Verkuyl 'Zalig bent u, wanneer men (volko men te goeder trouw?) kwaad van u spreekt, omdat u Mijn volgelingen bent.' Dr. Vlaardingerbroek, ver dient het geen bezinning, eens te be denken dat professor Verkuyl (en hij is niet de enige) hopelijk al vele malen, wellicht ook na uw woorden over hem ter synode, getroost en be moedigd is door deze tekst? Met na me in zijn ongelofelijke frontstrijd voor de arme en ontrechte op deze aardbol. Of dat nu rondom Indone sië moest (o schande!) of op een Vara-podium. temidden van vele an ders-denkenden, in een klemmend en (irritant) evangelisch appel met name aan ons. die zich christenen noemen! Dit om onze steun voor de eerste moeizame stappen naar eni ge sjaloom in Portugal, van een Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. mijns inziens integer en te respec teren man (ook al is hij nog geen christen) als Mario Soares. Hebt u toen begrepen, hoe hij bijvoorbeeld ook aan Koos Postema (Vara-tele- visie) iets (niet weinig) van het evangelie probeerde te laten zien? Hebt u deze dingen terdege doorge praat met uw broeder in Christus, vóórdat u in de synode blijken van onbegrip aan uw lippen liet ontglip pen? Delfzijl Joke v.d. Zee-Zaadhoordijk Gebedsverhoring Jezus zeide: gij zult niet doodslaan. Dus geen oorlog en geen euthana sie, ook niet voor het Amerikaanse meisje Karin Quinlan. Hoe moeten wij ons dan verdedigen? De Bijbel geeft dit duidelijk aan. Het is een strijd in de hemelse gewesten tus sen de Geest van God, en de duivel. Wedersta de duivel en hij zal van u vlieden. Hoe moeten wij hem weder- staan? Door als gelovigen in de Naam van Jezus hem tegemoet te treden en hem in die Naam te be velen Karin te verlaten. Haar herse nen zijn naar de mens genomen on herstelbaar beschadigd, maar de Bij bel zegt alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. Bussum Mevr. J. M. Elliott-ten Have Werkloosheid (2) De zienswijze van de heer Ahsmann is niet helemaal juist. De oorzaak van de werkloosheid is namelijk in de eerste plaats te wijten aan de algehele teruggang in de conjunc tuur door verzadiging van de be perkte markt der rijke landen in Europa en Amerika. Als er nu spra ke is van investeringen in arbeids besparende machines, dan is dit om 't concurrentiebeding te verscher pen, een verschuiving van 't werk loosheidsprobleem van a. naar b. Al leen in tijden van hoogconjunctuur maakt de machine het mogelijk de lonen te verhogen. Rendement is af hankelijk van conjunctuur, daar wringt de schoen. Men zal eerst tot een gecoördineerd herstel van de we reldconjunctuur moeten komen i.e. investeren in de 3e wereld op basis van wederzijds belang. Ommen J. Wezenaar door Aldert Schipper NAIROBI Secretaris-generaal dr. Philip Potter van de wereld raad van kerken heeft in zijn verslag aan de assemblee de leden-kerken opgeroepen hun verhouding tot de wereldraad te wijzigen. 'De vijfde assemblee zou een totale mislukking zijn, als wij niet tot een verbondsver- houding op alle niveaus tussen de leden-kerken van de wereld raad en de raad zelf komen', al dus de hoogste functionaris van de wereldraad. Volgens Potter is het hoog tijd dat de kerken ophouden te praten over de geloofwaardigheid van de oecu menische beweging, omdat deze be weging geheel afhankelijk is van de kerken zelf. Als er iets mankeert aan de geloofwaardigheid van de be weging, moeten de kerken daar iets aan doen. zei Potter. Hij stelde vast. dat het steeds duide lijker wordt daf alle vraagstukken ter wereld met elkaar te maken heb ben, terwijl tevens het nationale en regionale bewustzijn toeneemt. Ook constateerde Potter in zijn verslag, dat de mensen steeds meer vastbe sloten zijn, hun eigen beslissingen te nemen en hun lot in eigen hand te nemen, terwijl tevens de macht steeds meer geconcentreerd wordt. Deze ontwikkeling heeft duidelijke gevol gen voor de kerken, aldus Protter. Hoe kan de wereldraad de kerken helpen op deze uitnodiging van onze tijd in te gaan? De oecumenische leider wees op de zeer beperkte financiële middelen van de wereldraad. Hij vroeg de leden-kerken bereid te zijn tot samen delen van ieders financiële middelen. Zoals de zaken nu staan, kondigde dr. Potter aan, zullen als gevolg van de financiële crisis stukken werk moeten afvallen. Wanneer de- finan ciële crisis in de wereld de komende jaren voortduurt, kon de wereldraad wel eens een broederschap van ar moedzaaiers worden, aldus Potter. Grootheid De toespraak van de Amerikaanse professor Robert McAfee Brown, waarin hij zich als blanke, manne lijke burger, behorende tot de mid denklasse van de Verenigde Staten tegenover de deelnemers aan de as semblee verontschuldigde voor de houding van zijn land, is bij de mees ten goed gevallen. Een afgevaardig de uit Congo zei, dat prof. Brown 'ons een betere weg gewezen heeft dan een verdediging van het eigen land koste wat het kost. Het is geen vernedering zo te spreken. Het is een teken van grootheid', zei deze Afrikaan. Hij ging voort met te vra gen: 'Is er iemand onder ons, die zich kan permitteren zo kritisch te spreken over zijn eigen land zonder bang te zijzn als hij terugkeert?' De Russische theoloog aartspriester Vitaly Borovoy ging in op Brown's uitspraak, dat Christus ook verdeeld heid brengt. Hij betoonde zich nogal verontrust, wanneer 'de Verdeler' een nieuwe naam voor Christus zou worden. Borovoy Zei, dat Christus verdeeldheid brengt alleen als gevolg van onze zonden en dat deze ver deeldheid tijdelijk is. 'Wij kunnen al len belijden, dat Christus ons ver deelt in onze maatschappelijke be trokkenheid, maar dat Hij ons tege lijk verenigt in het kruis'. Prof. Bo rovoy zei nog eens, hoe belangrijk het is dat Christus opgestaan is. Tijdens een persgesprek zei prof. Brown, dat de rijke christenen hun levensstandaard moeten verlagen op dat de hongerende en onderdrukte meerderheid in de wereld geholpen kan worden. Een vertegenwoordigster van het Afrikaanse nationale congres uit Zuid-Afrika vroeg aan McAfee NED. HERV. KERK Beroepen te Boven-Hardin: toez.)H. Vreekamp te Ooste de; te Nieuw-Stadskanaal: Koppenhol te Huizen (N.H.) Voorburg (toez.): H. Lofvers t( melo. Bedankt voor Oldebroek: J. Raad te Stolwijk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Lutten: H. Veld kand. te Zwolle; te Roodeschoo Hoogsteen te Apeldoorn. Bedankt voor Bergentheim: Lameris te Blija-Holwerd. BA PT. GEM. Aangenomen naar Noordbergun Jager te Nieuw-Weerdinge, die dankte voor Amsterdam-West. GEREF. GEM. Beroepen te Unionville (Canada te Franklin Lakes (VS): J. Haaren te Amersfoort. m IA net W nges Philip Potter Brown, Hoe hij stond tegenover het geweld door bevrijdingsbewegingen. Prof. Brown zei hierop, dat de kerk geen duidelijk antwoord heeft op de vraag naar geweldsgebruik door on derdrukte mensen. 'Het is een beetje laat om nu nog over geweld of ge weldloosheid te praten', zei prof. Brown. 'Gewoonlijk wordt er om ge weldloosheid geroepen, lang nadat het onderdrukkende geweld is los gebarsten', zei hij. Jeugd In een vergadering, die aan de as semblee is voorafgegaan, hebben een groep Afrikaanse christelijke jeugd leiders vorige week opgeroepen de kerk te bevrijden van onderdrukken de structuren, die zij uit het wi heeft overgeërfd. De jeugdle verstaan daaronder denominate scheiding, verouderde taal en moniële vormen, maar ook een derdrukkende' hiërarchie. De zoals wij die geërfd hebben, stukje van het totale imperialist en kapitalistische systeem, dal massa's in de hele wereld onderd heeft, zo menen de Afrikaanse je leiders Volgens hen moet het nog bl dat Christus bevrijdt en vere omdat de kerk door alle eei heen niet anders gedaan zou he dan verdelen en staan aan de van de machtigen. De jeugdle eisen in het rapport, dat is opge na hun vergadering, dat de j meer aan bod komt in de kerk de buitenlandse leiding wordt wijderd en dat het nu maar een moet zijn met de oervervelende k diensten, die helemaal van wes opzet zijn. Volgens de jeugdle ligt daar een oorzaak van het ge aan belangstelling bij de jong voor de kerk. De jeugdleidei velen de wereldraad van kerkei weer een afdeling voor jeugd richten. door A. J. Klei Dit wordt een erg gemakkelijk stukje, want ik hoef er zelf niets voor te verzinnen. Ik kreeg op mijn verhaaltje van afgelopen zater dag over klappen in de kerk een paar reacties die ik te aardig vind om op zak te houden en die ik met toestemming van de afzenders nu in de krant zet. Om te beginnen citeer ik uit de brief van de her vormde oud-zendingsman ds. H. A. C. Hildering. Hij schrijft: Oorlogsgarde West-Duitsland gaat zich weer be zig houden met atoomzaken. Een verdrag hierover is gesloten met Brazilië, dat onbegrijpelijk goede toevluchtsoord voor nazimisdadi- gers, één van de Zuidamerikaanse landen met veel Duits kapitaal en wetenschapsmensen. Dat de oude Duitse oorlogsgarde zich via een achterdeur met kernwapens wil be wapenen is. gezien de ervaring, niet denkbeeldig. Laten we in ieder ge val blij zijn dat heer J. Strauss en zijn vrienden het leiderschap nog nog niet bezitten. Meppel C. van Es 'Misschien weet u, dat een dochter van ons gehuwd is met Karei Rigters, tropenlandbouwkundige, nu secreta ris van 'ICCO' (Interkerkelijke Co ördinatie Commissie Ontwikkelings projecten, red.) voor de buitendienst, zodat hij geregeld weer voor een paar weken op reis is naar Afrika. Twee zendingskinderen die elkaar gevonden hebben, en twaalf jaren gewerkt hebben in het hongergebied van Noord-Ghana. waar hij de lei ding van zijn landbouwprojekt begin van dit jaar heeft kunnen overdra gen aan een Ghanese opvolger. Ze hebben drie dochtertjes. Toen zij enige jaren geleden met verlof wa ren en zij bij ons logeerden, vroeg een van deze kleindochters aan mijn vrouw: 'Oma. zijn de mensen hier niet blij als ze naar de kerk gaan?' Een prachtige kritische vraag. Want zij waren in hun Afrikaanse omge- vig gewend, dat de christenen hup pelend, zingend en handenklappend de kerk binnenkwamen en ook tij dens de dienst telkens blijk gaven van hun instemming, vreugde en dankbaarheid. Er konden ook spon taan hymnen ontstaan met een even spontaan refrein van de gemeente.' De Amsterdamse hervormde ds. G. C. Tromp meent dat ik over de kwestie van het klappen in de kerk met 'be minnelijke argeloosheid' geschreven heb. Want, zo schrijft hij: 'Er liggen op dit terrein veel meer voetangels en klemmen dan menig een zou vermoeden. Dat heeft het Jeven van Augustinus wel bewezen. Wie zich aan hem spiegelt, spiegelt zich zacht. In de diensten van Augustinus werd veel en luid geapplaudiseerd. Hij lokte het op lichtelijk geraffineer de wijze ook wel uit. Luide kre ten van bijval streelden zijn ijdel- heid. Vöor degenen die geen kreten van instemming lieten horen en ap- plauóiseerden, legde de kerkvader wat hij gezegd had nog eens nader uit. Naar ik aanneem applaudiseerde ieder die niet voor een stuk onbenul wilde doorgaan bij de volgende ge legenheid dapper mee. Hoe gevaarlijk applaus kan zijn voor een prediker die niet stevig in zijn schoenen staat blijkt wel uit de op merking van de historicus Van der Meer, dat het applaus Augustinus 'meteen op een zijpad bracht'.Zelfs van Augustinus gold: 'Dien voort- durenden bijval vond hij lang niet vervelend, al moest hij het eigenlijk afkeuren. Hij kon het in elk geval niet laten er op te letten', aldus de zelfde Van der Meer. Hoe netelig de zaak kan worden komt duidelijk uit in het feit, dat Augustinus zich moest weren tegen de minder prettige kritiek er op. die hij zelf beschrijft met de woorden: 'Hij spreekt om het applaus. Hij doet het er om!' Soms.fulmineerde hij tegen applaus, omdat hij er een afleidingsmanoeuvre in zag, een 'voorwendsel om een pijnlijke waarheid quasi niet te horen'. Alles zou misschien zo erg niet zijn als wij, predikanten, even ootmoedig waren als de grote Augustinus. Op de jaardag van zijn bisschopswijding bekende hij openlijk, dat het applaus 'een kleine valstrik voor zijn eigen ijdelheid' was. Toch moest niemand menen dat hü alle lof maar voor zoe te koek aannam, zo was hij ook weer niet: 'Ik wil geen lof van mensen die slecht leven, daar heb ik afschuw, afgrijzen van.' Daar konden de be trokkenen het dan mee doen. 'Maar lof van mensen die goed leven, als ik zeg dat ik die niet wil, dan vrees ik eerder de indruk te maken van een ijdeltuit dan van een degelijk man. Wat zal ik dus zeggen? Ik wil het noch helemaal wél, noch hele maal nietEn zo ging deze grote kerkvader dan met zijn gehoor de mist in op het punt van het applaus. U vindt deze dingen (wat saai, maar wel deskundig) beschreven in Augus tinus als zielszorger, van F. van der Meer.' Tot zover ds. Tromp. Van een verslaggever KI ver 1971 EINDHOVEN Bisschop J. Bl inge sen van Den Bosch meent dat eut nasie in bepaalde gevallen aanva baar is. Hij zei dit tijdéns eucharistieviering in het St. Cal rina-ziekenhuis in Eindhoven. Eu! nasie mag alleen dan plaatsvin meent de bisschop, wanneer atie stal gaal taal stervensproces zich heeft ingezetnog niet meer is te stuiten. -sten Euthanasie bij groepen als demi komt bejaarden, verminkt of gehandiidat geboren kinderen wees bisst Kei Bluyssen van de hand. 'Als ec aide het stervensproces is begonnen, ijs I kan zowel passieve als act r_bei euthanasie aanvaardbaar zijn', a de bisschop. Met passieve eutha sie bedoelde hij het stopzetten het gebruik van bijzondere hitster i middelen, met actieve euthan doelde hij op het toedienen van I stillende middelen, die het sterv i. Als proces versnellen. 'Euthanasie mag echter nooit beuren buiten de zieke om, zelfs Ivan 1 wanneer hij niet meer in staat fas r zijn om zijn wil voldoende duidf r, of kenbaar te maken', aldus Bluyssen. doe iljai 6 Een te h; schij p belei inigt, >p de I teuin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2