e vrachtwagen weg: 'Het is als een ilap in je gezicht' de plaat >oms denk ik: wie ben ik, dat ik dit mag' pjjjs Greidanus over zijn televisiedebuut in De Koperen Tuin: 4 VARTpAG 2? NOVEMBER 1975 BINNENLAND TROUW/KWARTET 13 Bravenboer werd in Noord-ltalië het 84ste slachtoffer Dick Ringlever avond van die 21ste oktober had Leo Bravenboer uit Lek- rk zijn twintig tons DAF-trekker met zo'n zestien ton lading jzet op de parkeerplaats van Gasthof Stern in Feldthurns, -Italië, een goede vijftig kilometer onder de Oostenrijkse Na een lange rit vanaf Rome zat de dag er voor hem op. De ide dag de Brenner over en dan was thuis nog maar twee ver. rinnert zich dat ogenblik nog Het moet zo ongeveer zeven bi geweest en het was al don- fet zoals hij dat altijd gewend loot hij zijn wagen af en liep I eens omheen om te zien of h orde was. Hij stapte vervol jet Gasthof binnen, bestelde jner en een warme maaltijd. bs eigenlijk een avond als onden op zijn buitenlandse Een biertje, wat praten met I's, die je bijna allemaal ken- ian vroeg naar bed. Hij be- aarvoor nog even onder de te gaan, maar merkte dat shampoo in de cabine van igen had laten liggen. Naar dus. zegt hij over dat moment: as alsof je een klap in je ge- rijgt. Waar een paar uur te- g je wagen stond, is nu niets Weg, helemaal weg. Ben ik ikker. vraag je je af en je versuft het parkeerterrein m te zien of je hem mis- ergens anders hebt neerge- ar je weet natuurlijk wel be- (en, waarin hij jeans en jac- waarde van 400.000 gulden ggio di Calabria in Zuid-Ita- Offenbach in Duitsland 'ngen, was gestolen, ie je dan om tien uur in de Je staat met lege handen, iet meer dan de kleding, die gt, je scheerapparaat en een oning, die je toevallig in je naar binnen had genomen, ig is er dan een behulpzame ar van het hotelletje, die de in het dorp belt en nog wat in omliggende dorpen, een en weer gepraat. Hoe wagen er uit, hoe laat was arkeerd, zijn er getuigen? U og van ons. natuurlijk! ravenboer wacht nog een ir, maar gaat dan toch maar ed. Verstandig, naar blijkt, [pas de volgende morgen ij teruggebeld. Of hij even •t politiebureau wil komen verklaring af te leggen. De loende agent had het niet [evonden 's avonds al aan de ;aan. jt taalproblemen lukt het de op schrift te krijgen en Leo Bravenboer keert terug naar zijn hotel. Wacht, eet wat, vertelt zijn verhaal, belt zijn baas in Al- blasserdam en heeft de moed ei genlijk al opgegeven. Maar dan komt 's avonds dat tele foontje van de politie: „Uw wagen is gevonden, in Oggione, tussen Bergamo en Como bij de Zwitser se grens. U kap hem meteen gaan halen. Nee, wat had u anders ver wacht, signor, hij is natuurlijk leeg, maar wees blij dat u dé wa gen terughebt". Er wordt een taxi gebeld: 330 kilometer rijden door de bergen, afrekenen met 70.000 lire. En dan eindelijk weer in die vertrouwde cabine, waar je per jaar zo'n 130.000 kilometer in door brengt. Bij NOB-Wegtransport in Rijs wijk, een van de organisaties van expediteurs, wordt het geval-Bra- venboer genoteerd. Turvend stelt men vast, dat "dit nu al de 84ste diefstal is van een Nederlandse vrachtwagen in Italië sinds 1973. En in Alblasserdam wenst trans portondernemer C. A. de Haan zijn chauffeur telefonisch geluk met de afloop. Het had nog erger kunnen zijn. Want wat zou er zijn gebeurd als de rovers Bravenbroek slapend in zijn cabine hadden aangetroffen? Zelf zegt hij, na terugkomst van al weer een volgende rit: „Dan had ik een goede kans-gehad een krik op m'n hoofd gekregen te hebben. Of, zoals een collega onlangs nog over kwam, in m'n pyjama aan een boom te zijn vastgebonden. Want de heren zijn niet zachtzinnig. Een wagen waar handel in zit, daar mag desnoods bloed voorvloeien". Beroepsmensen Vrachtwagenroof: het lijkt in Italië de laatste jaren haast aan de orde van de dag. Hoewel nog maar zeer weinig gevallen zijn opgelost (op Nzo!n 850 diefstallen werden in twee jaar maar veertien arrestaties ver richt) heeft de politie al wel zoveel aanwijzingen, dat zij kan zeggen met een goed georganiseerde gang sterbende te maken te hebben. „Dat is ook hier wel gebleken," zegt Bravenboer. „Voor het Gast hof stonden drie vrachtwagens. maar ze pikten er juist de mijne met de duurste lading uit, zonder er zelfs maar in gekeken te heb ben. Ze wisten wat er in zat. Hoe? Daar kan je alleen maar naar gis sen. De lading kwam per schip uit Malta. De kapitein van de boot moet dus geweten hebben wat er in de kisten zat, de verladers, die ze in Reggio aan wal brachten moeten er ook weet van hebben gehad. Als zulke mensen in het komplot zitten, is het natuurlijk een kleine moeite dat aan hun kornuiten in het noor den door te geven. Waarschijnlijk ben ik gevolgd, hoewel ik dat niet heb gemerkt, 't Zou anders wel erg toevallig zijn, dat ze me bij dat Gasthof te grazen hebben geno men". Dat de diefstal het werk is geweest van beroepsmensen, bleek trou wens ook uit de manier waarop ze met de vrachtwagen zijn omge sprongen. De tachograaf toonde niet alleen aan, dat er 468 kilome ter mee was gereden, maar ook, dat de chauffeur technisch best weg wist met de twaalfversnellin- gengigant. Hij was zelfs zo slim ge weest de verlichting op het dak uit te schakelen om op die manier niet te gauw als vrachtwagen op te val len. De politie heeft niets gemerkt, ter wijl de bende, volgens Bravenboer, er toch mee over de autosnelweg moet hebben gereden (de tacho graaf wees op bepaalde trajecten snelheden van 110 kilometer aan) en tolkantoren moet zijn gepas seerd. 'Dat zal wel komen', zegt Bravenboer: doordat de dienst doende agent niet de moeite heeft genomen de patrouilles op de au tostrada's te waarschuwen'. Leo Bravenboer (rechts) na het avontuur terug bij zijn baas C. A. de Haan douanedocumenten meenemen. Vrees dat de politie voor aankomst daar de grenspost zal waarschu wen, hoeven ze nauwelijks te heb ben, want in de meeste gevallen reageren de agenten nauwelijks. Alleen lading In verreweg de meeste gevallen is het de rovers alleen om de lading te doen. Een DAF-vrachtwagen, die toch al gauw een waarde heeft van een zeer dikke ton, is in Italië moeilijk aan de man te brengen. Met een Fiat-combinatie zou dat eenvoudiger liggen. Evenals met Mercedes-trucks, die in het Mid den-Oosten weer goed geld op brengen. Elektronische appara tuur, textiel, koper of speelgoed, daarmee kan zonder veel gevaar voor ontdekkingen beter zaken worden gedaan. Waar de spullen blijven, is voor de politie onduidelijk, omdat er meestal niets meer van wordt te ruggevonden. Aangenomen wordt, dat veel lading in Italië blijft, maar een deel verdwijnt ook de grens over. Dat is niet zo moeilijk omdat de rovers mét de lading ook de Hun medewerking is veelal zelfs nihil. Dat ondervond enkele maan den geleden nog een chauffeur van het transportbedrijf Marvo in Zun- dert, die zijn wagen vol staal, whis ky en textiel in de buurt van Mi laan kwijt raakte. Aanvankelijk weigerde de politie proces-verbaal op te maken en toen ze uiteindelijk was overreed, bleek er geen papier te zijn. De chauffeur moest zelf naar een boekhandel om een paar velletjes te halen. Marvo-directeur Van Oyen: 'Ze staan je gewoon uit te lachen, ne men de zaak nauwelijks ernstig op omdat ze dit soort diefstallen be schouwen als het bestelen van het kapitalisme'. Die reserve kan, moet Van Oyen toegeven, wellicht ook ingegeven worden door wantrouwen tegen over de chauffeur. Al verscheidene malen is namelijk gebleken, dat ook die chauffeur zelf in het kom plot zat. NOB-Wegtransport beves tigt dat. Oplichting Vorig jaar nog werd in Antwerpen een bende van Belgische caféhou ders en Nederlandse chauffeurs opgerold, die er een gewoonte van maakte voor Italië bestemde elek tronische apparatuur in Antwer pen tussen lossing uit het schip en de douanecontrole uit de wagen te halen. Alleen de laatste rij dozen liet men op z'n plaats om de doua ne de indruk te geven, dat de wa gen volgestouwd was. Eenmaal in Italië deden de chauffeurs dan aangifte van diefstal. Het gebeurt zelfs, dat men hele maal leeg naar Italië rijdt. Bij NOB-Wegtransport herinnert men zich het geval van een chauffeur, die een wagen vol panty's naar Ita lië moest brengen, maar deze al voor vertrek uit Nederland uit zijn truck haalde. Een ander geval kwam uit nadat een Duitse grossier wantrouwen had gekregen. Hij had een zeer ex clusieve lading van Tokio naar Rotterdam laten verschepen om het daarna over de weg naar Duits land te laten brengen. Nog voor de lading in Rotterdam was hoorde hij van afnemers, dat zij benaderd waren door een vage instantie, die hetzelfde spul tegen veel lagere prijzen te koop aanbood. Die offer tes werden haastig ingetrokken na dat de politie een controle had uit gevoerd aan de Rotterdamse ha ven en daarmee voorkwam, dat de lading tussen schip en vrachtauto door handlangers van de concur rent werd verduisterd. In chauffeurskringen doen meer van die verhalen de ronde. „Maar", zegt Leo Bravenboer, „veel ervan steunen alleen op vermoedens. Het is moeilijk zulke geruchten hard te maken. Vast staat wel, dat het, al thans waar het Nederlandse chauf feurs betreft, om uitzonderingsge vallen gaat. De meeste diefstallen worden door Italianen gepleegd. Veelal door mensen uit het zuiden, die gedwongen door armoe en werkloosheid naar het noorden trekken. Als dan blijkt, dat ze ook daar geen werk kunnen vinden proberen ze op deze manier aan geld te komen". Premies Een en ander heeft tot gevolg, dat de verzekeringspremies voor ritten naar Italië aanzienlijk zijn geste gen. De meeste maatschappijen hebben voor deze ladingen een fors eigen risico in de clausules op genomen. Expediteur De Haan: „Normaal bedraagt dat zo'n 250 gulden, bij ritten naar Italië nu vijf tot tien procent van de waarde van de lading". Voor de transporteurs betekent dat een extra risico en veelal ook extra kosten. Die maken ze tóch al omdat vrij wel geen expediteur zijn wagen on beveiligd naar Italië stuurt. Een stuurslot is wel het minste, maar vaak zijn de wagens ook uitgerust met sirenes en alarmlichten, die gaan werken als onbevoegden de cabine binnendringen. Of dat veel uithaalt, is overigens een vraag. Expediteur Van Oyen: „Binnen een kwartier heb ik zo'n stuurslot buiten werking. En die alarminstallatie? Als je met be roepsmensen te doen hebt weten ze ook daar wel een oplossing voor". Leo Bravenboer, die zijn wagen na de recente diefstal ook beveiligd zag, verwacht er meer effect van. „Maar ook mét zo'n installatie heb ik er niet op als ik in m'n spiegel een auto zie, die kilometers lang achter me aan blijft hangen. Dan ga ik echt op mijn remmen staan. Zulke jongen hou ik toch maar lie ver ver uit mijn buurt". i HAAG Drie jaar na het vêrlaten van de Amsterdamse Toneelschool kwam voor Aus danus (25) meteen al een van de zwaarste rollen uitzijn loopbaan. In de vijfdelige NCRV-te- lieserie De Koperen Tuin (naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk) speelt hij de terszoon Nol Rieske, telg uit een bourgeoisiegezin, die in zijn onversneden liefde voor de c gevoelsmatig reagerende Trix verloren gaat in een karakterstrijd tussen verstand en emo- )r Willem Schrama rol van Nol ligt Vestdijks ei- dilemma verankerd. Tegen :htergrond van. eén tragisch esverhaal weerspiegelen in De Koperen Tuin voortdu- zijn depressies. Het boek is e mate autobiografisch, dat er Rieske en zijn vrouw nog- Uidelijk het beeld geven van lijks ouders. Anderzijds is rigent Cup'erus (Trix' vader, eeld door Leo Beyers) een sa- Brpelting van zijn vader en muziekleraar Willem Zon- Ind, die veel invloed op Si- heeft gehad, blijkens een in- met mevrouw Mieke dijk-Van der Hoeven in de IV-gids. )rspel Aus Greidanus (het derde bij Globe) een weinig bege- ivaardig televisiedebuut, r zelf denkt hij daar anders 'Soms bekruipt me een gevoel van gêne. Dat ik wie ben ik, dat ik dit mag. hele proces is zo geconcen- :d op die rol, en neem daarbij ontzettend grote verval in lies dat Nol moet doorma- dat het misschien daardoor wél begerenswaardig is. k kan me voorstellen dat ind. die er voor het eerst aan nt. er behoorlijk wat moeite kan hebben. Ik heb in dit op- het voordeel gehad dat ik dezelfde rol al in de hoorspel-ver sie van de AVRO heb vertolkt. Zodoende heb ik het boek nu in tussen al vijf, zes keer gelezen. En wat mij telkens weer treft is de eerste bladzijde, waar Vestdijk al direct begint met zich af te vra gen wat de zin van het leven is, als hij dat kleine jongetje met een bal laat spelen in een kamer vol glaswerk en andere dure dingen. Die bal raakt niets. Hij vraagt zich af of dat toeval is, omdat hij zelf als jongetje precies het tegen overgestelde meemaakte, en zelf wél in de grootste ellende verzeild raakte.' 'In het boek manifesteert zich mijns inziens de strijd van ieder mens om zichzelf te zijn of zich te conformeren aan een maatschap pij. De vraag is in welk opzicht je concéssies moet doen. Vestdijk zelf heeft een uitgesproken voor keur voor hen, die geen conces sies doen. Maar hij toont tegelij-j kertijd aan dat je daarvoor wel' heel erg sterk in je schoenen moet staan. Want als je het heel erg consequent doorvoert, ga je kapot. Dat zie je aan Trix en haar vader. Wat Nol betreft, hij wil het wel. maar kan het niet. Zit voort durend in die maalstroom van concessies, om tenslotte in zijn burgerlijkheid de schuld aan an deren te geven.' Inleving De verschillende fragmenten uit dit ingewikkelde proces moesten voor de televisiebewerking van wege de verschillende locaties volkomen door elkaar worden opgenomen. Alle buitenopnamen moesten het eerste worden gerea liseerd in het Oostenrijkse Baden (bij Wenen), waar nog een echte authentieke tuin werd aangetrof fen (compleet met muziektent en sociëteit), die beantwoordt aan Vestdijks omschrijvingen. Voor Aus Greidanus andermaal reden om in dankbaarheid terug te grijpen op zijn ervaringen tij dens de hoorspelvertolking van Nol: „Tussen de dialogen binnen en buiten lagen vier maanden. Dat is bepaald gevaarlijk als je de dramatische lijn niet wilt ver liezen. Daarbij komt nog dat ik Nol speel in zijn leeftijd tussen 17 en 22 jaar, en als je dan bedenkt dat zo'n huiskamer maar één keer in de studio wordt opge bouwd, dan vereist dat telkens behoorlijk wat inleving". Over zijn eerste ervaring met het medium televisie: „Ik vind het ei genlijk ontzettend jammer dat er in Nederland niet een soort insti-, tuut bestaat waar je als acteur kunt oefenen met (iat medium. Het verschil met de zaal is zo we zenlijk groot. De seinen, die je in een zaal overbrengt, bepaal jè zelf. Bij de tv doe je dat in samen werking met een cameraman, een belichter, enzovoorts. Zij bepalen voor het grootste deel wat emo tioneel belangrijk is. Dat is waar Aus Greidanus: „Het hele proces is geconcentreerd op de rol van Nol de Engelsen zo goed in zijn. Ze hebben daar een knop, die ze om draaien al naar gelang zij op het toneel of voor de camera staan. Maar wal wil je. Er lopen in Lon den 20.000 acteurs waarvan er 18.000 geen werk hebben. Zoals wij hier een hoorspel-kern heb ben, is daar een vaste kern van te levisie-acteurs. In Nederland is daarvoor gewoon te weinig werk." Reizen Meteen verknocht aan het televi sie-werk? Denkt even na. zegt dan: „De meest interessante pe riode voor een acteur is nu een maal de repetitie. De periode waarin je naar een emotie toe groeit. Bij televisie werk je als je daarvoor tenminste tijd hebt naar dat hoogtepunt toe en daar na ben je het kwijt. Je bent klaar. Bij het toneel moet je het daarna nog eens honderd keer overdoen, waardoor het gevaar ontstaat dat het lopende-bandwerk wordt. De zaal beïnvloedt de zaak natuur lijk wel, maar het reizen breekt je vaak de nek. Bij Globe zitten we vaak zes uur per dag in een bus, en dat komt de voorstelling na tuurlijk niet ten goede". Terugkerend op zijn rol in De Ko peren Tuin vertelt Aus nog, dat hij een paar keer echt heeft „staan janken" voor de camera's, onder meer als Cuperus een deli rium krijgt en als hij hoort dat Trix zelfmoord gepleegd heeft. Tegen zijn zin overigens, want hij beschouwt een toneelrol als het vasthouden van een marionet: „Ik vind dat je alleen maar die emoties in jezelf naar boven moet trekken, die in de figuur die je speelt verweven zitten. Voor de rest moet je er afstand van ne men, de touwtjes niet loslaten, anders val je op je bek". door Willem-Jan'Martin Opruiming In afwachting van nieuw werk van Neil Young en Bob Dylan ruimen we vandaag de kast maar eens op. Als het zover is, hebben we dan tenminste de handen vrij om de betreffende produkten vein een ruim aantal kanttekeningen te voorzien. Anderzijds betekent een en ander voor déze aflevering inderdaad opruiming: de bekende grabbelton met slecht, of op zijn minst moeilijk verkoopbare waar, en als krenten in de pap die spaarzame toevalstreffers, die de boel net leuk houden. Eén van die krenten is de elpee Downtown Flyers (Vertigo De Luxe 6360 123) door de groep Streetwalkers. Streetwalkers is geformeerd rond het duo (Roger) Chapman-(Charlie) Whitney, dat eens de spil van het legendarische gezelschap Family besloot de samenwerking te continueren, to^n die club bij allerhande tegenstellingen het leven liet. Gehoord de verrichtingen van Streetwalkers (eerder de titel van een nog wat onduidelijke tandem-elpee), valt het besluit van de heren Chapman en Whitney alleen maar te prijzen. De groep heeft zich in betrekkei ijk korte tijd weten te ontwikkelen tot een hecht en geolied geheel, dat een vrij potig geluid koppelt aan heider- gestructureerde en Family- achtig verrassende compositorische lijnen. Chapmans vocalen zijn als vanouds uiterst agressief, terwijl Whitney's „vuile" slide- r patronen een glanzende vorm verraden. Wie eens een keer flink „loos" wil gaan, kan hier terecht voor een solide muzikaal steuntje-in-de-rug. Een schril contrast daarmee vormen de prestaties in de sector Landelijke Klanken, die hier voor rekening komen van The Ozark Mountain Daredevils (The Car Over The Lake Album A M Records SP 4549). The Charlie Daniels Band (Nightrider Kama Sutra 0698) en Kris Kristofferson (Who's To Bless i And Who's To Blame Monument MNT 69518). The Charlie Daniels Band vormt nog een betrekkelijke uitzondering op de in deze afdeling heersende landerigheid. De omvangrijke multi-instrumentalist, bekend van sessiewerk met onder anderen Bob Dylan en Leonard Cohen, verzekerde zich voor de aanmaak van Nightrider van de diensten van Capricorn- producer Paul Hornsby alsook van de incidentele steun van enige instrumentale prominenten uit die zuidelijke hoek (Allman Brother Jai Johanny Johanson en Marshall Tuckers sleutelfiguur Toy Caldwell), waardoor een wat „plagiaterig" (de dubbele gitaarsoli bijv.) maar over het geheel toch vrij acceptabel Macon-geluid ontstond. Country-blues met op zijn tijd een portie „fiddle" of een stevig stukje gitaar. The Ozarks The Ozarks bakken er, ondanks alle vrolijke hoesfoto's, al een stuk minder van. De heterogene samenstelling van het uitgebreide gezelschap zorgde weliswaar ook hier voor voldoende afwisseling in het repertoire (balladen, R B, country, „truck drivers"- muziek, noem maar op), de nummers zelf hebben daartegenover hoorbaar te lijden onder een compositorische bloedarmoede. De clichés, pastiches en obligate lijnen rollen moeiteloos over het voetlicht, geen compositie die voldoende „power" heeft om langer dan een paar minuten in het geheugen te blijven hangen. En alsof dat al niet droevig genoeg is, werd bovendien nog een plastic schijfje toegevoegd met opnamen die om uiteenlopende redenen een plekje op het „officiële" groepsvinyl moesten ontberen.' Voor diegenen, die alles van de Ozarks willen hebben. En dan nog Kris Kristofferson. Altijd goed voor een technisch gaaf produkt natuurlijk, niet in de laatste plaats door de voortreffelijke assistentie van een aantal met zorg geselecteerde sessie muzikanten. Muzikaal is de boel echter in de loop der tijden wel dusdanig identiek geworden met regelrechte luiheid, dat het H voor het moment beter lijkt de beslist allerlaatste seizoenrestanten maar op de toonbank te mieteren. Dat zijn dan Another Live doorTodd Rundgrens Utopia, Minstrel In i The Gallery van JethroTuil en j de kleine brihemans Elton John met Rock Of The Westies. Doe J uw voordeel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 13