Negers in het 'Bezoekuur' van Muliscl fascinerend samenspel Malle meiden in een zwarte komedie Stemmen vangen in Texas Man met twee levens Chinese filmweek in The Movies Wilde Westen Prolongaties en reprises M103 VRIJDAG 21 NOVEMBER 1975 FILM/KUNST TROUW/KWARTET PS16( door W. Wielek-Berg De film die onder de hoogst onpassende titel 'Op de tippeltoer' in Nederland wordt uitgebracht, heet in het Frans 'Zig-Zig', werd ge maakt door de Hongaar Laszlo Szabo en is geen sexfilm, maar een absurde komedie. Of een melodrama, dat hangt ervan af wat je het zwaarst laat wegen: het grappige begin of het drakerige einde. Catherine Deneuve en Bemadette Lafont spelen er twee aan elkaar ver knochte meiden in, die, geïnspireerd op de twee Anna's uit Brecht's 'De zeven doodzonden' zingen, dansen en de liefde bedrijven om er een huis aan over te houden. Zij zijn omgeven door vreemde figeuren: een man die een ei onder zijn arm poogt uit te broeden, een aan de drank geraakte dokter die Catherine met zijn liefde vervolgt, een politieman die liever zijn vinger in de badkuip achterlaat dan door zijn superieur op overspel te worden betrapt, een inspecteur met een lintworm en zoal meer. Ook is er een kidnapping aan de gang die slecht afloopt voor de twee zin gende zusjes doch het slachtoffer, een dikke opera-diva in ruste, niets dan vreugde brengt. Op de woonboot waar ze gevangen wordt gehouden mag ze namelyk wat ze thuis niet mag: uren achtereen haar lievelings aria uit 'Aida' zingen. Bovendien ont moet ze nog een oude aanbidder. Naarmate de film voortschrijdt wordt hij minder leuk: de zwarte humor moet het afleggen tegen krampachtig geweld en valse tragiek. Maar al met al is 'Zig-Zig' (vooral dank zij de goedetyperingen) toch best het aan zien waard. In 'Take a hard line' van Anthony M. Dawson duiken voortdurend ne gers op en dat is zeer ongewoon in een Western. Pike (Jim Brown) is de held: hij moet voor zijn aan een hartaanval overleden baas 86.000 dol lar brengen naar het beloofde land, dat ergens in Mexico schijnt te lig gen. Hij wordt vergezeld door een inne mende avonturier en oplichter, ook donker van huid, die een zak met slangen met zich draagt, een Indiaan zonder tong en een vrouw zonder ge luk en op de hielen gezeten door een hele meute waardeloze inwoners van dat onherbergzame land. De gevaarlijkste is een premiejager (gespeeld door Lee van Cleef, wiens glimlach steeds gemener wordt), maar die laat zich gelukkig eventjes op een dwaalspoor leiden door twee andere daar rondwarende negers. Er vallen veel doden, in diverse pitto reske standen, maar er vloeit weinig bloed, zodat je er als toeschouwer niet veel weet van hebt. Wel span nend, bijwijlen amusant en 't loopt goed af. Amsterdam - Rembrandtpleinthea- ter, 14 jr. In 'Posse' (geregisseerd door Kirk zijn befaamde posse (een groep Douglas) rijdt Kirk Douglas, nog mannen die erop is getraind om mis- steeds voorzien van de diepe kuil dadigers te vangen) uit om een in de kin, zo omstreeks de eeuwwis- even befaamde gang onschadelijk te seling als Marshall Nightingale met maken. De hoofdpersoon van 'De reïncarna tie van Peter Proud' (Michael Sarra- zin) kampt met een levensgroot pro bleem: hij wordt 's nachts bezocht door naargeestige hallucinaties (want dromen zijn het niet zeggen de experts) uit een vroeger leven, zo omstreeks het midden van de ja ren veertig, waarin hij door zijn vrouw met een roeispaan wordt ver moord. Als een televisie-uitzending hem op het spoor zet houdt hij het niet meer uit: hij gaat op zoek naar zijn dode zelf. In een stad in Massasu- chetts vindt hij zijn vrouw en doch ter uit zijn eerste leven, wordt ver liefd op de dochter en raakt voor een groot deel zijn nachtmerries kwijt, maar jagoed aflopen mag het niet. Het middenstuk, de autorit naar Massasuchetts, is het beste deel van de film, omdat regisseur J. Lee Thompson het prachtige landschap met dreiging weet te laden en om dat er tijdens die reis weinig ge sproken wordt. De dialoog is name lijk afgrijselijk slecht, vol barre cliché's en krampachtige on-praat. En aan het eind komt de draak met zijn grote snuit en blaast het hele verhaaltje uit Thompson heeft wel spannender werk gemaakt, al was het maar 'The Guns of Navarone'. Amsterdam. Tuschinski 1,18 jr. Scène uit 'Fiery Years' In 'The Movies' te Amsterdam wordt een Chinese week ge houden, waarin recente films uit de Chinese Volksrepubliek worden vertoond. Een paar jaar geleden is dat ook gebeurd en toen hadd we voor het geheel veel goede wil en wat goede woorden over, maar dit keer is het niet zo best gevallen. Neem nu zo'n openingsfilm 'From Victory to Victory', in 1974 ge maakt, zoals gebruikelijk door een collectief, want met regisseursna men wordt in China niet gesmeten. Hij speelt in 1947 en hij gaat over de 'lange mars' van Mao's troepen, die voortdurend moesten vechten tegen Tsjang Kai Tsjek's Kuomintang. Die 'lange mars' is een heldhaftige gebeurtenis en misschien wel hèt wonder van deze eeuw, dat hij mythische vor men aanneemt in de herinnering is niet zo vreemd, maar die my the behoort in de film dan wel een waardige vorm te krijgen. En wat er in 'From Victory to Vic tory' gebeurt.Hij begint als een leerstuk, logisch, want alle Chine se films worden gemaakt om de mensen iets te leren. Soldaten en officieren mopperen, omdat het leger, ondanks zijn overwinningen, voortdurend gebied moet prijsge ven. Maar dat is de geniale stra tegie van Mao: terugtrekken om te overwinnen. IJdel Van die opzet valt nog wel iets te verwachten, doch de hoop blijkt ijdel. Wat volgt is een oorlogsfilm, zo kinderachtig en zo vertekend, dat je niet weet of je erom lachen of huilen moet. De mannen van Mao spelen het klaar door zand en modder te marcheren zonder een spatje op hun onberispelijke uniformen. Er sneuvelt er ook niet één; een schotwond in de arm is het ergste wat hen overkomt ter wijl de tegenstanders bij bosjes vallen en daarbij dikwijls tersluik se blikken omlaag werpen om te zien of ze wel goed terechtkomen. Van realisme of naturalisme is geen sprake, was het maar waar. Vreemde verzinsels worden ons opgedist in quasi-documentaire stijl, die afbreuk doen aan de Chi nese geschiedenis. De rest van de films is niet veel beter. Er wordt in gedubd over minieme afwijkingen van 't rech te pad'in dorpen en fabrieken, er zijn twee tekenfilms die aardig van kleur en animatie zijn maar niet van intentie: op nogal onaan gename wijze worden kinderen aangespoord om volksverraders te vangen. Verdwenen zyn de volksopera's geënt op de traditie, die een ge heel eigen charme hadden en waarin 'net vertekenen van de werkelijkheid niet misstond. Eén lichtpuntje is er: het camerawerk is over het algemeen uitstekend, maar ja.daarmee alleen maak je geen goede films. Tijdens de Chinese filmweek in 'The Movies' (van vrijdag 21 tot en met woensdag 26 november) worden er achtereenvolgens ver toond: 'From Victory to Victory'; 'Fiery Years': 'Pine Ridge': 'Bright Sunny Skies': 'Song of the Yi- meng-Monntains"; 'Children of the CrassTand'. door André Rutten Catherine Deneuve en Bemadette Lafont AMSTERDAM Woensdagavond is in Centrum-Bellevue in première gegaan een voorstell zoekuur' geheten, waarvoor Harry Mulisch zijn stuk van die naam (geschreven in opdracht ve meente Amsterdam) beschikbaar had gesteld, waarvoor Lodewijk de Boer de regie op zich h men en de muziek gecomponeerd en uitgevoerd, en waarvoor Frank Raven het toneelbeeld worpen. De samenwerking tussen die drie met een groep toegewijde spelers van Centrum heeffed( merkwaardig fascinerend resultaat geleid. Dat wil niet zeggen dat de voorstel ling je voortdurend in haar ban houdt. Zij is al duurt zij nog geen anderhalf uur bij tijden ver velend en even dikwijls onbegrijpe lijk. Zij is op haar sterkst als de woorden wegvallen en de stilte tus sen de figuren een spanning krijgt, die door de merkwaardige muziek, uitgevoerd op synthesizers, wordt opgevoerd. Daar doet zich de schok van de herkenning voor waartoe je waarschijnlijk toch de erheen lei dende woorden en situaties niet zou kunnen missen. De dimensie, die het stuk heeft, is aangevoeld en ervaar baar gemaakt door de hele samen werkende groep. huiskamer met drie bedden, in drie episoden, aan het eind waarvan een der patiënten sterft. De naderende dood wordt telkens aangekondigd door de heersende zuster Euclides (ook de naam van een Griekse wis kundige, die ook een tonensysteem ontworpen heeft), die fragmenten uit Der Erlkönig zingt. Zij verte genwoordigt klaarblijkelijk de do delijke tyrannieke zorg van de ver plegende sector, zoals de verschrik kingen van de naderende dood ver weven zijn geraakt met de ver schrikkingen van het verblijf in zulk een ziekenhuis. Aanvankelijk blijft dat angstaanjagende als een tame lijk aangename prikkeling op de achtergrond, gaandeweg m een menselijke kem, die geraakt wordt. Het is een voorstelling die moet ondergaan, waar hi rende spel van de groep a zenlijk aan bijdraagt: zij zweem van realisme gaan ontstijgen daar voortdurei venijnig-autoritaire zuster sabeth Hoytink, de naar gaande patiënten van Ern Ad van Kempen, Onno Egbert van Paridon en burger, de bezoekers van nenberg, Theo de Groot, Henriëtte ToL Dat lukt aardig, maar de leider Strawhorne, ontsnapt. Niet lang alras wordt hij gevankelijk naar Te- sota gebracht, een welvarend stad je met burgers die liever blo Jan zijn dan do Jan. Nightingale is de grote held, maar zijn glorie ver bleekt. Zijn posse misdraagt zich met het vrouwvolk en lang niet iedereen is het eens met het feit dat de Marshall de dievenvangst ge bruikt om stemmen te vangen: hij wil senator worden. En dan die luxueuze trein waar hij in reist en die fotograaf in zijn gevolg en de fouten die hij maakt als hij zijn image nog hoger op wil trekken nee, als de rollen worden omge draaid en Strawhom na allerlei in gewikkelde machinaties Nightingale gevangen neemt is de oorspronkelij ke euforie allang geweken om plaats te maken voor een mengsel van schaamte en achterdocht. Rehabili tatie zit er niet in: zijn posse heeft hem, o schande, in de steek gelaten en daar staat hij nu, tierend en ra zend en machteloos. 'Posse' is een Western die een beetje anders is dan andere Westerns, om dat er een scheut politiek in is ver werkt. Niet alleen politiek van tach tig jaar her Kirk Douglas (die zich baseert op een verhaal van Christopher Knopf) kleedt zijn har de, ambitieuze politicus met zoveel engagement uit, dat overeenkom sten met het heden niet toevallig kunnen zijn. Spannend is die film ook nog, genuanceerd voor zover het genre het toelaat en met goede rol len van Kirk Douglas en Bruce Kem wat kan iemand eigenlijk nog meer willen? Amsterdam-City 1,18 jr. The African Queen en Casablanca. Twee 'evergreens' uit de jaren vijf tig en veertig van resp. John Hus ton en Michael Curtiz met Hum phrey Bogart in de hoofdrol. De ge hele week in Studio K, Amsterdam. Pas si méchant que 5a. Droevige komedie over aardige bankrover van de Zwitserse regisseur Claude Go- retta. De gehele week in Kriterion, Amsterdam. Le Fantóme de la Liberté. De laat ste Bunuel, groots als altijd. De ge hele week in Saskia, Eindhoven. Der blaue Engel. De enige echte oude uit 1930 van Joseph von Stern berg met Emil Jannings en Mariene Dietrich. Vrijdag- en zaterdagnacht in Victoria, Amsterdam. The Damned. Film in operastijl over industriemagnaten die met Hitier heulden. Een van Luchino Visconti's beste films. Vr„ za., zon.nacht in Studio K, Amsterdam. Dokter Pulder zaait papavers. De nieuwste film van Bert Haanstra. Prachtig gespeeld, vooral door Do- ra van der Groen. De gehele week in Du Midi en Alhambra, Amster dam: Studio, Rotterdam, Metr. Tusch. en Corso, Den Haag: Cinema 2, Amersfoort; Rembrandt, Am- hem; Select, Eindhoven; Palace, Groningen; Palace, Haarlem; Casi no. Hilversum: Studio, Leiden; Ca mera, Tilburg; Rembrandt I, Utrecht; Studio Z, Zwolle; Harmo nie, Alkmaar; Diana, Assen; Mabi, Maastricht: Roxv. Bergen 00 Zoom; Luxor. Beverwijk City, IJmuiden; Luxor, Roosendaal: Modern, Drach ten. Jeder f-"r sich tind Gott gegen all". Interessante film van Wemer Her- 1 zog over de histo^sche vondrif Kaspar Hauser. De gehele week in FilmVi's Rotterdam en 26 nov. in Troll. Hoorn. rffi Briest. Preehtige literatuur- film, gebaseerd op het boek van Theodor Fontane van Rainer Wemer Fass'y->der. 21 nov. in Theaterschool, Amsterdam. La Ma man et la Putain. Fascineren de film van Jean Eustaehe over het klimaat in Frankrijk na de mislukte revolte van 1968. 24, 25 en 26 nov. in Filmhuis, Breda. Dïllin-.'T is dood. Film over een man die uit. verv-iing een moord pleegt Fer cri's beste. 22 nov. Filmclub Ge- mert. y yarm en ingetogen fluweel. Japon metj bijpassende U blouse. 38-46. Z/temmigen romantischfltmeeL Zijdeglanzend afgebiesdpakje. 38-46 C&A is vol van Y fonkelnieuwefeestkleding. Houdt u van romantisch en ingetogen? Of wilt u opvallend stralen en schitteren? Er is erg veel te genieten. Voor elk feest iets schitterends. C&d U töcA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 18