'Er is geen manier om onze strijd te begrijpen' 'Zending zonder dialoog kan niet'' voorlop Zorg over hervormde predikantspensioen Part-time dominees in hervormde kerk Hulppredikers nog geen sacramentsbevoegdheid Zwarte theoloog professor James Cone: Vraag aan synode: Zwijg niet over regiem in Indonesië UIT l Prof. Mulder tot geref. synode: Bemepingsvïï 1 Nieuwe boel WOENSDAG 19 NOVEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW-KWA door Theo Witvliet Met de Surinamers, heeft het racisme ons land bereikt Waarschijnlijk was het al aanwezig, maar nu is het in ieder geval duidelijk waarneembaar geworden. De vraag is, wat doen de Nederlandse kerken met het toenemend racisme in eigen gelederen en in de samleving. Een voor de hand liggende vraag, waarop het antwoord pijnlijk is. We waren gewend ons te distantiëren van blank Amerika, en blanke Zuid-Afrikanen in dialoogvorm de waarheid aan te zeggen. Maar waar blijft onze geloofwaardigheid, als ons de zaak in eigen huis uit de hand loopt? Prof. James Cone Nu de problemen zo dichtbij komen, is er een duidelijke onwennigheid en weerloosheid bespeurbaar, die effec tieve bestrijding onmogelijk maakt. In deze omstandigheden is het zin vol te luisteren naar de stem van de zwarte theologie. Eén van haar be langrijkste woordvoerders is James Cone, hoogleraar aan het Union Se minary in New York, een man, even gewaardeerd in eigen kring als ge vreesd bij tegenstanders om zijn scherpe tong. Cone: 'Om zwarte theologie te be grijpen, moet je iets van onze ge schiedenis weten. Tot ongeveer 1865 was dat een geschiedenis van slaver nij, daarna een van systematische discriminatie en onderdrukking. La ten we als voorbeeld Detroit nemen, waar we nu dit gesrpek hebben. Meer dan vijftig procent van de in woners is zwart, maar van die zwar te bevolking is veertig procent Of meer werkloos. Zij zijn geconcen treerd in ghetto's, en hebben dus weinig ruimte om te leven. Omdat ik zwart ben, en omdat ik theoloog ben, is dan mijn vraag: wat betekent het Evangelie voor men sen die ontmenselijkt worden en ver drukt, omdat zij mensen zijn van een andere huidskleur. En als het Evangelie de situatie waarin mensen leven ernstig neemt, betekent be vrijding of heil dan niet: mensen in staat stellen volledig, voor honderd procent mens te zijn? Zwarte men sen in de Verenigde Staten worden daartoe niet in staat gesteld, in De troit niet, en nergens. Zwarte theo logie probeert mensen die strijden voor hun vrijheid duidelijk te maken dat God garant staat voor de be scherming van hun menszijn.' Heb je dan voor politieke, sociale en economische bevrijding de Bijbel no dig? Daar zou lk heel wat over kunnen zeggen. Laat ik me hiertoe beper ken: bevrijding kun je niet alleen toevertrouwen aan mensen. Ik ben ervan overtuigd dat een goede so ciaal-politieke strategie ons werke lijk verder kan helpen bij onze be vrijding. Maar toen we nog slaven waren, hadden we wat dit betreft al heel weinig om op terug te val len. Ons volk werd op de been ge houden doordat het geloofde in een God die daadwerkelijk aan onze kant stond. Deze wetenschap en verwach ting stelde onze mensen in staat steeds maar door te blijven vechten voor kleine veranderingen die moge lijk waren. Lees er de biografieën van onze grote leiders maar eens op na. Neem Martin Luther King, bijvoor beeld met de bussen-boycot in Mont- gommery: toen na een jaar van strijd, en dat is een lange, lange tijd, de zaak steeds uitzichtlozer begon te worden, kwam totaal onverwacht de uitspraak van het hooggerechts hof van de Verenigde Staten waarop men had gehoopt. Wat deden King en de zijnen? Zij dankten God, en iemand moet gezegd hebben: 'God Almachtig heeft gesproken vanuit Washington D.C.' Dat is het, wat ik bedoel. Alleen mensen die in het kli maat van de Verlichting leven, ge loven dat mensen tot alles in staat zijn, en op eigen kracht kunnen ver trouwen. Maar mensen die in de erg ste verdrukking leven, weten dat je het op die manier niet redt. In al uw vier boeken legt u er de nadrnk op dat in de zwarte theolo gie Christus een centrale plaats in neemt. Dat Is juist. Als zwarte mensen spreken over de betekenis van God, hebben ze het over leven, dood en opstanding van Christus. Ik bedoel dit: als we willen weten wie God is en hoe Hij omziet naar de zwakken en de armen, dan kunnen we niet be ter doen dan kijken naar het leven, de dood en de opstanding van Jezus. Als iemand mij zou aantonen dat Je zus kinderen sloeg in plaats van dat Hij ze tot Zich liet komen, dat Hij de armen haatte in plaats van ze lief te hebben, dan zou ik zeggen: er is geen grond voor wat ik beweer over God. In sommige kringen is in Nederland veel belangstelling voor zwarte theologie, maar de moeilijkheid is dat men niet het verband kan leggen met de eigen situatie. Ik denk dat als je onze strijd ernstig neemt, je moet beginnen in de si tuatie waar je bent. Ik neem aan dat er ook in Nederland mensen, groepen mensen in de knel zitten. Sluit je aan bij hun strijd. Ik wan trouw mensen die vragen: Wat kan ik in mijn situatie voor jullie doen?' Dat zijn mensen die zelf niet wer kelijk betrokken zijn in him eigen situatie. Ik kan ze geen recept ge ven. Er is geen manier om onze strijd te begrijpen, tenzij je bezig bent waar je bent. Het heeft geen zin op een abstracte manier solidair te zijn met onze strijd, bijvoorbeeld door te schrijven of te discussiëren over zwarte theologie. Laat ik een voorbeeld geven van wat ik bedoel. Wat me nog erg levendig voor de geest staat, is de reis die ik kort geleden door Azië maakte. Ik bezocht Japan en Korea. Nu wonen er in Japan 600.000 Koreanen. Ik was daar op uitnodiging van de Ko reaanse Christelijke Kerk in Japan, een hele kleine kerk. Ze wilden dat ik kwam, want ik had over zwarte theologie gesproken, dat wil zeggen, over de theologie van het slachtof fer. De Koreanen in Japan hebben namelijk een soortgelijke geschie denis van slavernij meegemaakt als wij zwarten in de Verenigde Staten, alleen van kortere duur. Ongeveer een maand heb ik met hen samen gewerkt. Waar het mij nu om gaat is, dat deze mensen niet probeerden zich aan te sluiten bij de strijd van de zwarten in de Verenigde Staten, néé, zij probeerden het verband te zien tussen hun eigen politieke strijd en hun christelijk geloof. En door te kijken naar een andere si tuatie, begonnen ze te ontdekken hoe ze dat konden doen. De theoloog drs. Th. Witvliet is ver bonden aan het IKOR. Van een onzer verslaggevers ZEIST De beweging 'christenen voor het socialisme' heeft een uit voerige open brief gestuurd aan de hervormde synode, waarin met zorg en verontwaardiging wordt vastge steld dat de hervormde delegatie na haar bezoek aan Indonesië wel met enthousiaste verhalen kwam over het leven der Indonesische christen heid, maar in alle talen zweeg over de politieke constellatie van het land. De 'christenen voor het socialisme' vinden de Indonesische staat een mi litaire dictatuur van de slechtste soort. Zij menen dat uitgerekend de hervormde kerk, die na de bevrij ding zo duidelijk sprak ten gunste van de onafhankelijkheid van Indo nesië en later met een herderlijk schrijven inzake Nieuw-Guinea kwam, niet mag stilzwijgen over een regime dat tenminste honderd duizend mensen om politieke rede nen gevangen houdt. Het kan zijn, aldus de brief, dat de kerk zweeg omdat er alleen langs vertrouwelij ke weg nog iet-s te bereiken valt, maar 'zo vervalt de kerk weer eens in het bedrijven van liefdadigheid aan slachtoffers, terwijl het er om gaat de politieke constellatie op te heffen, die de slachtoffers maakt'. Tenslotte vragen de 'christenen voor het socialisme' aan de synode: "Door breek het stilzwijgen, protesteer te gen dit regime, dat de gevoelens van vriendschap voor het Indonesi sche volk, die bij ons bestaan, mis bruikt voor steun aan zijn politiek van onderdrukking van juist dit volk'. VAN LEZERS - Euthanasie Als reactie op het artikel van Cisca Dresselhuys over euthanasie, wil ik het volgende zeggen: tussen de zo genaamde passieve en actieve eutha nasie gaapt een zo grote kloof, dat men mijn3 inziens voor het eerste een andere term zou moeten gebrui ken. En wat de echte (actieve) euthanasie betreft, had ik van Trouw een meer principiële stellingname verwacht. Ik ontken niet dat soms het actief beëindigen van het leven wenselijk of aanvaardbaar kan zijn. Echter: de laatste morele verant woordelijkheid voor het verrichten van deze daad kan niet worden af gewend op derden (artsen bijv.) maar berust uitsluitend bij de be trokkene zelf of (en ik zeg dit met grote terughoudendheid) bij degene, die hem het allernaaste staat. Voorop moet staan dat de medische ethiek verbiedt en zal moeten blij ven verbieden dat de arts ooit met de dood in zijn tas ziekenkamer of bejaardenhuis betreedt. Dit zou de Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. genadeslag betekenen voor iedere vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt. Ook het Hitler-argument schuive men niet te gauw opzij met een vals vertrouwen in humane bedoelingen. Immers: artsen zijn niet beter dan andere mensen en in Den Haag kan morgen een dictator opstaan. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteren nog niet kunnen besluiten alle hulppredikers de bevoegdheid te geven om de sacramenten te bedienen. Naaldwijk M. Wiersma (huisarts) Onze adressen AMSTERDAM: Direktle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle Tel 05200 17030. Postbus 3. (Naschrift redactie: Als de heer Wiersma het verhaal goed ge lezen heeft, moet hij toegeven, dat er steeds weer sprake is, dat een eventuele euthanasie al tijd alleen kan plaatsvinden op verzoek van en met instemming van de patiënt zelf. Blijft na tuurlijk de praktische kant van de zaak, dat de arts er altijd aan zal moeten meewerken of door het nalaten van een bepaal de handeling, die het leven ver lengt (passieve euthanasie) of door het actief meewerken aan het beëindigen van het leven. Dit kan de patiënt nooit zonder hulp doen). Ouderwets (3) Als ik in Leeuwarden gewoond had, zou ik zeker naar de dienst van dominee v. d. Wiel zijn toegegaan. Ik ben 47 jaar en heb dus de oude psalmberijming nog geleerd en zou het fijn vinden om die nog eens weer te zingen, hoewel ik niets tegen de nieuwe berijming heb. Het lied Tiaar ruist langs de wolken' vind ik een prachtig lied. Weet dr. Kuyper het beter dan David in psalm 19 vers 1-8 of psalm 104 vers 3. Ik kies voor de kerk waar de zogenaamde meezingers gezonden worden, wat heb ik aan een onzingbaar lied? Waarom niet één keer zo'n ouder wetse dienst tussen al die anderen? In haar jund-zitting had de synode zich hierover wel uitgesproken, maar de classicale vergaderingen bleken in grote meerderheid bezwa ren te hebben. Die kwamen hierop neer dat de sacramentsbevoeedheid in de hervormde traditie gebonden is aan het ambt en het hulppredi kerschap is geen ambt. maar een bediening. Een niet-ambtsdrager de bevoegdheid te geven om de sacra menten te bedienen zou blijk geven van een heel andere visie op het ambt in de kerk, zonder dat dit voldoende zou zijn doorgepraat. De synode kon niet anders dan zwichten voor deze argumenten vanuit het grondvlak van de kerk doch niet nadat ds. R. Kaptein namens de raad voor de herderlijke zorg nog eens uitvoerig de gevoe lens van frustratie geschetst had die al jaren heersen onder de hulp predikers en dd gemeenten die het betreft. Bij de invoering van de nieuwe kerkorde in 1951 behielden twee hulpprediikers de sacraments bevoegdheid op grond van verkre gen rechten. Later kwam er nog een bij op het eiland Vlieland van wege de geïsoleerde positie, gevolgd door steeds meer 'uitzonderingen op de regel' wanneer de plaatselijke situatie daartoe aanleiding gaf. Omdat de redenen daartoe niet al tijd doorzichtig zijn wordt dit als willekeur ervaren. Dat kan de kerk zich niet langer permitteren aldus ds. Kaptein namens een groep wer kers (het zijn er ongeveer 70) die zich toch al gediscrimineerd voelen. Ook in de gemeenten valt het niet best als op hoogtijdagen steeds ie mand van buiten moet worden ge haald om het sacrament te bedie nen. De raad voor de herderlijke zorg dringt er al sinds jaren op aan de theologische moeilijkheid op te lossen door alle hulppredikers in het ambt (lerend) ouderling te stellen. Maar alles wacht op het ambtsrapport, aldus ds. Kaptein. Ook mevrouw ds. G. M. van Wijk (Hoom), dr. K. Bied (Haarlem) en prof. dr. P. J. Rosea mAbbing dron gen aan op haast. De laatste advi seerde om maar niet op de behan deling van het ambtsrapport te wachten want dat zou zeker nog jaren duren. Hij sprak van een 'schrijnende toestand' onder de hulppredikers en adviseerde ook hen ouderlingen te maken en zo de sacramenten te laten bedienen. 'Het gesol met de hulppredikers moet eens uit zijn', zei prof. dr. H. Berkhof. De synode droeg het moderamen op met nieuwe voorstellen te komen 'gelet op hoe in de consideraties van de classes de sacramentsbedie ning verbonden wordt aan het ambt.' Het komt er op neer dat zal worden nagegaan hoe de hulppredi kers in het ambt kunnen worden geplaatst. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft de begroting van de zending ter hoogte vatf| 12 miljoen gulden aanvaard. Bij de bespreking van het zendingswerk is gisteren veel aanda^ geven aan het thema van de dialoog met vertegenwoordigers van andere godsdiensten en 1 gieën. lor Betekent dialoog nu dat je je eigen geloof relativeert en afziet van de verkondiging van het geloof in de vader van Jezus Christus; dat je je beperkt tot onderlinge samenwer king dn de bouw van een leefbare wereld? Ds. E. J. Oomkes uit Uit huizen, die gisteren In de synode het eerst het woord voerde, beant woordde deze vraag met een hart grondig neen. Hij is 'bang dat in de diailoog de' grens vervaagt tussen het christendom en de valse gods dienst, zoals hij dat noemde. En hij vindt het bijvoorbeeld al helemaal verkeerd als een kerk beschikbaar gesteld wordt voor de eredienst van moslims. Ds. Oomkes meent dat ln de dia loog steeds de oproep tot geloof en bekering moet doorklinken. Hij en vooral ook dr. J. Vlaarddngerbroek uit Leeuwarden wezen de synode op een ongerustheid die er volgens hen op het grondvlak van de kerk zou bestaan ten aanzien van de moderne ontwikkeling van de zen ding. Deze ongerustheid werd geïllustreed door ouderling mevrouw G. M. Pas sies uit Hoofddorp, die imet wee moed terugdenkt aan de tijd dat zij zonder gepraat over dialoog met andere vrouwen van het zendings- thuisfront hemden naaide voor In dische ziekenhuizen. Leer ons mee denken. was de hartekreet die me vrouw IPassies in de synode slaakte. Juist door het ontbreken van vol doende meedenken over de moder ne zendingsopvattingen is er een zekere ongerustheid ontstaan. Daardoor komt er om. ruimte voor de zogenaamde g eloof szendingen, die in hun totaliteit meer mensen fin dienst heibben dan die kerkelijke zendingsorganen. Dr. Vlaardingerbroék denkt dat de ongerustheid over de zending ge voed wordt door de politieke hou ding die zendingsmensen fin het verleden en ook nu innemen. Hij noemde het standpunt in de kwes- tde-Indonesië en het verschijnen van professor Verkuil voor de tele visiecamera van de VARA ten tijde van de actie ten behoeve van de socialistische partij in Portugal. Maar het wantrouwen tegen de zending wordt volgens dr. viaardin- gerbroek het meeste gevoed door de huidige nadruk op het thema van di NED. HERV. KERK jeu Aangenomen naar Zijdenlhe Hoornaar, kand. te Utrecht, gf dankte voor Tiendeveen, Nis an linge en Noordhorn c.a. dti Bedankt voor Elim (toez.)jelz bers te Baambrugge; vooferoi melsdijk: L. Roetman te {er voor Barneveld (4e pred. pl.rett Meijndert te Lunteren; vooi e mui den (toez.)J. den Hoed m< drecht. et ge Prof. dr. D. C. Mulder Nodig CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde: C.UtT Hertog, kand. te Mijdrecht. rw GEREF. GEM. Bedankt voor Randburg (Z.-15 A. Vergunst te Veen; voor gen: J. Karens te Opheusden^ OUD GEREF. GEM. IN NED, Beroepen te Rijssen: J. van te Stavenisse. Prof. dr. Mulder, de voorzitter van de zendimgsdeputaten, bestreed dat de dialoog in de plaats gekomen is van de zending. Sinds Jezus' om wandeling op aarde en Paulus' zen dingsreizen heeft zending een dia logisch karakter. In de zending gaat het om een houding die nodig is om het evangelie te brengen, want er ligt vaak veel vooroordeel tussen de aanhangers van de ver schillende religies. Prof. Mulder zei dat dialoog 'nodig is om het werk van God in andere wereldgodsdiensten te herkennen. En bovendien helpt dialoog als houding om bepaalde onmisbare stukken werk zoals het dienen van vrede tussen de volken gezamenlijk met aanhangers van andere gods diensten aan te pakken. 'Bij dia loog relativeer je niet je eigen- ohristelijlke overtuiging. Je treedt binnen als christen, maar niet van uit de gedachte dat iemand a priori gelijk heeft', aldus prof. Mulder. 'Dialoog is iets anders dan zending, maar zending zonder dialoog kan niet. In de dialoog kan evenwel de gelegenheid ontstaan om de bood schap van Christus door te geven', zed prof. Muider. NED. HERV. KERK Overleden: G. van Duyn (67 Wapenveld/Stond te VinkeveiJ* Alblas en van 1949 tot zijn taat in 1971 te Wapenveld. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Haren (Gr.)^" stichting Beatrix-oord aldaai^ L. Beernink te Hengelo (Ov, 1 reu op (ADVERTENTIE) O ons *n Idee. Doe iemand VOORI cadeau. Uzelf b.v. Ev. voorlop1^ Het interessante decernberni ontvangt u als gratis surprise. Maandblad VOORLOPIG: b|°01 kijkschrift voor geloofs- en on oriëntatie./26.—p.j.(stud. 17 Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN - Zal de hervormde kerk haar predikanten straks nog pensioenen kunnen uitkeren? Deze verontrustende vraag werd van verschillende kanten gesteld bij de behandeling in de hervormde synode van een voorstel tot invoering van een eigen pensioenbijdra ge door de predikant. Ds. C. Blomaard van de hervormde pensioen raad antwoordde erop, dat de vraag naar de zekerheid van de pen sioenen dezelfde is als de vraag naar de zekerheid van de toekomst van de hervormde kerk. O Verzoeke mij te noteren al nee. Het dec.nr. stuurt u ffl tis. Stuur mij eerst eens een proefnummer. Naam.. Straat.- Plaats fei Deze bon op te sturen aan: AnHT£ no. 101, Delft (geen postzegel), ve Kok Meinema. :n1tsi bef atf iniis Jyl De moeilijkheden inzake de predi- kantspeiisioenen vinden hun oorzaak in de inflatie, het toenemend aantal emeriti en het dalende aantal bijdra gende gemeenten. Synodelid ds. J. Vroegindeweij uit Emmeloord had UltWCg berekend dat het aantal predikants plaatsen in de hervormde kerk sinds 1969 teruggelopen was van 19.c6 tot 1812; 144 minder dus. Ds. Blomaard verwachtte een verdere daling met 30 per jaar tot ongeveer 1300. Een en ander zal volgens een bere kening van de pensioenraad tot ge volg hebben, dat bij ongewijzigd be leid de gemeenten in 1980 pensioen bijdragen zouden moeten betalen ter grootte van minstens 33,2 procent van de pensioengrondslag (thans 23,75 procent). De algemene kerk- voogdijraad stelde dat dit voor veel gemeenten onmogelijk zou zijn, een standpunt waarvoor de pensioenraad gezien de sterke stijging van de pen sioenbijdragen in de afgelopen jaren niet anders dan begrip had. Tiel G. M. Wagter Ouderwets (4) Hoe vaak moeten wij ouderen nog fungeren als kapstok waar de jonge ren hun ouderwetse ideeën aan op hangen? Ik 'ruik' de zeventig maar voor mij hoeven ze zo gek niet te doen. Muiden N. Kamminga-Kramer Ouderwets (slot) Het oude lied: 'Er ruist langs de wolken een lieflijke naa u. Die he mel en o"rD ^-"'UTt tosnam' 0:0rdt een beetje h>pc 'ijk g- -akt in Trouw van 13 november. Waarom? Zoek eens de nrs. 447 en 448 op in het Nieuwe Liedboek. Daarin plant God Zijn voetstap in de zee en rijdt Hij op de wolken. Vroeger zongen we in de kerk: 'Op bergen en in da len en overal is God', 't Is toch dich terlijk: het oude en het nieuwe lied. Is de wereld vergeten, omdat Lied 448 vol van de enkele Christus is?! En wie langzaam zingen wil, hij zioge langzaam! Of ritmisch. Dat zijn toch geen problemen. Orgstgeest C. A. Koen Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN - De hervormde synode heeft een regeling getroffen voor het 'part-time predikantschap'. De verwachting is, dat hierdoor in een dringende behoefte zal worden voorzien. predikantschap van een gehuwde vrouw, die afgestudeerd theoloog is, en die voor een gedeelte van haar werktijd zich aan het predikantschap zou willen wijden. Of aan een theo loog wiens vrouw een werkkring heeft en zij beiden part-time willen werken. In alle gevallen gaat het wel oni mensen die een volledige op leiding hebben en als zodanig ook volledig bevoegd zijn om predikant in de hervormde kerk te zijn. Volgens de regeling wordt een part time predikant beroepen voor een tijd van ten hoogste vijf jaar. Deze termijn kan met goedvinden van bei de partijen telkens worden verlengd. De werkzaamheden die de dominee in zijn andere funktie uitoefent, moeten verenigbaar zijn met het ambt van dienaar des Woords en mo gen niet strijdig zijn met het belang van de kerk. Het part-time predikantschap biedt een oplossing aan gemeenten, die geen volledig traktement kunnen be talen, of waarvoor het vanwege het meer beperkte arbeidsterrein niet zinvol zou zijn een full time predi kant aan te stellen. Zo'n predikant schap kan worden gecombineerd met andere funkties, waartoe de theolo gische opleiding de mogelijkheid biedt, zoals bijv. die van leraar. Ook wordt een combinatie mogelijk met een beroep, dat op zichzelf niets met het predikantschap te maken heeft, zoals in het geval van een ingenieur die op latere leeftijd in zijn vrije tijd theologie heeft gestu deerd en voor wie het aantrekkelij ker kan zijn als part-time predikant te werken naast zijn hoofdberoep, dan dat hij dit laatste geheel op zou geven. Verder kan gedacht worden aan een De enige haalbare uitweg was van de pi-edikanten een eigen bijdrage te vragen, een algemene figuur in het maatschappelijk leven trouwens. Dat betekent wel dat de strukturele ver betering van de predikantstrakte menten die in de jaren 1973 tot 1978 plaats vindt, voor een deel teniet gaat. Deze verbetering vindt in vijf tranches plaats, waarvan de eerste twee reeds zijn doorgevoerd. Volgens het voorstel van de pensioenraad dat de synode heeft aanvaard, zal de tranche van 1976 voor tweederde deel voor de pensioenen worden be stemd, die van 1977 voor driekwart, die van 1978 geheel. Daardoor wordt de achterstand op leraren en op de predikanten in de gereformeerde kerken niet zo ver in gelopen als in het vooruitzicht was gesteld. Ook moest de pensioenraad toegeven; dat niet met stelligheid kan worden voorspeld of de nu ge nomen maatregelen na 1980 voldoen de zullen blijven. Bodemloos De synodesprekers (op één na allen zelf predikanten) hadden op zichzelf geen bezwaar tegen een'eigen bijdra ge, maar 'waar doen we het nog voor', vroeg dr. K. Blei (Haarlem). Hij vreesde dat de bijdragen in 'een bodemloze put' gegooid werden. Ver schillende synodeleden vroegen of er geen mogelijkheid was van inkoop in ccn groter pensioenfonds, zoals het A.B.P. of het P.G.G.M. De pensioen raad staat daar, zo bleek uit de be antwoording door ds. Blomaard, niet afwijzend tegenover. Er worden be sprekingen gevoerd. Hij sloot niet uit dat de pensioenbijdragen van de ge meenten toch verder zullen moeten stijgen. In de gereformeerde kerken is de bijdrage in 1976 al 31,6 procent van de pensioengrondslag. Verder waarschuwde ds. Blomaard tegen defaitisme: 'Er is geen sprake van dat er straks geen pensioenen be taald zullen kunnen worden; de vraag is alleen, hoe houden wij ze waarde vast'. Bij uitgeverij Querido verscb volgende Salamander-pocketf gels kijken, door B. den ivei druk; 125 blz.); De moeder, S. Buck (de eerste druk ve in 1935, nu herdrukt als salan wm 222 blz); De adem van Ma L. Vroman (5e druk; 127 b man van overmorgen, door sen (8e druk; 158 blz); Jeug door P. Léautaud (3e druk; P0 Prijs per pocket: 4.90. Zuii Bij uitgeverij Spectrum, vei verschenen de prismaboekjes d d; voor pelgrims, een detective :etti van P. Quentin (185 blz nac Grill Barbecuebock door Tei Pareren (127 blz 4.9 dd t voetbalregels, verklaard doo stra: Derks met een voorwoord vi dafr lem van Hanegem (148 blz jy,ei Blond en dodelijk, door B. Hjverz Uitg. Classics, Bussum. 159 bl%jrre. De kroniek van Madoc, door 1 ênl po. Uitg. Meulenhoff, Amster< 152 blz 16.50. 9* sytei A is een letter, door Piet Uitg. Querido, Amsterdam. 53win 7.90. tz'j m Imc Tapame en andere Antilliaan sine halen door C. Goslinga. Uitg. do, Amsterdam. 103 blz W|J' ar 11 In de serie science fiction vaeyle Fontein te De Bilt verschen Wij minnaar van Mars, door J. Wy ïd-A (158 blz 12.50) en De (deb van de zingende slangen, Kemming (158 blz 10.-). Chronopolis, fantastische ve of. e gen van J. C. Ballard. Uitg. lerin hoff, Amsterdam. 176 blz ger. m (t Operatie Green Beach, een s. H uit de Tweede Wereldoorlog béherf ven door J. Leasor. Uitg. n(P Utrecht. 288 blz 22.50. j he Drt c Politeia, een van de werken va >miti to, nu uitgekomen bij Atheni ipeii Polak Van Gennep, Amsti mb 302 blz 25.-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2