Wat kan er nou in zo n smalfilm- camei zitten? Voer voor smatfilmologek Movexoom MOS, de Rolls onder de filmcamera's 'Stappen in de tijd' in Haags Gemeentemuseum Wel eens 100.000 films bij elkaar gezien? 10 Geboden! voor de filmer Topprijs voor een Philips Koninck Da Costa Gomes ontkent plannen voor staatsgreep Kunst als - veilige - belegging Zuidmolukkers kunnen reis na' Indonesië mak< (In handige AMSTERDAM De tekening 'Wind molens aan het Bleekerspad in Am sterdam' van Philip Koninck heeft op de eerste avond van de veiling door Sotheby Mak van Waay van de collectie oude tekeningen van Ber nard Houthakker veruit de hoogste prijs opgebracht De tekening werd door veilingmees ter J. P. Glerum ingezet op ƒ40.000 en bracht na een kort duel tussen twee liefhebbers tenslotte 62.000 op. Een tekening van het bouwen van de Westerkerk in Amsterdam, aan hem toegeschreven, bracht het tot 15.000. Zeer hoog geprijsd was ook een rivierlandschap van Roeland Roghmans, dat voor 32.000 een an dere eigenaar kreeg. In totaal haalde de helft van deze collectie bijna een bedrag van 650.000. Dit betekende voor 123 werken een gemiddelde van bijna 5.000. strijdkrachten zei Da Costa Gomes dat deze berichten 'volkomen on juist' zijn en dat tegen de schrij vers van de berichten juridische stappen werden overwogen. De beschuldigingen werden naar voren gebracht door de Commissie van Revolutionaire Waakzaamheid van het Noorden, een onafhankelij ke politieke groepering binnen de strijdkrachten. De commissie had verklaard dat de opstand zou wor den geleid door genraal Antonio Fires Veloso, bevelhebber van het noordelijke militaire district in Oponto. WOENSDAG 19 NOVEMBER 1975 DEN HAAG 'Stappen in de tijd', een boeiende wandeling door het verleden en daar hoef je alleen maar voor naar het Haagse Gemeen temuseum waar tot 23 februari 1976 onder die titel een archeologische tentoonstelling te zien is. 't Gaat over Den Haag en omstreken, een gebied van Voorschoten tot Monster, en van de zee tot en met Voorburg. Het is een expositie in het kader van het aflopende Monumentenjaar, die samengesteld werd door de afdeling Haagse Historie van het museum en de afdeling Den Haag van de Archeo logische Werkgemeenschap voor Ne derland (AWN). Voor het eerst is er een gedeelte te zien van de archeologische collectie van het Haags Gemeentemuseum en verder zijn er vele bruiklenen van andere musea, instituten en parti culieren. 'Stappen in de tijd' geeft een beeld van de bewoningsgeschiedenis van het Haagse gebied en omgeving, van af 2250 voor Christus tot aan het ontstaan van het Binnenhof, in het jaar 1248. Er zijn voorwerpen te zien uit de Steen-, Brons- en Ijzertijd en uit de Romeinse tijd, zoals aarde werk, priemen, stenen en bronzen pylen, pijlpunten, klokbekers, Ro meinse mantelspelden en speelschijf- jes. Aanvullende informatie is er in de vorm van kaarten over de geolo gische ontwikkeling van het gebied en over de plaatsen van de vondsten. De expositie is gratis toegankelijk. LISSABON (AP. UPI, Reuter) De Portugese president Da Costa Go- mes heeft gasteren ontkend dat ge matigde legerofficieren van plan zouden zijn een rechtse staatsgreep te plegen. Hij zei dit naar aanlei ding van publikaties ln twee pro- communistische dagbladen. Udit hoofde van zijn funotile van bevelhebber van de Portugese BINNENLAND AMSTERDAM Eind vorig jaar be gon Galerie Icon, Frederiksplein 16, Amsterdam met het verkopen van schilderijen en grafiek op voor de kunsthandel nogal ongebruikelijke condities. Zo werden o.a. houtsneden van de vooraanstaande Duitse kun stenaar Hans Orlowski (1894-1967) verkocht onder de garantie dat de galerie deze werken een Jaar later tegen een hogere prijs zou terugko pen. Omdat het de galerie er uiteraard vooral om te doen is meer bekend heid te krijgen en met de bezoekers van de tentoonstellingen een binding te creëren (en niet om kunst uitslui tend als beleggingsobject te verhan delen) bleef deze aanbieding beperkt tot werk van enkele gerenommeerde kunstenaars. En alleen wanneer kon worden aangenomen dat het betref fende werk inderdaad in waarde zou bijven stijgen. Omdat de belangstelling voor kunst als geldbelegging blijft toenemen, is TROUW-KWAF m besloten deze wintermaanden weer iets dergelijks te organiseren. In ieder geval zal dat „(voor u) niet goed, (meer dan uw) geld terug" voor de schilderijen van de in Ame rika werkende Nederlander Arie van Selm gelden, wiens werk nog tot 28 december in de Galerie Icon te zien is. In de Verenigde Staten behoort Van Selm momenteel tot de meest succes volle schilders. De laatste jaren werkt hij ook geregeld in Nederland. Van onze parlementsredakl DEN HAAG Molukkers t land krijgen de gelegenh door middel van orient» naar Indonesië op de stellen van de situatie en^ komstmogelijkheden daar zijds kunnen ook personen donesië en de Molukken, AA de Molukkers in Nederlani langrijke gesprekspartners J beschouwd, naar Nederlan r s om met de betrokkenen gedachten te wisselen. V< soorten reizen zal geld terp1 king worden gesteld. De plannen hebben nog rimenteel karakterTev< afgewacht worden, hoevee stelling er voor deze reizen t h' In overleg met de min buiwenlandse zaken en nfebe nesië zullen de plann» worden uitgewerkt. Dit heeft minister Van D CRM meegedeeld in antii vragen die in de Tweed waren gesteld tijdens de grotingsbehandeling. Met worden, aldus de ministei door de Molukkers zelf bel treg kantiereizen bedoeld. Vu minister kan wellicht b die ook het Inspraakorgaan Molukkers (IWM) word steld. De tot stand komin inspraakorgaan is lange ti merd door de afwijzende organisatie. De bewindsni een recent gesprek met de lende organisaties echter tig optimistisch' over een instelling. Sinds 1957 ben ik amateurfil mer. Niet zo maar een beetje, nee, op het fana tieke af. Je kunt natuurlijk ge woon je vakan ties filmen, en de ver jaarsfees tjes van je kin deren, of een dagje Ef teling. Maar ik wou meer. Ik wou zelfs te kenfilms maken en korte speel films en dat soort dingen. Ik werd wat men noemt een film- gek. Nou experi menteer ik graag. Om een voorbeeld te noemen: als pijp roker (matig) rook ik gewone herenbaai. Maar dan komt er een filmvriend bin nenstappen en die zegt: ken je dit merk? Ik stop een pijp en, nou, die bevalt me ook wel. Zo was het vol komen logisch, dat ik medio vo rig jaar die nieu we Super 8 film Agf ach rome eens wilde pro beren. Ik kende Agfa-Gevaert al langer. Als dia enthousiast ge bruikte ik al ge ruime tijd de be kende Agfacolor CT18 film. Het was een ma tige zomer, maar ik filmde driftig. Ik weet niet, hoe 't u gaat, maar ik ben net een kind: ik kan am per wachten, tot een film weer van de centrale terug is. Nou, met krap vier dagen was het eerste spoeltje thuis. Dié ter mijn was de eer ste meevalier: tot dan waren we niet zo erg verwend door de centrales. Ik wil niet rot doen over de oude Agfacolor smalfilm, deze Agfac me Super pas KLEUR! weergave het rood groen is iets, iedere opre amateur in het oog ho Een echte gek wil dan nog weten, er bij kunsl gebeurt, maakten mijn filmvT Ed de Geus, Onno en ik paar korte s| filmpjes kunstlicht Agfachrome vertoonden voor onze club. Het woon helei lekker, hel tinten, doortekeninj de schad' alles kits.' t en ntij pr en lept fn h nbo lern beg het wi fff1 (advertentie) Hebt u wel eens gedroomd, dat u op één dag 100.000 dia- en amalfilmpjes in uw brievenbus kreeg, die u allemaal moest ontwikkelen? Bij Agfa-Gevaert is dat elke keer pure reali teit, wanneer de bouwvakkers van vakantie terug zijn geko men. Enig idee, wat er met uw film gebeurt, zodra u die uit de camera hebt gehaald, in de (bijgeleverde) ontwikkel- enveloppe hebt gestopt en naar de ontwikkel-centrale hebt gestuurd? WISTU, DAT er met een film tenminste 14 handelingen gebeu ren; uw film bij voorbeeld 7 baden doorloopt; er in totaal 25 km film op één rol zit, die tegelijker tijd de baden doorlopen; continu de kwaliteit van de baden wordt gea nalyseerd; dit zelfs gebeurt, als er in het hoogseizoen dag en nacht wordt doorgewerkt; u daarom steeds uw film perfect van ons terug krijgt; het voor de PTT een pro bleem kan zijn, als uw naam en adres niet duide lijk in blokletters op het verzendzakje zijn ver meld? rhe Geen storende vingjisc! drukken meer. Geen gepve] stel met de filmstrook, woon hendel neer - hei omhoog. Hoepekee, V Zo simpel werkt de nii ,or( automatische plakpers Agfa-Gevaert. Deze F8S Automatic met één hendel-bewt ds film op de goede p verwijdert het schutp van de tape en drukt ter weerszijden op strook. De hendel weerde hoog en klaar is Kee%ari ook de las). voe d Die automatische pi; zit in een mini-cas Door een schuivende ging komt de tape te schijn en behoeft in d< nauwelijks en in de matic helemaal niet m vingers te worden raakt. 1. Film niet steeds op oog hoogte. Film ook eens uit knielende houding, vanaf een bordes, uit een venster, vanaf een balkon. 2. Verander na elk shot meteen van. positie. Loop eens een paar me ter verder of terug. 3. Zoom niet teveel, dat verveelt snel. Stel wel regelmatig een ander beeldkader in (dus zon der zoomen) en film een stukje. 4. Maak niet elke scène j even lang. Film bewe- gende en boeiende din- gen langer, bijvoorbeeld 4-8 seconden, en stil- staande, saaie zaken, kort, bijvoorbeeld 2 8 3; seconden. 5. Film ook eens wat op korte afstand, bijvoor- beeld IV» meter. Close- ups maken uw films ex- tra aantrekkelijk (let wel op, dat u steeds goed scherp instelt!) 6. Bij het filmen in een klein vertrek met een j „filmzon" is het soms beter, het felle lamplicht naar het plafond te ke- ren. Resultaat: geen harde slagschaduwen, het licht wordt lekker zacht door het vertrek gespeeld. Op een afstand van 2-4 m gaat alles best. 7. Gebruik uw overvloeier niet lukraak. Het is wel leuk om bepaalde fasen van uw vakantiereis (vertrek van huis - scène J in vliegtuig - aankomst hotel) op te nemen met elkaar verdringende" J beelden. J 8. De filmcamera is er voor j ALLE seizoenen. De J herfst bijvoorbeeld is j een prachtig jaargetij J voor wat kleur-impres- J siesintuinof bos. J 9. Schrijf duidelijk en inJ blokletters uw naam en adres op de ontwikkel- J enveloppe. 10. Agfachrome-film wordt J door de centrale voor-J zien van een dun protec- tie laagje. Daardoor loopt de Agfachrome-film per- J fect door de projector en J heeft hij een natuurlijke bescherming. Er zijn er genoeg die denken: wat kan er nou in vredesnaam allemaal zitten in die hypermoderne smalfilmcamera's van Agfa- Gevaert? Dat is niet eens zo gek gedacht, want als we alles wat er in die dingen zit in hun ouderwètse formaat hadden verpakt, dan zag het geheel er meer als een volwas sen koffer uit. Eigenlijk is de opzet heel eenvoudig. In die ragfijne Agfa-Gevaert camera's zijn alle functies in mini-for maat heel dicht bij elkaar gekropen. Men werkt daar nu bijvoorbeeld met de ge raffineerde zg. MOS-tech- niek. Kenners weten dat MOS een afkorting is voor Metal Oxide Semiconduc tor". MOS is volgens hen één van de grootste technologische wonderen van de eeuw. We zullen de experts hier maar niet aan het woord laten, want dan wordt dat een lang en ingewikkeld verhaal. Dus houden we 't simpel: Zo'n MOS-elementje is net zo groot als de kop van een lucifer en toch vervangt het maar eventjes 12 km kabel en de functie van 1800 tran sistors. Vanuit dat kleine ze nuwcentrum worden de meest gecompliceerde beve len uitgezonden om grootse dingen te doen. Dat kleine vriendje van ons, dat MOS-element, logeert o.a. in de nieuwe Mo- -vexoom MOS smalfilmca mera van Agfa-Gevaert. De ontwikkeling op Super 8 filmgebied gaat raketsnel. Was de serie Movexooms 1971 van Agfa-Gevaert de belangrijkste marktimpuls van dat jaar (de „3000" werd door het fototijdschrift „Fo cus" tot Camera van het jaar uitgeroepen), de 1975-generatie doet opnieuw een gooi naar de filmtop. De Movexoom MOS is ge woon de Rolls Royce onder de smalfilmcamera's. Hij decreteert een nieuwe mo delijn: matzwarte slanke ca merahuizen en objectieven, strak gestileerde bedie ningspanelen en ondanks alle compactheid een 1-a-n-g-e lijst ingebouwde mogelijkheden. Nog niet zo lang geleden werden uiterlijk en bedie- ningscomfort bepaald door de toen beperkte technische mogelijkheden. Dank zij de vrijwel geheel elektronische bediening hebben bedie ningsknoppen than» de plaats, waar zij de gebruiker het meeste gemak bieden. MOS-elementje Dat hebben de nieuwe Movexooms: Movexoom 6 MOS electronic Movexoom 10 MOS electronic Objectief Afga-Variostar Motor-Zoom Macro-Zoom 2 Zoom-snelheden Lichtsterke grote zoeker u Deelbeeld- .S fljj scherpstelling jp v Diagrafma- 0 5 N aanduiding Jjtj Film-doorloop- kontrole Filter-aanduiding In- en uitvloeien Overvloei-automaat door ontspanner Individuele motorische diafragma-instelling Diafragma-fix Snelheden Enkelbeeld 1 Film-uzelf-automaat $8 (5 of 10") s Vierbeelden- H n schakeling Tegenlichtcorrectie Batterij controle Afstandsbediening Draadontspanner- aansluiting Flitscontact Batterij-magazijn Camera-draait-signaal 1,8/7-42 mm 1,8/8-60 mm met filtervatting met filtervatting (o 55 mm x 0,75) (o 62 mm x 0,75) X X 1,2 m - tot voor de lens X X X 9,18,24,54 1 beeld per O,3"/1"/0O" X X X X X X X. 9,18,24,54 1 beeld per 0,3"/l"/60" X X X X X X X X X 6 mignon cellen 6 mignon cellen X X Volledig schockproof door nieuwe MOS-techniek, die o.a. digitaal ge stuurde belichtingsregeling mogelijk maakt (i.p.v. draaspoelrege- ling).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 14