De levensloop van Karl Barth Hl Vandaag, Anglicanen in Namibië blijven Winter trouw fllBlllsV Conferenti m Doden op de weg Franse zendeling in macht rebellen Grote schade bij treinbotsing Brandstichter in Drunen aangehouden Regeling voor r. k. pastorale werkers Dr. E. van Raalte (83) overleden Buit verdween naar Suriname Niet te lang op treeplank blijven staan Nieuwe boek MAANDAG 17 NOVEMBER 1975 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET" door prof. dr. A. J. Bronkhorst Bijna zeven jaar geleden, in de nacht van 9 op 10 december 1968, overleed Karl Barth, ruim 82 jaar oud. De grote jaren van zijn leven lagen achter hem, maar vergeten was hij toch nog aller minst. En al spoedig werd de Barth-Stichting in het leven geroe pen, die zich ten doel stelde zijn schriftelijke nalatenschap zo com pleet mogelijk uit te geven. Na enige jaren van voorbereiding ko men er thans ieder jaar twee a drie delen van de pers, zorgvuldig bewerkt en met vele nuttige aantekeningen voorzien, die het ieder mogelijk maken het geboden materiaal gemakkelijk tegen de his torische achtergrond daarvan te verstaan. Dr. Hinrich Stoeve- sandt, zoon van Barths Bremense vrienden, woont in zijn laatste woning in Bazel en treedt als archivaris van de zeer omvangrijke nalatenschap op. Het zal echter nog tientallen jaren duren eer alles compleet versche nen zal eijn. Daarom is het van bijzondere betekenis, dat Barths laatste assistent. Eberhard Busch, de taak op zich genomen heeft om vanuit het geweldige autobiografi sche materiaal een omvangrijke Barthbiografie samen te stellen. Het werd een boek van 555 bladzij den. dat thans, uitgegeven dooT de Kaiser Verlag in München, gebon den voor ons ligt. Pfr. Busch, werk zaam in Uerkheim vlak bij Barths eerste gemeente Safenwil heeft zich daarbij bewust beperkt. Hij leverde eigenlijk alleen maar de verbindende tekst tussen de vele honderden autobiografische mede delingen. die Barth zelf ons heeft nagelaten, in brieven, artikelen, ge luidsbanden. inleidingen bij zijn boeken enz. Hiermee wil in geen enkel opzicht gezegd zijn. dat Pfarrer Busch het zich gemakkelijk heeft gemaakt. Mozaiek- leggen is immers ook een kunst, en geen kléine. De ruim 2200 verwijzingen, die bij de verschillen de hoofdstukken zijn aangebracht, maken al duidelijk hoeveel moeite de schrijver zich heeft gegeven ons op deze wijze Barths gehele leven, 'Karl Barths Lebenslauf' zoals de titel luidt, voor ogen te voeren. En het resultaat schijnt mij bezonder geslaagd. Na de tientallen kleinere publicaties, die in de afgelopen vijftig jaar over Barth verschenen zijn, ligt hier nu eindelijk de grote, Barths gehele leven tot in details beschrijvende biografie, voor ons. In een zodanige vorm, dat men eigenlijk met evenveel recht van een biografie van Busch als van Barths autobiografie kan spreken. Betekenis Men onderschatte de betekenis van een dergelijke uitgave niet. Hoe anders zouden wij Paulus' brieven lezen als ons in de Handelingen der Apostelen geen betrekkelijk uitvoerig overzicht van Paulus' werkzaamheid gegeven was. Hoe belangrijk zijn de Confessiones niet om ons Augustinus als mens en als denker dichterbij te brengen. Hoe betrekkelijk ver zouden wij van Lu ther gebleven zijn als we met name over zijn geestelijke ontwikkeling en zijn eerste jaren als Hervormer geen uitvoerige gegevens ter be schikking hadden gehad. Hoe be langrijk is het niet om niet alleen Calvijns werken te bestuderen, maar ons ook in zijn leven te verdiepen. Voor Kohlbrugge geldt precies hetzelfde. Het nog altijd ontbreken van een wetenschappe lijk verantwoorde Kuyperbiografie acht ik dan ook een groot gemis. Daarom ben ik bijzonder blij met deze uitgave. Van Barths leven zijn twee perioden wat beter bekend. De jaren in Safenwil. toen hij bezig was met de voorbereiding en met het schrijven van zijn commentaar op de Romeinenbrief, zijn eerste en tweede 'Römerbrdef'. En de bewo gen jaren van de Duitse Kerkstrijd, toen Barth opriep tot bezinning en door het opstellen van de Barmer Thesen temidden van de verwar ring der geesten duidelijke en krachtige leiding wist te geven. Maar de overige perioden van zijn lange leven zijn tot nu toe toch meestal sterk in de schaduw geble ven. Zijn jeugd- en studentenjaren. Zijn hulppredikerschap in Genève. De eerste jaren van zijn predikant schap in Safenwil. Zijn professo raat in Göttingen en Münster. En dan de jaren na zijn terugkeer naar Zwitserland, met name de ja ren na de tweede wereldoorlog. In de inleidingen tot de verschillende delen van zijn grote dogmatiek heeft hij wel telkens ook persoon lijke tonen aangeslagen, maar het blijft bij weinig samenhangende gegevens. Men leert er de mens Karl Barth en de christen Karl Barth toch nog maar zeer betrekke lijk uit kennen. Gesteld al, dat men al dit verspreide materiaal ook ge makkelijk ter beschikking heeft. Zeker niet minder belangrijk acht ik dit boek als een eerste inleiding tot Barths theologische oeuvre. Reeds jaren heb ik mijn studenten geadviseerd om hun eerste kennis making met Barth te laten verlo pen via de lectuur van een aantal van zijn autobiografische publica ties. Die krijgt men hier nu in rijke overvloed gepresentterd. Met tel kens ook gedeelten in kleinere let ters, waarin Eberhard Busch korte samenvattingen van Barths belang rijke werken geeft. En dit alles in zeer leesbare vorm, waarbij men minder belangrijke gedeelten ook best voorlopig wat terzijde kan la ten. Socialisme Eberhard Busch heeft uiteraard geen laatste woord gesproken. Ook Barth zelf kan wiet verwachten, dat zijn visie op allerlei gebeurtenissen de discussie daarover beëindigen zal. Toch komen hier wel belang wekkende gegevens naar voren. Ik denk hier niet in de laatste plaats aan de discussie, die enkele jaren geleden door dr. Friedrich-Wil- helm Marquardt in Berlijn is be gonnen over de vraag of Barth toch eigenlijk niet primair als socialist dient te worden verstaan, al vanaf zijn Safenwiler tijd. Men kan bij Busch nalezen hoe sterk Barth zich reeds toen voor zijn arbeiders in hun strijd voor wat meer sociale gerechtigheid heeft ingezet. Maar de visie van Marquardt wordt hier m.i. toch niet bevestigd. Uiteinde lijk ging het Barth toch niet om het socialisme, dat is althans de conclusie, waartoe de lectuur van 'Karl Barths Lebenslauf' leidt. Busch heeft zijn boek met grote innerlijke sympathie voor Barth geschreven. Hij heeft echter niet geprobeerd een heilige van hem te maken. Dat zou trouwens bij deze opzet ook moeilijk kunnen, want Barth zelf heeft deze rol nooit wil len spelen. Het werd hem natuur lijk in de loop der jaren wel duide lijk hoezeer hij met hoofd en schouders boven vrijwel al zijn col lega's uitstak, maar hij mat zichzelf aan de taak. die hem was toever trouwd en had er daarom zelf tel kens weer behoefte aan om zijn betekenis te relativeren. Dat brengt voortdurend een grote humor in zijn werk. die de lectuur niet alleen boeiend, maar ook herhaaldelijk haast vermakelijk maakt. Bijvoor beeld als we horen hoe hij. alvo rens met de behandeling van de leer van Gods Voorzienigheid in zijn dogmatiek te beginnen, eerst een uitvoerig bezoek aan de Bazelse dierentuin bracht om al die dieren die God geschapen had eerst nog eens goed te bekijken (pag. 375). Het was in die tijd waarin velen hem om zijn genuanceerde houding ten aanzien van het nieuwe com munistische regime in Hongarije fel bestreden. Dat Barth al heel spoedig begon zijn Hongaarse vrienden te waarschuwen voor een al te kritiekloze aanvaarding van de nieuwe orde maakte hij in het Westen niet bekend en kunnen we hier pas ontdekken. Cadeau Het is verleidelijk om verder te citeren. Over Barth en de R.K. Kerk, het concilie en de huidige paus. Over zijn voorbereiding voor het laatste, onvoltooid gebleven deel van zijn dogmatiek, waarvoor hij, als 73-jarige, het Nieuwe Testa ment nog eens woord voor woord van A tot Z doorlas. Over zijn laatste woord tot Emll Brunner, die hij in 1934 met een zo krachtig 'Neln' afgewezen had en nu, vlak voor Brunners heengaan, nog een broederlijke groet wilde sturen. Over Barths verhouding tot het na oorlogse Duitsland. Over het drama van liefde en vrijheid 'Leonardo van Montenuova', dat hij als 15- jarige componeerde. Over zijn af scheid van het gymnasium, waarbij hij onverbloemd verklaarde 'Al houd ik u steeds graag in ere. geen paard zal mij terug doen keren' (Du solist mir stets in Ehren sein. doch bringt kein Pferd mich mehr UIT VAN LEZERS Surinamers (3) Zouden niet veel Nederlanders emi greren naar Suriname als daar een vijfdubbele boterham te verdienen viel. Onze W.W. bindt ons nog aan Nederland. Wat zou er overblijven zonder dat, misschien een ticket? De tyd zal het leren. Tjamsweer H. J. Larkens Zionisme Israël tracht tegelijk een westerse democratie en. een kerkelijke staat te zijn. Een onmogelijke zaak. De omringende Arabische landen zijn practisch allemaal 'kerkelijke' sta ten maar geen democratieën. Het racisme wordt nog bewust en gele galiseerd in twee landen bedreven: Rhodesië en Zuid-Afrika. Vooral Zuid-Afrika maakt duidelijk dat dat niets met Zionisme te maken heeft. Zuid-Afrika is beducht voor een 'rooie gevaar', een 'roomse gevaar' en een 'joodse gevaar'. Het racisme van Zuid-Afrika is altijd duidelijk antisemitisch geweest. De anti apartheidsbewegingen zouden goed doen. zich van de dwaze uitspraak van de V.N. te distantiëren. Hun strijd voor rechtsgelijkheid in Zuid- Afrika is ook een strijd tegen het antisemitisme. Ik zeg dit zonder éni ge sympathie voor het Zionisme. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij puhlikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Baarn H. M. Matter Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redakiie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Predikanten Als voorzitter van de bond van Ne derlandse predikanten (stelt zich ten doel de behartiging van die belan gen, welke betrekking hebben op de maatschappelijke en materiële posi tie van de Nederlandse predikant in zijn ambt) voel ik mij gedrongen te reageren op uw artikel "Friese domi nees willen matiging van inkomen' (Tr/Kw van 11 nov.). Het wekt de suggestie, dat de predikanten bij zonder veel verdienen. Met name de laatste jaren zou er sprake zijn van een snelle stijging van de predi kantsinkomens. Er zijn collega's, die zich zouden generen voor het sala ris, dat ze ontvangen. Zodat menige gemeente financieel dol wordt ge draaid. Kreten willen er altijd wel in. Ik denk, dat het daarom goed is enkele exacte cijfers te noemen, zo dat ieder zelf kan beoordelen of pre dikanten zich voor hun traktement moeten schamen. Een predikant in de hoogste klasse van de Hervormde Kerk (klasse I) heeft als basis-sala ris 27.918,-. In klasse IV is dat 22.248,-. Is hij 44 jaar of ouder, dan ontvangt hij aan verhogingen maximaal 10.125,-. Maakt samen 38.043,-, resp. 32.373.-. De pre mie-compensatie die hij ontvangt gaat door naar de fiscus. De vergoe dingen voor auto, telefoon etc. zijn in vrijwel alle gevallen minder dan de werkelijk gemaakte kosten. Hij kan dan ook meestal nog een extra bedrag aftrekken voor de inkomsten belasting. Op grond van ervaring schat ik dat op f 400,-, dat bete kent een belastbaar bedrag van 34.043.- resp. 28.373.-. Voor een gezin met twee kinderen wordt dat een belasting van 6600.- resp. 4600,-. Een vrijwillige ziek teverzekering voor zo'n gezin be loopt 3000,- waarvan de kerk 1000,- vergoedt. Netto ontvangt dua de predikant in klasse I 29.443,- of 2450,- per maand. In klasse IV 25.773 of 2145.- pef maand. Enschede H. W. Colstee WINDHOEK (LWI) De anglicaanse kerk in Zuid-west-Afrika (Namibië) blijft de in 1971 uitgewezen bisschop Colin Winter als haar wettige bisschop beschouwen en Richard Wood, die het land eveneens heeft moeten verlaten, als haar hulpbisschop. Angolese kant van de grens. Enkele honderden Namibiërs trotseerden toen de grenspolitie om hun bis schop te kunnen zien. Op de onlangs gehouden synode overstemden de zwarte synodeleden een voorstel van blanke en kleurlin genafgevaardigden, om Winter en Wood niet langer als de leiders van de kerk te beschouwen en te ver vangen door mensen, 'die zich niet met politiek inlaten'. Van de zijde der zwarte afgevaar digden werd betoogd, dat de beide uitgewezen bisschoppen geleden hebben voor de gerechtigheid van de zwarte zaak in Namibië en dat men de kerk onmogelijk los kan zien van het alledaagse leven. Het feit, dat de anglicaanse kerk nu al enkele jaren bisschopsloos is, geeft problemen, vooral voor de con firmatie. In het begin van dit jaar heeft bisschop Winter voor het eerst weer confirmaties verricht, aan de De synode verwierp echter een voor stel van bisschop Winter (door mid del van een boodschap op de band overgebracht), om de lutherse bis schop Auala te vragen, bepaalde bisschoppelijke taken, zoals de con firmatie, voor zijn rekening te wil len nemen. De synode wilde hier niet aan, vanwege 'de sterke traditionele verschillen tussen de lutherse en anglicaanse liturgie'. Ook over de terrorismewet was de synode verdeeld. Zwarte synodeleden wilden afschaffing van deze wet, ter wijl blanken en kleurlingen deze als een noodzakelijk middel voor hand having van wet en orde beschouw- hinein). Maar ik moet ophouden. Het aangehaalde moge voldoende zijn om althans een eerste indruk te geven hoe menselijk Barth ge leefd én getheologiseerd heeft. Eberhard Busch heeft een prachtig cadeau op onze tafels gelegd. Har telijk dank! Prof. dr. A. J. Bronkhorst, hoogle raar in de kerkgeschiedenis van de twintigste eeuw aan de rijksuniver siteit te Utrecht, bespreekt: Eber hard Busch, Karl Barths Lebenslauf (Chr. Kaiser Verlag, 1975, München. 555 S., geb. DM 38,-). Met ruim 100 illustraties. De 15-jarige M. T. L. van Driel uit Hedel (Gdl) is zaterdag bij een ongeluk om het leven gekomen. Zij kwam met een landbouwtrekker in een sloot terecht en raakte daarbij bekneld tussen de trekker en de wal. Het meisje overleed ter plaat se. De 16-jarige scholier Simon Dijk- sterhuls uit Spijk is in het acade misch ziekenhuis in Groningen overleden aan zware verwondingen, die hij enkele uren eerder opliep bij een ongeluk in Holwierde. Het slachtoffer was met zijn bromfiets tegen de zijkant van een vrachtwa gen gebotst ALGIERS (IKI) De Franse zen deling Paul Horaïa, die sinds 10 juni in Tsjaad wordt gegijzeld door de bevrijdingsbeweging Frolinat, zal voor een volksrechtbank moeten verschijnen onder beschuldiging van samenzwering tegen het Tsjaadse volk. Dit heeft Frolinat in Algiers meegedeeld. Dominee Horala wordt ervan be schuldigd, de radiozender van zijn zending in Matadsene te hebben gebruikt voor niet-godsdaenstige uitzendingen. Hij riskeert hiervoor de doodstraf. Van een verslaggever DODEWAARD Op het baanvak Hemmen-Dodewaard Opheusden zijn wijdagnacht twee goederen treinen op elkaar gebotst, waarbij aanzienlijke schade ontstond aan spoorbaan en materieel. Het trein verkeer tussen Eist en Kesteren was tot zondagmorgen in beide richtingen gestremd, door 27 ont spoorde goederenwagons moesten worden opgetakeld en verder 150 meter vernield spoor moest worden vervangen. Om de plaats van de botsing beter te kunnen bereiken, werd zaterdag een deel van een sloot langs de spoorbaan gedempt. Over de oorzaak van het ongeluk tussen beide treinen, die kort na elkaar waren vertrokken vanuit Eist naar Rotterdam, is nog niets bekend. DRUNEN De rijkspolitie van Drunen heeft de 32-jarige J. H. uit Waalwijk aangehouden op verden king van brandstichting in een boerderij in de buurtschap Giers- bergen bij Drunen. De man heeft bekend, maar het motief van zijn daad is de politie nog niet duide lijk. De boerderij eigendom van een Drunens raadslid brandde geheel af. De schade beloopt, inclu sief de antieke inrichting, 200.000 gulden. De boerderij behóórt tot het beschermde dorpsgezicht Giers- bergen. In februari van dit jaar is eerder brand gesticht in de boerde rij. Sinds begin dit jaar is Drunen volgens een woordvoerder van de rijkspolitie geconfronteerd met een reeks van brandstichtingen. VEENDAM De bar Intiem in Veendam is door brand verwoest. De schade bedraagt een ton. UTRECHT Vijf van de zeven r.k. bisschoppen hebben een regeling goedgekeurd voor de aanstelling van leken tot pastorale werker. De goedkeuring geldt voorlopig voor drie jaar. Bisschop Simonis van Rotterdam gaat nog niet met de regeling in zee. Eerst wil hij ophel dering op enkele punten. Bisschop Gijsen van Roermond heeft zoveel bezwaren, dat hij niet achter de regeling kan staan. Nederland telt 111 teken, die na een volledige theologische opleiding officieel door een bisschop tot pas toraal werker zijn aangesteld, waarvan twintig in het bisdom Rotterdam en vier in Roermond. Zelf heeft bisschop Gijsen nooit pastorale werkers aangesteld. De basisregeling, die nu in vijf bisdommen van kracht wordt, be treft de voorwaarden van opleiding en toelating van teken tot pastoraal werker, alsook hun taak, bevoegd heden en plaats in de kerk. In Nederland bieden zich steeds meer leken aan om professioneel, als vol ledig of gedeeltelijke dagtaak, pas torale taken te vervullen. Omdat Rome echter de pastorale werker nog niet officieel heeft erkend als ambt in de kerk, weten sommige bisschoppen met hem niet goed weg. Daarbij komt de vraag over de binding aan de bisschoppen. Bisschop Simonis wil, volgens de pastorale werkers in zijn bisdom, vooral helderheid over het functio neren van deze leken en gehuwde priesters in de liturgie. Naarmate de pastorale werker een duidelijker fcaaik krijgt in de parochie, kunnen de grenzen tussen zijn werk en de typisch priesterlijke functies verva gen. Nu bestaat met de bisschop de afspraak, dat de pastorale werker slechts 'onregelmatig' mag preken. Mag hij dopen en de zieken zalven? Volgens een aantal pastorale wer kers in het Rotterdamse bisdom hangt dit vaak af van hoe het gegroeid is en in welke concrete situatie men zich bevindt. DEN HAAG Dr. E. van Raalte, journalist en Nederlands rechtsge leerde, is zondag in zijn woning in wdien Haag overleden. Kort ge"leden had hij nog een operatie onder gaan. Dr. Van Raalte is 83 jaar geworden en verwierf in zijn leven grote bekendheid als auteur van wetenschappelijke en journalistieke publikaties op het gebied van het staatsrecht en de parlementaire ge schiedenis. Hij studeerde te Leiden en promo veerde in 1917 op een dissertatie 'De minister-president'. Hij was medewerker van tal van binnen- en buitenlandse dagbladen en be kleedde vele bestuursfuncties in nationale en internationale juridis che en journalistieke organisaties. De laatste jaren, was dr. Van Raalte als medewerker verbonden aan de NRC en Het Parool. Zijn laatste gedrukte werkstuk werd gepubli ceerd in 1973 en handelde over de kabinetsformatie na de regerings crisis. Dr. Van Raalte was officier in de orde van Oranje-Nassau. UTRECHT De Utrechtse politie heeft in samenwerking met haar collega's in Zeist een bende opge rold, die het afgelopen jaar voor minstens een miljoen gulden aan kleding en cassette-recorders uit winkels heeft gestolen. Een groot, deel van de goederen is naar Suri name gestuurd. In 'totaal zijn 21 Utrechters gear resteerd. de helft van hen is in Suriname geboren. De zaak kwam aan het rollen toen de politie twee maanden geleden in Zeist drie verdachten, de 19-jarige inpakster B. E. L., de 1-4-jarige J. H. en de 28-jarige A. R op heterdaad betrapte bij een winkeldiefstal De bende opereerde meestal in groepjes van twee of meer, meestal in de stad Utrecht, maar soms ook in omliggende gemeenten ALS 't ZO MOET Vervloek een koning met zelfs niet in gedachten, spreek geen verwensing uit tegen de rijkaard zelfs niet in je slaapkamer, want de vogelen des hemels zijn in staat het uit te brengen en onze gevederde vrienden kunnen het gezegde bekend maken. (Prediker 10,20) De Prediker kan best gelijk h t maar 't is toch een afschu toestand. Als 't zo moet in menleving dan hoeft 't niet Je kunt in een bepaalde situ nie daaraan zal de Prediker vi ]inf dacht hebben, niet voorziclUf noeg moeten zijn, maar zo'n situatie onmogelijk maf sc laat staan ideaal noemen. een Niet voor niets zijn mensen stand gekomen tegen een dei ot tirannie. En waar die nog ti blij waar koningen en rijkaards 2 ha nog op die manier sacrosam in z len, dient er een eind aan men. Niet om iedereen een v - tot vervloekingen te geven,1 1S wel om een stuk gezonde e iet de leefbaarheid van onze noodzakelijke kritiek niet i ke voren af te snijden. Voor veef sen zijn 'gedachten' een troc ^>esi wijkplaats en de zekerheid dus g< slaapkamer geen afluistera bi tuur heeft althans een mi u( aan persoonlijke vrijheid. aat; Y i ing eeft lu pud he op NED. HERV. KERK Beroepen te AlblasserdamAjnkoi stra te Doornspijk: te Game ,ejf C. Schuurman te Putten. h( I-Iaa niei r st i C ers< par bel iel ij Aangenomen naar (toez.) H. Smits te Ingen. Bedankt voor Bennekom Vreemkamp te Oosterwolde Intrede te Amersfoort: (Joh. gem. t.b.v. vrijz. mod.):A. 1 Peski uit Thusis (ver.her.) Bevestigdmte Den Helder als predikant: H. J. Heemstede u da derdorp (verb. ber.). jirde: GEREF. KEFJKEN (VRIJG.) Beroepen te Oegstgeest-Lisse C. Simpelaar. kand. te Opeinde-Surhuisterveen: H. man. kand. te Zwolle. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Barneveld: J. deft te Rijssen. lopt ifte i-lei ting: rkeli tcg ■bij maa goe Angola (2) Het is moeilijk uit te maken welke eigenmachtig gevormde regering in een jonge natie het (meeste) recht heeft 'het volk' te vertegenwoordi gen. Geen wonder dat Mr. Van der Stoel ook inzake Angola de nodige reserve in acht nam. Maar Nederland zou het initiatief kunnen nemen om erkenning en steun van en aan de toekomstige regeerders te laten af hangen van een af te leggen eed of verklaring (ten overstaan van een VN-commissie?) dat ze, met inacht neming van gerechtvaardigde aan spraken van derden, het welzijn van het volk zullen nastreven, en hierin door geen enkele gegeven of ontvan gen belofte of toezegging worden be lemmerd. Dat is nog geen water dichte garantie voor een goed en on afhankelijk bestuur, maar zou toch btf de beoordeling enig houvast geven. Hengelo Joh. Luimes In het Kerkblad voor de gerefor meerde kerken van de classis Am sterdam schrijft ds. J. van Verse- veld: Een paar zich verontrust noemende collega's staan nu al enige tijd (sommigen zelfs al jaren) met hun ene been in onze kerk en met hun ander been in ja waarin eigenlijk?, waarschijnlijk in een andere (ho pelijk al bestaande) kerk. Zoiets kan niet te lang duren, ie mand kan niet al te lang op de treeplank blijven staan, dat is een veel te ongezonde situatie en daar bij; de trein moet ook weer eens verder. Zo'n overgang van de ene naar de andere kerk blijft toch eigenlijk ook wel een vrij Ingrijpen de en ernstige zaak voor de betrok kene. men moet er geen grapje van maken. Dit nu doen naar mijn mening sommigen van die kollega's wel: zij willen al of niet het toneel verla ten. maar staan zolang met de deurknop in de hand. dat de toe schouwers in de lach schieten en gaan roepen: drin of druit! Deze houding vind ik niet zo uit stekend en ik zou ook zeggen: drin of druit. kiezen of delen, haring of kuit. Wie al te lang aarzelt meent het niet, chantage moet je niet voor gewetensnood uitgeven. Want daar lijkt het veel op. op zoiets als chantage: als jullie niet doen wat ik zeg, dan ga ik weg. Geduld In het gereformeerde Centraal Weekblad schrijft dr. B. Rietveld een serie ar tikelen over de dialoog- -k. Hieruit dit citaat: t leven is in beweging. In de m, dat ik meedoe, heb ik met n en al een praktische waarheid •erd, namelijk, dat men nle- id moet vastspijkeren op wat eens gezegd of gedaan heeft, isen moeten de gelegenheid jben zich te bezinnen en van In ingeslagen weg. die hun op de duur toch niet helemaal bevalt, te rug te komen. Dat geldt in het geestelijk leven ook. En waar de menselijke natuur ook door het geestelijk leven vervlochten zit. verdient het aanbeveling niemand door te snel vermaan te dwingen tot een hard maken van eigen standpunt, tot een vervolgen van een eenmaal ingeslagen weg, tot verzet. Ik bedoel maar. dat men voor men het weet een dood-ern stige vraag heeft gemaakt tot een ordinaire prestige-kwestie. Een mens is maar een mens en ongelijk er ken je niet gauw onder dwang, ook al zou je innerlijk aan eigen gelijk toch enigszins twijfelen. Een sterke kerk kan geduldig zijn. Zij staat ook niet a priorie afwijzend tegen over de mogelijkheid, dat zij zelf verder zou kunnen komen in haar geestelijke ontwikkeling en haar gezonde reactie op een nieuwe his torische situatie, een situatie, die de ouden zó niet gekend hebben. Opgelost In het (confessionele) Hervormd Weekblad gaat dr. C. Bezemer in op de verminderde belangstelling voor herdenkingsdiensten op Hervor mingsdag: Terloops zij opgemerkt, dat zater dag 1 november, toen het lied van de week werd gezongen voor de TV. bij de inleiding de opmerking werd gemaakt, dat steeds meer protes tanten voélen voor een Allerheili gen'op 1 november. Persoonlijk ben ik nog niet zoveel van die voor standers tegengekomen, maar dat zal wel komen omdat ik kerkelijk gezien een andere richting uit loop, dan CVK/IKOR/RKK. Maar wan neer je een dergelijke opmerking hoort, vraag je Jezelf wel af, of het misschien de bedoeling ls langzaam maar zeker de dag van de kerkher vorming in te rullen tegen een prot./rJcath. Allerheiligen, waarbij mogelijk voor Luther een plaatsje ingeruimd zou kunnen worden. Dan is de zaak oecumenisch aardig op gelost. Op maat In de (gereformeerde) Friese Kerk bode schrijft ds. L. H. Kwast over 'de tirannie der adressaten': Mensen van onze tijd luisteren of ze het willen of niet heel anders dan hun voorouders van vijf of tien eeuwen geleden. Want de mensen van onze tijd zijn mondig geworden. Ze zijn zich van hun eigen bestaan, hun idealen, hun voorstellingen, hun verwachtingen zó bewust geworden dat ze van zichzelf niet meer kunnen afzien. Hun identiteit staat tegenover de identiteit van het Evangelie van Christus. Ze hebben er de aller grootste moeite mee. wanneer dat Evangelie hun in de rede valt. Ze komen met hun vragen bij de Schrift in plaats dat ze omge keerd zich door de Schrift laten ondervragen. Ze kunnen zich nau welijks voorstellen dat de Schrift hun wel eens heel andere dingen zeggen wil dan zij willen horen. En dan ligt het voor de hand om van de prediking te verlangen dat ze met onszelf, met onze ervaring en onze beleving in de pas blijft. Hier regeert het Woord van God niet meer over de geadresseerden, maar hier regeren de geadresseerden over het Woord van God en zijn uitleg ging. Om met Karl Barth te spre ken:' Hier beschikken mensen over het Woord Gods. De Boodschap wordt op maat gesneden! Dat gevaar is des te groter naarma te een recente uitlating van prof. C. Veenhof de werkelijkheid meer nabij komt: 'De kennis van de bijbel is onder ons volk. óók onder de kerkmensen, globaal genomen uiterst gering'. Kinderboeken l\ Niemand hoeft meer problei hebben met het bezig houd kinderen, want Het nieuwe T?9\ tjesboek van Ingrid Kotter t== (uitgave Callenbach, NiikertA blz., 24,50)driehonderd sp< knutseltjes, toverkunstjes, r 1/JJI en grapjes voor binnen en gegroepeerd voor alle tijden jaar, en wat belangrijk is der dat er duur materiaal vooW fï is, dat op de kritieke momen J V niet voorhanden is. Minigi maken, door een briefkaart l J lampionnen, slingers, maske ken, schooltasestafette, schat bos, toveren met lucifers, i ov ruiken, landje veroveren, i net mag-ik-reizen, hoe je van een pot een zonnewijzer kan mak dachten lezen, lepelgevecht paar tips voor de herfst uit uitputtelijke boek: muizei eikels maken, klitten vangei gertje op rolschaatsen, aar stempels, bontgekleurde herf! BB ren eerst tussen kranten pei iüjj er dan op karton herfstschl *"':i van maken: rood-groene mu milies in bruingele bootjes, h 'wie weet nog hoe je een baan moet maken? alleen de en de hel hoeven er wat ons niet bij, al zal er wel een syi achter liggen, Jakob, hinken zijn heup van de hel naar de I - Wereldgebedsdag 1976. derdagen ter voorbereiding: dag 18 november half elfl Geertekerk in Utrecht en (fl voor jongeren) zaterdag 22 T ber tien uur tot half vier I Open Hof, Karei de Grotelaf venter. In beide gevallen 1 van de liturgie en achter^' formatie over Mexico, waa: turgie werd samengesteld. 05206-1714 (b.g.g. 1376). Mensen tot hun recht lal men. Studiedag recreatiep donderdag 20 november vier uur in Het Grote Bos 1 bergen nun.v. drs. M. Bos! dr. F. O. van Gennep. Evangelisatie-arbeid. Jol conferentie van het ICCO contact, vrijdagavond 21 nol tot maandagmorgen 24 nol in De Rokende Turf te SlJ nun.v. o.a. Kommer Groei* h evangelist te Antwerpen. 020-229397.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2