Rigoletto' gaf reden
ot vergeten en vergeven
Grandioos spektakel
van studio Feng Long
ISRAEL COMITÉ
NEDERLAND
li\
uil
ÖJ
Emmylou Harris met
Hot Band in de Rai
fnW
■p
Pierre Bayleprijs
voor drie critici
Eigenlijk hoort „Wikken en Wegen"
in elke boekenkast thuis.
Naast Havank en de Bos Atlas.
ïpodendans
knappe
diegie
„Wikken en Wegen''een Amro pocket
voor iedereen die wel 'tis geld overhoudt.
j;(
Sprookjesachtige gewaden
Moerdijkbrug krijgt
op 20 maart zijn
eerste nieuwe stuk
Alimentatie omhoog
WARUTERDAG 15 NOVEMBER 1975
BINNENLAND - KUNST
TROUW/KWARTET 9
door Willem Jan Martin
AMSTERDAM - Op dezelfde plaats (het RAI-Congrescentrum)
waar de 'young executives' al menige Dag Van Het Management
zullen hebben gevierd, konden afgelopen donderdagavond een dikke
duizend muziekfreaks hun hart ophalen aan een gebeurtenis, die
ongetwijfeld met het gepaste plechtige lettertype zal worden bijge
schreven in de boekhouding van de vaderlandse popgeschiedenis:
het optreden van de breekbare zangeres Emmylou Harris plus de
begeleidende Hot Band.
dei„
vel
rvoa
voer
ge;
Vmsfc l
5 dui
oor Adr. Hager
elan;
korte CHEVENINGEN De Nederlandse Operastichting had aan het publiek nog wat goed te maken na
1 e magere Rigoletto-voorstellingen in het nabije verleden. Donderdagavond gaf men de eerste herop-
erh tering van deze Verdi-opera in het Scheveningse Circustheater en er is nu alle reden dat verleden
zo
ing,
En
selei
e ei
.taal
en,
die
uik
Derksen in de titelrol van 'Rigoletto'
Emmylou is in deze streken een be
trekkelijk onbekend fenomeen. Van
haar merg en been doorsnijdende vo
calen kon voor het eerst kennis wor
den genomen via de elpee GP van de
country-gigant Gram Parsons. Behal
ve GP resulteerde de perfecte sa
menwerking in een het vorig jaar
verschenen langspeler genaamd Grie
vous Angel, en het is vooral deze
plaat geweest die onze heldin, zeker
in trans-atlantische country-kringen,
de waardering beozrgde, die haar
krachtens haar prestaties toekwam.
Emmylou, op haar beurt, wist de ge
staag groeiende erkenning te hono
reren met een werkstuk (Pieces Of
The Sky), dat naar alle waarschijn
lijkheid moeiteloos de jaarprijs gaat
binnenhalen en haar bovendien een
geduchte positie verschafte binnen de
oplevende vrouwenbeweging in de
popgelederen.
Met al deze prachtmuziek ongetwij
feld op een bijzonder plaatsje in de
vergeven en te vergeten.
e leiding had men opgedragen aan
Dhumil Gregor, een dirigent die van
anten, beter gezegd van de materie
"17 pera weet. Behoudens een enkele in-
nking, veroorzaakt door te trage
impi, zoals bijv. aan het eind van het
IV, irde tafe eel, was er sprake van
fanning, er werd gewerkt naar cli-
reten axen. Het Radio Philharmonisch
rdtrw rkest was over het algemeen een
'^ic isemble, waarop men kon rekenen
p n zekerheid in de orkestbak is nu
signa nmaal een belangrijke voorwaarde
a d van eeen geslaagde opvoering te
mnen spreken. Op het podium wist
tact lm met Verdi ook goed weg. De re-
ingej e van Ulrich Brecht was opnieuw
einva igestudeerd door Jan Bouwes, en al
eld.ee rerden er enkele passages wat al te
erk aangezet en te melodramatisch
een z m aard gemaakt Rigoletto is een
I guur die zich daarvoor dankbaar
Bra ent het gebodene wist zeker te
tetzc »eien. Meer nog dan dat, steunend
'oedi de muziek van Verdi, die regel-
i zulicht het muzikale hart raakt, was
frlen icces bij voorbaat verzekerd. Succes
i it dan ook niet uitbleef: de kassa's
er d nkelden totdat de zaal uitverkocht
>P t as en de ontroering vond een uit-
is eg in enthousiast handgeklap,
zieke
angrijpend
eklap voor Jan Derksen die van de
heeft gemaakt, qua vocaliteit en qua
spel. Een knappe prestatie waarmee
hij zijn internationale naam heeft
waargemaakt. Vittorio Terranova is
een tenor van het zuiverste Italiaan
se water. De partij van de hertog was
bij hem in goede handen, zijn stem is
a.h.w. gemaakt voor deze glansrijke
rol. Dirigent Gregor bracht uit Praag
mee de sopraan Jana Jonasovame
voor de Gilda-partij. Niet altijd even
sterk en overtuigend, zeker niet in de
aanvang. Op zich wel een prettige
kennismaking, doch een die men ge
neigd is spoedig te vergeten.
Nog enkele namen uit deze voorstel
ling: Ton Haenen, Sophia van Santen
en Elise Galama, passend in het goe
de geheel.
Deze Rigoletto gaat enkele (ongetwij
feld succesvolle) voorstellingen tege
moet: nog eenmaal in Scheveningen,
nl. hedenavond, in Rotterdam 17 no
vember, in Amsterdam 19, 23, 24 en
26 november in Utrecht en 28 novem
ber in Eindhoven.
platenkast, kon er voor de enkele
honderden tellende Harris-aanhang
donderdagavond natuurlijk maar bij
zonder weinig fout gaan. Het zou de
feiten anderzijds echter ontoelaat
baar forceren, als we het optreden
van Emmylou Harris en The Hot
Band alleen daarom uitermate ge
slaagd zouden noemen. Daarvoor was
er inhoudelijk te veel aan dg hand.
In de eerste plaats natuurlijk dankzij
Emmylou zelf: met name in de lang
zamer en introverter stukken werd
regelmatig een intensiteit bereikt,
waartegen elk rationeel verweer het
moest afleggen, en overgave aan he
vige middenrifwerkingen zodoende
het noodzakelijk resultaat was.
Aan de andere kant was ook in de
zes man sterke Hot Band een onge
hoorde portie kwaliteit verzameld,
die vooral tot uitdrukking kwam in
de sprankelende piano-riedels van
Glen D. Hardin, ooit bij Elvis Presley
op de loonlijst evenals James Burton
met zijn staccato gitaarsoli, en de
zeer frekwent meer dan gevoelige
manipulaties van de chroomstalen
buis door steelgitarist Hank de Vito.
Daar kon uiteindelijk ook Jerry Rio-
pelle niet tegen op, ondanks het feit,
dat deze hier eveneen minder beken
de jongeman de gangbare voorpro-
grama-praktijken aardig te kijk zette
met een uitstekende, vrij herfstig re
pertoire in het teken van de bezin
ning.
ROTTERDAM Ernst Vermeulen,
Jac Heijer en Carel Blotkamp hebben
de Pierre Bayle Prijs toegekend ge
kregen. De prijs wordt jaarlijks door
de Rotterdamse Kunststichting toe
gekend aan iemand die in de dag- of
weekblad journalistiek werkzaam is
op een van de zeven terreinen van
kunst. Toneel en muziek zijn door
omstandigheden in 1973 en 1974 daar
voor niet aan de beurt gekomen. Van
daar de drievoudige toekennen aan
muziekcriticus Vermeulen, toneelcri
ticus Heijer en beeldende kunstcriti
cus Blotkamp. De prijs, die bestaat uit
een penning en een geldbedrag is ge
noemd naar de Franse filosoof en cri
ticus die vaq 1681 tot 1706 in Rotter
dam werkzaam was.
Advertentie
telrol een aangrijpend gebeuren
zich
H
jdïï00r André Rutten
3t9,
N
59
1NHEM Ger Thijs heeft bij de
neelgroep Theater voor het kleine
heater aan de Rijn' één voorstelling
maakt van Strindbergs 'Dodendans
en II" 1900), waarvan in Neder-
nd alleen de eerste verschillende
Jdlen gespeeld is: de bittere haat
land *ussen een man en een vrouw,
g renlang wonend op een eiland, dat
aanst or man' die kaptein is, lijkt te
3ans]orden getiraniseerd. In de tweede
idendans wordt dat thema verder
gewerkt, ook in de dochter van dat
btpaar en haar neef met diens va-
die ook in Dodendans één al een
in de relatie tussen man en vrouw
ipeeld heeft,
lijksei :r Thijs heeft zich hoofdzakelijk op
geconcentreerd maar daarin een
posé gebouwd uit I en er ook een
prke condensering op toegepast, het
ttste op grond van de overweging,
t alles niet meer, zoals in Strind-
rgs tijd, hoeft te worden uitge-
uwd. Het resultaat blijkt zeer fas-
lerend: al de relaties, die in het ge-
g zyn, worden verrassend helder
winnen aan spanning. Dat is ook
danken aan de perfecte wijze
'arop het onder regie van Ger Thijs
onen een bewonderenswaardig de-
r en in costuums van Hep van Delft
speeld wordt door Bernhard Droog,
my de Lange, Ton Kuyl, Nettie
anken en Rob Fruithof.
speelvlak is een ovaal, waarop
1 tapijt, de stijlmeubelen en het
yale gordijn, dat de achterwand
rmt, roomblank zijn. Dat levert een
rgvuidige milieu-tekening op,
tl 'arbinnen ook zeer zorgvuldig, met
°te innerlijke intensiteit en met so
re uiterlijke middelen de verschil-
mex e figuren overtuigend en boeiend
'en krijgen.
'vallend zijn de stiltes, waarin Ger
;t 0®ijs de scènes laat eindigen voor het
"t langzaam dooft: zij veroorzaken
1 grote spanning, die de zaal adem-
Js houdt.
nieuw een bewijs dat Ger Thys een
lerst bekwaam regisseur is.
De Amro heeft 'n pocket samengesteld,
die gaat over de pure essenties van beleggen.
Of noem 't bezitsvorming. Of gewoon
wegleggen.
En omdat bijna iedereen daar op één
of andere manier aan doét, verdient dit
nieuwe boekje in elk huis een ereplaats.
Want wie niet al z'n geld opmaakt,
die staat voor 'n keus
uit alternatieven.
Wat te doen met
't resterende bedrag?
Op een spaar
rekening zetten en
welke dan? Of liever
in'n eigen huis
investeren? Of aan
'n levensverzekering
bouwen? Of aandelen
kopen? Of zelfs goud?
Niemand anders
dan uzelf kan die keus
maken. Door alle
voor- en nadelen van
de diverse
mogelijkheden af te
wegen. Door naar de
waardevastheid te
kijken. En de fiscale
kant En de opneembaarheid. En in
hoeverre je er verstand van moet hebben.
En zo voort.
Dat is een hele klus, waar u best wat
hulp bij kunt gebruiken.
De pocket die deze hulp biedt heet
„Wikken en Wegen - De verstandige
opbouw van 'n financiële reserve". Alle
belangrijke mogelijkheden
hebben er hun eigen hoofdstuk
in. En worden steeds gevolgd
door 'n vaste rij criteria, welke
u de kans geven om precies
de plus- en minpunten op te
stellen. Zodat u na die
persoonlijke interpretaties
tot een gemotiveerde
beslissing kunt komen.
Stap een dezer dagen
even een Amro Bank
binnen, leg f 1,50 op
de balie en vertrek
met 'n boekje dat tot
nu toe
nergens
te koop
was.
fff pHj*
"IS j'ï1" "airs1
"Tjji -
door Annemarie Lücker
AMSTERDAM Een maal per jaar toont Fong Leng haar collectie
sprookjesachtige gewaden aan een select publiek. Vorig jaar vond er
een ware hapening plaats in het van Goch-museum, dit keer was de
fraaie gerestaureerde Ronde Lutherse Kerk in Amsterdam het décor.
Het waren taferelen zoals zich ieder
seizoen in Parijs voordoen tijdens de
show van de Japanner Kenzo, waar
bij geroepen, geschreeuwd en geduwd
wordt door mensen, die persé naar
binnen willen en waar iedere kaart
streng gecontroleerd wordt. Zelfs Ma-
tliilde en haar coterie ontkwamen
niet aan het eindeloze wachten voor
de ingang, samen met een voor Ne
derlandse begrippen ongekend mo
dieus uitgedost publiek.
Dat de show uiteindelijk ruim een
Marokkanen stoppen
hongerstaking in
Amsterdamse kerk
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De honderd 'ille
gale' Marokkanen in de Amster
damse Mozes en Aarooikerk stoppen
vanavond met hun hongerstaking.
Na toezeggingen van staatssecreta
ris Zeevalking (justitie), dat de le
galisatiemaatregelen voor de hon
gerstakers soepel toegepast zullen
worden Werd an d'e kerk aan het
Waterlooplein deze beslissing geno
men.
Een commissie van ambtenaren
van de ministeries van justitie en
sociale zaken zal zich speciaal met
de honderd Marokkanen gaan bezig
houden. Zijn er dan nog mensen,
die niet in aanmerking kunnen ko
men voor een verblijfsvergunning,
dan moeten zij binnen veertien da
gen het land uit zijn.
De Marokkanen blijven voorlopig
wel fin de Mozes en Aaronkerk,
omdat zij bang zijn voor arresta
ties. Vorige week vrijdag waren zij
fin hongerstaking gegaan om zo een
generaal pardon af te dwingen voor
alle in ons land verblijvende illega
le gastarbeiders.
Staatssecretaris Zeevalking heeft
hen echter laten weten, dat daar
geen sprake van kon zijn, omdat
het parlement met grote meerder
heid de legalisatiemaatregel had
goedgekeurd.
Van een onzer verslaggevers
DORDRECHT Rijkswaterstaat
gaat de eerste van de tien nieuwe
overspanningen van de Moerdijkbrug
op zaterdag 20 maart plaatsen. Dat
gebeurt met gebruikmaking van de
getijdenwerking. Onmiddellijk nadat
een oude overspanning is verwij
derd wordt een nieuw brugdeel inge
varen.
De brug wordt hiervoor een etmaal
afgesloten, namelijk van zaterdag
ochtend zes tot zondagochtend zes
uur. De operatie zal in de jaren 1976,
1977, 1978 negen maal op dezelfde
wijze worden herhaald en wel op
tijdstippen met tussenpozen van on
geveer drie maanden. De meest
noordelijke en zuidelijke overspan
ningen komen het laatst aan de beurt
in verband met de nogal gecompli
ceerde aanpassing van de landhoof-
den. Door deze werkmethode heeft
het drukke verkeer op de route
Noord-Zuid de minste last van de
vernieuwing van de Moerdijkbrug.
Tijdens de stremming wordt het
doorgaande verkeer aan beide zijden
van de brug verwezen naar omlei
dingsroutes over andere rijkswegen.
Onderzocht wordt of het nodig is
voor fietsers en bromfietsers een
pontveer in te stellen.
uur later begon vond niemand verve
lend; er viel genoeg te zien en te luis
teren in de tot de nok toe gevulde
kerk. Zelden was „tout Amsterdam"
zo compleet aanwezig, men struikelde
ongeveer over de filmsterren, zangers
(waaronder de Engelse Cleo Lane),
acteurs en modemensen. Fotografen
waren druk in de weer om iedereen
met iedereen op de plaat te krijgen.
Vanonder een gedrapeerde cyclaam-
kleurige baldakijn verschenen beur
telings Fong Leng en vier modellen
die continu dansend, afwisselend in
getogen, uitdagend of in trance, bege
leid door keiharde jazz en soul, een
brok uur theater brachten.
De kleren van Fong Leng zijn niet
zomaar kleren om te dragen, het zijn
creaties om te tonen en om zeer zelf
bewust in te bewegen. Een paar na
men en sferen die opkomen bij het
vergelijkingen zoeken zijn Fellini,
Beardsley en 'Pierrot'. Zyde, leer en
voile worden zelden onbewerkt gela
ten. De voille is geplisseerd, het leer
bestikt en opgewerkt met applicaties'
rozetten' pailletten en ornamenten,
ïiz }3ui ^tisagjoop 2{hba si apftz ap
ver en gouddraad in prachtige vloei
ende patronen. Als bloembladeren
geschulpte en geplisseerde randen ko
men aan staande kragen, aan mou
wen op schouders, waardoor het
accent op de bovenpartij ligt. De
bloemenlijn, de smalel stengel van
onderen, naar boven toe uitwaaierend
in een bloeiende bloem, vormde deN
inspiratiebron bij deze collectie.
satijn,of een kakafonie van alles door
elkaar, het liefst nog bestikt en be
werkt.
Fong Leng laat veel pofbroeken zien,,
soms zitten er zelfs kleine uitgewerk
te bloemblaadjes onder aan deze
broeken. De rechte geplisseerde rok
ken hebben veealal een horizontale
accentuering in de vorm van ragfijn
pailettenband over buik en heup.
Het handwerk aan deze collectie is
overweldigend, niets wordt overge
slagen. Ieder ontwerp is een kunst
werk,, waar niets aan het toeval lijkt
overgelaten. Dat het team van de
Studio Fong Leng een hecht groepje
is bleek aan het slot van deze spec
taculaire show, toen iedereen gedu
rende de enorme ovaties uitbundig
meedanste.
DEN HAAG Per 1 januari zullen
de alimentatie-uitkeringen met 13
procent worden verhoogd. Deze ver
hoging geldt voor alle alimentaties,
of ze nu door de rechter zijn vast
gesteld, of onderling overeengeko
men.
Als men het met de verhoging niet
eens is, kunnen partijen zelf tot een
andere overeenkomst komen. Het is
namelijk toegestaan dat slechts een
deel van de verhoging wordt doorge
voerd, of zelfs helemaal geen ver
hoging plaatsvindt. Kunnen partijen
het niet eens worden, dan kunnen
zij een uitspraak van de rechter
vragen.
Hooggesloten
Meterslange bedrukte voile, vaak
verwerkt in hooggesloten gewaden,
laten het blote lyf bij het bewegen
doorschemeren. Voeringen zijn net zo
overdadig versierd en bewerkt als de
buitenzijde, bij het lopen waaieren
de praaljassen wijd open. Kleuren
worden in overvloed gebruikt, geel
Slachtoffer heroïne
AMSTSERDAM In een kraakpand
aan de Vosmaerstraat in Amsterdam
heeft de politie gisteren het lichaam
aangetroffen van de 20-jarige Oos
tenrijkse student Walter Koch uit
Wiener-Neustadt. Naast hem lagen
een injectiespuit, een lepeltje en een
hoeveelheid heroïne. De Oosten
rijker bleek door een overdosis he
roïne om het leven te zijn gekomen.
(Advertentie)
De Algemene Vergadering der Verenigde Naties heeft het uit de Jo
denvervolgingen ontstane Zionisme tot racisme verklaard. Deze
nieuwe aanval in de rug van het reeds zo bedreigde ISRAEL, onder
streept de wenselijkheid dat allen die hun solidariteit met Israël daad
werkelijk willen betuigen, zich organiseren.
Na de Jom Kippoeroorlog zijn wij begonnen de solidariteit met Israël
in ons volk te bundelen in het Israël Comité Nederland, dat met wetti
ge acties telkens als Israël wordt belaagd. PROTESTEERT en wettige
acties voert. Het Israel Comité Nederland zond reeds vóór de stem
ming van de Ver. Naties telegrammen naar de UNO en de Nederlandse
Overheid.
Thans is er wederom een duidelijke aanleiding voor talrijke Israëlsym-
pathisanten zich niet langer afzijdig te houden!
Noodzakelijk is: gebundelde solidariteit met ISRAEL
uit alle gezindten in het steeds actieve nationale IS
RAEL COMITÉ NEDERLAND.
Meldt u nu aan als lid van het.
ISRAEL COMITÉ NEDERLAND,
bij het ICN-bureau. postbus 1072 te Leidsendam.
Min. contributie 10.per jaar; jongeren tot 21 jaar min. 2,50.
Voor contributie en giften: giro 3190896 t.n.v. penningmeester ICN te
Zwijndrecht.
Nadere inlichtingen: drs J. v. Barneveld, Postbus 160, Doorn, tel.
03430-5030.
Contactblad op aanvrage verkrijgbaar bij postbus 1072, Leidsendam.