e „Ikzoek vooral verhalen over mensen Dimensie in het christelijk denken" Amerika wordt te zwart gemaakt 1PAG15 NOVEMBER 1975 BINNENLAND TROUW/KWARTET 17 sde maandelijkse pagina Signalement is ge- an de abonnees van deze krant. De gesprekken zijn iska Dresselhuys, Huib Goudriaan en Jan Sloothaak, ikening is van Len Munnik. ,Als man en kinderen 's lorgens het huis uit zijn, uik ik in de krant," zegt levrouw A. Hanegraaf- an Es, die Trouw vooral /aardeert om de „verha- m over mensen" en het erkelijk nieuws, levrouw Hanegraaf (40), uisvrouw en moeder van ier kinderen in de leeftijd an elf tot achttien jaar, ou- erlinge in de hervormde erk, woont in Eerbeek bij peldoorn. Het gezin leest touw nu een half jaar en aarnaast een regionaal lad voor het plaatselijke ieuws. Uit ons gesprek lijkt al gauw dat mevrouw anegraaf de krant ziet als en mogelijkheid voor huis- rouwen als zijzelf, of voor oor ziekte aan huis gebon- en mensen, om een uit- icht te hebben op de sa- ïenleving. Of onze krant eze functie goed vervult? beantwoordt deze vraag evestigend, maar niet kri- ekloos. levrouw- Hanegraaf: „In e eerste plaats wil ik zeg- dat Trouw een goeie rant is, die ons toen we en landelijk blad wilden aan lezen van verschil- inde kanten werd aanbe- olen. Ik heb geen vergelij- ingsmateriaal, omdat ik een andere landelijke bla- en lees, maar ik vind in iuw heel veel dingen, die ie interesseren. Dat zijn Doral artikelen over men- ;n en niet zozeer het .evensstijl Onderwerpen, die me inte- isseren en die ook regel- latig door Trouw worden ïlicht, zijn de vleesloze moeten we minder ee6 gaan eten? de mi- euvervuiling, de voeding de zogenaamde Nieuwe ïvensstijl. Het kerkelijk ieuws en ook de stukjes an de heer Klei waardeer z bijzonder. Ik vind het iet erg dat Klei wel eens de raak steekt met bepaalde irschijnselen in de kerke- ke wereld. Ik hoef niet al- id mijn eigen zienswijze te zen. Ik vind eigenlijk dat rouw nog te veel tegemoet )mt aan de zienswijze van E:ers: je kunt pas je blik imen door kennis te n van dingen waar je J et niét mee eens bent." levrouw Hanegraaf acht levensbeschouwelijk iet gebonden aan een be- aalde politieke partij. Ze lat haar keuze bij de ver- iezingen afhangen van het program en van de uitvoe ring hiervan. Ze wil liever niet vertellen op welke poli tieke partijen ze in de loop der jaren heeft gestemd, maar licht toe: „De partij van mijn keuze moet vooral veel doen voor de ontwikke lingslanden en voor groe pen en personen, die het moeilijk hebben. Zo heeft de stellingname van Aan- tjes onlangs op het CDA- congres mij bijzonder aangesproken." Overigens komt ze er wel voor uit, niet bepaald geïnteress eerd te zijn in het partijpolitie ke gebeuren. „Ik lees de ru briek „brieven van lezers" graag, maar al die CDA-brie- ven heb ik overgeslagen". Me vrouw Hanegraaf leest ook de commentaren in de krant „haast nooit". „Mijn man wel, het lijkt me dat vooral mannen deze rubriek lezen. Zoals.ik al vertelde, zoek ik in de krant naar verhalen over mensen. Ik zou bij voorbeeld meer willen lezen over het leven van een wijkverpleegster of over de leidster van een bureau voor gezinsverzorging. Ik zou meer in de krant willen zien over de natuurgeneeswijze, over men sen in gevangenissen, over hoe een gezin de werkloos heid van de man ondergaat. U verwacht dus van Trouw meer artikelen over alge meen-menselijke problemen, zoals dat heet? „Ja, er is bij voorbeeld op het ogenblik veel discussie over het samenwonen van jonge mensen zonder getrouwd te zijn. Over deze jonge mensen en ook over de buitenlandse arbeiders in ons land zijn wij - en ik noem uitdrukkelijk me zelf er ook bij geneigd veel vooroordelen te hebben. Door voorlichting zou de krant hier iets aan kunnen doen. iVerder heb ik als kritiek op Trouw, en op andere dagbla den ook, dat er teveel sport in staat, met name 's maandags. Wat de kerkpagina betreft, zou ik meer willen lezen over het gemeenteleven; bij voor beeld hoe een gemeente in Friesland reilt en zeilt. Mijn dochters hebben als kritiek dat Trouw te weinig kunst brengt, vooral te weinig thea ter-premières; de filmrecen sies zijn fijn, maar dat kan best wat meer. Vindt mevrouw Hanegraaf een christelijke krant nodig? „Ja, een van de argumenten voor een christelijke krant is, dat bij het wegvallen van de christelijke pers we geen nieuws meer over het kerkelijk en christelijk organisatieleven zouden krijgen." Door lezersonderzoeken weten we wel zo'n beetje in welke hoek onze vaste afnemers zit ten, maar de dagelijkse post bezorgt ons toch telkens weer aanzienlijke verrassingen. Niet zozeer vanwege een reactie zus van „links" of een ingezonden brief zo van „rechts", want we zijn er allang aan gewend dat we naar aanlei ding van een en 't zelfde commentaar van de één te horen krijgen dat we „de zoveelste knie val doen voor Den Uyl en zijn rooie kameraden" en van de ander een krachtige aansporing „ein delijk eens op te houden met dat zuinige ge schrijf over het kabinet" <de citaten zijn authen tiek). De verrassingen liggen meer in de denkbeel den die lezers omtrent onze verrichtingen koesteren. Bij velen leeft de gedachte dat wij al vorens aan de arbeid te gaan een alternatief soort avondwijding houden, waarop wij de ver hitte koppen bij elkaar steken teneinde vast te stellen wie we nu de volgende dag weer eens een loer zullen draaien. We kunnen de lezer verzekeren dat wij deze gewoonte, hoe aantrek kelijk misschien, er niet op na houden. We krijgen nogal eens het verwijt van te weinig frivool te zijn. En inderdaad, we vormen een ernstig volkje, dat snel de waarschuwende wijsvinger omhoog steekt. Nu komt dat vooral hiervandaan dat wij proberen door zorgvuldige berichtgeving en belichting van het nieuws bij te dragen tot de meningsvorming, hetgeen vol strekt iets anders is dan uit tè zijn op een vrien delijk gemiddelde van wat de lezers denken. Anderzijds: ais we eens voorzichtigjes op de luchtige toer gaan, staan er steevast mensen gereed om ons van zulk een pad af te houden. En nog is ons getob daarover niet ten einde of iemand pakt ons bij de lurven met het verwijt dat we aan sportverdwazing doen, en dat terwijl onze sportredactie treurend door het leven gaat omdat zij aanzienlijk minder ruimte ter be schikking heeft dan zij bij andere ochtendbla den zou hebben. Een ander teer punt vormen de moeilijke woorden, want: wat is een moeilijk woord? Een poos terug was „polarisatie" een vreemd woord en sloofden wij ons uit met toe lichtende zinnen tussen haakjes, maar dat is nu overbodig. Sportliefhebbers begrijpen direct wat „penalty" beduidt, maar misschien niet wat „transcendentie" betekent, terwijl liefhebbers van theologie daarmee geen moeite hebben. Intussen zijn deze regels niet bedoeld om onze zorgen uit te stallen, maar om een paar hierbij geplaatste gesprekken met lezers aan te kondi gen. Deze zijn gehouden om elkaar beter te le ren kennen. „Elkaar" wat slaat op de lezers on derling en op de verhouding tussen redactie en lezers. Dit is, dunkt ons, nodig en nuttig. Niet om straks almaar mooi weer te gaan spelen, maar wel om te verhinderen dat in elke wolk als eens mans hand een donderbui wordt gezien. „Trouw geeft ergens wel voldoende informatie. Dat wel. Maar als je de krant uit hebt, krijg je toch het gevoel dat je het „net op de rand gehaald hebt". Jaap van Amstel (49). maatschappelijk werker, wil in zijn flat woning in Amsterdam- Noord wel wat kwijt over die krant, die hij een tijdlang 'spuugzat' is geweest. Zijn oorspronkelijke sym pathie voor het illegale blad Trouw verdween na de oor log allengs. Hij was actief hervormd kerklid en sym pathiseerde met de PvdA. Via de doorbraak de evan gelische waarden inbren gen in de politiek, dat was het helemaal. Trouw ging echter helemaal mee op de eng christelijke toer. God wou dit en God Vond dat Dat had niets meer te ma ken met het bijbrengen van noties over het bijbelse den ken, toegepast in het leven van alledag. Nee. de door braak was het toch echt wel. Het hoefde niet alle maal zo specifiek christelijk te zijn. Ommezwaai Jaap van Amstel herkent zich de laatste tijd weer wat beter in Trouw. De omme zwaai in de kwestie Nieuw- Guinea van wijlen dr J. A. H. J. S. Bruins Slot, AR-Ka- merlid en hoofdredacteur van Trouw, was de start van een nieuwe periode. In de krant was al eerder zichtbaar, wat nu zo sterk naar voren komt in de poli tiek van mr W. Aantjes: de koppeling van het evangeli sche denken aan het opko men voor de ondervoeden en de onderdrukten. Bruins Slot was één van de wegbe reiders naar deze nieuwe di mensie in de christelijke po litiek. Toch houdt Jaap van Amstel zijn grieven. Als je in het welzijnswerk iets wilt bereiken, stap je niet naar een christelijk politicus, maar naar iemand van de PvdA of de PPR. De grote stuwkracht van de PvdA heeft een geweldige voor uitgang gebracht op het ge bied van het welzijn. Een materiële vooruitgang, waar je blij mee moet zijn. Maar Van Amstel mist iets, een dimensie. Welzijn is méér dan een materiële ver betering, het heeft óók en vooral te maken met de re latie tussen mensen. De koppeling tussen die twee is mogelijk binnen het christe lijke denken. In zijn werk als maatschappelijk werker merkt Van Amstel steeds weer, hoe belangrijk juist dit element is. „Maar als er iets is dat we willen berei ken, blijven we naar de PvdA-jongens lopen. Men sen van de AR. CHU en KVP blijven op een af stand". Doordouwen In Trouw vind je die goede dimensie van een stuk christelijk denken terug in de manier waarop het nieuws wordt gebracht, vooral het buitenlandse nieuws. Het binnenlandse nieuws blijft oppervlakki ger. De goede bedoelingen zijn er wel, maar het nieuws wordt onvoldoende onder bouwd. Daardoor krijg ik dat gevoel dat ik het net op de rand gehaald heb. Het staat er net wel ergens in. Trouw geeft wel aardig wat achtergrondinformatie en ook wel goed maar net niet helemaal. Als ik een grief tegen Trouw heb. dan is het dat er niet vordt doorgedouwd. Trouw geeft dingen vaak alleen maar aan. Er zou ook meer gelet kun nen worden op de plaats van belangrijke artikelen en de kop erboven. Trouw is wél bij de tijd, maar je ziet het er soms niet aan. Sommige verhalen zijn ook wat oubollig, die plaats ik in de Joop Doderer-sfeer. Maar ik begrijp dat er le zers zijn die dat soort ver halen graag lezen, al hoeft het voor mij niet. Ik zou ook nog iets willen zeggen over de koppen. Je merkt dat de mensen vooral de koppen lezen. Voor men sen waar ik kom als maat schappelijk werker zijn koppen vaak angstwek kend. Ze hebben een opja gend effect. En er zijn be paalde kranten die daar op uit zijn. Als ik Trouw schat, dan zeg ik, de krant is niet van een elite, maar toch wel een beetje voornaam. Ik denk ook dat de mensen dat wel willen. Maar je moet de krant natuurlijk wel bij de mensen brengen en zorgen dat je beschaafd zijn niet afstandelijk is. Ook onder de sociaal lagere niveaus zitten veel eenvoudige christelijke mensen, maar er is een grote onbekend heid met wat Trouw biedt. 1 van 1945 af is de nu 1-jarige gepensioneerde jksambtenaar T. Mui- er uit Den Haag op "rouw geabonneerd. En", zegt hij, „er moe- in wel vreselijke dingen, ebeuren, wil ik die rant ooit opzeggen". Hij eeft er best af en toe fat bezorgingsmoeilijk- eden voor over, wat en ïinder plaatselijk ieuws en zelfs regelma- een bepaalde ergernis ver wat er allemaal in lie krant staat. „Ik ben 'eel te blij, dat er nog een andelij k protestants- hristelijk dagblad is'" egt hij. /al ie heer Mulder was tot secretaris van de Voe- ingsraad. Als jongen noest hij na twee jaar fULO van school af, toen ijn vader stierf. Daarna 'olgde een hele serie baan- ies en twee jaar werkloos- 'eid in de crisisjaren. Hij is ereformeerd. stemt AR. is etrouwd en heeft vier vol gassen kinderen, die alle- na?l de deur uit zijn. Ver der is hij lid van de NCRV en vroeger vóór een hart infarct hem tot een rusti ger leven dwong ook ac tief als ouderling. Dat laat ste heeft hij, tot zijn grote spijt moeten opgeven. „Ik kan niet meer zoveel, daar moet je verschrikkelijk aan wennen. Ik ben veel gauwer moe, moet 's middags rus ten en kan niet meer lang achter elkaar lezen. Dat zijn zo van die dingen waarmee je moet leren leven", zegt hij. Kritiek Maar om terug te komen op de krant: hij moet eerlijk zeggen, dat hij de laatste tijd nogal kritiek heeft op wat daarin geschreven wordt. Onlangs pakte hij de pen en schreef een brief aan de hoofdredacteur met een aantal bijgevoegde knipsels (uit het Centraal Weekblad) die aangaven hoe het wél zou moeten. Zijn voornaamste kritiek komt erop neer. dat hij in Trouw vaak te weinig het. wat hij noemt „principieel protestantse geluid" hoort doorklinken, met name in de hoofdartikelen. Na deze brief aan de hoofd redactie volgt ons gesprek voor deze pagina, waarop lezers aan het woord ko men. Wanneer ik eenmaal zit en voorzien ben van een kop warme chocola en een koekje, blijkt dat de heer Mulder zich goed op deze ontmoeting heeft voorbe reid. Hij haalt een papier te voorschijn, waarop hij alle positieve en negatieve op merkingen over Trouw heeft samengevat en wat kranten, waarin volgens hem duidelijk „linkse" en naar zijn mening dus ver keerde, koppen staan. Hij voert het gesprek overigens liever zonder steeds weer in al die spullen te kijken. „U laat mij maar praten en straks kijk ik wel of ik alle punten gehad heb", zegt hij. Om dan maar met het zwaarste punt van kritiek te beginnen: de hoofdartike len ademen niet genoeg een christelijke geest. Hoe dat zo. vragen we ..Nou kijk. toen een paar jaar geleden Tamminga hoofdredacteur werd, ver wachtte ik nog dat de krant nu wat duidelijker, pretti ger naar de rechtse kant zou gaan". „Rechts?" „Nee, dat is niet goed uitgedrukt, de woor den Jinks" en „rechts" ge bruik ik liever niet, want daar kan ik eigenlijk niet mee uit de voeten. Ik bedoel eigenlijk, dat ik hoopte dat er nog een duidelijker posi tief christelijk geluid zou spreken uit de commenta ren. Ja, zo moet ik het zeg gen, dat is wat ik bedoel. Die verwachting is niet uit gekomen". Wij vragen dan maar eens om een voorbeeld. Vuile was „Ja, ik heb een paar goeie voorbeelden bij de hand. Neem nou hoe er in Trouw over Amerika wordt ge schreven. Er wordt, vind ik, te kritisch en te ondank baar over Amerika geschre ven. In jullie krant wordt heel openlijk en eerlijk op de vuile was van Amerika ingegaan en die vuile was is er zeker, dat geloof ik heus wel. Maar dat er aan de an dere kant. achter het IJze ren Gordijn nog een veel vuilere was is, daar zwijgen jullie over. Amerika hangt die vuile was tenminste bui ten, ze zijn daar zo open en democratisch, dat zoiets kan, maar in Rusland en in de andere Oostbloklanden houden ze hun schande lie ver binnenshuis en ik vind dat Trouw daar te gemak kelijk aan voorbijgaat. Wanneer de krant weer eens schrijft over een of an der spionageschandaal van de CIA, dat er zeker zal zijn, dat ontken ik heus niet, zou ze tegelijk eens moeten schrijven wat Rusland op dat gebied presteert. Door dit soort schrijverij wordt de mentaliteit in ons land eenzijdig beïnvloed en reken maar, dat de commu nisten daar plezier in heb ben. Die hebben de tijd, die wachten rustig af hoe zich hier in het westen de gees ten langzaam richten naar hun ideeën. De journalist moet weten, wat hij doet. Natuurlijk hoeft hij geen nieuws uit Amerika te ver zwijgen. maar hij moet het niet altijd, zonder meer. zon der een vergelijking te trek ken met Rusland, doorge ven. Dat is onverstandig en onverantwoord, want het I speelt de communisten in de kaart. Ik vraag eerlijk heid van de journalist En dan kunnen jullie wel zeg gen „ja, maar, het is toch bekend dat er in Rusland van alles mis is, dat vinden wij ook, maar dat is geen nieuws en wat er in Ameri ka boven water komt, is wel nieuws", dan vind ik het toch nog onverantwoord om alleen maar dat zoge naamde nieuws uit Ameri ka in de krant te zetten. Ik wil niet beweren, dat zulk nieuws niet in de krant moet, maar dan moet er een goed hoofdartikel tegen over staan", meent de heer Mulder. Weerwoord Een ander punt van kritiek: „Ik vind in Trouw veel te weinig weerwoord op al die harde acties en bezettingen van tegenwoordig. Iedereen dreigt tegenwoordig maar met harde acties: de vak bonden, de schippers, de boeren, de vrachtwagen chauffeurs en ga zo maar door. En ze bereiken daar mee dan ook nog wat ze wil len. We leven hier in Neder land in een land van recht en orde, waar iedereen op een andere dan een geweld dadige manier zijn recht kan krijgen. We hebben hier een rechtsstaat met een parlement en we kunnen hier vreedzaam, keurig on der begeleiding van de poli tie notabene, demonstreren. Wat dan: harde acties? Zo dra er met dit soort geweld dadige zaken gedreigd wordt, ben ik niet meer thuis. Op deze manier zijn we op een weg, die eindigt in chaos en dictatuur. Het recht hoort bij de overheid en niet bij allerlei groepen mensen, die het in eigen hand nemen. Ik lees hier over veel te weinig in de hoofdartikelen van Trouw." aldus de heer Mul der, die elke dag het eerst de commentaren in de krant leest („die vind ik het belangrijkst in een krant"), daarna het kerknieuws (dat hij in Trouw uitstekend en zeer veelzijdig vindt) en dan de rest. „Eigenlijk lees ik de hele krant van a tot z. Ik vind het, ondanks alles een reuzekrant, alleen duurt het soms zo lang, voordat ik hém uit heb, zoveel staat er in." Wij vragen hem of hij, ge zien zijn kritiek, nooit de neiging gevoeld heeft, een andere krant, bijvoorbeeld het Reformatorisch Dag blad te gaan lezen? „Nee, daar heb ik nooit eni ge neiging toe gevoeld, net zomin als om me bij de EO aan te sluiten. Ik heb die krant wel eens een paar keer bij vrienden gelezen. Maar die staat me helemaal niet aan, veel te eenzijdig. Ze winden zich daar nog op over theologische leerstel lingen. die allang achter haald zijn. Nee, net zoals bij de EO: ik vind dat ze er oog kleppen op hebben voor de hedendaagse werkelijk heid, die heel wat gecompli ceerder is, dan ze je daar willen laten geloven." Dus toch nog een tevreden eind aan ons gesprek, waar na de heer Mulder mij een buskaart, waarop nog een rit zit, in de hand duwt („dan hoeft u geen kaartje te kopen zometeen") en mij naar de bushalte brengt. Wanneer de bus wegrijdt, zwaait hij mij nog hartelijk ■illllllllll 11 ■■KHBBEMEMJpOiMMIlflMl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17