Van der Leeuw en de neutralen Raad van Kerken: kwart miljoen gulden ter bestrijding racisme VJ Vandaa Groet aan kerken in Suriname 1 'Bezittelijk voornaamwoord uit liedboek' Waarom praten ANC en PAC niet mee? Zaak-Kuitert op gereformeerde synode Israël helpen met staats leningen ar Geen ander pauskeuze 5 V „Ik ben hier bij de Amro net Spaar Plus gaan sparen. Nu krijg ik ó'AVo, zonder vastzetten. Alleen als je wat opneemt, betaal je daarover 1% terug. Maar ik kom niet zo gauw aan m'n reserve- r ïtje, dus dat zit wel goed. Koppiekoppie,hè?" VRIJDAG 14 NOVEMBER 1975 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET door A. J. Klei In Groningen herdenken ze vandaag professor dr. G. van der Leeuw omdat het vijfentwintig jaar geleden is dat hij stierf. Toen ik hier over bericht ontving, keek ik even vreemd op: een zilveren over- lijdensjubileum.dat is, zacht gezegd, enigszins ongebruikelijk. Maar ik kan er heel goed inkomen dat er mensen zijn die graag een gelegenheid zoeken om de verdiensten van deze bijzondere man, deze 'dienaar van God en hoogleraar te Groningen', nog eens naar voren te halen. Van der Leeuw is, denk ik, de laatste geleerde geweest die veréérd werd, door vakmensen en door leken. Een paar jaar na de oorlog maakte ik in Naarden een uitvoering van Bach's Hohe Messe mee. Op de terugweg zat, tot Amersfoort, professor Van der Leeuw bij mij in de coupé. Ik kende hem niet persoonlijk, ik durfde hem niet aan te spreken en schutterde wat onhandig met zijn boekje over de Hohe Messe dat ik bij me had, maar thuis vertelde ik opgetogen dat Van der Leeuw schuin tegenover me had gezeten in de trein: hij reisde ook derde! Deze laatste bijzonderheid droeg weer bij tot mijn verering. Zó iemand gewoon op een houten bank. Nu is professor Van der Leeuw voor mij niet direct de internationaal be faamde godsdienstfenomenoloog en godsdiensthistoricus en ook niet de latere minister van onderwijs. Hij kwam dichter in de buurt met zijn 'Wegen en grenzen' (over de verhou ding van religie en kunst), maar hij is en blijft voor mij vooral de man van 'Balans van het christendom' en 'Balans van Nederland'. Deze glas helder en meeslepend geschreven boekjes heb ik kort na de bevrijding gretig gelezen en herlezen en als ik in een sombere conversatie over geestelijke boosheden een woord kan laten vallen dat niet alleen fleurig is maar ook nog een beetje verstandig, is dit te danken aan mijn vlijtige lec tuur van die beide geschriften. 'Balans van het christendom' had hij in november 1940 geschreven. Na de oorlog kreeg het zijn grote versprei ding. Van der Leeuw tekent hierin het vermageringsproces van het chris tendom, dat verslapt was tot 'een krachteloze vroomheid naast het eigenlijke leven der mensheid om: een karakterloos, nog flauw aan een kerk herinnerend zaaltje naast de fabriek en het station en het kan toorgebouw'. Maar, zo kon hij er in de druk van 1946 aan toevoegen, het christendom dat onverschilligheid en vrijblijvende waardering als dagelijks brood toegeworpen had gekregen, had nu zijn vijanden en daarmee zich zelf leren kennen. Van der Leeuw zag in zijn getuigende analyse (hij ging akkoord met deze aanduiding van zijn boekje) een nieuwe weg. En in 'Balans van Nederland' is hij bezig geweest met de vraag waar, speciaal met betrekking tot de vaderlandse situatie, die weg begint en waarheen hij leidt. Later heb ik nog eens een bundel op stellen van Van der Leeuw op de G. van der Leeuw kop getikt. Ik heb dat boek niet bij me, maar ik kan uit het hoofd de geestige opmerking citeren die hij maakt in een verhaal over het huwe lijk: je denkt nog steeds gelijk over Dostojewski en Ravel, maar het eerste verschil begint met de vraag of het gehakt al of niet met uitjes moet worden toebereid.Verder merkte ik dat Van der Leeuw ook alles afwist van detectiveromans. Maar meer nog dan zijn kennis en zijn geest bewonder ik zijn kunst om 'n brede schare in de vruchten daar van te laten delen: die kleinere wer ken zijn volstrekt klaar en toeganke lijk, zonder enig vertoon van ge leerdheid (ik denk: juist omdat ze rusten op grote geleerdheid) en tege lijk zonder enige neiging tot neerbui gende vereenvoudiging. Nog steeds verwijs ik iemand die snel een be paalde wijsgerige stroming moet kun nen typeren, naar bladzij zoveel van 'Balans van het christendom'. Ik weet eigenlijk maar één man die na Van der Leeuw deze bijzondere kunst van mededeelzaamheid verstaat: de gere formeerde professor Kuitert, lees zijn 'Zonder geloof vaart niemand wel' daar maar eens op na. Ik had het zojuist over geestelijke boosheden. Daartoe behoort wat we vertrossing noemen: die vadsig- vriendelijke vrijblijvendheid waar mee je alle kanten uitkunt maar waarbij je toch het liefst lekker op je stoel blijft zitten. Van der Leeuw kende die aanduiding niet, maar wel het verschijnsel. Hij had het, in 'Ba lans van Nederland' over 'de neutra len' en ik wil tot slot een paar frag menten doorgeven van wat hij over de neutralen zegt: Doch de toeziende bourgeoisie be staat volstrekt niet allen uit intellec- tueelen. Men vindt de vrij blijvende houding onder alle klassen en beroe pen van onze maatschappij, ook bij den kleinen burger en vaak bij den boer; zelfs wel bij den arbeider, hoe wel niet zeer vaak. Leven en laten leven (maar geenszins onbesproken laten leven), is hier de leus. Mijn leven is mijn zaak en ik richt het zooveel mogelijk op mijn manier in. Met U heb ik niets te maken en U niet met mij, als wij tenminste niet toevallig familie van elkaar zijn. Wat U gelooft, moet U zelf weten, en wat ik er voor staatkundige meeningen op na houdt, is mijn zaak. Maar het is gemakkelijker er in het geheel geen geprononceerde overtuigingen op na te houden. Men kan met ieder een eindje meepraten: in het Heils leger is 'ook veel goeds' en de toe standen in de arbeiderswereld maken veel socialisme begrijpelijk. Maar men moet niet te ver gaan. Niet 'dwe pen'. En zich vooral niet vastleggen. Al deze lieden komen in het koffie huis met dien echt Nederlandschen naam: 'Café Neutraal' te Amsterdam. Het is maar jammer, dat het in den oorlogstijd een N.S.B.-centrum was. De toeziende bourgeoisie zou ons bij na verzoenen met haar contrast en noodzakelijk complement. Ik ten minste begin voor een 'vrijgesteld' arbeidersleider, voor een actieven Jeruel-zendeling en voor een be moeiziek ouderling-op-huisbezoek te gevoelen, wanneer ik lang naar de neutralen heb gekeken. Maar het bestaan van de neutrale zone is niettemin voor ons volk een pest. Dat wordt ons duidelijk, wan neer wij zien naar die sfeer, waarin de neutraliteit oppermachtig heerscht, en die zoo geweldig breed is: ae sfeer van sport, bioscoop, pers van het genre Telegraaf en De Courant- Het Nieuws van den Dag, radio van het genre A.V.R.O. Ik heb nooit veel gevoeld voor de N.C.R.V., KiR.O. of V.A.R.A.; maar ik heb ze toch honderdmaal liever dan het neutrale radiogif, dat ons volk jarenlang is ingespoten: slechte smaakbedervende muziek (met als cultureelen zondendelger het Con certgebouworkest!), zoutelooze en platte humor, algemeene cultuur praatjes zonder karakter. En daarbij maakten onze kinderen hun werk en waschten onze huismoeders kopjes om! Een eindelooze jazz-dreun en een algemeen vrij blijvend geleuter, ziedaar de neutrale radio-sfeer Cdie trouwens aan den 'sectarischen' om roep ook niet vreemd was) Van een onzer redacteuren AMERSFOORT Met dertien tegen vier stemmen heeft de raad van kerken zich geschaard ach ter de aanbeveling, dat de raad en de hierbij aangesloten kerken honderdduizend dollar (263.000 gulden) storten in het speciaal fonds van de wereldraad van kerken ter bestrijding van het racisme. Het is de bedoeling van de raad. dat de ledenkerken hiervoor hun alge mene middelen aanspreken en niet een beroep doen op speciale bijdra gen of collecten. Dit om tot uitdruk king te brengen, dat het bij steun aan het speciaal fonds niet gaat om hulp, maar om werkelijke herverdeling van macht. Deze aanbeveling van de raad van kerken doorkruist de gedragslijn, die thans in de hervormde kerk en de gereformeerde kerken gebruikelijk is ten aanzien van de geldwerving voor het speciaal fonds. Het breed mode- ramen van de hervormde kerk. dat twee weken geleden juist besloot tot een nieuwe actie in deze kerk voor het fonds, koos daarbij uitdrukkelijk voor een vrijwillige actie. De over weging daarbij was, dat het niet juist zou zijn uit algemene middelen een bedrag beschikbaar te stellen gezien de vragen, die bij vele kerkleden le ven ten aanzien van dit fonds. De aanbeveling van de raad van ker ken is vervat in 'Bevrijding als op dracht van de kerken', een beleids advies dat aan de raad van kerken is uitgebracht door zijn sectie inter nationale zaken. Met dezelfde stem verhouding (13 tegen 4) aanvaardde de raad van kerken dit advies in geest en hoofdzaak en nam hij de aanbeveling over, dat vanuit de raad een commissie voor rassenvraagstuk ken wordt gevormd. Deze commissie zou de raad met na me van dienst kunnen zijn bij diens medewerking aan het programma ter bestrijding van het racisme en het speciaal fonds van de wereldraad. Unaniem achtte de raad van kerken het noodzakelijk, dat de wereldraad voortdurend aandacht besteedt aan de problemen van gewapend geweld als middel tot verandering en dat de wereldraad zijn stellingname jegens onderdrukten, die tot gewapend ver zet zijn overgegaan, steeds opnieuw toetst. De raad van kerken heeft voorts een werkgroep in het leven geroepen, die zal coördineren bij het vaststellen en uitvoeren van het beleid van de kerken betreffende het geestelijk en maatschappelijk welzijn van de Su- rinamers in Nederland. De werkgroep zal haar aandacht bij zonder richten op de geestelijke be geleiding van de Surinamers en de sociale dienstverlening van de ker ken, wat inhoudt dat de parochies en kerkelijke gemeenten wordt gewezen op hun verantwoordelijkheid in de zen. De werkgroep zal zich ook bezig houden met de moeilijkheden van de Surinaamse jeugd in ons land en met de overheid overleggen inzake haar beleid ten aanzien van de Surinaam se minderheid in onze samenleving. In de werkgroep zijn benoemd ds. A. Dronkers (herv.), dr. J. Hendriks (geref.), ds. P. Jansen (evang. broe- dergem.), ds. J. Legêne (evang broe- dergem.), pater J. Rijk (r.k.) en ds. J. van Veen (herv.). AMERSFOORT De raad van kerken in Nederland heeft bij ge legenheid van de onafhankelijk heidsverklaring van Suriname het 'comité van christelijke kerken' in dat land de volgende brief gezon den: 'De raad van kerken in Nederland groet u allen, die u vanuit uw ker ken vertegenwoordigt, zeer harte lijk aan de vooravond van de onaf hankelijkheid van uw land. 25 no vember 1975 betekent niet alleen voor de bevolking van Suriname in haar geheel, maar zeker ook voor u als kerken een keerpunt van groot gewicht in de geschiedenis. U hebt immers door de prediking van het evangelie, de opbouw van uw gemeenten en parochies en uw ar beid op sociaal gebied deels onbe wust en deels bewust medegewerkt aan de geestelijke voorbereiding van dit ogenblik. Wij zijn ons er pijnlijk van bewust, dat de inzet hiervoor van de Nederlandse ker ken een magere afbetaling was op de schuld die christelijk Nederland in de loop van de eeuwen jegens Suriname en zijn bewoners op zich heeft geladen. Op grond van het evangelie van verzoening en vernieuwing door Je zus Christus, Heer der wereld, ho pen wij oprecht dat de kerken van Suriname en de kerken van Neder land, ook in de nieuwe staatkundi ge verhouding, met elkaar verbon den zullen blijven. Te midden van de bange onzeker heid bij zovelen en de verdeeldheid op zo velerlei gebied, is Christus' kerk geroepen Hem te verkondigen, die bevrijdt en verenigt. Wij bid den voor en met u, dat de Heer u kracht en wijsheid zal schenken om met woord en daad moedig deze taak te vervullen tot opbouw en eenwording van uw volk. Dankbaar stellen wij vast "dat onze oproep aan de Nederlandse kerken, een open oog te hebben voor de problemen van de Surinamers in Nederland, goede weerklank begint te vinden. Ook wordt reeds in vele gemeenten en parochies positief gereageerd op ons verzoek om de uit uw kerken afkomstige leden te bezoeken en hen uit te nodigen deel te nemen aan het leven van de plaatselijke kerken. Wij beloven dat het welzijn van de Surinamers in Nederland ons blijvend ter harte zal gaan. Wij verzoeken u onze groeten, ge lukwensen en zegenbede over te willen brengen aan uw gemeenten en parochies. Wij gedenken u in onze voorbede en vragen u ons te willen gedenken. Door het geloof in Christus met u verbonden, groet u de raad van kerken in Nederland.' UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de liaam van de schrijver vermeld. Marineschepen Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ds. F. J. Dun te Hummelo wil, dat het be zittelijk voornaamwoord bij de Godsnaam ('HEER' of 'HERE' als weergave van het Hebreeuwse JHVH) uit het Liedboek voor de kerken ge schrapt wordt. Als lid van de hervormde synode heeft hij een motie ingediend, waarin er bij de commissie voor het kerklied op aangedrongen wordt, deze woorden bij een nieuwe druk of een revisie te vervangen. Zijn motie toelichtend zegt ds. Dun, dat hij twaalf plaat sen in de nieuwe psalmberij ming gevonden heeft, waarin het woord HEER/HERE (met hoofdletters gedrukt om te onderstrepen dat het de weergave is van de godsnaam JHVH) voorafgegaan wordt door 'mijn', 'onze' of dergelij ke. Hij noemt dit 'een onmo gelijke zaak'. 'De naam JHVH, zelfs in het door de traditie geadelde woord HEER of HERE, kan niet met 'mijn' of 'onze' wor den verbonden. De Godsnaam kan zelfs niet in weergave in bezit genomen worden door mij of ons of wie dan ook,' aldus ds. Dun. Er is volgens hem geen enkele vertaling of berijming, waarin dit voor komt, behalve die in het Lied boek. Het betreft onder meer Psalm 9:5, 40:7, 121:1 en 146:1. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Pedaktle: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle Tel. 05200-17030. Postbus 3. Angola-comité In een kommentaar gaat de redactie van Trouw in de krant van dinsdag 11 november in op het probleem An gola en op de advertentie van het Angola-comité, waarin het comité zijn vertrouwen uitspreekt in de be vrijdingsbeweging MPLA. De re dactie schrijft dat het voor Angola het beste zou zijn, indien er in An gola een regering van de drie bewe gingen zou komen 'hoe onwaar schijnlijk dat op dit ogenblik ook lijkt'. Inderdaad is de kans dat het tot een dergelijke oplossing komt zeer klein. Maar ook in dat geval ziet het Angola-comité de MPLA als de organisatie die het meest bij kan dragen aan de opbouw van het nieu we Angola, omdat deze beweging de rijke bodemschatten van het land ten goede wil laten komen van de arme bevolking van Angola, omdat de MPLA een nationaal karakter heeft en niet aan een bepaalde stam gebonden is, en omdat de MPLA over een goed kader beschikt dat heeft bewezen het land te kunnen regeren. Maar het is onjuist alleen een politiek te hebben voor het ge val er in Angola iets zeer onwaar schijnlijks gebeurt. De kwestie-An gola is te zeer geïnternat'onalv^erci de belangen die op h"t «p-*! zijn te groot. Maar ook in d- t ~r val ve-dion* de **t»T a r>' Dat wilden we tot u'M grtn in onz Ik lees dat minister Vredeling met zijn Duitse collega Leber de moge lijkheid besproken heeft dat Neder land een deel van de Duitse marine overneemt (stuivertje wisselen). Nederland let op uw zaak! Wanneer deze voornemens van bovengenoem de minister een feit zouden worden en als plan uitgevoerd, zou dat Ne derland op geweldig grote kosten komen in deze tijd waarin reeds een miljardentekort is. Waar moeten die gelden vandaan komen? Voor die standaard fregatten die 225 miljoen per stuk kosten, 18 stuks dus 18 maal 25 is 4050 miljoen. En dat in een tijd waarin zoveel te kort is en er honderdduizenden werklozen zijn die toch ook gesteund moeten wor den. Ik zou minister Vredeling wil len aanraden: bezint eer gij begint! Zorg dat g'ons volk niet aan Duits land bindt. Kairos tot synode: Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De werkgroep Kai ros heeft eeii brief aan de gerefor meerde synode geschreven. Daarin betreurt Kairos het, dat de synode bij het beraad over voortzetting van de steun aan het anti-racisme-pro- gram van de wereldraad, komende woensdag in Lunteren, geen ver tegenwoordigers van de zwarte be vrijdingsbewegingen heeft betrokken. De synode mist daarmee een kans, om een dialoog te bewerken tussen hen en vertegenwoordigers van de blanke Nederduitse gereformeerde kerk. Volgens Kairos is het ultima tum, dat de NK kerk aan de gerefor meerde kerken in Nederland gesteld heeft (uit het PCR, of anders verbre ken wij de banden met jullie) het uiteindelijk gevolg van vertekende beeldvorming in blank Zuid-Afrika over doel en werwijze van de zware emancipatiebewegingen (ANC en PAC). De ontwikkelingen hebben de blan ken in Zuid-Afrika reeds gedwongen hun louter negatieve voorstellingen van het Freümo in Mozambique en de bevrijdingsbewegingen in Rhode- sië te herzien. 'Is dit niet de tijd om blank Zuid-Afrika erop te wijzen, dat het ook een gevaarlijke politieke ver gissing is ANC en PAC te blijven beschouwen als organisaties, die slechts terreur en geweld tot doel hebben? En ligt het niet op de weg van de gereformeerde kerken in Ne derland, die een organisatie als het ANC steunen, om toe te werken naar een klimaat, waarin eventueel buiten Zuid-Afrika eindelijk de dialoog kan ontstaan tussen leidende figuren in blanke kring en leiders van de be vrijdingsbewegingen?' aldus de brief van Kairos, die ondertekend is door o.a. prof. dr. J. Verkuyl. UTRECHT De gereformeerde synode zal zich volgende week don derdag de gehele dag bezig houden met binnengekomen bezwaarschrif ten tegen prof. dr. H.'M. Kuitert en zijn positie als pre-adviseur van de synode. De recent ingekomen be zwaarschriften tegen de VU-hoogle- raar hebben vooral betrekking op zijn publikatie 'Zonder geloof vaart hiemand wel'. De synode vergadert van dinsdag tot en met zaterdag. Dinsdag ko men zendingszaken aan de orde, woensdag spreekt de synode, zoals gemeld, over de steun aan het we reldraadprogramma tot bestrijding van het racisme en de verhouding met de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika. De kwestie Zuid-Afrika en Kuitert worden eventueel vrijdag en zaterdag nog verder besproken. Verder is de vrij dag gewijd aan diverse kleinere za ken en de zaterdag aan het diaco naat. (ADVERTENTIE) Ede F. Bruyn Gebedsverhoring Wat toch een gebedsverhoring was dat, de bevrijding van de heer Her- rema, laten wij allen dat toch op merken en ter harte nemen. God laat nooit een bidder staan; de he melse Vader heeft goede gaven voor wie Hem daarom bidden. Ja, geach te heer Herrema, bijna in alle ker ken is voor uw bevrijding uit uw gijzeling gebeden, ook in vele gezin nen is voor u geneden. En nu ook werd zondag in de kerken voo. u^% be vrij..; g g j.. :,en li ie TE GEMAKKELIJK Drs. A. Kamer Geref. L voor Overijssel etc. vrij lil maakt het zich wel erg lijk als hij allerlei gangbar en begrippen uit geschrift! roepen van maatschr.pp! geerde groepen onder hetl cialistisch woordenboek' ol treme wijze gaat verklarei oppassen, zegt hij, want a met terreur alles wat de sche beweging een voet i 'In hetsocialistisch jarj mens pas gelukkig als f dat wil zeggen: vrij van i die hem vervreemden vai luk'. Is dat in het evangel! Hij gaat verder: 'Daarom arbeider tegenover de werk hem uitbuit; daarom staar tegenover ouders, die gi hen uitoefenen: daarom staatsburgers tegenover heid. die gezag uitoefent', den de uitbuitende werk ouders even gemakkelijk ofelev lelii soc erv il a. van AMSTERDAM Zeven en dertig vooraanstaande hervormden hebben alle plaatselijke kerksraden aange spoord, Iraël daadwerkelijk te steu nen door deel te nemen aan Israëli sche staatsleningen. De 37 hebben het oog op dé 'State of Israel bonds', waarvan de inkomsten ingevolge de Israëlische wet inte graal voor de financiering van de ontwikkelingsbegroting worden ge bruikt. Het is dus uitgesloten, zo wordt in de brief aan de kerkeraden verduidelijkt, dat dit geld direct of indirect gebruikt wordt voor de aan schaf van militair materieel. Tot de 37 behoren onder meer prof. dr. J. J. Buskes en ds. A. A. Spijker boer. 'Zolang Israël geen vrede heeft kunnen sluiten met de Arabische staten en de Palestijnen, en zolang het geen normale diplomatieke be trekkingen heeft kunnen aanknopen, wordt het in zijn bestaan bedreigd. Voor ons een reden te meer om na te gaan, hoe we Israël kunnen bij staan.' schrijven zij. gesteld. Niet de ouders die maltraiteren, maar gewoo die gezag uitoefenen. Hier ja drs. Kamer het zich zo g( omdat hij inderdaad voofc1*' extreme inzichten onder laat doorgaan voor hèt soc standpunt. Wat zou hij en,, wanneer iemand op deze sectarisch-christelijke inzie *le de doen doorgaan voor vt SeJ vrijgemaakte met allerlei bedoelt? Iedereen kan de den zelf bedenken. Een nuanceerd met andersdenl !e£ gesprek trachten te komei voorshands zinvoller dan janboerefluitjes voorlichtii laai jva in ku dse eer NED. HERV. KERK Beroepen te Werkendam L. Ravesloot te Oostermeei dr. C. A. Tukker te KamerU Afscheid van Schoonebeek ber te Veenendaal (Sola tengew. wijkgem. i.w.); i G. J. Rebel, ber. te Weesp: mer-CompascuumH. E. len, ber. te Echteld. Intrede te Vuursche: H. Ji uit Stad aan 't Haringvliet kum: A. A. Bos uit Vlaarc Woudenberg: J. H. Vlijm muiden; te Amersfoort: I Peski uit Thusis (Zw.); A. W. Berkhof, kand. uit ten. Bevestiging te Den Held Hemstede uit Leiderdorp. GEREF. KERKEN Beroepen te Gauw: H. kand. te Terzooi, die dit beifc*] aangenomen. Intrede te Urk: W. Fee Leek; te Bakkeveen: H. kand. uit 't Harde. GEREF. KERKEN (VRIJG, Beroepen te Damwoude-Di n' van den Berg te Nieuwleusc jng Intrede te Emmen: P. van pa Spakenburg-Zuid; te Oldi Veldman, kand. uit Kampei GEREF. KERKEN (VRIJG. Beroepen te Zwolle (3e p k s. m. Dalfsen): D. K. Smit dingen. GEREF. GEM. Bedankt voor Tholen, Den en Amsterdam-N: J. van 1 Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van IJmuiden: Beek, ber. te Baarn. Intrede op 21 november te A. Bakker te Onstwedde. <h Di Jurb oter litie et o IJ b cha£ loor linie iffer lens Ku ROME (CIC, Reuter) >p d< keuze blijft het exclusie ien van het college van gem 120) kardinalen. Dit blijk Ier i apostolische constitutie 1 pontifici eligendo', die pat gisteren heeft gepubliceerd'^ tekent, dat ondanks tienp bisschoppen alles bij blijft. geei il: ir k: Het tweede Vaticaans cor ;eha de mede verantwoordelij kbjin de bisschoppen in het bes de kerk sterk onderstreept liet het Vaticaan naar aU van allerlei geruchten wi de voorschriften over de reeds geruime tijd in stud Het plan van de paus voorzitters van bisschopj renties tot het kiescolleg laten, zou geleid hebben dreigen met aftreden dooif1 rijke curiekardinalen. 1973 kondigde de paus eei ming van het kiescollege a zei hij ook, dat het in ovei A ming met de geschiedenis kardinalencollege en met sen van het laatste conc :p wanneer de vijftien leder raad van de bisschopp zouden deelnemen aan de Het nu verschenen paus creet sluit de bisschoppen, kardinaal zijn, nadrukkelij pauskeuze uit. Zo wordt zegd. dat wanneer een overlijden tijdens een o een bisschoppensynode ell ling van die kant om de te beïnvloeden 'nietig en hee dat lel)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2