Voorlopige
visie op
Nairobi
1
Fondswerving Youth for Christ
'Bijbel keurt raciale
huwelijken niet af
Meeste belangstelling voor belijdenisvragen
President Amin
wil de zondag
afschaffen
Engelse kardinaal
Heenan overledenM
Geen priestertekort Paus doet beroept»
in Malawi
Onze adressen
Kaapse synode van NG kerk:
BREINBREKERS
'Wijkverpleegster en
huisarts werken
niet goed samen'
Dr. Buskes en Punch
op Libanezen
Geref. Urk dreig
met verbreken
van kerkverband^;
Conferenties*
'Vandaag' wijdt
nummer aan Naif1
et
WOENSDAG 12 NOVEMBER 1975
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTET
KAMPALA (Kathpress) Presi
dent Idi Amin van Oeganda wil de
zondag als rustdag afschaffen. Vol
gens een mededeling van het mi
nisterie van godsdienstige zaken
wil de president de vrijdag als rust
dag invoeren. Hij komt hiermee
tegemoet aan de islamieten in Oe
ganda. die de vrijdag als rustdag
beschouwen. Amin is zelf ook isla
miet. Twee derde deel van de be
volking van Oeganda is christelijk.
Islamitisch is niet meer dan tien
tot vijftien procent.
(El
LONDEN Kardinaal John He$
aartsbisschop van Westminst*
geestelijk leider van vier mil
rooms-katholieken in Groot-Brl
nië, is aan een hartkwaal overli
Hij werd zeventig jaar.
Heenan stond bekend als theolo
conservatief. Op het Vaticaans
cilie kwam hij in botsing met ks.
lieken van de avant-garde ovt
kwestie van het kerkelijk gezs^*
discipline. Over anti-conceptl 1
abortus had hij een duidelijktfl
ning. Tegelijk betrachtte hij J
praktische benadering van de p
men grote openheid, met nam
aanzien van de oecumene en de i
schappelijke problemen van zijn an
en van de wereld.
■(EN
door prof. dr. K. Runia
Cartoon van Len Munnik in de onlangs verschenen Nairobi-krant.
Naar aanleiding van de verschijning van het boekje 'Eenheid door bevrijding' heeft de redaktie mij
gevraagd mijn 'hoop, verwachting en vrees' omtrent de komende assemblee eens op papier te zetten.
Ik vind dat nog al wat! Ieder die enigszins op de hoogte is met de ontwikkeling van de wereldraad
en zich verdiept heeft in zijn publikaties, weet dat het een zeer complexe zaak is. Vandaar ook de na
drukkelijke plaats van het woordje 'voorlopig' in de titel van dit artikel.
Dat geldt trouwens ook van het ge
noemde boekje dat een stuk bezin
ning aanbiedt op de onderwerpen die
in Nairobi aan de orde zullen komen.
Na de inleiding door dr. A. H. van
den Heuvel volgen zes bijdragen
over de zes sekties van Nairobi.
Prof. dr. H. Berkhof schrijft over
'Chrstus belijden vandaag'; prof.
dr. H. A. M. Fiolet over Voorwaar
den voor eenheid'; prof. Verkuyl
over "Eenheid tot gemeenschap' (de
dialoog met mensen van andere
godsdiensten en ideologieën)drs.
T. M. Gilhuis over 'Opvoeding tot be
vrijding en gemeenschap'; dr. H.
M. de Lange over "Bevrijding door
gerechtigheid; en drs. J. J. ter Laak
over Sstructuren van onrecht en
strijd voor de bevrijding'.
Uiteraard dragen ook deze opstellen
een voorlopig karakter. Een assem
blee wordt wel zorgvuldig gepland,
maar aangezien het een samen
komst is van zoveel mensen met zo
veel verschillende achtergronden
(theologisch, sociologisch, raciaal,
cultureel, enz.), kan niemand voor
spellen wat er werkelijk uit zal ko
men.
Bescheidenheid
Terecht wijst dr. Van den Heuvel er
op, dat we als Nederlanders ons niet
te veel moeten voorstellen van onze
eigen bijdrage. We zullen in Nairobi
maar een druppel in de emmer zijn.
'De tijd waarin de grote Nederland
se oecumenici zoals Visser 't Hooft,
Kraemer, Hoekendijk, Patijn en
Berkhof de gang van de wereldraad
indringend meebepaalden is voorbij.
De nieuwe lichting Nederlanders
zullen hun partij wel meeblazen en
ijverig him werk doen, maar het
zou onverstandig zijn om van de Ne
derlandse delegatie meer te ver
wachten dan bij voorbeeld van die
uit Zweden of Australië. Werken ln
het kader van de wereldraad bete
kent allereerst een bereidheid om
een lesje in nederigheid te leren.
In Nairobi zal er veel te luisteren
zijn. Luisteren ls overigens nog wat
anders dan zwijgen'.
Even later spreekt hij van de
'schroom', die ons mensei) uit het
westen past. Immers wij zijn alle
maal mee verantwoordelijk voor de
vergroeide machtssituatie en de on
dragelijke ongelijkheid van mensen
en volkeren. We zullen dan ook al
leen mee mogen spreken, als we
voldoen aan bepaalde voorwaarden,
zoals kennis, respect voor de ander,
een koppig geloof in de eenheid van
Gods kerk, bereidheid tot verande
ren, een zekere verbeeldingskracht
en Inventiviteit. "Maar ln de laatste
tien jaar is daar een zware conditie
aan toegevoegd: de bereidheid om
eigen denken en handelen te toetsen
aan de vraag of wij bevrijdend bezig
zijn of niet'.
Ik denk dat dr. Van den Heuvel hier
gelijk heeft. Het zal in Nairobi niet
mogelijk zijn om in abstracto te
theologiseren. We zullen daar uitge
daagd worden om te laten zien dat
ons theologie 'ergens op slaat', en
wel op de concrete situatie van de
wereld waarin we verkeren. In die
zin kunnen wij allen uit de 'eerste'
wereld het wel eens moeilijk krij
gen.
Partijganger
Aan de andere kant lijkt het me toe
dat we in Nairobi ook de moed moe
ten hebben om de mensen uit de
'tweede' en 'derde' wereld ónze vra
gen te stellen. Misschien ook wel
aan sommige van onze medegelovi
gen uit de eerste wereld. Eerder
heeft Aldert Schipper in dit dag
blad al iets doorgegeven uit de ope
ningsrede die dr. R. McAfee Brown
(een Amerikaans dogmaticus) in
Nairobi zal houden. In verband met
de theologie der bevrijding zegt hij
o.a.: 'Deze theologie zegt dat God
de Vader van Jezus Christus, die ook
de God is van de uittocht, een par
tijdig God is. Hij werkt aan de be
vrijding van zijn volk en dat volk
bestaat uit de armen, de ontrechten
van de aarde, de slachtoffers van
onrecht, zij die door onze maatschap
pij verstikt en gesmoord worden en
die zuchten'.
Om eerlijk te zijn heb lk de neiging
om hier theologisch tegenop te stei
geren. Niet omdat ik geloof dat God
zich niets aantrekt van de ellende
en het leed op deze aarde. Integen
deel, de bijbel is vol van Gods ver
driet en pijn over het onrecht. Maar
ik steiger hier, omdat hier zo'n een
zijdige identificatie plaats vindt.
Zonder meer wordt hier geponeerd
dat Gods volk bestaat uit de armen,
de ontrechten, de slachtoffers, enz.
Net alsof dit alles is wat de bijbel te
zeggen heeft over Gods volk! Net
alsof het evangelie opgaat in de
boodschap van een God, die 'partij
ganger der armen' is!
Ik geloof nog steeds dat het hart
van het evangelie is dat God de
'partijganger is van zondaren', en
wel van zondaren 'die zich bekeren'.
Daór begint Jezus zijn prediking
mee: 'Bekeert u, want het konink
rijk der hemelen is nabijgekomen'
(Mattheus 4, vers 17, vgl Markus 1,
vers 15, Lukas 4, vers 15). En dat
wordt tegen allen gezegd. Niet al
leen tegen de rijken en de machti
gen. maar ook tegen de gewone
mensen van die tijd, die arm en on
derdrukt waren. Dit alles betekent
geen piëtistische verenging van het
evangelie. Juist vanuit dit evangelie
zullen ook alle onrechtvaardige
structuren aangevallen en opge
ruimd moeten worden.
In verband hiermee ben ik dan ook
bijzonder blij dat de eerste sektie
van de assemblee zich gaat bezig
houden met de grondvraag: Chris
tus belijden vandaag. Dit is immers
het fundament waarop al het andere
gebouwd moet worden. Toen ik en
kele weken geleden in Genève was,
vertelde dr. Konrad Raiser, plaats
vervangend secretaris-generaal van
de Wereldraad me, dat voor deze
sektie de meeste aanvragen waren
binnengekomen. Ik vind dit een be
moedigend teken.
Sinds de conferentie over 'Kerk en
Samenleving' in Genève, 1966, is de
Wereldraad hoe langer hoe meer op
de toer van de maatschappelijke en
politieke vragen gegaan. Niet ten
onrechte kregen buitenstaanders
(maar ook vele 'binnenstaanders')
soms de indruk dat opnieuw het
evangelie dreigde op te gaan in een
soort 'Social Gospel'. Het feit dat er
zoveel belangstelling ls voor sektie
1 zou een aanduiding kunnen zijn dat
in veel kerken in de hele wereld het
inzicht groeit dat we allereerst te
rug moeten gaan naar de bron van
het heil: Jezus die de Christus is.
In dit verband is het ook te betreu
ren dat er niet een aparte sektie
is over zending en/of evangelisatie.
Wel houdt de derde sektie zich be
zig met de dialoog met mensen van
andere religies en ideologieën, maar
dit ligt toch op een ander niveau.
Vooral na Lausanne 1973, waar ook
vertegenwoordigers van de wereld
raad aanwezig waren, had men mo
gen verwachten dat zeer nadrukke
lijk aandacht gegeven zou worden
aan de vraag wat de grote zendings
opdracht (Mattheus 28:19) voor ons
vandaag betekent.
Kritisch
Misschien klinkt dit alles nogal kri
tisch. Persoonlijk geloof ik dat dit
niet zonder reden is. Ik kan nu een
maal onmogelijk de extase delen,
die bij sommigen optreedt als het
woord 'wereldraad' maar valt. Na
tuurlijk ontken ik het goede niet dat
er uit de wereldraad is voortgeko
men. Hij heeft ons meer dan welke
oecumenische organisatie ook met
de neus op de gebrokenheid van de
kerk geduwd. Hij heeft ons ook op
niet mis te verstane wijze gecon
fronteerd met essentiële vragen die
de hele wereldsamenleving betref
fen. Aan die vragen kunnen en mo
gen we ons niet onttrekken. Wij
hier in Nederland hebben er ook al
lemaal mee te maken. Daarom zou
ik alle lezers ook dringend willen
adviseren het boekje 'Eenheid door
bevrijding' te lezen. Daar staat al
het nodige 'huiswerk' voor ons in
(vgl. pag. 20v., 30, 41v., enz.). In
Nairobi zullen we ongetwijfeld nog
veel meer huiswerk meekrijgen.
Maar wat ik bovenal hoop is dat de
Heilige Geest vaardig zal worden
over allen die in Nairobi samenko
men en dat door zijn be-géést-ering
we allemaal opnieuw gaan zien hoe
geweldig het evangelie van Jezus
Christus is. Een evangelie dat men
sen werkelijk vernieuwt en dat ze
zo ook in staat stelt iets nieuws in
deze wereld tot stand te brengen.
Anders gezegd: voor mij hangt Nai
robi grotendeels af van sektie I:
Christus belijden vandaag. De belij
denis van Jezus als de Christus is
het enige voorteken dat de rest van
Nairobi tot een christelijke getuige
nis kan maken. Ook vandaag is bij
Hem alleen redding, want aan de
mensen op aarde is maar één naam
gegeven waardoor ze gered kunnen
worden (Hand. 4:12). Dat is en
blijft voor mij het hart van het
evangelie en alleen als dat hart wer
kelijk klopt in al ons spreken en
handelen zijn wij christ-elijk bezig.
Ook in Nairobi.
Prof. dr. K. Runia, hoogleraar aan
de theologische hogeschool van de
gereformeerde kerken te Kampen en
een van de afgevaardigden van zijn
kerk op de komende assemblee van
de wereldraad in Nairobi, bespreekt
'Eenheid door Jjevrijding', een uitga
ve van Kok, Kampen (109 blz.;
9,90).
KACHEBERE In twee jaar tijds is
het groot-seminarie van de r.k. kerk
in Malawi te klein geworden als ge
volg van het groot aantal aanmeldin
gen van priester-kandidaten. In een
mededeling hierover schrijven de bis
schoppen van Malawi: 'Dit is het
soort probleem, dat elke bisschoppen
conferentie zou willen hebben. En
we zijn blij, dat wij dit probleem
hebben'.
Dit najaar hebben zich 51 studenten
gemeld. Het aantal komt daardoor op
122. De bisschoppen zijn thans ge
noodzaakt een dependance te vesti
gen in Zomba. Met het seminarie van
Malawi heeft r.k. Nederland vele ban
den. Er doceren Nederlandse witte
paters, terwijl vijftien studenten een
beurs ontvangen van Nederlandse
rooms-katholieken.
UIT
VAN LEZERS
Gat van Heemskerk
Bij ondergrondse explosies komt
ook radio-actief 'afval' vrij. Alvorens
de straling van dit afval aan de
aardoppervlakte kan verschijnen,
moet het door diverse aardlagen
heen dringen, waardoor het zijn ra
dio-activiteit verliest. Wat er dan
overblijft is een ongevaarlijke
warmtebron. Dit verschijnsel open
baart zich het eerst waar de bodem
gesteldheid drassig is. Conclusie: de
natuur vormt zelf de nodige be
scherming en stelt de mens in staat
haar gaven te gebruiken. Niettemin
blijven ondergrondse explosies een
gevaar vormen voor alles wat leeft.
Poeldijk J. C. Kohier
Racisme
Naar aanleiding van het artikel over
'Synode speelt zwarte piet toe aan
zwart Zuid-Afrika' de volgende rea
liteit: In 1930 was ik enige maanden
met een internationale expeditie in
de Arabische woestijn. Onze helpers
waren Bedoeïnen, de rasechte zwer
vers in dit lege land. 's Morgens
wanneer het nog koud was hadden
zij over hun 'lange-grauwe-jurken*
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publikatie wordt de naam van
"de schrijver vermeld.
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Redaktie:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 65. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Het Ingezonden stuk 'Verbijstering'
in de krant van dinsdag was van
de hand van ds. G. H. Cohen Stuart
te Poortugaal en oorspronkelijk ge
dateerd op 5 november.
nog een 'overgooieri, b.v. een door
Europeanen afgedankt vest of oud
ontbijtlaken, of ook een jute-zak
met daarop gedrukt 'Amerikaans
Patent Meel'.
Anno 1975, Zendingskalender (juli-
blad) vermeldt bij de foto van de
werkende negerjeugd in Malawi
'niet in spijkerpak of overall, maar
hl mouwloos hemd, geknipt uit jute
zak, waarin Nederlands bedrijf
kunstmest leverde'. Na 45 jaar nog
dezelfde beschamende toestand en
als we binnenkort de kunstmest in
plastic zakken vervoeren hebben de
ze zwarte jongens niets meer. (En
de jute-export uit Bangladesj loopt
weer achteruit).
In Trouw van 12 aug. j.l. staat over
Nederland:
'Wij besteden 1500 miljoen gulden
per jaar aan Kinderkleding'.
Verbijsterende tegenstelling, en
inplaats van doldriest te fulmineren
tegen Zuid-Afrika is zelfkritiek
hoognodig. Wij allen ouders,
grootouders, vakbondsbestuurders,
synode-leden zijn persoonlijk me
deverantwoordelijk aan vergroting
van deze kloof tussen arm (gekleurd)
en zéér rijk (blank).
Haarlem C. Baars Sr.
Service PTT
Staatssecretaris Van Huiten heeft
gezegd, dat van vermindering van
service bij post en telefoon geen
sprake mag zijn. Maar nu ons geval.
Wij bewonen een groot flatgebouw.
Zeven verdiepingen, driehonderd ka
mers. Alle flats hebben ingebouwde
brievenbussen en tot op deze dag
werd de post daarin gedeponeerd.
Vorige week is er beneden in de
kelder, voor alle verdiepingen een
grote muur gemetseld, waar voor al
le flats brievenbussen aan beves
tigd zullen worden. Sommiee van de
huurders zijn oud. Sommige erg in
valide. De tocht naar de lift en de
kelder is voor hen een lange tocht
niet alleen, maar je weet bovendien
nooit, wanneer de post belieft te ko
men. Wij hebben zo'n idee. dat uit
het grote leger van werklozen er
wel iemand graag de post zou wil-
ln rondbrengen. En in dat geval is
er van vermindering van service bij
de post geen sprake en krijgt de
heer Van Huiten dus toch gelijk.
Leeuwarden L. J. van der Kam
KAAPSTAD De regionale synode van de Nederduitse gerefor
meerde kerk in de Kaapprovincie vindt, dat de Nederduitse gere
formeerde kerk moet terugkomen op haar uitspraak tegen raciaal
gemengde huwelijken.
ADVERTENTIE l
Deze huwelijken zijn in Zuid-Afrika
bij de wet verboden. In 1974 ver
klaarde de synode van de Neder
duitse gereformeerde kerk, de groot
ste kerk van Zuid-Afrika, dat raciaal
gemengde huwelijken ongewenst zijn,
'omdat zij de door God gegeven ver
scheidenheid te niet doen'. De Kaap
se synode verwerpt deze uitspraak,
evenals de uitspraak, dat het nieuwe
testament rassenscheiding 'aanvaardt
en verdedigt'. De Kaapse synode
vindt, dat 'verdedigt' geschrapt dient
te worden.
De commissie voor rassenzaken van
de regionale synode van de Kaap
provincie stelt in een rapport, dat er
geen zuiver ras bestaat en dat etni
sche verschillen voortdurend veran
deren in het dynamische proces van
de geschiedenis.
De voorzitter van de commissie, prof.
Jackmueler, zei, dat de bijbel zich
niet uitspreekt vóór of tegen het ge
mengde huwelijk. Een kerk, die uit
spreekt, dat deze huwelijken onver
standig zijn, gaat dan ook verder dan
de bijbel.
leuk
geschenk
Vanaf ..doordenkertjes tot en met
echte .breinbrekers'."
Samengesteld door drs. S. U. Otte-
vangers. met fraaie tekeningen van
L. van der Kooi.
Bij de boekhandel verkrijgbaar.
Prijs 9.-. Uitgave van De Tijd-
stroom-Lochem.
Van een verslaggever
De samenwerking tussen hulsarts en
verpleegkundige in de thuisgezond
heidszorg laat te wensen over. In
het algemeen treffen huisarts en
wijkverpleegster elkaar zelden: een
kwart houdt het op één keer per
maand of nog minder. Vaak is de
huisarts zelfs niet op de hoogte van
de betrokkenheid van de wijkverple
ging bij een ziektegeval. In eender
de tot de helft van de gevallen
en in de kinderhygiëne nog vaker
hebben huisarts en wijkverpleeg
ster niet eens met elkaar gesproken
over de hulp die zij aan dezelfde pa
tiënt leverden.
Dit weinig rooskleurig beeld over de
extramurale gezondheidszorg komt
tevoorschijn uit een onderzoek, dat
is verricht door het instituut voor
toegepaste sociologie in Nijmegen.
Opdrachtgever daarvoor was het na
tionaal centrum voor kruiswerk.
Voor de studie werden 500 wijkver
pleegkundigen, 994 van hun patiën
ten/cliënten en 573 huisartsen on
dervraagd. De uitkomsten staan in
een lijvig rapport, dat de titel
'wijkverpleegkundige en huisarts in
de thuisgezondheidszorg' heeft mee
gekregen.
AMSTERDAM Op deze pagina
zijn gisteren twee ongelukjes ge
beurd. Ten eerste viel het begin van
de rubriek "Uit de kerkbladen' weg:
de mededeling dat we dr. J. J. Bus
kes citeerden uit het maandblad
Voorlopig: hij was het die bijna door
Aantjes bewogen werd om .a.r. te
stemmen.
Voorts viel het bijschrift onder de
oude cartoon uit Punch weg. Na de
inleidende woorden had er dit onder
moeten staan:
Mevrouw Van de Leur: 'Tussen
haakjes, dominee, misschien hebt u
iets aan een paar oude laarzen van
mijn zoon
Dominee (interrumperend)'Inder
daad mevrouw, wij wórden onderbe
taald maar we kunnen heus nog
wel
(De dominee staat verontwaardigd
op en wil weggaan, maar mevrouw
van der Leur had het oog op de
school voor havelozen.)
BEIROET (CIC) Paus
heeft een beroep gedaan op hM
banese volk om een eind te u
aan de broedermoord en de co
ten bij te leggen. Hij deed
roep in een persoonlijke brief
Libanese president Luleiman lat:
jieh, die overgebracht is door
naai Paolo Bertoli.
De paus beklemtoont, dat hiten
veel aan gelegen is, dat hij all
gingen om het Palestijnse vo!
rechtigheid te laten wedervare
banon als land onaangetast
zijn soevereiniteit en onafha
heid en vrij blijft van elke
landse inmenging.
Kardinaal Bertoli, een desto
van het Vaticaan op het gebie
het Nabije Oosten en de betr
gen met de kerken daar, zal!
banon besprekingen voeren me g
kelijke leiders en ook met p
Rashid Marami en enkele va vol
ministers.
Van een onzer verslaggevers
URK De raad van de gei
meerde kerk te Urk heeft de Q
rale synode van de gerefornjCI
kerken het volgende bericht:
deze zittende generale synode
handelt naar Schrift en Belj
met prof. Kuitert en dr. Wiei r
en hun leer niet afwijst, dat
de kerkeraad van de gereforn
kerk van Urk zich van Gocp
geroepen het verband met de
formeerde kerken in NederlafN
verbreken'.
t &e
r. eer
I hel
nu:
NED. HERV. KERK
Beroepen te Voorburg: S.
te Zevenbergen, die dit beroep
aangenomen; te Noordoosl
(wijkgem. Marknesse-Luttel]
D. Voortman te Lutten.
Aangenomen naar Amersfoort
tegenw. wijkgem. Johannesï «1
dr. A. M. van Peski te Thusis|der
(voorheen te Breda, vrijz. protUjj,
Bedankt voor Sneek: T. A
Aris, eervol onth. pred., me?
van em., Ier. te Vlaardingen p
Wezep (toez.)H. Koudstaal t
derkerk; voor Vriezenveen: G,
Embden te Bodegraven; voor
le a.d. IJssel: B. M. Meijn'
Lunteren.
GEREF. KERKEN r~
Beroepen te Alphen a.d. Rijn: -
van Houte te Zwaagwesteini 531
Baarn: G. H. Homans te Alf- 1
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Spakenburg-Zul
Kooy te Enschede-Noord.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te IJmuiden: P.
Velde te Zierikzee; te Veenwi
C. A. den Hertog, kand. te~f«
drecht.
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Kinderdijk:
Prooyen te Stavenisse.
ALG. DOOPSGEZ. SOC.
Overleden: W. Nesdag (79 ji
Amsterdam. Stond te Wes
Zuid, Zijldijk, Sneek en te
em. in 1961.
Go
t
at.se
(Advertentie)
Bond tegen het vloeken
kan blijven bestaan
Daarvoor is er allereerst hartelijke dank
baarheid bij het Bestuur Jegens allen die.
naar aanleiding van krantenberichten,
zich spontaan hebben opgegeven als lid
van deze bond en hen die aan de Penning
meester een gift voor deze arbeid hebben
gezonden.
Maar nu komt er nog een belangrijke
factor naar voren.
Voor het secretariaat moet een nieuwe
man (of vrouw) komen.
Naar hem of baar wU het Bestuur thans
gaan zoeken.
Wie geboeid ls door en zich geroepen
voelt tot dit propaganda-werk ln Gods
Koninkrijk nodigen wij uit te schrijven
aan de Voorzitter van de Bond. Prof. Dr.
W. H. Velema. Emmalaan 31 te Apeldoorn.
Het ls niet mogelijk ln dit korte bericht
een beschrijving te geven van de werk
zaamheden, die door het scretarlaat moe
ten worden uitgevoerd. Daarover kan e v.
later worden gesproken. Van de nieuwe
functionaris verwacht de Bond wel een
krachtig initiatief bij het uitvoeren van
oude en nieuwe activiteiten. Want al ziet
de Bond de mogelijkheid om ..te' blijven
bestaan", er blijft een verantwoordelijke
en waardevolle taak voor het Bestuur en
zeer ln het bijzonder voor de komende
Secretaris dit waar te maken.
Moeten we eraan geloven? Ont
moetingsweekend voor mensen van
25 -40 jaar. die moeite hebben met
overgeleverde vormen en inhouden
van geloof en kerk Vrijdagavond
14 november half acht tot zondag
middag 16 november vijf uur op De
Drieklank te Paterswolde. Aanm
tel. 05907-2700.
Ds. G. A. Bracks, directeur van de
Stichting Youth for Christ-Neder-
land, gaat in op het afgelopen zater
dag in deze krant geplaatste artikel
over 'Godsdienstige propaganda', een
artikel dat werd geschreven door ds.
Jan de Jongh te Enschede.
Eerlijk gezegd ben ik geschrokken
toen ik mijn eigen woorden zwart op
wit zag staan in Trouw/Kwartet van
afgelopen zaterdag. Woorden, uitge
sproken tijdens een bijeenkomst op
de technische hogeschool in Enschede
over organisatorische kanten van
Youth for Christ. Ik heb het gelezen
met een groeiend gevoel van zelfver
wijt, omdat ik de dingen te onvoor
zichtig en waarschijnlijk ook te on
geestelijk heb geformuleerd.
Ik heb de behoefte hier onder woor
den te brengen dat het werk van
Youth for Christ in al zijn facetten
een werk is van gebed, geloof en ,het
maken van vrienden. Deze boven
kant van het vloerkleed kwam niet
aan de orde in het artikel, maar wel
in de technische hogeschool in de
vele gesprekken die ik na afloop had
met de aanwezige studenten.
In het artikel staan reclame en mani
puleren centraal. Youth for Christ
heeft duidelijk een methode. Vaak
blijken onze methodes om jonge
mensen met het verlossende evange
lie van Jezus Christus te bereiken
gebrekkig. Maar in vele gevallen ook
zien we jonge mensen opbloeien en
tot geloof komen m hun Heiland. Dat
ik daar enige invloed op uitoefen,
wil ik niet, nee, kan ik niet. Wat al
mijn medewerkers en ik kunnen doen
is getuigen. Het is aan de Heilige
Geest om te overtuigen.
Ds. G. A. Brucks
'Tranentrekken', wat staat dat akelig
goedkoop op papier. Het was bedoeld
als een stukje humor in de college
zaal en niet als uitgangspunt voor
het beleid in de fondswerving. En
toch: Papier is zo koud, zo technisch.
Hoe kun je ooit de gevoelens van
eenzaamheid, verworpen zijn, ver
slaving enz., waar we dagelijks mee
geconfronteerd worden, op papier
zetten?
Met 'mensen overweldigen' bedoel ik
duidelijk: zo dynamisch, zo persoon
lijk, zo direkt mogelijk iemand bena
deren. Zo is het evangelie dertig jaar
geleden bij mij overgekomen. Niet
koud en zakelijk, maar vol warmte
en kracht. Dit zijn de ingrediënten
van het evangelie van Jezus Christus.
Het is niet goedkoop, noch 'manipu
lerend'. Het zijn ingrediënten van het
evangelie door de mensen heen naar
anderen toe, door de kracht van de
Heilige Geest.
Toen ik las over jonge mensen en
dat was mijn eigen uitspraak die
zich voor mij half kapot werken,
dacht ik: elk ogenblik krijgen we
nog controle van de gemeentelijke ge
zondheidsdienst ook. Ik heb vanmor
gen contact gehad met de jongelui op
ons hoofdkantoor in Driebergen. Ze
zijn allemaal gezond en wel. Een
heel gezonde reactie van één van hen
was: wie denkt u' dat u bent? Ik doe
het voor God, en niet voor u.
Groei
Nog eenmaal onze fondswerving:
Youth for Christ maakte in de
laatste tien jaar een explosieve groei
mee. Jaren achter elkaar konden we
onze medewerkers geen salaris beta
len. In het jaar 1974 toen we ener
zijds die enorme groei constateerden,
en anderzijds het gebrek aan finan
ciën, hebben we pogingen gedaan om
een adressenbestand op te bouwen.
Dat wil zeggen: we zochten naar
vrienden, die achter ons werk wilden
gaan staan.
Youth for Christ komt nu eenmaal
niet in aanmerking voor subsidie.
Zelfs niet voor ons crisis-interventie
centrum in Utrecht, waar in het af
gelopen jaar 250 jongens en meisjes
in een crisissituatie aanklopten voor
hulp. Het moet allemaal draaien, en
zo'n crisis-interventiecentrum exploi
teren kost duizenden guldens per
jaar. Het opbouwen van het adres-
slu
senbestand is zwaar investeren
Eigenlijk veel te zwaar.
We hebben de mogelijkheid
om dit adressenbestand op te b
door te doen aan direct-mailin
zenyen mensen hebben hierq
stig gereageerd. Dat wil zegg
we nu ong. zeventigduizend
kennen, die we mogen best
als vrienden van het werk.
in grote mate afhankelijk.
irt
ichi
P.
1
eer
offi
OEGSTGEEST Het gezs
gereformeerd-hervormde z
blad 'Vandaar' heeft nu al eefcMj
belnummer aangekondigd,
maart uit zal komen en geheel
zal zijn aan de resultaten van
semblee van de wereldraad vi
ken in Nairobi. De redactie
dit nummer katechisaties,
groepen en bijbelkringen
stellen de onderwerpen, die
robi aan de orde kwamen, iflpst
kring verder door te spreken.
Bestellingen kunnen gericht ^ijl
aan de hervormde raad voor toil;
ding, postbus 12, Oegstgeest, ^ge
het gereformeerd zendingsce 000
exemplaar 1,60, bij meerdere )t
eremplaar 1,60, bij meerdere it,
len korting. 'Vandaar' is ontst iter
een fusie van de hervormde er
formeerde zendingsbladen. In
gelopen maanden is het aantal
nees sterk gestegen, zodat het 1
een oplaag heeft van luim
exemplaren.