Nette scheldwoorden in de kerk
Friese dominees willen
matiging van inkomen
ihsild
Vandaan
Uit de kerkbladen
Friese actie
voor Aronson
Potter dringt aan
op vrede in Angola
Anglicaanse kerk
van Canada laat
vrouw toe tot ambt
Zwarte seminarie
rector in Zuid-Afrika
Pax Christi
tegen ontwerp
resolutie
zionisme
R.k. katechismus
in Ver. Staten
Gij beweegt
mij bijna
AR te worden
BeroepingsWy
s,
Nieuwe boel
DINSDAG 11 NOVEMBER 1975
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTa^l
door A. J. Klei
Scheldwoorden in de kerk munten uit door onduidelijkheid. Je zult
nooit horen beweren dat professor X een grote klungel of een mis
kleun is, die eerst zijn hebreeuwse woordjes maar eens moet over-
leren alvorens ons met oudtestamentische verhalen om de oren te
slaannee, we vernemen slechts dat professor X een marxist is
(of een neo-marxist, dat kan geloof ik ook).
Het woord 'marxist' wordt dan met
een pruilend mondje uitgesproken en
gaat vergezeld van een misprijzend
gebaar, zodat we goed in de gaten
kunnen krijgen dat die bewuste pro
fessor niet veel zaaks is. Maar nie
mand vertelt je wat een marxist,
laat staan een neo-marxist nu pre
cies is en waarom deze of gene theo
loog als zodanig betiteld dient te
worden. Ook hoor je nimmer wat
voor boze oogmerken die marxisti
sche lieden hebben en wat ze met de
kerkmensen willen uithalen. Gaat de
knoet er straks over? Moeten de
vrouwen in de kerk net zulke on
flatteuze hoofddoekjes dragen als je
ziet in Russische films?
Vroeger was er een ander scheld
woord in de kerk, toen zei je van
iemand die niet deugde dat-ie een
barthiaan was, Maar daarbij kon je
je nog wat voorstellen. Zo iemand
stemde PvdA, wilde van Nieuw-
Guinea af en stuurde misschien (dit
punt was namelijk niet geheel zeker)
zijn kinderen naar de openbare
school. Bovendien hadden de bar-
thianen een apart taaltje, waaraan
je ze kon herkennen: heilzame schrik,
blijde verrassing, en dat soort werk.
Maar hoe zit dat met de als marxis
ten bestempelde theologen? Zijn zij
het, die het nogal eens hebben over
het messiaanse rijk? Of waren dat
de horizontalisten? Of is dat het
zelfde?
Toch kon je ook met het scheldwoord
'barthiaan' vreemde dingen beleven.
De. onlangs overleden professor Zui-
dema was in de na-oorlogse jaren,
toen we druk in de weer waren met
wat nog óns Indië was, een verwoed
debater en hij noemde eens in een
vurige toespraak zijn collega Verkuyl
een barthiaan. In de discussie bleek
Karl Barth
een van zijn toehoorders dit woord
op te vatten als 'partisaan' en voor
diens geestesoog verscheen de heer
Verkuyl als een in camouflagepak
gehuld persoon, sluipend door de
oerwouden en zoekende wie van
'onze jongens' hij zou kunnen ver
schalken.
Maar bij de woorden marxist of neo-
marxist, toegepast op theologen en
kerkleiders, kan ik me nog niets voor
de geest halen. Soms denk je: kip, ik
heb je!, maar dan blijkt het toch
weer nergens op te slaan. Door de
telefoon verzekerde mij een lezer dat
het boekje 'Zonder geloof vaart nie
mand wel' van professor Kuitert je
reinste marxisme was. Nu, dit werk
je had ik gelezen, dat was het dus:
marxistisch, in reine, ongerepte vorm
nog wel. Kort nadien echter raakte
ik in gesprek met een der mensen
van de beweging 'Christenen voor
het socialisme', die niet slechts hun
bijbel maar ook hun Marx grondig
bestuderen. Welnu, deze schoof het
genoemde geschrift van de heer Kui
tert verachtelijk terzijde, dat was
gerieflijke negentiende-eeuwse koek.
Wat wil Kuitert beweren? Dat ge
loven leuk is? Vergeet het maar.
Ik begrijp best dat je elkaar in de
kerk op een nette manier moet kun
nen uitkafferen. Hoe onbegrijpelijker
het scheldwoord, hoe netter het
klinkt. Daarom moeten we maar
vrede hebben met de onbegrijpelijk
heid ervan. Karl Barth heeft ons zo'n
fraai kerkelijk scheldwoord geleverd,
nu doet Karl Marx dat. Welke Karl
zal volgen? Karl Rahner misschien?
Het zal wel even wennen zijn, maar
voordat je 't weet raak je ermee
Karl Marx
vertrouwd van iemand te horen: hij
is een echte rahnerist! En dan moe
ten we niet vragen wat dat precies
is, het zij ons genoeg te weten dat
een rahnerist de plank mis slaat.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Vier hervormde predikanten in Friesland hebben in een ingezonden stuk in "Woord
en Dienst", het blad voor het hervormde kerkewerk, bezwaar gemaakt tegen de snelle stijging van
de predikantsinkomens.
Een predikantsplaats groep 1 kost
te in 1972 36.500 gulden. In 1977 zal
dat zijn opgelopen tot 71.800 gul
den, een verdubbeling in vijf jaar.
'Matiging is om meer dan één -re
den gewenst', schrijven ds. L. Gul
mans te Buitenpost, ds. J. Hoogen-
kamp te Burum. ds. L. A. Nell te
Bolsward en ds. J. N Zuidersma te
Leeuwarden.
'Wij ontmoeten steeds meer colle
ga's. die zich generen voor het be
drag, dat zij maandelijks door de
kerkvoogdij op hun girorekening
gestort zien', schrijven zij. 'Dat kan
ieder persoonlijk corrigeren. In
derdaad. Maar door het gevoerde
traktements- en pensioensbeleid is
(owrdt) menige gemeente finan
cieel dol gedraaid'.
Zij maken ook bezwaar tegen de
onrechtvaardige salarisverschillen
tussen gemeentepredikanten. de
forse verschillen tussen deze en vele
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Groerievelt (3)
Ik begrijp niet dat één Tr/Kw lezer
nog een goed woord over heeft voor
de ideeën van Groenevelt. Het is de
man die de zogenaamde kapitalisti
sche maatschappij wil omkeren. En
niet anders doet dan haat kweken
tussen werkgever en werknemer. En
daar kan nooit iets goeds uit voort
komen.
Texel Joh. Daalder
Surinamers (2)
De heer Berg generaliseert er maar
eens lekker op los door alle Neder
landers over één kam te scheren.
Welke Nederlanders zijn dat nu, die
laat ik zeggen discriminatie van Su
rinamers kan worden verweten? De
insinuatie van briefschrijver dat het
diezelfde zijn die tegen de verhou
ding in Zuid-Afrika protesteren is
zeer irreëel, goedkoop en bijna be
ledigend.
Zuidlaren Willem F. van den Berg
Verbijstering
Vanmorgen vernam ik, dat de
schoonouders van de in Irak veroor
deelde Joodse Nederlander Alexan
der Aronson leden zijn van mijn ge
meente. Toen ik op het punt stond
erheen te gaan werd ik opgebeld door
iemand, die een doopverklaring vroeg
om in Saoedi-Arabië te kunnen gaan
werken. Nadat ik had gezegd dat ik
dacht dat we als kerk van Jezus
Christus niet op deze wijze mee mo-
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Redaktle:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 65, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
gen werken aan rassendiscriminatie,
ben ik verantwoordelijk gesteld voor
het hem dreigend ontslag, omdat hij
de enige van de 100 man van het
bedrijf was, die niet vlotweg van zijn
kerk die doopverklaring kreeg. Voor
de 99 andere collegae en kerkelijke
bureau's is afgifte van doopbewijzen
kennelijk een routinegebaar.
Ik vraag me verbijsterd af, waar de
kerk van de onschuldig aan het hout
gestorven Jood Jezus Christus eigen
lijk staat. Lijdt ze mee met Jezus'
broeder, de vervolgde Jood of is de
doop het bewijs geworden, dat in elk
geval wij niet door Jezus Christus
zijn geënt op de edele olijf, het Ver
bond van God met Zijn Volk Israel
(vgl. Romeinen 11)?
Poortugaal Drs. G. H. Cohen
(hervormd predikant)
Brieven voor
ambassadeur
Van een verslaggever
LEEUWARDEN De Telefonische
Hulpdienst (SOS) in Friesland is
een actie begonnen voor de veer
tigjarige Alexander Aronson. die in
Irak ter dood is veroordeeld op
beschuldiging van spionage activi
teiten voor Israël. Aronson, die veel
vrijwilligerswerk heeft verricht, is
bijna een jaar werkzaam geweest
bij de SOS-dienst in Leeuwarden.
Namens de dienst verspreidt ds.
Ype Schaaf (voorzitter van de
dienst, directeur van het provinci
aal centrum voor diakonale en so
ciale arbeid in Friesland) een
groot aantal brieven, die moeten
worden verzonden naar de Iraakse
ambassadeur in Brussel. Hierin
wordt op de autoriteiten in Irak een
beroep gedaan de rechten van de
mens tegenover vreemdelingen in
hun land te eerbiedigen en Aron
son alsnog vrij te laten. Een aantal
andere Friese groeperingen, waar
onder Amnesty International, de
raad van kerken, de gewesten PPR.
PvdA, CDA en VVD. hebben brieven
van gelijke strekking verstuurd.
Kamervoorzitter Vondeling heeft
toegezegd de gegevens over de actie
als ingekomen stukken dinsdag bij
de begroting buitenlandse zaken te
laten behandelen.
De Nederlandse zaakgelastigde in
Irak. mr. G. Meihuizen, is tot nu
toe niet in staat geweest zich ervan
te vergewissen of Aronson nog steeds
in leven is. De Iraakse autoriteiten
zouden hem hebben toegezegd
Aronson in de gevangenis te Bag
dad te mogen bezoeken, maar tot
nu toe is hem dat niet gelukt.
functionarissen van landelijke ker
kelijke organen en onverantwoorde
pensioenverschillen. Ook in de
nevenwinsten voor een klein per
centage van het predikantenkorps
zien zij een onbillijkheid. Deze gel-'
den behoren hun inziens ten goede
te komen van de gemeente, die in
deze tijd zeker haar vrijgestelde
dienaren fulltime nodig heeft of
alleen juist dank zij deze inkomsten
de positie van haar predikant kan
handhaven.
In de gereformeerde kerken heeft
men de lerarensalarissen als norm
genomen. In de hervormde kerk
wordt daar ook op aangedrongen.
De Friese dominees vragen: waar
om dan niet een ministerssalaris,
zijn wij 'ministeri verbi divini'
(dienaars van het goddelijk woord)
of niet? Juister lijkt het hen echter
'je er wat over te verbazen, dat je in
dienst van het evangelie zelfs je
brood kunt verdienen: en die
maatschappelijke positie af te
stemmen op de positie, die het
evangelie in deze tijd wordt toege
kend'. Dit zal de boodschap, die de
predikanten brengen, mogelijk iets
geloofwaardiger maken, aldus de
vier.
Pensioenen
Komende maandag zal de hervorm
de synode zich over de financiering
van de predikantenpensioenen bui
gen. Op het ogenblik is de situatie
zo, dat hervormde predikanten geen
pensioenpremie betalen. Om de uit
betaling van de pensioenen te kun
nen blijven waarborgen, zou de
pensioenraad de kerkvoogdijen (die
nu de pensioenbijdragen betalen)
zulke hoge premies moeten opleg
gen, dat dit voor heel wat gemeen
ten een feitelijk onmogelijke opga
ve zou worden. Dat komt mede
door de opheffing van predikanten
plaatsen, nu al enkele tientallen
per jaar-. De vier achten het billijk,
dat de dominees voortaan een ei
gen aandeel in hun pensioenvoor
ziening leveren.
•VERKEERD BEGREPEN" staat er bij deze tekening uit Punch van 30 april
1898 en uit de verdere tekst bij deze plaat kan blijken dat de predikanten
in het eind van de vorige eeuw aanmerkelijk minder verdienden dan de
(Friese) dominees van nu. maar dat zij wel op hun eer stonden:
Van een onzer verslaggevers
GENEVE De secretaris-generaal
van de wereldraad van kerken, dr.
Philip Potter, heeft ter gelegenheid
van de onafhankelijkheidsdag voor
Angola een oproep gedaan, de strijd
in dat land zo snel mogelijk te
beëindigen.
In zijn verklaring zegt Potter, dat
de wereldraad in de afgelopen ja
ren contacten had met alle drie de
bevrijdingsbewegingen in Angola
en hen gesteund heeft op sociaal,
medisch en onderwijsgebied. On
langs nog heeft een team van de
wereldraad in Angola de gebieden
van de drie bewegingen bezocht.
Een program van humanitaire hulp
aan alle delen van Angola is in
voorbereiding. Pogingen van de we
reldraad en van de pan-Afrikaanse
kerkenconferentie om een team te
sturen om te bemiddelen tussen de
strijdende partijen, waren echter
zonder succes.
Potter roept alle kerken en christe
nen op. druk uit te oefenen op die
buitenlandse machten, die de situa
tie verscherpen door wapens te le
veren aan de verschillende partijen
met het oog op hun eigen politieke
en economische belangen. Hij
vraagt, in plaats daarvan bij te
dragen aan een oplossing vla de
bestaande kanalen, speciaal de or
ganisatie voor Afrikaanse eenheid
en de Verenigde Naties.
WINNIPEG Met 31 tegen 3
stemmen hebben de bisschoppen van
de anglicaanse kerk van Canada be
sloten, het priesterambt ook voor
vrouwen open te stellen, zij Jiet pas
over een jaar. In Canada wordt ge
sproken van een 'historische beslis
sing'. De algemene synode, zoveel
als het parlement van deze kerk
met anderhalf miljoen leden, stemde
in juni al met overweldigende meer
derheid in met de toelating van de
vrouw. Het besluit van de bisschop
pen heeft echter een ingebouwde
rem. De overgangstijd van een jaar
moet dienen om na te gaan, of uit
de anglicaanse kerken elders in de
wereld geen 'overweldigende nega
tieve reacties' opdoemen.
HAMMANSKRAAL Pater John
Sibidi (35) is benoemd tot rector
van het r.k. Sint Pieters-seminarie
in Hammanskraal. Daarmee wordt
hij de eerste zwarte priester aan het
hoofd van een r.k. seminarie in Zuid-
Afrika. De r.k. kerk in Zuid-Afrika
is overwegend zwart, maar tot nu
toe werden alle sleutelposities door
blanken bezet.
DEN HAAG De internationale
katholieke vredesbeweging Pax
Christi heeft in een brief aan se
cretaris-generaal Waldheim van de
Verenigde Naties verklaard, dat zij
het zou betreuren indien de alge
mene vergadering van de VN de
ontwerp-resolutie over het zionisme
zou overnemen.
In de resolutie wordt het zionisme
gezien als een vorm van racisme en
rassendiscriminatie. Pax Christi
acht een dergelijke benadering 'on
genuanceerd'.
In de verklaring, die ondertekend
is door C. ter Maat, secretaris van
de internationale Pax Christi. staat,
dat de geloofwaardigehid van de
VN in het geding komt. indien de
ontwerp-resolutie wordt aangeno
men. 'Noch de bestrijding van het
racisme en de rassendiscriminatie,
noch de bemiddelingsrol van de
Verenigde Naties bij het zoeken
naar een vreedzame oplossing zijn
hiermee gediend', aldus Pax Christi.
Reactie
Pax Christi onderstreept, dat er een
duidelijk onderscheid gemaakt
moet worden tussen het beginsel
van het zionisme en de praktijk
ervan. De praktijk van het zionis
me kan inderdaad soms worden er
varen als racistisch, aldus de ver
klaring. Pax Christi wil uitdrukke
lijk elke vorm van anti-semitisme
veroordelen. Het zionisme ziet Pax
Christi als een reactie op de hevige
uitingen van anti-semitisme.
Bovendien maakt Pax Christi een
duidelijk onderscheid tussen het
religieuze zionisme en het politieke
zionisme. De laatste is nauw ver
bonden met de politiek van de staat
Iraël. 'Het is te begrijpen, dat
bepaalde gebeurtenissen ten aan
zien van Arabische burgers in Is
raël ervaren zijn als een vorm van
discriminatie. Dat is geen reden om
het zionisme als zodanig racisme te
noemen. Wel zal de discussie over
het zionisme open moeten blijven,,
ook al kan de relatie tussen anti
semitisme en 'anti-zionisme beïn
vloed worden door de terechte
emotionele gevoeligheden ten aan
zien van het anti-semitisme'.
Gezien deze veelheid van verschijn
selen en achtergronden noemt Pax
Christi het 'onjuist en ongewenst'
indien een 'ongenuanceerde en
eenzijdige' uitspraak, als deze reso
lutie van de VN-commissie. door de
algemene vergadering zou worden
overgenomen. Daarmee zou geen
enkel belang van geen der VN-
leden gediend zijn, aldus Pax
Christi.
mm m
BEDRIJFSLEVEN
Uiteraard kan ik niet beoorti
de heer Spijkers van het M
lijk heeft in zijn kritiek opl
menselijk inkoopgedrag vanl
paalde grote confectiefirmi
zoeken ze maar uit. Wel sclj
dit door de gedachten: vanj
van het bedrijfsleven is er J
tiek op de economische situ^
ons land. Het klimaat zou i
zamerhand onmogelijk woq "1
op een goede wijze bedrijve I
zetten of gaande te houden, I I
zelfsprekend wijst men dani i
schuldige naar degenen die 4
kosten te hoog zouden mal
regering, de vakbonden en j y
tijen die achter dit regerint
staan. Maar ineens wordt er ij)
genoemd waar misschien a
aan denkt. Is het in die we|ra
het bedrijfsleven zelf dan tw
kosjere zaak? 'Moordend! cc
currentie' is een staande uitó jj(
voor veel situaties. Maakt ij
elkaar mogelijk om zaken t k
Of is men zozeer uit 'op eig$ v£
dat de ander daar maar on rj
moet. Het is begrijpelijk d|ef
zaken daarmee gemakkel
wat kwaad kunnen doen. Z
de macht met hun kapitaal) ÓJ
hun orders. Mede tegen de| b]
grond van allerlei publika|b(
over de wijze van zakendi st
enkele zeer groten zou het(„,
geen luxe kunnen zijn on^
het bedrijfsleven door tek(
Bedrijven en banken die hie|Hl
staan hebben immers niets:
zen.
oi
PITTSBURGH (NCNS) Begin
volgend jaar verschijnt in de Ver
enigde Staten een nieuwe rooms-
katholieke katechismus voor volwas
senen. Het boek, dat getiteld is 'The
teaching of Christ' (de leer van
Christus), zal ook in andere landen
gepubliceerd worden. Onderhandelin
gen voor vertalingen in verschillende
talen worden momenteel gevoerd.
Het nieuwe werk wordt door prof.
dr. Donald W. Wuerl, een van de
eindredacteuren, aangekondigd als
'het belangrijkste katechetische
werkstuk sinds het tweede Vaticaan
se concilie'. Volgens hem is het in
dezelfde stijl geschreven als de Ne
derlandse katechismus, maar dan
'veel helderder'.
Wuerl is secretaris van kardinaal
Wright, prefect van de Vaticaanse
congregatie voor de priesters. Hij
zegt. dat de nieuwe katechismus
'volledig en accuraat' is. 'Wij geven
de expliciete leer der kerk in plaats
van de theologische opinies van de
auteurs. Wij laten zien wat de kerk
zegt, en wanneer er verschillende
theologische benaderingen zijn, pro
beren wij tot de kern van de leer
door te dringen.'
Toen ik Aantjes' bekende rede ge
hoord had en later van zijn reser
ves ten opzichte van het CDA ken
nis nam. was ik geneigd om tot
hem te zeggen: 'Gij beweegt mij
bijna weer lid van de AR te wor
den'. Ik heb het niet gezegd, omdat
het mij onmogelijk is. Dat ik het
CDA niet kan bijvallen, doet mij
niets, dat ik Aantjes niet kan bij
vallen. betreur ik, maar christelijke
politiek vind ik een onmogelijk
heid. Politiek is partijpolitiek en
partijpolitiek betekent machtsvor
ming. Het is mij onmogelijk
machtsvorming met het woord
christelijk te verbinden. Indien dit
laatste woord inderdaad voor 100
procent met Christus te maken
heeft.
Samenwonen
In Credo, het maandblad van het
confessioneel gereformeerd beraad,
pleit Henk van Riessen voot het
samenwonen in grotere gemeen
schappen ('beslist geen commune
s')
Er zijn naar mijn mening wel en
kele voorwaarden verbonden aan
het bouwen van zo'n gemeenschap
pelijk projekt.
1. In iedere woongemeenschap
dient het gezinsleven centraal te
staan: 2. men moet. om deel te
kunnen nemen, geloof hebben in
den; 7. woongemeenschappen mo
gen niet zo groot zijn, dit om over
zichtelijkheid en eensgezindheid te
waarborgen: 8. ze mogen ook niet
te klein zijn. In te klein verband is
men teveel op elkaar aangewezen.
Daardoor gaat een stuk privacy,
persoonlijkheid vrijheid, verloren.
Liggen hier misschien mogelijkhe
den voor christenen?
Voorbeelden van doeleinden die in
centraal woonverband zouden kun
nen worden verwezenlijkt zijn: 1.
Een zodanig geïntegreerd samen
wonen dat ook ouden van dagen en
alleenstaanden worden opgenomen:
mensen in nood opgevangen, zoals
verslaafden, eenzamen, broeders en
zusters die overspannen zijn -ge
raakt; 2. een zodanig samen wonen
dat een centrum van verspreiding
van christelijke lectuur mogelijk
wordt gemaakt en gelegenheid ge
boden voor gemeente-activiteiten,
zoals jeugdwerk en bijbelstudie.
Dr. J. J. Buskes
het doel van de gemeenschap, een
doel dat afgestemd is op de zin van
het leven: 3 er moet een goede
verhouding bestaan tussen gezag en
vrijheid. In kleinverband wat be
treft de relatie tussen ouders en
kinderen: in grote verband wat be
treft de relatie tussen woonge
meenschap en overheid: 4. de ge
meenschap moet vrijheid bezitten
om zich te ontwikkelen in de rich
ting van het door haar gestelde
doel. mits deze ontwikkeling niet
indruist tegen de wet: 5. ieder lid
van de gemeenschap moet verant
woordelijkheid willen dragen voor
het functioneren van de gemeen
schap; 6. er moet harmonie bestaan
met andere samenlevingsverban-
Ervaring
Ds. L. H. Ruitenberg in Woord en
Dienst vreest, dat het niets wordt
met de actie 'nieuwe levensstijl';
Ik zal zeggen waarom. Ik ben nl.
geheelonthouder. Niet zo maar toe
vallig iemand die bier niet lekker
vindt. Neen. ik meen. dat het beter
is geen deel te hebben aan de
alcoholLiturgie In onz cultueur. om
dat de nadelen van het gebruik van
alcoholhoudende dranken groter
zijn dan de voordelen. Dat zeg ik
ook nadat ik mijzelf ertegen ge
waarschuwd heb de nadelen niet te
overdrijven en de voordelen niet te
kleineren. Welnu, in die hoedanig
heid weet ik hoe het gegaan is met
een ongeveer 150 jaar oude bewe
ging, die met veel elan. veel ge
loofskracht, veel vindingrijkheid,
zeer sterke argumenten, met het
offer van grote delen van vrijheid
gepoogd heeft inzicht in een maat
schappelijk verschijnsel te geven
en tot mentaliteitsverandering te
komen en daarmee tot structuur
verandering en aanzien van ons
vloeibaar consumptiepakket. Er is
dus 150 jaar ervaring op een deel
van het gebied, dat Nieuwe Levens
stijl wil bestrijken. De ervaring is
niet bemoedigend. Elk middel om
de mentaliteit op het gebied van
het alcoholisme om te buigen is
onvoldoende gebleken. Noch de
wetten, noch het onderwijs, noch
de wetenschap, noch de kerk, noch
het socialisme, noch enig ander
streven naar wereldverbetering is
er in. geslaagd het kwaad van de
drank'verslaving zelfs maar op een
voor ander leefbaar peil te houden.
Als ik dat opper in kringen van
Nieuwe Levensstijl, dan kijken ze
me wazig aan. omdat ze geen ken
nis hebben van de blauwe bewe
ging, of een beetje geamuseerd zijn
op mijn naïef fanatisme. En ik lach
dan fanatiek naïef terug.
Boycot
In ESP-opinie (overigens geen
kerkblad) gaat dr. J. P. Feddema in
op de boycot-actie tegen de AMRO-
bank:
Essentieel voor de geweldloze stra
tegie bij een boycotactie zijn: a.
een goede voorbereiding inclusief
het verwerven van steun der gema
tigden; b. respect voor de persoon
van de tegenspeler; c. dialoog; d.
het periodiek opheffen van de boy
cot om de communicatiekanalen
met de tegenspeler open te houden
door deze steeds weer de gelegen
heid te geven tot bezinning te ko
men.
NED. HERV. ERK
Beroepen te Katwijk aan ZtC
Hoornes-West)J. den Hoetf^
drecht. hfa
Bedankt voor KesterenA. Vla
te Doornspijk.
GEREF. KERKEN na
Beroepen te 's-Gravenzandfn
Zijlstra te Doezum. we
Aangenomen naar Ocfac
(N.B.): H. Torenbeek te
naar Zeist (part-time)H.
te Schoonebeek.
ïf.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)feei
Beroepen te Appingedam: 1
man, kand. te Zwolle; te I
heim: C. van den Berg
leusen en P. F. Lameris
Holwerd.
Beroepbaar (door de cl. Scl
ds. C. van Ginkel laatst,
de Geref. Kerk te Heineno<
helminastraat 7.
CHR. GEREF. KERKEN
Broepen te Hilversum-Oostpai
der Weerd te Zwolle.
Bedankt voor Groningen (p*
pl.): E. E. Slofstra te Broekfoi
gedij k. ter
Df
VRIJ EVANG. GEM. Pt
Beroepen te Amersfoort: mfvi
Tönjes, kand. te Den Haag. p°>
Fabio Formenton: Het oosl
pijt. Uitg. Helmond, HelmL
blz. 45.-. IK
In 1949 werd in de Pazyi^a:
bij de grens van Buiten
een zeer interessante voi E
daan. Een van de 5 grafhe
men daar ontdekte, bev
handgeknoopt tapijt uit de er
voor Christus. Door bijzo
tuurlijke omstandigheden r8;
nog in perfecte staat. On<ei:
vele uiteenlopende theorif0*
trent de herkomst, was de#ev
een belangrijke bijdrage tof0®
nis van de geschiedenis van 6;
terse tapijt. Die in het 1 .a;
Formenton zeer informati e
behandeld. Wat onder oostfe
allemaal kan worden verstfe
niet alle 'persjes' Perzen e
men de kleden aan soort e: f1
van de wol, de knooptechn *r
patronen enz. kan herken^
enkele van de onderwerpen
menton uitvoerig en duide Af
snijdt. Niet alleen historisc
ten en unieke exemplaren
sea, maar ook uw huiskai
of de Shiraz voor uw tafc"
Belouch-kussen op de ban ;r
aan de beurt. Fromentonrf
veel van; hij werd in Teh
boren en zat jaren in de
zaak van tapijten-export. J.
zijn kennis plezierig over
gen in dit boek, dat met
dan 100 magnifieke kleu 0
als kijkboek al waardevol
het is bovendien een sys fr
opgezette catalogus waarin
tenmateriaal is samengebrajf
I
Kroniek van Paul van re
1896-1928. Samengesteld dr°É
rit Borgers. Uitg. Scheleten^}
tay. Den Haag en Uitp"1
Brugge. 156 blz. ƒ26,95.
ee
De kenner van Paul van el<
Gerrit Borgers. die in 197jtn
den promoveerde op de t -g'
dissertatie, Paul van Osta 'ol
documentatie, heeft hier d ar.
fische, politieke en literal ie1
sche data van Van Ostaijif
overzichtelijk bijeengebratPn
boek bevat 150 foto's en
nog onbekende documente ee
een bibliografie en een 1e
en titelregister. Voor de lif1
van deze belangrijke Zi '8f
landse dichter.
Pl-