Werp ze niet weg, er zit nog leven in I Deéénbaktzebruin, de ander liever wit Trouw-Kwartet-voor heel wat adverteerders de moeite waard Uitgever onvindbaar pijltjes In de keuken met Koopmans Een nieuwe gezindheid, historisch gegroeide instellingen Het uur der waarheid (5 en slot) rl> srs een bejaardenhelpster medewerker antoni van leeuwenhoek ziekenhuis DINSDAG 11 NOVEMBER 1975 TROUW/KWARTET PS 8 doordrC. Rijnsdorp De wereld heeft het christendom nodig, en dat niet enkel in subjectieve zin, maar omdat sommige belangrijke taken zonder het christendom waarschijnlijk niet volbracht kun nen worden en omdat het christendom verantwoordelijk heid moet dragen voor de wereld, die het eeuwenlang mede heeft gevormd. Lezek Kolakowski, marxistisch denker, geb. 1927) Als uitgangspunt voor deze artikelenserie heb ik in de eerste drie stukken momenten gekozen uit de historie van de christelijk-so- ciale beweging.Dit mocht nodig wel eens gebeuren, maar het is toch min of meer bij geval geschied. Evengoed had ik bijvoor beeld "van het christelijk onderwijs kunnen uitgaan. Het is ons immers te doen om het geheel van de zich christelijk noemende activiteiten in de Nederlandse samenleving die geschiedenis heb ben gemaakt, wortel hebben geschoten maar nu door erosie wor den bedreigd. Dr G. Dekker H. Algra Prof. dr H. Berkhof Centraal staan niet de geïnstitueer de kerken. Allerminst omdat die te verwaarlozen zouden zijn of omdat ze niets zouden presteren. Het zou ontmoedigend wezen voor de vele honderden werkers, die binnen hun beperkt domein soms méér doen dan ze geestelijk en lichame lijk aankunnen. Maar hun elan wordt verlamd door verscheidene factoren: de eindeloze verdeeld heid binnen en buiten de eigen mu ren, met als gevolg publieke onge loofwaardigheid en innerlijke on zekerheid ook bij de besten. De ge forceerde ververzekerdheid hier en daar is te krampachtig en te po lemisch om overtuigend te zijn. Onder de vernielers van het patri monium zitten ook lieden die zich wachters op Sions muren wanen. Het beste gebeurt in de privésfeer, zoals dr G. Dekker in zijn jongste boek heeft aangetoond. Tot zaken komt het geloof nu eenmaal in de samenleving. Evenmin richten deze stukken zich op de politiek van de dag. Er is im mers een actualiteit van de secon dewijzer, van de minutenwijzer en van de uurwijzer. De titel: het uur der waarheid plaatst deze stukken terzijde van het nieuws van de dag, maar ze kunnen in een dagblad staan omdat er één uurwerk is ach ter de ene wijzerplaat. In de derde plaats gaat het over Ne derland. Dat is nauwelijks meer vaderland te noemen en als er een belangrijk man sterft, kan men hoogstens zeggen dat er een groot Nederlander is heengegaan. De al gemene schaalvergroting die hier achter zit vormt eveneens een be dreiging van het patrimonium. Die bedreiging is te gevaarlijker omdat in Holland, echoput van alle bui tenlandse lo-eten, nog zo veelszins provinciaal gedacht en gehandeld, wordt. De meesten kunnen zich niet losmaken van hun eigen, be perkte situatie. Maar juist door mondiaal te denken krijgt men oog voor het waardevolle en eigensoor tige van het nationale. Vandaar mijn opmerking in een vorig stuk, dat men de mannenbroeders van een vorige periode niet langer mil- delijk moet bespotten, maar dat wij met elkaar hun schulden moe ten betalen. Dit ten vierde houdt in dat wij onszelf en elkaar verantwoor delijk moeten stellen voor wat er op christelijk erf gebeurt. Het ligt aan ons of het patrimonium wordt verspeeld of vernieuwd. Het waar devolle van een figuur als H. Algra is, dat hij ons herinnert aan de po sitieve kanten van de ons vooraf gaande generaties. Maar daarbij kan het niet blijven. De negen tien- de-eeuwse situatie is voorgoed voorbij, zelfs die van de jaren der tig van onze eeuw. Wij staan in de wereld van na 1950, die bovendien in 25 jaren zo ingrijpend veran derd is. En met een puur voortzet ten van de zaak op de oude voet zijn we niet klaar. Daarom is polarisatie zo dom. Ze is de weg van de minste weerstand. Naar rechts vlucht men in de reac tie, en kan men zich soms op grote bijeenkomsten in zijn isolement sterk wanen. Naar links geeft men te gemakkelijk verworvenheden prijs, waarvan morgen een derde geslacht zal zeggen: „Waarom hebt u dat weggedaan? Ze hadden u on der curatele moeten stellen wegens verkwisting." Want niet alleen bo demschatten worden verkwist. In zekere zin krijgt Kuyper gelijk, da. men de waarde van het organische weer inziet (maar dan biologisch), nu het gevaar dreigt van een we reld met één reusachtig net van or ganisaties zonder organismen er onder. spiritualiteit Wat nodig is punt 5 dat is een nieuwe spiritualiteit. Dr Berkhof constateerde in 1952 dat de grond vragen opnieuw in discussie zijn. Ik heb wel eens de indruk, dat de periode waarin discussie en dia loog hoog genoteerd stonden, voor bij is, al wil een knap socioloog als dr G. Dekker zelfs wel een dialoog- kerk aanvaarden. Waarom voor bij? Omdat men wel de „choc des opinions", de botsing der menin gen wil, maar dat men terug schrikt voor het „Jaillir de la véri- té", het opspringen van de waar heid. Discussie lijkt een waarde, zo niet een doel op zichzelf te zijn ge worden. Ironischerwijs drukt dat zich uit in de term „in gesprek blijven." Je blijft erin. De goede bedoeling is natuurlijk dat men elkaar niet los laat, maar op een zeker punt geko men moet men soms eerlijk het be staan van een kloof erkennen, zoals dat onlangs mijns inziens te recht is gebeurd en anderzijds haastig betreurd. Het gesprek hoeft niet te blijven, als de liefde maar blijft, al is het waar dat Abraham en de rijke man over een kloof heen met elkaar spraken. Maar dat duurde niet lang. program Een nieuwe gezindheid, een nieuwe geestesgesteldheid, een nieuwe spi ritualiteit. Betekent dit een nieuw program? Volgens het Grieks Woordenboek van dr F. Muller Jzn. betekent programma „open bare schriftelijke bekendmaking". In die ruimere zin zijn deze artike len óók een programma. Maar wij gebruiken dat woord in de speciale betekenis van puntsgewijze doel stelling of lijst van afspraken. Evenwijdig met de overwaarde ring van de discussie is er ook een duideljke overwaardering van het programma. Natuurlijk zijn pro gramma's in de praktijk onmis baar, maar dat is hier niet in het geding. Het gaat om de achter grond, zo u wilt de psychologische achtergrond. In de overwaarde ring van het programmatische zit een verzet tegen de geest. Want zo dra dringt men niet aan op een nieuwe spiritualiteit, of er wordt naar een programma gevraagd. Men wil dan een apparaat om geest op te wekken, de omgekeer de wereld (als men even niet aan windmachines denkt), want niet de molen verwekt de wind, maar de wind doet de molen draaien. Tot de nieuwe spiritualiteit kan men alleen aansporen als die er al in potentie is. En dat wil ik nu juist beweren. Hoe ziet ze eruit? Ze gaat dwars 'door alle denominaties heen. Aan de ene kant is ze zo ruim, dat als zij zich in haar bewe gingsvrijheid belemmerd voelt, zij tenslotte de reglementen, gewoon ten, patronen (maar nooit afspra ken!) terzijde schuift, omdat hier echt nieuw leven is dat zich niet laat verstikken. Aan de andere kant is ze, om met de statenverta ling te spreken, „nauw van inge wanden". Er zijn kernwaarheden (en die zijn dan uiteraard theolo gisch) die in ons vlees en bloed zijn geworden, die we dus niet maar programmatisch, theoretisch, con fessioneel beamen, maar die zich in ons hebben genesteld in de geest van Johannes 15:4: „blijf in Mij, ge lijk Ik in u". Dit kan samengaan met een vrij sterke relativering op onderscheiden punten; op een aan durven van de spanning van onop geloste vragen (voor mij persoon lijk bij voorbeeld de zaak van oor- ner. espA deltl log en vrede). Afgewezen het „notariële" denken, waarh tie in een wet of acte het geloof j, reglementair openbaart, wet, momd als evangelie, Christuin briefje waar alles op staat, Maar hoe zal ik de nieuwe ge5V? heid beschrijven, als die nogu tu nascendi (in staat van wori is; wanneer het veel belangrijj dat men elkaar daaraan hei en elkaar op laat aanspre Welk een weldaad is de stili gende herkenning, het zich geestes voelen als weet men eens tot welke kerk de gespT partner behoort. Er is een potejj le „gemeente", die uit deze nid spiritualiteit leeft en handelt! is niet nodig ze te organiserer er maar een magneet is, die dlST spreide metaaldeeltjes aant ene En die functie kunnen de besid£ de organisaties vervullen, wa gh der uiteraard ook de commu „oe tiemiddelen. Als ze maar m; tisch zijn, of opnieuw worden. Men kan zelfs verder gaan en ei(li gen: er kunnen mensen gero 'e J worden die er (nog) niet zijn ze er waren. Dat is de werv |j j kracht van een positieve, vr bare gedachte. Die gedachte I jng hierop neer, dat langs histori len weg in Nederland waarden e vai stellingen zijn ontstaan ondei^e zichzelf achterhaalde voont| be den en tegen een afgebroke: cor. Handhaving in oude stijl: e mogelijk. Het lijkt erop dat ze leen nog zijn krachtens de we ILYJ traagheid. Maar pas op: we; be niet weg, want er zit nog leven inoo hal; Nic erke ibeerd dig e fje-ï vo Dik copei tot Bpor lam rich' oorc lanc port oen 1 ja; log k te iteite riteit den le O e w Ebvi in i elanc Rob: zitte: er B zeer de f ien achi gebre ïelpei Die de boeken wil uilgeven die ik schrijf voor „niet lezers". Ze zien die mensen niet 2itten die de roman „Boelhuis" (de derde druk verscheen verleden jaar bij Zomer en Keunig te Wageningenniet alleen hebben gelezen, maar zelfs één of meermalen hebben herlezen. „Boelhuis" bleek niet alleen een uitkomst te zijfi voor die „niet lezers" maar ook voor degenen van wie zij het cadeau kregen. Die waren ook blij dat ze eindelijk eens konden afwijken van het traditionele doosje sigaren of flesje odeur. Ook al omdat die „niet lezers" dezelfden zijn die nooit weten wat ze vragen moeten, omdat ze alles al hebben. Gelukkig zie ik ze wel zitten. Daarom ga ik één van de boeken die ik na „Boelhuis" schreef, nu zelf maar uitgeven via mijn eigen „Uitgeverij Boelhuis". De titel van het boek is „Tweekamp". Het is een ver haal uit de roemruchte historie van Israël. Het 'is getest door de meest verstokte „niet lezers" uit mijn eigen omgeving en evengoed, zo niet beter bevonden dan Boelhuis. „Tweekamp" is even dik als Boelhuis en gaat 12.50 kosten. Het is verzendgereed per 1 december a.s. Als u het tijdig bij uw boekhahdelaar bestelt kunt u het vanaf 3 decem ber bij hem afhalen. Woerden, Geestdorp 36, N. van Halm. P.S. Vergeet niet ook een exemplaar te bestellen voor U weet wel, die Boelhuis van u mocht lezen. woonruimte aangeboden Gevraagd voor BEJAARDENCENTRUM „NIFTARLAKE" te WEESP (40 Inwoners) Diploma's niet vereist. Mooie woonruimte aanwezig. Aanmelden bij de direktrice, Aetsveldselaan 76, tel. 02940-12746. T002 Sturhoofd Co. importeur van kleine huishoudelij ke artikelen. Nwe Keizersgracht 25. Amsterdam, tel. 020-225877. vraagt voor spoedige indiensttre ding: FAKTU RISTE aan wie tevens enkele andere adm. werkzaamh. zullen worden opgedragen. LEAO of daarmee gelijkw. opl. gewenst. Soil., Helst mondeling, aan bovenst, adres. HUIZE MON REPOS Bejaarden Inrichting. 40 bedden, vraagt een ervaren kok/kokkin Woonruimte aangeboden Bej. heer. gezond, i.b.v. (eenv.) woning met tuin in mooie bosr. omg.. midden des Iand3. vraagt in woning van alleenst. vrouw ol ou der echtp. Voor verz. en gezel schap. Br. on. nr. 5727 Trouw A'dam.T005 I.V.M. HOGE HUUR AAN STUDEN TE AANGEB. GOED VERZORGDE KAM. TE A dam. 75 per mnd. Br. o. no. 5726 Trouw A'dam. TOOS Zaken en hypotheken EURO-ADVIES voor schuldenregelingen, lenin gen en al uw verzekeringen. Tel. 020-167040. T011 Wij zoeken op korte termijn een in het bezit van het M.B.A.-diploma. Deze medewerker zal de economisch-direkteur terzijde moeten staan bij het opstellen van kost prijs-analyses, begrotingsbewaking enz. Geboden wordt: een interessante funktie met perspectief voor de toekomst. De salariëring, afhankelijk van leeftijd en erva ring, zal liggen tussen ƒ1663,01 en ƒ3009,08 bruto per maand. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals 7,8% vakantietoeslag en een welvaartsvaste pensioenregeling. Schriftelijke sollicitaties, onder vermelding van letter H., te richten aan de afdeling Personeels zaken, Plesmanlaan 121, Amsterdam-Sloter- vaart. Telefonische inlichtingen worden gaarne ver strekt door de neer B. Hoogstadt. tel. (020) 512 22 35. meubilair en huisraad BANKSTELLEN uit eigen fabriek. Grote sortering kwaliteitsstoffen. 5 jaar garantie op binnenwerk. Norm. prijs 1400 voor 795. DEM Meu belfabriek. Toonzalen: Culemborg; fabriek Houtweg 8, Amsterdam-N.. Zonneplein (Tuindorp-Oostzaan), Den Haag. Weimarstr. 263. Nieuw Loosdrecht, Oude Molenmeent 4 (achter de Knorfabriek Hilversum). Sliedrecht, Rivierdijk 432. Voorhout, Loosterweg 5. Geopend dl. t.e.m. za. tot 18 u.. op koopavond tot 21 u. Voor alle inlichtingen: Culemborg 03450-2602.TQ12 t.v., radio, muziekinstr. YAMAHA ORGELS Bij Technical vindt u de complete collectie Yamahaorgels van 2425 tot 41.470. Op alle Yama ha-orgels 5 jr voll. garantie. Inruil en financiering mogelijk. TECHNICAL Veenendaal. Prins Bernhardlaan 2 —4. tel. 08385-11322 en 11083. Eindhoven. Hoogstraat 49. tel. 040-446656.' T014 onroerend goed OLDEHOLTPADE nabij Wolvega Fr. Machtige soliede en geheel vrij aan smtelweg gelegen boerenwo ning met grote losstaande schuur, stal. garage en twee kippenhok ken. Grondoppervl pim. 3600 m2 gelegen gelijk een plaatje. Koop som 69.500 k k. Hoge hypot. mo- gel. Inl. Jan Lok. Heerenveen. Tel. -- 18 00 05130-22991 T008 Zorg dat u of jij er bij komt UW BIJBEL beter leren kennen? Wordt dan lid van onze Bijbelclub ..De Open Poort". Postbus 105. Hoogeveen. Tel. 05285-477. T031 Of het nu bruin of wit is, zélf uw warme brood bakken is een koud kunstje. En u hebt keuze uit Frans stokbrood, broodjes, vloerbrood of krentenbrood. Hoe dat kan? Met Broodjesmix en Stokbroodmix van Koopmans. Een naam die u vast wel kent van de populaire Poffertjesmix, Pannekoekmix en Oliebollenmix. Lees het eenvoudige recept op de verpakking en voor u het weet bakt u uw eigen ontbijt en broodmaaltijd. Probeer maar eens en eet ze smakelijk! Koopmans Stokbroodmix 400 gram prijs per pak 1.59 Koopmans Broodjesmix wit of bruin 500 gram voor 12-16 heerlijke verse broodjes, vloerbrood, krentenbrood of krentenbolletjes; prijs per pak 1,64 Haal Koopmans in uw keuken met Stokbroodmix, Broodjesmix. Poffertjesmix, Pannekoekmix, Oliebollenmix, Kristalbloem patent, Cakemeel en Cooky voor het moeiteloos invetten van bakplaat en cakeblikken. Let op de naam Koopmans. KOOPMANS MEELFABRIEKEN B.V. LEEUWARDEN marken flames Pen en £.n d' «e An, sekom wonne met 15 Bmun enkelsi met li (Zwed. ZWEM Aan, di heeft record metert een tl «ond met 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 10