'Alex Luigjes bleef spelen met stukjes gekleurd glas f =a Uw probleem ook het onze Wat dunkt u, broeders? Nieuwe (overdekte) antiekmarkt in Amsterdam 'Ik kan over kleuren praten als een kok over zijn gerechten' MAANDAG 10 NOVEMBER 1975 TROUW/KWAR" iTBNC door Fred Lammers AMERSFOORT „Het is al ruim veertig jaar mijn vak, maar eigenlijk ben ik de kleine jongen gebleven die het heer lijk vond met stukjes gekleurd glas te spelen. Vele van mijn werkstukken zijn spelender wijs ontstaan, ik heb er geen ontwerpen voor gemaakt. De meeste grote mensen zijn het spelen verleerd.'' Het is de glazenier Alexander Luigjes <61) aan te zien dat hij een tevreden mens is. Hij kan zo boeiend vertellen, dat je de tijd vergeet. De zon stond hoog aan de hemel toen ik hem. op een mooie najaars dag, opzocht in zijn atelier aan de Amersfoortse Kortegracht, en de avond was al over de stad gedaald toen ik de deur van zijn „hok", zoals hij het omschrijft, achter me sloot. Voor Alex Luigjes was de werkdag nog lang niet ten einde. „Ik ben hier vaak om elf pur nog te vinden. Ik ben geen man die 's avonds bij de televisie gaat zitten of achter zijn krant. In de beslotenheid van mijn atelier voel ik me het meest op mijn gemak. Elke dag verlang ik weer naar deze plek. Als kind kan je nauwelijks wachten om uit bed te komen als .ie jarig bent. Dat gevoel heb ik nog elke dag! Om ne gen uur ben ik altijd present en als ik bezig ben met een grote op dracht al om acht uur. Voor mijn vrouw is dat niet zo gezellig, maar ze is eraan gewend." Alex Luigjes maakt nu prachtige glas-in-lood ramen voor kerken en andere gebouwen en restaureert ze ook. Monumentenzorg doet vaak een beroeo op hem. Daarnaast werkt hij in opdracht van particu lieren. In binnen- en buitenland zijn werkstukken van hem te vin den in allerlei soorten formaat,va riërend van bijbelse voorstellingen (het raam in de gereformeerde Ontmoetingskerk in Goor is daar een mooi voorbeeld van) tot ramen waar het alleen aankomt op de kleurschakering. ..Op kleuren raak ik nooit uitgeke ken. Ik kan over kleuren praten als een kok over zijn gerechten." zegt Alex Luigjes. „Moet je die zon eens zien. half achter een wolk. Schitte rend. net goud. en dan die takken van die boom op de voorgrond.' SCHERVEN Dat Alex Luigjes glazenier werd lag, achteraf gezien, voor de hand. Zelf vindt hij het niet zo vanzelf sprekend. ..Ja. als kind verzamelde ik al stukjes glas. Dat begon toen ik een jaar of vijf was. Scherven van flessen vond ik prachtig en een stuk rood glas van een autoachter licht was helemaal het einde. Je had in die tijd nog niet zo veel au to's. Met die scherven ging ik fi guurtjes leggen. Ik zag er van alles in. Voor mijn vader, die een schil dersbedrijf had, was dat een reden mij niet in dienst te nemen toén ik van de lagere school kwam. „Dat gebeurde wel met mijn boe zemvriend Wouter. Ik was enorm jaloers op hem. Over mij zei vader: Fantasten kan ik niet gebruiken. Hij had wel een beetje gelijk. Ik herinner me nog dat ik met verf ALEX LUIGJES kiezen tussen tube verf en stuk kaas 'Elke dag heb ik het gevoel dat ik jarig ben' Buurtkinderen Wat die ruitjes betreft: Alex Luig jes is niet vergeten dat hij eens 'dat glazenmannetje' was. Als iemand een gewone glas-in-lood ruit nodig heeft, kan men rustig op de Korte gracht aanbellen. Alex Luigjes is blijven tekenen en ging na geruime tijd les te hebben genomen tevens schilderen. 'Heel lang was dat uit sluitend een hobby van me. In de oorlog heb ik bijvoorbeeld alle kin deren uit de buurt uitgetekend, voor de aardigheid. Ik ben pas in mezelf gaan geloven als schilder toen ik tien jaar geleden opdrach ten kreeg portretten te maken.' Landschappen en bloemen tekent Luigjes eveneens. 'Mijn aquarel- lenboek heb ik altijd bij me. zelfs als ik hier in de buurt ga wandelen, wat ik graag doe. Ik neem het mee, zoals anderen een doos met tabak bij zich steken. Maar als ik een naambordje op mijn huisdeur zou moeten laten aanbrengen zou daarop komen te staan: Alex Luig jes: glazenier en kunstschilder. Glazenier komt op de eerste plaats. Bloemist had ik ook wel willen worden. In dat vak kan je ook met kleuren en vormen werken. Ach teraf ben ik blij dat het niet is ge beurd. Bloemen gaan altijd dood. en ramen blijven.' Hoewel Alex Luigjes tegenwoordig bijna alles zelf ontwerpt Cleder zijn vak, ik ga ook niet aan een operatietafel staan') houdt hij terdege rekening met de verlangens van zijn op drachtgevers. 'Ik ben niet zo eigen wijs om tegen de mensen die bij me komen te zeggen: dat maak ik wel uit. Ieder mens heeft zijn eigen ideeën over kleuren. Belangrijk voor mij is dat mijn kjanten in mij geloven. Ik laat ze stapels kleuren foto's zien en als het kan, sleep ik ze overal mee naar toe om ze ter plekke werkstukken te tonen. Ik begrijp heel goed dat zo'n op dracht voor velen moeilijk is. Je praat per slot van rekening over iets dat nog niet bestaat.' Aanpakken van mijn vader mijn eerste schilde rij maakte op onze schuurdeur. Ellebogen Thuis tekende ik ook graag, maar omdat we een groot gezin hadden, was het met je ellebogen werken om aan tafel een goed plaatsje te krijgen. Vader had in zijn werk ook met glazenmakers contact en op die manier kwam ik bij een Amersfoorts bedrijf in dienst, dat zich bezighield met vensterruiten en glazen schuifdeuren. Er was weinig artistieks bij. maar ik vond het mooi. Figuurlijk verdronk ik in al dat gekleurde glas. Het leverde me dikwijls een schop onder mijn achterwerk op. omdat mijn baas er geen knecht op na hield om glas te gen het licht te houden en er ande re experimenten mee uit te voe ren." Alex kwam als jongen van ze ventien bij een bedrijf in Hilver-. sum terecht, waar iemand werk zaam was, die zelf ontwerpen maakte. „Ik keek tegen hem op, en ging er maar al te graag op in toen hij me aanbood tegen een vergoe ding van een gulden per week les te geven. Het kostte me twee kwart jes van mijn zakgeld. Omdat va der al mijn avondschool betaalde, kwamen we voor die Hilversumse lessen een fifty-fifty basis overeen. Ik heb er veel geleerd, waar ik, toen ik in 1934 voor mezelf begon, veel profijt van had." Crisistijd In het begin was het eenvoudig werk dat Alex Luigjes aannam. 'Je kon geen hoge eisen stellen. Het was midden in de crisistijd en de mensen hadden niet veel .geld voor glas-in-lood ramen. Eigenlijk is dat na de oorlog pas goed op gang ge komen.' In die oorlogsjaren was Alex Luigjes vooral doende met het vernieuwen van kapotgescho ten ruiten. 'Ik heb mijn klanten altijd kunnen helpen. Toen er geen glas meer was te krijgen, kocht ik bij een fo tograaf een partij glasplaten, die vroeger eenzelfde functie hadden als nu negatieven, en zette die in de week, totdat er niets meer te zien was van het fotobeeld dat er op stond. Niet in alle gevallen is dat goed gelukt. Jaren na de oorlog ontstonden er wel eens problemen als nieuwe bewoners, die niets van de voorgeschiedenis afwisten, tot de ontdekking kwamen dat er vage afbeeldingen op hun ruitjes zicht baar waren.' De tijd dat het een financieel moei lijke beslissing was of er een stuk kaas of een tube verf zou worden gekocht (.De keus viel dan meestal op de verf, nadat mijn vrouw had gesteld dat die kaas er ook wel zou komen en dat we het anders maar zonder moesten doen') behoort al lang tot het verleden. Het is echter aanpakken gebleven, tegenwoor dig samen met zoon Sand,er van 28, die ook het glazeniersvak heeft ge kozen, en de 22-jarige dochter So phie. die voor de boekhouding zorgt, het vak eveneens in haar vingers heeft en tussen de bedrij ven door ook nog voortreffelijk piano speelt op het instrument, dat in het atelier staat opgesteld. Er zijn wel eens mensen die me vra gen hoe je glazenier wordt. Dan zeg ik altijd: als je een half men senleven geduld hebt en er niet te genop ziet veertien uur per dag te werken.' Aan het slot: 'Ik weet dat er veel dingen zijn waai- ik nooit aan toe zal komen. Ik heb nu meer de vrije hand dan vroeger. Toch zit ik naar mijn gevoel nog te veel vast aan het 'verdient heden uw dage lijks brood.' Ik heb wel eens mo menten dat ik de hele boel zou wil len laten staan en enkel nog doen waar ik zin in heb. Zo hoop ik nog altijd dat er eens een opdrachtge ver bij me komt. die zegt: er is een nieuwe kerk die versierd moet worden. Hoe dat moet je zelf maar uitzoeken. Ga je gang maar.' door Mink van Rijsdijk Mei de vijfde Assemblee van de Wereldraad van Kerken vlak voor de deur, kun je je plotseling afvragen: gebeurt cr in Nederland eigenlijk iets op het oecumenisch erf? Wis en drie is dat het geval. Neem nOu dat vriendelijke dorp X. Daar is men ferm aan het broeden geslagen op het gouden ei van interkerkelijke samenwerking tussen her vormde en gereformeerde kerken. En dan niet van dat kinderachtige van een gezamenlijke bevrijdings- of her- vormingsdienst, nee het werd echt menens in X. Ze kun nen natuurlijk niet stoffen op een primeur, want na een kleine dertig jaar oecumene werd het natuurlijk wel tijd, maar a 11 abeter laat dan nooit. De Xsteriaanse kerkraden praatten lang en ernstig op gemeenschappelijke vergaderingen en tenslotte achte men de tijd rijp de mening van het kerkvolk te peilen Ze ont- wierpén daartoe een mooi formulier, gebaseerd op het meerkeuzesysteeni. Voordeel van deze methode is dal dc antwoorden snel geïnventariseerd kunnen worden. Dat er ook nadelen aan deze methode zitten, drong niet zo door De beide scriba's gingen actief enveloppen schrijven en toen wervelde de enquête de gemeenten in Het laat zich denken dat de kerkelijke bestuurders met groeiende be langstelling op de reacties wachtten. De eerste kwam drommels vlug. Niet via een.ingevuld formulier, maar per telefoon. Van een zustei der gemeen te. totahene. Het zou overdreven zijn haai als een Dolle Mina te typeren, maar het enquêtepapier had het haar wel bijna gemaakt. Want wat was het geval? De forumulieten ware uitsluitend verstuurd aan de zogeheten gezinshoof den. En waarom, zo vroeg de Xterse vrouw, was alleende mening van de broeders belangrijk? Konden de zusters, hokjes in kleurende, zich niet voor of tegen samenwer king uitspieken Was het nog niet tot de broeders doorge drongen dat vrouwen ovr de kerkmuren heen zo'n dikke vijfa'g jaar geleden elkaar al gevonden hadden in een'Ne derlands Christen Vrouwen Bond? Over samenwerking gesproken, broeders, daar weten we inmiddels wel ons weetje van hoor. Aan e andere kant van de lijn ontstond verwarring. iel dan ook niet te ontkennen dat er bij het enquctei ings- pk.n helemaal geen ekening was gehouden met vrouwen, die een mening zouden kunnen hebben Zij waren zoge zegd even aan de aandacht ontsnapt. Geen fijne ontdek king natuurlijk. Maar, vergoeilijkte de broeder, waar ge hakt wordt, vallenspaanders en fouten kunnen hersteld worden. Gerustgesteld legde de vrouw de jelefoon op de haak. Dat had ze mooi geregeld. Ze had de goede zaak der oecumene en die der jonge lidmatengediend. maar vooral het gerammel van vrouwenketenen weer eens laten horen. Derhalve ging ze des zondags vrolijk met de stammen op. Dat de grote afknapper al voor haar gereserveerd lag, kon ze natuurlijk niet bevroeden. fEI am :.£P' Van de kansel werd meegedeeld dat het de kerkeraadg bleken was, dat sommige gezinnen aan één formulier ni genoeghadden. Niemand behoefde daarover te tobbe Na de dienst werden er, zo nodig, meedere exemplai uitgedeeld. En dat was dat. Geen oord va excuus, laat staan een otjjg roep aan jonge leden of vrouwen toch vooral mee te we ken. Vrouwen in Nederland, zo pleegt men te zeggen niet zeuren, die worden niet gediscrimineerd. In de ke ar). voor spek en bonen meedoen? Onzin. De ambten toch ook voor vrouwen open gesteld? Nou dan Wat een vergissing te veronderstellen dat met het nemt ean een paar maatregelen veel oud zeer is genezen. I fbe spoorbomen zijn dan tenslotte wel voor vrouwen openg nis gaan, maar het rode knipperlicht brandt nog steeds. Voordat jet het in de gaten hebt. davert er weer een ma nent ein aan je voorbij. Zeg maar dag met je handje. teil Aan de andere kant van de lijn ontstond verwarring. H viel dan ook niet te ontkennen dat er bij het enquétenng jee: plan helemaal geen ekening was gehouden met vrouwi die een mening zouden kunnen hebben. Zij waren zogtrien zegd even aan de aandacht ontsnapt. Geen fijne ontde king natuurlijk. Maar. vergoeilijkte de broeder, waar g iee: hakt wordt, vallenspaanders en fouten kunnen herste ,u" worden. Gerustgesteld legde de vrouw de telefoon op haak. Dat had ze mooi geregeld. Ze had de goede zaak d oecumene en die der jonge lidmatengediend. maar voot jg; het gerammel van vrouwenketenen weer eens laten hore li Derhalve ging ze des zondags vrolijk met de stammen o Dat de grote afknapper al voor haar gereserveerd lag, k( en ze natuurlijk nietbevroeden. Van de kansel werd meegedeeld dat het de kerkeraad gT111 bleken was, dat sommige gezinnen aan één formulier ni >n( genoeg hadden. Niemand behoefde daarover te tobbe 'jS Na de dienst werden er, zo nodig, meedere exemplar c uitgedeeld. En dat was dat. Geen oord va excuus, Iaat staan een o ing ïoep aan jonge leden of vrouwen toch vooral mee te wt nuz ken. Vrouwen in Nederland, zo pleegt men te zeggen, moet niet zeuren, die worden nieL gediscrimineerd. In de ke voor spek en bonen'meedoen? Onzin. De ambten zi toch ook voor vrouwen open gesteld? Nou dan. Wat een vergissing te veronderstellen dat met het ncm van een paar maatregelen veel oud zeer is genezen, spoorbomen zijn dan tenslotte wel voor vrouwen open^ gaan. maar het rode knipperlicht brandt nog steeds. Voordat jet het in de gaten hebt, davert er weer een mal nentrein aan je voorbij, Zeg maar dag met je handje. bei ,rl0' na) door Annemane Lücker Amsterdam is een antiekmarkt rij ker. Vorige week donderdag ver richtte Johnny Jordaan (hoe kan het Amsterdamser?) de officiële opening in de voormalige machine fabriek aan de Looiersgracht 32. Initiatiefnemer en eigenaar Hans Becker heeft grote plannen met de uitbreiding van het pand, waar nu nog slechts een deel van de bene denruimte als markt is ingericht. De opzet doet denken aan de gezel lige Londense overdekte antiek markten, waar hoedjes en gedeel telijke afscheidingen nissen vor men van de verschillende stands. Tot nu toe zijn er een twintigtal „winkeltjes" die qua handel een behoorlijke gevarieerde inhoud hebben. Zo is er een hoek met schitterende oude poppen, waar van de kleinste op tweehonderd gulden beginnen. Oude poppen Vraag: Tot voor kort heeft midden op de Moerdijkspoorbrug een ge denkteken gestaan, met daaronder een tekst. Op verschillende manie ren hebben we geprobeerd daar iets meer over te weten te komen, maar dat is niet gelukt Weet u het misschien? Antwoord: Ook onze pogingen bij de Voorlichtingsdienst van de NS hadden geen resultaat. Weet een onzer lezers er iets over? Reactie op vraag over de „Vrouwe van Doorwerth": Verschillende brieven ontvingen we over dit on derwerp: In 1916/17 werd bij H. ten Brink te Arnhem uitgegeven een boekje geschreven door L. J. de Boer. Eveneens van De Boer werd een boek uitgegeven door Hollan- diadr. Baarn, 1932. Antwoord: In 't Gelderse Rijnland legenden en geschiedenissen spec. blz. 76 en 77. Er was een vijand schap tussen de heren Van Doren- weerd en die van Hoeckelom. In de tuinen van 't kasteel Rosendaal vonden Guido v. H. en Kunegonde van D. elkaar (het verhaal ver meldt niets over de bedriegertjes!). Vader Dorenweerd kon dat niet goedvinden en sloot de ongehoor zame dochter op. Met behulp van de trouwe page Rudimer wordt K. geschaakt. Ze leefde lang en geluk kig, maar vader D. vloekte op schandalige manier. Gelukkig kreeg hij berouw, maar als men als gevangene in de kelders van Door werth moet smachten (tegenwoor dig gebeurt dat niet meer. maar het zou de moeite waard zijn) komt 's nachts een „bleeke ridder" hem gezelschap houden. Van de trouwe Rudimer is niets bekend. Vraag: Waar kan ik Thijm-essence kopen? Antwoord: Wij zijn noch b*ij ver schillende Reformwinkels, noch bij de groothandel van kruiden ge slaagd bij het zoeken naar essence van de wilde thijm (Thymus Vul garis). Men vroeg ons of u wellicht bedoelt: Thijmolie, waarvan men vroeger en wellicht tegenwoordig nog thijmstroop bereidt. Volgens mijn kruidenboeken is het berei den van olie laboratoriumwerk. Bij de recepten van alcoholische extracten (geest of spiritus) wordt in deze boeken de wilde thijm niet genoemd. Vraag: Ik woon op een soort hofje. Op het gras in het midden staat een zonnewijzer met er voor een liggende plaat (Travertin) met op schrift. Wij zorgen met elkaar dat atites er netjes uitziet, maar met die gedenkplaat zien we het niet zitten. Kunneh wij dat ook zelf? Vragen (één per brief) zenden naar Uw probleem ook het onze. Postbus 507, Voorburg, Naam en adres vermelden Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. Antwoord: In de eerste plaats een pluim voor alle bewoners, met hun fuchsia's en hun fleurige gera- niumbakken. De Travertinplaat kan schoongeschuurd worden met een gewone keukenborstel en het bekende schuurmiddel, dat niet krast en wél schuimt (met een an der merk zal het ook wel lukken, denk ik). Als alles heel goed schoon en droog is, komt het moei lijke werk: de letters worden met zwarte lak bijgewerkt. Hierbij mag beslist niets op de steen ernaast ko men. Niet kliederen en wel met een vaste hand werken. Hartelijk dank aan de velenP, die meestal met een paar vriendSryke woorden ons de tekst zonden van het gedicht van Jacqueline E. v. d. Waals: Onder het opschrift: Wea ried of sinning, wearied of repen tance, waarbij de naam van Chris tine Rosetti voorkomt, volgt het ge dicht: Ik ben mijn zonde moe en mijn berouw Het gedicht staat in verschillende bundels. Wij noe men slechts: Gebroken kleuren. Bloemlezing uit gedichten van J. E; v. d. W. (Callenbach) en Christo- foor. Religieuze poëzie verzameld door Roel Houwink. De in onze ru briek opgenomen regel was ver keerd geciteerd. Vraag: Mijn 3 jaar geleden geplan te bruine Hazelaar (Corylus Max. Purp.) wordt goed behandeld en groeit flink. Tijdens en vlak na het uitlopen is het blad prachtig pur per. maar na een paar weken is het afgelopen en is het blad vaal groen. Wat kan men doen tegen die kleurverandering? Antwoord: Niets, want dit is de ei gen kleur van.uw struik. Wij ge bruiken liever de naam die in de Flora van Heymans Thijsse voor komt: Lambertjes. of Lambertus- noot. U moet uw boom en struik beschouwen als individu en niet als massakweekartikel, dat kleurt en bloeit volgens het bekende boekje. Natuurlijk kan de bodem gesteldheid wel enige invloed ui toefenen. Resten van metaal en sporen bv. Maar u kan het beste de struik met de kleur van uw hart gaan uitzoeken bij de kweker op de tijd. dat is kleur normaal is voor de bladeren. In uw geval dus in de zomer. De boom of struik laat u na de koop bij de kweker, tot de tijd voor verplanten geschikt is. Gaar ne willen wij onze lezers aanraden de artikelen van collega Van Halm (van wie ook dit advies afkomstig is) uit te knippen en te bewaren. Ze blijven waardevol. Vraag: Onze kostbare luchtbedden worden veel te gauw poreus. Is dit op de een of andere manier te voorkomen? Antwoord: Van de verkoopleider van een groot warenhuis hoorden we, dat het poreus worden een heel nare eigenschap is van luchtbed den. Allerlei oorzaken kunnen er zijn: Strand en zonnehitte zijn fu nest. Grote warmte dito. Kleine on- effenheidjes kunnen minuscule be schadigingen ten gevolge hebben. Ook bij onoordeelkundig opvou wen en rollen kan er een moet ont staan. die men aan de buitenkant niet ziet. Een beetje gewone talk-- poeder, dat u bij de drogist voor een paar dubbeltjes los kan kopen, zou u met het pompje naar binnen kunnen blazen. Een goede slaap zak zal de bezwaren van lichaams warmte en transpiratie kunnen voorkomen. Vraag: In mijn gasfornuis droog ik boerenkool. Op de laagste stand zijn op het 'ogenblik schaars en kostbaar, maar een echte verzame laar zal daar niet van schrikken. Oude juwelen, oorbellen, ringen en broches liggen net zoals op de vei ling in glazen vitrines. Er zijn ver schillende stands met Jugendstil en Art Déco curiosa, lampen en ge bruiksvoorwerpen. Sommige din gen daarvan zijn zo lelijk dat ze uiteindelijk weer mooi worden. Ook oude kleren zijn volop te vin den, van malle hoeden en cocktail jurken tot transparante ouderwet se gewaden en schitterende kimo no's. Een paar serviezen lijken uit de inventaris van een hotel of res taurant te komen, zo puntgaaf en compleet staan ze in de vitrines. Er is een hoekig wit servies met zwar te randjes en een grijzig vis-ser- vies, waarvan iedere kom of scho tel een vissevorm heeft. Wonderlijke affiches uit het verle den, van schouwburgvoorstellin gen en/andere evenementen, han gen naast grote schoolplaten met bijbelse voorstellingen. Behalve dit kleingoed zijn er ook vergulde balzaalspiegels (te groot voor ge wone huizen) en ouderwetse cra- peauds en ladenkasten te vinden. Op den duur hoopt Hans Becker de bovenliggende ruimten bij de markt te trekken, maar verbou- -öd wingen en vernieuwingen zi op veel tijd en geld vergen. Hij d!UW - - -• iug| (pl hierbij aan galeries, ateliers beeldende kunstenaars en schien aan een klein restaura! ieder geval heeft Amsterda weer een aantrekkelijk punt 11 kregen. De antiekmarkt is geo pol op donderdag en vrijdag var rt uur 's morgens tut tien ui avonds en op zaterdag van ti^' zes uur. J1.IZ1. itte h( izel ak Vanaf het Spui. beginnend l 'Atheneum'-boekhandel men het zonder in de gaten te n. ben rustig uren kan duorbren we lopend door de Heisteeg langs Hoppe ligt een kostelijke wi ling regelrecht naar de- Li gracht. In de Huidenstraat 16 is Mante, waar felgekleurde 1 v caanse papieren bloemen, be fjgv derde vogels, glas en aardewt t k krijgen is. Verschillende roi winkeltjes, café's en boeWfn waaronder Jan Jansen met la^'il en klompen in de Runstraal niet te vergeten de beroemde kerij van de pas overleden Année in de Runstraat 25, 1 langs deze route in een van -ote zelligste winkelstraatjes van sterdam. duurt het 1 etmaal voor een hoe veelheid voor 7 personen. Het neemt dan veel minder plaats in dan in de diepvries. Hoe zit het met de vitamine C bij deze methode. hei d< vul] jAntwoord: Ik vrees dat er van die 'vitamine C niet zo veel meer te recht komt na die 24 uren van uit drogen. Bij de diepvries gaat de tijd ook wel een woordje meespre ken, maar ik zou hieraan de voor keur geven. Ik vestig de aandacht op de brochure no. 149 van het Voorlichtingsbureau v. d. Voeding, Giro: 363081; Storten ƒ1, 0.60 voor verzendkosten) en dui delijk nummer van het boekje aan geven. Gebruikt u uw gedroogde boerenkool, vergeet dan niet naasappels als dessert! Vraag: Vroeger kregen we al: iar bijt busgort. die geweld we een speciaal gesloten bus. koopt men zo'n bus? Antwoord: Op dezelfde m leb maakten we in de Japanse g(n. t genkampen 'roggebrood' en bijtkoek'. Daarvoor namen \v ;nd' goed sluitend rond beschuitbl dat werd voor gevuld. Hel ,ste wel een heel gedoe om alles er rm( uit te krijgen. Voor het makel lhej kookpuddingen (want zo kan zo'n recept toch wel noemen) r uin ik tegenwoordig gelukkig - bruik van een Au bain Marii die ik in een warenhuis kochl metalen tulbandvormpje met sel, dat met bajonetsluiting gaat. In vele zaken is tegenwo sn wel een afdeling waar 'eer ïn keukendingen worden verk icei Waarschuwing: Mén kan ei k meen z'n vingers aan braip 'Eerlijk'! Vraag: Wat is het adres va Ned. Ver. v. Vrijwillige EutAls sie? taei Antwoord: Espoortstraat 11 rde schede. Pii Ida )gra Oh h c om; ho Mi ke< piai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 6