:amilieportret net oude man Knappe thriller Veiligheidsauto moet ook zuinig rijden autobiografie Y//////////////////A Een man ziet rose leinigende boosaardigheid Opel City en Vauxhall Chevette ILMPREMIERES VAN DEZE WEEK en kleine jgertjes reprises olongaties Eenmaal is wel teveel Gangsters op pad Nieuwe studie in Amerika Van Agt laat vertegenwoordiger Dassault vervolgen Vrachtauto vol gestolen goed teruggevonden jjDAG 7 NOVEMBER 1975 FILM-AUTO PS13-RH15 iur Penn stelt in zijn films ie Chase', 'Bonny and Clyde', Bee's Restaurant', om er een ar te noemen) het Amerikaan- hdimaat en de Amerikaanse totaliteit zonder boodschappe- fe opdringendheid aan de kaak; h werk is als het ware van kt-liefde doortrokken. het is er hem toch in de eer plaats om te doen spannende jllers te maken en bij zijn laatste p is hij weer eens ih die opzet ge- »gd. 'Night Moves' oftewel 'Sluip- ord in de Nacht' heeft een hecht Jrtimmerde onderbouw en eenpoë- ibe opbouw, die wordt gesteund jr het camerawerk van Bruce Sur- rry Moseby (Gene Hackman), een Wculiere detective die de in zijn td opgedane onzekerheid door in- jsief speurwerk tracht te compen- en, is in een huwelijkscrisis ver teld als hij de opdracht krijgt vermist meisje van zestien te ken. Hij vindt haar in Florida met stel vreemde, louche outsiders, I misschien met iets geheimzin- - de Jour. Film van Bunuel over nerende dagdromen met Cathe- Deneuve in de hoofdrol. De ge- week in Oscar, Amstelveen, si méchant que ca. Bedroefde idie over lieve bankrover van de serse filmer Claude Goretta. De Ie week in Kriterion, Amster- her can you spare a dime. Bril- collage over de Amerikaanse sjaren in film en werkelijkheid Philippe Mora. De gehele week ie Movies, Amsterdam, toman et la Putain. Fascine- e film van Jean Eustache over dimaat in Frankrijk na de mis- i mei-revolte van 1968. 10 nov. C.C., Amstelveen. Turken heten Ali. Film over inlandse arbeiders en de alle- se discriminatie, gegoten in een «verhaal van de voortreffelijke e regisseur R. W. Fassbinder. [ehele week in Kijkhuis, Den für sich und Gott gegen AUe. mnes bekroonde Kaspar Hau- ilm van de Duitse regisseur ier Herzog. 10 nov. in Studium rale Utrecht. Birds. Alfred Hitchcock's thril ler de opstand van de vogels, ieerd op het verhaal van tone du Maurier. Vrijdag-, zat.- mdagnacht in The Movies, Am- am. h in Venice. Film van Luchino nti over verval en dood in Ve- gebaseerd op de novelle "Der i Venedig" van Thomas Mann. ehele week in Cine D., Amster- e. Perfecte thriller van Alan J. üa met Jane Fonda en Donald erland. Vrijdag- en zat.nacht in o, Amsterdam. y. Film van Bob Fosse over het sche leven van de Amerikaanse irencier Lenny Bruce. De gehe- «k in Tuschinski 2, Amsterdam. nigs bezig zijnmaar wat? Hij brengt het meisje terug naar haar nimfomane moe, maar heeft weinig eer van zijn werk, want spoedig daarop is zij dood en dat is geen zui vere koffie. Er volgen nog een paar moorden, er is smokkelarij in het spel en stuntwerk. De oplossing komt voor het publiek overrompelend en onverwachts. Dat de figuren rondom Moseby zo verstard zijn, zo chablone-achtig is niet te wijten aan Penn's onmacht, het is opzet. Zij dienen om de ner veuze levendigheid van Gene Hack man te onderstrepen en brengen bo vendien met hun zinswendingen een enigszins ironische hommage aan de klassieke cliché's van de Grote Oude Mannen van het vak, Dashiell Ham- mett voorop. Zoals gezegd een spannende thriller. Wie Hackman's onzekerheid gelieerd wil zien aan de Amerikaanse onze kerheid na Watergate staat dat vrij en hij kan zeker redenen aanvoeren om zijn standpunt te staven. Amsterdam, Saskia, 18 jr. Romy Schneider en Philippe Noret in Het verborgen geweer. Robert Enrico zal altijd een plaatsje in ons hart behouden als de regisseur van 'Au Coeur de la Vie', een episoden-film gebaseerd op verhalen van Ambrose Bierce. Daarna heeft hij zich met meer of minder succes op de commerciële film geworpen en met Le vieux fu sil' schijnt hij op een goudader te zijn gestoten want die loopt in Frankrijk als een trein. Toch is hij tot onze spijt niet erg overtuigend. Het had misschien goed kunnen worden als de twee niveaus, waarop de film zich afspeelt, het idyllische iet jaar dat Agatha Christie 85 it, is haar beroemdste en meest nieuze boek 'Ten little niggers' euw verfilmd. Christie-verfil- ;en willen nogal eens misluk- omdat de regisseurs de plot niet en: ze zitten eraan te morrelen e schuiven tot het hele bouwsel ulgen valt. In 'Tien kleine ne- ies' moest ook weer zo nodig alles worden veranderd. In de e plaats gaan de tien itaards, die door een onbekende lood zijn veroordeeld, niet naar Engels eilandje, maar naar een iten hotel in de Perzische woes- en in de tweede plaats wordt linde zo vreemd omgebogen, dat nappe structuur van de thriller el is ontwricht. ast bestaat afgezien van Oli- Reed, Richard Attenborough en iert Lom uit niet-Engelsen: Sommer, Charles Aznavour, ihane Audran, Gert Fröbe om er ilen te noemen. Het samenraap- rof accenten geeft, tezamen met woestijn, deze film van Peter tason iets goedkoop-exotisch, dat recht in tegenstelling is met het denkwerk dat aan Agatha's ten grondslag ligt. erdam, Bellevue-Cinerama, 14 Een scène uit de film Geweld en passie. Lucino Visconti is een telg uit een oud Italiaans adellijk ge slacht, met sympathie voor het Marxisme en hij regisseert be halve films ook opera's en to neelstukken. Hij werd met 'Ossessione' (1942) de voorloper van het neo-realisme, maar hij toonde daarna vaak een voorkeur voor grote sterren, een de cadent-luxueus decor en een thea trale aanpak. Iets van die barokke melange van aanleg en verworven heden vindt men in al zijn films terug. Vaak komt zijn maatschappij kritische instelling in botsing met zijn opera-stijl. Is dit niet het ge val, dan maakt hij sublieme films zoals The Damned' en 'Death in Venice'. Visconti's thema is eigenlijk altijd de verstrikking van de mens in his torische of sociale realiteiten en ook in zijn eigen gevoelens. Zijn helden falen, omdat de tijd voor hen afge lopen is of omdat ze de tijd (nog) «niet begrijpen. Dat is ook het ge val in 'Violence et Passion'. Een oude professor leeft midden in Rome in een ivoren toren: een pa- lazzo vol boeken, schilderijen en kunstschatten maar zonder mensen. In zijn waardige, doch steriele af geslotenheid dringt een groep par venu's binnen: een rijke society-da- me weet door middel van chantage en overredingskracht haar betaalde minnaar en haar dochter plusi ver loofde op de bovenverdieping tè in stalleren. Die mensen zijn vulgair, luidruchtig, amoreel, oppervlakkig, brutaal, ze zijn alles wat de profes sor haat. Maar ze zijn ook: amu sant, onberekenbaar, boeiend, le vend. Hij geeft ze toegang tot zijn leven, ze schenken hem de illusie van een familie, doch karaktereigenschappen en ingeroeste gewoonten blijken sterker dan de drang naar menselijk contact. Als Konrad, de gigolo, de in telligentste, gecompliceerdste en beklagenswaardigste van de groep, hem hulp en liefde vraagt laat hij verstek gaan. Konrad sterft (pleegt hij zelfmoord? wordt hij vermoord?) en dat brengt de oude man de gena deslag toe. Hij kan het inzicht dat hij zijn leven lang het verkeerde heeft gekozen omdat hij dingen bo ven mensen stelde (en ook niet an ders kiezen kon) niet verwerken en kwijnt weg. Zolang Visconti zich bezighoudt met wat er gebeurt: het tempo van het leven van de oude man, de botsing Gene Hackman piet de indringers, de hulpeloosheid aan de ene, de luchthartige harteloos heid aan de andere kant, is hij op zijn best. Helaas kan hij ons niet over tuigen van het feit, dat de hele film eigenlijk over het sluipende kwaad van het neo-fascisme gaat: hij'laat er wel mooi over praten, maar hij laat het niet zien en voelen. Abrupt ingelaste moorden en complotten veranderen daaraan ook niets. Van de spelers (Burt Lancaster als de no bele professor, Helmut Berger als Konrad en Silvana Mangano als de rijke dame) overigens niets dan goeds. Amsterdam Leidseplein Theater; Groningen Studio, 14 jr. Jacqueline Susann is een schrijfster van wezenloze bestsellers over jet set-mensen (rijk, mooi, beroemd) die overal achteraan draven en al hol lend barre cliché-teksten uitstoten over hun spectaculaire ongeluk. Van zo'n monsterboek 'Once is not enough' (over een meisje met een vaderbinding dat van de regen in de drup raakt: ze komt met een smak terecht in een verhouding met een veel oudere drinkebroer van een schrijver en dat moet wel slecht af lopen) maakte Guy Green een'mon sterlijke film met een wrakke intri ge, overgoten met een vies sop van infantiele decadentie en vals senti ment. Kirk Douglas speelt erin en Melina Mercouri en Deborah Raff in. Arme mensen! Amsterdam-Tuschinski 1,18 jr. Cabrol's laatste film zou je 'nti-sex film kunnen noemen, of Ik geval een tegenwicht tegen merendeel van de sex-films, p terwijl het bij zachte (en har- Iporno gebruikelijk is om de letterlijk en figuurlijk uit te wordt in 'Une Partie de een man ongenadig in zijn tezet. e en Esther zijn acht jaar bij .Mals hij haar.voorstelt om eens ieen andere man naar bed te Ze gehoorzaamt hem gewil ds altijd, want ze is zich zeer öewust van haar minderwaar- "'d, maar het loopt wat uit de hand. Ze kiest een man die hij niet mag en via die man komt ze in aan raking met allerlei modieuze, anti- intellectualistische filosofieën waar Philippe van walgt. Hij voelt heel goed wat er aan de hand is: zij probeert zich op een aarzelende, stuntelige, omslachtige manier te emanciperen, iets waar zijn monstrueuze ego volstrekt niet tegen bestand is. Hij vernedert en kwetst haar waar hij kan en als ze eerst gaat werken en hem dan ver laat voorziet hij zichzelf van een Grote Liefde die alle middelen hei ligt: hij betrekt hun kind erbij, hij belaagt haar met zijn poëtische een zaamheid en intellectuele wanhoop. en het gewelddadige, niet zo met elkaar in de clinch hadden gelegen, maar ja 'Het verborgen geweer' gaat over een Franse chirurg die in de laatste maanden van de oorlog zijn leventje nog redelijk leeft, maar toch besluit zijn vrouw en kind voor de veilig heid naar hun buitenhuis over te brengen, een oud kasteel. Als hij ze komt opzoeken ziet hij, hoe een groep SS-ers zijn kind doodschiet en zijn vrouw verbrandt met een vlam menwerper. Hij pakt zijn oude jachtgeweer en maakt ze een voor een af. Terwijl hij bezig is met zijn wraakoefening wordt hij bezocht door flitsen uit zijn huwelijksleven: beelden van idyllisch geluk eerst, van onzekerheid en angst om te ver liezen daarna, maar altijd roman tisch gebaad in het licht van de gro te liefde. Die herinneringen zijn voor de toestand van koude shock waarin hij verkeert te mooi, te af gerond, te uitgezocht op hun nostal gische pubiiekswaarde. Zodat de film ons warm noch koud maakt en dat is wel het laatste wat Enrico heeft beoogd. Amsterdam-City I; Apeldoorn-Mi- nerva; Arnhem-Luxor; Eindhoven- Rembrandt; Den Haag Odeon I; Groningen-Concerth.; Haarlem-Lu- xor; Leiden-Trianon; Rotterdam- Lumière; Utrecht-Camera, 18 jr. Als dat allemaal niet helpt trapt h\j haar gezicht in elkaar. Zelfs in de gevangenis zit hij nog te zinnen op middelen om haar weer te onderwer pen. Chabrol doet in zijn films wat hij in zijn vroeger werk wel vaker heeft gedaan: in een boeiend verhaal ont doet hij zijn figuren van enkele la gen verwarmende, door de maat schappij geaccepteerde, leugens en hypocrisie. Hij wordt daarbij steeds boosaardiger, aan medelijden met zijn objecten is hem niets gelegen. Maar een reinigende boosaardigheid is het wel. Amsterdam, Tuschinski 3, 14 jr. Opel-dealer voor A'dam omg. Riva Opel Amsterdam Overtoom 197 tel. 020-182525 Sloterweg 1337 tel. 020- 175819 Middenweg 109 tel. 020- 932872 Meeuwenlaan 116 - tel. 020- 361153 door Sicco de Jong Ook deze week zijn er weer gang sters óp pad in de bioscopen, onder andere een boude bekende, Al Capo- ne, wiens leven en werk reeds in talloze films uit de doeken is ge daan. Regisseur Steve Carver bena dert deze topper uit de Amerikaanse onderwereld van de jaren twintig rechttoe-rechtaan, hij zoekt geen psychologische verklaringen voor zijn moordpartijen, hij laat ze alleen maar zien, in chronologische volgor de. Ben Gazzara, die de hoofdrol, speelt,, is niet bepaald iemand om sytnpathie te wecken met de figuur die hij uitbeeldt en dat komt in dit geval wel goed uit: Al Capone was ongetwijfeld een afschuwelijke man, basta. Hoewel John Flynn's Gangsters in de tegenwoordige tijd opereren lijken ze zo weggelopen uit een van de Amerikaanse 'zwarte-serie' films, die in de jaren '40 populair waren. Ze. zijn, in tegenstelling tot de ech te gangster Al Capone, niet onsym pathiek, ze nemen het, ondanks him gevorderde jaren, op tegen het 'syn dicaat' en daarom zijn we blij dat ze aan het eind niet dood hoeven. Het is een goed gemaakte film met een nostalgische toets, waarin door Robert Duvall, Karen Black, Joe Don Baker en Robert Ryan adequaat wordt gespeeld. Capone: Rembrandtpleintheater, Amsterdam, 18 jr. Gangsters: Cineac Damrak I, Am sterdam, 18 jr. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Minister Van Agt (justitie) heeft besloten de heer Botterman, vertegenwoordiger van de Franse vliegtuigfabriek Dassault te laten vervolgen wegens poging tot omkoping. Dit naar aanleiding van de klacht van de TweedeKa merleden Dankert (PvdA) en Keja (WD), vorig najaar geuit, dat Das sault tienduizenden guldens zou heb ben geboden om de Kamerleden te bewegen invloed uit te oefenen op de beslissing van de Nederlandse rege ring bij de aankoop van straalja gers. die de Starfighter moesten op volgen. Kamervoorzitter Vondeling vroeg daarop een gerechtelijk voor onderzoek. Het besluit van minis ter Van Agt werd gisteravond ont huld in de tv-rubriek 'Den Haag Vandaag'. WILLEMSTAD Agenten van de rijkspolitie in Willemstad (Noord- Brabant) hébben gisteren een ge parkeerde vrachtauto gevonden met een lading ter waarde van een half miljoen gulden. De auto met goede ren bleek te zijn gestolen in Nieuw-Vennep (Haarlemmermeer). (Advertentie) De Amerikaanse regering heeft een nieuw programma voor de ontwikkeling van veiliger auto's in de startblokken gezet. Dit pro gramma gaat er niet langer van uit monstreuze botswagens te bouwen, maar ook zuinigheid met grondstoffen in het onder zoek te betrekken. Hieromtrent hebben vijf onder nemingen Washington advies uit gebracht. Het oorspronkelijke, in 1971 door de Amerikaanse regering opgezette, veiligheidsonderzoek strandde vorig jaar op de eenzijdigheid er van. Om aan de hoge veiligheidseisen te kun nen voldoen bouwden de construc teurs zeer zware 'experimental safe ty vehicles' of ESV's. Deze veiligheidsauto's moesten o.m. met 80 km. per uur frontaal tegen een betonnen muur afgeschoten worden, waarbij de carrosserie de inzittenden tegen ernstig letsel dien de te beschermen. Dit bleek slechts haalbaar in de gewichtsklassen bo ven 2.150 kg. Het onderzoek leverde dus onbetaalbare, materiaalverslin- RsSUltStön dende wagens op, die meer benzine moesten verbruiken en dus meer uitlaatgassen zouden voortbrengen. VW's RSV-model, ontwikkeld in samenwerking met de veiligheids instanties van het Amerikaanse ministerie van Vervoer: er werd zeventien maanden aan gewerkt. VW en Ford ontvingen elk 600.000 dollar; de andere drie kregen kleine re bedragen. De Amerikaanse regering besloot daarom na een storm van protesten van Europese en Japanse autocon structeurs, vorig jaar een nieuw pro gramma op te zetten. De ESV ging in juni met een slotconferentie te Lon den van de baan en de Amerikanen stelden er de RSV (research safety vehicle) voor in de plaats. Het RSV- project is nu geen internationaal project, zoals met de ESV het geval was, maar een zuiver Amerikaanse zaak. In eerste aanleg werd niettemin Volkswagen bij een diepgaand voor onderzoek betrokken, samen met vier Amerikaanse ondernemingen. Dit viertal bestaat uit de autofabri kant Ford, twee uit de vliegtuig- research voortgekomen laboratoria van AMF en Calspan die al eer der de autoveiligheid onderzochten en het jonge Californische bedrijf Minicars Inc. Op het ogenblik bestudeert het vei ligheidsinstituut NHTSA te Wash ington dedoor de vijf ondernemin gen uitgebrachte verslagen, die deel uitmaken van het vooronderzoek. Een vooronderzoek, waarmee alleeri al twee miljoen dollar was gemoeid: De resultaten van het vijftal komen in elk geval overeen wat de ge- wiphtsklasse van de veiligheidsauto- nieuwe-stijl betreft. Hierbij was de opgave het gewicht van de RSV te beperken tot hooguit 1.360 kg. Met hun studies en kleine schaalmo dellen zijn de vijf contractanten van Washington hier ruimschoots onder gebleven. Zij hebben verder hun modellen een zo gestroomlijnd mo gelijke vorm gegeven, teneinde het benzineverbruik te kunnen beper ken. Op basis van deze modellen, die als idee ter tafel zijn gebracht, heb ben zij kostenberekeningen opge steld en de baten aan verkeersvei ligheid geanalyseerd. Uit het vijftal zal de Amerikaanse regering er twee of drie kiezen, die zich moeten bezighouden met de constructie van een RSV op ware grootte, waarnaar later die modellen gebouwd en tenslotte getest zullen worden. Verwacht wordt, dat Volkswagen aan deze opdrachten geen deel meer zal hebben, omdat in Amerika nogal wat verzet gerezen is tegen het feit, dat dit Duitse concern dat zoveel deviezen weghaalt een subsidie voor zijn veiligheidsresearch uit Washington ontving. Kleine auto Zeer hoge ogen gooit vooral Cal span, temeer omdat de door dit be drijf aangeboden schaal-RSV tot standgekomen is in nauwe samen werking met Chrysler. Het lijkt zelfs veel op de zojuist door Chrysler France gelanceerde Simca 1307/1308 serie. Chrysler is, doordat het niet beschikt over kleinere mo dellen dan de 'compact cars' in Ame rika, in groter moeilijkheden ge raakt dan zijn concurrenten en kan dus enige indirecte steun best ge bruiken. Dit jaar heeft Chrysler, na jaren- leng aarzelen, aangekondigd toch een kleine auto te zullen ontwerpen, speciaal voor de Amerikaanse markt. Hiervoor zal nu de Calspan-RSV vermoedelijk model staan. Dit type heeft voorwielaandrijvirtg, een dwarsgeplaatste motor voorin en 'run-flat'-banden in plaats van een reservewiel om ruimte te winnen. De bedoeling is weliswaar steeds geweest een kleine veiligheidsauto te bouwen, maar de Amerikaanse re gering eist voldoende zitruimte voor vijf personen. Om niet weer op on bruikbare projecten uit te komen. Door de stroomlijn, de schuin aflo pende achterkant en de bumpers rondom lijken de nieuwe RSVs sterk op elkaar: omdat nu eenmaal elke ontwerper naar de gulden mid denweg streeft. Vauxhall Chevette: front van de Vauxhall Fi- Opel Kadett City: front van de basis-Kadett. renza. Dat de twee Europese varianten van General Motor's wereldauto in rijk karakteristiek nauwelijks van elkaar afwijken, spreekt voor zich. Het grootste verschil tussen de Opel Kadet City en de Vaux hall Chevette is dat van de City een goedkopere N-versie bestaat, 49 DIN-pk uit de 1200 cc-motor haalt. Tegen 57 pk voor de S-ver- sie en 58% pk uit de 1250 cc-motor van de Vauxhall Chevette. Die City S en Chevette komen dan ook zeer sterk overeen. Het uiter lijk verschil van koplampen en grille is vrijwel het enige onder scheid. De twee edities van de wereldauto of T-car zyn driedeurs modellen met achterklep. Maar in tegenstelling tot hun Europese concurrenten worden beide op de achterwielen aangedre ven: geheel volgens beproefd recept van de standaard Opel Kadett, Ne derlands meestverkochte auto. Het onderstel van deze Kadett vormt ook de basis van de Vauxhall Che vette, waardoor dit type een veel zekerder koers rijdt dan de Vauxhall Viva: bij Chevette noch Kadett City is van sterke zijwindgevoeligheid sprake. Doordat de wielbasis van de Kadett de afstand tussen voor- en achter wielen niet wezenlijk werd be perkt, maar de modellen City en Chevette wel zo'n 20 cm. korter wer den, staan de wielen nogal gunstig op de hoeken. Dit komt het wegge drag van beide versies zeker ten goede. De handzame wagentjes 3,92 me ter lengte voor de City en 3,94 voor de Chevette sturen uitstekend in bochten en het enige, dat men van de achterwielaandrijving nog gewaar wordt, is een vage besturing bü hoge snelheden. Maar voor zulke snelhe den en voor het rijden van lange af standen is GM's handige wereld autootje met neerklapbare achter bank niet gebouwd. Het uiterlijk stellig attractieve model rijdt, remt en parkeert gemakkelijk. De uitrusting' is goed verzorgd, waar bij alleen de City N geen rembe- krachtiging heeft in tegenstelling tot de City S en Chevette, maar dat on dervindt men niet als een bezwaar. Het enige nadeel, dat bij het rijden enigszins spreekt is een lichte stug heid van de vering. En nu we het toch over nadelen hebben, moet de koper zich wel bewust zijn, dat de bagage ruimte onder de achterklep vrij lang en breed is, maar door de er onder gebouwde achterasconstructie met de aandrijving niet erg diep. Prijzen Dat het model, zowel bij Opel als Vauxhall, zal aanslaan, lijdt geen twijfel. Daarom staan we wel even stil bij de prijzen, die voor deze com pacte driedeurs toch dicht bij het ge middelde van de in Nederland ge kochte auto komen: rond elf mille. De goedkoopste City, de N Special, kost 10.498,en heeft dan wel ra- diaalbanden en schijfremmen vóór, maar mist achterruitverwarming. Wil men die, dan is de prijs overkome lijk: de Luxe kost 377,meer en biedt behalve de verwarmde achter ruit o.m. een binnenspiegel met anti- verblindingstand) Gaat men nu van de N-motor op de S-motor over, dan kost dit inclusief rembekrachtiging nog 348,extra. En eigenlijk is dat wel raadzaam. De N-motor is que trekkracht name lijk vrij lui, zeker op hoge snelhe den. Die motor beantwoordt niet aan wat men van een 1200 cc zou ver wachten. Zeker, men kan op nor- maalbenzine rijden, hetgeen thans in Duitsland waar de Opeis gemaakt worden erg aanspreekt. Maar het prijsvoordeel haalt men er niet uit, want zowel de pittiger City S als de Chevette lopen zuiniger op super. Voor dat duo mag men tussen de 1 op 11 en 1 op 12 aanhouden; voor de City N kan men bij doortrekken in de versnellingen om toch wat accele ratie te bereiken wel van 1 op 11 naar 1 op 10 gaan. Een vergelijking tussen de City N en de Chevette leert ons, dat de laatste de indruk wekt comfortabeler te rijden, juist doordat de sterkere motor meer meegeeft. Comfort In wezen zijn alle City's en de Che- vettes redelijk comfortabele wagens: van motor- en windgeruis heeft men weinig last, de besturing is licht en precies, de stoelen zitten goed. De City S Luxe en Chevette zijn qua uit rusting goed vergelijkbaar en com pleet: de eerste kost 11.223,incL BTW; de tweede bekend als Che vette L komt op 11.490,incL uitklapbare zijruiten achter. De ba sisuitvoering van de Chevette kost 10.991,De keus tussen City en Chevette is eigenlijk geen keus tus sen auto's, maar een keus tussen dealers: Opel of VauxhalL Overigens biedt Opel op de City S nog automatische transmissie tegen een meerprijs van 1.334,en een royaal uitgevoerde Grand Luxe-ver sie van de City h f 12.163,—.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 15