penaming 'christelijk' s óók een ereschuld <C9* Anamorfose in Rijksmuseum M U <09* *7 l\ Actuele kunst uit Polen: een misleidende tentoonstelling Kennedy's Children, een terugblik vol ontgoocheling I Dankjewel 1 Mathilde.. Dankjewel Roosmarijn. Dankjewel Saar.. Dankjewel Atje.. Dankjewel Liselotte.. ïen congres in 1919, een conferentie in 1952 Het uur der waarheid (3) Meer geld voor aanleg fietspaden Frankrijk levert Turkije wapens Tandartsen lopen mogelijk gevaar met snelboren Voor middelbare scholieren ENSDAG 5 NOVEMBER 1975 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 n r ï-1 ra»- (r dr. C. Rijnsdorp Irie, 266 108 129 74 144 L «Ie 8oied< •T>?. jenaming 'congres' veronderstelt een voldoende mate van overeenstemming, die zijn uitdrukking vinden in resoluties. Dit resolute spreken was in 1919 wè! mogelijk, maar in 1952 niet meer. Van dat 1952 zich welbewust als christelijk sociale conferentie heeft aangekondigd. congres van 1919 kwam kort na •rste wereldoorlog; de conferen- in 1952 zeven jaar na de tweede, buitenstaander weet ik niet of lanzienlijke verschil in reactie- eid alleen technische oorzaken gehad en niet ook psychologi- Nederland was in de eerste we- rijg neutraal gebleven en had [oloniën behouden. Na de wa- Istand wilde men werk, en geen utie. In de eerste jaren na 1918 leerste een duidelijk optimisme, ik mij van die tijd herinner is jfieste samen te vatten met een uit de roman De Dwaas (1909) de Duitse schrijver Bernhard tann (1879-1951): 'Mijn God, zoveel te doen!' Kellerman stel- Wereldoorlog I zijn veelzijdig •kundig werk in dienst van de kritiek en van het socialisme. Ierland kreeg het emancipatie- ai van de drie volksgroepen: i-katholiek, socialistisch en Instants-christelijk een nieuwe mede door de gelijkstelling het onderwijs en de oprichting afzonderlijke radio-omroepen, Hes in de eerste helft van de twintig. S.9 194 §o taak is ook nu niet van de bijeenkomsten verslag uit te - gen en het uitvoerig informeren- - erk van anderen dunnetjes over I oen. Wat bij het congres van 16 opvalt zijn, losgemaakt vart de ihillende personen, de volgende 42 1- 30_ !r is al een behoorlijke bundel le wetten. - )e band tussen arbeider en pro- l!8£ is verbroken. )e overheidsexploitatie wordt als 198 elig ervaren; overheidspersoneel niet staken. 199 )e middenstand mag niet kunst- -g overeind worden gehouden, -bat de meeste ongehuwde vrou- 30 thans (1919) beroepsarbeid ver- - en, is een verblijdend verschijn- £j een volstrekt verbod van be- sarbeid voor de gehuwde vrouw - ,et aan te bevelen. )e arbeiders begeren een rechts- 4<ltie in het bedrijf. Op den duur en zij meer invloed op de leiding de productie. >e toepassing van het Taylor- - ;1 is een veelzijdig probleem. I absoluut verbod is om redenen 133 ïfficiëntie evenwel niet gewenst, -e eigenlijke ordening zal aan de smacht moeten blijven, maar de 62tschappelijke organen moeten "j® de verdere uitwerking zorgen. atroons en arbeiders hebben - gemeenschappelijke dan tegen- lige belangen. jen opmerking van prof. dr. J. R. -maker de Bruine uit de slui- 13® rede: 'Wilt u zoo vriendelijk zijn p te schrijven met welke dingen taat zich wel en met welke din- rf hij zich niet bemoeie? Dat is pgelijk.' ziet: in 1919 won de zakelijke nzetting het van de theologische 83" iegeling. Er waren dan ook geen 84 es. zoals in 1891 en in 1952. Ge schuwd werd tegen het te ge melijk hanteren van 'beginselen', is duidelijk dat de christelijk so- gedachte al een stuk geschie- had gemaakt. '$2 'Jnu de conferentie van 1952. Al - lijk in de Wijdingsdienst maak- Visser enkele markante opmer- 49 en. Ik citeer uit het Proces Ver- (Utrecht 1952): 'Van pure strijd- nisaties al hebben met name mfessionele vakverenigingen dat alleen willen zijn zijn de •erenigingen geworden tot orga- ies, die mede de cultuur bewa- en vormen. De onjuiste iding tussen sociale en economi— politiek is niet langer vol te IJS .en. De nationale gemeen- p wordt steeds meer ingebed in «"•♦nationale verbanden' (bl. 25). r het woord van een Christen- rnemer vallen in de twintigste 22^- de beslissingen niet in de ker- maar in de fabrieken' (28). 'Be- - elen worden waardeloos, wan- men ze wil laten werken in I lijke verhoudingen, die men on- - oende kent" (30). H. Berkhof blikte terug op 1891 919. Het tweede congres kon zich il wijden aan de praktische vra- Enige deelnemers aan de conferentie van 1952. Links boven: prof. dr. F. L. van Muiswinkel, hoogleraar aan de Vrije Universiteit (in 1969 overleden). In het midden boven; mr. J. Meynen, oud-minister en oud-directeur van de AKU. Geheel rechts boven: mr. P. Borst, oud-hoogleraar aan de Vrije Univer siteit. Links onder de heer C. van Nierop, oud-Tweede Kamerlid en oud secretaris van het CNV. In het midden onder: prof. dr. R. Schippers, hoog leraar Vrije Universiteit. Rechts onder: mr. dr. A. A. van Rhijn, oud-minister en oud-staatssecretaris (foto omstreeks 1952 genomen). gen van arbeidsverhoudingen en dergelijke. Een parallel met de eer ste (principiële) sectie van 1891 ont brak dan ook in 1919. 'Hoe geheel anders ligt de zaak nu in 1952! Het door velen gehoopte derde Christe- lijk-Sociaal Congres kon niet door gaan, niet in de laatste en misschien wel in de eerste plaats omdat de grondvragen weer volop in discussie zijn (cursivering van mij, C. R.). En ditmaal is het geen discussie tussen hen die sociaal denken en de buiten staanders, maar het is een onderling geschil tussen hen die allen van harte in christelijk-sociale zin willen wer ken. Vandaar dat niet de vorm van demonstratie, dus het Congres, kon worden gekozen, maar de vorm van de bezinning, de Conferentie. Van daar ook dat ditmaal, evenals in 1891 en zo mogelijk nog meer, een sterk accent valt op de eerste sectie, die zich meer in het bijzonder met de grondslagen bezighoudt' (35). SEK (Advertentie) .AM Religieuze vraag Dr. H. Ridderbos (62 e.v.) wees erop, dat de Heilige Schrift zich slechts in zekere zin en tot op zekere hoogte met de sociale kwestie inlaat. Het schijnt soms zelfs, dat de Schrift voor de sociale ordening als zodanig weinig interesse meer heeft en alles concentreert op de religieuze vraag. Men kan dus niet één bepaalde maat- schappijvorm aanwijzen als door God gewild of door het christelijk geloof geëist. Daarom moet de kerk in so ciaal en politiek opzicht niet te veel zeggen, maar als zij iets zegt, moet het klare taal zijn. Ds. F. H. Landman wees er in de discussie op, dat men van Hervorm de zijde veel argelozer tegenover de neutrale organisaties staat 'Een christelijke organisatie zien wij dan ook altijd als een noodoplossing' (97). Men krijgt de indruk, dat de ver schillen in Sectie I beheerst werden door de theologische controverse tussen de school van Kuyper en die van Karl Barth. Een punt van over weging kan vandaag zijn, in hoever deze controverse in 1975 nog actueel is. Sectie II ging over Mens, Massa en Gemeenschap. Prof. dr. J. P. Kruyt constateerde een benauwende con troverse tussen het kapitalistische winst- en concurrentiesysteem en het Evangelie (122). Prof. dr. R. Schippers oordeelde: 'Het verval der traditie is in deze tijdelijke wereld een noodzakelijk iets om positief te waarderen, maar meteen bedreigt het de continuïteit der moraal' (137). C. van Nierop schetste de ontwikke ling vanuit ontbrekende organische bindingen in 1891, via organisatie vorming daarna, naar het streven van de christelijk-sociale beweging om te komen tot organisch herstel door middel van bedrijfsorganisatie en medezeggenschap (164). W. P. Cnos- sen constateerde verminderd respect voor de overheid bij de plattelander door de intense regeringsbemoeiin gen (174). Verschilpunten De Conferentie van 1952 liet ons zit ten met een gehele serie verschilpun ten; ik noem ze sectiegewijze, en niet alle. Sectie I: De plaats en de roeping der kerk; de taak der overheid; de noodzaak van christelijk-politieke en/of chr. sociale organisaties; de vi sie op het toenmalige socialisme; de betekenis van de souvereiniteit in eigen kring. Sectie II: de christelijke, historisch gevormde levensstyl; hoe functione ren, sociologisch gesproken, de chris telijke organisaties in het maatschap pelijk leven; hoe ver reikt het amb telijk geleide kerkewerk; kan men (Advertentie) Organisatie (dat je vandaag het geheim met ons wilt delen. SANDEMAN In Sectie III: De organisatie van de maatschappij, vroeg mr. P. Borst zich af of er nog wel continuïteit te be speuren valt in de gedachtengang van 1891, 1919 en 1952. 'Vooral wan neer het gaat om de organisatie van het bedrijfsleven, dat gewichtige on derdeel van de maatschappij, het welk ambacht en industrie, handel en verkeer en de agrarische sector omvat? Zijn de feiten ons niet te machtig geworden?' (cursivering van mij, C. R.) blz. 323. Mr. dr. A. A. van Rhijn kenmerkte de situatie van 1919 als 'enerzijds een toenemende bemoeienis van de Overheid met het sociale leven en anderzijds een snelle ontwikkeling van de organisaties der werkgevers en arbeiders' (345). 'On ze huidige maatschappelijke orde is in wezen gegrondvest op concurren tie en niet op samenwerking' (351). 'Misschien is wel het belangrijkste bezwaar tegen onze huidige maat- dat je vandaag het geheim met ons wilt delen. SANDEMAN Van onze Haagse redactie DEN HAAG Het rijk gaat meer geld geven voor de aanleg van fiets paden. De ministers Westerterp en Duisenberg hebben hiertoe een wetsontwerp bij de Kamer inge diend. De rijksbijdrage in de aanlegkosten van fietspaden in de stad zal ver- hoofd worden van vijftig tot tachtig procent. Voor hiervoor benodigde fietspaden buiten de stad wordt de helft van de kosten vergoed. Het geld komt uit het rijks-wegenfonds waaruit tot nu toe alleen autowe gen en fietspaden langs rijkswegen betaald konden worden. (Advertentie) schappelijke orde het regelmatig op treden van crisis en massawerkloos heid' (354). Prof. dr. F. L. van Muiswinkel: Een zijdige concentratie van macht bij de overheid moet het einde van alle wer kelijke vrijheid betekenen. Ongelimi teerde machtsconcentratie in het be drijfsleven ziet hij eveneens als een reëel gevaar voor de vryheid en de geestelijke ontplooiing van de mens (400). Een laatste citaat, ditmaal van mr. J. Meynen: 'Men beseft alge meen, dat men de klassieke ziens wijze, welke gedurende de bloei periode van het kapitalisme alge meen aanvaard werd, de facto reeds lang heeft verlaten, doch te weinig is de balans opgemaakt, hoe bij de grote en middelgrote ondernemingen de beleidsverhoudingen in feite ver deeld zijn' (420). dat je vandaag het geheim met ons wilt delen. SANDEMAN ANKARA (Reuter) Frankrijk zal Turkije het leeuwedeel van de wa pens leveren waarom het gevraagd heeft, zo heeft de Turkse minister van buitenlandse zaken, Ihsan Sa- bri Caglayangil, gisteren op een persconferentie in Ankara meege deeld. De minister, die ln Ankara overleg heeft gepleegd met zijn Franse col lega Jean Sauvagnargues, gaf geen nadere bijzonderheden. Turkije heeft laten weten dat het voor zijn bewapening niet meer uitsluitend van de VS afhankelijk wil zijn. In dit verband heeft het een lijstje met verlangens naar andere weste lijke landen gezonden. Caglayangil gaf duidelijk te kennen dat zijn land geen wapens van de Sowjet- nie zal kopen. Van een verslaggever UTRECHT De Haagse tandarts W. F. A. Arnold heeft zijn collega's aangespoord, uiterst voorzichtig te zijn met de 'Airotor', de snelboor. Hij lijdt aan een zeer zwaar long- emphyseem en dat is volgens zijn longarts het gevolg van het werken met de Airotor. De heer Arnold vermoedt, dat hij de eerste Nederlandse tandarts was die de Airotor ongeveer 30 jaar geleden uit Amerika liet komen. Hij waarschuwt, dat de 'schade' pas na vele jaren merkbaar .wordt. Zijn longarts heeft aan de hand van foto's geconstateerd dat de longbe schadiging geen gevolg is van het water voor de afkoeling (dat wordt namelijk weer uitgeademd) maar van de oliedruppels waarmee de turbine wordt gesmeerd en het slijpsel van tanden en vullingen. De heer Arnold adviseert zijn colle ga's en hun assistenten, bescher mende doekjes voor neus en mond te dragen. Een firma in tandheelkundige in strumenten heeft inmiddels al la ten weten, dat er sinds enige tijd snelboren in de handel zijn met een ander soort smering, waardoor er geen oliedruppels meer verneve len. De redactie van het Tandartsen blad schrijft dat een nader onderzoek gewenst lijkt. crp door Ger Kruis samenwerken met niet-christelyke in stanties die de massificatie willen be strijden? Sectie III: Welke taak heeft de overheid bij de verdeling van het nationale inkomen en het nationale vermogen; welke is de plaats van de vakbeweging by de verwezenlijking van de medezeggenschap in de on derneming? Dit overzicht moest wel iets uitvoeri ger worden dan dat van 1891 en 1910. Niettemin heb ik veel moeten over slaan en belangrijke figuren onver meld gelaten. Voor my was een col lectie typerende uitspraken, ook al waren ze onderling soms slecht ver- 'enigbaar, interessanter dan de vraag wie 'wat' zei. Twee uitspraken heb ik gecursiveerd: De grondvragen zijn weer volop in discussie (Berkhof) en de vraag: Zyn de feiten ons niet te machtig gewor den (Mr. P. Borst). Wat die grond vragen betreft, met name de vraag naar het gewettigde (legitieme) van zich christelijk organiseren, kan m.i. aan de historisch gegroeide, Neder landse (niet Zwitsers-Duitse) situatie niet worden voorbijgezien. Walter Scott schreef de ene roman na de an dere om zijn schulden te betalen, al kostte het hem zijn gezondheid. Zo zie ik de benaming 'christelijk', on der andere!, als een af te lossen hy potheek, als een ereschuld tegenover onze vaderen, om waar te maken wat zij in hun beste ogenblikken hebben bedoeld. En dan: kunnen feiten ons blijvend te machtig zijn? Hier raken wij de ze nuw van ons betoog in deze artike lenserie. Waar echt geloof is is echte creativiteit, ook op sociaal en poli tiek gebied. Maar hiermee heb ik mijn impressionistische terugblik af gerond, om tot de actuele situatie te kunnen overgaan. De eerste artikelen in deze serie van vijf stonden in de krant van 1 en 4 november. BREDA 'Actuële kunst uit Polen', vijftien Poolse kunste naars, die tot 25 november hun werk in het Cultureel Centrum De Beijerd in Breda tonen. Actueel, dus internationaal georiën teerd, düs geen voorbeelden van het, wellicht nog door sommigen ver wachte, socialistisch realisme. Want dat is een stroming, die duidelijk in de Sowjet Unie geconcentreerd is en, hoe groot de beïnvloeding op andere terreinen ook was, geen voet aan de grond kreeg in de andere Oostblok landen. Vandaar waarschijnlijk ook dat je op deze (officieel in Polen samengestelde) tentoonstelling geen enkel voorbeeld te zien krijgt van het in West-Europa en de V.S. zo florerende superrealisme Geen 'dierbare' schilders ook of mo derne romantiek; ze gaan er hard tegenaan, die hier vertegenwoordigde Polen. Er zijn nog wel enkele 'emo tionele' schilders bij, zoals Arty- mowski (vriendelijke speeltjes met waterverf en gerimpeld papier), Drazkiewicz (estetische affiche-ach- tige litho's, daar zijn ze in Polen trouwens altijd sterk in geweest), Musialowicz (eigenlijk een materie schilder) en Teresa Pagowska, wier vondst van de oningevulde figuren, van blank linnen vlakken, al gauw tot manierisme blijkt te vervallen. En nog een schilderijen-bouwer als Makowski die in harde kleuren een kennelijk als min of meer surrealis- door André Rutten HAARLEM Het toneelspel 'Kennedy's Children' (Kinderen van Kennedy) heeft zowel in New York als in Londen enorm veel succes gehad. Het is een persoonlijke terugblik van een vijftal direct betrokkenen op de jaren zestig in de Verenigde Sta ten, na de moord op Kennedy, na de zelfmoord van Marilyn Monroe, toen een jonge genera tie heftig in actie kwam. De faam, die het stuk heeft, leidde er toe dat Wikor, het instituut dat al vele jaren buitenlands toneel naar Nederland haalt in het bijzonder ten behoeve van het voortgezet onder wijs, de Engelse voorstelling van de King's Head Theatre Club voor een grote tournée liet overkomen. Maan dagavond was die voor het eerst in Haarlem te zien. In een bar in New York, waar nie mand contact met elkaar heeft en dat ook bewust niet zoekt, zijn vijf mensen van rond de dertig jaar bij elkaar op een herfstmiddag in 1974. Zij zijn ieder voor zich bezig met wat zij in die jaren zestig gedaan en verwacht hebben en wat daar nu van terechtgekomen blijkt. Dezelfde soort ontgoocheling die je ook in Nederland bij die generatie wel tegen komt: toen waren we actief met iets bezig, er gebeurde van alles, nu zeu len we alleen maar naarstig verder in het straatje waarin we toen te recht gekomen zijn. In het stuk wordt het opgesplitst: een jonge vrouw, die door Kennedy's 'offer1 haar baantje er aan gegeven heeft om als onderwijzeres achter gebleven kinderen verder te kunnen helpen, een acteur, die zich de bloei van het off-off-theatre (waaruit ook Mickery in de zestiger jaren putte) herinnert, een politieke activiste, die haar felheid nog niet kwijt is maar er weinig weg meer mee weet, een jonge man die zijn bewustwording in Vietnam via brieven aan zijn moe der nagaat, een jonge actrice, die de nieuwe sexbom na Marilyn Monroe had willen worden, wat niet gelukt is, zodat ze nu een overdosis slaap middelen heeft genomen. De regisseur van deze voorstelling, Clive Donner, heeft de suggestie van de schrijver, dat het allemaal voor zichzelf uitgesproken gedachten zijn, niet helemaal gevolgd: hij laat de vijf door elkaar lopende monologen meestal rechtstreeks tot het publiek richten en mimiek en gestiek iets aanzetten. Dat wordt goed gedaan. Toch blijkt het een stuk, dat vooral de generatie van dertig-jarigen het meest zal aanspreken. In januari a.s. komt er ook een Ne derlandse voorstelling van onder regie van de Amerikaan Paul Melton. tisch bedoeld stilleven ten beste geeft, dat me even weinig zegt als de ellenlange latijnse titel. Verder een beroemdheid als Winiars- ki (vorig jaar ook op het Symposium te Gorcum), wiens werken, koele computerachtige constructies, vol gens de inleiding 'eerder ontstonden dan de Amerikaanse en West-Euro- pese conceptkunst'. Waarbij dan, bij voorbeeld, wél een man als Vasarely over het hoofd werd gezien. En als je zo'n tekst, van dr. Bozena Kowals- ka, verder doorworstelt, kom je eigenlijk alleen maar tot de conclusie dat óók in de volksrepubliek Polen, de kunst een uiterst elitaire zaak blijkt te zijn. de grote belangstelling voor de geesteshouding van het Verre Oosten leidde in Polen tot scheppingen als de meditatieve ruimte van de leegte van Jan Berdyszak': dorre openge werkte toestanden, waarbij die van Fontana boeiende gebeurtenissen worden. De foto-series van het echtpaar Lachowia vormen, aldus Kowalski, meer de weerspiegeling van de filo sofische zienswijze van de kunstenaar dan dat zij kunstvoorwerpen zijn in de traditionele zin van het woord'. Maar geen wóórd over wat dan wel weerspiegeld wordt, wat de filosofie is van het 'bananen-meisje' (meer een ideetje voor een sex-blaadje) of van die wolken-series. Je vraagt je alleen maar af, waarom zo'n stel letje eigenlijk onnozele foto'tjes nou zo noodzakelijk mee moest om de actuele kunst van Polen te verte- genwoordigen. Op een enkele uitzondering na, doet het allemaal even ongeïnspireerd, gezocht, onbewogen en uitgerekend aan. Als deze expositie onder een andere titel was uitgebracht, Vijftien Poolse kunstenaars bijvoorbeeld, dan had je je nog bij zo'n eenzijdige presentatie kunnen neerleggen, maar het is ronduit misleidend een zo duidelijk persoonlijke keuze onder een noe mer te brengen die toch een alge meen overzicht veronderstelt. (Advertentie) ..dat je vandaag het geheim metons wiltdelen. SANDEMAN De politieke activiste (Janie Booth) in 'Kennedy's Children'. (Advertentie) .dat je vandaag het geheim met ons wilt delen. SANDEMAN AMSTERDAM Dit is een anamorfose. Als u van onder schuin langs deze prent kijkt zal de afgebeelde cellist bijna nor maal van proporties worden. Anamorfosen zijn dus kunstwer ken, waarvan de voorstellingen niet direct herkenbaar zijn, maar dat pas worden bij een andere gezichtshoek of als je ze bekijkt met een daarvoor bestemd hulp stuk zoals een kegelvormige, een cylindrische of een pyramidale spiegel. Veel van dergelijke werken zijn van 8 november tot 26 jar.uari te zien in het Rijksmuseum te Am sterdam. Deze tentoonstelling, 'Anamorfosen snel met pers pectief', de eerste op dit gebied, is een idee van Joost Elffers en Michael Schuyt. De kunsthistori cus Fred Leeman verzorgde de catalogus. Datzelfde drieman schap stelde over dit onderwerp een boek samen, dat bij de uit geverij Landshoff te Amsterdam is verschenen. De hierbij afge beelde illustratie is daaruit af komstig. De anamorfosen wer den tijdens de Renaissance ont wikkeld. Leonardo da Vinei liet ons de oudst bekende perspecti vische anamorfose na, waarvan een copie op de tentoonstelling aanwezig is. Anamorfosen waarbij spiegels nodig zijn werden in het midden van de 17e eeuw in Europa be kend door een boek van Jean Fran^olis Niceron. Waarschijnlijk stammen ze uit China. In de 19e en in de eerste helft van de 20ste eeuw raakte deze speelse kunstvorm vrijwel in het vergeetboek, 'n Paar jaar gele den kwam er weer belangstelling voor. Die ging zo ver dat ook moderne kunstenaars er zich mee gingen bezighouden. Een voor beeld daarvan is de anamorfoti- sche kamer van Jan Beutener, die speciaal voor de tentoonstel ling in het Rijksmuseum werd gebouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9