i Kenyatta's naam niet meer wat hij was im^imrithKuisn Vandaag Warm afscheid van kardinaal Alfrink op pastoraal overleg Personalia Nieuwe brieven over Kuitert, Wiersinga en Baarda naar synode Nostalgische stemming in Nijmegen Kerkelijk verzet tegen VN-resolutie Kerkvervolging in Equatoriaal Guinee Pauselijk erkende graad nodig voor priesteropleiding Youth for Christ engageert Kevin Gould Dominee wil stille mis opdragen MAANDAG 3 NOVEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Een beeld van het landelijk pastoraal overleg, zaterdag in Nijmegen. Rond de tafel de bisschoppen Zwartkruis (Haarlem), kardinaal Alfrink, Bluyssen (Den Bosch), Gtfsen (Roermond), Möller (Gro ningen), Simonis (Rotterdam) en Ernst (Breda). Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Er hing zaterdag tijdens de slotzitting van het landelijk pastoraal overleg (LPO) in de aula van de Katholieke Universiteit te Nijmegen een nostalgische stemming. Het was de laatste keer dat de kardinaal temidden van de leden van het LPO was. Alfrink herhaalde dat hij nog steeds achter het LPO staat, ook al heeft hij niet meer dan een adviserende inbreng in de besluitvorming door de bisschoppen. 'Niemand zal toch', aldus kardinaal Alfrink, 'aannemen dat de bisschoppen conferentie een honderdtal mensen uitnodigt voor een dialoog en hun adviezen vervolgens in de schuifla stopt'. Wat er met de adviezen van het LPO is gedaan, bleek zaterdag. Er komt. zoals geadviseerd, een aparte bisschoppelijke gedelegeerde voor het werk onder de trekarbeiders in ons land en de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving. Een an der advies van het Landelijk Pasto raal Overleg, staat in beginsel op poten. Juridisch zal deze raad een stichting zijn. waarvan de leden voor de helft door de bisschoppen en voor de andere helft door de stichting Katholiek Maatschappelijk Beraad worden aangewezen. Er is voorlopig geld voor drie jaar wer ken beschikbaar gesteld. De Bredase bisschop Ernst die in de vergadering van het LPO verslag deed over de voorbereiding om te komen tot een Raad voor Kerk en Samenleving noemde alvast een aantal vragen, waarmee de raad zich in de toekomst o.m. zal bemoei en. Het zijn thema's zoals kerk en Industrie, vragen omtrent ons eco nomisch stelsel en kwesties die sa menhangen met de nieuwe levens stijl. Deze laatste LPO-vergadering be steedde trouwens heel wat aan dacht aan de vragen rondom de nieuwe levensstijl. De vergadering luisterde een goed half uur naar dr. Hans Opschoor, lid van de werk groep nieuwe levensstijl en daarna kreeg hij enkele vragen te beant woorden waarbij bleek dat de werkgoep thans op het punt staat met politici over de praktische uit voering van zijn leer te gaan pra ten. Verslagen Naast de discussie over de nieuwe levensstijl werd de vergadering van het landelijk pastoraal overleg in beslag genomen door korte versla gen uit de bisdommen betreffende wat men ter plaatse met de aanbe velingen van het landelijk pasto raal overleg heeft gedaan. In het bisdom Roermond heeft men on danks enkele pogingen iets op gang te brengen er niet zo veel van gebrouwen. Heel anders is het bis dom Groningen, waar in talrijke dekenaten 'marktdagen' zijn gehou den. waar het thema van het LPO, de houding van de christen in de produktie-, prestatie- en consump tiemaatschappij. aan de orde werd gesteld. In Emmen deden ook an dere kerken aan de actie mee. Per plaats namen van honderd tot dui zend mensen aan de actie deel. In de andere bisdommen werden min of meer aantrekkelijke brochures uitgebracht. Samen kerk zijn Het tweede landelijk pastoraal overleg is met deze vergadering in Nijmegen beëindigd. In 1977. zo hebben de bisschoppen besloten, komt er opnieuw een LPO. dat dan gewijd zal zijn aan het thema 'sa men geloven en samen kerk zijn". In de tussentijd komt er een agen dacommissie onder leiding van dr. Marga Klompé. die in eerste aanleg de verkiezingen voor het derde LPO zou organiseren. Kardinaal Alfrink maakte nog bekend dat aan deze verkiezingen grote zorg besteed zou worden om te bereiken dat alle gelovigen althans op de hoogte zijn dat zij zowel het actief als het passief kiesrecht hebben en straks optimaal in het LPO vertegenwoor digd zullen zijn. In de slotwoorden, waarbij mgr. drs. J. W. M. Bluyssen, de bisschop van Den Bosch, namens het LPO van kardinaal Alfrink afscheid nam. zei de Bossche bisschop dat de kardinaal voor velen in de kerk steeds een rots in de branding is geweest. Soms was deze rots. aldus mgr. Bluyssen. niet goed zichtbaar, maar de schuld daarvoor is niet bij de rots, maar bij het woelen der baren. Aller ogen zijn gericht op Kenia (VI) DEN HAAG De 'werkgroep syna goge en kerk voor de staat Israël' heeft telegrafisch de kerken ver zocht verzet aan te tekenen tegen de voorgestelde VN-resolutie. waar in het zionisme gelijkgesteld wordt met racisme en rassendiscriminatie. Deze resolutie komt in de Verenig de Naties in behandeling tijdens de debatten over het Nabije Oosten. Het telegram is namens 150 theolo gen uit de christelijke kerken van Nederland ondertekend door opper rabbijn M. Fink en de gereformeer de dominee J. Heule. Het is ge stuurd naar de wereldraad van ker ken. het Vaticaan. de Nederlandse raad van kerken, het r.k. aartsbis dom Utrecht, de synodes van ver schillende kerken in ons land en aan de internationale raad van christelijke kerken. In zijn telegram wijst de werkgroep erop, dat 'de waarheid in het ge ding is' en 'grote waarden op het spel staan'. Aanneming van de re solutie door de VN zal volgens de werkgroep katastrofale gevolgen hebben, zowel voor de Verenigde Naties zelf. als voor de staat Israël *n het joodse volk. voor de kerken en voor de wereldvrede MALABO (Kathpress) De r.k. kerk in Equatoriaal Guinee wordt steeds meer het slachtoffer van het regime van president Francisco Macias Nguema. Volgens berichten van vluchtelingen, die de laatste tijd in groten getale hun toevlucht hebben gezocht in het buurland Kameroen, zijn vele priesters gear resteerd. Drie seminaries en verschillende rooms-katholieke en protestantse scholen zijn gesloten. Het gods dienstonderwijs is afgeschaft. De beide bisschoppen zijn het land uit gezet. De kathedraal van Bata is, evenals vele andere kerken, geslo ten. Equatoriaal Guinee, een voormalige/ Spaanse kolonie, is sinds 1968 on afhankelijk. Het land heeft 300.000 inwoners, van wie verreweg de meeste rooms-katholiek zijn. De laatste tijd zijn meer dan 50.000 inwoners uit het land gevlucht. Burgemeester Met ingang van 16 november is benoemd tot burge meester der gemeente Schinveld de heer W. P. J. Vossen te Oirsbeek. De heer Vossen, die 38 jaar is, is hoofd commies der gemeente-secretarie van Oirsbeek. Hij is rooms-katholiek en lid van de KVP. Secretaris CBTB Het bestuur van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond (CBTB) heeft de heer K. Wassenaar be noemd tot algemeen secretaris van de organisatie, als opvolger van drs. P. Bukman, die tot voorzitter is gekozen. De heer Wassenaar is sinds 1970 secretaris van de orga nisatie speciaal belast met zaker» op het gebied van melkveehouderij, ruimtelijke ordening en grondge bruik. Burgemeester Per 1 december is J. Verbree uit Ruurlo benoemd tot burgemeester van Grootegast. De heer Verbree is 35 jaar en werkt bij de recratlegemeenschap Oostelijk Gelderland en Oost Achterhoek. Hij is gereformeerd en lid van de ARP. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Het Haagse schoolhoofd K. L. v. d. Laan en de emeriti-predikanten dr. E. Masselink te Rotterdam, K. Meins te Kampen en M. Vreugdenhil te Ede hebben drie bezwaarschriften naar de gereformeerde synode gestuurd, die achtereenvolgens be trekking hebben op prof. dr. H. M. Kuitert, dr. H. Wiersinga en prof. dr. Tj. Baarda. Zij vragen de synode het onmogelijk te maken dat deze theologen in de gereformeerde kerken als predi kant en/of hoogleraar hun opvattingen uitdragen. De adressanten doen hun bezwaar schriften vergezeld gaan van een toelichting 'om de oorzaak en de ernst van de door ons bedoelde dwalingen beter te doen onderken nen en om de noodzaak van de bestrijding daarvan te meer als on ontwijkbaar te doen blijken'. Wat prof. Kuitert betreft, betogen de briefschrijvers dat deze, nadat de synode van Sneek het niet nodig geoordeeld had jegens hem 'thans' nadere beslissingen te nemen, zich 'in toenemende mate van onze be lijdenis en, wat erger is, van Gods Woord verwijderd heeft'. Zij geven ter toelichting een paar citaten uit de jongste publikaties van prof. Kuitert en doen tenslotte een be roep op de synode om 'voorzover het aan u ligt, het onmogelijk te maken dat prof. Kuitert wettig pre dikant is in onze kerken en zijn leringen kan uitdragen en die do ceren kan aan a.s. predikanten'. Wat dr. Wiersinga betreft, zien de vier opstellers van de bezwaar schriften zich 'om Christus' en der gemeente wil genoodzaakt met zeer ernstige bezwaren te komen tegen hetgeen dr. Wiersinga in zijn nieuwste boek 'Verzoening met het lijden' schrijft'. Ook inzake hem doen zij een dringend beroep op de synode 'het onmogelijk te maken dat een dienaar des Woords of wie dan ook deze leer brengt'. Aangaande prof. Baarda schrijven zij: 'Wij hebben met leedwezen vernomen, dat er nog steeds geen beslissing genomen is in wat wij mogen aanduiden als de zaak dr. Baarda. Maar omdat u nog geen ROME Docenten, die onderwijs geven in de theologie, kerkelijk recht en bijbelwetenschappen aan instellingen voor de priesteroplei ding, moeten een pauselijk erkende bevoegdheid bezitten. Dat wil zeg gen, dat zij afgestudeerd moeten zijn aan een pauselijk erkende in stelling van hoger onderwijs. Aldus bepaalt de nieuwe wetgeving, die de curie-congregatie voor het ka tholiek onderwijs ter consultatie aan de bisschoppenconferentie heeft gezonden. Volgens dr. R. Huysmans, kerkju rist en lid van de hogeschoolraad van de katholieke theologische ho geschool Amsterdam, heeft dit voorschrift praktisch geen konse- kwenties voor de docenten aan de theologische faculteiten in Neder land. Vrijwel allen hebben hun stu dies gemaakt aan pauselijk erkende universiteiten. Wel is dit voor schrift van betekenis voor degenen, die hun studies hebben gemaakt aan dè theologische faculteiten van Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Heerlen, omdat deze instellingen de pauselijke erkenning (nog) niet hebben aangevraagd. Zij zullen vol gens de nieuwe wetgeving geen on derwijs mogen geven in de hogere kerkelijke studies in het kader van de priesteropleiding. beslissing genomen hebt in deze kwestie, willen we u dringend ver zoeken om het, voorzover het aan u ligt, onmogelijk te maken, dat in onze kerken geleerd kan worden en met onze verantwoordelijkheid aan de Vrije Universiteit gedoceerd kan worden, dat (volgt een citaat van prof. Baarda) 'Jezus in de evange liën de glans van de titulatuur (Messias, Zoon van God. Heer) met Zich meedraagt, die Hij in werke lijkheid tijdens Zijn leven niet heeft bezeten.en dat Hij kenne lijk deze titulatuur in de zin, waar in Christenen haar verstaan, niet heeft gehad noch heeft gezocht'. De briefschrijvers merken telkens op dat naar hun mening binnen het raam van de belijdenis er vrij heid van leer kan en moet zijn, maar ruimte voor de leringen der door hen bestreden theologen lijkt hen volstrekt onmogelijk, omdat deze buiten het raam der gerefor meerde belijdenis vallen Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Kevin Gould, een ex-mijnwerker uit Wales, is een van de Engelse artiesten, die door Youth for Christ de komende we ken voor een toernee naar Neder land worden gehaald. Youth for Christ organiseert-dertig concerten voor jonge mensen door heel Nederland. Kevin Gould, die. al eerder in Nederland optrad, o.a. tij dens Mayday in Rotterdam, zal te vinden zijn in Kampen, Enschede. Hardenberg en Middelburg. John de Jong. een Engelsman met een Nederlandse naam. treedt op in Amsterdam, Roosendaal, Den Bosch, Arnhem en Maassluis. Even als Kevin Gould begeleidt hij zich zelf op de gitaar. Zij hebben een repertoire van religieuze folkmu ziek. Brightwinter is de naam van een folk-gospel groep van vijf veelzijdi ge musici, die optreedt in Dor drecht. Vlaardingen, Zeist, Utrecht en Zaltbommel. Voor alle inlichtin gen: Youth for Christ, Hoofdstraat 260. Driebergen. Prof. dr. G. N. Lammens verlaat CvK (IKON) AMSTERDAM In verband met de uitbreiding van zijn taak als hoog leraar aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit zal prof. dr. G. N Lammens 1 die thans te vens directeur is van het Convent van Kerken met ingang van l april 1976 zijn functie in het kader van radio en televisie neerleggen. Als gevolg daarvan ontstaat een va cature in de directie van de op 1 januari 1976 startende nieuwe ker kelijke zendgemachtigde, het IKON. BEA, BEA Woorden uit de mond van een wijze vinden gehoor, maar de lippen van een leeghoofd betekenen zijn eigen ondergang; 't begint met het uiten van domhe-j den en z'n laatste woorden zijn waanzin. Het warhoofd is sterk in woorden .1 (Prediker 10.13,14) Een geliefd thema van de Prediker wijsheid en woorden. Woorden kun nen een ervaring, een zaak onthul len en dan dienstbaar zijn aan de gemeenschap. Ze vinden gehoor, ze doen dingen oplichten. Praat u eeri beetje, riep dat kind vanuit haai donker kamertje naar moeder, praat u een beetje want 't is hier zo don ker. Woorden die licht brengen. Maai dan moeten ze wel achtergrond heb-j ben, de achtergrond van de wijsheid Daar zijn mensen mee gebaat. Van de domoor, het leeghoofd de Prei diker heeft verschillende namen voof hem moet de schrijver niet vee| hebben. Hij ergert zich aan al die woorden en nog eens woorden. II herinner me dat ik eens, in de troj pen nog wel, bijna letterlijk van m'i stoel ben gepraat door een man die het bestond van 's morgens negen uur tot 's middags twee tegen aan te praten. Er kwam geen eini aan. Bijna was het mijn einde gi worden. Veelzeggend is het grapjj van die dominee, die een keer preekstoel beklom en toen zei: G< meente ik preek vandaag niet, heb u wat te zeggen! Onthullend. Prediker heeft gelijk. Voor ons all< maal. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg' wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101, ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. door Aldert Schipper Dat de assemblee van de wereldraad van kerken volgende maand niet in Djakarta, doch in Nai robi wordt gehouden, komt niet alleen door de weerstand van de Indonesische islam tegen de ker kelijke bijeenkomst, maar ook omdat binnen de kerken nogal wat tegenzin is tegen Indonesië met zijn tientallen duizenden politieke gevangenen. Met de keuze voor de hoofdstad van Kenya als alternatief kan men niet zeggen dat de wereldraad er nu zoveel beter op geworden is In het programma van de assemblee voor zover dat nu bij de pers bekend is ontbreekt een toe spraak van de Kenyase president Jomo Kenyatta. En niet ten on rechte. mogen weij wel zeggen. Hoewel Kynyatta er een beter pun- tenlijstje voor zijn regeerkunst op na houdt dan de meeste Afrikaanse leiders, moet de inmiddels bejaarde staatsman op zijn oude dag mee maken dat hij steeds meer kritiek oogst bij de beste van zijn onder danen. Reeds in 1966 zei een spreker tij dens een bijeenkomst van de natio nale raad van kerken in Kenya. A. O. Menya: 'Er is een duidelijke klassenscheiding in de Keniaanse maatschappij, die eigenlijk ge grondvest in het samen delen van de economische welvaart van het land. In Kenya's maatschappij kun je makkelijk bezitters en bezitlozen (have-nots) onderscheiden. De eco nomie groeit snel maar de kloof tussen de bezitters en de have-nots lijkt wijder te worden. Een kleine Afrikaanse politieke en burocrati- sche elite mengt zich met de han deldrijvende topgroep om een laag te vormen boven alles, terwijl de meeste Afrikanen hulpeloos achter blijven aan de basis van de totem paal'. Voorzichtig Dat deze scheiding in de Keniaanse maatschappij kon optreden is gro tendeels te wijten aan het voor zichtige conservatisme van Jomo Kynyatta. Maar de laatste tijd is hem nog meer voor de voeten te werpen. Weliswaar is hij er in ge slaagd de meeste van zijn onderda nen te laten delen in toenemende welvaart&koek zonder al te veel in breuk te maken op de vrijheid van de dertien miljoen Kenianen, maar de laatste tijd is het imago van de leider danig geschaad door mis bruik van macht, de opbouw van een persoonlijk fortuin en geweld tegen de politieke oppositie. De familie van het bejaarde staats hoofd maakt zich schuldig aan Ille gale handel in ivoor en houtskool en vormt daarmee niet alleen een bedreiging voor Kenya's inkom stenbron het toerisme, maar brengt het land ook ecologische schade toe. Dan zijn er verschillende moorden, die openlijk op rekening worden gezet van Kenyatta en zijn naaste omgeving, zoals die op het parle mentslid Karluki dit jaar en op de populaire en briljante minister van planning Tom Mboya in 1969. De bezittingen van Kenyatta's vier de vrouw Ngina omvatten intussen een zeer waardevolle robijnenmijn, waarvan de oorspronkelijke bezit ters gewoon 'weggeraakt' zijn Kunstmest Van Kenyatta zelf is bekend dat hij talrijke grote landbouwbedrijven bezit. Kortgeleden deed in Kenya het verhaal de ronde dat hij voor ruim een half miljoen gulden aan zaden, kunstmest en andere spul letjes voor zijn ondernemingen had gekocht, maar weigerde de reke ning te betalen. Kenyatta zou ge zegd hebben, niet gewend te zijn ergens voor te betalen. De kosten moeten nu gedragen worden door de coöperatie van kleine boeren. De geboortedatum van Jomo Ke nyatta is een geheim voor de Keni anen en misschien zelfs wel voor de bejaarde staatsman zelf. Maar aangenomen v/ordt dat hij tenmin ste een jaar of 85 moet zijn. Vroe ger ging hij gekleed in een lederen jekker, maar in de twaalf jaar dat zijn regime nu duurt, is zijn stijl veranderd. Hij draagt tegenwoordig kostbare grijze pakken met een dun kalk- streepje, net als de westerse diplo maten. Belangstelling Kenyatta betoont ondanks zijn 85 Jaar nog grote belangstelling voor de staatszaken, alhoewel hij zijn kabinet, waarin een aantal zeer be kwame ministers, zeer zelden bij eenroept. Vorig jaar zou de minis terraad slechts zo'n zes keer hebben vorgadertd. En de ministers zijn bang de oude leiders een strobreed in de weg te leggen, want hij heeft met het klimmen der jaren een humeur gekregen, waar ieder het grootste respect voor heeft. Toch is er in Kenya nimmer een persoonlijkheidscultus ontstaan, die ook maar te vergelijken was met die van president Banda van Mala wi of van Mobutu Sese Seko van Zaire. Kenya is ook geen polities taat en kan zelfs nogal liberaal genoemd worden. Maar de pers durft maar zelden iets van voor zichtige kritiek te uiten en de Ke- nyanen zullen daar vergeefs iets zoeken over de enorm toegenomen rijkdommen van hun 'koninklijke familie'. Hoe onvrij de pers in Kenya is ondervonden mijn collega's van het christelijke weekblad Target, die eerst een -stroom van puhliek pro test. maar daarna ook een fikse regeringswaarschuwing te verwer ken krgen. toen zij in 1963 schre ven dat de nieuwe gebouwen voor de nationalp partij van Kenyatta te kostbaar waren voor een land in ontwikkeling In het Kerkblad voor Gereformeerd Zaandam schrijft ds. J. van de Brink: De pastoor van onze Jozefparochie is nog steeds ziek. Waarschijnlijk zal hij niet weer aan het werk komen hier. Dat ziet er niet best uit de komende winter voor onze oecumenische diensten. We zullen broeder van der Voort missen. In het kerkblad van de Jozef-Parochie lees ik dat daar binnenkort woord diensten gehouden moeten worden, waar een leek voorgaat. Dat moet voor een Roomse nog erger zijn dan voor ons preeklezen! Zou het niet een oecumenisch gebaar zijn. als ik daar om 11.30 uur een stille mis opdroeg? Ze hebben daar wel vaker ouwel van mij ontvangen Zouden ze het durven vragen óf moet de kerkeraad het aanbieden? Een moeilijk oecumenisch pro bleem. Hoe dan ook, wij hopen dat ze daar van de reformatie mogen leren dat een leek ook best wat kan en dat de kerk van de Heer daar door niet zal verdwijnen. Wat voor mis? Het bovenstaande citeerden wij via het maandblad In de rechte straat van ds H. J. Hegger. die er het volgende commentaar aan toe voegt: Ds. v. d. Brink heeft dus vaker de ouwel in de r.k.kerk van Zaandam aan rooms-katholieken uitgereikt, zoaosl hijzelf schrijft, en daarmee de Reformatie, en het Evangelie zelf. volkomen verloochend. Ds. v. d. Brink wil een stille mis opdragen, maar wat voor soort mis? Er zijn twee mogelijkheden: a. de mis volgens de oTiciëïe leer en dan is ze een waarachtig verzoeningsof fer. Volgens de officiële leer kan echter een dominee zulk een mis niet geldig opdragen. Dat kan al leen een priester of een ex-priester, want zij alleen zijn, volgens Rome. 'priester in eeuwigheid volgens de orde van Melchizedek'; b. volgens de leer van de Nederlandse Nieuwe Katechismus. Dan is het een her denking van het sterven van Chris tus, dat echter geen plaatsbekle- dend offer is voor onze zonde. Zo leert de N%K. geheel volgens dr. Wiersinga. Geduld Getrouw, het maandblad van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC) meldt: Wij deelden mee, dat wé Evange liën in de Baltische Zee werpen, opdat ze naar de kust van de Sow- jet-Unie drijven. Nu kreeg een aantal Sowjet-burgers van Duitse afkomst toestemming om naar West-Duitsland te emigreren. On der hen waren vele gezinnen van ondergrondse baptisten. Van hen hoorden wij de andere kant van de zaak. In openbare bijeenkomsten in Duitsland en Engeland vertelde broeder Matz hoe de aankomst van deze Evangeliën door de radio was aangekondigd met de code-woor den: 'Werpt uw brood uit op het water, want gij zult het vinden na vele dagen' (Prediker 11:1). Chris tenen spoedden zich naar het strand. Communisten, die het nieuws van verraders vernamen, wachtten ook aan de kust. Maar communisten hebben geen geduld. Hierop rekenden wij. Na drie dagen gaven zij het wachten op. omdat er niets gebeurde. Op de vierde dag, te middernacht spoelde een groot aantal Evangeliën aan, verpakt in plastic zakjes. Zelfs kinderen vielen op hun knieën toen zij dit zagen. Voor hen was het als brood uit de hemel. Vele van de Evangeliën wer den van Letland naar de Sowjet- Chinese grens gebracht, duizenden mijlen ver Uw bijdragen maakten dit mogelijk. Kil Het interview, onlangs op deze pa gina, met ds. Rochus Zuurmond, gaf ir. J. van der Graaf aanleiding tot het volgende commentaar in De Waarheidsvriend Dit alles is niet anders dan verbas tering van het Evangelie. Men moet de Schrift wel helemaal dicht laten om de persoonlijke dimensie van het heil. van het geloof te elimine ren. Hier ligt dan ook Das Kapital van Marx over de Bijbel heenge- klapt. Men weet nog slechts te den ken in" collectiviteiten, in structu ren, maar men ziet de mens, de concrete individuele mens met zijn schuld voor God en zijn diepste nood niet meer. Daarom wordt het kil. koud, hard (vochtig) en wet tisch. Zuurmond zegt: De marxis- tisch-leninistische theorie gaat uit van de werkelijkheid met al haar harde kanten. Die marxistische analyse moet ook kil wezen. Dan mag je er vervolgens emotioneel op reageren. Maar wie met deze kille leer de gemeente tegenkomt zal de gemeente zien wegsterven. Er zul len slechts weinigen overblijven, die nog emotioneel reageren. Die emotie zal dan wel bestaan in revo lutionaire activistische slogans. Ik vraag me bij het lezen van deze dngen af of men dan ziende blind is. Ziet men niet waar de diepste nood van het leven ligt? Ziet mes niet dat op de bodem van alls vragen der wereld zondeschuld ligt? Ziet men niet dat de gemeen^ te onder deze leer wegsterft omdaj er geen leven, geen warmte, geen lioop en geen uitzicht doorheen stralen? Heeft er dan geen bloed gevloeid op Golgotha? Is dat bloed gevloeid om het geloof 'uitind van een verkeerd bewustzijn' tï laten afsterven of juist terwille vad een gemeente (een schare en. geen massa), die in de wijnstok, did Christus is, door een waar geloo zou worden ingeplant? Oplichters Het Orgaan van de bond van d< Nederlandse predikanten waarj schuwt alle dominees: Op de vraag in het september nummer van een collega of ooi anderen wel eens bezoek van eei oplichter krijgen, ontvingen we ta van reacties. We doen een greep. Ii Nijmegen opereerde een persoon die verhalen ophing over spionagf en drugs. In Sneek een donker indonesisch of chinees type. di> een indrukwekkend verhaal ophing Ook in Franeker werd een schooi spionage-verhaal verteld door ee: donker type tussen 30 en 40 jaar klein van stuk met zwart haar. Iq Zeeland opereert een dubieuze fi guur met rossig achterover gekamd haar, die gevangenisverhalen ver telt. Hier en daar zijn predikanten er voor een paar honderd gulden ingetrapt. Ik geloof, dat het goed is zulke personen niet te lang aan t< horen, maar zo spoedig mogelijl door te zenden naar de social) dienst van de gemeente. Als n liever niet hebben, dat u die belt. is er waarschijnlijk iets mis. In het algemeen zou ik willen adviseren dergelijke passanten geen geld mee te geven, maar hen te verwijzen naar de sociale dienst van hun eigen gemeente of naar de gemeen te waar u zelf woont. Daar hebben ze over het algemeen vlot door ol het echte noodgevallen betreft of handige jongens, die geestelijken als gewillige objecten voor hun op- lichterspraktijken beschouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2