Eerst ouderling, daarna Odd Fellow, hoe komt dat?
u
Vandaag
Evangelisatiefilm
over leven van Jezus
Bijbel per maand-club
groeit uit zichzelf
ra
Iedere zestien
dagen bijbelboek
in nieuwe .taal
De STER heeft haar
langste tijd gehad.
Zeeman verdronken
Ds. J. van Dam
voorzitter
baptisten-unie
Bemepingswe
Trans World Radf
Nederland bestaak
tien jaar
Bijbelgenootschap
Japan honderd jaja
DONDERDAG 30 OKTOBER 1975
KERK—BINNENLAND
TROUW/KWART
door A. J. Klei
Een ouderling stapt eerst uit het ambt, vervolgens uit de kerk en 'bekeert' zich daarna tot de orde van
de Odd Fellows. Hoe komt dat Hoe kom je in aanraking met de Odd Fellows die nu niet bepaald op de
hoeken van de straten wervende lectuur uit staan te delen
De jonge handelsman die ik met de
ze vragen op het lijf val, kijkt me
enigszins verschrikt aan. Hij was
naar me toe gekomen omdat van
daag. de 30ste oktober, de oudste
Amsterdamse loge (de Concordia -
loge) van de Independent Order of
Odd Fellows tachtig jaar bestaat en
hij er graag een bericht over wil
hebben in de krant. We raakten even
aan de praat en toen vernam ik dat
hij hervormd ouderling was geweest
en nu een geestdriftig lid is van de
beweging der Odd Fellows. Maar op
een interview heeft hij niet gere
kend en hij is er ook niet op gesteld.
We spreken af dat ik zijn naam weg
zal laten en hem louter en alleen als
uitgangspunt zal nemen voor een
verhaaltje over wat Odd Fellows
zijn en doen. Zoiets is geen overbo
dige luxe. De meeste mensen weten
niets van de Odd Fellows af óf hun
wetenschap beperkt zich tot de op
vatting dat we met een minder sjiek
soort vrijmetselaars van doen heb
ben. Hoewel deze omschrijving mis
schien niet vleiend klinkt in de oren
van de Odd Fellows, helemaal er
naast is ze niet: vrijmetselaars en
Odd Fellows hebben heel veel ge
meen, maar terwijl de vrijmetsela
rij haar aanhang recruteert uit de
bovenlaag van de maatschappij, ko
men de Odd Fellows uit alle rangen
en standen. Een tweede verschil is
dat er ook vrouwelijke Odd Fellows
zijn, die Rebecca's heten.
In zijn boek 'Kerk en secte' behan
delt dr. F. Boerwinkel de vrijmetse
laars en Odd Fellows in één para
graaf. Hij vindt het 'niet ongepast
om in deze bewegingen een correctie
te zien op het tekort aan Philadel
phia, aan broederliefde, in de kerken.
Vooral op een tekort aan onderlinge
daadwerkelijke steun. Want juist
deze onderlinge steun, geestelijk zo
wel als materieel, vormt een hoofd
bestanddeel van de orden der vrij
metselaars en Odd Fellows'. Dr.
Boerwinkel concludeert dat beide
orden een religieus humanisme als
grondslag hebben.
De orde der Odd Fellows dateert uit
het Engeland van de achttiende
eeuw. Handwerksgezellen die niet
tot een gilde werden toegelaten
(odd fellows: overblijvende of losse
gezellen) sloten zich aaneen om el
kaar bij te staan. Hier komt de kern
vandaan van wat de Odd Fellows be
weegt: de broederschap der mensen.
Deze broederschap is mijn gespreks
partner in de kerk niet tegen geko
men, ook al zei je op de kerkeraad
'broeder' tegen elkaar. Hij zag wel
naijver, onverdraagzaamheid, tegen
werking maar hij praat er liever
niet over. hij wil de kerk niet zwart
maken. Hij zette op een gegeven
moment een punt achter zijn kerke
lijk lidmaatschap en werd buitenker
kelijk.
Een zoekende?, vraag ik.
Hij antwoordt Dat zal ik niet direct
zeggen. Wel had ik een onvoldaan
gevoel en toen een vriend van mij
vertelde over de Odd Fellows, bij
wie hij aangesloten was, kreeg ik
direct belangstelling.
U had van tevoren nooit van Odd
Fellows gehoord?
Het is dus min of meer een gok als
je tegen hen aanloopt?
Ja, maar uit het feit dat vij hier zit
ten te praten valt op te maken dat
wij wel iets meer aan de weg willen
timmeren.
Kun je zomaar lid van de orde wor-
den?
Je moet er blijk van geven, de goede
gezindheid te bezitten. Op stand of
rang, op afkomst en ontwikkeling
wordt niet gelet, maar het dient
duidelijk te zijn dat voor jou geldt
dat mens zijn inhoudt: médemens
zijn.
U vormt een gesloten groep?
Ja. maar dat wil niet zeggen dat we
in onszelf besloten zijn. Dat zou
Vignet van de tachtig-jarigè Am
sterdamse Concordia-loge van de
Independent Order of Odd Fel
lows.
trouwens in strijd zijn met ons uit
gangspunt. We doen via een stichting
aan zorg voor bejaarden en alleen
staanden, we organiseren boottoch
ten en vakantiereizen, in Deventer
staat een serviceflat en je hoeft
geen Odd Fellow te zijn om daar in
te kunnen komen. Maar we lopen
met deze dingen niet te koop. Trou
wens. het belangrijkste blijft voor
ons de individuele Odd Fellow die
probeert zijn overtuiging te verwe
zenlijken m zijn contact met de me
demens.
Goed, maar toch een gesloten, je
kunt wel zeggen, een selecte groep.
Je mag er niet zomaar binnenwan
delen.
Dat is waar.
Is kritiek op de kerk dan niet on
billijk, want daar heb je het niet
voor het uitkiezen wie er lid zijn of
worden.
Ook dat is waar. maar wanneer ik
voor mezelf merk dat ik niet in de
kerk en wel bij de Odd Fellows de
broederschap van de mensen kan be
leven én in praktijk brengen, dan
kies ik voor de Odd Fellows. Want
het gaat er toch om dat je die broe
derschap beleeft en verwerkelijken
kan en niet waar en in welk verband
dat gebeurt? Ik heb nu de plaats ge
vonden waar ik leer en de mogelijk
heid krijg als mens voluit medemens
te zijn. Bovendien kun je kerklid zijn
en tegelijk Odd Fellow. Onder ons
zijn meelevende kerkleden, tot gere
formeerden toe.
Maar een godsdienstige stroming
willen de Odd Fellows niet vormen?
Regel is dat we niet praten over
godsdienst. Net zo min als over po
litiek. Wel staat voor ons allen vast
dat er een hogere macht is, maar
iedereen is vrij dit begrip op zijn
manier uit te leggen of in te vullen.
Je kunt zaken als godsdienst en po
litiek toch zomaar niet opzij schui
ven? Als u bijvoorbeeld op een ver
kiezingsavond samenkomt, houdt
iedereen dan z'n mond over dc uit
slagen?
In onze officiële bijeenkomst in de
tempel praten we er niet over. Daar
na. in de nevenruimten, mag het wel,
maar het gebeurt toch niet veel. In
zijn privéleven heeft ieder zijn eigen
overtuiging, maar als Odd Fellow
hangen we geen bepaalde richting of
partij aan.
De orde kent benamingen als: tem
pel. loge, grootmeester doet dat
niet potsierlijk aan?
'Loge' betekent eigenlijk gewoon:
bouwkeet, maar los daarvan, in de
kerk vinden we het toch ook gewoon
dat je het hebt over moderamen,
praeses, scriba enzovoort?
Ook de Odd Fellows hebben hun sym
bolen en riten, waarover gezwegen
wordt. Waarom eigenlijk?
Via bepaalde rituele handelingen roe
pen wij de sfeer op waarin wij met
elkaar omgaan. Je kunt je niet op
bevel voor elkaar open stellen maar
juist door de onderlinge afspraak die
achter onze riten en symbolen
schuilt, komt er het geëigende kli
maat. Daar is niets vreemds aan, je
brengt het alleen niet op straat om
dat je dan die laat ik zeggen
samenbindende kracht er uit haalt.
Kijk, we durven ons bij ons samen
zijn ook kwetsbaar opstellen omdat
je zeker weet: wat ik hier nu zeg
komt nooit naar buiten. Het betekent
een grote stimulans, tot bezinning en
tot werkzaamheid.
U bent nu min of meer toevallig met
de Odd Fellows in aanraking aeko-
men. Moet iedere belangstellende
maar afwachten of hij eens tegen
een Odd Fellow aanloopt?
Belangstellenden kunnen informeren
bij C. J. Ockeloen. Chr. Poolmanhof
14 in Amsterdam-West.
UIT
VAN LEZERS
Gewetensbezwaren
De ernst van de gewetensbezwaren
tegen de militaire dienst worden dus
toch onderzocht.
Daartegen kan op zichzelf weinig be
zwaar bestaan, mits aan de volgende
voorwaarden voldaan is:
1. dat ook de ernst van' de motieven
van de militair dienstplichtigen on
derzocht worden;
2. dat de ernst van het geweten op
zichzelf beoordeeld wordt in plaats
van getoetst wordt aan wettelijke
normen
3. dat de beoordelingscommissie wer
kelijk onafhankelijk is;
4. dat de commissieleden vrij zijn van
militaristische sentimenten en ob-
jektief staan in het konflikt mili-
tarisme-pacifisme resp. nationalis-
me-mondiale solidariteit.
Maar ook al is aan deze vier voorwaar
den voldaan, dan is er geen enkel pro
bleem opgelost, als van de erkende
gewetensbezwaarde geëist wordt, dat
hij op het punt van de vervangende
dienst geen rechten meer kan laten
gelden (Dr. De Kwaadsteniet). Deze
eis gaat uit van de gedachte, dat al
leen het militaire apparaat kan bijdra
gen tot de nationale veiligheid, en is
dus typisch militairistisch.
De meest logische oplossing is. dat de
commissie van advies de vraag stelt:
'Hoe denk je het effektlefst de natio
nale veiligheid en de wereldvrede te
dienen?", en dan in de dienstplicht
regeling de mogelijkheden daarvoor
geschapen v/orden.
Dan is zowel het beoordelingspro
bleem, als het dienstplichtprobleem
opgelost.
Groningen Tuinen van 't Foort
Vaartuigbelasting
Nu het voorstel tot forse verhoging
van de autobela-sting kansloos ïykt. is
iets anders bedacht: belasting voor
motorboten en pleziervaartuigen. Moet
dit kleine aantal nu de grote melkkoe
gaan vervangen? Snapt men niet dat
alle kosten bij elkaar (wat denkt men
dat het onderhoud van een boot kost
het zo duur gaan maken dat men ten
einde raad maar weer de auto pakt en
met de vakantie naar het buitenland
trekt? Weet men ook niet dat dat
weer veel minder werk geeft aan
kleine werven, dat de winkels veel
minder scheepsbenodigdheden. verven,
lakken, vlaggetjes, énz. zullen ver
kopen? En dat er weer een heleboel
mensen meer op de autowegen zullen
komen en andere reeds overbevolkte
recreatiegebieden weer bezetten zul
len? Het is weer het ene gat met het
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie: 1
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Redaktie:
Nieuwe Zljds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 65. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
andere stoppen maar het gat blijft.
Het is weer het paard achter de wagen
spannen. Inplaats van zelf te bezuini
gen moeten de mensen uitgezogen
worden.
Leerdam G. Leusink
O'Brien Geldenhuys
Een paar vragen bij de brief van
dr. O'Brien Geldenhuys aan de geref.
kerken (Tr/K 24 okt.) inzake het
racismefonds:
1. Als de NGK, zoals OBG beweert,
'met alle kracht werkt aan het
bestrijden van onrecht en wreed
heid in Z.A.', dan is haar kracht
kennelijk wel erg klein! (We
mogen deze uitspraak dan ook
eerder een pertinente leugen
noemen: de NGK toont zich
hoogstens bezorgd over bepaalde
aspekten van de regeringspol i-
tiek. maar heeft nog nooit 'haar'
regering veroordeeld of gedwars
boomd. Zij valt integendeel haar
eigen kerkleden die wel protes
teren in de rug aan).
2. Wat bedoelt OBG met 'de dia
loog', terwijl de NGK zelfs wei
gert mee te praten in de Zuid-
afrikaanse raad van kerken en de
grootste moeite heeft met haar
eigen zwarte dochterkerken, die
wel lid van de raad worden?
3. Volgens OBG scheppen desinves
teringen een 'oorlogspsychose'
onder de blanken. Maar Z.-A. was
toch al jaren militair verreweg
het sterkste land van Afrika,
lang voor er sprake was van des-
in ves.eringen? Waarschijnlijk
wordt bedoeld, dat teruglopen van
de investeringen ook vervelend
kan zijn voor het apparaat van
geweld, waardoor de minderheid
aan de macht moet blijven?
4. OBG pleit voor investeringen in
de thuislanden door kerken en
buitenlandse ondernemingen. De
vraag is, waarom het op twee na
rijkste land van de wereld zelf
die stukjes land (13% van zijn
totale oppervl.) niet ontwikkelt,
waar het zijn zwarte bevolking
«zo'n 70 van het totaalwil op
bergen. Waarom moeten wij de
politiek, betalen, waardoor OBG
en de andere leden van de blanke
groep een luxe-leven kunnen blij
ven leiden temidden van de mi
sère van miljoenen?
Utrecht dr. Jan Schipper
strom"! i\r TW GÏSTV.
REN GEPLAATSTE BIJDRAGE
OVER 'VERONTRUST' WAS
VAN DE HEER J. KLEMENT
TE DE KRIM.
Lof der zotheid
Waarom maken de progressieven
zich zorgen over de toenemende
werkloosheid? Hun nieuwste slogan
was toch: 'een mens heeft geen
recht op arbeid maar on inkomen'?
Dë oplossing is heel simpel. Er zijn
mensen die graag werken en er zijn
mensen die liever niet werken. Als
je de beschikbare arbeid verdeelt on
der de mensen die graag werken, be
vredig je daarmee hun behoefte.
Zij werken dan niet alleen voor zich
zelf. maar ook voor degenen die lie
ver niet werken. Zij hebben dat er
graag voor over, omdat anders im
mers hun behoefte om te werken
niet zou worden bevredigd. Zo is er
geen enkel probleem en de stelling
dat een mens geen recht op arbeid
maar op inkomen heeft, is bewezen!
P. Pronk
's-Gravenhage
Zionisme (6)
Waar haalt K. Vegter de informatie
vandaan, dat een in het voormalig
Palestina geboren en getogen Ara
bier of Druze geen enkele kans
kreeg om in 1948 naar huis en haard
terug te keren na de door Israël af
geslagen aanval van zes Arabische
landen op de jonge staat, die de Ver
delingsresolutie van de V.N. had
aanvaard (Tr/Kw 27-10)?
De waarheid is, dat Israël gevolg
gaf aan het besluit van de V.N.
d.d. 11 dec. 1948 en 40.000 vluchte
lingen. die in vrede met hun buren
wensten te leven, toestemming gaf
om naar huis terug te keren. Aan
hen, die niet vejrkozen terug te ke
ren werden eventuele banksaldo's
overgemaakt. De aangeboden recht
matige vergoeding voor hun eigen
dom werd onder Arabische druk
meestal geweigerd. Volgens opgave
van UNSCOP, de speciale VN-com-
missie voor Palestina, verlieten
maximaal 600.000 Arabieren het
grondgebied van Israël. Anderzijds
ontsnapten 800.000 Joden uit de Ara
bische landen naar Israël, en kwa
men daar totaal berooid aan, 50.000
zagen geen kans, en leven er nog in
uiterst benarde omstandigheden,
vooral in Syrië.
Vlissingen
D. van der Schoot
Zionisme (slot)
Zionisme is niets andere dan het
eeuwenoude verlangen van het Jood
se volk naar hun oude land Eretz
Jisraël. Qngeveer 1500 jaar voor on
ze jaartelling was er al een Joodse
staat Israël. De Romeinen, die Is
raël in de eerste eeuw bezetten,
wilden elke herinnering aan Israël
vernietigen en gaven het land toen
de naam Palestina afkomstig van de
Filistijen. Rond 1900 kreeg het Zio
nisme een politieke vorm, o.a. door
de Jodenvervolgingen in Rusland.
Het huidige Zionisme kun je om
schrijven als de Nationale bevrij
dingsbeweging van het Joodse volk.
De meeste Arabische landen kunnen
beter de hand in eigen boezem ste
ken. In veel ervan mogen Joden het
land niet in. Syrië houdt nog steeds
4500 Joden in ghetto's als beesten
gevangen. De enige godsdienst die is
toegestaan is de Islam, terwijl in
Israël Jodendom, Christendom, Is
lam en Bahai naast elkaar bestaan.
Oudenbosch (N.V.) G. Bego
Allah (4)
Lees aandachtig de zendbrieven van
Johannes. Misschien begrijpt u dan
dat er mensen zijn die het maar een
trieste zaak vinden wat daar in
Leeuwarden gebeurd is.
Andijk
J. Bakker
Van een medewerker
HEEMSTEDE De Stichting Woord en Beeld te Heemstede (een
organisatie die zich bezig houdt met het uitbrengen van evangelisa
tiefilms; adres Sweelinckplein 14) heeft twee nieuwe films in omloop
gebracht: één over het leven van Jezus en één over jongeren die in
de drug-scène terecht komen.
'Gospelroad' is de titel van een film
waarin het leven van Jezus wordt be
handeld. De opnamen van deze zes
tig minuten durende film zijn ge
maakt in Israël met een miniem aan
tal spelers. De persoon van Jezus
wordt hierdoor sterk geaccentueerd.
In deze film zijn hoogtepunten uit
het leven van Jezus verfilmd: de
verzoeking in de woestijn, de tempel
reiniging, het laatste avondmaal en
zovoort. Door geluidseffecten is de
kruisiging op nogal wrede wijze ver
filmd. Boeiend zijn de fragmenten
waarin het kruis midden in de wes
terse maatschappij met haar wolken
krabbers en voorbijsnorrende auto's
is geplaatst. In tegenstelling tot een
film als 'Jesus Christ Superstar'
krijgt de opstanding van Jezus uit de
dood alle aandacht. De film eindigt
met de uitzending van de twaalf
apostelen en de hemelvaart van Je
zus. De persoon van Jezus is vertolkt
door Robert Elfstrom. Helaas is Elf-
strom de enige westers aandoende
speler in het geheel. Dit in tegen
stelling tot de anderen die de Is
raëlische werkelijkheid meer benade
ren. Het natuurschoon van Israël is
knap verfilmd. De gesproken tekst is
van de tot het christelijk geloof be
keerde Amerikaanse gospelzanger
Johnny Cash die afwisselend spreekt
en zingt. Zijn taalgebruik is opval
lend. wat ook in de ondertiteling naar
voren komt: De aangehaalde bijbel
teksten (een groot aantal) zijn in de
bijbeltaal blijven staan. Alle andere
tekst is speels en daardoor aanspre-
kender.
De rol van Maria Magdalena, ge
speeld door de vrouw van Johnny
Cash, is bepaald onduidelijk: mensen
die niet beter weten veronderstellen
Maria's verliefdheid op Jezus.
De Film 'Gospelroad' is geproduceerd
door Worldwide films, een Billy Gra
ham organisatie. Her was voor dez«
organisatie waarschijnlijk onoverko
melijk Graham's stem aan 't eind van
de film nog te laten horen. In een
appèl roept hij de bezoekers van de
film, op de hem bekende wijze op
hun leven in dienst te stellen van
hun Heer en Heiland.
Filmtechnisch een boeiende film. In
houdelijk als evangelisatiefilm echter
met veel schoonheidsfouten.
De tweede film die Woord en Beeld
introduceert kreeg als titel mee: 'Het
meisje dat uit het duister vluchtte',
een eigentijds en realistisch verhaal
over jonge mensen die aan verdoven
de middelen verslaafd raken en
daardoor vast komen te zitten. Via
een gevangenispredikant en een
christelijk opvangcentrum komt er
weer wat licht in de zaak waarin
geen oplossing scheen.
Als 'nazorg-materiaal' heeft de Ver
eniging tot Verspreiding van de Hei
lige Schrift een speciaal bijbelstudie
boekje uitgegeven. Het adres van de
Stichting Woord en Beeld is Swee
linckplein 14, Heemstede.
AMSTERDAM In het afge
lopen jaar werd iedere" zestien
dagen een bijbelboek of bijbel-
gedeelte gepubliceerd dat nooit
eerder in die taal verschenen,
was. Dit blijkt uit een onder
zoek ingesteld door de Wycliff-
bijbelvertalers en de wereld
bond van bijbelgenootschap
pen.
Tegen liet einde van 1974 was
er in 1549 talen tenminste één
bijbelboek gepubliceerd, 23
talen meer dan een jaar daar
voor. Ongeveer negentig pro
cent van de wereldbevolking
kan althans één bijbelboek le
zen, in een van de talen die
men beheerst. Volgens de stu
die zijn er nog ongeveer 4.000
talen en dialecten waarin nog
geen enkel bijbelgedeelte is
gedrukt, de meeste van deze
talen worden gesproken door
slechts enkele honderden men
sen. De gehele bijbel is nu ver
schenen in 257 talen en het
nieuwe testament bovendien in
625 talen.
AMSTERDAM Twee en een half jaar geleden richtte het Neder
lands bijbelgenootschap de „bijbel per maand-club'' op. Het is een
club waarvan de leden elke maand minimaal vijf gulden bijeen
brengen voor telkens een ander project buiten de grenzen.
Allah (slot)
Ik was heel blij dat de Hervormde
Kerkeraad van Leeuwarden een
kerkgebouw ter beschikking wilde
stellen voor een niet-christelijke
godsdienstoefening. Met dien ver
stande dat die niet-christenen in het
onderhavige geval Islamieten zijn,
die echter m.i. wel degelijk in de
zelfde God geloven als wij. 'Islam'
betekent 'overgave', en omdat de Is
lamieten dit ook doen. is hun geloof
in alles wat er in de Koran staat, zo
sterk.
Als onze Christelijke overtuiging
voor wat betreft de Bijbelse bood
schap even sterk was, zou er niet
zo'n beschamende verdeeldheid zijn
in onze kerken en niet zo'n geharre
war over tekstuitleg.
En dan de 'Godgewijde muren'. Ik
dacht dat wijdingen van voorwerpen
bij reformatorische Christenen als
onjuist beschouwd werden. En dat
wij, sinds het voorhang van de tem
pel scheurde op het moment van
Christus' dood, geen gewijde plaat
sen meer nodig hadden voor onze
godsdienstoefeningen.
Ik dacht niet dat de Heilige Geest
zich liet opsluiten binnen kerkmu
ren. maar alleen daar aanwezig is
waar naar Hem gezocht wordt. Ik
zou zelfs in een moskee kunnen bid
den en daar de Heilige Geest aan
wezig weten. En dan, wat een kans
voor Christenen als Moslims in een
kerk een godsdienstoefening willen
houden, Door onze gastvrijheid kun
nen zij een kerk van binnen zien:
kunnen wij zeegen: dit. is onze kerk.
zullen wij u ook vertellen wat wij
hier doen en waarom?
Voleens de zendeling-arts Lionel
Gurnev (E.O.-uitrending on 23-10
j.l.) ziin er noe 600 milioen Islamie
ten, die wel van Jezus als nrofeet
gehoord hebhen. maar nog niet van
ziin verlossende werk.
Wat een taak ligt hier nog voor ons!
Rotterdam
mej. O. G. de Kwaadsteniet
(ADVERTENTIE)
Deze week in Hervormd
Nederland o.a.:
Nederland i
gebied.
ook zendings-
Interview met Dirk Stikker.
Politieke gevangenen in
hongerstaking.
Basisgroepen zitten erg
graag In een hoekje.
Hoe dieren ter dood werden
veroordeeld.
De afstandelijkheid van
Martin Hart.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:
WOONPLAATS:
GIRONUMMER:
TJ2LEF.NR.:
ab.prijs ƒ51.— per jaar.
Abonnementen kunnen elk
ogenblik Ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zondek
postzegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland,
Anlw nummer 1776. Den Haag
Maandelijks krijgen de leden een con-
tactbrief waarin over het project van
de maand wordt geschreven en ov.er
de groei van het ledental wordt be
richt. Erevoorzitter van de bijbel per
maand-club is Prins Bernhard.
Het jaar 1973 sloot af met 3.300 le
den. die samen 173.457,opbrach
ten. Daarmee werd de verspreiding
van bijbels en nieuwe testamenten
mede bevorderd in Polen. Estland.
Letland, Litouwen, in Indonesië en
Uruguay. In al die gevallen was sub
sidie nodig om de bijbel voor de ge
bruikers betaalbaar te maken (de
norm is: de prijs van een bijbel mag
nooit hoger zijn dan het gemiddelde
loon van één dag werken).
Het jaar 1974 werd afgesloten met
rond 5.300 leden, waarmee het jaar
bedrag tot 322.731 was gestegen. Er
kon méér worden gedaan. Mede door
deze hulp werd bijbelverspreiding
gefinancierd in Tsjechoslowakije,
Kroatië, Israël, in India, Cambodja
en Syrië, in Tsjaad, Kameroen en
Egypte, in Chili, Paraguay, Guate
mala en Haïti.
Begin oktober bedroeg het totaal
aantal leden rond 6.500. Er is dus een
gestadige groei. Deze wordt voor een
groot deel door de leden zelf veroor
zaakt, omdat ze zelf namen en adres
sen opgeven van hen die huns inziens
voor het lidmaatschap in aanmer
king zouden willen komen. Dit
sneeuwbalsysteem werkt zeer effec
tief. Uit alles blijkt dat deze club
aanslaat bij zeer velen, juist omdat
ze zich daardoor dicht bij het werk
van bijbel vertalen, produceren en
verspreiden betrokken weten.
Inmiddels heeft de Nederlandse club
de aandacht van het buitenland ge
trokken. Bijbelgenootschappen in
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
zochten kort geleden contact met het
NBG om te bespreken hoe ook in die
landen zo'n initiatief zou kunnen
worden genomen. Nagegaan wordt of
AMSTERDAM Dinsdagmiddag is
uit het water van de Lijnbaans
gracht het lijk opgehaald van de
42-jarige zeeman Frits F. van Vliet.
Het dreef in debuu rt van de woon
boot 'Vlek', waarop de zeeman woon
de. Volgens de politie zijn er geen
aanwijzingen van misdrijf.
wellicht de organisatie en admini
stratie samen kunnen worden ge
daan. wat kostenbesparend kan wer
ken.
SNEEK Ds. J. van Dam te Sneek
is voorzitter geworden van de unie
van baptistengemeenten in ons land.
Hij volgt als zodanig ds. W. Veen-
stra op, die vijf jaar het voorzitter
schap heeft bekleed, dit liever niet
langer deed en nu vice-voorzitter
wordt van het dagelijks bestuur der
unie.
Het aantal belijdende leden der bij
de unie aangesloten gemeenten
steeg van 10.218 (eind 1973) tot
10.547 (eind vorig jaar). Op de al
gemene vergadering der unie is
besloten tot het aanwijzen van een
theoloog die zich voor een deel van
zijn tijd zal bezig houden met bezin
ning op en studie van de evangelisa
tie-arbeid der gemeenten. In deze
functie zal ds. H. Reiling te Dord
recht worden benoemd. Ds. Th. v. d.
Laan te De Bilt wordt conrector van
het seminarium (daarover gespro
ken: aangaande 'De Vinkenhof' te
Bilthoven is besloten dit centrum
aan te houden'en eventueel uit te
bouwen).
Met betrekking tot de situatie in
Oost-Europa nam de algemene ver
gadering der unie een resolutie aan,
waarin de unie 'als haar overtuiging
uitspreekt dat de mens als schepsel
Gods het van zijn Schepper onver
vreemdbare recht heeft ontvangen
om Hem in vrijheid te dienen; ver
klaart zich verbonden te weten met
alle medegelovigen in die delen van
de wereld waar overheden en rege
ringen hun burgers dit elementaire
recht, hetzij volledig, hetzij gedeel
telijk, onthouden; en dringt er bij die
overheden en regeringen met de
meeste ernst op aan alle beperkin
gen en belemmeringen die het hun
burgers onmogelijk maken van deze
vrijheid gebruik te maken, op te
heffen.' Aldus de resolutie.
'WELVAARD'
Men heeft daar in Enkhuizen, I
zeker niet daar alleen, zo'n ld
honderdzestig jaar geleden toca
een wonderlijke hervormingsdag
vierd. Zo lees ik dat de manner
de Redevoering moesten zingen:!
Ook de Welvaard, lang aan 't I
nen.
Zag men bij 't hervormingslicht.J
Uit den duisternis verschijnen,
Met een lagchend aangezicht, r
Volken naderden elkander,
Door de koop en Zeevaardij
d'Eene voorspoed volgde d'ander
't Slaafsche Nederland streed
vrij.
Men zal hiermee wel de
oorlog bedoeld hebben want
veel strijd na de Franse tijd h
nooit gehoord. Merkwaardig i
gladde verbinding van het He
mingslicht en de 'welvaard'
'koop en Zeevaardij'. Hoe gema
lijk ging men ervan uit dat de
ken elkaar 'naderden' door de
mercie. Dat heeft wel anders
pakt. Ten eerste naderen de v<
elkaar maar moeilijk en zeker
als het in een soort competitie
om wie de slimste of de st*
sport) is. We zullen het in a:
dingen moeten zoeken. Waarsc
lijk, of vrij zeker, kan daarb
Stem die Luther hoorde spreki
het unieke Woord ons op eei
slissende wijze van dienst ziji
dat Woord speelt het begrip 'di
een grote rol. Het vreemde is d
zo zelden volken bijeenkomen
samen eens te overleggen hoe
kaar en anderen van dienst
nen zijn. Dienst kost inspannii
'afzien'. Zien we daar dan zo t
op? Wij die nu echt wel kunner
ten dat 'welvaard' niet reddend
is?
1
;jI
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sommelsdijk: L.
man te Ermelo.
Aangenomen naar Longerhouw'
G. J. Ros kand. te IJsselstein. I
Bedankt voor Beerserveld (toez.f
A. T. Deinu mte Zaamslag.
Beroepbaar: D. Plantinga,
Heemskerkstr. 7 a, Ede.
GEREF. KERKEN JJ
Beroepen te Zeist (part time?1
J Zwarts te Schoonebeek; tef
werd: D. Jansma te Ter Apel.
Bedankt voor Nieuweroord:
Omta te Zwartebroek.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Avereest-Dedems'
H. Veldman, kand. te Zwolli
Aduart: J. P. C. Simpelaar, kal
Zwolle.
GEREF. GEMEENTEN i.
Beroepen te Randburg (ZA>r
Vergunst te Veen.
Bedankt voor Bodegraven: j£
Verweij te H.I. Ambacht.
BAARN De Nederlandse aftf
van Trans World Radio bestaair1
jaar. Dit wordt zaterdag 8 nover
gevierd in de gereformeerde F
aan deOudeUtrechtsebaan te BI
Een van de sprekers zal zijnpl
Mial van de TWR-zender in
Carlo. f
Trans World Radio is eén interrëi
nale organisatie, die zending belt
per radio. Het hoofdkwartier!
Trans World Radio voor de B
lux bevindt zich in Baam. Daari
den elke week zes radioprogranj'
van eljc een kwartier gemaakf'
Nederlandstalige produkties wo
uitgezonden via de TWR-zendL
Monte Carlo en Bonaire.
World Radio heeft daarnaastL
zenders in Swaziland, CypruT
Guam.
TWR-Nederland zendt op woei
avond en zaterdagochtend uit
dio Monte Carlo. Volgens Ha:
der Steen, die de Nederlands!
zendingen vanaf de oprichting
zorgt, werken predikanten en
gelisten uit vrijwel alle Nederl
kerken aan de TWR-prograi
mee. 'Ze hoeven geen bepaalde
logische kleur te hebben
mogen niet hardnekkig stokpi
berijden. Een belangrijk b<
van TWR is, dat we ons in dej
gramma's tegen niemand afzetl
De TWR-programma's b<
voornamelijk uit prediking,
studie en beantwoording van vi
De kosten worden bestreden uit
willige bijdragen van christen!
TOKIO Het bijbelgenootscha] I
Japan bestaat honderd jaar. Dip
heeft tot ver buiten de kring
kleine, protestantse kerken dit
genootschap steunen de aandacl
trokken. Een van de grootste 0'
bladen publiceerde een extra b
van zes pagina's waarin de ge<r-
denis en het doel van dit bijl
nootschap werd beschreven.
Uitgezonderd tijdens de jongst!
reldoorlog is de bijbelverspreidi
Japan steeds vooruit gegaan s r
1916. In 1948 kon zelfs aan de
niet voldaan worden en groeit;1
een zwarte markt voor bijbel
werd toen 20. yen betaald vooi 5
bijbel die officieel 3 yen kostte
bijbelgenootschap van Japan
spreidt nu meer dan zeven mi 'r
bijbels en bijbelgedeelten perjjj.
Het is het eerste genootschap
Derde Wereld dat in staat is O 0
te dragen aan het wereldhulpfcn
voor de bijbelverspreiding.