Kerken bezig met ontvangst
van Surinamers in ons land
r\
55 de Schakel
i
Vandaag
VJ
Inflatie bedreigt
bij bel verspreiding
'Den Haag' vindt kerken racistisch
Nieuwe Poolse
bijbelvertaling
Conferenties
HERFST-WINTER
Zendelingen weg
uit Vietnam
Gereformeerd
predikant
herdoopt
Dr. W. Nijenhuis
wordt hoogleraar
Rapport: kerk in
sociaalpolitieke
spanningen
Bijna twee miljoei
hulp aan Indonesië
WOENSDAG 29 OKTOBER 1975
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2 j
door Aldert Schipper
Komende winter zullen zo'n 150.000 Surinamers mogen „meegenieten" van ons klimaat. Dat klimaat
schijnt hen niet af te schrikken. Integendeel: tot 25 november, de dag van Surinames onafhankelijk
heid worden nog zo'n tienduizend nieuwe migranten verwacht en niemand gelooft dat de stroom na
die datum ineens zal opdrogen. Intussen wordt de kloof tussen hen en de overige Nederlanders al
door breder. Staaltjes van bruut racisme komen al niet meer in de dagbladen. Ze behoren tot het
alledaagse, dat geen nieuws meer is. En het racisme zal nog wel toenemen. Geen prettig vooruitzicht,
als men zich realiseert dat de meeste Surinamers van plan zijn hier te blijven.
De strijd tegen het racisme staat
reeds tientallen jaren op de agenda
van de kerken, maar bij het bureau
dat namens de regering in Den
Haag tracht de migratie van Suri
namers nog enigszins in goede ba
nen te leiden, staan de kerken er niet
zo best op. Daar vindt men dat on
der het kerkelijk, publiek juist nogal
wat rassenvooroordelen leven. Een
reden, waarom het Haagse bureau
slechts schoorvoetend kerkelijke
pottenkijkers toelaat bij de ont
vangst van Surinamers.
Toch kan niet gezegd worden dat de
kerken het wat de Surinamers be
treft hebben laten afweten. Al in een
vrij vroeg stadium hebben de ker
ken, met name de rooms-katholieke
en de evangelische broedergemeen
te, zich met de migranten bezigge
houden. De laatste tijd is het de
evangelische broeders echter over
het hoofd gegroeid. Door de toevloed
van leden uit Suriname is hun kerk
de snelst groeiende in ons land ge
worden, met predikanten in Am
sterdam, Rotterdam, Den Haag,
Utrecht en de Bijlmermeer naast de
reeds functionerende dominees in
Haarlem en vooral Zeist.
De broedergemeente heeft vorig
jaar de overige kerken in ons land
gevraagd, haar bij de opvang van
Surinamers bij te springen. Die
vraag is via de raad van kerken bij
de plaatselijke gemeentes op. tafel
gelegd. De raad liet in mei een Suri-
name-krant uitreiken en deed een
aantal suggesties hoe de plaatselijke
gemeente iets voor de Surinamers
in haar midden kan doen.
Persoonlijk contact
De raad van kerken vraagt in de
eerste plaats persoonlijk contact tot
stand te brengen. In veel gemeen
ten pleegt het plan te leven, een bij
zondere dienst rondom het thema
'Suriname' op te zetten. De raad van
kerken raadt dat niet af, maar waar
schuwt de gemeenten dat zij niet te
leurgesteld moeten zijn, wanneer de
Surinamers hier niet in groten ge
tale op af vliegen. De zin van zulke
speciale diensten zit veeleer in het
toerusten van de Nederlandse ge
meenteleden, opdat die in hun ont
moeting met Surinamers deze als
Surinamers tot hun recht laten ko
men en niet van hen vergen dat zij
zich aan het Nederlandse gedrags
patroon zonder meer aanpassen.
De raad van kerken beveelt voor de
ze toerusting aan, te rade te gaan
bij de in Sassenheim wonende ds. P.
Jansen, die in dienst van de Suri-
nameraad is. Oorspronkelijk diende
ds. Jansen zich bezig te houden met
de Surinaamse studenten in ons land,
maar zijn werkterrein is noodge
dwongen uitgebreid tot het begelei
den van het contact tussen Neder
landse gemeenten en Surinamers.
Ds. Jansen heeft zelf enige tijd in
Suriname gewerkt en hij schopte
enkele jaren geleden tegen heel wat
zere benen, toen hij beweerde dat de
Surinaamse bevolking in een corrup
te armoede-maatschappij leeft, me
de als gevolg van de uitbuiting van
het land door Nederland. Intussen
hebben wij allen wel begrepen dat
ds. Jansen toen gelijk had. En dat
de armoede en de sociale onzeker
heid een van de oorzaken is voor het
vertrek van de Surinamers naar Ne
derland.
Werk zoeken
Ds. Jansen vertelt dat de migratie
van Surinamers in de jaren zestig
eerst goed op gang gekomen is. In
1960 waren er ongeveer 12,000 Suri
namers in ons land. Sinds 1960 was
er elke vijf jaar een verdubbeling
van het aantal Surinaamse migran
ten. In het begin kwamen mensen
uit de sociale bovenlaag. Langzaam
verschoof de stroom van de betere
kringen naar de lagere sociale groe
pen, onder welke erg veel werkloos
heid heerst in Suriname. De conclu
sie is gewettigd dat veruit de mees
te Surinamers hierheen komen om
werk te zoeken, niet om te profite
ren van werkloosheidsuitkeringen.
Ook komen veel mensen op het be
tere sociale klimaat in ons land af.
Er is in Suriname geen enkele so
ciale zekerheid als je werkloos of
ziek wordt of een ongeluk krijgt.
Er is geen aow of weduwen- en we
zenwet, om van een bijstandswet
nog maar te zwijgen. Er is geen
werk voor iedereen. De ambitieuze
ontwikkelingsplannen hebben niet
voorzien in voldoende werkgelegen
heid voor de sterk toenemende be
volking van Suriname. De sociaal-
economische situatie in Suriname is
ondanks de ontwikkelingsplannen
steeds slechter geworden.
Ds. Jansen: 'Intussen zijn er natuur
lijk ook persoonlijke motieven bij
gekomen. Men gaat naar Nederland
omdat hier familie zit, bij wie men
wil gaan wonen. Als de situatie in
Suriname niet zo slecht was, dan
zouden de persoonlijke motieven
niet zo'n grote rol spelen.'
Racisme
Zijn de hindoestaanse Surinamers
die hierheen komen bang voor Suri
namers van Afrikaanse afkomst?
Er komen op het ogenblik erg veel
hindoestanen naar Nederland. Dat
lijkt op angst te wijzen, maar er
was al een stroom. Volgens een on
derzoek uit 1969 was al een heel
groot aantal hindoestanen definitief
van plan om naar Nederland te gaan.
Die mensen hebben sinds die jaren
gespaard voor de overtocht en zij
komen dus volgens programma hier
heen. Er is ook een politiek motief,
maar het sociale speelt een hoofd
rol. De pers geeft hier een verkeer
de voorstelling van zaken. Ze over
drijft de kans op een rassenconflict
in Suriname.
Er zijn rassentegenstellingen. Maar
die hoeven niet tot een conflict uit
te groeien, wanneer daar niet be
haalde groepen belang hadden bij
een conflict. Er is een bepaalde bo
venlaag, die belang heeft bij polari
satie, uitgaande van het idee 'ver
deel en heers'.
In Suriname zou volgens sommigen
de voorlichting over wat de men
sen hier te wachten staat niet zo best
zijn.
Voorlichting is geen instrument om
de stroom te keren. Daarvoor treft
de Surinaamse regering geen blaam.
De manier om de stroom te keren of
de Surinamers aanleiding te geven
terug te keren is werk in Suriname
te creëren.
Zolang er geen werk is, is men ge
dwongen om hier naar Nederland te
komen. Voorlichting verandert de si
tuatie in Suriname niet.
Er is een grootscheeps ontwikke
lingsplan aangekondigd.
Het plan-Essed, waarover men het Ds. P. Jansen
nu eens is, maakt het onwaarschijn-
lijk dat er binnen afzienbare tijd
voor de gewone mensen enige ver
betering zal optreden. Verandering
is niet uitgesloten, maar het is bij
de huidige plannen een zeer langdu
rig proces.
aRiife'Wi
«ter»,
In Suriname is gezegd dat de op
vang hier te goed is.
Dat is gewoon onzin. De opvang is
helemaal niet zo goed. Bovendien
maakt hoogstens twintig tot dertig
procent van de migranten gebruik
van de opvangmogelijkheden. Van
de 15.000 Surinamers, die in de eer
ste zeven maanden van dit jaar naar
Nederland gekomen zijn, zijn er niet
meer dan 2.000 naar een opvang
centrum gegaan. De anderen zoeken
zelf hun weg.
Drees
Drees jr. vindt dat we de Surina
mers gewoon niet moeten toelaten.
Dat is niet mogelijk, omdat zij de
Nederlandse nationaliteit hebben. ThUISV06l6n
Drees had zich dertig jaar geleden
druk moeten maken, als hij zo be
gaan is met het lot van de Surina
mers. Als hij nu zogenaamd voor hun
bestwil pleit voor terugkeer, is dat
in mijn ogen huichelarij. Bovendien:
veel Surinamers willen graag terug,
maar bijna niemand kan terug, zo
lang er geen zicht is op een verbete
ring van de Surinaamse economie.
Er wordt gezegd dat de Surinamers
beroepswerklozen zijn.
Er is inderdaad vooral de laatste tijd
een alarmerende werkloosheid onder
de Surinamers. Maar op dit punt
moet men ook weer niet overdrijven.
Hoogstens vijftien procent van de
Surinamers is langer dan een half
jaar werkloos. De meeste komen
hier om werk te zoeken, maar het is
vaak moeilijk te vinden voor hen.
We schuiven de Surinamers vaak af
naar streken in ons land waar ook
al een hoge concentratie werkloos
heid heerst, zoals Oost-Groningen,
Twente, de Achterhoek of Zuid-Lim
burg. Dat is roepen om moeilijkhe
den. Bovendien komen erg veel Su
rinamers terecht in oude stadswij
ken. De achterstand die zij al heb
ben wordt dan nog verder vergroot.
Wat moeten de kerken doen aan het
probleem van de Surinamers?
De Surinamers zijn officieel Neder
landers. Maar ze zijn in de eerste
plaats Surinamers. Wij moeten niet
prooeren Nederlanders van ze te
maken. We moeten ze in hun cultu
rele eigenheid laten en we kunnen
op dat punt nog wel wat van ze le
ren. Veel Surinamers komen in een
voor hen toch erg vreemde samen
leving. Sommigen voelen zich be
dreigd zoals omgekeerd veel Neder
landers zich ten onrechte be
dreigd voelen door hen. Dat moet
veranderen. De Nederlandse kerkle
den moeten een klimaat scheppen,
waarin de Surinamers zich thuis voe
len en tot hun recht kunnen komen.
Zijn er voorbeelden van kerken, die
goed op gang zijn?
In Friesland hebben kerken binnen
een week een werkgroep opgericht,
die de plaatselijke gemeenten helpt
bij de opvang van Surinamers. Ook
in andere provincies bestaan dit
soort plannen of zijn er werkgroe
pen voor dienstverlening aan Suri
namers opgericht. Mijn ervaring is
dat veel mensen zeker bereid zijn
om de Surinamers op te vangen, als
ze maar weten hoe. In Alphen aan
de Rijn sprak de gemeenteraad zich
uit tegen de komst van Surinamers.
De kerken hebben toen een kansel-
boodschap afgekondigd, waarin zij
zich tegen de gemeentelijke politiek
keerden.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Taal
Zeer terecht lucht ook de schryver van
'Vandaag' (Tr. 17 okt.) eens zijn hart
over het voortwoekerende taalbederf.
Gaat het te ver dit verschijnsel als
vak-idiotisme aan te duiden? Ik denk
aan het fraaie staaltje van ambtena-
rentaal, onlangs in Tr. gepubliceerd,
dat zelfs door mede-ambtenaren on
leesbaar en belachelijk werd bevonden.
Overigens is deze bedreiging van onze
taal niet de enige, misschien niet eens
de ergste. Gesproken en geschreven
Nederlands krioêlt van kreupele zin
nen en verminkt idioom.
Enkele van de meest voorkomende
voorbeelden van deze produkten: zoals
ieder kan vaststellen wordt de uitdruk
king '...niet het minst...' (is: 'in be
langrijke mate', 'by uitstek' enz.) keer
op keer in zijn tegendeel verkeerd door
dat men schrijft .niet in het
minst...' dus: 'volstrekt niet' e.d.!).
Resultaat: baarlijke onzin!
De onnozele uitdrukking: "Volgens
mij.in plaats van: 'Naar ik meen.
of 'Naar mijn mening' e.d. is hard op
weg gemeengoed te worden en vloeit
zelfs al vlot uit mond of pen van be
langrijke figuren!
Dat de mens meer en meer een onper
soonlijk voorwerp wordt blijkt ook al
uit het spraakgebruik: 'De vrouw,
waarvan de naam niet bekend is.
'De bewoner, waartegen de aanslag
beraamd was...' enz. De juiste vorm:
.van wie.en .tegen wie.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Rodaktle:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 65, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
wordt al uitzondering!
Krant, radio en vooral commentaren
leveren een toenemend aantal taaiver
minkingen op: 'Dit gesprek is enkele
weken geleden gebeurd', na aan
zienlijke overweging.'De belang
rijke plaats die deze instelling thans
inneemt is veroorzaakt door.en
nog veel meer van dat moois. Hoe is
dat zover gekomen? Is het onderwijs
de hoofdschuldige? Zeker wel mede
schuldig. Het is een ernstige zaak. Wie
zei ook weer: 'De taal is heel het
volk?'
Bloemendaal J. C. van der Leek
Woonruimte
Dat er verpleegkundigen uit België in
ons land worden aangetrokken komt
doordat verplegers die in onze zieken
huizen werken vermoedelijk naar de
geneeskundige diensten van diverse
bedrijven vertrekken omdat deze be
drijven veelal voor spoedige woon
ruimte voor de gezinnen kunnen zor
gen. Laat men er ook eens aan den
ken dat bij nieuwbouw of uitbreiding
van ziekenhuizen waar ze ook als re
gel dan meer geschoold verpleegkun
dig personeel nodig hebben, ook hul
zen bouwen of reeds beschikbaar heb
ben bij sollicitatie en tegen redelijke
huurprijzen.
Tiet J. Klein
Racisme
Een blanke Zuid-Afrikaan, de heer dr.
O'Brien Geldenhuys, schrijft aan de ge
reformeerde synode in Nederland niet
te weten wat onder racisme verstaan
moet worden. Die meneer Geldenhuys
toch!
Misschien kan hij even een autoritje
maken naar een van die vele 'lieflijke'
dorpen in zijn land, zoals Dimbaza en
Limehill. Het doodsklokgelui zal hem
van verre reeds een welkom bereiden.
Dear Hazel Nomakhwezi Kula. jij die
stierf toen je nog niet één jaar oud
was, wij zullen jou niet vergeten.
Jij bent gestorven omdat mensen als
O'Brien Geldenhuys zeiden: Ich habe
es nicht gewusst.
Den Haag. Mevrouw D. van Leeuwen.
Verontrust (16)
Wiersinga ontkent, dat de toorn Gods
op Golgotha Is gesteld. Het was niet
de bedoeling dat het lijden, of zelfs
kruisiging werd. God wilde anders,
maar de mensen hebben niet anders
gewild. Dr. Wiersinga stelt de vraag
scherp: Wie en wat is Jezus? Het kan
niet de Jezus zijn, die voor eens en al
tijd de kwalijke rekeningen van de
mens heeft betaald: zodat er nu op de
lauweren kan worden gerust.
Verzoening en verlossing zijn dode be
grippen geworden. Maar ze kunnen
leven, als de kerken, de christenen, de
mensen, gaan inzien dat ook door hen
nog wat is te volbrengen. In Jezus
naam en op zijn voorbeeld! Tot zover
dr. Wiersinga. Verontrusten of niet-
verontrusten, onderzoekt zelf de
schriften en beproefd de geesten of ze
uit God zijn.
WARSCHAU In Polen is een
nieuwe vertaling van de bijbel ver
schenen. Theologen en taalkundigen
van acht verschillende kerken hebben
25 jaar lang aan deze vertaling ge
werkt, onder andere van de hervorm
de kerk, de lutherse kerk, de oud-ka
tholieke kerk en van de orthodoxe
kerk van Polen. De vertaling die tot
nu toe gebruikt werd stamde uit 1632.
De eerste exemplaren werden uitge
reikt aan de voorzitters van de syno
des en kerkelijke vergaderingen tij
dens een feestelijke bijeenkomst van de
Poolse raad van kerken. Deze bijeen
komst werd ook bijgewoond door de
Nederlander mr. Ole van Luyn, de
nieuwe secretaris voor Europa van de
bijbelgenootschappen. Deze nieuwe ver
taling werd gedrukt in Polen en gefi
nancierd door het Europese produktie-
fonds van de bijbelgenootschappen in
Stuttgart. De eerste druk bereikte een
oplage van vijftigduizend exemplaren.
Déze nieuwe vertaling is te vergelijken
met de Nederlandse Vertaling-1951,
vroeger de Nieuwe Vertaling genoemd.
Sedert 1972 wordt in Polen ook ge
werkt aan een vertaling van het
nieuwe testament in de Poolse om
gangstaal, te vergelijken met de Ne
derlandse uitgave 'Groot Nieuws voor
Het 'politieke avondgebed' in de
Kloosterkerk in Den Haag besteedt
tweemaal aandacht aan de C van het
CDA, dinsdag 28 oktober met mede
werking van Andriessen en dinsdag 4
SDvember met medewerking van Aan-
es. Beide diensten beginnen om acht
uur.
De gemeente als trooster. Conferen
tie voor ambtsdragers over pastoraat
in deze tijd, m.m.v. mevrouw L. Ree-
dijk-Boersina. Van vrydag 7 november
19.30 uur tot zaterdag 8 november 17
uur op Kerk en Wereld te Driebergen
(tel. 03438-2241).
Hervormde Mannenbond op G.G.
Toogdag zaterdag 8 november vanaf
tien uur in Tivoli. Utrecht. Sprekers
prof. dr. W. H. Velema (het christe
lijk leven in de crisis) en prof. dr. C.
Graafland (een nieuwe verzoenings
leer
U'. De belangstelling voor de bijbel
neemt in Polen nog steeds toe. Wer
den er in 1973 ongeveer 149.000 bybels
en bijbelgedeelten door het bijbelge
nootschap verspreid, in 1974 waren
het 'er byna 177.000.
(ADVERTENTIE)
ftrtOHMAtUfllSr.il Xlff KMI AO f
Het weer wordt guur en koud
Daarom binnen blijven en lezen
WAT LEEST U? Natuurlijk goede lektuur! Vergeet dan
ook DE SCHAKEL niet.
HET Christelijke familieblad, veel interessante
artikelen voor het hele gezin en mooie verhalen en
puzzels voor de kinderen.
WORD OOK ABONNEE
of vraag eersteen proefnummer aan
Elke nieuwe abonnee ontvangt een prachtige surprise.
Stuur de hiernaast
afgedrukte bon in
een open envelop
zonder postzegel
naar:
DE SCHAKEL.
Antwoordnr. 69
Goes.
NAAMTI
ADRES
WOONPLAATS
Ik word abonnee en betaal per
kwartaal 19,
halfjaar 36,50
jaar ƒ71,50
Ik wil graag een proefnummer
AMSTERDAM De vraag naar de bijbel in de wereld is zo groot
geworden dat de bijbelgenootschappen nauwelijks meer in staat zijn
eraan te voldoen. Hoewel voor 1975 meer geld was uitgetrokken
dan ooit tevoren, namelijk 27 miljoen gulden, bleek dit bedrag bü
lange na niet groot genoeg.
Reeds in augustus hadden de bijbelgenootschappen die hulp nodig,
want uit het buitenland was 83 procten van het hun toegezegde
bedrag opgevraagd. In september bleek het regio Afrika reeds al
het beschikbare geld besteed-te hebben.
Het uitvoerend comité van de wereld
bond kreeg op z(jn vergadering in Kyo
to, Japan te horen dat in 1975 zeker
1.750.000 gulden meer uitgegeven zal
moeten worden dan voor dit jaar be
groot was. Oorzaken van dit enorme
tekort op de begroting zijn vooral de
door de toenemende inflatie sterk ge
stegen produktie- en vervoerskosten.
Om toch de tering zoveel mogelijk naar
de nering te zetten, konden in dit jaar
enkele produkties van bijbels en bijbel
gedeelten tegengehouden worden. In
de meeste andere gevallen bleek dat
van te voren vastgestelde oplagen veel
sneller verspreid werden dan oorspron
kelijk was aangenomen.
Het Nederlands Bijbelgenootschap
heeft daarom zijn leden en vrienden
gevraagd een drietal projecten alsnog
mogelijk te maken. Het gaat om het
laten drukken van 18 miljoen selecties
die verspreid zullen worden op open-
HANOI Veertien buitenlanders,
voor het merendeel zendelingen, die
tijdens de slotfaze van de Vietnamese
oorlog Zuid-Vietnam niet konden of
wilden verlaten, zullen morgen met
een speciaal vliegtuig van Hanoi, de
hoofdstad van Noord-Vietnam, wórden
overgevlogen naar Vientiane in Laos.
Vandaar zullen ze naar Bangkok vlie
gen. Het betreft negen Amerikanen,
twee Canadezen, twee Filippino's en
een Australiër.
't Gezond verstand'
Naast mij ligt een vergeeld schrift
vervaardigd van een soort oud-hol
lands papier en op de eerste bladzijd!
lees ik in sierlijke letters geschreven
'Zangen, geschikt ten gebruike de
Hervormde Gemeente van Enkhuizen
bij den openbaren Godsdienst, op he
derde Eeuwfeest der Kerkhervorming
den 2 November 1817'. Onder dei
'zangen' werd ik bijzonder getroffei
cloor de volgende twee verzen 'Na h«
voorgebed. Wijze Psalm 65':
De Zwijmelgeest der Farizeeuwen
Herleefd in 't Christendom:
Getuigt, o Wijdverbasterd' eeuwen!
Hoe hoog de dwaling klom.
't Gezond verstand, door God
geschonke
Door Jezus hoog vereerd,
Om 't mensdom tot Gods lof
't ontvonka
d' Onschatbre menschelijke Rede,
Gedoemd tot Slavernij,
Sleept overal haar keten mede,
In dienst der hierarchy.
De geldzucht dreef verboden handel
Met onze zondenschuld:
d' Opregtheid, blank van hart en
wand»1
Verloor het taai geduld.
En dan te bedenken dat de opstell»
van deze regels, en de opdrachtgevend
en de zangers in Enkhuizens kerker'
waarschijnlijk oprecht van mening zij,
geweest dat dit een waardige herden-v
king van de Kerkhervorming was. Me 1
't Gezond verstand, door God ge
schonken, Door Jezus hoog vereen
en al.
NED. HERV. KERK
Beroepen te IJsselmuiden: (toez. J. de?
Hoed te Sliedrecht); te Ede:
Besten te Huizen (NH).
Aangenomen naar Raalte: B. AlbadEt
te Strijen.
Bedankt voor Berkel en Rodenrijs:
ter Steege te Aalsum.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Diemen-Watei®1
graafsmeer-Bijlmer: C. M. Verspuy l
Oldehove.
Beroepbaar: J. D. Hofstra, Veelas
14 hs, Amsterdam: P. ter Veen, DanflS'
Theronstr. 36', Amsterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt voor Utrecht N.W.: W. Po«h
welse te Ureterp: voor Rouveen: J.
Post te Den Helder.
MIDDELBURG De Middelburg*»
gereformeerde predikant C. van dcc
Zanden heeft zich zaterdag late e
herdopen.
De doop door onderdompeling voa
plaats in Kortrijk, in de kapel va ,i(
een volle evangeliegemeente. Tegi &E
lijk met ds. Van der Zanden liete,-
nog 35 mensen zich dopen. Vrijdai |C
avond vergadert de classis Middi
burg om zich op deze zaak te ben
den. In afwachting daarvan hee
de kerkeraad ds. Van der Zandf Jj.
vrijgesteld van ambtelijk werk. w
Ds. Van der Zanden is 37 jaar lr
stond, voordat hij in Middelbu al
kwam, in Pesse (1966-1970). Hij
ons gisteren, feitelijk reeds in z1^
studententijd moeite te hebben l
kregen met de kinderdoop. SI»
kort doopt hij geen kinderen mee
Hij hoopt, dat er ruimte gevondi
kan worden, zodat hij met zi,
werk als predikant in de gerefö
meerde kerken kan voortzetten. 1
bare en christelijke lagere scholen in
Indonesië, om 3.000 nieuwe testamen
ten in het nieuwe Chinese schrift en
om 125.000 gulden om dit jaar te kun
nen voortgaan met het vertalen van
het oude testament in omgangstaal
voor Nederland.
Tijdens de vergadering in Japan is
door het uitvoerend comité van de
Wereldbond van Bijbelgenootschappen
vastgesteld dat in 1976 ruim dertig
miljoen gulden nodig zal zijn om min
stens evenveel bijbels en bijbelgedeel
ten te verspreiden als in 1974. In dat
jaar werden ruim 254 miljoen bybels
en bijbelgedeelten verspreid.
GRONINGEN Dr. W. Nijenhuis is
benoemd tot gewoon hoogleraar in
de geschiedenis van de christelijke
godsdienst en de geschiedenis van de
leerstellingen van de christelijke
godsdienst aan de rijksuniversiteit te
Groningen.
Hij volgt als zodanig prof. dr. W. F.
Dankbaar op, die onlangs met emeri
taat is gegaan. Dr. Nijenhuis (59.) is
thans wetenschappelijk hoofdmede
werker bij de faculteit der godge
leerdheidvan de universiteit van Am
sterdam. Van 1942 tot 1969 was hij
hervormd predikant, achtereenvol
gens in Maasdam, Oosterend (Fr.)
en Loosduinen. In 1958 promoveerde
hij bij prof. dr. J. N. Bakhuizen van
den Brink te Leiden op 'Calvinus
Oecumenicus'.
DEN HAAG-Speciaal bedoeld vo
het leidinggevend kader van de (to
vormde) kerk is het rapport 'De ke
in de sociaal-politieke spanningen' c
de raad voor kerk en theologie van
hervormde kerk op verzoek van
hervormde synode (juni '75) in
licht doet zien. Deze raad loopt hl
mee niet de raad voor overheid en
menleving voor de voeten, want
bepaalt zich tot beleidsbepaling,
uitgangspunten en fundamentele
zichten. Het werd een boekje van
pagina's, waarvoor Het Boekend
trum in Den Haag een tientje vn
By dezelfde uitgeverij zijn de Nf
zondagavondlezingen van mr
Schaafsma over 'Godsdienstig leven
Amerika' in uitgewerkte vorm gel*
deld. De auteur is bezig met de me
typerende geloofsgemeenschappen
de V.S. (147 pag., prijs 18,50).
bij Boekencentrum: 'Uit de bergre
(ondertitel: werkschrift van een
meente in de leer bij Matthetls 5 tot
111 pag., prijs 13,50) van de Hasj
hervormde ds. W. R. van der Zee: v
slagen van kerkdiensten en leerhi
avonden.
rcH
DEN HAAG In Jakarta is een
derlands-Indonesische overeenkoi
getekend, waarbij Nederland Indo
sië 1.940.000 gulden schenkt voor
ontwikkeling van een aantal stroo
gebieden in midden-Java.
Het geld zal worden gebruikt
de aankoop van materieel voor
studie van de ontwikkeling vai
stroomgebieden van de Traguni
Tuntang, de Serang, de Musi ei
Juana. De Grontmij Internat'
b.v. zal de werkzaamheden uitvi
in opdracht van de directie te<
sche hulp.