NOS de noodzakelijke onafhankelijke spreekbuis, zegt Suèr tjllf iSS u Radio- e n televisieprogramma's Vanavond Even puzzelen T DCLLy 'Bij ons wordt niet gezeurd over kijkcijfers' VanSpeyk I Show dos zet de kaas oithetvoistje maar klaar! r r 5 0 2= Finalgon crèan© VAN ARNHEM VRIJDAG 24 OKTOBER 1975 RADIO/TV Juweeltje door Riet Diemer HILVERSUM 'De vrees wordt uitgesproken dat als men erin slaagt met deze opzet een goed pro gramma te maken, hieruit moeilijkheden zouden kunnen ontstaan'. Dit uitvergrote, gefotografeer de stukje tekst aan de muur in de werkkamer van Henk Suèr, chef informatieve afdeling NOS-televi- sie, is zowel komisch als typerend voor de situatie waarin de NOS-ontmoetingsprogramma's gemaakt worden. Het is afkomstig uit de notulen van de programmaraad televisie, zomer 1974. Het ging over '1 op zondag' en daarom hebben we het ook maar laten mislukken' licht Henk Sur met zelfspot toe. Zijn afdeling brengt dit seizoen de informatieve programma's, waaronder Frontaal als opvllger van het vroegere Kort Geding, de geheel nieuwe Sprkers- hoek. Zienswijze, DokJer ja dok ter nee, Informeel, de pwpulair-we tenschappelijke rubriek Horizon, Oten hoe zit het dan met Sien. Markant. Werkwinkel enz. Die programma's hebben een be langrijk aandeel in, zoals het offi cieel heet, het nog duidelijker wil len maken van de eigen onpartijdi ge functie in het veelzijdige Neder landse omroepbestel'. Stok achter ;de deur was de wens van minister Van Doom de 'ontmoetingstaak' van de NOS uit de wet te schrap pen. De reactie van NOS-zijde is in Hil versum genoeg bekend. Voor dit seizoen staan programma's op pa pier waarvan er al een paar de lucht zijn ingegaan, die hun onmis baarheid moeten bewijzen binnen ons bestel. Programma's natuurlijk niet alleen op de informatieve toer. maar net zo goed in de sportieve sfeer als t bij voorbeeld) de culture le. Dit heeft Simon Felsenthal. chef van de culturele afdeling van de NOS-televisle eens doen verzuch ten. dat we in Nederland na al die jaren nog steeds geen teievlsie heb ben, maar wel een bestel. Henk Sur: 'Het aardige is nu, dat de programma's van de NOS, die op papier staan voor dit seizoen door het NOS-bestuur zijn toegejuicht'. (En in dat bestuur zijn alle omroe pen vertegenwoordigd. RD.). Want in een stemming van 'onder de vertreding ontstaat de beste wijn' ADVERTENTIE Henk Suèr: 'We vormen een club die uit moeilijkheden is gegroeid'. [(19.55- KRO Ned. I) 1 T 7 r 9 r BH H" i i - Horizontaal: 1. zeemacht-puistje 2. voorteken- dat is (afk. Lat.)-lof 3. kledingstuk-zwakke-muzieknoot 4. plaats in Pennsylvanië-rondhout- stok 5. vemis-woede-pers. voomaamw. 6. oorlogsgod-dwaas-Oud Egyptische Zonnegod 7. oevergewas-gevangenis-editie (afk.) 8. Europeaan-plechtige gelofte vaarwel 9. wier-innig Verticaal 1. soort kers-zangstuk 2. god van de liefde-watergeest 3. latwerk-jongensnaam-bar 4. tussen-boerderij 5. inwehdig orgaan-meisjesnaam 6. water in Friesland-spinneweb- jaar (afk. Lat.)-lidwoord 7. vrucht-voorvoegsel-wiel 8. grondsoort-afstammeüng-plaats in Gelderland 9. kleine inham-bloedbuis Oplossing Hor.: 1. rabat. 5. indo, 7 amiant, 9. krekel. 10. t.t.. 12. boer. 13. genie. 14. Est, 15. gig, 16. R.L., 17. N.T., 18. arr. 19. mal. 20. dessa. 21. made, 22. er. 23 parade. 25. senora. 27. kaar, 28. beton. Vert.: 1. ra. 2 baret, 3. Amer, 4. tik. 5. inleg. 6. N.T.. 8. Aeglr. 9. kos- ter. 10. tirade. 11. telle. 12. bende. 15. graan. 18. asper. 19. madat. 21. ma re. 24. rob. 25. sa. 26. in. is in ieder geval op papier een leuk stuk programmering gezet. Henk Suèr: 'We hebben een hele bewuste keuze gedaan in de pro gramma's om te laten blijken wat onze opvattingen zijn over onze. wettelijk opgedragen, taak van het maken van ontmoetingsprogram ma's en bij uitstek geschikte pro gramma's. Dat betekent dat allerlei betwistbare programmavormen, die ze graag 'oneigenlijk' noemen on verbiddelijk zijn vermeden. We ko men met aantoonbare ontmoetin gen'. Gesneuveld zijn bijvoorbeeld '1 op zondag' en series als Dubbel dekkers. Dat was om een beetje te verlevendigen, maar de sandwich formule van een serieus program ma, een luchtig programma en daarna weer een zwaar programma is verlaten. Henk Suèr: 'De NOS is niet de noodgedwongen, maar de noodza- kélijke onafhankelijke spreekbuis. Je zou naar ons moeten kijken om de anderen te horen. Ik bedoel: kijk je naar de VARA dan moet je het daarbij behorende geluid horen, kijk je naar de NCRV idem. Maar kijk je naar de NOS dan kun je rekenen op het geluid van mensen, die .niet bijeen groep horen'. Bedoel je de zwijgendende meer derheid? 'Nee. het zijn vooral minderheden'. Je hebt een paarjaar geleden ge zegd dat door de vervlakking van de programma's de zwijgende meerderheid steeds groter wordt, het individu wordt bijna niet meer gehoord. Suèr: 'Sprekershoek is daar nu een reactie op. Daar kunnen zelfs de kleinst mogelijke minderheden aan bod komen. Al vinden we wel. dat minderheden toch iets moeten zeg gen wat voor meerderheden van belang is, anders zou het een rari teitenkabinet worden'. 'Sprekershoek wordt met zoveel (ADVERTENTIE) Fmalgon crème <s mild voor de huid. is reukloos en vlekt met Uitsluitend verkrijgbaar bi, drogist en apotheker woorden in de concept-media-nota genoemd en dat de NOS niet zou moeten doen aan ontmoeting be twisten we hevig. De NOS-ontmoe- ting heeft alleen de opdracht dat allr partijen zo goed mogelijk aan bod komen. Er is een deel van het publiek dat door televisie niet goed wordt bediend en daar springen we 'De rubriek is dan ook bedoeld alle groepen, die eigen zendtijd vragen aan bod te laten komen. Er zijn honderden verzoeken binnengeko men. Tot nu toe zijn particulieren voor het scherm geweest, want b.j verenigingen duurt het langer tot een besluit is genomen. Maar ze hebben wel hun interesses kenbaar gemaakt, zoals de Nederlandse In- validnbod.e de vivisectie, de more-n le herbewapening'. Verleiding "Een heel andere zaak is. dat we ons doelbewust hebben afgekeerd van de verleiding zo'n groot moge lijk publiek te bereiken.' Op mijn reactie, 'je kunt makkelijk praten als je geen ledenomroep bent', zegt Suèr: 'Dat is zo, maar iedere programmamaker wil toch zoveel mogelijk mensen behagen. En inderdaad wordt er bij ons met meer gezeurd over kijkcijfers'. •Bij ons wordt de keuze gemaakt tussen kwaliteit en populariteit. De eigen informatie moet niet verwa teren door het behagen van de kijkers in een opvatting van losles- doen. Maar in die keuze tussen kwaliteit en populariteit kom je met- programma's die niet zwaar of moeilijk hoeven worden'. STER Zondagavond gaat voor de eerste maal Frontaal uit met als stelling 'De STER-reclame moet binnen vijf jaar worden afgeschaft'. Verde diger is ar-kamerlld mr. J. N. Scholten. die wordt bijgestaan door mevrouw A. Fransen, directrice van de Consumentenbond, en PvdA-ka- merlid J. J. Voogd. De heer C. J. Smeek es. directeur van de STER - zal de stelling bestrijden. Zijn ge tuigen zijn de reclame-deskundige, mevrouw M. Ponsioen en de heer Anne van der Meiden, lector in de massaco mm un icatie Presentator is Herman Wigbold. Henk Suèr: 'Wigbold blijft. Hij doet het leuk. al was de presentatie in het proef programma over de WDM technisch nog niet helemaal goed. Maar het was een p roefpro gramma en dat was iedereen die eraan mee deed bekend'. Voor Suèr bij de NOS kwam was hij eindredacteur van IKOR's Kenmerk en daarvoor redacteur bij dagblad De Tijd. 'Ik zit hier drie jaar en mijn eerste idee was de identiteit van de NOS helder te maken. Die identiteit ontglipte je voortdurend. Maar samen, de radio- en :.v-sectie hebben we gezocht'. Tijdens het hele gesprek bladert hij in een geschrift, dat van ieder pio- gramma de motivatie geeft. Steeds is het hoe en waarom aangegeven. 'We vormen een club die uil de moeilijkheden is gegroeid. En ik vind dat onze sfeer gunstig afw.jkt van de malaise-sfeer. die bij diver se omroepen heerst Je ontdekt dat je met een zekere bewustwording werkt'. De gecombineerde actualiitedtenploeg stuurde uit Suriname een juweeltje vane en reportage. De militaire commandant kwam namens het Nederlandse leger afscheid nemen van de kapiteins en de andere leden van een bosnegerstam. Dat ging gepaard met heel oude gebruiken, die voor deze mensen zinvolle symbolen zijn. Philip Freriks van Achter het Nieuws zag er een operette in. Daarmee schaarde hij zich bij de talrijke Nederlanders die weinig snappen van mensen met een andere huidskleur en een andere denkwereld. Unieke opnamen van onweer, wervelstormen en orkanen zitten in de rusteloze atmosfeer, die de EO op het scherm bracht. Deze populair wetenschappelijke film geeft ook een goede indruk van de werkwijze en het grote nut van metereologische waarnemingspos ten. Klaverweide, nog helemaal een dorp, heeft nauwelijks een nieuwbouw wijkje of er wordt al 'bungalow-prostitutie' bedreven, die omdat het kljkvolk actie wil binnen een mum leidt tot een souteneursoorlog. Ik heb me vol ongeloof en mistroostig van dit armoedig drama afgewend. De oud-zendeling Lionel Gurney sprak in het EO-programma met gedrevenheid over zijn langdurig werken onder Mohammedanen. In Bangla-Desj scheen het hem als een wonder te zijn voorgekomen dat zoveel mensen Engels spraken, want hij zei: 'God had ze voor ons voorbereid'. Daar heb ik moeite mee. Mag je dat zeggen, wanneer een land eeuwenlang onder koloniaal bestuur stond en men de taal van de overheerser wel moest leren om een beetje vooruit te komen? 'Muziek om naar te kijken' herbergt in de opzet een tegenstrijdigheid. Je kunt natuurlijk een melodie vergezeld laten gaan van fantasierijke beelden maar het blijft dan wel de vraag of de muziek daarmee beter begrijpbaar wordt. Bij Don Quixote ging de visualisering zonder een echt theatergebeuren te worden een eigen leven leiden. De compositie werd daardoor achtergrondmuziek. Richard Strauss heeft over het levensverhaal van de dolende ridder weliswaar notities gemaakt op zijn partituur, maar slechts weinigen hebben die bij de hand. De rest kon woensdag op geen stukken na bevroeden of regisseuse Wilhelmina Hoedeman de acteur Paul Chapman op de juiste tonen met zijn blikwinkel van het stalen ros liet tuimelen. Ergo, dat het beeld logischerwijze voortvloeide uit het geluid werd niet aannemelijk gemaakt. Er zat iets vertederends in het programma dat bejaarden mochten maken voor uitzending in de Sprekershoek. Zij zullen bij het bekijken van het resultaat waarschijnlijk zelf het meest hebben genoten. Voor iedereen was er uit te leren hoe razend moeilijk het is, Je zodanig te uiten dat een ander blijft luisteren. Dit moet jong geleerd worden. Hoe nodig dat is. bewijzen de vele kinderen die hun moedertaal gebrekkig hanteren. De VARA verkeert in een identiteitscrisis: een banaal bewijs van gezichtsverlies was de uitzending van 'snoepgoed' uit De Brakke Grond. Ik weiger aan te nemen dat de meerderheid van echte socialisten dit veelal vulgair en blasfemisch gedoe aanvaardbaar vermaak vinden. Al verbaasde het mij niet. triest was het wel dat de zaal het gierend gelach van vrouwen soms overheerste juist wanneer de vrouw werd gedegradeerd tot object van verloedering HILVERSUM Het IKOR zendt zondag via de radio een eerste van een serie van twee programma's uit, die David Mol samengesteld heeft over de zich wijzigende rol van de kerk in Italië. De politieke macht van de christen-democraten brok kelt snel af. Bij de laatste verkie zingen haalden de communisten 33 percent van de stemmen. David Mol heeft over de toekomst van Italië gesproken met leidinggevende poli tici in de christen-democratische partij en in de communistische par tij. Hij sprak met de hoofdredac teur van de Osservatore Romano en met vertegenwoordigers van 'chris tenen voor het socialisme'. De uitzending van het eerste pro gramma is zondag van 11.30 tot 12.30 via Hilversum 2. De tweede uitzending volgt precies een week later. 191. Kareltje Knetter sloop er van door en liep met een grote boog om Reynouts kasteel heen. Behendig wist hij te ontsnappen aan de waak zaamheid van de uitgezette wacht posten en zo duurde het niet lang of hij stond voor de stevige eiken houten deur die toegang gaf tot de stallen. Eilaas, die poort was nu op slot en daarom bleef er niets anders over dan hard met beide vuisten op het houtwerk te trommelen. 'Wie is daar?' werd er van binnen geroe pen. 'Ik ben het! Kareltje Knetter! Doe gauw open!' antwoordde het ventje. Even was het stil. Toen werd er geroepen: 'Ik denk er niet aan! Je kunt wel een vijand zijn! Blijf jij maar lekker buiten staan, lelijke fopperd!' 'Ik ben geen vijand! Ik ben Kareltje!' riep de jongeheer Knetter weer. 'En ik doe lekker toch niet open!' klonk het weer van bin nen, doch tegen alle wetten van lo gica in vloog de deur plotseling tóch open en Kareltje schrok zich een aap. 'Handen omhoogbrulde een ru we stem en een pijl werd met ner veuze onzekerheid gericht op Karel- tjes borst. Het was Ruprecht, de malle stalknecht, die daar stond. De dappere kerel had zich van een gro te voorraad wapentuig voorzien^ genoot grijnzend van de schrik.il! hij had veroorzaakt. 'Een slii ii list, hè?' zei hij zelfvoldaan. heb ik helemaal zelf bedachtl zo'n onverwachte verrassing rel n natuurlijk niemand. Je zegt, dafil deur gesloten blijft en dan smj; [c hem plotseling tóch open. Man, r e, man, ik had je aan flarden kui schieten en aan mootjes kuie hakken voor je er zelf erg in ha' Maar Kareltje was niet erg geïijl resseerd in Ruprechts oorspronk ke krijgstaktiek en wroeg gehaJJi 'Waar is mijnheer Puckelton?' PELLI. PINGO EN HUN VRIENDEN V? FERDINAND 'sasa w ^[tsr Radio vandaag HILVERSUM I KRO 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badlnerle klass. muziek. (7.30 Nws. 7.41-7 50 Aki 3.24 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.3 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letrter M, progr. voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10 00 (S) Aubade. (10.30-10.32 Nws.) NÓS 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO 12.00 (S Van twaalf tot twee KRO's' pauzeprogr. (12.2 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Hoe gaat het Progr over nieuwe levens stijl. 14.15 Schoolradio. 14.30 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag. (15.30- 15 32 Nws.) 17.00 Zonder grenzen ru briek over missie en zending, 17 10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 .Akt. KRO 18.30 Nws. 18 41 Akt. 18 50 Ver kenning inf. op sociaal maatschappelijk terrein 18.58 Marktberichten. 19 00 (S) Uit het operette-album. 19.30 Sprong in. het heelal, hoorspel. 20.10 (S) Tn ant woord op Uw schrijven verzoekplaten- progr. 22 00 K(r)omlsche humor en jo lijt amusementsprogr. 22.25 Overweging. 22 30 Nws 22.40 (S Goal progr. rondom de sport. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radlojourn. 9.00 School radio. NOS 9.20 Wat heeft dat kind Pedagogische rubriek. 9.35 Waterstanden, 9.40 Toerismo populair verzoekplaten- progr. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radijoum.) 11.30 (S) Knipperlicht - verkeersmagazi- ne. 11.55 Beursplein 5. Beursberichten. 12.00 (S) Trad. volksmuziek vandaag. OVERHEIDSVOORLICHTING 12 30 ültz. voor de landbouw. AVRO 12.40 (S) Kwartet Fran6 Poptle. 12.55 Radiojoum. VPRO 13.00 Nws. 13.00-19.50 VPRO-Vrlj- dag vandaag dit, morgen dat. akt. 13.25 Progr.overzlcht. 13.30 Interview. 14.00 Muzlek-progr. 15.30 Permanent-Wave. 1 00 Nws. 103 Vandaag dit. morgen dat 1.05 Nova-Zembla. 17.30 Welinge lichte Kringen, rechtstreeks debatprogr. 17.55 Meded. VPRO 18 00 Nws. 18.11 VPRO-Vrljdag rechtstreeks schakelprogr. 19.30 Radio Vrij Belgle. NOS 19.50 Den Haag van daag. 20 00 Nws. VARA 20.05 (S) Die Frau ohne Schatten, opera van Richard Strauss, uitgevoerd d.h. koor en orkest v.d. Weense Staatsopera o.l.v. Karl Bohm. 23.10 (S) De Staalkaart. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III EO 7.02 (S) Gospelsound progr. boor devol muziek speciaal voor Jonge men sen. 8.03 Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9 03 (S) De muzikale fruit- Speciaal TV vandaag De KRO presenteert de eerste Van Speyk-show in het nieuwe sei zoen. Ned. 1/19.55 Onderwerpen in AVRO's Tele- vizier Magazine zijn: Fonds van Westerloo praat met premier Den Uyl over Suriname, een reportage uit Marokko en een beschouwing van mr. Hiltennann over de Spaan se Sahara. Ned. 2/22.15 liet IKOR brengt een docu mentaire. gebaseerd op Palestijnse verzetspoëzie, kindertekeningen en gesprekken met vluchtelingenkin deren. Ned. 1/23.00 Grand Gala 3 x klingeln is een in Duitsland al snel populair ge worden satirisch programma. Duitsl. 2/21.30 Sober leven is het onderwerp in de KRO-serie over 'Nieuwe le vensstijl'. Hilv. 1/14.00 Fons Dlsch praat met Ben Nol- tus, hoofd voorlichting van de der tig jaar bestaande Diabetes Vereni ging- Hilv. 1/16.00 De VARA zendt een Weense uitvoering uit van Die Frau ohne Schatten. opera van Richard Strauss op libretto van Hugo van Hofmannsthal. Hilv. 2/20.05 NEDERLAND I TELEAC 18.15 Duits, les 18 NOS 18.45 Kortweg: kunst op komst in de komende week 18.55 Journaal KRO 19.05 Dorothea en het ei, tekenfilmpje 19.12 Circus Binnendijk 19 55 De Van Speijk Show NOS 21.35 Journaal {KRO 21.50 De Van Speijk Show. vervo 22.55 Marsmuziek IKOR 23.00 De droom, dokumemtaire NOS 23.40-23.45 Journaal NEDERLAND D NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteei^ de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 De Mountiesshow 21.25 De gebroeders Hammond, tv-feuilleton 22.15 Televizier magazine 23.00 AVRO's sportpanorama NOS 23.30-23.35 Journaal m T] :d mand verzoekplaten progr. van en voor zieken. TROS 10.03 (S) Pep-op-drle. 11.03 (S) Drie draalt op verzoek. NCRV 12.03 (S Drie tussen de middag BIJ Barend. 13.03 (6) Hier en nu. 13.08 (S Drie tussen de middag Eddy go round. NOS 14.03 (S) Pop-Kontakt Het Frlts Spits Versaai. 1.03 (S) De Hltmeesters de nationale hitparade in de Daverende Dertig. NOS 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. 19.02 (S) Drie achter Nostalgie. AVRO 20.02 Journ. 20.05 (S) Burengerucht Made In Germany 21 02 (S De uur-show 22 02 Radiojoum. 22.0 Superclean Dreammachlne. 23.0." Vanavond laat. 0.02 Radiojoum. 0. Weekend Muziek Magazine. 1.01 Soul time U.S. A 4.02 (S) Voor dauw. NCRV .02-7.00 (S) Klaar ker. oo H •Sn et Hij neemt ook een kaartje tweede klas. wel nee, geld hoeft hij niet te rug te hebben. Om de weg vrij te maken, loopt hij voor haar uit naar de wachtkamer eerste en tweede klasse, dan gaan ze door de tuftnél naar het tweede perron. Hij zoekt een coupé niet-roken uit. Dan opeens is er nog een verrassing. Als een razende Roland komt Carel de trap op, een boek en een fles Arnhemse balletjes in de hand. "Voor de reis. Leen, het boek heet: Tussen de Parijse Apachen, dan kunt U al zien, hoe het zo toegaat bij oom Carel en tante Jane in Pa rijs.' 'O jakkes, jongen.' zegt Lena, maar veel tijd heeft ze niet, want Carel zegt al hijgend, dat hij tossen twee lessen door van het gymnasium hierheen is gefietst. Hij moet dus meteen teruggaan, en weg is hij ook al. Ellebogende tussen de men- sendrom en dan twee-aan-twee de treden van de tunneltrap af. Het is plezierig voor Willem Hen drik en Lena om over dit intermezzo met Carel te kunnen lachen. De cou pé is gelukkig vol met mensen, de laatste zinnen moeten dus wel van zelf wat onpersoonlijk zijn. Maar Lena is fijn van gevoel, voor dat ze instapt, geeft ze Willem Hen- door Hcnriette L.T. de Beaufort II. I'. I ropold* CilKtvrrkmij. N.V. drik een handdruk, ze kijkt hem vol aan. 'Goede reis. Lena. Bedankt. Tot ziens.' Iets anders dan deze woorden heeft Willem Hendrik niet bij de hand. 'Wilt U mevrouw nog groeten en de tweelingen ook?' 'Dat zal ik niet vergeten. Goede reis.' Willem Hendrik heeft de hoed nog in de hand. als de trein gaat be wegen. Lena is dadelijk gaan zitten. Nee, haar mijnheer durft ze niet na wuiven. dat zou geen pas hebben. Als de lange, lange trein, hoeveel wagens heeft hij wel niet, de perron- kap is uitgereden, dan behoort Lena niet meer tot het huisgezin van Beu- kenloo. Het huis op de Herengracht, oneven zijde, van Alexander en Felicia van der Oye is zuiver architectuur van Dortsman. De gevel is gestreept door Bentheimer zandsteen, die de tijd donker heeft gekleurd, de kruis kozijnen van de vensters zijn van dik hout. De stoep, stevig, haast mo numentaal, met de traditionele ze ven treden, staat palrecht op de ge vel. Die gevel is van een kloeke staatsie, hij brengt wonderwel tot uitdrukking het karakter van het Amsterdam der laatste eeuwen, van het Amsterdam dat onvergankelijk is. Als Jacoba en haar tweetal uit het rijtuig stappen, dan moeten ze alle drie even opkijken, want 't huis ziet er zo anders uit, guirlandes van dennegroen hangen overlangs en overdwars, er staan rissen vetpotjes, die tegën de avond de ramen en de kroonlijsten moeten doen uitkomen. Nu in de ochtend zijn du guirlandes haast een verstoring van de archi tectonische kalmte, maar het stoort niemand, 't is immers het kronings feest. dan moet elk huis gesierd en getooid zijn. e Er is in de gangen al een g)n van stemmen: familieleden enel ten, die er voor de zesde sept^ logeren, lopen heen en weel coba's zuster Felicia, maar wandeling wordt ze Fiel gen 'c; heeft 'n gastvrij huls en 'n gj hart. Geen bed of bank in de i kamers liet ze onbezet. Zij en man Alexander, de kinderen z j meestal oom Lex, doen al het 1 om de Oranjefeestdag luister zetten. De drie dochters, die één jaar in leeftijd onderlii schillen, zijn alle drie bakvisse drie lachende poetjes, die snai en gaggelend door 't huis om hun moeder in de beherl van de loge's bij te staan. Z a eens door Jacoba's oudste zoon L die nog al eens droog komiek i,r hoek kan komen, de Oyeman g* genoemd, een verzamelnaam a( hun sindsdien in de familie ft ven aankleven, misschien oi ei zotte ervan, want hoe de drie Van der Oye ook bekeken w noch uiterlijk noch in hun wez< j zitten ze ook maar een masc trek. Integendeel, het zijn dr ciele schepsels, niet ovei schrander, die van kindsbeen a lcj de gewoonte hebben om dikw lt hetzelfde ogenblik hetzelfde t ie gen. ir Img v isse I ;nat UB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4