PR-kerngroep is tegen vergunning voor duw van kerncentrales Caro van Eijck boeit ook een groot publiek Goed samengaan drie mannenkoren «ilieberichten Hoogste verdieping: uitgewerkte schets Boeiend orkestspel op VARA- matinee erderheid wil nog geen breuk met regering Rachmamnow romantisch Gastconcert door Orkest van België Explosie bij ICI veel schade DAS 2U OKTOBER 1375 DimVEINLMINL/ TROUW/KWARTET 7 nze parlementsredactie 3CHT De kerngroep (het ledenparlement) van de PPR heeft zaterdag tijdens een vergadering echt uitgesproken dat Nederlandse steun aan de bouw van. kerncentrales in Zuid-Afrika on- ardbaar is. i motie die zaterdagmiddag aangenomen staat dat kern es in Zuld-Afrika het blanke ïeidsbewind zouden verster- boveodten een gevaar zou- (pleveren voor verspreiding ■rnwaipens. wordit aan de PPR-parle- dërs en -bewindslieden ver- zich tot het uiterste te ver tegen het verlenen van een iérgunning e«n kredietgaran- Nederlandse leveranties hoeve van de Zuidafrikaanse ntrales. Mocht het kabinet inders besluiten, dan wil de oep van de PPR zich onmid- 1 beraden over eventuele con- voor de samenwerking coalitie. gement overleggen zolang zij van plan was de havenblokkades door te zetten wanneer de Tweede Kamer haar zin niet zou doen. 'Dreigen maakt mij eerder moeilijker dan gemak kelijker te hanteren', zei Van Hui ten. Dat burgemeester Van der Louw van Rotterdam wel bereid was zonder voorwaarden met het actiecomité te praten, begreep Van Huiten uit diens behoefte de haven weer te laten draaien. door Adr. Hager ge leden van de kerngroep nu al willen uitspreken dat geval de PPR-bewindslieden zouden moeten nemen, een zeer grote meerderheid over nu nog niet gaan. emend fractieleider Dolf kreeg nogal kritiek uit de .ering omdat hij een dergelijk "nenit enige dagen eerder wel geuit en hij op die de indruk zou hebben gege- it de Tweede Kamer-fractie k' is naar reekpunten om t kabinet af te komen. Cop- ikende dit evenwel krachtig; 1 niet te hebben gedreigd illeen tot uitdrukking te heb- ibracht dat de fractie zwaar een kwestie als het leveren E mcentraies aan Zuid-Afrika. a snscheepvaart tigroep besprak ook nog even die staatssecreta- Huiten heeft ondervonden in poging de evenredige 'erdeling in de binnen af te schaffen. Van legde nog eens uit dat hij 5 et één actiegroep als 'Behoud ejiige vrachtverdeling' kon SCHEVENINGEN Unieke samenwerking tussen drie mannen koren resulteerde vrijdagavond in een drie-steden-concert, ge geven in de Scheveningse Oude Kerk. Chris Verhoog was de bundelende figuur tussen het mannenkoor 'A- poilüo' uit Rotterdam, het Haagse Tram mannenkoor en het Konink lijk Schiedams Mannenkoor 'Orp heus'. In de eerstvolgende weken komen de mannen weer bijeen voor concerten in Schiedam en Rotterdam. Op het gebied van de amateurkoor zang weet dirigent Verhoog van wanten en het uitgevoerde pro gramma liet daaraan dan ook geen twijfel bestaan. Niet alleen had men veel afwisseling te bieden van Rusland tot Japan maar ook de kwaliteit van de uitvoeringen was het resultaat van deskundige voorbereiding De mannen van de HTM waren niet alleen actief ge weest tijdens de repetities, ook in de kaartverkoop hadden zij zich laten gelden: de kerk aan de Kei zerstraat was goed bezet. Elan Het zijn drie gerenommeerde en levensvatbare koren die zich pre senteerden: Apollo werd opgericht in 1927, het HTM-koor dn 1917 en Orpheus in 1866! Bij de 'Russen' op het programma stond uiteraard Ar- changelsky en met begeleiding van Henny Moser bracht men met veel élan een werk van de Japanner Kan Ishli ten gehore.Deze compo nist is leerling van Carl Orff en zijn 'G-esang eines Welken Baumes und der Sonne' werd in deze stijl gegeven. 'Maske in Blau' Vertegen woordigde de lichte toets en de romantiek vond in Mendelssohn en Grieg waardevolle ambassadeurs. Medewerking aan dit concert ver leende het fanfarekorps 'De kleine trompetter' onder leiding van P. Junier. In tegenstelling tot de naam verrichten de trompeeters uit Zevenhuizen groots werk. Zij droe gen in belangrijke mate bij tot het succes van deze avond, waarin het amateurisme weerklank vond en triomfeerde. Al met al een goed initiatief, dat zeker voor herhaling vatbaar is. lijn wijsheid nam onze Heer en Heiland wachts tot Zich, mijn innig geliefde Man, lieve Vader en Grootvader Wibbe Kampinga inde leeftijd van 54 jaar, r geliefde echtgenoot van P. Coeleman. Zondag 1 (vraag en antwoord 1) 18 oktober 1975 kelaan 38 Baflo: P. Kampinga-Coeleman Zuidlaren: Anneke Kazemier- Kampinga Jan Kazemier Arjan en Petra Baflo: Arend en Joke Jannie en Renger Cees Els en Andries 'e legrafenis zal plaatsvinden op woensdag 11 tober a.s. om 2 uur vanuit de Geref. Kerk aflo. Aanvang van de rouwdienst 1.30 uur. tot condoleren na de begrafenis oncordia" Geen bezoek aan huis. Zijn tijd maar voor ons geheel onver ste heeft God tot Zich genomen onze ge- e Broer. Zwager en Oom Wibbe Kampinga in de leeftijd van 54 jaar echtgenoot van P. Coeleman 1.18 oktober 1975 Finsum: B. Kampinga G. A. Kampinga-Ruiter ssen: en kinderen E. Ruiter-Kampinga R. Ruiter ziel onverwachts nam de Heere tot Zich geliefde Zwager en Oom Wibbe Kampinga 5ijn genade en trouw onze zuster en haar trpren tot steun en troost mag zijn. P. Oosterhoff-Coeleman P. S. J. Oosterhoff J. W. van der Ploeg- Coeleman R. van der Ploeg en neven en nichten tertogenbosch: Ten Post: «4 18 oktober 1975 eling nam de Here tot Zich onze beste Zfid en mede-kerkeraadslid Wibbe Kampinga a^jven scriba van de Geref. Kerk ra st grote ijver in dienst van Zijn Heer zij ons tot voorbeeld. hem geldt het woord van onze Heiland: .weinig zijt gij getrouw geweest, over veel K i u zetten." ja .n!Ee God zijn diepbedroefde vrouw en iren. «f. 18 oktober 1975 De kerkeraad. Heden heeft de Heere na een geduldig gedra gen ziekte tot Zich genomen mijn geliefde Man en onze zorgzame Vader, Groot- en Over grootvader Jan Klootwijk echtgenoot van M. Vos in de leeftijd van 76 jaar. „Hij wist zich in leven en sterven het eigendom van Jezus Christus" Nieuw-Vennep: M. Klootwijk-Vos Nieuw-Vennep: G. v. d. Stelt-Klootwijk C. v. d. Stelt Aalsmeer: L. Haveman-Klootwljk W. J. J. H. Haveman Nieuw-Vennep: W. H. Klootwijk B. Klootwijk-Langhout Nieuw-Vennep: H. G. Ippel-Klootwijk B. Ippel klein- en achterkleinkinderen Nieuw-Vennep, 18 oktober 1975 Sportveldweg 12a De overledene is opgebaard In de aula van „De Westerkim", Zaaierstraat 1, Nieuw- Vennep. Gelegenheid voor condoleren aldaar op woens dag 22 oktober 's avonds van 7.30-9.00 uur. De rouwdienst zal gehouden worden op don derdag 23 oktober om 14.00 uur in „De Rank", Eugénie Prévinaireweg 14, waarna de teraarde bestelling op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Vennep zal plaatsvinden. Ook nog gelegenheid voor condoleren na de begrafenis in „De Rank". Thuis liever geen bezoek. Geen bloemen. Johannes 11 vers 25 Psalm 39 vers 8 Heden nam God tot Zich, na een langdurig, moedig gedragen lijden, onze lieve Zuster, Schoonzuster en Tante Johanna Christina Jacques op de leeftijd van 55 jaar. Uit aller naam: M. J. G. van Voorden-Jacques Rotterdam, 18 oktober 1975 Correspondentie-adres M. J. G. van Voorden-Jacques Graswinckelstraat 7 Rotterdam Geen bezoek aan huis De teraardebestelling zal plaatshebben D.V. woensdag 22 oktober op de Algemene Begraaf plaats „Hofwijk" na aankomst aldaar 2.30 uur. Vertrek vanaf de Graswinckelstraat 7 ca. 2.00 uur. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in de kapel op de begraafplaats. Voor uw hartelijk blijk van medeleven welke wij mochten ontvangen na het overlijden van onze lieve Moeder, Groot- en Overgrootmoeder Rompje Cornelia Been weduwe van Arend Lu ten later weduwe van Zeger Johannes de Vente betuigen wij u onze oprechte dank, in het bijzonder de bewoners en medewerkers van „Huize Patrimo nium" Jan Tooropstraat 4, welke haar met zoveel liefde hebben omringd. Amsterdam, oktober 1975 D. Drost A. Jernststraat 26 Caro van Eijck bij de bronzen kop, van haar gemaakt door Pieter de Monchy en nu geplaatst in het Cultureel Centrum van Amstelvèen. Foto Erwin Verhei jen door André Rutten AMSTELVEEN Om haar aanstaande veertigjarig jubileum te vieren heeft Caro van Eijck een programma van zelf geschreven anecdotes, verhaaltjes en schetsjes samengesteld, dat zij vrij dagavond voor het eerst gespeeld heeft in het nieuwe Cultureel Centrum van haar eigen woon plaats Amstelveen. De première liep uit op een groot feest, haar door het gemeentebe stuur aangeboden, en dat begon met enkele hartelijke toespraken. Een bronzen kop van Caro van Eijck, bestemd voor de hal, ge maakt door haar plaatsgenoot Pieter de Monchy, werd onthuld door de burgemeester. Onderhoudend De grote kwaliteiten van Caro van Eijck als actrice, als 'trage dienne' vooral (op die titel kreeg zij in 1960 de befaamde Theo Mann-Bouwmeester-ring) en als karakterspeelster zowel in het ernstige als in het lichtere genre, zijn, omdat zij de laatste jaren ook nogal eens voor de t.v. speel de. natuurlijk heel bekend. Dat zij ook onderhoudend kan schrijven bleek toen zij haar memoires pu bliceerde onder de titel "Is maar geleend je mag het even ast houden.' Zij is doorgegaan met verhalen schrijven, waarvan er veel zijn ■gepubliceerd en waaruit zij nu gekozen heeft voor dit solopro gramma. Zij noemt dat 'Allemaal mensen' omdat al haar verhalen over mensen gaan, mensen van het toneel, maar ook omdat een oudere acteur tegen haar in het begin -van haar carrière eens ge zegd had: 'Je moet goed onthou den, kind, wat je ook speelt, het zijn allemaal mensen.' Kaal toneel Je kijkt wel even verbaasd, als Caro Van Eijck bij haar eerste opkomst bij open doek, op een kaal toneel want het gaat dan over 'de jonge actrice', die voor het eerst het kale toneel betreedt aan een lang snoer blijkt vast te zitten: een actrice van haar allure 'haalt' toch gemakkelijk een grote zaal. Maar het wordt al spoedig duide lijk: de aard van haar optreden is van intiemere aard dan het spe len van een rol in een grote voorstelling, het vraagt om een intiemer stemgebruik en eigenlijk ook om intiemere verhoudingen. Maar ook in deze grote zaal houdt zij haar publiek natuurlijk ge makkelijk vast: zij is een per soonlijkheid, zij vertelt boeiend en zij typeert de figuren, die zij terloops uitbeeldt, verrassend. Al les gaat terug naar anecdotes, persoonlijke herinneringen en er varingen, maar er is meestal ook een spanning tussen wat er is gebeurd en hoe zij het uitbeeldt en vertelt. Geleend Zij besluit met de actrice, die na haar laatste voorstelling waar van alleen zij zelf nog weet, dat het de laatste is geweest nog even treuzelt op het alweer leeg gehaalde toneel. Het eindigt zoals het begon: met niets. Wat je daar tussen in hebt gedaan had je maar even geleend. AMSTERDAM Rachmaninow en niet-romantisch? Dat is ondenk baar. Hij hoort naar leeftijd en geest helemaal tot de (laat-) ro mantiek. Hij heeft zijn muzikaliteit in dienst gesteld van dit deels zo nnemende, deels zo gevaarljke cul- tuurverschjnsel en hij is er niet meer aan kunnen ontsnappen. Zijn pianistische techniek stond voor niets en zijn manier van compone ren gaf hem alle mogelijkheden om zijn notenbeeld zo te construeren, dat alle mogelijkheden daarvan konden worden uitgeput. Wie hier aan mocht twijfelën had vrijdagavond in de serie Het Ro mantisch Pianoconcert, met Daniel Wayenberg aan de vleugel en Hein Jordans voor het Brabants Orkest, dit alles kunnen waarnemen en in hevige mate kunnen ondergaan. Wayenberg speelt met de techni sche eisen van de componist als een kind met een bal. Hij vervol maakt het notenbeeld tot in een verre muzikale hoogte en zelfs de pianistische overwoekeringen ko men bij dit spel tot leven. Bovendien beantwoordde het or kest, dwingend geleid door Jordans, aan een goed gehanteerde klank formatie van Rachmaninows door dacht instrumentatie die daarbij aan de solist alle denkbare kansen voorbehield. Het concert werd geopend met een wat zachtzinnige aanpak van Beet- hovens Zevende, waarin we, bij een overigens evenwichtige klank, de geëtste melodische lijnen misten; behalve dan in het slotdeel, waar voor het orkest blijkbaar alle ener gie had opgespaard. Ad Fernhout en Elisabeth Versluys in een nieuw stuk van Manuel van Loggem: De hoogste verdieping. door André Rutten AMSTERDAM In De Brakke Grond speelt de kleine groep The ater Tardieu een nieuw stuk van Manuel van Loggem, dat 'Hoogste verdieping' heet. Het is een poging de gebeurtenissen in 'Oidipoes' van Sofokles uit te beelden met gewone mensen van nu in een hedendaagse flat, zeg maar in de Bijlmer. Verder dan een min of meer uitgewerkte schets is de schrijver niet gekomen. De Here nam tot Zich, onze geliefde Broer, Zwager en Oom Johannes Groenewegen van Wjjk weduwnaar van T. Algra 16 oktober Want, alhoewel de groep onder re gie van Jaak Vissenaken uit Gent levend-reagerende mensen speelt, met wie je je soms best amuseert, blijf je toch meer geïnteresseerd in de vindingrijkheid, waarmee de schrijver de klassieke verwikkelin gen in hedendaagse menselijke ver houdingen omzet. Je zit naar het "orderen van een legpuzzle te klj- kerl: telkens als het klopt is dat grappig, maar het komt nooit in je op dat er menselijke ervaringen achter zouden kunnen zitten, al wordt er heel aardig menselijk ge drag gespeeld en al wordt er wel over menselijke problemen gepraat. De regie heeft er wel een lichte toets in gebracht ook door een aantal kleije acteer-verdrljvinkjes vooral in de nieuwe versie van de klassieke ziener Tiresias. een handige maar louche leider van een pseudo-religleus groeperinkje, hu moristisch gespeeld door Hugo Met sers. -Een voorzichtiger lichte toets is er ook in moeder en zoon van Elisabeth Versluys en Ad Fernhout, een lichte Ironie soms in de manier waarop Ellen Röhrman een sociaal werkster speelt. door Jac. Kort AMSTERDAM De Nederland se componist Willem Strietman (1918) heeft na de lezing van Boccacio's Decamerone een kor te ouverture geschreven 'Entra- ta par una comedia Decamero- nesca'. Het is een stuk geworden, zoals iedereen verwacht bij een dergelij ke titel: dolle pret, waarbij de componist alle registers van klank- schittering en luidruchtigheid ook, heeft opgengetrokken. Bij het luis teren moest ik telkens denken aan Tyll Eulenspiegel van Richard Strauss, voor wat Strietmans virtu oze instrumentatie betreft. Virtuositeit, maar dan op de viool, is evenzeer In grote mate aanwezig in de Vioolconcerten van Henri Vieuxtemps. De jonge Duitse violist Ulf Hoedscher heeft het zaterdag op de VARA-matlnee allemaal weer La ten horen, hoe de Paganlnd bewon deraar Vieuxtemps zijn voorbeeld heeft geëvenaard of misschien wel overtroffen in het uitdenken van halsbrekende toeren op de vier snaren. Geweldig! Afgezien van al die acrobatiek valt er echter aan zo'n stuk niet zo*heel veel plezier te bleven, maar dat kan ook moeilijk, wanneer het middel tot doel verhe ven ls. Maar we weten nu wel dat Ulf Heolscher alles beheerst wat met vioolspelen verband houdt. De Finse componist Jean Sibelius heeft rond de eeuwwisseling een tijd aan de Italiaanse Riviera ver toeft. In commentaren op de Twee de Symfonie, die hij toen geschre ven heeft, kan men lezen, dat dit werk hierdoor een zonnig karakter heeft gekregen. Maar de Finlandia- componist heeft toch zoveel herin neringen aan de natuur en de lite ratuur van zijn land mee naar Ita lië genomen, dat we deze symfonie, anders dan b.c. die van Mendels sohn moeilijk Italiaans kunnen noemen. Kees Bakels, die ditmaal het A'- dams Philharmonlsch Orkest diri geerde, zorgde voor een perfecte begeleiding van het Vieuxtemps- concert en voor boeiende en goed afgewerkte vertolkingen van Striet mans Entrata en Sibelius Tweede Symfonie. door Adr. Hager DEN HAAG Het feit dat de componist Cesar Franck in het Belgische Luik werd geboren speelde wellicht een rol bij de keuzebepaling van diens symfo nie op het programma van het Notionaal Orkest van België. Als gast van het in Amerika vertoe vende Residentie Orkest speelde het ensemble van onze zuiderburen vrijdag- en zaterdagavond in het Congresgebouw. Dirigent wasn Ge orges Octors, assistent van eerste dirigent André Cluyntens. Octors legde in Francks symfonie primair de nadruk op een fraaie orkest klank. Het hem ter beschikking staande materiaal leende zich dan ook daartoe. Met name de blazers belekn uit het goede hout gesne den, zij overtroffen in kwaliteit de strijkers Het orkest als geheel was echter van een niveau dat de kenn- nismaking alleszins waard maakte. Wel bleek, dat Octors de opbouw en de spanning ondergeschikt maakte aan die orkestklanken. Franck's symfonie had een wat traag verloop en zonder de gloed van het heilig muzikanten vuur kan zelfs een der gelijk opus niet opbloeien. Hetzelf de verschijnsel kon men constate ren in de Prélude e 1' après-mldl d'un Faune van Debussy. Het moet wel een snikhete zon gewwest zijn waarin de faun zich lag te koeste ren. Zo loom en bijna lusteloos schilderde de dirigent de sfeer. Violist Josef Suk bracht zijn over grootvader Dvorak respect met de vertolking van diens vioolconcert. De van het blad spelende solist had vrijdagavond de pech, dat een snaar brak. Zaterdag bleef hem dat bespaard en dat zal zijn spel onge twijfeld ten goede zijn gekomen. Dat hij ondanks dat toch geen al te grote indruk maakte, kwam door een toenemende mate van onzui verheden en zijn wat kleine toon waardoor sommige fragmenten nauwelijks hoorbaar waren. Dat in deze weergave wel sprake was van optimale spanning kan helaas ook niet gezegd worden. Tot slot zij opgemerkt, dat het ontbreken van gegevens over het orkest in het programmaboekje een omissie is. Van een verslaggever ROTTERDAM In een silo op het terrein van ee chemische fabriek ICI in Europoort heeft zich dit weekeinde een explosie voorgedaan. De explosie, die veel materiële acha- de aanrichtte, ontstond doordat tij dens het produktieproces een venti lator was uitgevallen. Hierdoor was geen ontluchting mogelijk. Op een band werden kunststof korrels ge transporteerd, waarbij ethyleengas vrijkomt. Doordat er geen ontluch ting was, ontstond er een explosief mengsel. Persoonlijke ongelukken deden zich niiet voor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 7