The Shephards zetten er definitief een punt achter Geld lenen o-nostalgie Uw probleem ook het onze Pleidooi voor echte folklore Helen Schaap: Ik ben in elk geval van plan door te gaan Familietrio als een 'noodgreep' begonnen MAANDAG 20 OKTC3ER 1975 BINNENLAND TROUW/KWARTET door Willem Schrama IJMUIDEN Het liedje is uit voor The Shepherds. Het familie trio Helen, John en Nico Schaap heeft definitief een punt achter zijn carrière gezet, en er lijkt geen weg meer terug. De nog res terende boekingen voor de komende maanden zijn geannuleerd, omdat brier Nico (43) niet langer psychisch is opgewassen tegen het theatervak. Een vervangende bassist zit er niet in, omdat eer dere pogingen daartoe telkens stuk liepen op het onvermogen om de hechte meerstemmigheid van het drietal in ere te herstellen. Er hangt dan ook een gelaten sfeertje in de IJmuidense woning van Helen Schaap, die met haar 35 Jaren nog van geen ophouden weet. 'Ik ben in ieder geval van plan om verder te gaan', zegt ze. 'Ik zal wel zien of ik nog een paar mensen kan vinden waaamee eventueel een nieuwe groep is te vormen. Maar zoals het de laatste tijd ging. kan het niet meer. Nico kan nu een maal niet tegen die spanningen. HIJ was de laatste tijd zo verschrik kelijk overspannen, dat er met de beste wil van de wereld niet met hem viel te werken. Tijdens de repetities lag hij bijvoorbeeld lang uit op een bank. En als vrouw kan lk dat nog wel eens opvangen, maar mijn broer John kon het niet meer opbrengen. Nou. dat geeft nu eenmaal spanningen, en dan kom Je tot zo'n besluit'. Verlies Het ontbinden van The Shepherds mag een verlies worden genoemd voor het Nederlandse volkslied, dat zij in hun ruim twaalfjarige be staan met de sobere begeleiding van bas en gitaar een nieuwe vorm gaven. Helen: 'We zijn er eigenlijk nooit van los gekomen. Vaak heb ben we iets anders geprobeerd. Een heel ander repertoire, met liedjes van Shirley Bassey en Simon and Garfunkel, een engelstalige lang speelplaat, maar het mocht alle maal niet baten. Je wordt hier in Holland onmiddellijk in een vakje gedrukt. Semi-religieuze liedjes en volksliedjes, daar werden we op vastgepind. Jammer eigenlijk, want In het buitenland konden we altijd onze gang gaan. Daar zongen we wat we wilden'. Het trio The Shepherds is destijds eigenlijk een noodgreep geweest. John, Nico en Helen hadden alle drie een vaste plaats in het orkest van Ted Powder, maar het optreden In nachtclubs en (vaak) de toen malige Rutecks-vestigingen in den lande beviel hun na verloop van tijd niet meer. Vooral de klassiek geschoolde stem van Helen verzette zich tegen het decor van rinkelende soepkoppen en dampende kroket ten. Als trio gingen ze verder, en niet zonder succes. Niet rijk Na een veel verkochte single van Helen ('Dank U') volgde een dozijn langspeelplaten. 'Maar rijk zijn we niet van geworden', voegt Helen er snel aan toe. 'Af en toe kocht je een japonnetje van de royalties, maar daar bleef het dan ook bij. Als trio werk je nu eenmaal on voordelig, omdat je moet delen. Als wij zevenhonderd gulden bruto voor een optreden kregen, was dat na tuurlijk geen vetpot. Mijn man en ik hebben zelfs ons huis moeten verkopen omdat we de hypotheek niet meer konden opbrengen. Maar eigenlijk mag ik niet klagen, want het was toch maar een goed leven. Als ik alleen maar denk aan de prachtige dingen, die we hebben meegemaakt en gezien in Japan, de Verenigde Staten, Polen, Engeland, Frankrijk, Joegoslavië en noem maar op. Dat is in feite een erva ring die niet in geld is uit te drukken'. Toch was geldnood er de reden van, dat Helen enkele jaren gele den een poging deed om een solo carrière te beginnen. Helen: 'Het was een geldprobleem ja. De zaak was dat ik tweemaal zoveel onkos ten had als mijn broers. Die koch ten eenmaal in de twee jaar een nieuw kostuum, maar ik had mijn japonnen, mijn anake-up en weet Helen Schaap: 'Het was een goed leven'. (FOTO DIRK KETTING) ik al niet veel. We moeten altijd maar buitenshuis eten, nou Ja, het ging er met kruiwagens uit. Ik stel de dus een andere verdeling voor, maar dat wilden ze niet. Toen dacht ik: dan maar alleen verder. Maar na een half Jaar voelde ik me GelOVIQ al doodongelukkig, en mijn broers ook. Toen hebben we het nog maar eens geprobeerd. En ik moet zeg gen: daarna ging het ons voor de wind. We begonnen cruises te ma ken voor P O Lines naar Turkije, Griekenland, de Caribische eilan den. erfeovoorts'. (ADVERTENTIE) Gemakkelijk en betrouwbaar bij de NMB. Voor alle doeleinden. Ook voor het verbeteren van uw woning. Geen informatie bij werkgever. Kwijtschelding bij overlijden. Inlichtingen bij alle NMB-kantoren. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK voor uw meubilair voor uw keuken voor uw caravan voor uw auio voor uw boot door Mink van Rijsdijk Het staat op mijn schrijftafel, waar het niet hoort, maar ik wil voordat ik het opruim nog een beetje dromen van vroeger. Zomaar ineens was het weer te koop: het cacaoblik uit mijn kinderjaren. Het stond op de toon bank van mijn bakker en ik moest het hebben. Er is geen pardon te bedenken, want nodig hadiik het niet. Al jaren gebruiken wij geen cacao meer op onze basis. Geen pardon dus of zijn de verhalen, die het blikje me toefluistert de zonde van zomaar wat kopen toch waard? Mijn grootmoeder had twee van die blikken met de bekende verpleegster. Een grote, een beetje verroest, stond in d keuknkast, een veel kleinr exemplaar had op de theetafel een plaatsje onder het kanten kleed naast de zondagse kopjes. Dat was niet met cacao gevuld, maar met amandelbonen, lila, wit en rose. Lekker vond ik die niet, toch was het een traktatie van jewelste als ik er een kreeg. Het betekende dat oma ging voorlezen. De boze koster, Allemaal katjes. Het weggetje in het koren, Peerke. Ze mocht de boon in mijn mond nooit horen, dat toonde immers dat ik er niet zuinig genoeg op was. Het snoepje moest heel langzaam vanzelf smelten, hard zuigen was niet toegestaan, bijten mocht natuurlijk helemaal niet. Een kopje choc, zoals oma altijd zei, was het einde van iedere iogeerdag, voordat ik naar 'Mietje in de lange lakenstraat' werd gebracht. Mijn grootmoe der verstond het ritueel van chocolademelk maken als geen ander, geen klontje zat erin en het schuim knisperde. Mijn moeder was er ook erg goed in, maar thuis hoorde een beker chocola bij het voedingspatroon, bij oma bepaalde het de sfeer. Het is maar één keer gebeurd dat ik haar brouwsel niet door de keel kon krijgen. Erg klein was ik nog, de edele breikunst nog niet machtig. Afgunstig had ik naar de snel bewegende handen van mijn tantes gekeken. Breien leek me het toppunt van menselijk kunne. Op een zondagmorgen na kerktijd was mijn breibegeerte zo hevig dat ik een tante zo ver kreeg mij naalden en een kluwtje rose wol te geven. Ze had het daarna zo druk met lang en innig kijken naar haar verloofde, dat ze er niet aan dacht mij verder te helpen. Maar dat stoorde mij niet in het minst. Ik speelde dat ik breien kon. De rose draad wond ik strak om de breipen, een losser eindje sierlijk om de pink. De naalden kletterden tegen elkaar, zoals het hoorde. Oma schonk koffie en ik kreeg het traditionele kopje choc. Heel veilig was alles, als opa nu ook maar kwam Hij was ouderling en arriveerde zodoende altijd wat later bij de koffi edan hel profane kerkvolk. Als hij er ook was, werd alles nog volmaakter, dan kwam de sigaren en de gesprekken ovei de preek. Begrijpen deed ik daar niets van, toch was het heerlijk. Behalve die ochtend dat ik met rose wol in d« weer was. 'Doe dat eens weg', zei hij streng, 'op zondag breien - dat hoort toch niet'. 'Maar ik brei niet, ik kan het niei eens, ik speel', antwoordde ik niet begrijpend. 'Breien op zondag is zonde, ook als je het maar speelt'. Toen dronk ik het enige kopje choc uit mijn leven dat gruwelijk smaakte, omdat het alles te maken had met een grote mensen wereld, waar ik niets van begreep. De volgende avond hoefde ik niet vroeg naar bed, maar mocht ik met mijn grootouders roeien. Oma zat met <h handen krampachtig om het houten bankje geklemd in de boot. Wat een ontdekking dat oma's angstig kunnen zijn. Opa was niet bang, hij roeide even zeker vastberaden als hij over zonde kon praten. Maar hij wai op dat moment niet meer de vertrouwde grootvade vai voeger, dat werd hij pas weer toen we thuis waren ei ik op zijn schoot de chocola dronk. Heel langzaam ei met kleine slokjes rekte ik die ogenblikken van gebor genheid en warmte. Mijn grootouders hebben veel invloed op mijn lever gehad, die, zelfs nu jaren na hun dood nog doorwerkt. Natuurlijk wil ik niet beweren dat een grootmoeder, di< een kant en klaar fles chocola opentrekt geen fijn mens kan zijn voor haar kleinkinderen. En na Van de Hulst zijn er gelukkig weer andere kinderboekenschrijven gekomen. Maar het cacaoblik op mijn bureau is een trommel vb verhalen van vroeger. Ze zijn zoet en warm, zoals eet kopje choc behoort te zijn en het kisperende, luchtigi schuim is opgeklopt met nostalgie. Er zullen genoeg mensen zijn die hun buik (nu) al vol hebben van de folkloremode van dit siezcx Schertsend hebben we het wel eens over de 'lappen' waarmee we ons modisch omhullen. Sonja B rend schreef in Viva een aardig stukje waarin ze spreekt over de concessies die bijna iedereen, ha tegen zijn zin, ten opzichte van de mode wel doet zo halverwege het seizoen- door Annemarie Lücker Maar de laatste cruise betekende dit jaar toch definitief het einde. Nico, die al langere tijd onder be handeling van een psychiater was, kon het niet meer opbrengen. He len: 'Hij had nergens zin meer in. En nogmaals: ik kon het soms nog ■wel begrijpen, maar John niet. Ik wil ook niemand de schuld geven. Ik vind het trouwens een heel pro bleem in deze wereld, dat zoveel mensen gebukt gaan onder de overspannenheid waaraan Nico lijdt'. Ze kan haar emoties nauwelijks onderdrukken als ze zegt: 'Eerlijk, het is een fijne jongen, en ik hoop maar dat hij weer een normaal mens wordt. Ik hoop dat hij een baan kan krijgen waarln-ie zich een beetje gelukkig voelt, al zal dat niet meevallen na twaalf jaar mu zikant te zijn geweest. Ik ga in ieder geval voorlopig alleen door met het zingen in kerkdiensten, wat we vrijwel elke week deden. Dat is trouwens ook gek aan ons drieën. We hebben dat altijd met hart en ziel gedaan, al zijn we geen van drieën christelijk opgevoed. Toch zijn we allemaal gelovig. Buitenker kelijk weliswaar, maar toch gelo vig'. Toch is het aardig om eens terug te gaan naar de oorspronkelijke bron van dit gebeuren, afgezien van de overigens bijzonder leuke interpre taties die in de boetieks en in de warenhuizen hangen. Het Katoen instituut in Amsterdam versierde de pui aan de Prinsengracht deze week met een waterval van kleuri ge katoenen linten, ter gelegenheid van een expositie 'Katoen en Folk lore'. De belangstelling voor de folklore is zo groot omdat men een duidelij ke behoefte heeft aan sterk per soonlijk getinte kleding, die in de klederdrachten over de hele wereld is te vinden. Bijna alle kleding wordt versierd met borduursels en sierstiksels, door applicaties en kleurige linten. Voorbeelden van borduurthema's zijn bloemen, die- renfiguren, geometrische motieven, hartjes en levensbomen. Vaak zijn de borduursels een noodzaak, de hand geweven lappen zijn bijna nooit breder dan veertig centimeter. Om voldoende stof breedte te krij gen voor een kledingsstuk worden de delen aan elkaar geborduurd. De Japanse kimono, recht en simpel opgebouwd uit smalle delen, is hiervan een goed voorbeeld. Afge zien van de volumineuze wijde rok ken en jurken, bestaat de basissnit uit een rechthoekige lap die op ingenieuze wijze gewikkeld, ge knoopt of gespeld wordt. Het spelden zien we vandaag in Holland nog, in Marken, Staphorst en in Zeeland. Schorten, omslagdoeken, jasjes en vestjes zijn onderdelen die medebe palend zijn voor het silhouet. Wel ke bruid, die liever niet in vol ornaat trouwt, versmaadt een ka toenen Mexicaanse bruidsjurk met stiksels en kanten? Een jurk kost gemiddeld vierhonderd gulden, een rok ongeveer honderd vijf en ne gentig gulden. Koude voeten blijven ten eerste Dit alles is afkomstig uit de 'K warm en zien er een stuk vrolijker bah', Rokin 73, Amsterdam. uit in Turkse (ƒ12.50), Peruviaai (19.50) en Afghaanse sokken (15 dan in geitenharen grijze sokke Waarom niet een felgekleurde I ruviaanse muts inclusief oorw mers inplaats van die praktisi bivak muts? Of handschoei waarvan iedere vingertop een dere kleur heeft? (tien guide Kan me niets schelen roept u, het maar warm is. Maar het ook warm én aardig zijn. Gew teerde katoenen Mao jasjes i warm, luchtig en ze zitten zo lek om nooit meer uit te trekl 69,-). De truien, vesten en sp cers van handgebrelde lama met eeuwenoude Peruviaanse tieven, zijn er voor 39,50, 49 65.- en 79,50. Wie geen zin heeft om dit allem om zijn lijf te hangen, heeft m schien wel zin in zo'n stuk aan muur of op de vloer. De antk Pakistaanse kind er-bruidsjurk van zijde en goudborduursel z net zo mooi om naar te kijken naar een schilderij. De prijzen v len mee, van vijf en vijftig honderdvijftig gulden. De gr wollen felgekleurde vloerkle< kosten 250,-, patchwork spre 195,- en gewatteerde dekens hl derd gulden. Vraag: Mijn zoon. met vakantie uit Canada, heeft voor zijn vrouw een heel mooi halssieraad gekocht: Bloedkoralen met een rond openge werkt gouden slot, ook met bloed- koraaltjes, Waar worden ze ge maakt, waar komen ze vandaan? Antwoord: Daar zouden we een boek over kunnen schrijven: Hals snoeren zoals u die beschreef, wer den (en zelden tegenwoordig nóg) gedragen op de plaatsen waar de oude klederdrachten waren. Het aantal strengen en het formaat van de kralen bepaalde de welstand van de draagster. Bloedkoraal komt in tropische en subtropische wateren voor. In de Middellandse Zee werd het door vissers met grote en klei ne harken weggevaagd. Vroeger wa ren er dikke takken koraal die wer den verzaagd of verslepen. De klei ne takjes werden als kapittelstokjes voor armbanden en kettinkjes ge bruikt. Tegenwoordig valt er niet veel meer te harken in genoemde Zee. De bloedkoralen zijn het mooist als ze regelmatig op de blote huid worden gedrgaen. De koralen zijn dan ietwat vettig en daardoor 'levend'. De ronde sloten ('zeugjes') zijn eveneens zeer kostbaar. Het filigralnwerk waarmee deze sloten zijn gemaakt, en waarmee de kora len zijn vastgezet, wordt hier en daar nog wel gemaakt, maar het antieke goudsmidswerk heeft toch Iets heel aparts. Men geloofde dat men aan dè kleur van de kralen kon zien of de draagster gezond was. Op een droge slappe huid wor den de kralen grijzig. Evenals pa rels werden bloedkoralen van de koninklijke maitresses van Frank rijk dag en nacht gedragen door speciaal daarvoor gezochte gezonde en mollige beorenmeisjes. di e de naam draagster van de koninklijke Juwelen hadden (als dit niet waar is, dan ls het toch wel aardig ver zonnen). In tijden van rouw wer den de rode koralen niet gedragen maar vervangen door gitten (een kraal geslepen uit een soort ver steend hout). Bij lichte rouw ook wel granaten. De niet zo weigestel- den droegen de granaatjes echter op zilver geregen. Men volstond dan met de helft van de kralen, die ook minder afsleten, omdat ze niet tegen elkaar schuurden. U hebt uw schoondochter dus heel wat te ver tellen bij het aanbieden van het werkelijk koninklijk geschenk. Laat ze er maar heel zuinig op zijn- Vraag: Waar komt de paprika van daan? Wordt die ook verbouwd in ons land? Antwoord: In ons land worden ver schillende soorten paprika ge kweekt. Een bezoek aan een kas. bv. in het Westland. is in het gun stige seizoen de moeite waard U kunt paprika in februari maart zelf zaaien in de koude bak of kas. Op 40 cm afstand planten en eind mei buiten uitplanten in pot op een zonnige warme plaats. Veel succes Vraag: Als Surinaamse huisvrouw heb ik een beetje moeilijkheid, bij het kopen van de bestanddelen van Nederlands voedsel. Wij willen ons graag aanpassen maar eten heel erg graag onze Surinaamse gerech ten. Antwoord: Wij willen u gaarne wij zen op een stencil, uitgegeven bij het Voorlichtingsbureau van de Voeding. Postbus 1772 Den Haag. Op dit stencil vindt u verschillende Surinaamse gerechten, die bereid zijn met Nederlandse ingrediënten. Verder een lijstje met Nederlandse vervangmiddelen van Surinaamse ingrediënten. U kunt dit stencil bestellen bij bovengenoemd adres, per briefkaart, waarop aan de adreszijde 0,65 aan extra zegels is bijgeplakt. Uw naam en adres dui delijk vermelden en erbij schrijven dat u gaarne het stencil van Pers bericht nr 1598, 14 april wenst te ontvangen. Hartelijk dank aan allen, die ons schreven naar aanleiding van het gedicht van Huub Oosterhuis: een naam in ons geheugen - Bij de dood van mgr. Bekkers. Dit gedicht werd e.a. gepubliceerd in Negen Jaar met Gods volk onderweg (Am bo) en in het Lit. tijdschrift Raam nr. 28 jaargang 66. We zijn nu op zoek naar een zeer bekend gedicht, dat als volgt eindigt: 'Die naar zo een als mij nog vraagt. Die alle dingen en ook mij verdraagt. Vraag: Men vroeg ons een gift voor het Christelijk onderwijs. Is dat nu eigenlijk nog wel zo nodig? Er is toch subsidie? Antwoord: Als u de formidabele lijst van projekten ziet, die dit jaar uit de 'Uniecollecte' gefinancierd moeten worden, heeft u het beste antwoord op uw vraag. Documenta tie is aan te vragen bij het secreta riaat van de Unie 'School en Evan gelie'. Van Breestraat 14. Amster dam 1007. Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. Vraag: In mijn documentatie over het kasteel Doorwerth is niets te vinden over de schone jonkvrouwe, die de 'Erfdochter van Doorwerth' Antwoord: Schrijver en titel zijn ons onbekend. Tenzij een onzer le- zeis ons hierbij helpt, moeten we de vragenstelster verwijzen naar de boeken over Geldersche kastelen, waarin zeker iets over het kasteel en bewoners te vinden ls. maar een romantische geschiedenis komt men daarin niet zo heel vaak te gen. Vraag: Waar kan ik een cursus Jugoslavlsch (Servo Kroatisch) vol gen? Antwoord: Leiden Volksuniversiteit (maandagavond 19-20 uur). Haags Cultureel Trefpunt (Laan van Meerdervoort 16) dinsdag 19-20 uur voor beginners, 20-21 uur voor ge vorderden: Rotterdam Volksuniver siteit beginnelingen op nader over een te komen tijd. De lessen wor den gegeven door de heer Pa jein van de Joegoslavische ambassade. Vraag: Op een kaart in een boek: het land van Jan Pzn. Coen wordt behalve Oost Indië, ook een deel van de Filippijnen (nl. een deel van Mindanao) bij het toenmalig Nederlands bezit gerekend. Wan neer Is dit deel van Mindanao voor de VOC verloren gegaan? Antwoord: In geen enkele histori sche atlas en evenmin in de Kolo niale Geschiedenis van Colenbran der kont Mindanao als Nederlands bezit of vestiging voor. De Philip- pijnen worden vrijwel alleen in on ze koloniale geschiedenis genoemd wegens gevechten in de baai van Manilla, verder niet. Vraag: Kan men twee eigen klnde- rén onterven? Antwoord: Nee, dat is niet moge lijk. Aangezien wij niet weten hoe de situatie is. of er onroerend goed bij de erfenis betrokken is enz. verwijzen we u naar de notaris, die u behulpzaam kan zijn de legitieme portie zo klein mogelijk te houden. Vraag: Wat doet men tegen een slechte adem? Antwoord: Als uw tandarts niets bij u kan vinden, als uw huisarts u kerngezond verklaarde, als alle stralend witte en hartveroverden middeltjes van de TV reclame u in de steek laten, dan moet u uw dieet toch wel heel grondig bekijken: Er zijn nu eenmaal gerechten, die lang waar te nemen zijn. Heerlijk als men ze eet, maar afschuwelijk voor degene die naast de ex-genieter ln de kerk of concertzaal zit. Een goede stoelgang, een wandeling nu en dan. Veel vruchten een frisse tandpasta na het eten gorgelen met een fris mondwater en nu en dan. als u denkt dat het nodig is, het Japanse pareltje 'Jin Tan', Helpt dat alles niets, dan zal een herha ling van het bezoek aan de huisarts toch wel noodzakelijk zijn. Vraag: Er blijkt zwam te zijn in de. vloer van een onzer vertrekken. Wat moet men daaraan doen? Het bevorderen van een gewen' en het voorkomen van een onj wenst nest dient besproken te vi. den op de plaats waar het regelmatig injecties krijgt. V rrJ Antwoord: Wij adviseren u, als u zelf niet in staat is deze grote klus op te knappen, zonder verwijl de hulp van een timmerman of aanne mer in te roepen. In de eerste plaats moet het aangetaste gedeelte en in vele gevallen is dat de hele vloer verwijderd worden. Waar niet aanwezig (tienen luchtgaten aange bracht te worden, zodat er een goede ventilatie is. De door u ge consulteerde vakman zal u de raad geven, óf na grondige ontsmetting van nog niet aangetaste delen een nieuwe vloer te leggen van hout. dan wel een betonnen vloer. Vraag: Wat zijn de nadelen en voordelen van een injectie tegen loopsheid. Wordt de hend hier sloom en dik van en is dat tijdelijk of blijvend? Antwoord: De beantwoording van deze vraag ligt op het terrein van de dierenarts die de hond ziet en te behandelen krijgt. Het valt niet mee een attractief hondje buiten het bereik van de aanbidders te houden, maar het is te proberen. Vraag: Ik heb een soort theesch je. Er is een afbeelding op twee figuren, de een zit op soort wip en de andere protx hem er mee weg te wippen. Op steeltje staat: The ducking st Waar komt dit voorwerp vanda wat betekent de voorstelling hoeveel is het waard (koper). AntwoordDe duckingstool, strafmiddel, waarmee het slacht fer in het water of een afgrt werd gewipt, is wel een lugi motief op een theelepeltje. Het wel uit Engeland afkomstig z Laat het eens zien op het spreek in uw stedelijk museum. Misscli dat men daar een merkteken o dekt of uit de kleding van de guurtjes enige conclusie kan titi ken. Met waardebepalingen ho men zich op een dergelijk spre uur niet op, maar men kan u n schien daar wel een geschikte ta teur noemen. IVraag: Tot mijn grote verbaï bleken katoenzaden nog ki< i. kracht te bezitten. Wat doe ik de opschietende plantjes? Antwoord: De katoenplant (G sypium Herbaceum) familie t Malvaceae komt uit Amerika. Z u in februari ln een warme kas (bi lukte het gewoon in de huiskarw temperatuur plm. 20oC. De zaacto blijven drie k vier jaar kiemkra tig. Zaaigrond: goede bloemist» aarde. De plantjes afzonder oppotten en op een lichte pla zetten. Felle zon vermijden. In groeiseizoen regelmatig (een k in de 14 dagen) kamerplantenm geven. Je moet er niet aan deal bij de voorjaarsschoonmaak hele katoenplantage in je logeerl i, te vinden! I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 6