'Klaaglied om Agnes'
Marnix Gijsen: pure
VI
film
Radio- en televisieprogramma's
DCLLy
Auteur vol bewondering en dankbaarheid
SER wil kleine
zelfstandigen
+?g°moetkomen
W
Voltallig personeel
Smit Bolnes staakt
Koos Postema
te^uef bij VARA
VAN
ARNHEM
ZATERDAG 18 OKTOBER 1975
BINNENLAND - RADIO EN TV
door Ton Hydra
In vele talen worden boeken van Marnix Gijsen gretig gelezen. Al deccenia lang rekent men hem
tot de grote schrijvers. Maar pas nu de in zijn jonkheid zo pedante hemelbestormer een broze oude
man is geworden, die de dagen telt, is een van zijn opmerkelijkste romans verfilmd: Klaaglied om
Agnes, document van een zuivere en tragische liefde, die hem op weg hielp naar de volwassenheid.
Dat van Gijsens jeugdherinnerin
gen een pure en zowel technisch en
artistiek "volwassen film is gemaakt,
kunt u zondagavond beleven. Mis
schien moet het even wennen,
want door de stortvloed aan actie-
en geweldfilms zijn we de verstil
ling een beetje ontwend, geraakt.
Vergis u echter niet: het is geen
zoetelijk verhaal. Gijsen doorkruist
het relaas van zijn jeugdliefde met
een indringende analyse van zijn
puberteitsproces. Bijna onderhuids
registreert hij. soms met humor en
vaak ironisch, de uiteenlopende re
aliteiten die in deze jaren op hem
hebben ingewerkt.
Veel daarvan komt in de film dui
delijk over. Dat is een prestatie van
belang, het resultaat van een ge
lukkige samenwerking tussen geta
lenteerde Vlamingen en Nederlan
ders.
Aan het begin van de 'productieke
ten' stond Yvonne Keuls. Zij is er
uitstekend in geslaaad de beschrij
vende tekst van Marnix Gijsen om
te zetten in dialogen. De maandag
zesenzeventig jaar wordende auteur
heeft mij verzekerd dat de essentie
onverlet is weergegeven. Gijsen:
'Zo was mijn leven en die jonge
(Luk de Konink bedoelde hij) lijkt
op mij zoals ik er toen uitzag'.
Marnix Gijsen heeft Yvonne. Keuls
geschreven vol bewondering en
dankbaarheid te zijn. Zij heeft zijn
boek juist aangevoeld en 'alles er
uitgehaald wat er in zit'. De Cassa-
nova scène (in het verhaal slechts
één regel) noemt hij 'een super
bewijs van uw uitzonderlijke vaar
digheid'
De Belgische speelster Marleen Maes als Agnes in liet verfilmde
levensverhaal Klaaglied om Agnes van Marnix Gijsen.
"an ónze soc.-econ. redactie
DEN HAAG Een meerderheid
van de sociaal-economische raad
(SER) beveelt de regering aan
geen premies voor volksverzeke
ringen meer te heffen van klei
ne zelfstandigen met een belast
baar inkomen beneden de bij
standsgrens (thans 11-428,
voor gezinnen en ƒ8.000.voor
alleenstaanden per jaar).
Het gaat om de premies voor AOW,
AWW. AWB en AKW. Samen be
dragen die thans 15,8 procent van
het Inkomen, waarbij over het in-
komensdeel boven 31.750 per jaar
geen premie meer wordt gehfeven.
Voor nietloontrekkenden houdt de
premie vrijstelling thans op zodra
het inkomen meer bedraagt dan
2400 per jaar voor gezinnen. Om
dat deze bedragen sinds 1965 niet
meer waren opgetrokken, vroeg de
regering twee jaar geleden de SER
advies over aanpassing van de be
dragen.
De SER beveelt nu aan de vrijstel
lingsgrenzen te koppelen aan de
bijstandsnorm, zodat ze jaarlijks
worden aangepast. Vrijstelling geldt
dan voor inkomens beneden
11.428 (gezinnen) en 8000 (al
leenstaanden), terwijl men nog
niet het volle pond hoeft betalen
bij een inkomen tot 14.848 (ge
zinnen) en 11.420 (alleenstaan-
den). Voor zover het gaat om niet-
werknemers van 23 jaar en ouder.
NW. NKV en CNV in de SER
waren ertegen dat deze regeling al
op 1 januari van kracht wordt. De
regeling gaat het rijk rond 50 mil-
loen gulden per jaar kosten. De
vakcentrales vinden in afweging
van prioriteiten, dat dit geld beter
kan worden besteed aan optrekking
van de WWV voor werklozen van
75 naar 80 procent van het laatst
verdiende loon, zonder beperking
tot twee jaar.
KARELTJE KNETTER
186. 'Hebben jullie het nu begre
pen?' vroeg smidje Verholen aan de
potige voetknechten, die trappelend
van ongeduld met de stormram
stonden te wachten. 'Nou en of!'
glunderde Wulf, de houthakker, die
voorop stond. 'We moeten héél
hard op het kasteel afrennen en
met deze stormram tegen de muur
bonken. Leuk en eenvoudig werk,
als ik zeggen mag'. Daar gaat-ie
dan', zei de smid. 'Klaar Af
En daar zette 't stormrampeloton
de sokken erin. Dof sloegen hun
sterke voeten het zandige pad en
het stof dwarrelde hoog op in de
vroege zomerochtend, die langzaam
aanbrak. 'Kneutjebroek voor Boe-
cenroode! brulden de stormram-
mers en hun vaart werd hoe langer
hoe groter. 'Het zal mij benieuwen
hoe dat afloopt', peinsde heer Ever-
hart, die vol belangstelling naar de
prestaties van zijn mannen keek.
Hij hoefde niet lang op het ant
woord te wachten, want daar klonk
reeds een daverende slag, die
hard aankwam, dat het wel leek
het oude slot Kneutjebroek op i j,
grondvesten trilde. Het geestdri
gejuich van de soldaten vulde
lucht, doch duidelijk daar bovei
was het klagende geschreeuw hogesti
baar, dat opsteeg uit Wulfs m
en de aanwezigen door merg
been sneed. De arme kerel
zijn duim tussen de stormram
muur terecht gekomen, zodat
lichaamsdeel een pijnlijke, piedir
vorm had aangenomen.
flen
pol
be
PELLI. PINGO EN HUN VRIENDEN
HUM, EEN KRISTALLEN 80L WAAR! L.
JE DE TOEKOMST KUMT ZIEN.DIE K ld
MU60EDVANPAS.,
Ruud Keers
Ik kom nu toe aan de man die het
draaiboek' samenstelde en de regie
voerde: Ruud Keers. Sinds 1959
heeft hij voor de NCRV al veel
programma's gemaakt, maar dat
was voornamelijk in de documen
taire en' de verstrooiende hoek.
Hoewel hij zichzelf daarop geducht
moet hebben getraind dient hij
zich bij de kijker toch plotseling en
verrassend aan als drama-regisseur,
en meteen boven de middelmaat.
Keers had de grootste uitglijder
van zijn leven kunnen 'maken. De
sfeer van 'Klaaglied om Agnes' is
zo delicaat dat bij reproductie de
balans gemakkelijk kan overslaan
naar het melodramatische. Ruud
Keers en zijn Vlaamse spelers zijn
evenwel niet in dit ravijn gedui
keld. Integendeel: zij volgen zonder
haperen hêt pad. door Giisen uitge-
zet.
Een sterke kant van de film is dat
de figuren zo geloofwaardig overko
men. Wanneer Marleen Maes voor
he' eerst als Agnes in beeld ver
schijnt. valt direct de gelijkenis
met Gijsen's beschrijving op. 'Haar
profiel was niet groots, maar zeer
regelmatig en haar voorhoofd, zoals
bij vele onzer meisjes, lichtelijk
gebold, hetgeen mij onmiddellijk
de primitieve Madonna's onzer
schilderschool te binnen bracht
Oneerbiedig gezegd: een antiek tut
je.
Maar let u erop hoe knap Marleen
Maes de innerlijke rijping laat af
lezen van het eerste zo onnozele
gezichtje en hoe zij vervolgens
weet te weerspiegelen dat de aan
de tering wegkwijnende Agnes zich
losmaakt van geliefde en leven. Zij
creëert dan onroerend gaaf do
broosheid die Gijsen voor ogen
heeft gehad.
Goed ingeleefd
Zoals gezegd, verbeeldt Luk de Ko
ninck de schrijver helemaal zoals
hij was toen niemand hem ander.»
kende dan als Jan Albert Goris. De
jonge acteur moet zich bijzonder
goed hebben ingeleefd in het ka
rakter en de denkwereld van Agnes'
geliefde. De Koninck komt tot een
ingetogen typering van een intro
vert en kwetsbaar mens. Muziek
kenners vragen zich wellicht a'
waarom motleven van Von Gülcks
opera Orpheus en Eurydice zo pa
rallel zijn aangewend. Wie echte»
het boek gelezen heeft, weet dat
het met zijn verhaal overeenstem
mende klassieke drama door Gijsen
is gebruikt als een profetie. HieruP
kon Jan aflezen dat ook hij zijn
'Eurydice' zal moeten verliezen.
Van de talrijke goede vertolkingen
noem ik nog de cqrrupte kolonel
aanstekelijk neersezet door Fran
cois Bernard, en de non met eroti
sche trekies door Rita Lommee.
De film- met prachtig camerawerk
van Reinder R'chters en knap
geënsceneerd is evenwichtig en
lijkt synchroon te lopen met he'
levensritme van kort, na de «erste
wereldoorlog. Aan de strijd re If
herinneren de beelden In het rri-lh
taire hospitaal, waar de jonve Goris
als 'hospik' soldaten zag sterven.
BRT en NCRV. in de leiding bij do
eerste produktie vertegenwoordigd
door Hubert van Herrewegen en
Wim Hazeu. hebben besloten elk
jaar een Nederlandstalig werk tp
verfilmen. We mogen uit deze sa
menwerking menig meesterstukje
verwachten. Het zit er nu peht. in
ZIERIKZEE Alle 205 personeels
leden van Smit Bolnes in Zlerlkzee
zijn gistermiddag in staking gegaan.
De staking zal één dag duren en is
een protest tegen de voorgenomen
sluiting van het bedrijf dat ontslag
voor alle 205 personeelsleden In
houdt.
Markant
Bent u het met mij eens dat we
met Johan van Minnen een
markante ombudsman bezitten? Hij
heeft gevoel voor stijl en taal en
bouwt zijn tekst zorgvuldig op.
Tocli is het soms alsof die
behoedzaam uitgesproken zinnen
als zweepslagen de kamer in willen
schieten. Zonder venijn, zonder
stemverheffing haalt hij uit naar
wat volgens hem in deze
maatschappij scheef staat.
Van Minnen doet het niet om te
hekelen, maar om iets recht te
trekken. Tot dusver wekt hij de
Indruk dat hij het kamp waar
Vara's beste vrienden zitten niet
gemoedelijker wil behandelen dan
de buitenwacht De weifelende en
van elkaar afwijkende
mededelingen van bewindslieden
over het toelaten van Chileense
vluchtelingen noemde hij: 'Ellendig
geschipper over mensen die in
direct levensgevaar verkeren'.
Wat bij de ombudsman door
patiënten aan bezwaren werd
ingebracht tegen een controlerend
geneesheer in Groningen, grenst
aan het onwaarschijnlijke. Het is
absurd dat de arts van een
bedrijfsvereniging tevens de
'onafhankelijke' deskundige kan
zijn in een raad van beroep die
moet oordelen over een conflict
tussen patiënt en fonds.
Dat de Groningse arts een
Hilversumse studio niet het juiste
kader vindt «m rekening en
verantwoording af te leggen, kan ik
begrijpen. Maar ik snap niet hoe er
gewerkt- wordt bij de
overheidsinstantie die
verantwoordelijk is voor de
jaarlijkse herbenoeming. Zou het
bureau wegens bezuiniging zijn
opgeheven?
De EO vroeg aandacht voor het
programma Christenen in het
nieuwe China. Het interessantste
deel vond ik het gesprek met Leslie
Lyall die achter de grote muur
zendeling is geweest. Ik ben echter
gestruikeld over de opmerking van
een andere deelnemer aan een
evangelisch congres in Manilla: 'Er
kan geen dialoog zijn tussen
christenen en communisten'. Maar,
hoe wil je een ander duidelijk
maken dat christendom en
communisme niet tot
eenheidsreligie ziin samen te
voegen als ie niet met hem praat?
En, wat moeten we dan aan met
het congresthema 'I.ove China'? Ik
dacht, dat je pas het. stof van je
voeten mag slaan als de ander niet
naar ie wil luisteren
Vródag waren bil de VPRO de
'welingelichte krineen' aan hét
woord. De wellevendheid was
volkomen zoek aan het eind.
Rondom het avondeten van de
luisteraars ging de drang tot
informatie-overdracht zo ver dat
genïsinueerd werd hoe je na de
grote boodschan closat-papier moet
gebruiken. Er zitten dus toch play-
fieuren bij de VPRO
De lubberende KRO haalde' het
dure orkest van James Last naar
ons land om vanavond de nationale
trots te strelen met Tulpen uit
Amsterdam en met, die onvervalste
cultuuropbeffer 'Een plkketanusie
gaat er altijd in'.
Zoekt u echter een programma
waaraan u zich echt een beetje
kunt optrekken, laat dan
zondagavond het Klaaglied om
Agnes maar op u inwerken.
TON HYDRA
HILVERSUM Koos Postema
keert terug bij de VARA. Per 1
januari komt hij in vaste dienst
terug bij deze omroepvereniging.
Hij zal geen leidinggevende positie
krijgen maar alleen op programma
tisch gebied werken.
Hij begint met het presenteren van
de vierwekelijkse show 'VARA's In
ternationale', die in ianuari begint.
Zoals bekend is hij enige tijd in
dienst geweest van de gemeente
Rotterdam, als gemeentevoorlichter.
22
'Nou noem dan maar iets. Prul'.
Prul is Lena's voorkeurswoordje, als
ze het goed met Dolly meent. Die
weet nu ook, dat ze een verhaal
maar voor het zeggen heeft. Ze
houdt de twee handen voor 't ge
zicht om zich onder het denken te
kunnen afzonderen. Na enkele
ogenblikken slaat ze ze weer weg
en zegt met een klein gebiedende
ondertoon in haar stem:
'De gelijkenis van de verloren
zoon'
Lena bladert ln de kinderbijbel, ze
kijkt het verhaal vluchtig door, ja
ze kent het alles goed, toch legt ze
de Bijbel op die plaats open in
haar schoot, zoals de dominee, die
zijn spiekbriefje handig neerlegt op
de rand van de kansel. Dan begint
ze te vertellen op de manier die
haar eigen is. Niet tendentieus,
misschien zelfs niet vroom, er is
niet dat bijzondere, dat weezoete
aan haar stem, dat volwassenen zo
gauw hebben, wanneer ze kinderen
uit de Bijbel vertellen Lena is he
lemaal zich zelf. Het verhaal ls
haar eigendom. Ze heeft niet veel
gelezen in haar leven, maar wat ze
las. heeft ze overdacht. Haar ge-
door
Henriette L.T. de Beaufort
moed is diep en integraal, ze kan
zich vereenzelvigen met wat ze ver
telt, het wordt tot een onmiddelba
re werkelijkheid in de kamer, tot in
het hart van het ademloos luiste
rend tweetal. Ze voelen het kloppen
tn hun keel als de jongste zoon
gegrepen wordt door een niet te
zeggen iust om naar vreemde lan
den en sireken te zwerven. 'Om iets
helemaal anders en iets helemaal
nieuws te zien\ zegt Lena, van ver
langen diep zuchtend en met dro
merige ogen. 'Altijd thuis te blij
ven, altijd diezelfde mensen, die
zelfde dieren, diezelfde keuken, hij
had er genoeg vqn, schoon genoeg'.
En ze haalt breed uit van zijn
levenslust, van zijn plezieren en
geld uitgeven, van zijn behoefte om
lekker te eten. Een glimlach glijdt
effen over Clemens' gezicht, die
gewaarwordingen kent hij ook.
'Maar het blijft niet zo, kinderen',
vervolgt Lena, 'een hongersnood
hongersnood, van al de narigheid er
ls ze overgegaan in de tegenwoordi
ge tijd en de realiteit van het
gebeurde nadert haar toehoorders
van heel dichtbij. Ze vertelt van de
hobgersnood, van al de narigheid er
van, van de plagende honger van
dag en nacht, van de ellende, van
het moe en humeurig zijn en zich
slap en zwak voelen. De verloren
zoon gaat slobberen uit de varkens
emmer, iets anders zit er niet voor
hem op, maar dan, plotseling denkt
hij terug aan zijn thuis, het verlan
gen groeit. Hoe meer hij er aan
denkt, hoe meer hij alles terugziet,
ja, hij ziet het alles in gedachten
terug, heel zeker weet hij, dat thuis
de mensen goed zullen zijn, nij zal
aan zijn oude vader zeggen, dat
berouw heeftLena houdt plo|nte
ling op en vraagt op de man-:
'Ja, berouw van wat? Waarbij
denken jullie, dat hij veró,
heeft?'
Clemens if er het eerste bij:
ude
'Omdat hij uit die vieze varkens at'
11 tda
mers. geslobberd heeft en dat
ik bedoel, dat hij te veel geld
uitgegeven'.
'Nou jij. Dolly'.
Dolly heeft een gloeiende klos,
niet zeker van haar antwoord.
'Omdat hij rood is geweest, b
hij berouw gehad'.
Lena kijkt even verbaasd.
'Ik -bedoel met rood, ontevri
ziet u, hij was toch ontevn
thuis?'
Lena knikt, exegese is niet
sterkte, ze stelt vragen, omdat
die vroeger op de zoi
ook gekregen heeft, vertellen
haar liever. Hoogtepunt van
verhaal is vanavond, dat de
vader niet boos is, maar zijn
zijn knielende zoon omarmt
kust. Dat ogenblik in het veiL
kan Dolly nooit goed uithou di
het is alsof iets in haar hart
breken, ze zou kunnen wegsnii ;i
ger
tie
nge:
ill
i fyie
,nt Ui
vei Ja
Radio vandaag
Speciaal
TV vandaag
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 IS) OntblJ tsoos
(7 30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw) 9 00
(Si Wegwezen: Ups voor weekendtrips.
9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S> Aktua Sport
10.30 Nws.i 11.CO (3) Hartje Amsterdam.
OVERHE1D3VOORL 12,16 Exportlvitei-
ten TROS: 12.26 Mcd. t.b.v, land en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00
(S) Troas-Country, 14.00 (3) Steiger B.
15.30 Nws. 15.33 (S) Luister uit en thuis.
17 30 Nws. 17.32 Aklua-magazlne.
TROS: 18 30 Nws. 1841 Apollo XXI.
hoorspel. 19.00 (S) Plaatvaerla. VARA.
20 OO Door de Jaren heen. 22.30 Nws.
22.40 Door de Jaren heen 23 05 Rood met
een goud randje. 23 55-24.00 Nws.
0 Uit 't Spant in Bussum komt
een amusementsprogramma met
het orkest van James Last.
Ned. 2/20.25
0 In de film Compulsion speelt
Orson Welles de verdediger Jona
than Wilk, in wie men de personi
ficatie mag zien van de vermaarde
Amerikaanse doodstrafbestrijder
Clarence Darrow.
0 TROS Sport geeft samenvattin
gen van de wedstrijden Twente -
Feyenoord en Den Haag - PSV.
HILVERSUM II
VARA: 7.09 Nws 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7 20 (Si Z O 8 00 Nws. 8!1 Dingen
v.. de dis 8 23 (Si ZO met om 9 35-
9 40 Wot-manüen 10.30 (S) Z.I. (1100
Nws r C0 NWS. 13.11 (S) In de Roole
Hun NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30
Gemm" v" A! oh a en Beta 16 00 Nws.
16 03 (S) Het Zwarte Sehaao: program
me v- Surrii namens en A-tilllaoer) in
Nederl-ioti. 17.CO (S) .Verslag van dé
T>n«.t» v -ieri B'-iV:*" ='sgen In
Ed45 Voor blinden en slechtzienden.
17 55 Marleriellifgeft
VARv 18 00 Nws 18 i: Dingen van de
dag. "20 (S> D VARA feliciteert.
ROS XI00 Nws 20.u5 C'>i"art a la
cart: 22-15 (Si Om de kunst 22 45 iS)
Ou't" --iten 23 10 AkM" k'*-kbeeld.
23 ?0 >9) Poezle rond mlnaernacht 23 55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 7 02 (S) Drie op 1c boterham
8 03 (S) Drie op je botprham: Pers Vers.
9.03 (Si Tot uw dienst: klassieke muziek
12.03 (Si Drie tussen de middag: Los
Vast 14 03 (S) Schrljr es 'n kaartje. 16.03
(S) Sportshow.
NOS: 18,03 (S Joost mag niet eten.
NCRV: 19.03 (S) Dlscorama. 20.02 (S
Filter 21.02 (S) Elpee-pop. 22.02 (S)
Strictly Country Style. 22.3 0(S) Jazz-
trtme. 23.02 (S) Sportshow. 0.02 (Si Late
date 2.02 (S) Bent u daar nog. AVRO.
6 02-7.00 (S) Als Je niet opstaat dan blijf
Je maar liggen.
Xed. 1/23.10
0 Onderwerpen in Brandpunt zijn:
de stakingsactie bij Smit en Bolnes
in Zierikzee, protesten van gastar
beiders tegen bandgevaarlijke pen
sions in Amsterdam en het toepas
sen van euthanasie op zwaar ge
handicapte pasgeborenen.
Ned. 2/23.00
0 Duitslandkijkers kunnen de eer
ste aflevering zien van Cagliostro
naar de roman Joseph Balsamo van
Alexander Dumas.
Duitsl. 2/23.20
0 Het klassiek wensprogramma
van de TROS omvat composities
van Chopin en Beethoven.
0 De VARA bespiegelt het jaar
1972
0 Wie zich interesseert voor de
organisatie en werkwijze van de
KNVB kan bij Aktua-K.lankbeeld
terecht.
Hilv. 2/23.10
NEDERLAND I
TELEAC
10.00 Huisartsen, les 1
10.30 Computerkunde, les 16 en 17
NOS
15.00 Journaal
KRO:
15.02 Twee jaar vakantie.
tv-feuiileton
16.20 De rode autobus.
kinderprogramma
17.00 Australisch weekend,
filmreportage
TELEAC
18.15 Duits, les 18
NOS
18.45 Tv-informatie voor
Marokkanen
18.55 Journaal
TROS
19.05 De bal is rond. spelprogramma
19.35 De man van zes miljoen
20.25 De André van Duinshow
NOS
21.35 Journaal
TROS
21.50 Pepper, detectivefilm
22.40 Wordt u al geholpen,
komische Engelse serie
23.10 TROS-Sport
NOS
23,20 Journaal
IKOR NCRV
23.35 Het lied van de week
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wickie. de viking
19.30 Afrikaans dagboek, natuurfilm
KRO RKK
19.50 't Zand 33
NOS
20.00 Journaal N
KRO
20.25 Hier ls James Last met
Tulpen uit Amsterdam
21.00 Mijn vrouw de buurvrouw.
Engelse tv-serie
21.30 De moordzaak, speelfilm
23.00 Brandpunt
23.40 Marsmuziek
NOS
23.45 Journaal
Radio morgen
HILVERSUM I
KRO 8.00 Nws. 8.10 Overweging 8.15 (S)
Badinerie 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden.
9-15(SLaudate. 10.00 Eucharistieviering.
11.00 Nws. 11.02 (S) Brunchconcert. 12 00
Kruispunt. 12.30 Nws. 12.40 Aktualiteiten.
12.50 Buitenlands commentaar. NOS
13.Ó0(S) Zondagmiddagouverture.
14.00CS) Concertgebouworkest en solist.
1-1.50 Adempauze 16.00(S) Aspekten van
de kamermuziek. 17.00 Samenkomst van
het Leger des Hells.
18.00 Uitgesproken: magazine. IKOR
18.30 De Schrift gezongen. 18.58 Wilde
Ganzen NCRV 19.00(S) Zuid Nederlands
Kamerkoor met solisten.. 19.15 Eenheid
door Jezus Clïjistus. 19.30 Nws. 19.35 (S)
Kerkorgelconcert. 20.10(3) Peorama-de-
buut. QVRO 20.30(S) In de kaart ge
speeld. 22.30 Nws. 22.10 Aktualiteiten.
23 00(S) Vanavond laat sport. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
VARA 8.00 NWs. 810 Weer of geen
weer. HUM.VERBOND. 9.30 Aktualiteiten
en muziek. IKOR 10.00 Korte kerkdienst
met kinderen te Amstelveen. 10.29 Wilde
Ganzen, 10.30 Het beginsel van de macht
of de macht van het beginsel. 11.55
Wilde Ganzen, AVRO 12.00 Muzikaal ont
haal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand ln de
wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.30(S) Del
ta. 14.00 Theo Bruins NOS 14.30 Pro
gramma voor buitenlandse werknemers.
VARA 17.00(S) Concert d.h. Trio a cordes
francais, strljktrios van Beethoven en
Reger. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag.
18.20 (S) Verzet per koepiet 18.30 Boeme
rang NOS 19.00 Nws 19.07 (S) Internatio
naal spectrum 20.30 Gastcollege. 21.00(S)
Radio Prize 1975. 21.45 Werken moet.
maar hoe dan?. 22.20 Van ta-ta tot
totale taal. 22.30(S) Over musici gespro
ken. 23,00(S) Rostrum of composers.
23.55 Nws.
HILVERSUM UI
Iederheel uur nieuws. AVRO 7.02 Ko,
de boswachtershow- 8.02 Vitamine ,,S":
sport en muziek. 9.02 Juist op zondag.
10 02 Muziek Mozaïek. 11.02 Drie draalt
op verzoek. VARA 12.02 Klink Klaar.
13.02 Nar-Nederlandse 'rtlsten Revue.
NOS 14,02 Langs de lijn.
Iederheel uur nieuws. 18.02 LAndgeno-
tcn lk heb u lief. 19.02 KRO-op-drle.
23 02 Voer voor vogels. 0.02 In the still
of the nlght. 1.02 De week ln.
Speciaal
0 De BRT maakte een programma
over de stad Brugge als 'openbaar
kunstbezit'.
Ned. 1/16.27
0 Issac Asimov, een van de be
kendste schrijvers van sciencefic
tionverhalen, komt aan het woord
in het populair-wetenschappelijke
programma Horizon.
TV morgen
NEDERLAND I
KRO RKK
11.00 Eucharistieviering
vanuit Amersfoort
aansluitend: verslag uitRc inn
ree
en,
TELEAC
14.00 Archeologie, les 9
14.30-15.00 Les Gammas, les 9
lbli
0 Klaaglied om Agnes is een zeer
gave verfilming van Marnix Gijsens
gelijknamige roman.
Ned. 1/20.30
0 Een portret van prof. dr. J. H.
van den Berg wordt omkranst door
visies van andere wetenschapsmen
sen op de ideeën van de hoogleraar.
Ned. 2/21.35
0 ln Beeldspraak gaat het over
regisseur Peter Oosthoek en het
Nederlandstalig toneel.
Ned. 2/22.25
0 Het IKOR zendt een themapro
gramma uit over het Christen De
mocratisch Appèl. Mr. Aantjes zal
de theologische achtergronden be
lichten.
Hilv. 2/10.30
0 Uit Gorcum wordt de samen
komst van het Leger des Heils uit
gezonden.
Hilv. 1/17.00
0 Anne Boermans en Jaap Brand
vragen zich af: 'Werken moet,
maar hoe dan?'
Hilv. 2/21.45
0 Ernst Vermeulen presenteert
zijn rubriek Over musici gesproken.
Hilv. 2/22.30
NOS
16.00 Journaal
Ned. 2/20.30 16.02 Het programma met de mu aa.
16.27 Brugge, Dokumentaire
16.55 Voetbal-en to to-uitslagen
IKOR
17.00 Vesper
17.30-17.32 Wilde Ganzen
'1 "LIT PAP
18.15-18.45 Chemie, les 5
NOS
18.55-19.00 TV-informatio
voor Turken
19.00'Journaal
NCRV
19.05 Ruimte: geestelijke muziél
19.35 Licht klassiek met variaties
20.30 Klaaglied om Agnes,
speelfilm
22.05 Mensenleven,
documentaire
NOS
22.35-22.40 .Journaal
NEDERLAND II
IKOR-KRO-RKK
18.25 Woord voor woord
NOS
18.30 Brigadier Dog
18.35 De zwarte pijl, avonturenss
19.00 Panoramiek
19.25 Studio sport
20.30 Horizon, een programma
tussen wetenschap en
avontuur
21.00 "Metro's" music,
muzikaal programma
21.30 Journaal
21.35 Markant: portret van een
wetenschapsman
22.25 Beeldspraak: Peter Oosthoi en
en het Nederlandse toneel
22.50-22.55 Journaal
ulf
ill