Tegenstellingen binnen
Anglicaanse synode
Na conflict kon
Huub Oosterhuis
weer aan 't werk
u
li
Vandaag
Volvo 66
De Nieuwe
Middenklasse
Zuster komt niet naar
Nairobi wegens rol
van vrouw in rk kerk
1
Kan dat: hervormde kerk
open voor gebed moslims?
Nieuwe bisschop Damaraland
Zigeuner-evangelist
weer gearresteerd
Ernstige kritiek
op primaat
van Spanje
Onze adressen:
Vrijgem. hogesch
breidt uit op
historische gron<
HF"
Als u dóórdenkt
VRIJDAG 17 OKTOBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTE /RIJ
door Aldert Schipper
Onder de verscheidene tientallen kritische gemeentes in ons land
neemt de studentenecclesia in Amsterdam een markante plaats
in. Dit wordt niet in het minst veroorzaakt door de bemanning
van het pastoraal team, dat de gemeente 'leidt': Ton van der Stap,
Huub Oosterhuis en J. van Kilsdonk.
Pater Van Kilsdonk richt zich voor
al op de zielzorg onder de studen
ten en is meestal te vinden ergens
in een betonnen studentenflat,
waarvan er vele langs de rand van
de stad staan. Van Ton van der
Stap verscheen kortgeleden een
bundeltje essays, over Dood, geluk,
schoonheid, eros en angst, een uit
gave van De Populier. Deze naam
heeft de studentenecclesia gekozen
voor haar trefcentrum, waar elke
zondag, na de twaalf'uursdienst in
de Amstelkerk, iets te doen is.
Bij de ecclesia zijn honderden
mensen betrokken, vooral mensen
die het in de bestaande kerken niet
zo best kunnen vinden en die toch
de relatie met de bijbelse traditie
willen bewaren. Ongeveer voor de
helft van katholieke en voor de
andere helft van protestantse af
komst.
ren tot op de dag van heden voort.
Huub Oosterhuis herinnert zich de
dagen van het conflict met de bis
schoppen. 'In die tijd, zo vlak na
het concilie in Rome en het pasto
raal concilie in Noord wijkerhout
leefde bij de meeste katholieken de
hoop dat de gehuwde priester bin
nenkort zijn entree zou maken in
de kerk. Onze huwelijksplannen
vertolkten die hoop. De bisschop
pen awamen toen met een tussenop-
plossing. Ik zou wel mogen preken,
maar niet in de eucharistie mogen
voorgaan. Ik vond dat misleidend
en onduidelijk. Na peilingen onder
de gemeente bleek ons dat 98 per
cent mij wilde handhaven als vol
ledig pastor'.
Opluchting
Geldzorgen
In september 1970 zijn de drie stu
dentenpastores ontslagen na een
langdurig slepend conflict over en
kele liturgische zaken, die tenslotte
werden toegespitst op de kwestie
van het huwelijk van de priesters
Van der Stap en Oosthuis. Ze zijn
niet uit de kerk gezet. Het is alleen
zo dat de bisschop van Haarlem
mgr. Zwartkruis niet langer de ver
antwoordelijkheid voor de pastores
draagt. Dit weerhoudt bisschop Gij-
sen overigens niet, toch te doen
alsof de drie de kerk uitgezet zijn.
Toen het slepende conflict eenmaal
tot een uitbarsting was gekomen,
bleek de ecclesia in aanzienlijke
moeilijkheden te zitten. Er was
geen ruimte voor de diensten en
geen geld voor salarissen. De her
vormde gemeente bood toen een
ruimte aan, de Amstelkerk aan het
Amstelveld, maar de geldzorgen du-
In januari 1971 begon de ecclesia
in de Amstelkerk, nadat haar de
toegang tot het Ignatius-college
was ontzegd. Huub Oosterhuis vindt
achteraf dat het een hele opluch
ting was, niet riieer onder de ver
antwoording van de bisschop te
werken. 'Doordat we die discussie
met de hiërarchie niet meer hoef
den te voeren, kwam tijd en ener
gie vrij voor belangrijker werk',
zegt Oosterhuis.
De studentenecclesia kreeg nu meer
gelegenheid voor maatschappij be
trokken activiteiten naast de litur
gievieringen. De politiek vindt een
plaats in de leerhuizen, cursussen
waar je voor betaalt en die als
vormingswerk gesubsidieerd worden
als het goed is. Daarnaast is er een
bijbels leerhuis.
Op het mament behandelt men de
brief van Paulus aan de Thessalo-
nicensen. Hierover worden nieuwe
vertalingen gemaakt, die zoveel
mogelijk een weergave zijn van de
oorspronkelijke bedoeling van de
Huub Oosterhuis
apostel.
In het politiek leerhuis, dat- gaat
over het thema 'politieke verant
woordelijkheid' komen politici pra
ten met de groep, die de cursussen
volgt. Op 30 oktober ^al hier bij
voorbeeld mr. Aantjes zijn. Volgen
de maand komen drs. Den Uyl en
Hans van Mierlo.
Huub Oosterhuis heeft het initiatief
genomen tot een poëzie-experi-
ment, getiteld 'poëzie hardop',
waarin Nederlandse dichters nader
tot de mensen worden gebracht
door mensen als Abbie de Quant en
Henk van Ulsen.
De studentenecclesia is niet zo
als Gijsen wel eens zegt buiten
de kerk gekomen. Het is geen sek
te. Het werk van een man als
Oosterhuis (vijftien liederen in het
Nieuwe Liedboek) wordt gretig ge
bruikt in de rooms-katholieke kerk,
alleen staat zijn naam er niet meer
bij.
Ingetrokken
Heeft de studentenecclesia dan ge
heel niets meer te maken met de
bisschoppen? Huub Oosterhuis: 'De
bisschoppen zijn bezig met een stu
die van extreem linkse en extreem
rechtse groepen. Daar zijn wij als
linkse groep bij betrokken geweest.
En dan merk je nog wel eens iets
van de hiërarchie. Ik zou als litur
gische adviseur eind 1972 naar de
bijeenkomst van de wereldraad van
kerken over wereldzending en
evangelisatie in Bangkok zijn geko
men. Op het laatste moment werd
de uitnodiging ingetrokken, omdat
Rome bezwaar maakte tegen mijn
aanwezigheid. Daarna zou ik be
trokken worden bij de dienst ter
gelegenheid van het vijfentwintig
jarig jubileum van de wereldraad
van kerken. Ook dat ging de mist
in. Philip Potter heeft het me alle
maal uitgelegd. Ik heb er wel be
grip voor'.
Maar naar een terugkeer onder een
hiërarchieke bisschoppelijke ver
antwoordelijkheid verlangt Ooster
huis niet meer. 'De structuur van
de rooms-katholieke kerk is van
een geweldige vervreemding', vindt
hij. 'Eigenlijk werken we, als gevolg
van de geldzorgen, met te weinig
mensen. Wij hebben er allemaal
een baan bij, terwijl er veel beroep
op ons gedaan wordt voor gesprek
ken'.
CHICAGO Zuster Margaret Ellen
Traxler heeft de uitnodiging van de
wereldraad van kerken afgewezen
om tijdens de vijfde assemblee in
Nairobi te spreken over de vrouw
in de kerk. Zuster Traxler is direc
teur van het oecumenisch instituut
voor vrouwen. Zij wil niet naar
Nairobi komen omdat de rooms-
katholieke kerk vrouwen discrimi
neert.
'Aangezien mijn kerk vrouwen zelfs
geen lagere wijdingen toedient en
geen stem geeft in instanties waar
de belangrijke beslissingen worden
genomen. Hoe kan ik vrouwen van
andere kerken adviseren die met
zoveel ijver en toenemend succes
hebben gewerkt om hun kerken
open te stellen voor wat duidelijk
de methode van Christus is, gezien
zijn volledige aanvaarding van de
vrouw in het ambt en zijn opdracht
aan de vrouwen om het evangelie
te verkondigen?'
Zuster Traxler is een van de op
richtsters van het nationale ver
bond van Amerikaanse zusters en is
voormalig directrice van de natio
nale katholieke conferentie voor
gerechtigheid tussen de rassen. In
haar brief signaleert zij verder, dat
er geen enkele vrouw zitting heeft
in de commissie ter herziening van
het kerkelijk recht, hoewel dit
nieuwe wetboek het leven van de
vrouw voor de komende jaren wil
regelen.
Volgens haar lopen de kerken leeg,
wanneer deze discriminatie wordt
voortgezet. 'Jonge vrouwen blijven
niet in een kerk die hen de volledi
ge deelname aan de liturgie weige
ren'.
MED IS De Roemeense zigeuner
evangelist loan Samu is opnieuw
gearresteerd. Eerder dit jaar werd
Samu veroordeeld tot een gevange
nisstraf van twee jaar, maar korte
tijd later werd hij weer op vrije
voeten gesteld. In het verleden zijn
Samu verschillende geldboeten op
gelegd, omdat hij zonder vergun
ning preekte. Hij is een van dege
nen, die betrokken zijn bij de hui
dige geestelijke oplevng onder z-
dige geestelijke opleving onder zi
geuners in Roemenië.
Volgens 'Kruistochten', de onder
meer inOost-Europa werkende or
ganisatie van evagelist Anne van
der Bijl, is Samu gearresteerd, toen
hij naar de polikliniek was gegaan,
waar hj geregeld medisch werd on
derzocht. Hij keerde daarvan niet
terug. Toen zijn vrouw naar hem
ging informeren, kreeg zij te horen,
dat hij naar een gevangenis was
overgebracht.
De tot de pinksterbeweging beho
rende Roemeen Vasile Rascol in
Boekarest is weer in vrijheid. Hij
werd vorig jaar veroordeeld tot een
gevangenisstraf van twee jaar, we
gens het in bezit hebben van uit
het westen ontvangen bijbels. Te
gen het proces is destijds van vele
kranten protest gekomen uit het
westen.
MADRID De Spaanse basisgroe
pen verwijten kardinaal Enrique y
Tarancon dat hij zich te veel ver
zoenend opstelt tegenover Franco.
Sommige van deze groepen hebben
hem openlijk van collaboratie be
schuldigd. De Spaanse basisgroepen
staan dicht bij de 'christenen voor
het socialisme' en spelen binnen de
katholieke kerk een steeds belang
rijker rol. Zij kunnen rekenen op
de sympathie van verschillende bis
schoppen en van een groot deel
van de arbeiders.
Wat betreft de beschuldiging aan
het adres van kardinaal Enrique y
Tarancon, dat hij met het Franco
regime collaboreert, wijzen woord
voerders van basisgroepen erop, dat
zeker na de aanslag op de ultra
conservatieve premier, admiraal
Luis Carrero Blanco, op 20 decem
ber 1973, door kardinaal Tarancon
een kerkpolitiek werd gevoerd, wel
ke zich steeds meer met het regime
konformeerde. Ook verwijten zij de
kardinaal, dat deze vooruitstreven
de ontwikkelingen abrupt afkapte.
Zij hebben oog voor de moeilijke
positie van de Spaanse bisschop
penconferentie, waarvan de juridi
sche status staatsrechterlijk ondui
delijk blijft, maar blijven beklem
tonen, dat de kardinaal door een
veto vele politionele overvallen en
massale bestraffingen van priesters
vanwege 'staatsondermijnende pre
ken' had kunnen voorkomen. Zij
verwijten de kardinaal, dat hij van
deze veto-mogelijkheid heeft afge
zien omwille van een 'vriendschap
pelijke samenwerking' tussen kerk
en staat. De financiële afhankelijk
heid van de kerk van het Spaanse
bewind 5s aan deze ontwikkeling
niet onschuldig, zo verklaren zij.
Van een onzer verslaggevers
WINDHOEK Een poging van de blanke leden van de anglicaan
se synode van Damaraland in Namibië om de twee uitgewezen
bisschoppen Colin Winter en Richard Wood te wippen is in de
laatste synodevergadering mislukt. De blanke groep in de synode
kreeg steun van de kleurlingen, maar dat was niet voldoende om
de zwarte fractie te overstemmen.
Bisschop Winter hield een donder
preek voor de synode door middel
van een band, waarin hij de synode
voorstelde de bisschoppelijke werk
zaamheden in de anglicaanse kerk
te laten verrichten door de lutherse
bisschop Leonard Auala. Dit voor-
UIT
VAN LEZERS -
Rome-Reformatie (slot)
Ten antwoord aan de heer S. de
Jong graag het volgende: a) Ik
verheugd mij over ieder in de R.K.-
kerk, die niet alleen de vergeving
van zijn zondeschuld, maar ook het
verlost worden van zijn zonden al
leen en volkomen van Christus ver
wacht; b) De geciteerde woorden
van kardinaal Alfrink duiden er
helemaal niet op dat hij van plan
zou zijn om ook maar enige maat
regel te nemen: c) Als ik een
klaagzang over een bepaalde groep
rooms-katholieke mensen had wil-
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Boycot
AMSTERDAM
Nieuwe Zijds Voorburgwal
280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
len zingen, dan had ik eerlijkheids
halve die klaagzang met dezelfde
woorden moeten uitbreiden over
bepaalde groepen hervormde en ge
reformeerde mensen. Dat was ech
ter helemaal niet in geding. Het
ging slechts om de bewering van
dr. Puchinger. dat de R.K.-kerk
vandaag zo zou zijn als Luther zich
die wenste.
Rijswijk
Verpleegkundige (2)
N.a.v. het stukje van de heer Kruys-
kamp over de term 'verpleegkundi
ge' het volgende:
taal is nu eenmaal niet een toon
beeld van logica. Als ik elk woord of
elke constructie die ik wens te ge
bruiken eerst moet toetsen aan de
wetgeving van de h.h. deskundologen
van het Nederlandse taaiwezen
ik moet er niet aan denken.
de gemeenslachtigheid van de
term-verpleegkundige is een vol
komen juiste en terechte neerslag
van de werkelijkheid, daar er in de
verpleging geen specifieke taken
voor mannen of vrouwen zijn.
Daarbij bestaat er ook de gelijk
waardigheid van belde seksen
t.a.v. de beloning.
Het al of niet menselijk zijn van
een relatie is niet afhankelijk van
een beroepsnaam, maar van de struc
tuur (horizontaal of verticaal) waar
in (in dit geval) verpleegkundige en
cliënt functioneren, alsmede van de
morele instelling t.a.v. de mede
mens.
Assen.
Uw commentaar over de oproep tot
een toeristische boycot van Spanje,
vind ik zeer eenzijdig. Ik heb drie
jaar gewoond en gewerkt in de
toeristenindustrie in Marbella en
Malaga, spreek goed Spaans en heb
vele contacten met de gewone bur
gers. Dat de gewone man niet meer
welvaart gekregen heeft door de
komst van het toerisme is een on
waarheid. Dat door de boycot een
kleine groep bankiers die de poli
tieke macht uitmaken alleen maar
getroffen zouden worden is ook
niet waar. Deze wijken uit naar
buitenlandse beleggingen en zijn
niet kwetsbaar. De kleine man is
het slachtoffer. Ik was twee weken
geleden nog In Spanje. Wat nu hier
gebeurt heeft als gevolg dat men
Franco steeds vaster in het zadel
drukt.
Haarlem
Antoon v. d. Vaart
stel van de in ballingschap levende
bisschop Wood werd echter niet
door de synode aanvaard.
De zwarte synodeleden verdedigden
Wood en Winter omdat zij geleden
hebben door hun partijkiezen voor
de zwarten in Namibië. Vanuit de
zwarte groep kwamen verwijten
aan de blanken, die profiteren van
de apartheidsstructuur van het
land, De synode besloot tenslotte
dat bisschop Winter het recht be
houdt een hulpbisschop voor het
diöces Damaraland te benoemen.
Bisschop Winter, die in 1971 uitge
wezen werd uit Namibië, was kort
geleden in Angola, waar hij sprak
met uitgeweken gemeenteleden.
Wood werd dit jaar uitgewezen.
Boete
In "zijn op de band opgenomen
toespraak riep bisschop Winter op
tot verzoening, die alleen mogelijk
is als de zondige partij spijt toont.
'Wat heeft de blanke gemeenschap
tot dusver voor spijt laten zien aan
God voor het veelvuldige kwaad dat
zij aan de zwarten heeft misdre
ven?' vroeg bisschop Winter. Hi-j
zei dat de blanken nog steeds doen
alsof de wonden die zij toebrengen
niet bestaan en dat zij zelfzuchtig
vasthouden aan hun veroverde be
zit, rechten en voorrechten. De bis
schop zei te twijfelen aan spijt,
wanneer de boetvaardige gewoon
weer terugkeert naar een leven van
gemak en luxe en blijft profiteren
van de vruchten van het onrecht.
Deze waarschuwende vinger
komt uit 'Een nieuwe levensstijl,
wat heb ik daarmee te maken?',
een 87 forse pagina's tellende
werkmap van het LCGJ, het lan
delijk centrum voor gerefor
meerd jeugdwerk. Er staan trou
wens nog meer tekeningen en
foto's in, ter illustratie van arti
kelen die alle cirkelen om de
vraag: hoe komen wc met elkaar
tot een andere manier van le
ven? Hierbij is er een open oog
voor het niet geringe probleem
van wat er nu werkelijk veran
dert als je op je eentje en voor
jezelf een beetje aan de gang
gaat: moeten we geen structuren
aanpakken en zo, ja, hoe? De
bijdragen in deze map vertoeven
beslist niet in ijle, theoretische
hoogten en dat kan alleen ai
blijken uit het feit dat er ln
opgenomen zijn de verhalen die
Okke Jager, Gert Manenschijn
en Hans Opschoor (het persbe
richt van het LCGJ doet ook
aan versobering en laat alle eer
lijk verdiende academische titels
weg) op een LCGJ-dag over dit
onderwerp hebben gehouden.
Belangstellenden krijgen de map
in huis als ze 6,50 storten op
giro 47.50.60 t.n.v. geref. jeugd
werk, Driebergen, onder vermel
ding van 'map nieuwe levens-
■og
TAAL
Velen zijn het erover eens
taal van onze bijbelvertaling,
belijdenisgeschriften en van ai
kerkelijke stukken vaak ver vai
gewone mensen' afstaat. Er
iets aan gedaan worden, zc
men overal horen. Grondwotfiewf
vragen om een nieuwe uitle
een dichterbij brengen. Ac
gronden dienen blootgelegd etw
milieu waarin iets gezegd is
nodig ontsloten worden. Het
allemaal wel waar zijn, maar t
sen kan men zich afvragen of
eigen taal dan zoveel verstaan
der is.' Wij kennen mode-woi
en -begrippen en gaan er get
halve vanuit dat iedereen mei
ontstaan ervan en de beteken!
l-on/? ie Alooii* irvfnccor, c fi Vl-t
miti
kend is. Maar intussen stikke
hier en daar in de opeenhop
van woorden die stuk voor stu]
dieper nadenken vragen. En i
om moet vaak alles zo mo
gezegd worden? Wordt het er'"1
delijker van? Ik krijg een fold PPR
de bus. Ik wordt uitgenodigd
verschijnen op een congres
moderne theologie. Ik vraag
meteen af: wat is modern, alsferki
al ongeveer een eeuw lang a!ka
elkaar aflossende standpunten kre
aanduiden? Maar goed, monde
theologie dan. Het gaat oveiissir
vraag naar de universaliteit sam
Jezus'. Ik vertaal het snel
mezelf met 'de algemeengeldi rac'
van Jezus' maar ben allermim ijor
ker dat de mannen die dit coiing
beogen het zo bedoelen. En b i z
len ze er allemaal hetzelfde
De tweede stelling (van prof.
lebeeckx) luidt: de partic
universaliteitsuitspraak, naij- wi
m
m
Ci
4e
Iwel
van de christelijke ervarings t t<
tie, heeft de bemiddeling nodi pv(j
de universaliteit van het rat -eiij
beginsel. Het zal wel waar zi
er is nog geen woord frans bi éeld
maar je vraagt je af of ook ui-
vakmensen het elkaar verstaat in
gediend zou zijn met een j
tot vertaling.
in
AR-
id
NED. HERV. KERK
Beroepen te Waarder: J.
sten te Huizen.
Bedankt voor Zijderveld (toezv/
Tromp te Daarle voor Mus|
naai: H. Faas te Appelscha.
Afscheid op 19 oktober van Rk -r
terswoude, T. H. Oostenbrug
gens emeritaat: van Zeist: JM
Wineterswijk ber. te Bennet
van Zijderveld: J. Vis, ber. te
Neder Andel (cl. Heusden).
Intrede te Blija; drs T. R. No(
kand. te Amsterdam.
GEREF. KERKEN L
Beroepen te Den Haag Loosdt L>1
C. Padmos te Maasland te E !egj
dam-Kralingen: kand. J. M. j
Vliet, die dit beroep heeft aai
men.
Afscheid van Bussum: P. v. d.
die in diezelfde dienst zal
bevestigd als luchtmachtprei"1,
zgn. lang verband, standv<
Borgholzhausen.
GEREF. KERKEN VRI.TG.
Afscheid van Roodeschool: j
Venema wegens emeritaat.
Intrede te Mussel: kand.
Snoo uit Zwijndrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Sie gerswo ude - de
J. Oosterbroek kand. te Apeld:
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Almelo: A.
te Schevenimgen; voor Trichl
dermalsen: R. Boogaard te Le
OUD GEREF. GEM.
Beroepen te Urk: J. v. d. R
Ede.
EV. LUTH. KERK
Afscheid van Den Helder: H.
die ber. te Zwolle en Deventer
Van
pro
KAMPEN Deze week
begin worden gemaakt met d
breiding van het gebouw \'i
hogeschool der vrijgemaakt
formeerde kerken (binnen
band) in Kampen. Er zal een
otheekgebouw verrijzen op
plaats waar in de 15e eeu
gebouwen stonden van het S
naklooster. Een oud gildehu1
een historisch poortje op he
rein zullen worden gerestaurec
eveneens deel uitmaken van
breiding.
Niet beroepen (3)
De nood van onze homofiele broe
der-zuster is niet, dat ze eenzaam
zijn in de eerste plaats, maar dat ze
anders zijn en die nood wordt niet
opgeheven door een partner, maar
door Jezus. Die hen ervan wil en
kan en zal afhelpen door de han
den van Zijn helpers en helpsters
onder ons.
De genezen homofielen die ik heb
horen getuigen op de Oase-dagen,
blij en ontspannen, hadden hun
anders-zijn onderkend als gebon
denheid en hun genezing als de
bevrijdig ervaren.
Als U, homofiel-gerichte, zó hulp
zoekt, zult U niet beschaamd wor
den. En als er méér zielszorgers
kwamen die Jezus 'bevrijding als
hun opdracht gingen zien, zouden
er nog veel méér genezingen ko
men en Jezus' Naam geprezen wor
den.
Dat dit stukje hiertoe moge bijdra
gen!
Rotterdam
Terrorisme
In de synode bleek geen eenstem
migheid te zijn over een kerkelijke
reactie ten aanzien van de terrorls-
me-wet; de blanken stelden zich
ten gunste van de wet op en de
zwarten spraken zich tegen de wet
uit. Ook de kleurlingen zeiden dat
de wet nodig is om wet en orde in
het land te handhaven. En blanke
afgevaardigde gaf toe dat onder de
wet veel onschuldigen worden vast
gehouden, maar dat de meeste ge
vangenen deelgenomen hebben aan
terroristische actie.
Een kleurling-afgevaardigde waar
schuwde tegen politieke activiteiten
in-de kerk en wees politieke partij
en aan als de juiste plaats voor
politiek. Een zwarte afgevaardigde
zei dat blanken en kleurlingen
makkelijk praten hebben, omdat
het steeds zwarten zijn die op
grond van de wet worden gearres
teerd. Op het moment zitten 23
mensen gevangen onder wie een
meisje van 15 jaar, aldus dit zwarte
synodelid.
De hervormde centrale kerkeraad te Leeuwarden heeft de vraag behandeld
om een kerk op vrijdagavonden ter beschikking te stellen als gebedsruimte
voor de moslims onder de 'gastarbeiders' in Fuesiand. Met één stem meer
derheid bleek het college vóér een dergelijke daad van gastvrijheid aan
'de vreemdeling die onder ons is' in de vorm van onderdak voor zijn
geloofsbeleving. De tegenstanders meenden dat het niet aangaat een kerke
lijke ruimte voor niet-christelijke godsdienstbeoefening beschikbaar te
L. Blom-van Wyck stellen.
Het is hoog tijd
voor een nieuwe midden
klasse. Met een eigen gezicht,
eigen hoge kwaliteit. Daarom introduceerT
Volvo de Volvo 66. VOLVO