Per luchtballon naar de Vikinge
Spannende jacht
in Marseille
V
I
't Zit gebreid. Bij 1
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
French Connection 2
La Béte: erotische
film vol poëzie
Henryk Szeryng, ster
van Tsjaikowski-avond
Echtpaar dodelijk
verongelukt
Prolongaties
en reprises
Filmbeeldjes
VRIJDAG 17 OKTOBER 1975
FILM - KUNST
TROUW/KW/
'French Connection 2' is een
soort vervolg op 'The French
Connection', een razendsnelle,
semi-documentaire over half-
criminele bonken van politie
mannen, die in New York, schel
dend en schietend, op drughan
delaars jagen en de belangrijk
ste man, de 'French Connec
tion', door hun vingers laten
glippen.
'French Connection 2' heeft een
andere regisseur dan 'The French
Connection' (William FriedkLn
werd vervangen door John Fran-
kenhemer). maar dezelfde hoofdrol-
speler: Gene Haokman als 'Popeye'
Doyle. Hij wordt als lokaas (maar
dat weet hij zelf niet) naar Mar
seille gestuurd en hij kent geen
Frans, zodat hem als het ware de
tanden zijn uitgetrokken en hij
wijd open staat voor ons medelij
den (dat kon hij in 'The French
Connection' met geen mogelijkheid
wekken.) Als hij dan ook nog door
de gang wordt gekidnapt en onder
de dope gehouden, zodat hij redde
loos zou zijn verslaafd als zijn
Franse collega Barthelemey (Ber
nard Fresson) hem er niet met een
paardekuur had afgeholpen, wordt
hij bijna menselijk. Alhoewel
het in brand steken van een huis vol
mensen, puur uit wraak, is niet
bepaald aardig.Hoe het ook zij,
hij slaagt erin zijn grote vijand na
een letterlijk hartverscheurende
hardlooprace vanaf de kade dood te
schieten als die op het dek van zijn
schip verschijnt.
French Connectpon 2 is veel over
zichtelijker dan 'The French Con
nection', veel vriendelijker en veel
minder authentiek (het feitenmate
riaal wordt duidelijk aan de laars
gelapt, het is een fraai verzonnen
verhaal).
Gene Hackman doet het weer per
fect. Als een blazende kater in een
vreemd pakhuis dwaalt hij door een
verregend Marseille, denkend dat
hij zich door hard te schreeuwen
wel verstaanbaar kan maken. Hij
steelt, zoals gewoonlijk, de show
(die man kan op het scherm geen
kwaad doen). De film is spannend
en vakbekwaam gemaakt, maar het
genre wordt langzamerhand rijke
lijk afgezaagd.
Amsterdam-Calypso en Rembrand
pleintheater; Eindhoven- Rem
brand; Groningen-Camera; Nijme-
gen-Luxor; Rotterdam-Calypso I
Utrecht-City, 14 jr.
Walerian Borowczyk, een in
Frankrijk werkende Poolse cine
ast, is in ons land .bekend ge
worden door zijn episodenfilm
'Contes Immoraux'. Hij maakt
films vol sex, vol poëzie en vol
ironie en hij is een meester in
het componeren van oogstrelen
de beelden over lijden, liefde,
bloed en dood.
De 'piece de resistance' van 'La
AMSTERDAM Moet dat nou?
Een compleet Tsjaikowski-con-
cert door het Concertgebouw
orkest met op de achtergrond de
dreiging van ooit nog eens een
Tsj aikowski-cyclus?
Een Mozart-cyclus missen we nog
steeds, en een Schubert- of een
Brahms-cyclus naar het model van
het jaarlijkse Beethoven-festijn is
nog niet met alle muzikale hevig
heid op de seizoen-programma's
verschenen. Intussen is een volle
T oonkunstenaarsbond
klaagt over
uitbuiting van musici
AMSTERDAM Het hoofdbestuur
van de Nederlandse Toonkunste
naars Bond (NTB) heeft bij de
EEG-commissie in Brussel een for
mele klacht ingediend over het be
leid dat de Nederlandse regering
voert bij de toelating van buiten
landse musici uit niet-EEG-landen.
Volgens de NTB zijn binnen de
EEG veel musici werkloos. Deson
danks stelt de regering werkgevers
in staat musici uit nlet-EEG-lan-
den voor zes maanden per jaar te
engageren. Vooral Horeca-werkge
vers maken volgens de NTB van die
gelegenheid gebruik, omdat ze deze
musici voor veel lagere lonen kun
nen laten werken en zonder dat zij
sociale lasten en loonbelasting ver
schuldigd zijn.
De NTB noemt het een soort 'kolo
niale uitbuiting van arbeidskrach
ten uit onderontwikkelde gebieden'.
EEG-bepalingen schrjven voor, dat
eerst werknemers ut de Europese
gemeenschap te werk moeten wor
den gesteld, maar de Nederlandse
regering trekt zich daarvan niets
aan, aldus de NTB.
Nederlandse premières
in Lorden en New York
DEN HAAG Twee stukken van
Nederlandse auteurs gaan binnen
kort in New York en Londen hun
premières beleven. Het zijn de co-
medie 'Roger's last stand' van Di-
mitri Frenkel Frank dat op 3 no
vember in het beroemde Londense
West End Theater 'The duke of
York' zijn officiële Engelstalige we
reldpremière krijgt. Het wordt ge
speeld door o.a. Leslie Philips en
Roy Kinnaer en heeft al een zeer
succesvolle zesweekse toernee van
voorstellingen door een aantal gro
te Engelse steden gemaakt. In het
New Yorkse Westside Theatre gaat
de Engelstalige Wereldpremière (op
29 otober) van 'The Family' van
Lodewijk de Boer. Het stuk wordt
geregisseerd door Barry Davis, een
Amerikaanse toneel- en televisiere
gisseur.
Beide produkties zijn resultaten
van het werk van United Dutch
Dramatists, een groep van 14 profes
sionele Nederlandse auteurs, onder
artistieke en zakelijke leiding van
Hemmo B. Drexhage.
avond Tsjaikowski wel met een in
teressanter programma te versieren,
dan dat van het Concertgebouwor
kest van deze week.
Laten we voorop stellen dat Tsjai
kowski inderdaad een goed vakman
is geweest, die een respectabel en
vaak zeer te waarderen oeuvre
heeft nagelaten. Wie dat nog niet
wist, had alleen maar naar het
aanvankelijk afgewezen Vioolcon
cert op. 35 maar hoeven te luiste
ren in de vertolking van Henryk
Szeryng, waarbij ons orkest met
Haitink aan de lessenaar een per
fecte evenwichtige en solide onder
bouw heeft geleverd. Van de eerste
tot de laatste noot overheerste hier
en bijzonder in de solo een
sterke spanning, die gevoed werd
door een meesterlijk gestreken me
lodisch materiaal dat wel wortelde
in de romantiek, maar dat bloeide
in een levende lyriek.
De 'Onweer'-oeverture (op. 6,
posth) kon ons boeien noch beko
ren. Het picturale element lag te
ver van de levende muzikaliteit. En
de fragmenten uit het ballet 'Het
Zwanenmeer' op. 20 misten in de
concertzaal, niettegenstaande de
voortreffelijke symfonische uitvoe
ring, te zeer de aansluiting met de
choreografie. Jammer.
Matthaeus Passion
weer in Naarderkerk
UTRECHT De Nederlandse
Bachvereniging zal de Matthaeus
Passion van Bach weer gaan uit
voeren in de gerestaureerde Grote
Kerk van Naarden en wel op 15, 16
en 17 april 1976 met het grote koor
van de Bachvereniging, het Resi
dentie Orkest en het Haags Kna
penkoor. Daarmee is een voor velen
dierbare traditie, die door de toe
stand van het kerkgebouw tijdelijk
onderbroken werd, weer opgevat.
Dirigent is Charles de Wolff en als
solisten werken mee de Oostduitse
sopraan Barbara Höhne, de Engelse
counter-tenor James Bowman
(voor de altpartij), Kurt Equiluz in
de Evangelistenpartij, de tenor An
ton Trommelen en de bariton Max
van Egmond voor de aria's en de
bas Peter van de Bilt in de Chris
tuspartij.
BREDA Bij een verkeersongeluk
op de rijksweg tussen Breda en
Etten-Leur is een echtpaar uit Bre
da om het leven gekomen. De
slachtoffers zijn de heer F. van
Rijkevorsel (54) en diens twee jaar
jongere echtgenote mevrouw M
van Rijkevorsel-Krauwer. Bij een
poging de rijksweg over te steken
kwamen de twee slachtoffers met
hun auto in botsing met een truck
met oplegger. Mevrouw van Rijke
vorsel werd op slag gedood, haar
man overleed later in een zieken
huis.
Béte' was oorspronkelijk bedoeld
als inleiding van 'Contes Immo
raux'. Een zeventiende eeuws mar
kiezinnetje kijkt onder het piano
spelen naar buiten en ziet daar een
schaap met een lammetje. Het lam-
motje verlaat zijn moeder en
dwaalt het bos in, het schaap blaat
hartverscheurend, het markiezin
netje, door medelijden gedreven,
gaat het lammetje zoeken. Steeds
dieper raakt ze in het bos en
opeens, ziet ze de bloedige overblijf
selen van het diertje liggen. Een
beest, half beer en half wolf, ach
tervolgt haar en dwingt haar tot
een originele strip-tease: één voor
één vallen haar kleren onder zijn
klauwen. Onderwijl speelt de hoof
se pianomuziek door en vormt een
ironisch contrapunt.
Dit middenstuk is zo vol sensuele
schoonheid (het halfvergane
schoentje met de slakken, de waai
ende bladeren) en tegelijk zo gees
tig, dat je er naar believen bij kunt
wegzwijmelen en om kunt lachen.
Je kunt er ook door geprikkeld of
gekwetst raken, want het zit bar
stensvol erotiek. Het is als
droom gevat in een verhaal over de
nazaat van de markiezin, die een
groot geheim met zich meetorst
(een staart en een dierenklauw, dat
wordt door de oplettende toeschou
wer al snel geraden) en daarom
noch gedoopt kan worden, noch
kan trouwen. Maar het moet er
uiteindelijk toch van komen: een
mooie Amerikaanse zal hem tot
man maken. In het kasteel gebeu
ren de geheimzinnigste, de grieze
ligste, de lachwekkendste dingen.
De trouwerij gaat niet door, dat
spreekt, en de arme beest-man, die
in de modeme maatschappij al he
lemaal geen deel van leven heeft,
sterft evenals zijn voorvader aan de
liefde.
Borowczyk verloochent ook in deze
film noch zijn liefde voor het
fraaie verval noch zijn afkeer van
de rooms-katholieke clerus. Een
sexfilm Is het wel, maar dan van
een heel bijzondere soort.
Rotterdam-Calypso; Utrecht-Studio.,
18 j.
De Aarde. Klassieke Russische film
uit 1932 van Alexander Dowsjenko.
17 en 18 okt. Filmhuis Eindhoven.
Metropolis. Expressionistische film
van Fritz Lang uit 1927 over een
angstaanjagend Utopia. De gehele
week behalve woensdag in Filmhuis
Delft.
La Maman et la Putain. Fascine
rende film van Jean Eustache over
het klimaat in Frankrijk na de
mislukte revolte van 1968. De gehe
le week in Filmhuis The Minimo-
vies, Amsterdam.
The Third Man. Voortreffelijke
thriller uit 1951 van Carol Reed
met Orson Welles als de booswicht.
17 okt. Movie W, Wageningen.
Dillinger is dood. Ferreri's beste
film over een man die uit verveling
een moord pleegt. 20 okt in Nega
tief, Venray.
M.A.S.H. Originele anti-oorlogsfilm
van Robert Altman. De gehele week
in H5, Heerlen.
Klute. Uitstekende thriller van
Alan J. Pakula met Jane Fonda en
Donald Sutherland. Vrijdag- en za
terdagnacht in Rialto, Amsterdam.
Scènes uit een huwelijk. Ingmar
Bergman's op een na laatste en
minst symbool-beladen film. De
gehele week in Tuschinski 3, Am
sterdam; Select Delft: Select, Eind
hoven: Camera, Den Haag.
Satyricon. Fellini's bizarre verbeel
ding van het vroeg-Romeinse rijk.
De gehele week in City, Groningen
en POC, Eindhoven.
Dood in Venetië. Film over verval
en dood in Venetië van Luchino
Visconti, gebaseerd op Thomas
Mann's novelle 'Der Tod in Vene-
dig'. De geheel week in Cine D,
Amsterdam.
Wat een lekkere, ouderwetse,
stevige knol komt daar uit de
stal van Walt Disney gespokt!
In 'Het Eiland aan het Einde
van de Wereld' reist men per
luchtballon naar een geheim
zinnig eiland aan de Noordpool,
op zoek naar de verloren zoon.
Men vindt daar, na het overleven
van enkele avonturen en enige
koude (de geklede jas wordt alras
verwisseld voor de trui en het han
den wrijven is niet van de lucht)
een legendarisch eiland waar de
walvissen komen om te sterven en
een Viking-stam zich heeft geves
tigd die in de veronderstelling ver
keert dat de rest van de aarde
bedekt is met sneeuw en ijs. Zijzelf
zitten knus in het groen, een spe
ling der natuur! De verloren zoon
is daar met zijn bruid, een ogelijk
meisje in Middeleeuws costuum dat
vloeiend Engels spreekt. Nadat het
gezelschap (de vader, de zoon, een
krompratende Eskimo en een nobe
le professor in de archaeologie) aan
de wraak van Vikingrechters en
boze Lodi is ontsnapt, vindt het
nog uitbarstende vulkanen en men-
senetende vissen op zijn pad, doch
geen nood. De Franse ballonkapi
tein, die onderweg terneeretort-
te, blijkt op wonderbaarlijke wijze
gered en velt de vissen een voor
een met meesterlijke schoten.
Gezien het onderwerp en de tijd
van handeling (1907) heeft regis
seur Robert Stevenson groot gelijk,
dat hij het inlassen van terzijdes
en vette knipogen in de tekst niet
alleen tolereert, maar zelfs aan
moedigt. Het kan er niet dik ge
noeg worden opgelegd wil het leuk
worden. En leuk is het. Rest ons
nog te vermelden dat de film is
gebaseerd op het boek 'The Lost
One' van Ian Cameron.
Amsterdam-Cinerama en Cineac
Damrak 1; Den Haag-Asta en Cine
ac Buitenhof; Rotterdam - Cinera
ma, a. 1.
Als gevolg van afspraken, gemaakt
door het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk
en 't Israëlisch Film Centrum in 1974
zal op uitnodiging van de minister
van CRM, mr. H. W. van Doorn, van
29 oktober tot en met 5 november
1975 een Israëlische filmweek wor
den gehouden. De opening vindt
plaats in Filmhuis 't Hoogt te
Utrecht op 29 oktober met een
besloten voorstelling van de film
'My Michael' van Dan Wolman. In
de daarop volgende week
Israëlische speelfilms in he, 1
baar worden vertoond in jner
te Utrecht, het Nederlands 1
seum te Amsterdam en lie'Wl
huis te Rotterdam. De wee d
georganiseerd door de Roti ue
Kunststichting.
iott
ike
Geïnspireerd op de schippers
trui: acryl pullover met rits.
T" "r' zwart en marine.