Kerkelijk
zwaargewicht
Europa
wankelt
fllSlO
Vandaag
CJV desnoods op
eigen wieken verder
Van Barmen naar zionisme
en socialisme - en terug!
Aller ogen gericht op Kenia I
Landelijke actie
voor Noord-Ierland
Bibliotheek van
Vaticaan zoekt
vijf miljoen
Javaanse kerk
gaat zelf
zending drijven
Excommunicatie van
Ierse terroristen
Nieuwe boeket
Bisschop Lohseleid
Westduitse
lutheranen
Raad van kerken
feliciteert Sacharo
DINSDAG 14 OKTOBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTÊT
door Aldert Schipper
Van een onzer verslaggevers
LAGE VUURSCHE 'Wanneer de overheid ons programma in
verband met onze grondslag wenst te amenderen of te veranderen,
moet zij weten, dat wij als vrijwilligersorganisatie op eigen wieken
zullen verdergaan.'
Dr. Philip Potter, de secretaris-generaal van de wereldraad van
kerken.
Over vijf weken, op zondag 23 november, begint in de hoofdstad
van Kenia, Nairobi, de vijfde assemblee van de wereldraad van
kerken. Dat wordt ongetwijfeld een gebeurtenis, die voor veel
mensen over de hele wereld van betekenis zal zijn. Het internatio
nale kerkelijk leven was de laatste tijd al in de laagste versnelling
gegaan. Men wachtte af wat er in Nairobi gaat gebeuren. En als
hetzelfde plaats heeft als in de vierde assemblee, in 1968 in
Uppsala, zal de wereldkerk uit de komende assemblee nieuwe
impulsen putten voor de komende zeven jaar.
Het centrale thema voor de assem-
blee ls 'Jezus Christus bevrijdt en
verenigt.' Tegen deze achtergrond
voltrekt zich het hele gebeuren en
dit thema ls dus niet zonder belang
bij het overwegen wat de assemblee
voor nieuwe gedachten en Initiatie
ven zal ontvouwen. In het verleden
werd steeds een letterlijke bijbel
tekst voor het thema gekomen. Dit
maal kon men geen tekst vinden,
waar het centrale comité (het jaar
lijks bijeenkomende algemeen be
stuur van de wereldraad) zich mee
kon verenigen. Men wilde drie no
ties In het thema hebben :r die van
vrijheid en gemeenschap' waarbij
Jezus centraal zou staan. Dat leidde
tot het gekozen thema: Jezus
Christus bevrijdt en verenigt. Na de
kritiek op andere voorstellen stond
het er zelf verbaasd van met hoe
grote eensgezindheid het centrale
comité ln Berlijn 1973 deze zin
koos.
op een jonge Britse vicaris, moest
de uitnodiging worden teruggeno
men.
Het is ongetwijfeld te danken aan
de dynamische en om zijn vitaliteit
befaamde algemeen secretaris van
de raad van kerken van heel Afri
ka, kanunnik Burgess Carr. dat bin
nen enkele dagen een andere ver
gaderplaats kon worden gevonden:
Nairobi. De regering van Kenia
bood zelfs aan terwllle van de we
reldraad de internationale raad van
christelijke kerken (ICCC) van ds.
Mclntire af te zeggen, maar dat
wenste de wereldraad niet. Daarom
vindt de bijeenkomst niet zoals
gebruikelijk voor dit soort evene
menten in de zomer plaats, maar
in de winter als het kerkelijk leven
ln Europa op volle toeren behoort
te draaien.
zijn van Burgess Carr zal tegenover
het tanende christendom van Euro
pa in Nairobi ongetwijfeld schitte
ren. De Afrikaan grijpt steeds meer
terug op zijn eigen traditie om
daarmee en van daaruit het chris
tendom opnieuw te beleven. Het
christendom is tot hem gekomen,
verpakt in Europese cultuur. De A-
rifkaanse tchristenen zijn bezig het
geloof daar nu uit los te pellen.
Voor Europeanen soms een pijnlijk
proces, dat evenwel ook voor ons
leerzaam kan zijn. Door aandachtig
naar de Afrikanen te luisteren kun
nen wij ons rekenschap geven van
hoezèer wij ons geloof onbewust
hebben gevat in culturele grondno-
ties.
Pijnlijk
Zwaartepunt
Plaats
Maar vooral de plaats van bijeen
komst ls een onderwerp van enige
opwinding geweest. Sinds lange Ja
ren stond Djakarta als vergader
plaats ln feite vast. Dit land heeft
een snel groeiende christelijke
minderheid, die de oecumenische
beweging graag aan haar landgeno
ten zou tonen om daarmee te laten
zien, wat het wereldchristendom
voor aantrekkelijke kanten heeft.
Ook voor niet-christenen. Dit idee
draaide geheel verkeerd uit. De
komst van de assemblee maakte de
moslims ln Indonesië (en daarbui
ten) steeds nerveuzer en tenslotte
nadat er een moord gepleegd was
Dat de Europese christenen hier
mee volledig instemden, is een te
ken te meer dat zij aanvoelen, dat
het zwaartepunt van de wereld
kerk zich langzaam naar elders ver
plaatst. De genoemde kanunnik
Burgess Carr heeft al eens ln een
van zijn optimistische buien gezegd
dat Afrika voor het einde, van de
eeuw het christelijke werelddeel zal
zijn en dat het_ ln feite nu al
christelijker is dan Europa. Dit mag
enigszins overdreven aandoen,
maar een feit is, dat met name in
centraal-Afrika het christendom
snel aan gewicht toeneemt.
Het nieuwe christelijke zelfbewust-
UIT
VAN LEZERS
Engelen
Voor bijbelgetrouwe christenen is
het bestaan van engelen nimmer
een punt van discussie geweest; op
meerdere plaatsen lezen wij van de
aanwezigheid en werkzaamheid van
de engelen. Voor hen, die hierom
trent nauwkeurig georiënteerd wil
len zijn, kan ik verwijzen naar het,
enige tientallen Jaren geleden ver
schenen, boekje van Joh. de Heer:
'Wat zegt de Schrift over engelen
en duivelen?'
Amsterdam-BTV
N. P. Renning
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Bromfiets
Waarom moet er nu weer een apar
te bromfiets worden gemaakt. Eén
die zelfs langzamer rijdt dan de
gemiddelde sportfiets. Het zou beter
zijn als minister Westerterp het
recht op persoonlijke vrijheid en
verantwoordelijkheid herstelt.
Den Helder
G. J. Bisschop
Grensverkeer
Ds. Schelhaas beweert: Per jaar
worden circa vijfhonderd gerefor
meerden vrijgemaakt of christelijk
gereformeerd. Hij vertelt slechts de
helft van het verhaal. In het jaar
boek van de gereformeerde kerken
staat: In 1972 toegelaten uit de
vrijgemaakte en christelijk gerefor
meerde kerk samen 570. Onttrok
ken naar de vrijgemaakte en chris
telijk gereformeerde kerk samen
736. Dat is dus een nadelig saldo
van -166. In 1973 toegelaten 626,
onttrokken 703. Dat is dus een na
delig saldo van -77. Dat ls wel iets
anders dan 500!
Leeuwarden
J. van der Mark-Schripsema
- Ismen
Na het artikel van Aldert "Schipper,
gelezen te hebben over dominee
Radius Zuurmond wil ik alleen dit
zeggen: als men christen is, as soci-
aldsme-commuinasme of marxisme
en al dat 'isme' uit den boze. Zij
allen maken van het volk een sla-
venvolk en het land ongelukkig.
Maar die de wil van God doet, is en
blijft een vrij mens, maar ook een
gelukkig mens en het land vaart er
wel bij.
Amsterdam
J. G. Prins
Openbaar vervoer (2)
Op grond van de feiten, die ook
staatssecretaris Van Huiten noemt,
lijkt het me dringend noodzakelijk
dat er een commissie van onbe
vooroordeelde deskundigen wordt
ingesteld, die alle aspecten van het
vervoerswezen eens grondig bestu
deert. Naar mijn mening neemt het
wegvervoer met de vele bedenkelij
ke kanten een zo dominerende
plaats in, die het in objectieve ver
gelijkingen met spoorvervoer en
vervoer te water rechtens niet toe
komt.
's-Gravenhage
L. P. de Geus
Boeren
Met verbazing heb ik In uw blad ge
lezen de uitlatingen van de heer Lar-
dinois voor de KNZ te Den Haag.
Weet hij dari niet, dat een knecht
van een bo?r meer verdient dan
zijn baas? VjTeet hij dan niet dat
een boer zon? en werkdagen iti tuig
is, om zijn bedrijf staande te hou
den? Zouden al de boeren en de
boeren die van hun bedrijven zijn
verdreven, ook zeggen: wij zijn zo
rijk en viij? Wie betaalt het meest
aan belastingpremies en -heffin
gen? Er is geen ding dat hij nodig
heeft voor zijn bedrijf of hij moet
daar b.t.w. bij betalen en dit wordt
steeds hoger terwijl zijn producten-
prijzen niet stijgen. Nee Lardinois,
u had beter kunnen zeggen: Boe
ren, u weet niet hoe ongelooflijk
rijk ik ben en gij betaalt uw laatste
cent aan ons en protesteert niet.
Leersum
E. de Groot
Pijnlijk zal Nairobi ongetwijfeld
ook zijn voor de Europeanen omdat
Afrika ons verwijten maakt over
hetgeen wij banken de zwarten
hetgeen wij blanken de zwarten
in Zuid-Afrika) voortgaan te mis
doen. Het is voor de Afrikaanse
christenen niet langer onbekend
dat het blanke Europese bedrijfsle
ven flink verdient aan het racisme.
En die christenen weten ook dat
onze kerken hun stem meestal
slechts flauwtjes verheffen, wan
neer zij al iets laten horen over de
relatie tussen onze economie en de
apartheid.
De gereformeerde afgevaardigden
onder wie professor Runia en do
minee Baumfalk zullen wel het een
en ander te horen krijgen over de
brief die hun kerken aan d$ wereld
raad hebben gestuurd over de gè-
reformeerde bezwaren tegen de
steun aan het Afrikaans nationaal
congres van Zuid-Afrika.
AMERSFOORT Met steun van
de raad van kerken zal de stichting
'Hulp Noord-Ierland' in samenwer
king met de AVRO ln het voorjaar
van 1976 een landelijke actie voe
ren. De bedoeling ervan is zeven
miljoen gulden bijeen te brengen,
waarmee voor enkele jaren de
steun gegarandeerd ls aan projec
ten ten behoeve van maatschappe
lijk gehandicapten ln Noord-Ier
land. De stichting 'Hulp Noord-Ier
land' is een dienstverlenend insti
tuut dat in Noord-Ierland de daar
aanwezige organisaties en personen
de mogelij kheaden geeft voor
maatschappelijk opbouwwerk. De
hulp wordt gelijkelijk gegeven aan
de protestantse en rooms-katholie-
ke gemeenschappen.
De hulpverlening richt zich voorna
melijk op de mensen aan de basis
van de samenleving, die meer dan
andere groeperingen ln hun situatie
opgesloten zitten, zowel maatschap
pelijk als geestelijk.
Dit zei voorzitter C. van Eysinga op
de ledenraadsvergadering van het
christelijk jongerenverbond (CJV).
Deze vergadering stond voor een
belangrijk deel in het teken van de
financiële problemen, die dreigen
als gevolg van de bezuinigingen en
beleidsombuigingen bij het minis
terie van CRM.
Penningmeester W. Littel: 'Het ziet
ernaar uit, dat politieke krachten
de blauwdruk voor de jeugdwerk-
voorzieningen in Nederland al ge
reed hebben. En op die blauwdruk
komt het CJV niet meer voor. Maar
het most eenvoudig niet kunnen,
dat de overheid haar politieke doe
len tot prioriteit van confessionele
organisaties laat verheffen'.
Hij deed een klemmend beroep op
de CJV-ers, om zelf concreet bij te
dragen in de financiering van het
niet-gesubsidieerde deel van de
kosten van de toekomst. De leden
raad sprak in de daaropvolgende
discussie uit, dat zij deze bezorgd
heid deelt en wil meezoeken naar
wegen, om aan de mogelijke eisen
van een nieuwe tijd tegemoet te
komen.
Dromen
Naast zijn zorgen heeft de CJV ook
zijn dromen. Het hoofd programma
van de landelijke staf, de heer A.
Kik, noemde daarvan: nieuwe kan
sen voor het evangelie, voor de
oecumene, voor ontplooiing en voor
dienstverlening. Om al die kansen
te kunnen verwezenlijken jnoet er
doelgericht en bewust gewerkt wor
den. Vandaar ook de nota Perspek-
tief, die binnenkort als werkstuk
het land ingaat. Daar staan duide
lijke, voor zichzelf sprekende richt
lijnen voor verdieping en vernieu
wing in.
Maar om aan die verdieping en
ROME (NCNS) De bibliotheek
van het Vaticaan as op zoek naar
een goede gever, die vijf miljoen
gulden ter beschikking wil stellen
voor noodzakelijke uitbreiding. De
plannen ervoor zijn door de paus al
goedgekeurd, maar het Vaticaan,
dat de laatste jaren financieel krap
zit, heeft er geen geld voor.
De Vaticaanse bibliotheek die vijf
honderd jaar geleden, in 1475, werd
opgericht, omvat achthonderddui
zend exemplaren, waarbij vele bij
zondere stukken, zoals manuscrip
ten van Michelangelo en Petrarca,
brieven van Luther en Rafael. Het
meest vermaard is een handschrift
van de bijbel in het Grieks uit de
vierde eeuw.
De bibliotheek behoeft zelden iets
aan te kopen. Het enorme boeken
bezit is voornamelijk opgebouwd
uit schenkingen. Dagelijks maken
er zo'n 2400 mepsen uit de gehele
wereld gebruik van. Alleen al in
1974 vervaardigde de microfilm-
dienst zeshonderdduizend micro
films van manuscripten en docu
menten, die door geleerden over de
hele wereld waren aangevraagd.
Het boeken- en manuscriptenibezit
staat geheel vrij voor gebruik voor
iedereen, die behoorlijke geloofs
brieven heeft. 'Dit kostbare bezit
behoort alle mensen toe. Wij mo
gen er slechts voor zorgen', aldus
pater Alfonds M. Stickier, die de
dagelijkse leiding heeft.
door ds. A. A. Spijkerboer
Er moet ooit eens een leerling van Karl Barth geweest zijn, die zich in de handen wreef wanneer
er bomen omgehakt werden. Hij was tegen de 'natuurlijke theologie', en hij dacht dat het omhak
ken van bomen alleen maar bevorderlijk was voor de komst van Gods Koninkrijk.
Onze adressen
AMSTERDAM
Nieuwe Zijds Voorburgwal
280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
De goede man was ernaast: je be
drijft 'natuurlijke theologie' wan
neer je op grond van Je eigen
inzicht God, helemaal of gedeelte
lijk, meent te kunnen kennen uit
de natuur, de geschiedenis, de aard
van de mens of wat dan ook. Als de
kerk de 'natuurlijke theologie' ver
werpt (hetgeen ze m.i. behoort te
doen), dan doet ze dat omdat ze
God in Jezus Christus heeft leren
kennen: nieuw en volkomen an
ders, dan ze had kunnen vermoe
den. Verder kan ze dan de bloemen,
de vogels en de vissen in ere hou
den.
In 1934 zei de synode van de Belij
dende Kerk in Barmen: 'Jezus
Christus, zoals Hij ons in de Heilige
Schrift wordt betuigd, is het ene
Woord van God, dat wij te horen,
dat wij in leven en Ln sterven te
vertrouwen en te gehoorzamen
hebben.' Ze voegde daaraan toe, dat
de kerk behalve en naast dit ene
Woord van God geen 'andere ge
beurtenissen en machten, gestalten
en waarheden als Gods openbaring'
kan en moet erkennen. Dat was
duidelijk; God openbaarde zich niet
ln het geweldige gebeuren, dat veel
Duitsers meenden mee te maken,
toen Hitler de macht greep, en
Hitler was niet de door God gezon
den leider
Wie handelt?
De laatste tijd komt de vraag op, of
je wanneer Je instemt met de
belijdenis van Barmen tekenen
van God aan kunt wijzen in de
geschiedenis. Lange tijd is dat vier
kant ontkend, maar de laatste tijd
horen we de terugkeer van het
Joodse volk naar zijn land 'een
teken van Gods trouw' noemen, en
onlangs zag ds. R. Zuurmond in dit
blad in het socialisme van Latijns-
Amerika en Zuid-Europa 'tekenen
van Gods handelen."
Maar wie handelt er nu eigenlijk:
God? De mensen? Beiden? Ik meen
dat het antwoord op deze vraag van
doorslaggevend belang ls voor ons
onderwerp, en ik denk dat we het
kunnen vinden in de geschiedenis
van Israëls uittocht uit Egypte. Is
raël zit muurvast, met het leger
van Farao ln de rug en de zee voor
zich. Dan baant God een weg door
de zee, en gaat het volk over die
weg de vrijheid in. Je kunt niet
zeggen, dat bij de uittocht God en
de mensen voortreffelijk samen
werken, want God handelt op een
ander niveau dan de mensen: God
geeft de vrijheid, en de mensen
wandelen daarin. Dat scheelt nogal
wat!
Meer in bet algemeen zou ik naar
aanleiding van de uittocht uit
Egypte willen zeggen: God geeft
mogelijkheden, en mensen gebrui
ken, of misbruiken die.
Zionisme
Wat zeg Je nu precies, als je de
terugkeer van het Joodse volk naar
zijn land 'een teken van Gods
trouw 'noemt? Dit, dat God in de
terugkeer aan het joodse volk een
mogelijkheid om te leven geeft.
Daar is zo op het eerste gezicht
niets goddelijks en niets roepins-
achcigs aan. maar dat ook het
joodse volk mag en wil leven is m.i.
het belangrijkste van het zionisme,
en dat wordt door christelijke voor-
en tegenstanders van het zionisme,
wel eens over het hoofd gezien.
Als de terugkeer naar het land een
door God aan het joodse volk gege
ven mogelijkhetyi is, dan houdt dat
in, dat dit volk deze mogelijkheid
ook zou kunnen misbruiken. Ik
meen, dat het deze mogelijkheid
niet misbruikt heeft, en nog steeds
niet misbruikt. Bood het nog on
langs niet de Arabische landen aan,
gebruik te maken van de ervaring
die het heeft opgedaan bij het
vruchtbaar maken van de woestijn,
en het gebruik van zonne-energie?
(Een kleine hint, dat de olie ook
eens een keer opraakt!) Maar ik
meen wel, dat de bijbel een kriti
sche Instantie is, die ook boven het
zionisme blijft staan.
Ik wil het zionisme geen 'tekeo van
Gods handelen' noemen. Omdat
dan niet duidelijk is dat God en de
mensen nooit op één niveau han
delen. Zou je menen dat in het
zionisme het handelen van God en
het handelen van de joden twee
kanten van één en dezelfde zaak
zijn, dan moet dat uitlopen op een
theologische wijding van het zio
nisme. En daar is niemand mee
gebaat.
Socialisme
Kun je nu ook in het socialisme
van Latijns-Amerika en Zuid-Euro
pa een 'teken van Gods trouw'
zien? Waarom niet? Het kan toch
zijn, dat God in het socialisme een
mogelijkheid geeft om een samen
leving op te bouwen, waarin de
rechten van de mens gelden, en
waarin in ieder geval zoveel sociale
gerechtigheid is, dat iedereen een
dak boven het hoofd en voldoende
te eten heeft? Dat die mogelijkheid
ook misbruikt kan worden, en in
Verkeerde conclusie uit de leer van Karl Barth.
Oost-Europa metterdaad misbruikt
is, omdat de opbouw van het socia
lisme daar met je reinste tirannie
gepaard gaat, is duidelijk. Waarom
irriteert het de christenen voor het
socialisme dan zo verschrikkelijk,
wanneer hun gevraagd wordt, hoe
ze daarover denken? Het is toch
geen kleinigheid dat de DDR acht
duizend politieke gevangenen
heeft?
De christenen voor het socialisme
willen natuurlijk geen tirannie,
maar wat bedoelt Zuurmond wan
neer hij in het socialisme van La
tijns-Amerika en Zuid-Europa 'te
kenen van Gods handelen' ziet? Als
je niet scherp onderscheidt tussen
het handelen van God en het han
delen van de mensen, zet je de
sluizen dan niet wijd open voor de
•natuurlijke theologie'? Want dan
hoef je maar een blik op het socia
listische gebeuren te werpen om
(iets van) God te ontdekken. Ver
schaffen de christenen voor het
socialisme meer dan een theologi
sche wijding, ditmaal-dan niet aan
de gevestigde orde, maar aan het
omverwerpen van die orde?
Zuurmond zegt, dat de Belijdende
Kerk vijf jaar te laat is gekomen,
en dat de christenen voor het soci-
alisme daarom nu maar vast op
staan. Ik zou liever even wachten
voor ik mijn eigen plaats in de
kerkgeschiedenis aanwijs. Omdat de
Belijdende Kerk naast 'Jezus Chris
tus, het ene Woord van God' geen
andere openbaring van God in de
geschiedenis wilde erkennen, is zij
in ieder geval een bolwerk tegen de
tirannie geweest. Of hetzelfde van
de christenen voor het socialisme
gezegd zal kunnen worden is be
paald nog niet duidelijk.
vernieuwing te kunnen werken, is
er ook een andere vormgeving no
dig. Een plaatselijke groep kan al
leen maar functionerenin relatie
met grotere verbanden. Vandaar
dat de oude 'ring'-structuur weer
opgevoerd wordt, regionalisering
dus.
De overheid gaat een effectiviteits-
onderzoek instellen bij de jeugd
werkorganisaties. Ze zal hun activi
teiten en structuur grondig door
lichten, ook volgens economische
maatstaven. Maar met het effecti-
viteitsonderzoek naar verdieping en
nieuwe vormgeving moeten we niet
op vragen van de overheid wach
ten, aldus de heer Kik. Daar moe
ten we onszelf voortdurend aan on
derwerpen. Alleen dan kunnen de
vierduizend vrijwilligers van het
CJV met hun veertigduizend leden
hun pretenties waar maken. 'Als we
het willen en met Gods inspiratie
wagen, is er perspectief voor het
CJV'.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De Indonesisch
christelijke kerk van Midden-Java
heeft plannen' om zendingsactivi
teiten te gaan ontwikkelen op Bor
neo, waar grote kansen zijn voor de
evangelieverkondiging.
Dit zei dr. Samuel Hadi Widyapra-
nawa in zijn toespraak als afge
vaardigde van de Javaanse kerk tot
de gereformeerde synode. Hij hoop
te, dat een trilaterale samenwer
king mogelijk zou zijn tussen zijn
eigen kerk; de gereformeerde ker
ken in Nederland en de christenen
op Borneo.
De Indonesisch christelijke kerk
van Midden-Java, die onlangs haar
dertigjarig bestaan vierde, is ont
staan door zendingsarbeid van de
gereformeerde kerken. Dr. Widya-
pranawa zei, dat er nog steeds
nauw wordt samengewerkt op het
gebied van kader- en jeugdwerk en
diakonaat. Zijn kerk telt thans
25.000 leden in 33 gemeenten.
Prof. dr. J. Plomp, die namens de
synode antwoordde, memoreerde,
dat de Indonesisch-christelijke
kerk vroeger bekend was als de- 'Chi
nese kerk'. De verandering van uw
naam luidt erop, hoe het u ernst is, zo
diep mogelijk te willen wortelen in
de Indonesische samenleving. De
gereformeerde kerken in Nederland
willen u daarbij helpen, aldus prof.
Plomp.
BELFAST (Kathpress) De
anglicaanse bisschop Robert Eames
van Londonderry en de r.k. bis
schop Peter Birch van Ossory heb
ben gezamenlijk voorgesteld dat
excommunicatie zal worden uitge
sproken over politiek radicalen in
Noord-Ierland, die ter verwezenlij
king van hun doeleinden gebruik
maken van terreur en geweld. Zij
deden hun voorstel tijdens een
plechtigheid in Lurgan, waar een
door een bomaanslag verwoeste
kerk heropend werd.
DE WOLF EN DE SCHAPEN
In The Banner van 20 juni jl._
een predikant dit Amerikaa
weekblad om z'n stevige opstel»
tegen Communisme en Catholitj
me en z'n verdediging van het Cl
vinisme. Dit was voor de heer B;
terman (California) voldoende
den om in het nummer van
september jl. daarop terug te w
men. Zijn ingezonden stuk ko z,
hieTop neer: ik ben het eens c T
die verdediging van het Calvinls: e
maar zijn die andere twee C's i «.j
zo nodig om ze te bestrijden?
schrijft: 'Als ons volk commut j,
tisch had willen worden hadden jn
dat honderd jaar geleden al ki y
nen doen. Of bij een beetje .la: 0It
zaam denken vijftig jaar gelee
Als ze Catholiek hadden willen i
hadden ze dat dan vierhonderd J
geleden niet kunnen doen?. Er p
weinig kans dat ons volk die fa a
uit gaat. Maar wat die goeie doj
nee voorbijzag is de vierde 'C', e
C' van Capitalisme, dat werkelijk
wolf is die de kudde binnenkw
hier in wat wij noemen de 0I
schaafde wereld. Laten we ophi e
den ons druk te. maken met ons
kelijke gevaren. Daardoor lijken
op Don Quixote die tegen windi jj
lens vocht'. De heer Buttern
schrijft dit in Amerika, een bei
verder van het ijzeren gordijn i Q
de 'beschaafde wereld' in het i f
ten. Toch denk ik dat hij ,ge!
heeft. Een paar procent minw
welvaart en we raken in pan
zodat sommigen al aan de hulp i w
achtergebleven gebieden wil e
gaan knabbelen. De wolf zorgt i
de angst. Trouwens we mogen
wel eens gaan afvragen of we s
"kelijk tot de schapen horen.. D
denken ze in de wereld niet ai 5J
maal hetzelfde over.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kinderdijk: A. "Vli
stra te Doornspijk.
Aangenomen: het beroep door
gen. syn. tot pred. buiteng. wei
(geest. verz. Kon. Marine):, H.
Hemstede, pred. met bepaalde
dracht (regionaal jeugdprad.)
Leiden; naar Amersfoort: J. "We
land te Schoonrewoerd, die
dankte voor Wijk bij Heusden.
Bedankt voor Enschede: H. J. K )f
te Waddinxveen (b.w.i.w.).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepbaar: J. P. C. Simpels it
Obrechtstraat 41, Zwolle.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zeist: W. van Sörgi
Schiedam;
Bedankt voor Alphen a. d. Rijn-
Slagboom te Barendreeht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Melissant: A. Hooj
land te Krabbendijke; te Zeist;
van Vliet te Aagtekerke.
Bedankt voor Groningen: J. W.
weij te H. I. Ambacht; voor Ha
lem: J. M. Kleppe te Woerden.
Oranje-kalender 1976 van Pro 1
ventute. Prijs: 5.75.
De 29e Oranje-kalender van
Ju ventute bevat kleurenfol
waarvan een aantal exclusief,
leden van het koninklijk huis. Vc1
buitenlandse relaties is er een vb
talig calendarium: Engels, Fra^j
Duits en Spaans. Het schutb! 1
toont de Landsvrouwe tijdens 1
bloemendefilé op Soestdijk. 1
greep uit de inhoud: het krot"
prinselijk gezin aan boord van
'Groene Draeck', de jonggehuwd j
prinses Christina en Jorge Guilt8
mo, het voltallige gezin van prin
Margriet en mr. Van Vollenho?11
prins Bernhard met z'n klein®
van die naam, de kinderen 1 j
prinses Irene, een kijkje op 1
Italiaanse buitenverblijf Porte 1
cole èn op het öecemberblad
een opname van prins Maurits. D
weer bijzonder fraaie kalender 11
verkrijgbaar bij alle verenigln j
'Pro Juventute', stichtingen vi j
'Jeugd en Gezin' en het landeli
besteladres: Kalenderactie Pro J
ventute. postgiro 51 74 00 5 j
verzendkosten 1.60 extra). Inf
matie: telefoon 02079 09 49.
opbrengst komt ten goede van i
kind dat extra zorg nodig hee 1
voor 1976 is het motto 'Help 1
kind aan een kans'.
KIEL De algemene synode i
de verenigde evangellsch-lutb®
kerk van Duitsland (een koepel" j
gaan van lutherse landskerkeu
de bondsrepubliek) heeft de I 1
schop van Hannover, prof .dr.
ard Lohse. mét grote meerdert I
van stemmen gekozen tot presidi
Hij volgt bisschop Wölber uit B
burg op, die zich niet meer t
baar had gesteld.
AMERSFOORT De raar" vajt$
ken in Nederland heeft Andrei i
charow gelukgewenst met'de l
kenning van de Nobelprijs voor
vrede. In zijn telegram- naar
kou zegt de raad. c'.ezé te bescW
wen als een verdiende onderscl
ding voor Sacharóws werk voor
rechten van de mens.