Kerkelijk zwaargewicht Europa wankelt fllSlO Vandaag CJV desnoods op eigen wieken verder Van Barmen naar zionisme en socialisme - en terug! Aller ogen gericht op Kenia I Landelijke actie voor Noord-Ierland Bibliotheek van Vaticaan zoekt vijf miljoen Javaanse kerk gaat zelf zending drijven Excommunicatie van Ierse terroristen Nieuwe boeket Bisschop Lohseleid Westduitse lutheranen Raad van kerken feliciteert Sacharo DINSDAG 14 OKTOBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTÊT door Aldert Schipper Van een onzer verslaggevers LAGE VUURSCHE 'Wanneer de overheid ons programma in verband met onze grondslag wenst te amenderen of te veranderen, moet zij weten, dat wij als vrijwilligersorganisatie op eigen wieken zullen verdergaan.' Dr. Philip Potter, de secretaris-generaal van de wereldraad van kerken. Over vijf weken, op zondag 23 november, begint in de hoofdstad van Kenia, Nairobi, de vijfde assemblee van de wereldraad van kerken. Dat wordt ongetwijfeld een gebeurtenis, die voor veel mensen over de hele wereld van betekenis zal zijn. Het internatio nale kerkelijk leven was de laatste tijd al in de laagste versnelling gegaan. Men wachtte af wat er in Nairobi gaat gebeuren. En als hetzelfde plaats heeft als in de vierde assemblee, in 1968 in Uppsala, zal de wereldkerk uit de komende assemblee nieuwe impulsen putten voor de komende zeven jaar. Het centrale thema voor de assem- blee ls 'Jezus Christus bevrijdt en verenigt.' Tegen deze achtergrond voltrekt zich het hele gebeuren en dit thema ls dus niet zonder belang bij het overwegen wat de assemblee voor nieuwe gedachten en Initiatie ven zal ontvouwen. In het verleden werd steeds een letterlijke bijbel tekst voor het thema gekomen. Dit maal kon men geen tekst vinden, waar het centrale comité (het jaar lijks bijeenkomende algemeen be stuur van de wereldraad) zich mee kon verenigen. Men wilde drie no ties In het thema hebben :r die van vrijheid en gemeenschap' waarbij Jezus centraal zou staan. Dat leidde tot het gekozen thema: Jezus Christus bevrijdt en verenigt. Na de kritiek op andere voorstellen stond het er zelf verbaasd van met hoe grote eensgezindheid het centrale comité ln Berlijn 1973 deze zin koos. op een jonge Britse vicaris, moest de uitnodiging worden teruggeno men. Het is ongetwijfeld te danken aan de dynamische en om zijn vitaliteit befaamde algemeen secretaris van de raad van kerken van heel Afri ka, kanunnik Burgess Carr. dat bin nen enkele dagen een andere ver gaderplaats kon worden gevonden: Nairobi. De regering van Kenia bood zelfs aan terwllle van de we reldraad de internationale raad van christelijke kerken (ICCC) van ds. Mclntire af te zeggen, maar dat wenste de wereldraad niet. Daarom vindt de bijeenkomst niet zoals gebruikelijk voor dit soort evene menten in de zomer plaats, maar in de winter als het kerkelijk leven ln Europa op volle toeren behoort te draaien. zijn van Burgess Carr zal tegenover het tanende christendom van Euro pa in Nairobi ongetwijfeld schitte ren. De Afrikaan grijpt steeds meer terug op zijn eigen traditie om daarmee en van daaruit het chris tendom opnieuw te beleven. Het christendom is tot hem gekomen, verpakt in Europese cultuur. De A- rifkaanse tchristenen zijn bezig het geloof daar nu uit los te pellen. Voor Europeanen soms een pijnlijk proces, dat evenwel ook voor ons leerzaam kan zijn. Door aandachtig naar de Afrikanen te luisteren kun nen wij ons rekenschap geven van hoezèer wij ons geloof onbewust hebben gevat in culturele grondno- ties. Pijnlijk Zwaartepunt Plaats Maar vooral de plaats van bijeen komst ls een onderwerp van enige opwinding geweest. Sinds lange Ja ren stond Djakarta als vergader plaats ln feite vast. Dit land heeft een snel groeiende christelijke minderheid, die de oecumenische beweging graag aan haar landgeno ten zou tonen om daarmee te laten zien, wat het wereldchristendom voor aantrekkelijke kanten heeft. Ook voor niet-christenen. Dit idee draaide geheel verkeerd uit. De komst van de assemblee maakte de moslims ln Indonesië (en daarbui ten) steeds nerveuzer en tenslotte nadat er een moord gepleegd was Dat de Europese christenen hier mee volledig instemden, is een te ken te meer dat zij aanvoelen, dat het zwaartepunt van de wereld kerk zich langzaam naar elders ver plaatst. De genoemde kanunnik Burgess Carr heeft al eens ln een van zijn optimistische buien gezegd dat Afrika voor het einde, van de eeuw het christelijke werelddeel zal zijn en dat het_ ln feite nu al christelijker is dan Europa. Dit mag enigszins overdreven aandoen, maar een feit is, dat met name in centraal-Afrika het christendom snel aan gewicht toeneemt. Het nieuwe christelijke zelfbewust- UIT VAN LEZERS Engelen Voor bijbelgetrouwe christenen is het bestaan van engelen nimmer een punt van discussie geweest; op meerdere plaatsen lezen wij van de aanwezigheid en werkzaamheid van de engelen. Voor hen, die hierom trent nauwkeurig georiënteerd wil len zijn, kan ik verwijzen naar het, enige tientallen Jaren geleden ver schenen, boekje van Joh. de Heer: 'Wat zegt de Schrift over engelen en duivelen?' Amsterdam-BTV N. P. Renning Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Bromfiets Waarom moet er nu weer een apar te bromfiets worden gemaakt. Eén die zelfs langzamer rijdt dan de gemiddelde sportfiets. Het zou beter zijn als minister Westerterp het recht op persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid herstelt. Den Helder G. J. Bisschop Grensverkeer Ds. Schelhaas beweert: Per jaar worden circa vijfhonderd gerefor meerden vrijgemaakt of christelijk gereformeerd. Hij vertelt slechts de helft van het verhaal. In het jaar boek van de gereformeerde kerken staat: In 1972 toegelaten uit de vrijgemaakte en christelijk gerefor meerde kerk samen 570. Onttrok ken naar de vrijgemaakte en chris telijk gereformeerde kerk samen 736. Dat is dus een nadelig saldo van -166. In 1973 toegelaten 626, onttrokken 703. Dat is dus een na delig saldo van -77. Dat ls wel iets anders dan 500! Leeuwarden J. van der Mark-Schripsema - Ismen Na het artikel van Aldert "Schipper, gelezen te hebben over dominee Radius Zuurmond wil ik alleen dit zeggen: als men christen is, as soci- aldsme-commuinasme of marxisme en al dat 'isme' uit den boze. Zij allen maken van het volk een sla- venvolk en het land ongelukkig. Maar die de wil van God doet, is en blijft een vrij mens, maar ook een gelukkig mens en het land vaart er wel bij. Amsterdam J. G. Prins Openbaar vervoer (2) Op grond van de feiten, die ook staatssecretaris Van Huiten noemt, lijkt het me dringend noodzakelijk dat er een commissie van onbe vooroordeelde deskundigen wordt ingesteld, die alle aspecten van het vervoerswezen eens grondig bestu deert. Naar mijn mening neemt het wegvervoer met de vele bedenkelij ke kanten een zo dominerende plaats in, die het in objectieve ver gelijkingen met spoorvervoer en vervoer te water rechtens niet toe komt. 's-Gravenhage L. P. de Geus Boeren Met verbazing heb ik In uw blad ge lezen de uitlatingen van de heer Lar- dinois voor de KNZ te Den Haag. Weet hij dari niet, dat een knecht van een bo?r meer verdient dan zijn baas? VjTeet hij dan niet dat een boer zon? en werkdagen iti tuig is, om zijn bedrijf staande te hou den? Zouden al de boeren en de boeren die van hun bedrijven zijn verdreven, ook zeggen: wij zijn zo rijk en viij? Wie betaalt het meest aan belastingpremies en -heffin gen? Er is geen ding dat hij nodig heeft voor zijn bedrijf of hij moet daar b.t.w. bij betalen en dit wordt steeds hoger terwijl zijn producten- prijzen niet stijgen. Nee Lardinois, u had beter kunnen zeggen: Boe ren, u weet niet hoe ongelooflijk rijk ik ben en gij betaalt uw laatste cent aan ons en protesteert niet. Leersum E. de Groot Pijnlijk zal Nairobi ongetwijfeld ook zijn voor de Europeanen omdat Afrika ons verwijten maakt over hetgeen wij banken de zwarten hetgeen wij blanken de zwarten in Zuid-Afrika) voortgaan te mis doen. Het is voor de Afrikaanse christenen niet langer onbekend dat het blanke Europese bedrijfsle ven flink verdient aan het racisme. En die christenen weten ook dat onze kerken hun stem meestal slechts flauwtjes verheffen, wan neer zij al iets laten horen over de relatie tussen onze economie en de apartheid. De gereformeerde afgevaardigden onder wie professor Runia en do minee Baumfalk zullen wel het een en ander te horen krijgen over de brief die hun kerken aan d$ wereld raad hebben gestuurd over de gè- reformeerde bezwaren tegen de steun aan het Afrikaans nationaal congres van Zuid-Afrika. AMERSFOORT Met steun van de raad van kerken zal de stichting 'Hulp Noord-Ierland' in samenwer king met de AVRO ln het voorjaar van 1976 een landelijke actie voe ren. De bedoeling ervan is zeven miljoen gulden bijeen te brengen, waarmee voor enkele jaren de steun gegarandeerd ls aan projec ten ten behoeve van maatschappe lijk gehandicapten ln Noord-Ier land. De stichting 'Hulp Noord-Ier land' is een dienstverlenend insti tuut dat in Noord-Ierland de daar aanwezige organisaties en personen de mogelij kheaden geeft voor maatschappelijk opbouwwerk. De hulp wordt gelijkelijk gegeven aan de protestantse en rooms-katholie- ke gemeenschappen. De hulpverlening richt zich voorna melijk op de mensen aan de basis van de samenleving, die meer dan andere groeperingen ln hun situatie opgesloten zitten, zowel maatschap pelijk als geestelijk. Dit zei voorzitter C. van Eysinga op de ledenraadsvergadering van het christelijk jongerenverbond (CJV). Deze vergadering stond voor een belangrijk deel in het teken van de financiële problemen, die dreigen als gevolg van de bezuinigingen en beleidsombuigingen bij het minis terie van CRM. Penningmeester W. Littel: 'Het ziet ernaar uit, dat politieke krachten de blauwdruk voor de jeugdwerk- voorzieningen in Nederland al ge reed hebben. En op die blauwdruk komt het CJV niet meer voor. Maar het most eenvoudig niet kunnen, dat de overheid haar politieke doe len tot prioriteit van confessionele organisaties laat verheffen'. Hij deed een klemmend beroep op de CJV-ers, om zelf concreet bij te dragen in de financiering van het niet-gesubsidieerde deel van de kosten van de toekomst. De leden raad sprak in de daaropvolgende discussie uit, dat zij deze bezorgd heid deelt en wil meezoeken naar wegen, om aan de mogelijke eisen van een nieuwe tijd tegemoet te komen. Dromen Naast zijn zorgen heeft de CJV ook zijn dromen. Het hoofd programma van de landelijke staf, de heer A. Kik, noemde daarvan: nieuwe kan sen voor het evangelie, voor de oecumene, voor ontplooiing en voor dienstverlening. Om al die kansen te kunnen verwezenlijken jnoet er doelgericht en bewust gewerkt wor den. Vandaar ook de nota Perspek- tief, die binnenkort als werkstuk het land ingaat. Daar staan duide lijke, voor zichzelf sprekende richt lijnen voor verdieping en vernieu wing in. Maar om aan die verdieping en ROME (NCNS) De bibliotheek van het Vaticaan as op zoek naar een goede gever, die vijf miljoen gulden ter beschikking wil stellen voor noodzakelijke uitbreiding. De plannen ervoor zijn door de paus al goedgekeurd, maar het Vaticaan, dat de laatste jaren financieel krap zit, heeft er geen geld voor. De Vaticaanse bibliotheek die vijf honderd jaar geleden, in 1475, werd opgericht, omvat achthonderddui zend exemplaren, waarbij vele bij zondere stukken, zoals manuscrip ten van Michelangelo en Petrarca, brieven van Luther en Rafael. Het meest vermaard is een handschrift van de bijbel in het Grieks uit de vierde eeuw. De bibliotheek behoeft zelden iets aan te kopen. Het enorme boeken bezit is voornamelijk opgebouwd uit schenkingen. Dagelijks maken er zo'n 2400 mepsen uit de gehele wereld gebruik van. Alleen al in 1974 vervaardigde de microfilm- dienst zeshonderdduizend micro films van manuscripten en docu menten, die door geleerden over de hele wereld waren aangevraagd. Het boeken- en manuscriptenibezit staat geheel vrij voor gebruik voor iedereen, die behoorlijke geloofs brieven heeft. 'Dit kostbare bezit behoort alle mensen toe. Wij mo gen er slechts voor zorgen', aldus pater Alfonds M. Stickier, die de dagelijkse leiding heeft. door ds. A. A. Spijkerboer Er moet ooit eens een leerling van Karl Barth geweest zijn, die zich in de handen wreef wanneer er bomen omgehakt werden. Hij was tegen de 'natuurlijke theologie', en hij dacht dat het omhak ken van bomen alleen maar bevorderlijk was voor de komst van Gods Koninkrijk. Onze adressen AMSTERDAM Nieuwe Zijds Voorburgwal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. De goede man was ernaast: je be drijft 'natuurlijke theologie' wan neer je op grond van Je eigen inzicht God, helemaal of gedeelte lijk, meent te kunnen kennen uit de natuur, de geschiedenis, de aard van de mens of wat dan ook. Als de kerk de 'natuurlijke theologie' ver werpt (hetgeen ze m.i. behoort te doen), dan doet ze dat omdat ze God in Jezus Christus heeft leren kennen: nieuw en volkomen an ders, dan ze had kunnen vermoe den. Verder kan ze dan de bloemen, de vogels en de vissen in ere hou den. In 1934 zei de synode van de Belij dende Kerk in Barmen: 'Jezus Christus, zoals Hij ons in de Heilige Schrift wordt betuigd, is het ene Woord van God, dat wij te horen, dat wij in leven en Ln sterven te vertrouwen en te gehoorzamen hebben.' Ze voegde daaraan toe, dat de kerk behalve en naast dit ene Woord van God geen 'andere ge beurtenissen en machten, gestalten en waarheden als Gods openbaring' kan en moet erkennen. Dat was duidelijk; God openbaarde zich niet ln het geweldige gebeuren, dat veel Duitsers meenden mee te maken, toen Hitler de macht greep, en Hitler was niet de door God gezon den leider Wie handelt? De laatste tijd komt de vraag op, of je wanneer Je instemt met de belijdenis van Barmen tekenen van God aan kunt wijzen in de geschiedenis. Lange tijd is dat vier kant ontkend, maar de laatste tijd horen we de terugkeer van het Joodse volk naar zijn land 'een teken van Gods trouw' noemen, en onlangs zag ds. R. Zuurmond in dit blad in het socialisme van Latijns- Amerika en Zuid-Europa 'tekenen van Gods handelen." Maar wie handelt er nu eigenlijk: God? De mensen? Beiden? Ik meen dat het antwoord op deze vraag van doorslaggevend belang ls voor ons onderwerp, en ik denk dat we het kunnen vinden in de geschiedenis van Israëls uittocht uit Egypte. Is raël zit muurvast, met het leger van Farao ln de rug en de zee voor zich. Dan baant God een weg door de zee, en gaat het volk over die weg de vrijheid in. Je kunt niet zeggen, dat bij de uittocht God en de mensen voortreffelijk samen werken, want God handelt op een ander niveau dan de mensen: God geeft de vrijheid, en de mensen wandelen daarin. Dat scheelt nogal wat! Meer in bet algemeen zou ik naar aanleiding van de uittocht uit Egypte willen zeggen: God geeft mogelijkheden, en mensen gebrui ken, of misbruiken die. Zionisme Wat zeg Je nu precies, als je de terugkeer van het Joodse volk naar zijn land 'een teken van Gods trouw 'noemt? Dit, dat God in de terugkeer aan het joodse volk een mogelijkheid om te leven geeft. Daar is zo op het eerste gezicht niets goddelijks en niets roepins- achcigs aan. maar dat ook het joodse volk mag en wil leven is m.i. het belangrijkste van het zionisme, en dat wordt door christelijke voor- en tegenstanders van het zionisme, wel eens over het hoofd gezien. Als de terugkeer naar het land een door God aan het joodse volk gege ven mogelijkhetyi is, dan houdt dat in, dat dit volk deze mogelijkheid ook zou kunnen misbruiken. Ik meen, dat het deze mogelijkheid niet misbruikt heeft, en nog steeds niet misbruikt. Bood het nog on langs niet de Arabische landen aan, gebruik te maken van de ervaring die het heeft opgedaan bij het vruchtbaar maken van de woestijn, en het gebruik van zonne-energie? (Een kleine hint, dat de olie ook eens een keer opraakt!) Maar ik meen wel, dat de bijbel een kriti sche Instantie is, die ook boven het zionisme blijft staan. Ik wil het zionisme geen 'tekeo van Gods handelen' noemen. Omdat dan niet duidelijk is dat God en de mensen nooit op één niveau han delen. Zou je menen dat in het zionisme het handelen van God en het handelen van de joden twee kanten van één en dezelfde zaak zijn, dan moet dat uitlopen op een theologische wijding van het zio nisme. En daar is niemand mee gebaat. Socialisme Kun je nu ook in het socialisme van Latijns-Amerika en Zuid-Euro pa een 'teken van Gods trouw' zien? Waarom niet? Het kan toch zijn, dat God in het socialisme een mogelijkheid geeft om een samen leving op te bouwen, waarin de rechten van de mens gelden, en waarin in ieder geval zoveel sociale gerechtigheid is, dat iedereen een dak boven het hoofd en voldoende te eten heeft? Dat die mogelijkheid ook misbruikt kan worden, en in Verkeerde conclusie uit de leer van Karl Barth. Oost-Europa metterdaad misbruikt is, omdat de opbouw van het socia lisme daar met je reinste tirannie gepaard gaat, is duidelijk. Waarom irriteert het de christenen voor het socialisme dan zo verschrikkelijk, wanneer hun gevraagd wordt, hoe ze daarover denken? Het is toch geen kleinigheid dat de DDR acht duizend politieke gevangenen heeft? De christenen voor het socialisme willen natuurlijk geen tirannie, maar wat bedoelt Zuurmond wan neer hij in het socialisme van La tijns-Amerika en Zuid-Europa 'te kenen van Gods handelen' ziet? Als je niet scherp onderscheidt tussen het handelen van God en het han delen van de mensen, zet je de sluizen dan niet wijd open voor de •natuurlijke theologie'? Want dan hoef je maar een blik op het socia listische gebeuren te werpen om (iets van) God te ontdekken. Ver schaffen de christenen voor het socialisme meer dan een theologi sche wijding, ditmaal-dan niet aan de gevestigde orde, maar aan het omverwerpen van die orde? Zuurmond zegt, dat de Belijdende Kerk vijf jaar te laat is gekomen, en dat de christenen voor het soci- alisme daarom nu maar vast op staan. Ik zou liever even wachten voor ik mijn eigen plaats in de kerkgeschiedenis aanwijs. Omdat de Belijdende Kerk naast 'Jezus Chris tus, het ene Woord van God' geen andere openbaring van God in de geschiedenis wilde erkennen, is zij in ieder geval een bolwerk tegen de tirannie geweest. Of hetzelfde van de christenen voor het socialisme gezegd zal kunnen worden is be paald nog niet duidelijk. vernieuwing te kunnen werken, is er ook een andere vormgeving no dig. Een plaatselijke groep kan al leen maar functionerenin relatie met grotere verbanden. Vandaar dat de oude 'ring'-structuur weer opgevoerd wordt, regionalisering dus. De overheid gaat een effectiviteits- onderzoek instellen bij de jeugd werkorganisaties. Ze zal hun activi teiten en structuur grondig door lichten, ook volgens economische maatstaven. Maar met het effecti- viteitsonderzoek naar verdieping en nieuwe vormgeving moeten we niet op vragen van de overheid wach ten, aldus de heer Kik. Daar moe ten we onszelf voortdurend aan on derwerpen. Alleen dan kunnen de vierduizend vrijwilligers van het CJV met hun veertigduizend leden hun pretenties waar maken. 'Als we het willen en met Gods inspiratie wagen, is er perspectief voor het CJV'. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De Indonesisch christelijke kerk van Midden-Java heeft plannen' om zendingsactivi teiten te gaan ontwikkelen op Bor neo, waar grote kansen zijn voor de evangelieverkondiging. Dit zei dr. Samuel Hadi Widyapra- nawa in zijn toespraak als afge vaardigde van de Javaanse kerk tot de gereformeerde synode. Hij hoop te, dat een trilaterale samenwer king mogelijk zou zijn tussen zijn eigen kerk; de gereformeerde ker ken in Nederland en de christenen op Borneo. De Indonesisch christelijke kerk van Midden-Java, die onlangs haar dertigjarig bestaan vierde, is ont staan door zendingsarbeid van de gereformeerde kerken. Dr. Widya- pranawa zei, dat er nog steeds nauw wordt samengewerkt op het gebied van kader- en jeugdwerk en diakonaat. Zijn kerk telt thans 25.000 leden in 33 gemeenten. Prof. dr. J. Plomp, die namens de synode antwoordde, memoreerde, dat de Indonesisch-christelijke kerk vroeger bekend was als de- 'Chi nese kerk'. De verandering van uw naam luidt erop, hoe het u ernst is, zo diep mogelijk te willen wortelen in de Indonesische samenleving. De gereformeerde kerken in Nederland willen u daarbij helpen, aldus prof. Plomp. BELFAST (Kathpress) De anglicaanse bisschop Robert Eames van Londonderry en de r.k. bis schop Peter Birch van Ossory heb ben gezamenlijk voorgesteld dat excommunicatie zal worden uitge sproken over politiek radicalen in Noord-Ierland, die ter verwezenlij king van hun doeleinden gebruik maken van terreur en geweld. Zij deden hun voorstel tijdens een plechtigheid in Lurgan, waar een door een bomaanslag verwoeste kerk heropend werd. DE WOLF EN DE SCHAPEN In The Banner van 20 juni jl._ een predikant dit Amerikaa weekblad om z'n stevige opstel» tegen Communisme en Catholitj me en z'n verdediging van het Cl vinisme. Dit was voor de heer B; terman (California) voldoende den om in het nummer van september jl. daarop terug te w men. Zijn ingezonden stuk ko z, hieTop neer: ik ben het eens c T die verdediging van het Calvinls: e maar zijn die andere twee C's i «.j zo nodig om ze te bestrijden? schrijft: 'Als ons volk commut j, tisch had willen worden hadden jn dat honderd jaar geleden al ki y nen doen. Of bij een beetje .la: 0It zaam denken vijftig jaar gelee Als ze Catholiek hadden willen i hadden ze dat dan vierhonderd J geleden niet kunnen doen?. Er p weinig kans dat ons volk die fa a uit gaat. Maar wat die goeie doj nee voorbijzag is de vierde 'C', e C' van Capitalisme, dat werkelijk wolf is die de kudde binnenkw hier in wat wij noemen de 0I schaafde wereld. Laten we ophi e den ons druk te. maken met ons kelijke gevaren. Daardoor lijken op Don Quixote die tegen windi jj lens vocht'. De heer Buttern schrijft dit in Amerika, een bei verder van het ijzeren gordijn i Q de 'beschaafde wereld' in het i f ten. Toch denk ik dat hij ,ge! heeft. Een paar procent minw welvaart en we raken in pan zodat sommigen al aan de hulp i w achtergebleven gebieden wil e gaan knabbelen. De wolf zorgt i de angst. Trouwens we mogen wel eens gaan afvragen of we s "kelijk tot de schapen horen.. D denken ze in de wereld niet ai 5J maal hetzelfde over. NED. HERV. KERK Beroepen te Kinderdijk: A. "Vli stra te Doornspijk. Aangenomen: het beroep door gen. syn. tot pred. buiteng. wei (geest. verz. Kon. Marine):, H. Hemstede, pred. met bepaalde dracht (regionaal jeugdprad.) Leiden; naar Amersfoort: J. "We land te Schoonrewoerd, die dankte voor Wijk bij Heusden. Bedankt voor Enschede: H. J. K )f te Waddinxveen (b.w.i.w.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar: J. P. C. Simpels it Obrechtstraat 41, Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zeist: W. van Sörgi Schiedam; Bedankt voor Alphen a. d. Rijn- Slagboom te Barendreeht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Melissant: A. Hooj land te Krabbendijke; te Zeist; van Vliet te Aagtekerke. Bedankt voor Groningen: J. W. weij te H. I. Ambacht; voor Ha lem: J. M. Kleppe te Woerden. Oranje-kalender 1976 van Pro 1 ventute. Prijs: 5.75. De 29e Oranje-kalender van Ju ventute bevat kleurenfol waarvan een aantal exclusief, leden van het koninklijk huis. Vc1 buitenlandse relaties is er een vb talig calendarium: Engels, Fra^j Duits en Spaans. Het schutb! 1 toont de Landsvrouwe tijdens 1 bloemendefilé op Soestdijk. 1 greep uit de inhoud: het krot" prinselijk gezin aan boord van 'Groene Draeck', de jonggehuwd j prinses Christina en Jorge Guilt8 mo, het voltallige gezin van prin Margriet en mr. Van Vollenho?11 prins Bernhard met z'n klein® van die naam, de kinderen 1 j prinses Irene, een kijkje op 1 Italiaanse buitenverblijf Porte 1 cole èn op het öecemberblad een opname van prins Maurits. D weer bijzonder fraaie kalender 11 verkrijgbaar bij alle verenigln j 'Pro Juventute', stichtingen vi j 'Jeugd en Gezin' en het landeli besteladres: Kalenderactie Pro J ventute. postgiro 51 74 00 5 j verzendkosten 1.60 extra). Inf matie: telefoon 02079 09 49. opbrengst komt ten goede van i kind dat extra zorg nodig hee 1 voor 1976 is het motto 'Help 1 kind aan een kans'. KIEL De algemene synode i de verenigde evangellsch-lutb® kerk van Duitsland (een koepel" j gaan van lutherse landskerkeu de bondsrepubliek) heeft de I 1 schop van Hannover, prof .dr. ard Lohse. mét grote meerdert I van stemmen gekozen tot presidi Hij volgt bisschop Wölber uit B burg op, die zich niet meer t baar had gesteld. AMERSFOORT De raar" vajt$ ken in Nederland heeft Andrei i charow gelukgewenst met'de l kenning van de Nobelprijs voor vrede. In zijn telegram- naar kou zegt de raad. c'.ezé te bescW wen als een verdiende onderscl ding voor Sacharóws werk voor rechten van de mens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2