Peerke en z'n kameraden n Vandaag Uit de kerkbladen Onze adressen: Gebedsdag in Domkerk voor de verdrukten \j Geen priester op gereformeerde preekstoel Ds. C. v. Ginkel uit geref. kerken Gemeentetoerusting in Achterhoek Echt klagen in de kerk kan haast niet Ontwerp vooi oekumenisché katechese Begroting va geref. synode erg moeilijk Brandweer redt ook twintig hond MAANDAG 13 OKTOBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET IN door A. J. Klei Omdat ik onvermoeid op jacht ben naar voer voor ons aller jeugdsentiment had ik de mensen van firma Callenbach in Nijkerk al eens gevraagd of ze de meest bekende kinderboeken van Van de Hulst niet opnieuw zouden kunnen drukken. Ik weet wel dat deze werkjes nog steeds vlot over de toonbank gaan, maar dat is dan in aangepaste spelling en met tekeningen van Van de Hulst jr. Geen kwaad woord over deze herdrukken, maar mijn begeren ging uit naar een heruitgave in de oorspronkelijke vorm, compleet met de rood-linnen rug, de sch's en de buigings-n en de vertrouwde prenten van Isings. Het aal wel ndet vanwege mijn bede zijn, maar opeens komt Callenbach op de markt met wat de firma een 'antiquarische herdruk' noemt, van Teerke en z'n kameraden'. Het boek ligt voor me, het ziet er net zo uit als ik me van vroeger herinner. Gretig sla ik de vergeelde bladzij den om totdat ik aangeland ben bij de passage waarin het vreselijke geheim van Peerke bekend wordt: Er was iets vreemds, iets verdrietigs in die groote, donkere oogen geko men. En in Dieuwe's stem was wei feling. Dat deed het stille, onbegre pen medelijden. 'Durf je niet?' 'Ik kan, ik 'Ga dan eens overeind, jó!' zei Dieuwe weer, half ongeduldig, half boos-op-zich-zelf, dat hij nu weer medelijden kreeg en 't leuke spel bedierf: waarom ook? En Dieu we, kriebelig van al dat getalm, veerde zich op in een wilden sprong, dat z'n schoenen tegen z'n broek klapten en riep: 'Zoo jö spring dan 'es op, zóó met je beenen Maar toen Toen, plotseling als met een kreet van pijn, snikte het jongetje 't uit: 'Ik... ik heb geen beenen En z'n vuisten in z'n oogen gedrukt, z'n lijfje schokkend in dat hevig verdriet, sloeg hij luidsnikkend te rug in zijn kussens. Zo was daten nu pas bekijk ik het boekje wat zorgvuldiger. De ro de rug blijkt nep te zijn, dat wil zeggen niet van linnen maar ge woon rood gekleurd. Ik verneem van de uitgever dat een linnen rug deze speciale herdruk een gulden of zes duurder zou hebben gemaakt. Vandaar. Ik heb er graag vrede mee. Deze 'Peerke' kost nu tien gulden en dat is een handzame prijs. Er is nog een verschil met de eerste druk uit 1919: de achterom slag is niet blank, maar laat een pagina uit een oude catalogus van Callenbach zien, waaruit blijkt dat de redactie van De Rotterdammer ooit 'Ouwe Bram' heeft geprezen om de 'uitnemende strekking'. Voor het overige lijkt deze 'antiquarische herdruk' als twee druppels water op het boek dat 56 jaar geleden van de persen in Nijkerk kwam. Het geel-achtige papier is een vrucht van verftechniek en dat vergroot op zijn manier de vreugde van dit weerzien. Vanwege Teerke en z'n kameraden' is wel een zee van protestants - christelijke tranen geplengd. Mensen die het boek op mijn bureau zien liggen, pakken het val vertedering op en vertrouwen me prompt toe dat ze er als jeugdige lezer om gehuild hebben. R wil wel beken nen dat ik bij het lezen van déze herdruk (want die statisch-gevoell- ge illustraties van Isings horen er voor mij toch wel bij) in de verte de waterlanders weer voelde aanko men. De 'vrome' gedeelten heb ik nu met meer aandacht dan voor heen gelezen en je zou wel met de auteur van gedachten willen wisse len over de theodicee, de recht vaardiging Gods, maar dat kan niet meer. Opvallend is dat niet alleen zij die hun jeugd hebben liggen vóór de tweede wereldoorlog, maar ook zij die nu een jaar of dertig zijn gewa gen van vochtige ogen bij de lec tuur van 'Peerke'. Naar mijn erva ring as dat niet zo bij het jongste geslacht: de meisjes en jongens van nu verklaren op opgewekte toon dat ze 't 'n zielig verhaal vin den en daarmee uit. Ze willen het wel lezen, dat wel. maar ze hebben voor de televisie al zoveel Peerke's gezien en ze kunnen zich achter een gesloten poortje en een ver weerde muur wel ergere dingen voorstellen, denk ik. Toen Van de Hulst zeventig jaar werd, schreef Rie van Rossum een (rijkelijk romantisch) boekje over hem. Het is niet erg bekend gewor den en daarom citeer ik er ter gelegenheid van de heugelijke ver schijning van de antiquarische 'Peerke' iets uit: Je ziet, zomaar in 't voorbijgaan, een kleuretsje hangen in een kunst handel. Een stil grachtje met een muurtje in rijpe bestorven kleuren, brons en grijs en violet, waarover wat groene klimopranken hangen. Je ziet dat grachtje, je staat stil en je denkt: Dat muurtje: wat zou er achter dat muurtje te ontdekken vallen? Je drijft over dat gladde grachtwa ter in een schuit. Je hebt kamera den hij je, onbesuisde druktemakers als jij, maar even nieuwsgierig en op avontuur uit. Je laat je een zetje geven en klimt over de muur. Je maakt het poortje aan de bin nenkant open, en je kameraden sluipen naar binnen; Geuzensolda- ten, die een Spaans slot gaan ver rassen, de soldeniers duiken op uit het turfschip voor het kasteel van Breda. En daarachter, hoog in de muur aan een opengeschoven ven ster 'Peerke en z'n kameraden' is gebo ren, het heimwee heeft een nieuwe deur geopend, avond aan avond vaart en stoeit en schreeuwt en sluipt hij mee met het viertal dat ontdekt heeft wat hij zo zielsgraag had willen weten: het geheim van het oude muurtje. Een Belgisch vluchtelingetje, een zielig stervend jochie, hopeloos verminkt door een bominslag onder de hoede van Illustratie van Isings uit 'Peerke en z'n kameraden'. een eerwaardige, kunstzinnige grootvader, die violen bouwt. Het is de ietwat sentimentele romantiek die bij zo'n oud stadshoekje en een avontuurlijk jongenshart past. En heel de entourage, tot en met de feestvierende stad, die de burge meester inhaalt met vlaggen en ere poorten en vetpotjes, speelt en thousiast mee in dit boek dat van al zijn papieren kinderen hem het liefst zal blijven. Zoals gezegd, kost deze bijzondere herdruk van 'Peerke' tien gulden. De 'gewone' herdruk ze zijn aan de zeventiende toe! kost ƒ5,25. En voor wie wil weten wat het boek in 1919 kostte: dat was ander halve gulden. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publïkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Verontrust (6) De verontrusten willen, dat er een punt wordt gezet achter het spre ken. Maar 'de vaderen' wilden juist spreken bijvoorbeeld over de leer der verzoening. Het is een getuige nis dat hen ten diepse bewoog en het betrof zaken, die toen actueel waren. Zij legden er de nadruk op dat er verband moest bestaan tus sen de formele belijdenis en de inhoudelijke levenswandel. Kort en goed kwam het erop neer dat je aan het dagelijks leven van de mensen moest kunnen zien dat zij oprecht Christus belijden. Ook vandaag geldt dat nog en ge lukkig zijn er mensen, die dit waar kunnen maken. Dat zijn de men sen. die vanuit een diep geluk, ge grond op het feit dat God onder de mensen wil wonen, een ander ook gelukkig willen maken. Dat bereik je ndet door de ander de mond te snoeren, maar door te luisteren en te willen begrijpen. Ook de veront rusten mogen, ja moeten zelfs spre ken en er moet ook naar hen wor den geluisterd. Maar dan moeten ze zelf ook tot luisteren bereid zijn. Tilburg K. Mijderwijk. Verontrust (7) Ik hen verontrust over de veront rusten. Hebben zij zelf de bijbel wel goed gelezen? En nu denk lk aan het woord van Jezus 'Wie niet tegen ons ls is voor ons' (Marcus 9 vers 38-40) en dan mogen en -moe ten zij daar maar eens biddend over nadenken. Eliza bad: 'Heer, opent gij de ogen van de jongen'. Dat was heel andere taal. Vriezenveen T. ten Brinke v.d. Zwaag Rome-Reformatie (2) Het artikel over de lezing van dr- Puchinger met als kop 'R.K. kerk is nu zoals Luther zich die wenste' noopt mij het volgende op te mer ken: Het is mogelijk dat de wens naar eenheid dr Puchinger tot zijn opti mistische zienswijze heeft gebracht, de door hem aangevoerde argumen tatie is beslist onvoldoende. Ik ben zelfs bang dat hij tegen beter we ten in en wellicht tegen het gewe ten in gesproken heeft. R wil hem de vraag voorleggen die kenmer kend voor Luther genoemd kan worden'Waar wordt in de R.K. kerk het onverkorte Evangelie ver kondigd dat God zondaren recht vaardigt alleen uit genade, alleen door het geloof in Jezus Christus?' Ede Rome-Reformatie (3) De Mariaverering, welke Rome voorstaat, klopt niet met de bijbel. Immers, Maria zou zalig gesproken worden als moeder van onze Heer, die zij zelf heeft mogen baren en grootbrengen. Evenwel, op Golgo tha aan het kruis, was haar taak volbracht. Jezus gaf haar over aan Johannes. Verder zou haar moeder schap niet reiken en stond zij, als wij allemaal, als zondaar voor God. Evenwel verlost door het geloof in het verzoenend werk van haar Heer. Urk Helmhout Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Twee weken geleden zag men hier op het Domplein tijdens de anti-Franco-demonstratie gebalde vuisten. Laten het vandaag gevouwen handen zijn.' Dit zei ds J. C. Maris (chr. geref.) zaterdag op de tweede landelijke ge/bedsdag, die in de Domkerk te Utrecht gehouden werd. Eerder dit jaar werd en dergelijke dag gehou den, waarin toen speciaal gebeden Syriërs Naar mijn smaak heeft uw juridi sche medewerker het zich wel erg gemakkelijk gemaakt: met voorbij gaan van wat er allemaal op het spel stond in deze affaire, valt hij de gang van zaken bij het berech ten van de Syriërs aan. Hij heeft in zijn artikel het grootste gelijk om dat hij voor het gemak maar even wegdenkt dat er 1. mensenlevens van de gijzelaars op het spel ston den 2. de nooduitgang voor Russi sche joden gevaar liep en 3. de orde van het recht in het geding was. Met dat laatste wil gezegd zijn dat er rond de berechting van Pa lestijnse gijzelingsacties een der mate grote dreiging hangt van zeer ernstige represailles dat je, steeds weer moet konstateren dat de orde van het recht geschonden wordt doordat men de schenders van dat recht veiligheidshalve en gemaks halve uitwijst. Alles wat er op het spel stond doet uw medewerker af met een zinnetje dat onze politie en justitie zich maar al te gemakkelijk uit het lood laten slaan als er iets 'ergs' (de aanhalingstekens zijn van uw me dewerker!) gebeurt. Wie is er nu meer bekommerd om het recht in dit geval: onze justitie of uw medewerker? Als zijn zorg om het recht in dit konkrete geval maar duidelijk ge bleken was, dan had zijn beschou wing m.i. een uitstekende bijdrage kunnen zijn aan de gezamenlijke inspanning om ons land niet te laten afglijden naar rechteloosheid middels allerlei manipulaties, die strijdig zijn met de geest van de wet. Wijk bij Duurstede ds H. R. Stroes SITTARD De gereformeer de kerk van Sittard, die op het ogenblik vacant is, heeft na rijp beraad besloten, geen gebruik te maken van het aanbod van een priester, om af en toe zondags te preken. De kerkeraad meende wel, dat de kerkorde het mogelijk maakt, dat een priester preekt in een dienst, die door een ouderling geleid wordt. Reac ties uit de gemeente deden de kerkeraad toch besluiten, van de diensten van de priester geen gebruik te maken, ook al omdat de preekvoorziening, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, reeds voor en kele maanden geregeld was. werd voor Israël. Nu was de 'ge meente in verdrukking', met name in Oost-Europa, onderwerp van ge bed, terwijl er daarnaast ook gebe den werd om een geestelijke op wekking in eigen land. Circa zeshonderd mensen woonden deze dag bij, ongeveer voor de helft van reformatorische huize en voor de andere helft uit de evangelische opwekkingshoek. Daarom vroeg evangelist J. Kits, die de dag open de, waardering en respect voor el kaar en eikaars persooniike over tuiging: 'Hoewel wij niet allen de zelfde kerkelijke visie hebben, mo gen wij ons allen één weten in Christus en ook én in liefde en verbondenheid met onze mede christenen'. Voor deze dag was een comité van aanbeveling gevormd, met onder andere de kamerleden Abma, Krui- singa en Van Leyenhorst. Waarom? In zijn inleiding op het gebed stel de ds. Maris de vraag: waarom is de voorbede nodig? God weet toch alles? Toch schakelt hij de voorbe de van zijn kinderen In, als uit drukking van hun verbondenheid met elkaar over de gehele wereld en Hij wil gebeden zijn. Ds. Maris gaf informatie over' de Ds- J. C. Maris situatie in Rusland. Niet alleen in psychiatrische inrichtingen, ook in gevangeniissen worden christenen bewerkt met drugs, die zeer lang zaam (vaak pas na vrijlating) wer ken en een mentale aftakeling ver oorzaken. Christen-ouders worden uit de ouderlijke macht ontzet. Ds. Maris citeerde een recente brief aan de Amerikaanse president Ford, ondertekend door alle 89 le den van een illegale gemeente: 'De autoriteiten dreigen ons te verban nen naar Noord-Slberië. In Gods naam smeken wij u, voor ons te bidden, opdat God ons helpe trouw te blijven'. Het gebd is het machtigste wa- pen,- dat God onè gegeven heeft om deze mensen te helpen. Ons gebed schakelt onze onmacht aan Gods almacht, aldus ds. Maris. Mensenvanuit het kerkgebouw konden vervolgens naar voren ko men om voor de microfoon gebeden uit te spreken. Andere sprekers op deze dag waren evangelist Anne van der Bijl van 'Kruistochten', ds. A. Vroegindeweij (hervormd) en ds. W. Harkema (baptist). Van een onzer verslaggevers HEINENOORD Ds. C. van Gin kel bericht ons, dat hij In tegen stelling tot zijn kerkeraad thans definitief gebroken heeft met de gereformeerde kerken. Op dringend verzoek van zijn ker keraad zal hij eerst vandaag zijn gemeente een schriftelijke verkla ring doen toekomen. Gezien de si tuatie besloot de kerkeraad in dit stadium geen gemeentevergadering te beleggen. Gisteren is de gemeen te in de kerkdiensten van de stap van ds. Van Ginkel in kennis ge steld. In plaats van hem preekten, ds. J. Groenevelt uit Westmaas en ds. J. Hanegraaf uit Puttershoek. ZUTPHEN De classes Doetin- chem en Zutphen van de hervorm de kerk gaan samen intensief wer ken aan vorming en toerusting van ambtsdragers en andere gemeente leden. Mevrouw ds. J. J. Ploeger- Grotegoed, die werd aangesteld als parttime predikante voor het vor mingswerk, en drs. J. W. Breunese toerustingsdeskundige in dienst van de hervormde stichting voor diako- naal-sociaal werk in Gelderland, hebben een werkproject ontworpen, dat een bewustwordingsproces als gemeenteopbouw beoogt. DE MENSEN WILLEN HET TOClj Eén dode vlieg en de zalf van de apotheker gaat stinkend gisten, één kleine domheid legt meer gewicht in de schaal dan wijsheid en eer. De wijze draagt zijn hart op de rechte plaats, maar bij een leeghoofd zit 't verkeerd. Waar zo'n warhoofd ook gaat hij blijft zonder verstand en verklaart iedereen voor gek. be De eerste uitspraak van de Predik lijkt veel op die van vérs 17: w( den van wijzen die beter zijn i het geschreeuw van de heerszuc! er ge. Domheid is nog altijd o,oe gevierd en in tel dan wijsheid, wereld wil bedrogen zijn. Li; een krant met vette koppen sensationeel nieuws ook al word met de waarheid een loopje men, dan een 'saaie' krant die nieuws zo eertijk mogelijk trach brengen. Zo gaat 't nog altijd 0 oplaag geeft de Prediker ge e Domheid gaat er altijd in. Vu als er een vroom of ernstig san overheen gegoten wordt, 'tls n,v waar je hart zit. Het woord dat r staat wordt vaak vertaald met )SI stand. Dat kan ook. Het gaat on levensinstelling. Wat jaag je i Het rechte of doet 't er niet toe': |n dat laatste geval is succes be: send voor veel mensen, 'tL toch, zeggen ze. Of: de me: 'n willen het toch! De wijze qol .(Prediker 10, 1-3). Den Uyl/Colijn A. A. v. d. Berg AMSTERDAM Nieuwe Zijds Voorburgwal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Premier Den Uyl heeft eens gezegd van Colijn: mij interesseerde toen al de vraag, hoe kan die man, met zijn domme opvattingen, ja werke lijk domme opvattingen overi gens ook weer een respectabele maar eigengereide practicus hoe kan die man zo'n voorname rol vervullen Nu was het toch zo. dat deze staatsman met zijn domme opvat tingen, gekozen werd tot voorzitter van de wereldhandelsconferentie. Een historicus liet echter een ander geluid horen: 'voor het overige blijven wij in Dr. Colijn eren de eerste Staatsman van Nederland na 1918, een man die ondanks lichte kleinering van zekere zijde, zijns gelijke niet vond in enige partij'. Mij persoonlijk boeit de vraag, hoe zou vandaag iemand als dr. Colijn zich opstellen ten aanzien van het beleid van de tegenwoordige pre mier drs Den Uyl. Zonder enige overdrijving kunnen wij vandaag vaststellen, dat het maatschappelijk stelsel totaal ont wricht is. Het is wél heel jammer voor Neder land geen respectabele maar eigen gereide practicus meer te bezitten, die het zou aandurven om eens werkelijk orde op zaken te stellen. Rotterdam E. Blok In het maandblad Conto schrijft P. Meijers O.P.: Werkelijk klagen in de kerk kan haast niet. We staan direct klaar met voorbeelden van heiligen en vermaningen over zelfverlooche ning en kruis. Tegenover iedere klacht heeft de kerk wel een troostwoord, tegenover ieder ge jammer wei een opbeuring. Weten we in de kerk wel echt raad met klachten? Verdringen wij die niet door ze vroegtijdig te sussen, t.e bedekken met mooie religieuze woorden of met moderne tech- nisch-psychologische middelen die we tot pastoraal gedoopt hebben? Zonder twijfel wordt in de kerk over klagen gesproken, naar aanlei ding bijvoorbeeld van de klaaglie deren van Jeremia of Jezus' doods strijd in de hof van Olijven. Maar de werkelijke vraag luidt, of klach ten zelf uitgesproken worden of kunnen worden. Waar kan men op staan en klagen over zijn angst voor de dood, geloofstwijfels, de leegte en zinloosheid van zijn le ven, gebrek aan perspectief? De stille armen van vroeger bestaan vrijwel niet meer, maar er is een grote nieuwe groep voor in de plaats gekomen, van de stille kla gers, die ln nood verkeren, wier geloofsleven verarmd ls, die gebrek lijden aan Gods ervaring en leven ln de nacht van de zinnen en de geest. Samenwerken De Kameroense kerkleider Jean Kotto was in Nederland voor een bezoek aan de hervormde kerk. Hij was ook in Sneek. Daarvan brengt ds. Jan Lugtigheid verslag uit in het plaatselijk kerkblad Kerkven ster. Kotto: 'We zijn gekomen om elkaar te leren kennen, uw kerk, onze kerk en om samen te discussiëren. We zijn niet alleen gekomen om te De klaagmuur te Jeruzalem. bedanken of om onze hand uit te strekken. We zijn hier niet als klei ne negertjes, maar als mensen met een andere huidskleur, die dezelfde hoop hebben. Vanuit die hoop vra gen wij: hoe moeten we nu verder samenwerken. Ik weiger als klein negertje te bedanken. Als wij uit Cameroun hier komen, dan komen we ,ook om dienst te verlenen' Tussendoor had dr. Kotto ons al eens gevraagd: 'Hoe evangeliseert u hier eigenlijk? Hoe maakt u uw kerken wakker? U hebt wel veel afdelingen voor het buitenland, maar hoe zit het thuis? Er zijn hier veel geciviliseerde heidenen. Hoe zijn jullie preken? Zijn Jullie pre ken niet onpersoonlijk, omdat je niet in het privé leven van iemand wilt duiken? Wij zijn niet theore tisch, maar praktisch. Daarom zijn we niet beter dan jullie'. Aangrijpend Op 9 september overhandigde de praeses van de hervormde synode ds. G. Spilt een cheque van zeven honderdduizend gulden aan de am bassadeur van Israël, zijnde de op brengst van de solidariteitsactie ln de hervormde kerk voor Israël. Daarover ds. A. A. Spijkerboer ln Woord en Dienst: Het Joodse volk leeft van het Woord van God, die het geroepen heeft, Die zijn Woord gestand doet en Die het niet terugneemt. Een kerk die ln gemeenschap met de belijdenis van de Reformatie leeft, weet dat ook zij alleen maar kan leven van wat God zegt. Daarom kan de kerk, voor zover ze althans waarachtig kerk wil zijn, het Jood se volk nooit afvallen, integendeel. Ja, we kunnen wel een kerkorde hebben, en belijdenisgeschriften, en zelfs een Nieuw Liedboek, maar dat alles wil nog niet zeggen dat je ook kerk bent. Je kunt volop 'aan het werk' zijn, terwijl de Heilige Geest en het geloof al lang ver trokken zijn. Maar nu was het eens niet een keer 'kerk' tegen Israël, maar 'kerk voor Israël'. Dat is een symptoom, dat het ook ons nog gegeven is kerk te zijn. Daarom was de 9e september van het jaar Onzes Heren 1975 de meest aan grijpende dag die ik ln mijn her vormde bestaan heb meegemaakt. Vrouw Ds. A. Vroegindewey in het Gere formeerd Weekblad (van de gere formeerde bond GEREF. KERKEN Beroepen: te Katwijk a.d. Rijnji Vrolijk te Schoonoord (Dr.). AMERSFOORT De raad kerken heeft zich in grote H ,1 akkoord verklaard met een voor oekumenische katechese. ontwerp is samengesteld door d Houtepen in samenwerking m< i sectie oekumenische actie vai raad. Om een dergelijk ooi was gevraagd tijdens de beleid! ferentie'in Luntèrèn vorig jdèi Het ontwerp góng vergezeld een pre-advies van dr. E. F! man-van Leer. Zij kreeg va raad opdracht om een rapport de doop te maken met het oo™ een gezamenlijke katechese cr. p punt. Later zal dit gebeuren andere kernpunten van het den, zoals het avondmaal. De hervormde en gereformeerd den in de raad van kerken nogal kritisch. Zij vonden da: j, "Houtepen in zijn ontwerp te w rekening had gehouden met werkelijkheid van het kerke# J ven van vandaag. Met name - zij erop, dat voor de kateches belangstelling nog maar zeer gi Map en vrouw hoeven en kunnen niet gelijk te zijn aan elkaar. En waar men dat wel wenst door te voeren en waar men duidelijk te- een het Woord Gods ingaat, daar ondergraaft men de fundamenten van de verschillende levensverban den, in kerk en staat en tenslotte ook in het gezin. Wanneer men de revolutiegeest laat doordringen ook In het gezinsleven, waar men de van God gestelde orde doorbreekt, daar verliest men één van de pei lers van een gezegend volksleven: het gezinsverband. Daarom is het een rijke zegen dat hervormd gere formeerde vrouwen voor alles 'vrouwen en moeders' zijn. Zo ne men ze ook een belangrijke plaats ln de samenleving in. zo hebben ze ook een geweldige opdracht en roe ping. Wat kan een vrouw een man tot steun zijn ook in de zaken van het geestelijk leven, wat gaat er een weldadige invloed uit van een moeder op de kinderen, wanneer ze hen leidt aan de hand van het Woord tot de Heere Jezus. We heb ben yerleden week honderden van die vrouwen en moeders zien zitten in Tivoli en ons hart werd er warm van dat de Heere die ook nu nog aan ons gegeven en gelaten heeft, vrouwen en moeders, die op hun eigen wijze, naar hun eigen aard. op de door God aangegeven plaats, van zo'n grote betekenis kunnen zijn voor het leven van onze kerk en van ons volk en van onze gezin nen. Dr. B. Wielenga als geref. predikant Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dr. Bastiaan Wie lenga (die tien jaar werkzaam is geweest bij de oecumenische ge meente te Berlijn en vervolgens drie jaar in Bangalore) is door de gereformeerde kerk te Langeslag- Heino als predikant beroepen. Dit is in verband met het feit dat de deputaten voor algemeen diaco nale arbeid van de gereformeerde kerken besloten hebben dr. Wielen ga uit te zenden naar India om aan het Tamilnad Theological Seminary te Madural sociale ethiek te doce ren. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereform synode heeft zaterdag de begr voor 1976 besproken. Het punt, dat daarbij aan de kwam, was het opvullen van vacatures. Eerder had de s; ingestemd met twaalf, deels deels nieuwe, plaatsen, waa een functionaris kon worden .1 pen. Er bleek echter slechts vijf plaatsen geld beschikbaar. Na langdurig overleg besloc synode de volgende vacatur! vervullen: geestelijke verzo koopvaardij te Curacao, bege van industriepredikantenpre< voor het Belgische Dender! functionaris voor het bureau opbouw en predikant voor dl ven. De totale begroting van de gei meerde kerken omvat een b van ruim zeven miljoen guides amendement werd de voorga dekking van twee posten r zigd. De posten oecumene bi land en oecumene buitenland^ gedekt en niet uit collecten 0 omslagstelsel samen. De béde is, dat gereformeerde kerken het niet eens zijn met de aai ting bij de raad van kerkert ook geen bijdrage voor hoevj leveren. Dit geldt wat betref buitenland ook voor het raadprogramma ter best! van het racisme. DEN HAAG De Haagse I weer heeft gistermorgen 1 honden gered. In een bened ning aan de Hasebroekstraa brand in een woonkamer uit ken. De bewoners, mevrouw haar twee kinderen en een 1 noot, konden zich in veilighel len, evenals de bewoners van 0 de bovenwoningen, een ouder paar, dat twintig honden hiel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2