'Mensen die iets aardigs te vertellen hebben, kunnen bij ons terecht' blij met blik L Radio- en televisieprogramma's DCLLy VAN AENHEM 'Geen oorlog met kranten' Mistekening VRIJDAG 10 OKTOBER 1975 BINNENLAND - RADIO EN TV Hoofdredacteur van 'Radio Amsterdam', Leo Jacobs (baard en bril) met zijn redactie en technici. Eerste stads-radiozender zo goed als klaar door Oscar Garschagen AMSTERDAM Vlakbij het Rijksmuseum aan de hoofdstedelijke Johannes Vermeerstraat is in een ftaai herenhuis de Stichting Amsterdamse Draadloze omroep (STAD) gevestigd. Schilders en stof feerders leggen de laatste hand aan de verbouwing van de voormalige kantoorvilla tot een comfor tabel onderkomen voor 'Radio Amsterdam'. In de ruime kamers hangt nog éen doordringende verflucht. In de op namestudio's op de derde verdie ping zijn radiotechnici bezig met het testen van de apparatuur. STAD-hoofdredacteur Leo Jacobs pocht, wijzend op de nieuwe draai tafels. microfoons en bandrecor ders: 'De apparatuur, die wij hier hebben staan kost slechts een tien de van die in Hilversum, maar het is zeker even goed.' In een zijkamertje bekwamen twee STAD-redacteuren zich in de mon tage van een uitzending. Beiden gaan met de ingewikkeld ogende installatie om of ze nooit anders gedaan hebben. Leo Jacobs: 'Bij het aantrekken van de redactie hebben we niet gelet op radio ervaring van de sollicitanten. Orga nisatievermogen en ervaring in de journalistiek is veel belangrijker.' De zeskoppige redactie Jacobs meegerekend volgde een mand lang een NOS-stoomcursus radio techniek met als resultaat dat ie dereen de installatie kan bedienen, 'want', zegt Jacobs, 'ze hebben alle maal goud in hun vingers'. De eerste stads-radiozender van Nedèrland is zo goed als klaar voor uitzending. Toch is het allerminst zeker, wanneer Amsterdam en om geving kan afstemmen op de 240 meterband de oude Hilversum III golflengte voor de uitzendin gen van 'Radio Amsterdam'. Leo Jacobs noemt onder voorbehoud 1 november als begindatum. Dan moet vóór die dag wel de algemene maatregel van bestuur bekrachtigd zijn. Eerder kan dit twee jaar du rend, stads-radio-experiment. waar voor CRM ongeveer anderhalf mil joen gulden beschikbaar stelt, niet beginnen. Bij alle onzekerheden over de eer ste uitzenddatum liggen de uit gangspunten van STAD in ieder geval duidelijk vast; zoveel moge lijk informatie geven over het ge beuren in Amsterdam en de bewo ners van de hoofdstad de gelegen heid bieden via de stadsradio hun zegje te doen. Leo Jacobs: 'Geluk kig hebben we geen leden of adver teerders. Wij zijn niet gebonden aan een politieke partij. Voor ons in ieder geval voor mij is het belangrijk dat we iets betekenen voor de grootste groep Amsterdam mers. namelijk die mensen met een inkomen van duizend gulden schoon in de maand. Geen enkel medium in Amsterdam of Neder land laat juist deze mensen aan het woord. Mensen die iets aardigs te vertellen hebben kunnen bij ons terecht.' 'Open huis' De open-huis gedachte speelt sterk door in de werkwijze van STAD. In het hoofdkwartier van het nieuwe massamedium is een coffee-shop ingèrichti Jacobs: 'De ontoeganke lijkheid van de Hilversum-zenders zijn voor mij een duidelijk voor beeld hoe het niet moet. Iedere 'Amsterdammer moet zich vrij voe len orrt hier binnen te wandelen, een kopje kolfje en een tosti te nuttigen en zo mógelijk zijn bood schap de ether in te slingeren. Ra dio Amsterdam voor de Amster dammers? Jacobs: 'Ja. in de pro ADVERTENTIE) Bleekselderij soep Smakelijk Eten uit Blik. Recept no.13. eiding 10-minuten Vi liter oouillon. i dl melk 40 gram boter (of margarine) 40 gram bloem, 4 sneden "(siok) b'ood. 25 gram geraspte kaas. seicerijblad. peper en zout De bleekselderij laten uitlekken, maar het vocht bewaren. De groenten in stukjes snijden van t cm. De boter of margarine smelten, en de bloem 'erdoor roei 'en Daarna 0 e boml'or melk en bl'eekselde rimat erbi .schenken, En de/* s rend aan de kook brenf ten De b e ekselderij ér- door. mpi gen en do r warm maar vcora: met mee» Wen Koken. seidenebiad aas die ld hogden Op smaa* bigpgen met peper eg zó ut Dê/e soep serveren, gegarneerd met klemgesneoe- Éien-snee - stokbrood erbij geven bestrooid met geraspte even onder" de griH ie geweest Menu-tip: 'déze soep - ais warm hapje b'"i de lunch Mijn kijk op blik: .Groenten m--'bhk «ijn.--wetenschapper,r- gegarandeerd lange hoddbaar'.,,nl. van i+ 1-3 jaar Doperwten z.in zo n groente die na 3 iaar in blik" nog heel goed ?i)n voor consumptie Dat komt doordat d«'huidige methoden van inblikken uiterst betrouwbaar ts. Vragen? Schrijf postbus 103, Deventer De zendmast van de Stichting Amsterdamse Draadloze om roep (STAD) staat er. Een VW-bus is omgebouwd tot re portagewagen. Er wordt nog gediscussieerd over de uitzend uren, maar in principe zal dat drie uur per dag zijn; van vijf uur 's middags tot zeven plus een uur herhaling. Een kersverse hoofdredacteur en zijn redactie staan te popelen om met de uitzendingen te beginnen. In hoeverre vormt de eerste stadsradio in Nederland een bedreiging voor de typisch Amsterdamse kranten? STAD-hoofdredacteur Leo Ja cobs: Ik hoop dat er een ge zonde competitie-verhouding met de kranten ontstaat, die de berichtgeving in Amster dam ten goede komt. Verder geloof ik dat de redacties weinig van ons te vrezen hebben. Wij brengen een heel ander soort informatie. Van een verwoede oorlog tussen de Amsterdamse media zal geen sprake zijn.' Er is nogal wat te doen ge weest rond de geboorte van STAD. Minister Harry van Doorn (CRM) maakte be zwaar tegen deelname van krantedirecties in de stich- tingsraad van STAD. Na veel geharrewar en dreigementen werd besloten, dat kranten hun redacties mochten af vaardigen naar STAD. De Te legraaf en de Waarheid gin gen hiermee akkoord. De Perscombinatie (Volkskrant, Het Parool en Trouw Kwar tet) vond dit voorstel onaan vaardbaar, omdat zo zei van de directeuren; redacties geen rechtspersonen zijn en een vennootschap naar buiten kunnen vertegenwoordigen. NRC Handelsblad besloot één lijn te trekken met de Pers combinatie. KARELTJE KNETTER 179. Heer Everhart van Boecen- roode was het helemaal niet eens met de zaak. Hij was razend thuis gekomen en sprong nu opgewonden de slotzaal rond. Een stortvloed van wilde kreten goot hij uit over zijn gade en over Crygert, zijn leger aanvoerder. Deze laatste stond daar verheugd naar te luisteren en sprak met diepe stem: 'Goed zo, heer Everthart! Eindelijk klinkt er weer eens een krijgshaftig geluid uit uw mond. We gaan dus wraak nemen op Ruwe Reynout?' 'O grut jes, zou je dat nu wel doen?' vroeg Kunegonda angstig. 'Wat heeft-ie je dan gedaan?' 'Die lompe dikkerd van Kneutjesbroek is roofridder ge worden en viel mij aan!' tierde Everhart. 'Het had maar een haar gescheeld of hij had me aan de speer geprikt. Dat neem ik niet!' 'Groot gelijk, heer Everhart', lachte Crygert. 'Nooit nemen zo iets! En nu meteen wraak genomen en dat hele gespuis van het slot Kneutjes broek over de scherpe kling ge jaagd. Ik heb net mijn sabeltje COPYRIGHT STuifo* geslepen!' 'Niet doen, Everha 'e to. drong Kunegonda aan. 'Vechten nooit een oplossing voor een schil'. 'Het is de enige oplossing zei Crygert bars. 'Bemoei u er m niet mee, vrouwe, en laat het vet ten aan de mannen over. Gaat maar pannekoeken bakken in keuken, dan laat ik wel groot als ,el blazen!' Enkele tellen later blies hoornblazer zijn schetterende kljp'1 ken over het slotplein en van kanten kwamen de soldaten middellijk aangerend gramma-opbouw is daarmee terdege rekening gehouden. Mensen die iets te vertellen hebben en het nieuws moeten altijd voorrang hebben. Politienieuws, de ontwikkelingen in de gemeenteraad en de gebeurte nissen op de sportvelden krijgen naast het film- en theaternieuws ruime aandacht van de STAD-ver- slaggevers. Verder kan Amsterdam via de stadszender vernemen welke pasgeopende kroegen een bezoek waard zijn. Jacobs: 'Op kritische wijze, ongehinderd door commer ciële belangen, bespreken we in het kort de nieuwe cafees en eetgele- genheden.' Portret Op stapel staan verder een weke lijks portret van een gezagsdrager, wat Jacobs betreft kan dat de bur gemeester of een voorzitter van een voetbalclub zijn. Ook de gebeurte nissen in de hoofdstedelijke wijken zullen meer naar voren gehaald worden. Leo Jacobs: 'Wat zich in de negentiende-eeuwse buurten af speelt wordt door praktisch alle Amsterdamse kranten onvoldoende behandeld. Tragische bedrijfsslui tingen, arbeidsconflicten: de ver slaggevers van STAD zullen erbij zijn. Zaken als bedrijfsdemocratise- ring. grondpolitiek en inkomensni vellering krijgen de aandacht van dit unieke massamedium. Verbazend is toch wel dat STAD in principe het dagelijks commentaar taboe verklaard heeft. Leo Jacobs stelt nadrukkelijk dat zijn redactie er geen enkele behoefte aan heeft de Amsterdammers een mening op te dringen. Jacobs: 'Vanzelfspre kend zie ik vele zaken in onze maatschappij liever anders gere geld. maar ons doel beperkt zich tot het geven van informatie sec. Natuurlijk :als bijvoorbeeld de Sjah van Perzië een staatsbezoek aan ons land brengt en daarbij even een kijkje in Amsterdam komt ne men. vind ik het noodzakelijk dat wij vertellen wat voor een poten taat die man is. Als de heer G. uit Den Haag hier in de stad zijn racistische onzin komt verkopen moeten we hem doodzwijgen. Maar als redactie kan je niet om hem heen als hij een rel schopt. Nou dan ben ik niet te beroerd om de mensen erop te wijzen dat ze zijn racistische wartaal moeten afwij zen. Ik hoop dat het echt uitzon deringsgevallen blijven. Leo Jacobs, hoofdredacteur van STAD. is veertig jaar. Hij woont in Amsterdam-Zuid en heeft drie kin deren. Zijn vader was edelsmid. Leo studeerde rechten en werkte negen jaar bij Het Vrije Volk als kunst en filmredacteur. Na het vertrek van deze krant uit Amsterdam ging Jacobs naar uitgeverij Het Spec trum. Was in de jaren zestig een actieve provo-sympathisant. Trok zich uit deze beweging terug, omdat hij zich te oud voelde. 'Ook nu ben ik weer de oude bal' zegt hij. Zijn ntr' STAD-redacteuren va- rëren :n leeftijd van 21 tot 31 jaar. Heefi hij moeite met het leeftijds verschil? 'Geen enkel. Mijn staf hT>! i n alleen uit aardige mensen. We gaan zeer eensgezind te werk. De enise ruzie ging over de kleur van een deur' Jacobs is duidelijk zeer enthousiast over zijn team; vijf redacteuren, drie technici en drie administratie ve krachten. Tekenend voor de sfeer en de democratische opvattin gen bij STAD: de telefoniste gaat de straat op met een bandrecorder en komt volgens de hoofdredacteur terug met een 'prima reportage'. Aan het spel in de door de VARA uitebrachte jeugdserie Oorlogshin- der kan ik mij nog steeds niet verwarmen. De uitbeelding van die barre periode verwijdert zich soms bar ver van de toenmalige werke lijkheid. Duitse officieren droegen geen helgele maar bij het veldgrijs passende suède handschoenen. Dat Oom Ben aan zijn neefje Michiel omstandig ging vertellen wat hij in het verzet uitspookte, was een nog grotere enormiteit. Maar de ergste mistekening vond ik de overval op een distributiekantoor. Zoiets ge beurde echt niet met een shawl om je kop en op klompen, met een bijl als bewapening. Het lijkt erop dat bij regisseur Aart Staartjes tijdens het filmen een indianen verhaal door het hoofd heeft ge speeld. Bij de tiende aflevering van Kla verweide was het net andersom. Daar moest men het stellen met een mager scenario. De aanzet voor warm menselijk spel, voor pure ontroering zelfs, was nu en dan aanwezig. Hilbert Kuik scheen ech ter bij het schrijven beducht te zijn geworden voor het scheppen van een melo-drama. Gevolg: op kardinale momenten zaten de spe lers met een bloedarme tekst. Lex Goudsmit heeft de vertoning gered door het tekort aan verbale moge lijkheden te vullen met wat hij uit eigen artiestenziel te bieden had. EO en NCRV zouden elkaar moeten kunnen vinden op het naar eenvor migheid neigende onderwijster rein. Beiden zijn en niet ten onrechte beducht voor een situa tie waarin de overheid voor de klas probeert te gaan staan. In Nader Bekeken werd het functioneren van de middenschool doorgelicht. Een gecompliceerde materie, die waar schijnlijk voor een groot deel van de kijkers aan de duistere kant is gebleven. Ik heb begrepen dat de vereniging van leraren tal van bezwaren heeft. Maar, hoe past dat dan bij de verklaringen van een gereformeerde schoolleider, die de zaak in praktijk toepast en positieve elementen ziet? De één zei dat zoiets alleen op zeer grote scholen is te realiseren en dat hij aan de kleine school de voorkeur geeft, en een ander liet weten dat ook de school van be scheiden omvang er aardig mee uit de voeten kan. Graag meer ophel dering dus. TON HYDRA Radio vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badlnerle. (7.30 Nws. 7.41 Akt) 8.24 Overweging. 8 30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw 8.45 De won-' derlljke letter M. 940 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10 30-10.32 Nws.) NOS: 11.30 Blik op de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 Hoe gaat het?) 14.15 Schoolradio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag. (15.30-15.32 Nws.) 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) De hute- geklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Akt. 18.30 Nws. 18.41 Akt. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktber. 19.00 Uit het operette album. 19.30 Sprong in het heelal. 20.10 (S) In antwoord op uw schrijven. 22.00 K(r)omische humor en jolijt, 22.25 Over weging 22.30 Nws. 22.40 (S) 22.40 (S) Goal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn..) 9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind. 9.35 Waterst. 9,40 (S) Toerismo. AVRO: 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojourn.) 11.30 (S) Knipperlicht. 11.55 Beursber. 12.00 (S) Trad. OVERHEIDSVOORLICH TING: 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kon. Millt. Kapel. 12.55 Radiojourn. VPRO; 13.00 Nws. 13.11 Van daag dit. morgen dat. 13.25 Progroverz. 13.10 Interv. 14.00 Muziek. 15.30 Perma nent wave. 16.00 Nws 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Nova Zembla. 17.30 Welingelichte kringen. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 VPRO-Vrijdag. P.P.: 18.20 Uitz. ARP. VPRO: 18.30 VPRO- Vrijdag. vervolg. 19.30 Radio Vrij Belgie. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. VARA: 20.05 (S) La forza del Destlno. 23.20 (S) De Staalkaart. 23.55-24.00 Nws, HILVERSUM III EO: 7.02 Gospelsound 8.03 Klankbord. 8.10 Tussen thee en koffie. 9.03 De muzi kale fruitmand. TROS: 10.03 Peop-op- drle 11.03 Drie draait op verzoek. NCRV: 12.03 Drie tussen de middag, 13 03 Hier en Nu. 13,08 Drie tussen de middag. NOS: 14.03 Pop-Kontakt. 16.03 De, Hit- meesters. 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joost- mag niet eten. 19 02 Drie loopt achter. AVRO: 20.02 Radiojourn. 20.05 Burenge rucht. 2102 De Neger-Uur-Show. 22.02 Radiojourn. 12.05 Superclean Dreamma- chine. 23.02 Vavond laat. 0.05 Weekend Muziek Magazine. 102 Soultime USA. 2,02 Continu de nacht door. 4.02 Voor dag en dauw. NCRV: 6.02-7.00 Klaar wakker. Speciaal 0 Op het in- en uiterlijk gerestau reerde Domorgel speelt Stoffel van Vielen werk van Bach, Van Noordt en Strategier. Ned. 1-1955 0 Mies Bouwman presenteert haar programma Een mens wil. Ned. 2-<20.25 Na Farce Majeure (21.50) bren gen Caroline van Hemert en Louis van Dijk hun eerste programma van luister- en kijkliederen. Ned. 1-22.20 Onderwerpen in Televizier Ma gazine zijn: (onder voorbehoud) Portugal, misdaad preventie onder Engelse kinderen', en moeilijkhe den bij de tandartsen. Ned. 2-22.50 0 De aan het Wiener Burgtheater verbonden acteur Michael Heltau Verraste het publiek als vertolker van de chansons van Jaques Brei. Duitsl. 2-22.55 Fons Disch praat met de oud filmcriticus A. van Domburg. Hilv. 1-16.00 In VARA-Klassiek wordt een Oostenrijkse opname van Verdi's opera La Forza del Destino uitge zonden. Hilv. 2-20.05 Jacques van Kollenburg presen teert klankherinneringen aan en sembles en orkesten van de KRO, die aan 50 jaar radio-amusement hebben bijgedragen. Hilv. 1-22.00 TV vandaag NEDERLAND I NOS-NOT 10.45-11.10 Schooltelevisie TELEAC 18.15 Duits les 16. NOS 18.45 Kortweg: kunst 18.55 Journaal NCRV 19.05 Van Nature, natuurfilmserie 19.55 Luister van het orgel 20.15 Kojak, Amerikaanse polities! 21.05 Briggs, de schrik van de Geheime Dienst, comedieserif1 NOS 21.35 Joürnaal NCRV 21.50 Farce Majeure 22.20 Caroline en Louis, muziekprogramma 22.55 Meditatie 23.05 Praten met de Minister President NOS 2315 Journaal' NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Een mens wil... 22.00 De gebroeders Hammond 22.50 Televizier Magazine NOS 23.35 Journaal 15 Aan de muur hangen een viertal oud-Franse spotprenten van zon dagsjagers: met paard en al tuime len ze pardoes in een sloot, het paard bereikt de andere oever, maar de jager blijft in het water spartelen: op een andere prent weigert het paard juist voor de hindernis, de ruiter is uit het zadel gewipt en zwiept over de hindernis heen. De wanden van de jachtka- mer zijn met oud goudleer over trokken, dat behang moet al veel geslachten oud zijn, verkleurd is het al niet weinig, want de tint onder de platen is heel wat sappi ger maar overigens is het behang nog stevig, en zeker is het nog in staat om 't enkele geslachten uit te houden. Eigenlijk is het domine rende in de jachtkamer een tweetal familieportretten, haast levensgrote familiegroepen. Ze geven aan het vertrek iets vriendelijks en mede deelzaams. Aan de ene muur Is het een familievader uit het begin van de achttiende eeüw. Hij zit content op een tuinbank, een mooie witte in halvemaanvorm. Naast hem zit zijn vrouw, ze kijkt naar de twee kinderen die naast haar staan, een kort geschoren hondje met alleen een langharige pluim aan het uit einde van de staart keft in het door Henriette L.T. de Beaufort wilde weg. misschien tegen de tuin man, die naar de groep toeloopt, hij heeft een mand met exquisiete perziken onder de arm. Het paneel aan de andere muur schijnt een wat ouder portret, het is het bin nenhuis van een Amsterdams woonhuis uit het midden van de zeventiende eeuw, het moet een paneel zijn uit de school van Pieter de Hoogh. Een jonge vrouw met een brief in de hand zit peinzend bij het raam, haar ogen zien niets, zo is ze in gedachten verzonken. De deur van de kamer is open, buiten speelt een klein meisje met rokken tot aan de grond, ze heeft een tolzweep in de hand, de opening van de deur laat een doorkijk zien over een zonbelichte gracht waar lindebomen in jong blad staan. De ze twee schilderstukken zijn eigen lijk het opvallendste van de jacht kamer. In een kamerhoek hangen nog een paar geweien, maar Jacoba houdt niet van geweien aan de muur. in het begin van haar huwe lijk heeft ze al een hele reeks laten afmonteren. Het meubilair van de jachtkamer is uit de tijd van Wil lem de Derde, dus van een stijlloze behagelijkheid, poufs, een paar ge makkelijke stoelen, crapauds van rode pluche met balletjes passe- mentrie van -een halve meter lang. Er staan ook twee oude Brabantse keukenstoelen, hoe zijn die ter we reld in de jachtkamer gekomen? Jacoba weet wel dat de kamer niet al te zuiver van stijl is, eigenlijk een toevallige mengeling uit ver schillende tijdperken, maar juist daarvan houdt ze. Zo is nu het karakter van de jachtkamer, de tij den. de stijlen en de geslachten zijn er doorheen gegaan, ze hebben spo ren achter gelaten, de jachtkamer heeft alles en allen overleefd. Jacoba legt op een theetafel, naast Willem Hendriks stoel, de tijd schriften klaar, die hij zondagmid dag altijd doorbladert, in de vindt hij er weinig tijd voor. zijn week- en maandbladen o e jacht, tuinbouw en landbouw: Jager, Het Paard, Het Boerenwe blad. Onze Moestuin. Theewi wordt binnengebracht, niet d111 Balt, want hij heeft vrij, maar d H Coba, de kamenier. Het water Is jj aan de kook en de theestoof zt in duizend tonen, het geluid d denken aan 't ruisen van deflff of een zee, ver weg. 'Nu nog de koekjes, Coba, de daard staat in de dessertkamer' Jacoba, die elke zondag te rekei L heeft met de appetijt van haar ffl q en vier zonen. Coba knikt en 1» licht en vlug de jachtkamer in uit. Jacona houdt van de lie! bewegingen van vrouwelijke dienstigen. ze zijn maar zelden I haast en uit hun humeur, ze sis niet met deuren, smijten niet borden en ze gaan niet twee s 0 twee de trap op, als het aan hi d zou liggen, dan zou ze zich all< |e door vrouwelijk personeel laten I dienen, vooral Coba heeft prett zacht-vloeiende bewegingen. Cc is al vele jaren Jacoba's kamen! ze zorgt voor de slaapkamer, v« haar kleren, dit geeft een wed) zijdse verstandhouding en be? tussen mevrouw en kamenier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4