Drie dominees
breken met
geref. kerken
Uit de kerkbladen
Vandaag
Werelddiakonaat van
EZA breidt uit
r\
u
sdresscr.:
Durven wij iets
nog zonde noemen?
'Historisch ogenblik aangebroken'
Ds. P. Riemersma (Harlingen) vraagt:
Terug van
weggeweest
Onderzoek naar
hoog inschrijfgeld
voor onderwijs
Bisschop Frenz
mag niet terug
naar Chili
MAANDAG 6 OKTOBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT Drie predikanten hebben ge
broken met het kerkverband van de gereformeerde
kerken. In een verklaring, die zaterdag verspreid
werd op de landelijke vergadering van 'Schrift en
Getuigenis' (de vereniging van verontrusten in de
gereformeerde kerken) roepen zij op, hun voor
beeld te volgen. De sprekers in deze vergadering
lieten overigens blijken, dat zij het ogenblik daar
toe niet gekomen achten.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De evangelische zendingsalliantie (EZA) heeft
tot permanent staflid voor het werk van het TEAR Fund benoemd
drs. Jan van Barneveld te Alphen aan den Rijn.
In de EZA werken enkele tientallen
evangelische zendingsorganisaties
samen. Het TEAR Fund is de dia-
konale arm van. de EZA. Omdat
veel van de bij de aangesloten
groepen internationaal georiënteerd
zijn en ook het TEAR Fund zelf
een Internationale opzet heeft, zijn
er contacten met duizenden zende
lingen in de armste gebieden in de
wereld.
Vrijwilligers
De drie zijn ds. W. van Benthem te
Nieuwlamde. ds. C. van Ginkel te
Hetaenoord en ds J. B. van Meche-
len te Urk. 'Wij zl1n van menrie,
dat thans het historische oeembliik
iis aangebroken om ons af te schel
den van deeenen die niet van de
kerk zijn', aldus de verklaring van
die drie. 'Voor eindeloos praten is
de tijd voorbiiWil scheiden ons af
van hen, dde door dwaalleer of dui
ding daarvan zich schuldig maken
tegenover het lichaam van Christus
en mitsdien tegenover Hemzelf.'
De drie predikanten roepen op. zich
te ontrekken, liefst als gemeente,
of anders tndddlvueel. maar dan
niet een nieuwe kerk te vormen.
Gemeenten en personen dienen zo
spoedig mogelijk zich bij de ware
kerk te voegen, naar artikel 28 van
de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Welke die ware kerk is. wordt tn de
brief niet gezegd. Wel merken de
drie predikanten op, dat zij voor
zichzelf hun keus gemaakt hebben.
Het is van hen bekend, dat zij
sterke sympathiën hebben voor de
vrijgemaakte gereformeerde kerken
(binnen verband).
De brief is kennelijk op zeer korte
termijn tot stand gekomen, na de
moeilijkheden in Urk rondom ds.
Van Mechelen. Ds. Van Benthem
en ds. Van Ginkel, die beiden be
nadrukten niet met hun pLaatselij-
Verspilling
Ds. H. J. Hegger
Ds. P. Hekstra uit Nieuwdorp koos
duidelijk voor de derde mogelijk
heid. Hij stelde ook voor, In het
blad 'Waarheid en Eenheid' niet te
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Spanje (16)
Ik meen dat die protesten tegen de
vonnissen in Spanje eenzijdig wa
ren. Ja. men heeft het wel over de
familie van die vijf terechtgestel-
den. maar niet over de familie van
die elf politiemannen. Ook kan ik
niet begrijpen dat ds. Van den
Heuvel daar op dat Domplein sprak
van zijn grote haat. En als ik ze
dan zie met hun vlaggen met ha
mer en sikkel, dan begrijp lk het
helemaal niet meer. Als ik dan
denk aan die onschulddgen die ze
in Rusland geestelijk kapot maken
ln Inrichtingen voor geesteszieken,
dat vind ik erger dan de doodstraf.
Texel
J. Daalder
Spanje (17)
De heer Dijksterhuds uit WInsum
vraagt zich ln Trouw van 1-10-75
af wat het verschil is tussen de
executie in Spanje en die ln andere
Spanje (18)
Spanje (19)
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Posbus 101.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel 05200-1703a
Postbus 3.
Spanje (20)
ke gemeente te willen breken, zel
den ons zaterdagavond, dat zij van
plan waren, zondag gewoon in hun
gemeente te preken. Vanavond zal
in Nieuwlande de verklaring van de
drie ln de kerkeraad worden be
sproken.
Uittocht
De oproep van de drie drukte een
stempel op de vergadering van de
verontrusten. Ds. J. Schelhaas uit
Delft zei dat de gelederen der ver
ontrusten dunnen door de uittocht
naar andere kerken. Per jaar wor
den circa vijfhonderd gereformeer
den vrijgemaakt of christelijk gere
formeerd. Voor ds. Schelhaas ligt
het kriterium om te schelden in 'de
lastering van de weg des Heren.' In
plaatsen waar dat gebeurt zal men
zich af moeten scheiden. Maar van
de synode kan dit niet gezegd wor
den, daarom kan het advies om
zich af te scheiden landelijk niet
gegeven worden.
Overigens zei ds. Schelhaas wed. dat
'Schrift en Getuigenis' na de eerste
synodeweek weinig of geen ver
wachting heeft, dat deze synode
een betere koers zal varen dan haar
voorgangers. We hebben berekend,
dat van deze synode 25 synodeleden
rechts zijn, tegen 44 links of van
het midden, aldus ds. Schelhaas.
Volgens hem zijn er binnen 'Schrift
en Getuigenis' thans drie stromin
gen: zij die sympatdseren met ds.
Van Mechelen c.s.. zij die de strijd
op synodaal niveau met bezwaar
schriften e.d. door willen zetten en
zij die zonder met het kerkverband
te breken alle aandacht willen con
centreren op het grondvlak, om
plaatselijk opnieuw te beginnen
met het ambt aller gelovigen, Ds.
Schelhaas zegde binnen afzienbare
tijd een standpuntsbepaling van
het bestuur toe.
veel tijd, papier en energie meer te
verspillen aan de bestrijding van
ketters. 'Wij weten nu wel, hoe het
niet moet. Nu moeten wij ons er op
bezinnen hoe het wel moet.'
Tot zover uit de forumdiscussie,
waarin ds. R. Akkerman uit Kam
pen op een vraag naar goed heden
daags katechlsatiemateriaal in de
eerste plaats een boekje van gere-
formeerde-bondszijde noemde.
Een kerkeraadslid uit Urk deelde
mede, dat Urk het kerkverband zal
verbreken, wanneer de synode deze
week prof. Kultert niet wegstuurt
als pre-adviseur. Later werd dit ge
rectificeerd: dan gaat Urk 'doleren
binnen kerkverband.' (Blijkens het
agendum van de synodezitting van
deze week komt het pre-adviseur-
schap van prof. Kultert deze week
nog niet In bespreking, in tegen
stelling tot een eerder gedane me
dedeling.)
Elia
Ds. H. J. Hegger uit Velp hield een
rede, waarin hij constateerde, dat
net als in de tijd van Elia ook nu
in de gereformeerde' kerken het al
taar des Heren omvergehaald is:
door mannen als Wiersinga met
zijn opvatting over de betekenis
van Christus' offer en Baarda en
Kultert, die de betrouwbaarheid
van de bijbel aantasten.
Evenals het volk Israël op de Kar-
mel, staan de gereformeerden ook
nu voor de keus tussen de Baal (de
god van een gerieflijk welzijnsge-
loof) of de God van Elia. Helaas
kiezen velen daartussen voor de
God van Eli, de richter die slap
optrad tegen zijn zonen en de dwa
ling niet weerstond, aldus ds. Heg
ger
Om de God van Elia te kiezen, is
de zekerheid nodig, dat die keuze
inderdaad de juiste is. Er is niets
zo verlammend als twijfel en onze
kerheid. Wat dat betreft, de massa
van het kerkvolk is thans even
murw als het volk op de Karmel,
dat het ook niet meer zag zitten.
onze kerken de rug toe te keren.'
'Wij doen een allerdringendst be
roep op allen die de verborgen om
gang met God kennen, om een
drachtig het omver geworpen altaar
in onze kerken opnieuw op te bou
wen, om met de gesel van het
woord en de tucht de schenders
van de tempel des Heren te ver
drijven. En zoals God op de Karmel
antwoordde met vuur. zal Hij nu
onze geestelijke dorheid verjagen
met het vuur van zijn Heilige
Geest', sprak ds. Hegger.
De opzet is, dat er niet alleen ln
rampsituaties hulp wordt geboden,
maar dat ook structureel aan er
barmelijke sitauties wordt gewerkt.
Het ligt In de bedoeling, dat ln de
nabije toekomst Nederlands vrij
willigers zullen worden uitgezon
den.
Enkele typische TEAR Fund pro
jecten zijn: het boren van water
putten in de hongergebieden van
India en Ethiopië, het uitdelen van
medicijnen, dekens en kleding in
de rampgebieden in Bangladesj, het
verschaffen van de financiële mid
delen voor de herbouw van huizen,
de aanschaf van zaad en vee In
Bangladesj en een totaal-rehabili
tatieprogram in Zuid Soedan, waar
samen met verschillende andere or
ganisaties gewerkt wordt aan de
medische voorzieningen, de land
bouw en het onderwijs.
TEAR Fund Nederland wil dit werk
Van een onzer verslaggevers
ALPHEN AAN DEN RIJN De Harlingense gereformeerde predi
kant P. Riemersma vraagt zich af of- wij iets nog zonde durven
noemen, wat anderen zo gemakkelijk als een als een veranderende
moraal aanduiden en hij vreest voor het wegvallen van zeker
heden, die God zelf onder dit leven heeft gesteld.
Beroep
Ds. Hegger riep op. om de God van
Elita samen te kiezen, om als bruid
van Christus weer apart te durven
staan in de wereld. 'Gelukkig zijn
er nog heel wat oprechte gelovigen
in onze kerken, ook onder de kerk
leiders'. Een artikel van prof. Runia
uit het laatste nummer van Cen
traal Weekblad citerend, zei ds.
Hegger: 'Zolang een dergelijk ge
luid nog komt uit de mond van
onze kerkleiders, is het moeilijk
Dit kwam naar voren in het refe
raat dat ds. Riemersma zaterdag
hield in Alphen a. d. Rijn op de
jaarlijkse ontmoetingsdag van de
bond van gereformeerde mennen-
verenigingen (die de meer ver
trouwde aanduiding 'toogdag' heeft
laten vallen, zonder overigens daar
mee bepaalde zekerheden prijs te
willen geven!). Het onderwerp van
ds. Riemersma luidde: christen-zijn
in de praktij, en dit was gekozen
omdat de tegenstelling tussen ge
loof en ongeloof zich steeds duide
lijker en feller af gaat tekenen.
Zonder dat hij zijn gehoor wilde
oproepen tot onverdraagzaamheid
hij noemde dit een kwaal van
onze tijd constateerde hij dat
het zaak is te weten waar het op
aankomt'.
Intussen nam ds. Riemersma bij de
jeugd van .heden een opmerkelijke
behoefte waar aan Godservaring,
mogelijk als reactie op vermateria-
lisering en verzakelijking van het
moderne leven. Nu zeggen velen: ik
merk niets van de stem van de
Heer, en daarom gaat voor hen de
bijbel open. Deze mensen, aldus ds.
Riemersma, ontbreekt het aan oe
fening en ze vergeten ook dat ze
eigenlijk willen dat God altijd
blijft spreken, ook al luistert er
niemand.
Hoe staat ds. Riemersma tegen over
de huidige roep naar versobering,
naar een nieuwe levensstijl? Hij
juichtte het toe wanneer een begin
gemaakt wordt met zindelijker
denken als inleiding tot een verso
berder stijl van leven. Maar hij
wees wel op het gevaar van het
vallen in de kuil van het activisme.
Het evangelie mag niet tot een wet
gemaakt worden, waarschuwde hij.
Het antwoord op de vraag hoe je
nu concreet met je geloof ln de
praktijk van het leven moet staan
zag ds. Riemersma gelegen ln de
bijbelse opdracht om profeet, pries
ters en koning te zijn. Ais profeet
ben je geroepen tot een getuigend
leven, een goed priester kun je
alleen zijn als je in de binnenka
mer bent geweest (het gaat ook om
de verborgen omgang met God) en
als christen ben je in koninklijk
aspect groepen om op te treden
tegen verkeerde en zondige dingen,
die ons als nieuwe moraal aange
diend worden. Aldus ds Riemersma.
landen waarbij hij als voorbeeld
communistische landen neemt en
andere landen waar het vrije wes
ten geen Invloed kan uitoefenen.
Verbazingwekkend is dat de heer
Dijksterhuis niet Zuid-Afrika
noemt. Dit land heeft het grootste
aantal doodstraffen ter wereld
(door ophanging); iedere twee da
gen wordt er Iemand opgehangen.
Den Haag
L. J. de Boer
N.a.v. de gebeurtenissen ln Spanje
stel ik voor met Ingang van heden
de zin 'Den coninck van Hispaen-
giën heb lek altijt gheeert' uit het
Wilhelmus te laten vervalen.
Botterdam
N. E. Langen-Bode
Reeds meer dan 20 politiemannen
in Spanje vermoord. Nergens pro
test. Vijf moordenaars terecht ge
steld, overal protest, ln Nederland
meneer Den Uyl voorop. In de DDR
meerdere menxen bij een vluchtpo
ging neergeschoten, geen protesten,
Integendeel de PvdA stuurt een de
legatie. Het recht struikelt op de
straten. Het gezag wordt steeds
meer ondermijnd. Nederland let op
uw zaak.
Groningen
J. Dijkstra
Sommige mensen menen dat de
Basken gewone moordenaars zijn
van gewone politieagenten. Maar
dat is niet het geval; a. Omdat zij
dit doen met het doel him volk te
bevrijden van het fascisme (geen
egoïstisch doel) b. de Spaanse poli
tie heeft een heel andere taak dan
de Nederlandse, deze politie name
lijk lijkt nogal op de SS, en staat
in dienst van de regering, terwijl ln
Nederland de politie in dienst staat
van het volk. Protesten tegen het
Spaans facisme zijn wel degelijk
gerechtvaardigd.
Aardenburg
T. van Westriencn
Wat valt je op, na acht en een
half jaar weg geweest te zijn
uit Nederland? Dr. A. Sevenster
(was docent in Yogyakarta, nu
weer dominee in Groningen)
schrijft in het Remonstrants
Weekblad:
WIJ waren in 1970 een half jaar
met verlof; daardoor krijg je om zo
te zeggen tweetraps reakties. In
1970, voel ik nu, werd je na 4 jaar
gekonfronteerd met ontzaglujk
boeiende veranderingsprocedures ln
de maatschappij die, in vele tv.-
programma's b.v., met humor en
efficiëntie werden begeleid en ge
stimuleerd. Nu lijkt veel verzand,
teruggedraaid, uit de belangstelling
geraakt en wat er nog aan strijd is,
is verbetener en verbitterder. Wat
bij vergelijking met Indonesië zo
wel nu als toen opvalt: welk een
wanverhouding tussen kritiek en
gevolg. Hier een lawine van maat
schappijkritiek, voortreffelijk gedo-
kumenteerd, modern, verantwoord...
en heel deze vloed brengt een
kiezelsteen, vaak slechts tijdelijk,
van z'n plaats. (Want waar de din
gen zouden moeten veranderen,
daar verandert heel weinig. Voor de
tv zei mevrouw Romein onlangs:
het karakteristieke van onze tijd Is,
dat er zoveel zo snel verandert:
maar misschien verandert er ln we
zen ook eigenlijk maar heel wei
nig). Hoe meer er gevochten wordt,
hoe minder er wordt geraakt. En in
Indonesië: ndsschlen twee of drie
aanzetten tot een kritisch bijsturen
van de ontwikkeling, vaak zéér be
scheiden, doelstelling weinig radi-
kaal; maaréén ongericht schot
en alles is in rep en roer. Het risico
is enorm.
Abraham
Van het maandblad Kerkinformatie
(ooit door ds. L. H. Ruitenberg
omschreven als 'een staatscourant,
maar dan een goeje.van de
gereformeerde kerken) is het vijf
tigste nummer verschenen. Dat viel
voor samensteller Jac. B. Looijen
samen met een ander jubileum,
waarover hij schrijft:
Onlangs mocht ik temidden van
onze familie m'n 50e verjaardag
vieren op een boerderij ergens
langs de Vecht\ in Weesp. En daar
kwamen 's morgens onze kinderen
op me af met een enorme 'Abra
ham', een geweldige pop van ban
ket, versierd met sulkerbloemen en
fraaie krullen en getooid met een
grote baard. Er was een kaart bij
met het opschrift 'Heeft u Abraham
a lgezien?' Ik wist er zo gauw geen
raad mee. Ik ben van huis uit een
Twentenaar en weet van alles over
palmpasen met allerlei lekkere din
gen er aan en verder zijn sinter
klaaspoppen me van kindsbeen af
bekend, maar van een Abraham
pop had ik nimmer vernomen. In
tussen: m'n onnozelheid bleek er
ger. Want pas toen lk het papiertje
las, dat de Weesper bakker er bij
had gedaan, drong het tot me door
dat het hier om een zeer bijbelse
gedachte ging. Want schreef de
bakker, het is een Noordhollands
gebruik, dat te maken heeft met
hetgeen wij lezen in het Evangelie
van Johannes, hoofdstuk 8, de ver
zen 57 en 58: 'De Joden dan zeiden
tot Hem: Gij hebt nog geen vijftig
jaren, en hebt Gij Abraham ge
zien?' Jezus zelde tot hem: 'Voor
waar, voorwaar zeg ik u, eer Abra
ham was ben ik'. Nu, dat was het
dan wat me overkwam op die och
tend van m'n 50e verjaardag. Ik
dacht: die bakker toch. Die doet
gewoon aan een stukje evangelisa
tie.
Progressiviteit
Ds. P. Oussoren neemt afscheid van
de hervormde gemeente van Koog
en Zaandijk. Hij heeft een functie
aanvaard in Utrecht, waar ook zijn
vriend zijn werk heeft. In Ons
Kerkblad van hervormd Koog en
Zaandijk legt ds. Oussoren uit
w^rom:
U kunt als gemeente verder zonder
mij, daarvan ben ik zeker mijn
vriend heeft rust en regelmaat no
dig'eri daarin kan het niet zonder
mijn tijd, rust en aandacht. Van
daar dat ik ook ln Utrecht niet als
wijkpastor wil gaan fungeren, maar
voor vier dagen per week werk heb
gevraagd en gekregen op het 'bu
reau' van de KTHU (katholieke
theologische hogeschool Utrecht) in
het universiteitscentrum De Uithof
te Utrecht-Bunnlk-Zeist. Wel heb
ik eerder gedongen naar een post
als half-time predikant ten dienste
van de Stadszending (Centraal Bu
reau voor Evangelisatie) der her
vormde gemeente te Utrecht; dat
zou gaan inhouden: coördinatie
van het Open-Deur-werk in de
stad, organisatie van bijzondere
diensten, volkskerstzangen, paas-
vroegdiensten, pinksterappèls, etc.
De Stadszending stelt zich altijd
zeer 'progressief' op binnen Her
vormd Utrecht, ten behoeve van de
buitenkerkelijken. Zo werd twee
Jaar geleden reeds voor een bijzon
dere dienst de ons welbekende ds.
A. Klamer gevraagd, opdat hij de
Utrechtenaren in een krachtige
preek (met discussie na) zou leren
voortaan een man=met-vriend en
een vrouw-met-vrlendln als norma
le mensen te beschouwen en te
behandelen. Hoe progressief deze
Stadszending werkelijk is en hoe
veel de 'kerkeraad' van de Stads
zending zelf van ds. Klamer heeft
geleerd, dat ben ik pijnlijk aan de
weet gekomen. Hoewel een meer
derheid er aanvankelijk enthousiast
vóór was mij te beroepen, is het
allemaal niet doorgegaan omdat
een minderheid vreesde dat een
dominee-met-vriend het gezicht
van de kerk naar buiten toe zou
schaden, dat de buitenkerkelijken
zouden zeggen: kijk, dat is nou de
kerk
Mijn vriend is buitenkerkelijk, en
inderdaad, vanwege deze schijn-
progressiviteit bij de hervormde
stadszending In Utrecht zegt hij
nu: kijk, d&t is nou de kerk... Als
u, gewone hervormde gemeente van
Koog eji Zaandijk, niet zo'n gewel
dige positieve ervaring was, zoals u
ons samen hebt genomen, dan zou
je alle geloof in de kracht van het
evangelie verliezen!
Reukwerk
Ds. H. J. Hegger in In de Rechte
Straat:
Zelf ben lk twee keer ln Lunteren
geweest om daar een vergadering
van de synode bij te wonen, waar
de zaak-Wiersinga en Baarda be
sproken werd. Ik zat boven op het
balkon. En wat mij zo tegen viel,
was de rookwalm die omhoog steeg.
Nee, dat was niet Tiet reukwerk
van de gebeden der heiligen' (O-
penb. 8:3-4), maar een mengsel
van nlcotinedampen uit vele pij
pen, sigaren en sigaretten. Ik
dacht: is dat nu dezelfde synode,
die zich heeft verdiept ln de vraag
van de versobering en met name
van het vasten, zoals door de Raad
van Kerken was voorgesteld. Er is
nog een andere reden, waarom het
misschien niet zo gek zou zijn om
althans ter synode niet te roken.
Daar komen zulke ernstige zaken
ter sprake, die nog dieper in de
praktijk van het geestelijk leven
Ingrijpen dan in een gewone 's zon
dagse preek, waarbij we toch ook
niet roken.
de komende maanden op grote
schaal bekendheid geven. Drs. Van
Barneveld heeft natuurkunde ge
studeerd aan de Vrije Universiteit.
Hij was tot nu toe leraar ln ver
schillende plaatsen, en ook een
jaar in Ghana.
Afscheidsbijeenkomst
prof. dr. N. H. Ridderbos
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Prof. dr. N. H.
Ridderbos te Amsterdam, die 30 ju
ni herdacht dat hij 25 jaar als
oudtestamenticus aan de Vrije Uni
versiteit verbonden was en op 19
augustus 65 jaar werd, heeft om
gezondheidsredenen gebruik ge
maakt van de mogelijkheid, op 65-
jarige leeftijd met emeritaat te
gaan. De VU heeft hem gehuldigd
en afscheid van hem genomen tij
dens een strikt besloten bijeen
komst, waarop officiële instanties
en leden van de theologische facul
teit aanwezig waren. Bij deze gele
genheid is hij toegesproken door de
rector magnificus prof. mr. I. A.
Diepenhorst, de decaan der theolo
gische faculteit prof. dr. G. E. Meu-
leman en de voorzitter van de jubi
leumcommissie prof. dr. M. J. Mul
der. De laatste bood de in ons blad
van vrijdag door drs. N. A. Scha
man aangekondigde bundel weten
schappelijke opstellen Xoven en
geloven (uitg. Ton Bolland, Am
sterdam aan plus het door Paul
Citroen getekende portret van prof.
Ridderbos.
Van onze onderwijsredactie
GRONINGEN Drie onderwijsor
ganisaties vragen om een onder
zoek naar de inning van vaak hoge
inschrijfgelden in het middelbaar
en hoger beroepsonderwijs. Bekend
is dat sommige instellingen hoge
bedrage vragen bij de inschrijving,
die dan niet terugbetaald worden
wanneer de aspirant-student zich
terugtrekt.
De instellingen verdedigen deze
praktijk door te wijzen op het grote
aantal studenten dat zich op vele
scholen tegelijk aanmeldt in de
hoop tenminste ergens geplaatst te
worden. Dat bezorgt de instellingen
een hoop werk en om niet serieuze
kandidaten af te schrikken vragen
zij daarom een flink bedrag als
inschrijfgeld.
De algemene vereniging van
schoolleiders, het mavo-verband en
het Nederlands genootschap van le
raren vraagt mlniser Van Kemena-
de dit misbruik tegen te gaan. Als
men het euvel van dubbelinschrij-
ving wil bestrijden, moet men een
ander middel zoeken, vinden zij.
Studenten en stafleden van sociale
academies hebben bij het ministe
rie van onderwijs geprotesteerd te
gen de nieuwe normen voor toewij
zing van personeel. Deze regeling is
reeds vorig jaar ingegaan. Volgens
de 2200" ondertekenaars van het
protest is gebleken dat deze bezui
niging erg nadelig is voor de ver
nieuwing van het onderwijs.
WAT HIER NIET IS IN TEL
Weer werd ik een stuk wijsheid
'onder, de zon',
het imponeerde mij mateloos:
stel je voor, een kleine stad
met niet veel mensen
en daar verschijnt
een machtig heerschap
die de stad belegert
met hoge aanvalstqrens;
en in die stad
is een onaanzienlijke wijze man
hij kan de stad
gemakkelijk redden
met zijn inzicht,
maar geen hond die aan hem denkt.
Ik zei 'bij mezelf:
aan wijsheid heb je meer
dan aan alle kracht bij elkaar,
maar wie heeft er respect
voor de wijsheid
van die man die niet meetelt
in de hoge kringen,
daar luistert immers niemand jnaar.
Wijsheid en inzicht zijn ook niet
altijd daar te vinden waar je die
zoekt. Je denkt natuurlijk allereerst
aan universiteiten, bibliotheken en
instituten voor wetenschappelijk
onderzoek. Maar je kust het vaak
wel vergeten. 'tZit niet in titels,
bullen en graden. Wijsheid en in
zicht waar mensen werkelijk iets
aan hebben bevinden zich vaak op
een heel ongedachte plaats. Daar
waar woorden gelezen en doorgege
ven worden die door de stem ge
sproken zijn en waardoorheen de
stem tot mensen wil spreken. De
stem van die Ene, hier ongenoem
de, die niet of weinig in tel is.
Mensen verkijken zich op Hem en
zijn woorden worden vaak bekend
verondersteld en van niét veel
waarde, maar niet in stilte gehoord
en overwogen en 'toegepast' op dit
bestaan van tijd en toeval. Een
stuk wijsheid op zichzelf. (Prediker
9, 13-16).
GREFORMEERDE KERKEN
Benoemd tot geest. verz. psych. zi£
kenhuis 'Dennenoord' te Zuidlaren.
B. Oosterhoff, geest verz 'Groot
Bronswijk' te Wagenborgen, die de
ze benoeming heeft aangenomen en
verbonden zal worden aan de geref.
kerk te Zuidlaren.
Van een onzer verslaggevers
GENEVE De Chileense regering
heeft aan de lutherse bisschop. Hel
mut Frenz de toegang tot Chili
verboden. De bisschop was voor
consultaties met de Wereldraad van
Kerken en de Lutherse Wereld fe
deratie in Zwitserland, toen hij
vernam dat hij niet meer terug zou
kunnen naar Chili waar hij de offi
ciële leider is van de lutherse kerk.
Bisschop Frenz- kreeg wereldver
maardheid doordat hij leiding gaf
aan het vluchtelingencomité dat
meer dan 5.000 politieke vluchtelin
gen Chili hielp ontvluchten voor de
militaire junta van generaal Pino
chet. Hij ontving voor zijn menslie
vende arbeid vorig jaar de Nansen-
medaille uit handen van de hoge
commissaris voor de vluchtelingen
prins Sadruddin Aga Khan.
Samen met zijn katholieke collega
Ariztia Ruiz richtte hij later het
Chileense comité voor samenwer
king en vrede op, dat voortging
huipt te verlenen aan politieke dis
sidenten in het land. Zijn activitei
ten riepen binnen de lutherse kerk
van Chili toenemende weerstand op
die er tenslotte toe leidde dat zijn
aftreden werd geëist.
Toen dit door de synode niet werd
overgenomen, ontstond het initiatie!
tot een nieuwe lutherse kerk. Deze
wordt door de lutherse wereldbond
en de Duitse lutheraren niet er
kend. Ook het beroep op de rege
ring dat de nieuwe lutherse kerk
deed om de eigendommen van de
oorspronkelijke kerk tè confiskeren
en de bisschop met de hem trouw
gebleven predikanten uit te wijzen
werd tot dusver genegeerd.
Totdat de regering Pinochet thans
kennelijk de kans ziet, de maat
schappelijk wat al te actieve gees
telijke voor goed buiten het land te
houden. De regering in Santiago
geeft als reden op dat Frenz staats
gevaarlijk is geworden.
Speerstra. Prijs: 9.50, 123 bladzij
den, 50 foto's. Uitgeverij De Boer
Maritiem, Bussum.
De verhalen van vroegere en huidi
ge skutsjeschippers zijn buitenge
woon interessant. Enerzijds roepen
een romantiek op die voor de be
trokkenen zelf keiharde realiteit 1*
geweest. Anderzijds zijn de verha
len ook doorspekt met bijzonder
humoristische voorvallen. Als dan
bovendien een begaafd auteur als
Hylke Speerstra zich achter het pa
pier zet om die verhalen, vast te
leggen, verschijnt er een zeer le
zenswaardig boek op de markt. Dat
bleek zes jaar geleden al, toen
Speerstra 26 schippers aan de praat
kreeg. Zijn boek 'Heli om Seii'.
(met de Nederlandse vertaling van
Hans Bakker 'Met de loten voor
het blok') ls nu bijgewerkt. Onder
de titel 'Kop ln de wind' herleeft
de herinnering aan vroeger, jui6t
op een moment dat de belangstel
ling voor het skütsjesllen toeneemt
De onvervangbare belevenissen van
het uitstervende ras binnenvaart
schippers, die in de eerste helft van
deze eeuw met lading en gezin Op
de schepen leefden. De bundel 1*
herzien en van nieuwe foto's voor
zien. Een verrukkelijk boek.
H.