Bij het afscheid van prof. dr. N. H. Ridderbos /fcmduM Vandaag Hervormde zending wil nauwere band met zusterkerken Onze adressen: wcrcldcJiflhonoAt y 2211 1 Bijbelse Encyclopedie Britse katholieken benieuwd naar opvolging Alfrink Conferenties* Actie voor meer dames in synode hoop voor shanti giro Priesterarbeider wordt bisschop Pinksterzendelingen in Brazilië samen Hervormd Nijmegen zoekt naar nieuwe kerkstructuur Nieuwe boeken VRIJDAG 3 OKTOBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 VR (ADVERTENTIE) door drs. N. A. Schuman Vanmiddag neemt prof. dr. N. H. Ridder bos afscheid als hoogleraar Oude Testa ment aan de Vrije Universiteit. Precies 25 jaar en 3 maanden nadat hij daar op 30 juni 1950 zijn werk was begonnen. Het af scheid is dus tevens een jubileum, voor ons reden genoeg om beide te memoreren. Wie 'wij' zijn komt straks. Wie is hij eigenlijk, om wie het gaat? De vraag is niet zo dwaas als zij lijkt. Menig gereformeerd mens denkt bij de naam Ridderbos aan prof. dr. H. N. Ridderbos (Kampen, eindredacteur Gereformeerd Week blad). door de huidige jubilaris soms aange duid als 'mijn grote broer'. Zij delen broeder lijk dezelfde voorletters, zij het in tegengestel de richting. Dit onderscheid is overigens niét het enige verschil tussen hen. Nee, de vraag is niet zó dwaas; het antwoord niet zo gemakke lijk. Misschien maakt de tekening van Paul Citroen u iets wijzer. Maar zeer waarschijnlijk zou de geportretteerde zelf waarschuwen: 'Bedenkt u wel dat u hiermee slechts een enkel aspect onder ogen krijgt'! Andere aspecten werden dikwijls besproken in wandelgang en koffie hoek van de theologische faculteit. Soms als psychologische voorbereiding op een\ tentamen bij Ridderbos. In de hoop dat enige kennis van de examinator, vooral van zijn wijze van spreken èn zwijgen, vruchtbaar zou kunnen zijn voor het welslagen van de proeve zelf. Niet zelden riep zo'n tentamen herinneringen op aan de beschrijving van Bomans in zijn 'Pieter Bas'. zijn te exegetiseren wat er geschreven staat', is zijnadagium. Niet met de tekst op de loop gaan, maar je erdoor laten gezeggen. Het Oude Testament zélf laten uitspreken en naar het 'eigene' ervan luisteren. Daarom goed rondkij ken in de wereld rondom het oude Israël - Ridderbos stimuleerde het instituut Oude Tes- tament-Egypte binnen de faculteit - en tevens de wereld van nu niet uit het oog verliezen. En nooit vergeten dat je theologiseert in het midden van de gemeente. Ridderbos heeft dergelijke dingen op zijn ei gen wijze aan ons gezegd; wij hebben het zó verstaan. 'Wij' zijn allereerst de theologen die sinds 1950 via hem met het Oude Testament kennis maakten. Tijdens de studie, op postaka- demische cursussen, of door lezing van zijn geschriften over Genesis 1, over profetie in Israël, en vooral over de Psalmen. Deze hebben vanouds zijn voorliefde. In de feestbundel die hem vandaag wordt aangeboden door collega's en medewerkers, wordt die liefde beantwoord met opstellen over 'Loven en geloven'. 1). Stapvoets Eigen stijl Ridderbos heeft onmiskenbaar stijl. En wel: een geheel eigen stijl, waarin ouderwetse dege lijkheid de schering is waarop de inslag van openheid voor andermans visie soepel inhaakt. De faculteit heeft dit ervaren in Ridderbos' bijdragen aan bestuurs- en studiezaken. Niet óndanks, maar inclusief zijn vrees voor toene mende kwaliteitsvermindering van de studie. 'Het leven is ingewikkeld', verzuchtte hij meer malen bij de zoveelste vergadering over het studie-pakket. Tegelijk kan men zich niet aan de indruk onttrekken dat hij op een bepaalde manier toch aardigheid had in gedéta ill eerde betrokkenheid bij ontwikkelingen die hem zorg baarden. Dit moet te maken hebben met zijn Prof. dr. N. H. Ridderbos, ter gelegenheid van zijn afscheid getekend door Paul Citroen. passie voor waarheid en billijkheid. In één - Hebreeuws - woord: met èmèt. Op dezelfde wijze heeft hij, alweer in beschei den stilte, gewerkt in kerkelijk verband, o.a. in het deputaatschap inzake herziening van de leeruitspraak 'Assen 1926'. Deze bijna hardnekkige inzet voor de zaak die als taak op zijn weg komt typeert Ridderbos ook in zijn eigenlijke werk: als onderzoeker en onderwijzer van het Oude Testament. Exegese die op verleidelijke klanken afgaat, van onge fundeerde geleerde geluiden tot vertrouwde dogmatische klanken toe, wantrouwt hij. 'Uit eindelijk moet het de uitlegger er om te doen UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Spanje (12) Achter alle diktatuur, het martelen van gevangenen, het uitbuiten van groepen mensen, enz. zit, dacht ik, de haat van satan, de mensenmoor- der van den beginne, tegen God en Zijn gebod van Liefde voor de me demens. Daarom lijkt het me wel christenplicht zoveel mogelijk te protesteren tegen de bedrijvers der ongerechtigheid zelf, óók achter het Ijzeren gordijn. Ik geloof ook dat de kerk hierbij voorop moet gaan, als vertegen woordiger van God op deze wereld. Veel heil in het vernielen van ge bouwen e.d. zie ik daarbij niet zit ten Dit wekt alleen maar nieuwe haat op. Denken we ook eens aan het lot van alle bedrijvers der on gerechtigheid, als ze zich niet beke ren van hun gruwelijke daden. In de bijbel staat, dat het vreselijk zal zijn te vallen in de handen van de levende God. Voor eeuwig verloren te zijn is erger dan verdrukking in dit tijdelijk leven. Natuurlijk kan ook de grootste tiran nog in zijn laatste ogenblikken bekeerd worden (de moordenaar aan het kruis) daar moeten we afblijven. Maar zou het niet goed zijn, naast ons voort durende protest, te bidden dat God deze in zonde verblinde mensen, wil bevrijden uit de klauwen van de duivel, die niets liever doet, dan een gruwelijke, stinkende baaierd maken van Gods goed geschapen wereld, waar gelukkig eens, bij Je zus' verschijnen, de vrede en ge rechtigheid voorgoed zal bestaan? Veenendaal M. C. van Bentbem-van lieerde alle overige landen, waar de demo cratische vrijheden met voeten worden getreden. Fascistische regi mes zijn even verwerpelijk als de communistische. Door dit manco zijn slechts halve waarheden ver kondigd, wat zeer te betreuren is. Utrecht D. C. J. Oostine Spanje (14) Natuurlijk is het verschrikkelijk dat er zo een einde moest komen aan vijf jonge levens, maar toen zij die (politieke) moord begingen wisten zij, dat in Spanje hierop de dood straf stond, Nee, voor mil is heel die demonstratie in Utrecht niets anders dan een socialistische mani festatie met als bekroning het zin gen van de Internationale. Wan neer demonstreert men nu eens tegen alles wat in Rusland gebeurt. Dat is heus nog heel wat erger dan vijf doodvonnissen, hoe erg dit ook was. Maar met Rusland knopen we liever weer handelsbetrekkingen aan want dat geeft hopelijk weer wat geld in het 'lege' laatje. En dan dat nadruk leggen op het 'zwanger zijn' van die twee vrouwen. Slaat men hier 'zwanger zijn' nog zn hoog aan? Vanwaar dan ai die ab ortusklinieken? Dit is een inconse quentie wajaraan ik mij steeds e^- ger! Mijdrecht J. Huis in 't Vcld-Strookman Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Bijna geen enkele kerk wil zich consequent openstel len voor een nauw contact met kerken elders om zo samen deel te nemen aan de zending van Christus in de wereld. Aldus het zojuist ver schenen jaarverslag over 1974 van de hervormde raad voor de zending. Via deze raad staat de hervormde kerk in contact met 21 kerken in Indonesië en vier in West-Afrika. In een goed contact zullen de ker ken elkaar wederzijds moeten on dervragen over hun gehele scala van kerk-zijn: het belijden van de kerk, de opbouw van de gemeente en de houding van de kerk in de samenleving Daarom meent de raad voor de zending, dat de con tacten tussen de hervormde kerk en de kerken overzee niet beperkt mogen blijven tot 'Oegstgeest'. Er zal naar gestreefd moeten worden, dat de kerken overzee de kerk in Nederland in haar verschillende as pecten leren kennen en omgekeerd. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Misschien is de Nederland se hervormde kerk bereid zich te laten ondervragen maar, laat ze zich ook gezeggen? In welke mate helpen de gemeenten in Nederland elkaar onderling om als de ge meente van Christus beter te func tioneren? Met contacten met ker ken in de derde wereld ligt het nog moeilijker, verschillen in cul tuur en taal, soms financiële af hankelijkheid, de historische ban den, die maken dat nog vaak in 'Wij' zijn ook degenen die bij Ridderbos pro moveerden, en door hem geduldig - ja: stap voets - begeleid werden. Tenslotte zijn 'wij' de medewerkers in de vakgroep Oude Testa ment mede namens wie (M. H. van Es, C. Houtman. H. Leene) ik dit stukje schrijf. Vogels van diverse pluimage, dat zeker, maar toch bijeengebracht dóór en rondom Ridderbos (en ook dat is kenmerkend voor hem!). Wij werden destijds in de vijftiger jaren opge nomen door de golf van een soort 'herontdek king' van het Oude Testament. Er laaide een gevoel op als van de 'Vreugde der Wet', het feest dat de Joden deze dagen vieren. Prof. Ridderbos ving ons op, dempte de ontdekkers- vreugde niet zomaar, maar leerde ons de punt jes op de i te zetten. En wij leerden dat de aardigheid er door het letten op tittel en jota van de tekst niet hoeft af te gaan, maar wel voorzien dient te worden van behoorlijke argu mentatie. Daarvoor zijn wij zeer dankbaar. En wij zijn de enigen niet. 1) De bundel bevat zestien wetenschappelijke bijdragen, een geschreven portret van zij vader door drs J. Ridderbos en een bibliograpbie van de geschriften van dr N. H. Ridderbos. Uitge geven bij T. Bolland, Amsterdam. Prijs 35 gulden. TWEEDE GEHEEL HERZIENE EN VERMEERDERDE DRUK ONDER REDACTIE VAN Prof. Dr.W.H. GISPEN Prof. Dr. B.J. OOSTERHOFF Prof. Dr. H.N. RIDDERBOS Stevig gebonden in twee prachtige linnen banden Super royaal formaat (17 X 25 cm) Omvang van elk deel ongeveer 400 pagina's Totale omvang van het werk ongeveer 800 pagina's Honderden illustraties, waaronder foto's in kleuren en zwart/wit, verlevendigen de tekst en ondersteunen de gegeven informatie. Intekenprijs f 49,50 per deel Deze voordelige intekenprijs is geldig tot 31 december 1975 Na die datum is de prijs f 59,50 per deel Verschijning Deel 1 oktober 1975 Deel 2 eind 1975 DE INTEKENING IS OPENGESTELD BIJ DE ERKENDE BOEKHANDEL De BIJBELSE ENCYCLOPEDIE is een uitgave van UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J.H. KOK - KAMPEN termen van moeder- en dochter kerk wordt gedacht. Officieel wordt wel gesproken over zusterkerken, maar aan beide kanten wordt nog te veel gedacht, dat de theologische bezinning alléén in de westerse kerk voldoende aandacht krijgt. Woorden als contact, nauwe relatie, partnership geven onvoldoende aan waarom het gaat aldus de raad voor de zending. Er zal zo'n band moeten ontstaan, dat de gemeente hier zichtbaar en tastbaar het lij den en de vreugde, de zwakte en de kracht deelt met andere gemeen ten. Christelijk geloof. Conferentie met prof. Berkhof over zijn boek, vrijdag 10 en zaterdag 11 oktober op Kerk en Wereld te Driebergen. Opgave tel. 03438-2241. Speel-es-in. Ontmoetingsdag voor ieder die bij het gereformeerd clubwerk betrokken is, zaterdag 11 oktober in De Meerpaal te Dronten. 'Nieuwe levensstijl' .Int LCGJ. tel. .03438-6341 Hoe komt bet, dat het werk van de kerkeraad veel gemeentele den niet meer aanspreekt. Bezin ningsdagen voor kerkeraadsleden, 11 oktober (Emst Sillemhoeve. La ge Vuursche) en 6 maart. Aanm. Toerustingscentrum, tel. 02154-7636. LONDEN De benoeming van de opvolger van kardinaal Alfrink wordt in Engelse katholieke krin gen beschouwd als een aanduiding voor het beleid, d;at het Vatikaan zal volgen bij de benoeming van een opvolger voor kardinaal Heen- an, aartsbisschop van Westminster en primaat van die r.k. kerk van Engeland. Kardinaal Heenan, die 70 jaar is, heeft zijn ontslag nog niet aangeboden, maar hij heeft de ka tholieken van zijn aartsbisdom al wel gevraagd namen van kandida ten voor opvolging in te dienen bij de apostolisch delegaat in Enge land, mgr. Bruno Heim. De gezondheid van kardinaal Heen an laat de laatste jaren ernstig te wensen over. Sedert 1973 is hij al drié maal in het ziekenhuis opge nomen, twee maal vanwege een hartaanval, eenmaal vanwege asth ma. Hij heeft zijn gelovigen laten weten, dat hij de paus zijn ontslag zal aanbieden op het moment, dat hij zich niet meer in staat voelt het aartsbisdom adequaat te besturen. Dit ongenblik wordt niet ver meer geacht. Aan zijn wens om namen te noe men voor candidaten schijnt in ruime mate te zijn voldaan. De nationale conferentie van priesters heeft haar standpunt bepaald in een memorandum aan het adres van de apostolisch delegaat. Daarin dringen de priesters bij de congre- DEN HAAG Het bestuur van de hervormde vrouwen groep (HVG) voert een brie- venactie om meer vrouwen in de hervormde synode te krij gen. In een brief aan de modera- mina van de classicale verga deringen, die per 1 januari 1976 toe zijn aan een wisse ling van bun afvaardiging ter synode, wordt met klem in overweging gegeven, een vrouw te kiezen. In 1973 was onder de 54 her vormde synodelden één vrouw, in 1974 waren het er twee en dit jaar vijf. Eén van hen, mevrouw mr. J. A. van Ruler- Hamelink, heeft zitting in het moderamen van de synode. Spanje (15) IADVERTENTIE Spanje (13) Nadat de heer Den Uyl in Utrecht namens het kabinet gezegd had te willen vechten voor een ander Spanje, het Spanje van vrijheid, cultuur en menselijkheid, waarop de Spanjaarden recht hebben, liet hij dé kans van zijn leven voorbij gaan door niet tevens te wijzen op HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijde Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM-/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588 Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Posbus 101. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. De weg van boycot, isolement en agressie, door linkse politieke groe peringen en door communisten ge leide of beïnvloede vakbonden leidt tot groter geweld, schaadt de Spaanse bevolking en speelt het internationale communisme en Moskou in de kaart: die een werke lijke weg naar democratie en vrij heid zullen blijven blokkeren. De machthebbers die een grotere invloed onder de bevolking hebben dan men denkt, zullen zich niet laten beïnvloeden. Werkelijke de mocratische krachten zullen eerlijk de weg kunnen vinden naar demo craten in Spanje en veel meer be reiken. Er was een beweging in deze richting, dde door links geweld en de situatie in Portugal is ver stoord. Protest past bij elke dicta tuur, van links en rechts, dichtbij en veraf. Daarom was het optreden van het kabinet op het Domplein, temidden van communistische vlaggen (door de NOS geaccentu eerd) en het zingen van de Inter nationale en het slaken van beledi gingen aan het adres van niet- socialistische politici, eenzijdig en onverstandig. Geweld roep geweld op. Daarom moet bezwaar worden aangetekend tegen de passage in het hoofdartikel Spanje (2) (Tr/Kw. van 29 september), waarin wordt gezegd 'dat geen pressiemid del ongebruikt mag blijven' tegen het bewind in Spanje. De bood schap van kardinaal Alfrink getuig de van meer wijsheid en evangeli sche bewogenheid. Utrecht J. A. Harms Neem nu Shanti. Ze is zestien en woont in Lahore in Pakistan. Ze komt uit een christelijk gezin aan de rand van de samenleving. Een school zag ze nooit van binnen. Dat is nu voor haar ver anderd. De kerk daar is met hulp van ons werelddiakonaat een groot aantal kursussen begonnen voor jongeren als Shanti. Het lesprogramma: lezen, schrijven, bijbelstudie, koken en kinder verzorging. De eerste kursus startte met 18 meisjes. Niemand viel af. Terwijl de lessen 's middags werden gegeven op het heetst van de dag. Want alleen dan waren er lokalen vrij. Hoop doet echter leven. In andere steden werd het voorbeeld van Lahore gevolgd. Eveneens met sukses. Diakonaal werk van de kerken wil ook zeggen: mensen hun juiste plaats doen vinden in hun gezin, in hun samenleving. Werk waar we in verschillende landen mee mogen helpen. Ook dit jaar. bestem daarom ook deze maand 1% van uw netto maandinkomen voor het t.n.v. het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken in Nederland, Koningslaan 7, Utrecht HOOR ONS AAN Gij die ergens zijn moet waar wij niet kunnen komen hoe moeten wij u noemen? wij komen uit het lege van het asfalt en uit een woeste stad waar nooit uw naam genoemd laat staan geprezen wordt wij zijn geslagen door wat niets i* en wat tegelijk als graniet ons Insluit en als een bunker ons gevangen houdt wij hebben niet geklaagd want wie zou ons kunnen horen in dit torment van juke-box, gierende trams en stinkende auito's? wfj hebben niet gemord hoogstens af en toe gevlóékt omdat 't enige is dat gemakkelijk aanleert en voor alle gevallen passend lijkt U hebt ons niet horen zuchten, we hoorden elkaar niet eens maar nu, Gij die ergens zijn moet waar wij niet kunnen komen hoor ons aan! gatie voor de bisschoppen erop aan, dat zaj de traditie moet doorbreken om conservatieve bisschoppen voor Engeland te benoemen. PARIJS Voor het eerst is een priester-arbeider tot bisschop be noemd. De nieuwe bisschop Jean Remond heeft een volledige dag taak van administratieve aard in Parijs. Tot 1972 werkte hij als schrijnwerker in Reims. Hij wordt prelaat nullius (dat is bisschop zonder territoriaal bis dom) van de Mission de France en krijgt als zodanig de leiding van ruim zevenhonderd priesters' in Frankrijk, die als industrie-, bouw vak- of transportarbeider werkzaam zijn of kantoorfuncties vervullen, plus enkele honderden, die halve dagen werken. In de Mission de France wordt de roepingscrisis het minst gevoeld. BELO HORIZONTE Zes pink- stergroepen in Brazilië, die allen ontstaan zijn uit Nedrelands ze-n dingswerk, zijn een federatie aan gegaan: Ongeveer vijftien jaar geleden ging Klaas va nde Raa als eerste Ne derlandse pinksterzendeling naar Brazildë. Hij vond zijn werkterrein in een voorstad van Sao Paulo. Via hem kwam vervolgens een hele reeks zendelingen, onder andere Peter Bronsveld, Henk de Cock, Ni co van Eijk, Krijn de Feijter, Go- vert Jonker, die na een inwerktdjd naar een eigen werkterrein uit zwermden. sommigen om pioniers werk te doen, anderen om in een bestaande gemeente pastoraal bij te springen. Als eerste praktische initiatief van de federatie is onlahgs een studie week te Belo Horizonte gehouden, waar genoemde zes zendelingen met al hun Braziliaanse medewer kers elkaar ontmoetten. Men hoopt, dat ook andere, zuiver Braziliaanse, gemeenten tot de federatie zullen toetreden, zodat duidelijk wordt, dat de federatie geen verlengstuk is van de zendende gemeenten en groepen in Nederland, maar een echt Braziliaanse aangelegenheid. De naam is Igreja Evangelies Mis sionaris Pentecostal (evangelische zendiingsplnksterkerk) NIJMEGEN De kerkeraad van de hervormde gemeente heeft een her structureringscommissie in het leven geroepen, die de structuur van de gemeente en met name de werk wijze van de diveres kerkelijke colleges kritisch gaat doorlichten. De zeven leden van de commissie zijn geen van allen ambtsdrager. 'Dat herstructuering noodzakelijk is', aldus commissielid R. L. Dinge- mans in het kerkblad 'wordt dui delijk als men ziet, hoe weinig van verschillende organen van de ge meente uitgaat. Hoe weinig over het algemeen de leden van de ge meente in en voor de kerk doen, hoeveel alles op enkelingen neer komt, hoeveel misverstanden er zijn tussen personen onderling tussen instanties en personen en tussen instanties onderling; hoe moeilijk, ja zorgwekkend de finan ciële toestand is.' Aan de verschillende instanties en instellingen in de gemeente is ge vraagd, om in alle opzichten mede werking te geven. De commissie wil voor 1 september 1976 met haar rapport, conclusies en aanbevelin gen komen. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Wagenlngen: J H. Diepersloot, kand. te Amster dam; naar Harderwijk (toez): R. J v.d. Hoef te Zeist. Bedankt voor Barneveld en Wilnli J. Westïand te Schoonrewoerd. Afscheid op 5 oktober van Bun schoten: J. H. CrieM wegens emexi taat; van Leiderdogp: J. P. Honne wegens emeritaat; van Amsterdam L. A. Bodaan wegens emeritaat. Intrede te Oud AlblasA. Breure t Westbroek: te Groningen: J. van Ende uit Stadskanaal; te Beekbei gen (geest. verz. Zonnehuis): H. Teutscher, eervol ontslagen pre< van Borsele met bevoegdheden va emeritus. GEREF. KERKEN Beroepen te Ede: C. Padmos t. Maasland. EV. LUTHERSE KERK Afscheid van Amsterdam: C. P( wegens emeritaat. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Vlissingen: J. W. Ma ris, ber. te Hilversum C. Intrede op 10 oktober te Vlaardlfl gen: B. de Romph uit Naarden. Nozzing but ze bloes (15 jaar mu ziek en nóg steeds vlekken in d lakens) door Bert Jansen. Uitg. D Bezige Bij Amsterdam. Prij: 17,50. In de laatste twee jaar van hf roemruchte Ailoha verscheen er 1 dit blad een 14-daags vervolgvei haal, getiteld "Vijftien jaar muzie en nog steeds vlekken in de ls kens', dat ging over het wel en w< van een jongen, die bezeten is va dé blues. Wat je daar dan oc onder mag verstaan, want je hel het of je hebt het niet. Bert Jansen, die dit min of mer autobiografische verhaal schree heeft er hier _en daar wat aa veranderd en het geheel is nu I boekvorm verschenen. Het is ee momentopname van de jaren zei tig, waarin iedere jongere, die ee beètje van muziek hield, erva - droomde beroemd te zijn als post met de meisjes zwijmelend aan zl] voeten. Op tragl-komische wij: beschrijft Bert Jansen zijn eers! schreden op het wankele pad va: de roem als een jongen, die voor spiegel oefende met erbij passen* gebaren en dacht, dat de wereld o hem zat te wachten en hij het wi even helemaal zou maken. Maar ach, wat viel dat tegen. H< begint al, als zijn ouders hem 1 plaats van de zo begeerde gitai een loodzware accordeon in maag splitsen. Met enige weerzi zet hij zich aan de studie en d instrument vindt dan ook ee voortijdig einde aan de voet van trap. Nog is er geen gitaar in zich Enkele verjaardagen later hoopt h dan eindelijk een gitaar te krijgei maar Pa heeft nu een banjo voc hem gekocht want een gitaar is s gewoon, voegt hij er vergoeilij-ken aan toe. Kortom: het leven van een artaci is niet niks. Zijn eerste bandje, d optredens die de mist ingaan, zij amoureuse avontuurtjes, de gewe tenloze managers, alles wordt een zekere weemoed, maar sou ook ingehouden woede uit de doe ken gedaan. Gelukkig heeft Janse altijd nog zijn mondharmonica oi de blues en niets dan de blues t kunnen voortbrengen. Popster woi den is er niet meer bij. Wat over i gebleven, is een boek vol kostelijk en ontroerende anecdotes, dat voo1 ledereen, die de jaren zestig mu ziekbewust heeft beleefd, de moeit waard is om te lezen. Al was h< maar om zichzelf er af en toe in t herkennen. En Bert Jansen, rommelt op het ogenblik wat in muziek, want er helemaal los va kunnen komen, is hem niet gelui En waarom ook. K. de 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2