Vandaag
Kerk in de wereld
Onzo
adressen:
Hoe gaat dat nu eigenlijk op zo'n redactie?
De ton, die viel
in duigen
w
VJ
Subsidie voor
academie Ede
Vroeg
christelijke
fresco's ontdekt
Schriftelijke cursus
voor priester
Hervormde kerk
doet beroep op
Breznjev
Opnieuw is
een rapport
bij de kerken
neergelegd
Openlijke berisping
voor priesterwijding
episcopaalse
vrouwen
Afrlkanisering van
r.k.-kerk in Afrika
Zwarte baptisten
vragen berouw
WOENSDAG 1 OKTOBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
door A. J. Klei
Dank je wel 'Trouw'.
Met deze vier. treffende woorden begint
een artikeltje in het septembernummer
van 'Op weg', het maandblad van de her-
vormd-gereformeerde jeugdbonden.
Ik heb dit zinnetje een paar keer overgelezen,
je moet zo'n publieke dankbetuiging wel
eventjes verwerken. Mijn ervaring is name
lijk dat de kerkelijke pers weinig scheutig is
met dankwoorden, ze zijn er in deze contrei
en aanmerkelijk vlugger bij om Je op Je kop
te geven dan om je te prijzen. Ik kan dan
ook de neiging niet onderdrukken om de bal
terug te spelen en te schrijven:
Dank Je wel 'Op weg'.
Intussen is de uitnemende verstandhouding
tussen 'Op weg' en 'Trouw' niet uit de lucht
komen vallen, maar gevolg van de manier
waarop wij in de krant van 6 september een
paar uitgaven van de hervormd-gereformeer-
de jeugdbonden royaal aankondigden. Nu, dat
hebben wij met liefde gedaan. 'Op weg' was
ook getroffen door het plaatje dat wij erbij
hadden gezet (en dat we bij dit verhaaltje
nog maar eens plaatsen). 'Op weg' vraagt
zich af, hoe wij daaraan komen:
'Je denkt: hoe gaat dat nu eigenlijk op zo'n
redactie als bij 'Trouw'? Is er een (kerk)jour-
nalist die een stukje schrijft en die dat dan
doorstuurt naar de tekenaar met de vraag of
die er niet een leuk plaatje bij wil maken?
Of praten ze er samen over?'
Mijn antwoord is dat allebei wel gebeurt, dat
doorsturen en dat samen praten. Maar in het
geval van de nieuwe boekjes van de her-
vormd-gereformeerde Jeugdbonden namen we
de tekening over uit 'Kerkconcert met
kwinkslagwerk' van Okke Jager (onderschrif
ten) en Kees van Lent (tekeningen). Het is
een uitgaafje van Callenbach dat, meen ik,
niet meer te krijgen is. Door een vergissing is
de bronvermelding weggebleven. Overigens
werd de keus niet bepaald door de overwe
ging dat kerkgaan iets van vroeger is (want
heus: dat gebeurt vandaag nog en dat weten
vooral de bonders heel goed), we vonden het
'zomaar' een leuke prent.
Nu zou ik op mijn beurt iets aan de mensen
van 'Op weg' willen vragen. Ik kan dezelfde
woorden gebruiken: 'Hoe gaat dat nu eigen
lijk op zo'n redactie als bij 'Op weg'? In het
augustusnummer stond een gedicht van Muus
Jacobse afgedrukt, maar er stond niet bij dat
dit gezang 103 uit het nieuwe liedboek is, met
een melodie van Willem Vogel. Is er een
redacteur die vergeten heeft dit er bij te
vermeldèn of is een verwijzing naar het
liedboek met opzet weggelaten omdat de ge
reformeerde bonders tegen het liedboek zijn?
Die laatste veronderstelling komt bij me op,
omdat i k van zeer dichtbij het volgende
meemaakte. Een hoofd van een christelijke
school kreeg bezoek van een paar ouders die
er bezwaar tegen maakten dat hun kinderen
op school gezangen leerden. Kan de boven
meester zorgen dat dit niet meer voorkomt?,
was het verzoek. De bovenmeester stelde zijn
bezoekers gerust, hij zou er wat aan doen. De
dag erop vroeg dit schoolhoofd de onderwij
zeressen en onderwijzers voortaan bij het op
het bord schrijven van de tekst van een te
leren lied niet meer er boven te zetten:
gezang nummer zoveel. Van die dag af bleef
die aanduiding weg en op de eerstvolgende
ouderavond kreeg de bovenmeester compli
mentjes van de bezwaarde ouders: 'twas dik
in orde, de kinderen leerden geen gezangen
meer!
Je denkt dus: hoe gaat dat nu eigenlijk op
zo'n redactie als bij 'Op weg'?
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN De gereformeerde kerk van Leeuwarden-West
is in financiële moeilijkheden gekomen, doordat een toezegging
van honderdduizend gulden niet waargemaakt blijkt te kunnen
worden.
UIT
VAN LEZERS -
Doorgaan!
Ondanks alle protesten over de he
le wereld, zijn de doodstraffen van
de vijf Spanjaarden toch voltrok
ken. Zijn nu de protesten afgelo
pen? Zegt men nu het gebeurd is
en er niets meer aan te doen is:
het is achter de rug? Mijns Inziens
moeten allen die geprotesteerd
hebben of meegelopen hebben in
protestmarsen, doorgaan met actie
voeren door alle Nederlanders op te
roepen om niet meer met vakantie
naar Spanje te gaan, 's zomers
noch *s winters. Volgens mij al
men in Spanje daar veel meer pijn
aan hebben, dan aan protestmar
sen.
IJmulden
F. van Rijswijk
Onze auto (12)
De verhoging van de spoorwegta
rieven is de laatste twee Jaar veel
sterker geweest dan de nu geplande
verhoging van wegenbelasting voor
kleine auto's. Moeten we daarom
het meest jammeren over verho
ging bij de auto? En bovendien de
overlast en de ongelukken bij het
autosysteem vergeten?
Utrecht
Hendrik Venema
Wel naar DDR
In Trouw dezelfde krant, waarin
grote protesten staan van de PvdA
en PPR over bezoeken aan Spanje
staat een grote foto van me
vrouw Van den Heuvel, voorzitster
van de PvdA op bezoek in de DDR,
het land waar de mensen als ze
eruit willen aan de grens doodge
schoten worden en waar nog on
langs een kind moest verdrinken,
omdat hulp uit het Westen door
gewapende DDR-politle werd te
gengehouden. Ministers, kamerle
den en ook PPR-voormannen rei
zen van en naar Moskou, alsof daar
geen politieke gevangenen zijn.
Waspik
T. Ruitenberg-Hoefkens
Werkloosheid
Er zijn kennelijk twee methoden
van werkloosheidsbestrijding: meer
kopen en minder werken. Meer ko
pen verschaft werk aan de overtol
lige arbeiders, en minder werken
(bijv. vervroegde pensionering)
neemt de overtollige arbeid uit de
markt. Waarom maakt men dan
steeds maar weer uitsluitend propa
ganda voor méér kopen? In deze
tijd van verkwistingen milieuver
vuiling zou propaganda voor min
der werken beter zijn. Dus ver
vroegde pensionering, korter wer
ken, minder overwerken en minder
bijverdienen door gehuwde vrouwen
en gepensioneerden. Vooral onge-
huwden zouden best halve dagen
kunnen werken lnplaats van hele
dagen, of zo af en toe een poosje
van overgespaard geld leven. Men
moet ook niet zo'n drama maken
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM-/DORDRECHT
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445.
Posbus 101.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publïkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
van de werkloosheid. Er zijn wel
belangrijker dingen, zoals bescher
ming van de gezondheid en het SDBnie (5)
milieu en van dieren en beperking k j
van het autoverkeer.
Amsterdam
W. Hofman
van het hart, dat er dan sprake kan
zijn van het opvoeren van een het- Sp3ni*6 (6)
ze, maar vooral het bewust of on
bewust kunnen afreageren van de
machteloosheid in eigen land.
Voormannen van de Partij van de
Arbeid hebben zonder enig gevoel
van medelijden of solidariteit ge
weldloos verzet tegen metrobouw
en hulzensloop laten mishandelen
met middelen, de gehate regimes
ver weg waardig: traangas, militai
ren en tanks.
Hilversum F. J. Colon
Wel naar DDR (2)
Verontwaardigde regering en parle
ment over het bezoek aan minister
Westerterp aan Spanje. Tegelijk
bracht een PvdA-delegatie onder
leiding Mevrouw Ien van den Heu
vel een bezoek aan de DDR. Het
land waar reeds tientallen mensen
in het prikkeldraad zijn neerge
knald alleen maar omdat zij het
regiem wilden ontvluchten en, let
wel, zonder vorm van proces. Van
verontwaardiging over het laatst
genoemde bezoek geen spoor. En
als ik dan ook nog een advies mag
geven aan mevrouw Van den Heu
vel: ga ook eens duizend kilometer
oostelijker, want daar zijn nog
concentratiekampen te bezichtigen.
Vlaardingen
A. Exalto
Spanje (1)
Internaionale solidariteit! De slot-
kreet van premier Den Uyl van het
protest tegen het Franco-regime.
Deze neo-marxistische regering
meende zonodig op straat te moe
ten demonstreren met kerken en
bonden in haar zg. Gebalde vuisten
en rode vlaggen. Een nationale de
monstratie? Nee. een socialistische!
O Nederland, let op uw zaak. Ver
werp elk 'isme.' Ook dit socialisme
van de straat met al zijn grote
woorden, met al zijn stout ge
schreeuw. Het overigens juiste pro
test mondde helaas niet uit in'een
oproep de kalmte te bewaren en
zich te onthouden van geweldda
den. Een ernstig manco. Welke
geesten zijn opgeroepen? Ik houd
beslist niet van zulke demonstra
ties, noch minder van vroom ge
praat, maar zeg alleen op deze
plaats: Mon Dieu, mon Dieu, ayez
pitlé de ce pauvre peuple. Want dat
ons volk arm is en dat het God
nodig heeft, daarvan ben ik over
tuigd. Internationale solidariteit?
Evangelische solidariteit!
S. de Jong
Amsterdam
Er is een regering, die gezag uitoe
fent en dat gezag handhaaft door
politie. Er zijn politie-agenten ge
dood. Mag dat? Neen! Maar als het
gaat om de vrijheid tegenover een
dictatuur? Wat zegt de Bijbel? De
Romeinen kruisigden hun gevange
nen bij aantallen gelijk, mét en
zonder vonnis. Tóch zegt de Hel-
land als de farizeeën bijval van SpSPlJ© (7)
Hem verwachten in hun verzet te
gen de overweldigers: 'geef de kei
zer, wat des kelzqrs is."
Calvijn oordeelde, dat individueel
verzet, zoals hier in Spanje, alleen
lijdelijk mocht zijn. Natuurlijk met
volle verantwoordelijkheid van de
overheid, die het doodvonnis uit
sprak. Eén of enkele personen mo
gen niet bij afwijkend oordeel naar
Soestdijk gaan en Hare Majesteit
gijzelen of doden. Alleen, als de
vertegenwoordigers van het volk als
geheel van mening waren, dat de
volksvrijheden in het geding waren,
was collectief verzet geoorloofd. Zo
als onze opstand tegen Spanje.
Wolfheze Amsterdam
dr. A. Notenboom
Ik vraag me steeds af, wat het
verschil is, met hetgeen gebeurde
en gebeurt bij het IJzeren Gordijn,
In Rusland, in Tsjechoslowakije,
Hongarije, China, Vietnam, Ethio
pië, Angola, het land van Amin,
Libanon en de PLO van Jasser
Arafat enz. Volgens mij meet men
met twee maten, en of men door de
kat of de kater gebeten wordt, bei
de doen pijn. Deze executie is, met
veel meerdere ter wereld, een ui
ting van afschuwelijke machtswel
lust geweest, die ik verwerp, doch
tevens, mijns inziens, een zeer één
zijdige propagandistisch vertoon
van communistisch-marxistische
zijde.
Winsum
M. F. Dijksterhuls
Enkele maanden geleden werd de
kerkeraad verblijd met de'toezeg
ging van een ton voor de aankoop
van een pijporgel in de Adelaars-
kerk, waar men zich nog altijd met
een piano moest behelpen. Op
grond van de toezegging werd een
orgel besteld en ook nog een HeiLi-
gersoigel voor het gemeentecen
trum De Fenix.
Om kort te gaan, de ton komt er
niet, maar aan de orgels 'zit men
wel vast. 'Wij hadden als kerkeraad
en commissie van beheer goede
gronden om aan te nemen, dat het
safe was. Het is voor de persoon in
kwestie een tragische zaak, maar
overigens gaan wij als kerk onder
de financiële tegenvaller niet zo
vreselijk gebukt. Die ton scharrelen
we wel op', aldus een van de plaat
selijke predikanten, dr. J. Vlaardln-
gerbroek.
Van een onzer verslaggevers
EDE Staatssecretatis De Jong
heeft de gereformeerde sociale aca
demie te Ede met ingang van 1
januari 1976 subsidie toegezegd.
De staatssecretaris heeft deze me
dedeling reeds gedaan, nog voordat
de uitspraak van de Kroon bekend
is op de beroepsprocedure, die de
academie aanhangig had gemaakt
tegen de aanvankelijke weigering
van staatssecretatis Veerman, om
de academie op het scholenplan
1974-'76 te plaatsen en daarmee in
aanmerking te doen komen voor
subsidie.
De academie, die nu een jaar in
bedrijf is. telt reeds 225 dagstuden
ten en 120 parttime studenten. De
begroting beloopt een miljoen per
jaar. Naar schatting heeft het re
formatorisch volksdeel tussen de
twee en de drie miljoen gulden
bijeengebracht voor de tijd, dat de
academie zonder rijkssubsidie moest
werken.
Met zijn collega's, kerkeraad en
commssie van beheer heeft hij de
kerkleden een brief gestuurd, waar
in een appèl wordt gedaan op hun
solidariteit, zodat er op korte ter
mijn toch een ton op tafel komt en
de kerk haar verplichtingen kan
nakomen.
ROME (AFP) Bij opgra
vingen onder het ziekenhuis
van Sint Jan van Latcranen
in Rome zijn uitstekend be
waard gebleven fresco's ge
vonden uit 't midden van de
vierde eeuw. Nog nooit heeft
men in het westen zulke oude
christelijke wandschilderin
gen gevonden. De fresco's
zijn van een uitzonderlijke
kwaliteit. Zij zijn 1,40 meter
hoog en stellen onder andere
de opstanding van Lazarus
voor en Jezus, die spreekt tot
de Samaritaanse vrouw. De
fresco's zijn aangetroffen in
ruimten op negen meter on
der het tegenwoordige grond-
peil. Kennelijk waren dit
winkels in de keizerlijke tul-
Omstreeks 1933 deed hier de leus
opgang dat een gevangenis geen
vakantie-oord is. Dat sloeg toen op
Hltler-Duitsland. Het wordt tijd dat
wij dit nu eindelijk ook op Franco-
Spanje zullen laten slaan. Vanmor
gen hoorde ik dat Nederland één-
drietiende miljoen vakantiegangers
per jaar voor Spanje levert. Het is
te hopen dat zeer velen daarvan
eindelijk hun geweten zullen laten
spreken en de zon elders zoeken. Ik
hoop ook dat mensen als Cruijff en
Neeskens dat ook met de voetbal
zullen doen.
ODESSA (Kathpress) De afgelo
pen jaren hebben aan het priester
seminarie van Odessa in Rusland
ruim 750 studenten een schriftelij
ke cursus gevolgd in de orthodoxe
theologie. Velen van hen zijn intus
sen reeds in de zielzorg werkzaam.
De cursus Is speciaal opgezet voor
studenten, die op de theologische
faculteiten van Odessa, Leningrad
en Zagorsk geen plaats kunnen
D. Veenstra krijgen.
DEN HAAG In een telegram aan
partijleider Breznjew heeft het
breed moderamen van de hervorm
de kerk diepe bezorgheid uitgespro
ken ten aanzien van het lot van
Yevgeni Barabanov (32), die her
haalde malen is gedreigd met opne
ming in een psychiatrische inrich
ting op grond van zeer summiere
medische indicatie.
Barabanov heeft in een dringend
telefoongesprek naar West-Europa
verzocht om onmiddellijke hulp. Hij
heeft ook gevraagd om telegram
men uit het westen. Deze jonge
publicist heeft een aantal artikelen
geschreven, o.a. over de toekomst
van de Russische kerk, die binnen
kort zullen worden gepubliceerd.
De reden voor de Russische autori
teiten hem aan te grijpen is gele
gen in zijn kronieken, die hij naar
het westen zond en waarin werk
van Russische dichters en memoi
res vanuit werkkampen en foto's
van vervolgde schrijvers waren op
genomen. Het breed moderamen
spreekt de hoop uit dat Breznjew
zijn invloed Zalaanwenden om te
voorkomen dat maatregelen op
grond van niet-medische motleven
tegen Barabanov zouden worden
genomen.
door Aldert Schipper
Spanje (2)
Zaterdag zijn wij weer geconfron
teerd met het weerzinwekkende fa
scisme. Maar hoe lang zal het pro
test daartegen duren?
En na hen zullen er wel meer
mensen gedood worden. Tenzij ge
steund door de Internationale opi
nie de democratische krachten in
Spanje het fascisme weten te ver
nietigen. En dat zal niet moeten
gebeuren met geweld van wapens.
Want tegenover dat geweld stelt
het fascisme zijn machtsapparaat,
gesteund door het internationaal
kapitalisme. Het fascisme kan al
leen vernietigd worden door een
sterkere macht. Een macht met een
naam en een gezicht.
Amsterdam
René Men sink.
Spanje (3)
In de met veel verve uitgesproken
rede op het Domplein van de on
volprezen volksmenner Den Uyl,
misten wij een woord van medede
len aan het adres van de vrouwen
en kinderen van de door koelbloe
dige moordenaars neergeschoten
politieambtenaren ln Spanje. Zijn
dat geen mensen? Wil Den Uyl een
tweede Portugal?
Nieuwe Tonge
G. A. J. Opsteitcn
Spanje (4)
Het valt ln de laatste weken op. Kameraden
hoe gemakkelijk met name socialis
tische voormannen zich spreekbuis
maken van de strijd van onder
drukte bevolkingsgroepen in landen
hier duizenden kilometers vandaan.
Zij verschijnen dan op protestbij
eenkomsten en stellen dan regimes
aan de kaak. Het moet mij dan wel
Opnieuw is er met een sieriijke
zwaai een rapport over Zuid-
Afrika neergelegd op de tafels
van de kerkelijke vergaderin
gen. Ditmaal is het stuk afkom
stig van het ERE. Achter deze
letters verschuilen zich de laat
ste vijf jaar een drietal buiten
landse academici, die hun bu
reau hebben in het Visser 't
Hooftcentrum in Rotterdam.
Hoe komt dit drietal daar? On
geveer een jaar of tien geleden
troffen een groep Europese
christenen elkaar, die vonden
dat de kerken in Europa eens
ernst moesten maken van de be
wering dat christenen vrede
stichters zijn.
De groep omvatte christenen uit
Oost- en West-Europa. ZIJ besloten
een centrum te stichten waar on
derzoek gedaan zou worden naar de
rol van de kerk ten aanzien van
oorlog en vrede, ontwikkelingssa
menwerking en vredeswetenschap.
Toen de mogelijkheid ontstond om
het bureau te vestigen in het Rot
terdamse Visser 't Hooftcentrum,
zette de initiatiefgroep zich om ln
een stuurgroep, die aan de drie
onderzoekers in het Visser 't Hooft
centrum de opdrachten verstrekt.
De stuurgroep heeft als Nederland
se leden onder anderen dr. Harry
de Lange en dr. Paul Kraemer. Er
Ls nog een derde Nederlander: dr.
Ans van der Belt, maar die zit in
de groep namens de wereldraad
van kerken. En dan zijn er mensen
als de Tsjechische professoren
Smolik en Opocensky, de Fran?aise
Madeleine Barrauit en de Leuvense
hoogleraar Houtard.
apartheid. West-Europa kiest in
feite de kant van de onderdrukkers
door aan blank Zuid-Afrika het ka
pitaal en de kennis te leveren voor
de hoge vlucht die de Zuidafrikaan-
se economie heeft genomen. En
omgekeerd heeft West-Europa ge
profiteerd van het gunstige investe
ringsklimaat dat Zuid-Afrika dank
zij de apartheid heeft geboden. De
christenheid van West-Europa heeft
grote invloed uitgeoefend op de
kerkelijke ontwikkeling in Zuid-
Afrika. Er zijn honderdduizenden
christenen naar dat land geëmi
greerd en sommige kerken geven
aan de apartheid een godsdienstig
tintje. Dit maakt de kerk ongeloof
waardig.
Conclusies
Voor het Visser 't Hooftcentrum in Rotterdam staan de drie stafleden van
het Ecumenical Research Exchange, van links naar rechts: A. C. Zöller,
Karl-Helnz Dejung en P. A. Hausman.
In het Visser "t Hooftcentrum zijn
aan het we^k de beide Duitsers dr.
Karlheinz Dejung en dr. P. A.
Hausman en de Zwitser dr. A. C.
Zöller. Het zijn drie goedlachse ka
meraden, die op heel wat vergader
ingen ln ons land hun gezicht laten
zien. Hausman spraken wij het
laatst in Genève en Dejung hielp
ons een tijdje geleden, toen we
alles moesten weten van de voor
zitter van de wereldraad van ker
ken, M. M. Thomas.
En nu zijn de drie voor de dag
gekomen met een document. Dat
woord is hier wel nodig, want het
ls echt Indrukwekkend met zijn 105
pagina's. Dr. Zöller stelt ons gerust
dat het niet het dikste kerkelijke
rapport over Zuid-Afrika ls (de ge
reformeerde synode mag zich be
roemen op het meest uitgebreide
rapport over dit onderwerp), maar
het is wel het meest Duitse stuk.
Niet alleen omdat het zich van de
Duitse taal bedient, want binnen
kort verschijnt ook nog een Engel
se en Franse versie. Het rapport is
Duits en grondig. Het is geen flod
derige slag in de lucht, maar ligt
als een brok beton op de weg van
elke kerkelijke vergadering, die iets
serieus wil voorstellen.
Gemeenschappelijk
Het stuk is geadresseerd aan de
Europese kerken. (Daarom die ver
talingen). En dat is een feit van
betekenis. Want hidden je als chris
tenen wilt helpen, premier Vorster
aan tafel te doen zitten met de
vertegenwoordigers van zwart Zuid-
Afrika, en je wilt daartoe enige
economische of politieke druk ui
toefenen, dan moet je dat doen als
Europese christenen. Anders heeft
het bitter weinig zin. Om zo'n ge
meenschappelijke actie van Euro
pese christenen op gang te brengen
is een gemeenschappelijke basis
nodig. Zoals de zaken nu staan is
het vaak nog een lachertje. Kijk
maar eens. De anglicaanse kerk is
bezig haar goudaandelen te verko
pen.
De Duitse kerk krijgt al' dé stuipen
wanneer een hele keurige actie
groep door de wereldraad gesteund
wordt. En de Nederlandse kerken
zitten daar zo'n beetje tussenin.
Het document van het ERE kan
daar een beetje lijn in helpen
brengen. Dat kan het vooral door
dat het niet met pasklare antwoor
den komt. Dat is voor sommigen
misschien onbevredigend, wanneer
zij dat hele besluitvormingsproces
nog eens door moeten maken. Maar
dat is niet anders.'
Bevrijden
Staat er dan helemaal niets in het
ERE-documeot, dat de koppenzetter
houvast biedt? Spaart het de kool
en de geit? Oordeel zelf maar. Het
ERE-rapport zegt (wij parafrase
ren): De kerk in West-Europa moet
zich bevrijden van onchristelijke
motivaties en groepsbelang, die
haar weerhouden duidelijk voor de
gerechtigheid in Zuid-Afrika partij
te kiezen. Want West-Europa ls
mede-verantwoordelijk voor de
Vraag
AVOND
hoog boven mij
cirkelt het lijntoestel
in de mistige nacht
als een dier dat in het woud
opgejaagd van zijn leger
niet meer weet waarheen
zo gromt het
soms van ver
en dan weer luider
tussen wolken door
hier beneden sta ik
onder een lantaren
die deze avond
ook hoger lijkt dan anders
en waarvan het licht
gezeefd neervalt
op ons, wachtenden
op een late bus
die ook wel eens
verloren kan zijn geraakt
en hoe dan thuis te komen
in een anonieme wereld
met alleen nóg
het gegrom
hoog daarboven?
Wat zijn nu de conclusies van het
ERE? 1. dé kerken in West-Europa
zijn verplicht tot een ernstig gewe
tensonderzoek: 2, zij moeten meer
luisteren naar de stemmen van de
zwarte bevolking: 3. er is niet zo
veel tijd meer over om geweld te
voorkomen, want hoe langer West-
Europa treuzelt, des te groter zal
het geweld zijn. waarmee de zwarte
bevolking van Zuidelijk Afrika zich
bevrijdt uit de gewelddadige onder
drukking.
Toegegeven: het zijn geen conclu
sies. waar de heer Vorster slapeloze
nachten van zal krijgen. Maar nog
maals: Alle kerken in Europa zijn
nog niet even ver.
Wat ons in Nederland op het mo
ment interesseert is wat de mensen
van het ERE vinden van investe
ringen. Zij vinden de oproep van
de wereldraad van kerken passend
in het volkenrecht, op korte ter
mijn schadelijk voor de zwarten,
maar op langere termijn gunstig
voor deze groep en eigenlijk slechts
in zoverre effectief als zij nieuwe
hoop gegeven heeft aan de zwarte
bevolking van Zuid-Afrika.
Tenslotte doet zich, zo kort na het
bezoek van hoofdman Buthelezl de
vraag voor: mag je investeren ln
de thuislanden? Het ERE zegt: De
blanken proberen hun bevoorrechte
positie zeker te stellen middels de
thuislandpoiitiek. Daarom zijn in
vesteringen in de thuislanden ook
de gevangene van het apartheids
systeem. Een uitzondering maakt
het ERE voor kerkelijke hulp aan
projecten, waar het eleirent van óe
eigen zelfstandigheid in het mid
delpunt staat, waar de zwarte be
volking g3holpen wordt haar eigen
toekomst te bepalen. Daarmee
wordt de macht uit handen van de
onderdrukkers genomen en in han
den gelegd van de onderdrukten.
NED HERV KERK
Aangenomen naar Huizum: H. K.
Stauttener te Harderwijk.
Bedankt voor Ooltgensplaat: S. P.
van Assenbergh te Nijkerk; voor
Voorthuizen: B. M. Meijndert te
Lunteren: voor Nunspeet: J. H.
Gijsbertsen te Boven-Hardlnxveld.
GEREF KERKEN
Beroepen te Voorburg: A. Westra
kand. te Amsterdam
GEREF KERKEN (VRIJG)
Bedankt' voor Oostelijk-iFlevoland
J. Slotman te Eialfseft. "v
CHR GEREF KERKEN
Beroepen te Siegerswoude 'en Ou
derkerk a. d. Amstel: L. v. dl Mey
kand. te Apeldoorn: te Rijnsbürg:
J. Oosterbroek kand. te Apeldoorn.
Aangenomen naar Lelystad i.s.m.
geref. kerk (vrijg. b.v.) A. Broersma
te Goes.
PORTLAND (VS) (NCNS) De
episcopaalse bisschoppenconferen
tie in de Verenigde Staten heeft
een openlijke berisping toegediend
aan de vier bisschoppen, die vorig
jaar en dit jaar in totaal vijftien
vrouwen de priesterwijding hebben
toegediend.
Tegelijk besloot de bisschoppencon
ferentie een speciale commissie op
te richten, die moet bekijken, wat
er gebeuren moet, wanneer de alge
mene vergadering van de episco
paalse (anglicaanse) kerk in de VS
de vrouw tot het ambt zou toelaten.
In 1972 hebben de bisschoppen al
uitgesproken, geen principieel be
zwaar te hebben tegen een besluit
tot toelating van de vrouwtot het
priester- en bisschopsambt, maar
een dergelijk besluit is.nog niet ge
nomen. Zoals bekend., fungeren in
de anglicaanse kerk' van Hongkong
reeds enkele .jaren vrouwelijke
priesters.
ROME (CIC) De r.k. bisschop
pen van Afrika hebben op hun
vierde symposion, die in Rome
werd gehouden, krachtig aange
drongen op konsekwente afrlkani
sering van de r.k. kerk in Afrika.
De bisschoppen erkenden de nood
zaak van een nauwe samenwerking
tussen de jonge kerken van Afrika
en de oude kerken van Europa en
Noord-Amerika, maar deze samen
werking moet in nieuwe vormen
gegoten worden.
Bisschop Sangu uit Tanzanië zei:
'Het gaat er niet om het christen
dom te veranderen, maar het zo te
verkondigen, dat het begrijpelijk is
voor ons volk, dat een eigen denk
en levenswijze heeft.' De Afrikaan
se kerk moet van missiekerk missi
onaire kerk worden, aldus bisschop
Dangu.
ATLANTIC CITY Op voorwaarde
dat het een oproep tot berouw
wordt, zijn de zwarte baptisten be
reid mee te doen aan de viering
van het tweehonderdjarig bestaan
van de Verenigde Staten volgend
jaar. Hiertoe besloten de zevendui
zend afgevaardigden van de half
miljoen leden van de conventie
van progressieve baptisten tijdens
hun jaarvergadering in Atlantic
City.
Volgens een woordvoerder van de
conventie gaven de ondertekenaars
van de onafhankelijkheidsverkla
ring in 1776 en de grondwet van
1778 'geen moer' om zwarte men
sen. Voorzitter Smith: 'Deze natie
tracht ook nu weer met slinkse
middelen de afschuwelijke dagen
van tweederangs burgerschap voor
zwarten en andere minderheden te
doen herleven.' Ds. Abernaty, de
opvolger van dr. Martin Luther
King, noemde de recente demon
straties tegen de schoolbussen voor
zwart en blank samen een 'schande
voor onze natie.'