Kerk kan geen
gedragsregels
voorschrijven
lil
Ds. Van Mechelen
uit geref. kerken
Actie Duitse ouders
tegen Hare Krishna
en Children of God
Vandaag
Onzo
adressen:
Evangelist Leo Pasman
(64 jaar) overleden
Rapport op gereformeerde synode
Ds. Groenenberg:
Een synode is
geen parlement
te
BeroepingswerR
b
Dekens schrijven
Vaticaan over
opvolging Alfrink
Waarom
gebruiken ze in
een quiz juist
de Grote
Winkler Prins
Encyclopedie?
...omdat-ie
gewoonweg
de beste is!
DINSDAG 30 SEPTEMBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Bij de vele problemen die genadeloos in de moder
ne samenleving op de mensen afkomen wil een kerkmens leiding
van de kerk. Betekent leiding van de kerk vandaag nog het voor
schrijven van vaste gedragsregels, die in acht moeten worden ge
nomen? Neen, eerder zal het begeleiding moeten zijn: Ruimte
scheppen tot het bespreekbaar maken van problemen vanuit het
gemeenschappelijke uitgangspunt, de bijbel. De veelvormig den
kende kerk kan hoogstens richtingen wijzen.
Van een onzer verslaggevers
URK In de kerkdiensten van de gereformeerde Kerk van Urk
is zondag meegedeeld, dat een van de drie plaatselijke predikanten,
ds. J. B. van Mechelen, zich aan de gereformeerde kerken heeft
onttrokken.
Zo ziet de cartoonist van de (Duitse) Industriekurier de vormings
leiders aan het werk.
Dit is, kort samengevat, de kern
van een rapport dat op tafel lag bij
de synode der gereformeerde ker
ken. Daarmee was gehoor gegeven
aan de opdracht van een vorige
synode om 'door studie en bezin
ning. advies en voorlichting, aan
dacht te schenken aan het pastoraat
met het oog op de vraag vanuit kerk
en samenleving'.
Over het algemeen werd op dit
rapport positief gereageerd, al was
er ook kritiek, die varieerde van
'helemaal opnieuw beginnen', tot
'de relatie met het belijden komt er
onvoldoende uit naar voren'. In elk
geval werd het rapport belangrijk
genoeg geacht om er verder vorm
aan te geven en in brede kring,
juist ook in de gemeenten, als dis
cussiestuk aan te bieden. Maar, zo
besloot de synode, eind vorige
week, dan zal het wel moeten wor
den herschreven in voor iedereen
en niet alleen voor theologen be
grijpelijke taal, waarbij ook duide
lijker de geloofsdimensie naar vo
ren dient te komen.
Adviesgroep
Aan de orde kwamen ook de activi
teiten van een anderhalf jaar gele
den met zijn werk begonnen ad
viesgroep gemeentestructuur, die
gemeenten direct en of via publica
ties probeert raad te geven en te
begeleddien bij problemen zoals sa
menwerking van hervormden en
gereformeerden in de nieuwe struc
tuur, samenspel kerkeraad en ge
meenten, het inschakelen van con
tactpersonen, (leken) naast ouder
lingen en diaken, het aantrekken
van andere beroepskrachten dan
dominees zoals een vormingsleider,
een opbouwwerker, een Jeugdwerk-
deskundige, dus uit de agogische
sfeer.
De adviesgroep blijkt in een grote
behoefte te voorzien en werd met
allerlei moeilijke vragen geconfron
teerd. De meest vergaande vragen
daarvan waren wel:
Kunnen in een gemeente de amb
ten van predikant, ouderling en
diaken losgelaten worden?
Of: kan een coördinatiepunt ge
vormd worden naast of inplaats
van de kerkeraad?
Vragen die regelrecht in strijd met
de kerkorde zijn. Niet, dat het zo
ver gekomen is, zo rapporteerde de
adviesgroep, maar toch vraagt de
plaatselijke kerkelijke situatie soms
om enige speelruimte met betrek
king tot de kerkorde. De advies
groep is daar uiteraard erg voor
zichtig mee. Het is zoekend en
wachtend bezig zijn.
De vele verzoeken om hulp uit de
gemeenten noodzaken tot intensi
vering van het werk, zo overwoog
de synode. Het werk wordt nu als
bij taak door een aantal kerkelijke
functionarissen gedaan.
Maar er moet een vaste vrijgestelde
voor dit werk komen, die doorgaat
met adviseren alsmede met het
verzamelen en evalueren van erva
ringsmateriaal. Tot het aantrekken
van zo'n kracht werd dan ook be
sloten. Met deze beperking dat nog
nader moet worden bezien of het
landelijke kerkelijke budget zijn
aanstelling wel toelaat.
De synode Is uiteengegaan tot
woensdag 8 oktober. In aansluiting
op ons gisteren gepubliceerd ver
slag delen we nog mee dat in het
Salco de hervormde, de gerefor
meerde en de rooms-katholleke
kerk vertegenwoordigd zijn.
Ds. Van Mechelen zou dit vrijdag
avond hebben verklaard aan het
einde van een emotionele kerke-
raadsvergadering. Hij zelf ontkent
overigens dit bedoeld te hebben.
Het meningsverschil spitste zich
toe op het beroep, dat gereformeerd
Urk onlangs heeft uitgebracht op ds.
W. Feenstra te Leek, welk beroep
inmiddels door ds. Feenstra is aan
genomen.
De 5100 leden tellende gerefor
meerde kerk van Urk staat bekend
als een bolwerk van verontrusting
in de gereformeerde kerken. Ook
de twee collega's van ds. Van Me
chelen, ds. H. Veenstra (die mo
menteel ziek is) en ds. K. Kramer,
hebben sterke bezwaren tegen de
ontwikkelingen binnen het kerk
verband. Een andere bijzonderheid
van gereformeerd Urk is, dat de
Statenvertaling nog gebruikt wordt
en de psalmen in oude berijming
'op hele noten' gezongen worden
in de kerkdiensten.
Synodelid
UIT
VAN LEZERS
Doop (10)
Laat de kinderen tot mij komen en
verhinder ze niet. We zijn als kerk
duidelijk op de verkeerde weg. Voor
kinderen geen plaats in het konink
rijk, eerst geloven en dan gedoopt.
Ze moeten eerst maar een status
bereikt hebben voor ze christen
mogen zijnIk kan me soms
ergeren aan uitgestreken gezichten,
gebukt onder de last. zwaarmoedig,
enz. Christenen die denken dat er
iets met hen gebeurd is en daarom
recht hebben op een plaatsje aan
het avondmaal. De Heer nodigt
zondaars uit. Kom kerkmensen, laat
de wereld zien dat we blije christe
nen zijn, vriendelijk, behulpzaam,
waakzaam, ook het kind hoort
daarbij. De bruidegom komt. de te
kenen der tijden zijn er, alles wijst
op het einde. De Heer is waarlijk
opgestaan, ik ben blij dat ik als
kind al van Hem mocht zijn, het
nieuwe leven vangt aan.
Zeist
J. Hoekstra
Doop (11)
Hoe lang zullen wij elkaar nog
lastig vallen over wel of geen Kin
derdoop? Schuilt hierin eigenlijk
geen stuk geestelijke onvolwassen
heid? 't Is waar de Bijbel leert ons
geen kinderdoop. Maar welke Doop
dan wel? Volgens het N.T. is de
Doop geen enkelvoudige handeling,
maar een meervoudig gebeuren, be
staande uit: Geloofsbelijdenis, wa-
terdoop, handoplegging en Geestes-
dpop (zie Handelingen). Wat oor-
scronkelijk in de Doop der volwas
senen bij elkaar hoorde, heeft men
terwille van de kinderen in twee
delen gescheiden. Waar staat dat
dit niet mag? Werd ook de besnij
denis niet op de achtste dag ver
richt? Toch is volgens Paulus, de
echte besnijdenis die van het hart!
21p ligt ook in het N.T. het zwaarte
punt van de Doop niet in het
njenselijk handelen (dopen met
water), maar in wat Jezus doet: Hij
dbopt ons met zijn Geest (Mattheus
31 vers 11). De kinderdoop is slechts
een deel van het grote doopgebeu-
rèn. Al het "orengenoemde hoort er
ook bij. In de Doop met de H.
Geest wordt ons door God zijn ze
gel opgedrukt (2 Corinthe 1 vers
2?). Zo gezien ontvangen onze jon
ge mensen het eigenlijke van de
Doop pas na hun belijdenis! Geluk
kig dat deze doopsbeschouwing. die
oïi. geheel op de Schrift berust, al
irieer veld wint, ook in de kerken.
Maar er moet nog wel veel veran
deren
Voorthuizen
P. J. L. Batelaan
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
staat nergens ln Gods woord, dat je
verloren gaat, als je niet gedoopt
bent. Er is maar één pleitgrond, en
dat is het verzoenend Bloed van
Jezus alleen. Niets maakt naast
Hem ons vrij.
Rotterdam
D. Th. Schouten
Onze auto (11)
Natuurlijk is lopen of fietsen (als
men kan en mag) veel gezonder
dan autorijden. Ook mijn ervaring
(67). Waar het mijns inziens om
gaat is het te ongenuanceerd en te
overvloedig autogebruik. De auto
kan zeer nuttig zijn en is voor
velen onmisbaar. Maar de fietser
en voetganger moeten niet in een
hoekje gedrukt worden. De minister
heeft groot gelijk als hij wat wil
terugdringen gezien de vele onge
vallen. milieu- en luchtvervuiling,
landschapaantasting enz.
Haarlem
D. J. D. du Fossé
Menselijk
Doop (slot)
Waarom vliegen de mensen elkaar
zo in de haren over de doop? Er
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM-/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Posbus 101.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Waarheid en Eenheid en enkele
kerkeraden maken bezwaar tegen
het preadvlseurschap van professor
Kuitert. Het boek 'Zonder geloof
vaart niemand wel' is de druppel
die de emmer doet overlopen. De
verwijten: atheïstisch, volkomen
menselijk, kan ik bij het lezen van
dit boek niet terugvinden. Wat is
menselijk? De Heer komt in de
wereld onder Zijn volk wonen. On
begrijpelijk maar waar. En later,
wat waren we blij, kwam Hij in
hen wonen. God de Heer. die na
men durf Je haast niet uit te spre
ken, gaat zich in de wereld doen
zien, in mensen, niet te geloven,
maar toch is het waar. Is dit te
'menselijk', te kort doen aan Gods
eer?
Zaandam
Klaas Beernink
VVD
De WD, bij monde van de heel
Wiegel, wil op alle departementen
drastisch bezuinigen, behalve op
het departement van defensie, de
uitgaven daarvan wil hij zelfs ver
hogen. Daarenboven wil de WD de
inflatie rigoreus bestrijden, wat
nooit gelukt is ook tijdens de rege
ringsperioden waarin de WD wel
in de regering was vertegenwoor
digd. Dit is een holle frase, immers
de inflatie is voor 90 pet. te verkla
ren door de na 1945 tot de dag van
heden aan ruimteonderzoek, nucle
aire bewapening, kortweg defensie
uitgegeven gigantische bedragen
die voor wat de industrieel ontwik
kelde landen in de wereld ruim 15
pet. bedraagt van iedere belasting
gulden. Men zegt wel: defensie is
een noodzakelijk kwaad om de vre
de te waarborgen, na 1945 tot op
heden is dit echter een onbewezen
stelling, het militair geweld in de
afgelopen 30 jaren bewijst het te
gendeel.
Ommen
J. Wezenaar
Onzorgvuldig
Verwijt minister Vredellng de ma
rine-officier Lamberts onzorgvuldig
gedrag? Wie lag er op een geheime
plaats te slapen toen her en der
naar de minister gezocht werd, die
het omstreden contract voor de F16
moest tekenen? Dat was minister
Vredeling. Welke minister verweet
minister Pronk onzorgvuldig gedrag
nadat deze onder invloed met zijn
wagen van de weg was afgeraakt?
Reed er niet een minister een ver-
keerszuil omver? Onzorgvuldig ge
drag en toch zijn deze ministers
nog in functie. Maakte minister
Westerterp zich schuldig aan on
zorgvuldig gedrag toen hij dezer
dagen naar het moorddadig Spanje
ging? Wie verweet minister Van
Doorn onzorgvuldig gedrag bij zijn
recente N.O.S.-benoeming?
Arnhem
J. J. van Monsjou Sr.
HAARLEM Op 64-jarige leeftijd is te Haarlem overleden de be
kende evangelist Leo Pasman. De begrafenis is heden, dinsdag
middag, na een rouwdienst die om twee uur begint in de aula van
de Noorderbegraafplaats te Haarlem.
Ook de nieuw beroepen predikant
ds. W. Feenstra geldt als een ver
ontruste. De bezwaren van ds. Van
Mechelen tegen hem betroffen
voornamelijk, dat hij synodelid is.
In het beroep van een synodelid
zag ds. Van Mechelen een. afwijken
van de beleidslijn van Urk. Zelf
bezocht ds. Van Mechelen om prin
cipiële redenen de laatste twee jaar
de vergaderingen van de classis
Emmeloord al niet meer. Zijns in
ziens betekent synodelid zijn een
aan één tafel gaan zitten met
dwaalleraars.
ezelfde bezwaren heeft ds. Van
Mechelen ook tegen de oud-voorzit
ter van de vereniging van veront
rusten, ds. E. J. Oomkes te Uithui
zen, die eveneens synodelid is. Ove
rigens kan ds. W. Feenstra na zijn
Ds. J. B. van Mechelen
overkomst naar Urk geen synodelid
blijven, omdat hij dan niet meer
als afgevaardigde van de provincie
Groningen kan optreden.
Wat er verder gaat gebeuren, is nog
niet bekend. Deze week zal een
extra editie van het kerkblad ver
schijnen, waarin de kerkeraad me
dedelingen zal doen. Ds. Van Me
chelen is 61 Jaar.
PERSONALIA
Onderscheiding De heèr R. T
Roedofs, terugtredend hoofddirec
teur van de Coöp. Verkoop- en
Produktieverenaging van aardappel
meel en derivaten Avebe GA. is
benoemd tot ridder in de' orde van
de Nederlandse Leeuw. Hij heeft
ruim vijftig jaar de belangen van
de produktie en afzet van aardap
pelzetmeel op coöperatieve gronds
lag gediend.
Leo Pasman kwam uit een onker
kelijk milieu. Aanvankelijk werd hij
beeldhouwer. In de jaren 30 kwam
hij in aanraking met de toen be
kende evangelist ds. Hoekendijk en
werd hij christen. Na een bijbel
schoolopleiding bij de Vergadering
van Gelovigen in Wiedenest, Duits
land, werkte hij in Oost-Europa
Letland, Lltauwen en Polen. Hoe
wel hij die arbeid wegens de poli
tieke situatie na korte tijd moest
beëindigen heeft deze periode grote
invloed op zijn denken en handelen
gehad.
Van 1940 tot 1945 diende hij de
gemeente die ln de Zuiderkapel te
Haarlem bijeenkomt als voorgan
ger. Na de oorlog wegkte hij enige
tijd bij de beweging Jong Neder
land Voor Christus te Doorn. Toen
in 1946 voor het eerst jeugdbijeen-
komsten van Youth for Christ in
oris land werden gehouden deed hij
nazorgwerk onder de jongeren, die
massaal toeliepen bij deze nieuwe
evangelisatiebeweging. Hij trad in
full-time dienst bij Youth for
Christ en gaf leiding aan dit werk
tot 1958. In dat jaar aanvaardde hij
een benoeming tot docent aan de
Bijbelschool Wiedenest in Duits
land. In verband met zijn zwakke
gezondheid moest hij die taak na
enige jaren neerleggen en keerde
hij naar Nederland terug. Zodra
zijn krachten het toelieten nam hij
successievelijk weer pastorale en
bestuurlijke taken op zich.
Als voorzitter van de nederiandse
afdeling van het zendingsgenoot
schap Christian and Missionary Al
liance (Parousiazending) behoorde
bij tot de oprichters van de Stich
ting Evangelische Zendings Allian
tie. Van dit samenwerkingsverband
van de evangelische (geloofs-) zen
dingen is hij tot aan zijn verschei
den voorzitter geweest. Voorts trad
hij op als gastdocent aan Bijbel-
scholen en adviseur van verschei
dene evangelische instellingen.
Voor de interkerkelijke evangeli
sche beweging waaronder ook de
zgn. geloofszendingen gerekend
kunnen worden heeft Leo Pas
man een belangrijke funktle ver
vuld. Hij was er nadrukkelijk op uit
verschillende groepen bij elkaar te
brengen.
MÜNCHEN Vijftig ouders in West-Duitsland hebben het initia
tief genomen voor een vereniging 'Tegen het godsdienstige extre
misme. De ouders willen optreden tegen de groeiende activiteiten
van godsdienstige secten, zoals de Hare Krishna-beweging, de
'Children of God' en de 'Scientology Church', die door middel van
pamfletten vele jongeren' proSeren te werven.
De vereniging zal advies geven aan
ouders, wier kinderen zich bij een
dergelijke groepering hebben aan
gesloten en zal ook op allerlei wijze
informatie geven over de godsdien
stige secten. Het initiatief tot de
vereniging is genomen omdat de
instanties van jeugdzielzorg in
West-Duitsland de aanvragen om
hulp van ouders niet meer kunnen
verwerken.
Vice-voorzitter Hans Löfelman ver
klaarde, dat jongeren alle banden
met thuis verbreken, zodra zij zich
bij een dergelijke beweging hebben
aangesloten. Ook gaan zi j niet
meer naar school of naar hun werk.
Zelfs als zij zich uit eigen beweging,
weer weten los te maken van de
groepering, kost het hen, aldus
Löferman, de grootste moeite zich
weer in het dagelijkse leven in te
In haar rapport over de werk
wijze van de hervormde synode
deed mevrouw C. L Dales de
suggestie, dat de synodeleden
voorberaad zouden kunnen hou
den naar modaliteiten om zo
een betere discussie te krijgen.
Ds. M. Groenenberg reageert daar
op in Hervormd Nederland:
Asjeblieft niet! Dan ontstaan er
blokken en die verhagen zich. Men
spreekt vantevoren af hoe te stem
men en iemand die anders stemt
wordt als afvallig gezien. Men hoeft
dan niet meer te vergaderen en de
Heilige Geest weet ook geen raad
meer met zo'n vergadering. Is er
dan nu niet de mogelijkheid dat
mensen elkaar opbellen voor een
vergadering? Natuurlijk, dat zal ook
wel eens gebeuren, maar dat moet
men niet in de hand gaan werken.
Het valt toch al op dat de predi
kanten van de gereformeerde bond
de neiging hebben om bij de maal
tijd aan één tafel te gaan zitten en
samen te gaan wandelen. Dat ge
beurt niet vanuit enige kliekjes
geest, maar als je elkaar kent uit
de studententijd, misschien wel
vrienden bent en je raakt samen in
de synode, dan is het leuk om eens
even bij elkaar te gaan zitten en
bij te praten. Maar toch is het
jammer. Ais het niet noodzakelijk
was om aan één tafel te zitten als
modenamen ging ik steeds ergens
anders zitten en liefst bij mensen
die ik niet kende. Dat bevordert
dan iets meer het onderlinge con
tact. Ik hoop dat we bewaard wor
den voor enige fractievorming in
de synode. Eén stap in die richting
en er staat wel iemand op die nog
weer een stap verder wil en vraagt
dat men ook als fractie bij elkaar
wil zitten. En dan zijn we een heel
eind uit de koers en krijgen we een
parlement en houdt de synode op
te bestaan.
Verschil
Naar aanleiding van een internatio
nale competitie van doopsgezin
den en baptisten, die hij bijwoon
de. schrijft dr. J. Relling in het
bapisten.weekblad De Christen:
woordelijkheid te dragen. De
doopsgezinden hebben daar zeer
lang afwijzend tegenover gestaan.
Him Interesse in de medemens en
de gemeenschap op zich is daardoor
echter niet aangetast. Alleen ze
zoeken er op een andere manier
vorm aan te geven.
Dieper
Ds. M. Groenenberg
Wat zijn nu eigenlijk de verschillen
tussen doopsgezinden en baptisten?
In ons land zijn wij snel geneigd te
denken dat de doopsgezinden vrij
zinnig zijn en wij rechtzinnig. Feit
is dat de doopsgezinden sterk de
invloed van de verlichting hebben
ondergaan en daardoor vooral in de
vorige eeuw en de eerste helft van
deze eeuw ook een sterk vrijzinnige
inslag hadden. Dat kan vandaag
niet meer zo gezegd worden. Niet
alleen hebben we leren inzien dat
we de tegenstelling tussen recht
en vrijzinnig niet meer op een wit-
zwart manier kunnen hanteren. Er
zijn verschillende soorten wit en
zwart, al naar gelang het uitgangs
punt wordt gekozen. In de tweede
plaats is er ook bij de Nederlandse
doopsgezinden wel iets veranderd.
Op de konf eren tie speelde de te
genstelling recht- en vrijzinnig dan
ook geen enkele roL Welke ver
schillen zijn er dan wel? Het is
moeilijk en misschien ook niet he
lemaal korrekt om te proberen dat
op grond van enkele dagen van
samen confereren te omschrijven
maar lk wil toch noch een poging
wagen. Misschien is het zo dat bij
de doopsgezinden het accent iets
sterker ligt op het Individuele gees
telijke leven en bij de baptisten
meer op het gemeentelijke geeste
lijke leven. Maar deze verschillen
zijn niet meer dan 'n lichte kleur
schakering binnen het grote en
duidelijke geheel van dat wat ge
meenschappelijk is. Er zijn nog
meer verschillen. Zo zijn van ouds
her de baptisten altijd bereid ge
weest politieke en militaire verant-
In het Gereformeerd Weekblad
schrijft prof. dr. J. Verkuyl over de
Latijnsamerikaanse 'theologie der
bevrijding':
Verder constateer ik het gevaar dat
de 'wending tot de armen' of zoals
het meestal heet, tot 'de armsten
van de armen' een politieke ab
stractie wordt, die bij velen als een
alibi fungeert voor werkelijke ar
beid onder de armen, een politieke
abstractie, die soms morele garan
ties schijnt te schenken aan dege
nen, die de machtovername in de
staat najagen, zonder te rekenen
met de eisen van humaniteit,
barmhartigheid en gerechtigheid,
zoals in het optreden en de metho
des van groepen als de Montenero's
en de Tupamaros maar al te duide
lijk blijkt. De vraag hoe het 'huma-
num' in te bouwen valt in de strijd
ommeer gerechtigheid zou ln de
'teologia de la liberation' dieper
aandacht moeten hebben dan het
geval is. Voorts rijst de kritische
vraag of de sector waarop de theo
logie der bevrijding de focus richt,
niet tot in de diepste diepten van
de menselijke nood zou moeten
worden uitgebreid. Dat de pendel
slag van de .spirituele noden' nu
doorslaat naar de sociaal-economi
sche noden is wel begrijpelijk,
maar dat het klokgelui der bevrij
ding niet vertolkt wordt tot in de
diepten waar 'zonde, duivel en
dood' ons terroriseren, valt te be
treuren.
Rust
Jan Ernst in Wending, maandblad
voor evangelie en cultuur:
Toen hij het woord voerde bij de
bisschopswijding van mgr. Simonis.
zei kardinaal Alfrink doelend op
de mislukte inspraakprocedure en
heftige emoties bij diens benoe
ming dat we moesten voorko
men, dat zoiets ooit nog zou gebeu
ren. Twee jaar later hadden we in
het sociaal onrustige Limburg grote
deining rond de benoeming van
HET CHRISTENDOM
Het christendom verkeert vandaal
nog in een andere crisis dan i
wij gewend zijn te signaleren
een geloofscrisis, voortkomend
de confrontatie tussen geloof
wetenschap, geloof en groeiendP
welvaart, geloof en machtsdenken
De crisis die ik bedoel doet
voor op het politieke vlak. In Iibi
non strijden christenen om huF
machtspositie te behouden en daaP1
bij gaat de strijd tegen moslims d>il
economisch tot de onderliggen^
partij behoren en onder wie daat
om socialisme en communisnir
wervend bezig zijn. In Spanje beK
zoeken dezelfde mensen die zoju«i{
een doodvonnis hebben bekrachtig^
dat door geheel het Westen wora
verafschuwd rustig htm kerk oq$
daar de eucharistie te gebruiken.
Noord-Ieriand zijn het christenen
die andere christenen geen invlo<
Ln de besluitvorming gunnen. Er
een andere crisis op komst, die va|
de politieke geloofwaardigheid
de christelijke kerken. Merkwaard!
is bovendien dat in al die gevalle^
de agressie meestal uitgaat vi
christenen die vinden dat kerk
politiek niets met elkaar te make£
hebben. Voor velen van hen
uitermate begrijpelijk standpunj
Om in he politieke activiteiten j
gang te kunnen gaan, kunnen
vende kerken soms bijzonder last!
zijn. En opnieuw zal duidelijk woï
den wat wij vroeger op een andeij
manier konstateerden: de scheid!
lijn tussen kerk en wereld loo]
dwars door kerk en christend«
heen.
leias
looi*.
ndo:
mgr. Gijssen. Nu hij zelf een opvol
ger krijgt lijkt hij er tot op heden
22-8 in geslaagd, de rust in
het katholieke volksdeel te bewaren.
Maarwelke onrust wil hij ver
mijden? Die waarvoor een aantal
katholieke ex-ministers benauwd
is: 'er is al onrust genoeg, laat daar
de kerk niet nog bijkomen?' Zou
het dan toch een triest afscheid
moeten worden van een man die
uit pastorale bezorgdheid buigt voor
de discipline van het romeins kerk
orden jk systeem? Zou hij dan toch
nillens, willens een man van
de 'pax romana' zijnmoeten
zijn? Of wil hij die kerkorde] ijke
onrust vermijden, waarvoor nog
slechts een kwijnend aantal chris
tenen belangstelling heeft (Septu
agint en andere groepen zwij
gen!) om zo met een laatste gebaar
ruimte te scheppen voor belangrij
ker vragen: vragen en ontwikkelin
gen die samenhangen met het
evangelie in de wereld? Dan zou
hij eerder de man van 'Pax Christi'
zijn. Met anderen hoop ik, geloof ik
wel het laatste: dat was. neen, dat
is. hij toch wel.
Klokken
Ds. G. W. Dunnewold, de lutherse
dominee van Doetinchem, schrijft
in zijn gemeenteblad:
In (oude) kerkgebouwen heeft elk
onderdeel een speciale betekenis.
Zo is het ook met klokken. Die
luiden niet zo maar wat raak.
Klokken hebben een speciale
dienst: ze roepen, manen, zingen,
rouwen, enz. Daar zijn heel veel
luidvoorschrlften voor. Zo kunnen
klokken bij de verschillende feest
dagen van het kerkelijk jaar ver
schillend luiden en daarmee die
speciale dag aangeven. Wil je klok
ken lulden, dan moet Je het ook
goed doen of liever helemaal niet.
Verschillende van die voorschriften
en gebruiken zijn vertoren gegaan
of kunnen door het ellendige
'geëlectrificeerde* luiden niet meer
gehouden worden. Dat is bijzonder
jammer, want dat betekent een de
gradatie van de klokken. Daarom
wil ik graag vóór het klokgelui uit
ons torentje klinkt, over die ver
schillende gebruiken van kloklui
den vertellen, hetzij op een ge
meenteavond, hetzij ln een kleine
brochure. Ik heb daar nl. prachtige
dingen over gevonden in verschil
lende boeken. Ik hoop 't te realise
ren.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Oirschot: P. van
te Wolphaartsdijk; voor Noord
rolder, wijkgemeente Marknesse
Luttelgeest: J. ter Steege te Aalar
sum-Wetzens.
Beroepen te Echteld: H. E. VermerfM
len te Emmercompascuum. en
GEREF. KERKEN Jpa
Beroepen te Nieuweroord: W. ff
Omta te Zwartebroek; te Nieuwlelr.
kerland: drs. L. H. Wouwkamp #j
Enumatil, die dit beroep heeft aan
genomen. 1115
Beroepen: te Edmonton, Albertf0111
(Canada), tot stud.pred. aan de un|
versiteit van Alberta, drs. Th. OoC"
terhuis, pastoraal medew. te Weesj
GEREF. KERKEN VRIJG.
Bedankt voor Monster: J. de Feij V
ter te Hoogezand-Sapoemeer. «i
CHR. GEREF. KERKEN J
Beroepen te Almelo, te Emmeloor
en te Mussel: J. Germs, kandidas
te Amersfoort: te Veenendaal, Be J
thelkerk 2e pred. plaats: E.E. Slof M
stra te Broek op Langedijk; t w'
Nieuw-Vennep en te Opperdoes:
Oosterbroek, kand. te Apeldoorn:
GEREF. GEMEENTEN V
Beroepen te Klaaswaal: H. Ligten bi
berg te Terwolde, die bedankte voo
's-Gravenpolder; r,
Bedankt voor Emmeloord: A. Hoog;
erland te Krabbendijke.
UTRECHT Negentien dekei
van het r.k. aartsbisdom Utree!
hebben kardinaal Sebastino Bag gil
prefect van de Romeinse concregaS'^j
tie voor de bisdommen, een bric-
geschreven over de opvolging
kardinaal Alfrink.
Zij schrijven, dat Utrecht een bi
schop nodig heeft, die zijn diocf
wil besturen in nauwe samenwi
king met de priesters en andei
gelovigen. Het moet volgens de d<
kens tevens een herder zijn d
door zijn geduld en zachtmoedii
heid een brug tussen tegengesteli
meningen en kampen jveet
slaan.
ng-
(ADVERTENTIE)
re gt
uers
Holl;
met als gratis
premie de 816 blz. tellende
CCLINAIRE
ENCYCLOPEDIE