Gatsha Buthelezi's moeilijke keus Fusie clubhuiswerk; roept vragen op Onze adressen: Tom M ix Prof. dr. S. U. Zuidema (69 jaar) overleden Ik sta niet op grote afstand te schreeuwen - Ik kij k Vorster aan Fel luthers protests tegen Vorster lp; Zendingsraad distancieert zich van NCSV-blad Zondag 12 oktober: Helpen zonder grenzen Raad van kerken: Laat gevangenen in Tndonesië vrij 'Kerknieuws' van^r Scheps blijft MAANDAG 29 SEPTEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET Mn door Henk Biersteker en Aidert Schipper Pressie De eerste minister van het Zuidafrikaanse thuisland KwaZulu, chief Gatsha Buthelezi, reisde zaterdag weer af. Hij liet een wer velend spoor van discussie achter zich over de mogelijkheden van buitenlandse druk op Vorster. In een vraaggesprek dat wij met hem hadden bleek ons het dillemma waar hij mee worstelt. Hij gaf in het gesprek en in de twee lezingen die hij in ons land hield Si het gesprek kwamen wij nog een ander dilemma van de chief op het spoor. Namelijk enerzijds de verleiding om de door Vorster toege zegde zelfstandigheid te aanvaarden zij het dan in een aanzienlijk gïoter KwaZulu omdat hij daar door de zwarte arbeiders in de blanke gebieden een betere rugdek king kan geven. Maar anderzijds verwerpt hij de gedachte aan vol komen zelfstandigheid omdat hij daarmee een vreemdeling in Zuid- Afrika zou worden en er voor de zwarten nimmer een kans op me debeslissing zou komen over de economische rijkdommen van het land. die zij zelf hebben helpen duidelijk blijk van de machteloosheid van alle zwarte oppositie in Zuid-Afrika. Enerzijds gelooft hij niet in de structuren, waar binnen zich de zwarte oppostie in Zuid-Afrika moet afspelen en aan de andere kant wil hij het er toch mee blijven proberen, omdat geweld naar zijn oordeel de zwarten tot kanonnenvoer Wie zijn de mensen die achter n staan? Ik begrijp die vraag niet. Ik ben gekozen door viereneenhalf miljoen Zulu-mensen bij de verkie zingen van 1970. Er komen spoedig weer verkiezin gen. Wat ons verbindt is de zorg over het lijden van uw mensen. We zijn het eens dat daar een spoedig einde aan moet komen. Stelt u dat einde niet uit door de tehuislandenpoii- tiek van de Zuidafrikaanse regering een schijn van respect te geven? Als de mensen in Zuid-Afrika dat zouden denken, dan neem ik dat serieus. Maar als jullie in HoUand dat soort dingen zeggen, dan res pecteer ik jullie opinie, maar dan trek ik mij er niets van aan. Mijn mensen zijn dankbaar voor wat lk zeg. Ik druk hun ergernis uit. Als ik straks terugkeer dan zullen zij mij met muziek ontvangen. Let daar eens op. Buiten Zuid-Afrika heb je onder de geïnteresseerden in Zuid-Afrika twee soorten mensen. Zij die aan Zuid-Afrika verdienen en zij die begaan zijn met het lot van de zwarte mensen. U helpt degenen die aan Zuid-Afrika verdienen. Dat kan me niet schelen, zolang lk mijn eigen mensen ook help. Ik geef toe dat u van mij kunt denken wat u wilt, maar lk heb te maken met de dagelijkse omstandigheden van mijn volk. Mijn mensen zien mij niet als handlanger van dege nen die aan Zuid-Afrika verdienen. Wij zin het eens in onze hoop op een vreedzame oplossing van de problemen van Zuid-Afrika. Daar toe zal Vorster met de zwarte lei ders aan de ronde tafel moeten gaan zitten. Natuurlijk Maar Vorster zal dat niet vanzelf doen. HIJ moet ertoe worden ge dwongen. Verwacht u van groepen in het buitenland steun om een gelijkwaardige positie tegenover Vorster te bereiken? Ik zeg niet dat elke pressie op Zuid-Afrika verkeerd is. Ik zeg ook niet dat elke druk goed is. Sommi ge soorten pressie hebben een goe de uitwerking en verbeteren de toestand. Maar andere pressie is slechts een ideologische houding, die niets anders ten goede komt dan het eigen geweten. Beschouwt u de oproep van de we reldraad van kerken de investerin gen in Zuid-Afrika terug te trekken als een daad om het eigen geweten te sussen? Ik heb daar geen oordeel over. De Schrift zegt oordeel niet opdat gij niet geoordeeld worde. Als de Schrift dat zegt, moet lk dan nog wijzer zijn? Ik zeg niet Ja op elke investering. Het is voor de wereldraad en voor jullie een zaak van geweten. En dat respecteer ik. Maar als ik het op dit punt niet eens met jullie ben, dan mag je me daarvoor nog niet ver ketteren. Wij moesten eigenlijk niet over dit onderwerp ruzie maken. Het is niet een onbelangrijke kwestie, maar ook geen beslissende. Onze bevrij ding hangt er niet van af. Wat voor condities stelt n voor investeringen. Ik ben de enige zwarte leider, die van premier Vorster geëist heeft ruimte te scheppen voor zwarte vakbonden. Ik heb niet op grote afstand staan schreeuwen, maar ik stond oog in oog met hem. En ik zei: we moeten een vakbeweging hebben. Ik heb gezegd dat ik niet kan inzien dat vakbonden goed zijn voor blanken, voor kleurlingen en Indiërs maar niet voor zwarten. In Durban ben ik betrokken bij het instituut voor industriële arbeiders, waar mensen inlichtingen krijgen over hun rechten. Om dat soort activiteiten wordt ik scherp gekriti seerd. Ze zien mij als een onder mijnen maar ik doe dat uit volle overtuiging. Twijfel Toen u uw ambt als eerste minister lu, hetgeen mij tot een buitenlan der in Zuid-Afrika zou maken. Maximum aanvaardde sprak n twijfel uit over de leefbaarheid van KwaZulu. Be staat die twijfel nog steeds? Ik zeg iedere keer tegen Vorster zelf. dit hele geval biedt geen wer kelijk aandeel in de besluitvorming. Maar ik vind dat geen reden om mijn mensen in de steek te laten. U heeft wel gezegd dat u eigenlijk heel Natal zou moeten hebben. Ik heb gezegd dat KwaZulu eigenlijk bestaat uit wat nu Natal is. Ons land was eens een van de best georganiseerde landen van Afrika. En het feit dat wij niet zelfstandig zijn is een historische toevalligheid. Dat Lesotho nu lid is van de VN en wij niet is een toeval. Wat vind u van emigratie van blanke Europeanen naar Zuid-Afri ka? Daar ben ik geen voorstander van. Dat heb ik in Zuid-Afrika ook meermalen gezegd. Door eerste minister van KwaZuln te worden aanvaardt u de grote apartheid. Dat is nonsens. Ik heb nooit steun gegeven aan de rassenscheiding. Maar dat is toch niet logisch. Je kunt toch geen leiding aanvaarden in een systeem dat je verwerpt. Als u wilt proberen om mij over te halen tot uw standpunt, dan doet u vergeefse moeite. Het enige wat er voor mij toe doet is een rol te kun nen spelen bij de bevrijding van mijn volk. Wat u daarvan denkt kan me niet schelen. U hoeft niet te me nen dat u me kunt bekeren. Met de jonge rebellen van de blan ke oppositiepartij in het Zuidafri kaanse parlement, de Verenigde Partij, heeft u gesproken over een federale opbouw van Zuid-Afrika. Ziet u daar iets in? Ok begrijp hun idee niet. Maar ik ben met hen in zee gegaan, niet omdat een federatie een oplossing zou zijn voor ons, maar het is beter dan onafhankelijkheid van KwaZu- Het maximum waartoe lk bereid ben te gaan in de toekomst is een beperkte autonomie voor KwaZulu binnen een multinationale federale staat. Een federatieve staat zou be tekenen dat de economie van Zuid- Afrika aan ons allen toebehoort. Het beslissingsproces zou dan in een federaal parlement gedeeld worden. Dat is niet hetzelfde als wat de Verenigde Partij wil. Die wil een raciale federatie. Premier Vorster was kwaad dat u met Schwarz (van de Verenigde Partij) heeft gesproken. Ja, hij was erg boos. Hij kan me dat niet vergeven. Soms hoor je zwarte Zuidafrikanen zeggen dat zij in de thuislanden zoveel politieke macht kunnen op bouwen dat zij tenslotte een tegen wicht gaan vormen tegen de blanke macht. Ja, natuurlijk. Daarvoor gebruiken wij onze macht. Maar de politiek is de kunst van het mogelijke. Kunt u zeggen op wat voor manier u thans uw mogelijkheden benut? Het feit dat lk in Europa zo praat. Vorster zal mij dit niet in dank afnemen. Maar wat kan hij daar aan doen? Hij heeft liever niet dat ik naar het buitenland reis. Denkt n dat enige drnk van buiten op de Boeren die de leiding in Zuid-Afrika In handen hebben in de toekomst effectief kan zijn. Ik denk wel dat sommige drukmid delen dat zijn. Ik meen niet dat alle druk gehandhaafd moet blij ven. Sommige middelen zijn zeer effectief geweest. Het feit dat de VN-commissie de kwestie Zuid-Afri ka steeds maar weer naar voren gehaald heeft bij internationale or ganisaties en conferenties is een goed ding. Dat zij de publieke opinie voortdu rend voor ogen houdt wat voor afschuwelijk systeem er in mijn land bestaat. Ook druk via sportac tiviteiten is goed. Maar er zijn drukmethoden die onwerkzaam zijn, alhoewel ik niet twijfel aan de goede bedoelingen van de mensen die deze middelen toepassen. Maar ik kan geen uiteenzetting geven van de verschillende drukmiddelen en daarbij zeggen welke wel en welke niet werkzaam waren. Mandela Vindt u dat Vorster naast leiders Tijdens zijn verblijf in ons land hield chief Gatsha Buthelezi enkele lezin gen, waaronder een in de aula van de Vrije Universiteit in Amsterdam. zoals u ook met mensen als Nelson Mandela moet praten, die nu nog gevangen zitten? Ik heb zelf tegen Vorster gezegd dat het logisch zou zijn dat hij zou spreken met Mandela, want hij brengt Smith er toe met de zwarte leiders in Rhodesdë te spreken. Verwacht u dat zo'n gesprek ooit zal plaatshebben? Ik zie niet in hoe Vorster zo'n gesprek uit deweg zou kunnen gaan, als hij nog enige geloofwaar digheid in Afrika wil overhouden. Je kunt een ander niet dwingen een weg te gaan die je zelf weigert te volgen. Zijn streven naar deten te blijft zonder betekenis zolang hij binnenslands daar niet naar streeft. Maar zou Vorster Zich fets gelegen laten liggen aan zijn geloofwaar digheid? De zwarte Afrikaanse sta ten zijn zo afhankelijk van blank WAT DENKEN WIJ ERVAN7 fc h< Wat denken jullie hiervan? J"™ Iemand had twee zonen. DA- Hij ging naar de eerste toe en tyerd Jongen, ga jij vandaag in de w|cr gaard werken. Hij antwoordde en zei: Dat doe ik, heer, maar hij ging niet. Hij ging naar de tweede en sprak hem precies zo toe. Deze antwoordde en zei: Daar voel ik niets voor, maar later kreeg hij spijt en ging toch. Wie van die twee OUWi it h< Ie v< *>rgi |en Ikke heeft nu de wil van zijn vjterr gedaan? mtei We laten het hier even bij. c'1t volgende is ook belangrijk, nj*® we vatten die eerste vraag op: denken jullie hiervan? Dat zijn ook, die 'jullie'. We zijn geneigd te reageren met: wat een pracr verhaal, zo kort en zo vol inhtferd' Maar dat bedoelt de Heer vrij zg niet. Hij vraagt met dit vertyp. geen plaats onder onze verhai vertellers. Hij kijkt ons aan vraagt wat we van de Inhoud <tëe8( ken en wat we ons voorst* nt daarmee te doen. Waar zit ik ia^, verhaal? Misschien is dat een.g, vraag om mee te beginnen. Er zou Je verder kunnen afvragen ke konsekwenties dit verhaal hfend] ten aanzien van je vaak te s%vjg beoordeling van anderen. Misse', hebben we dan iets begrepen?, die eerste vraag: wat denken J jö> ervan? (Mattheus 2,28 ev.). j ei Zuidafrika. Hij kan ze makkelijk onder druk zetten. Dat denk ik niet. Kijk eens naar Zambia. Dat heeft er veel voor over om Vorster te weerstaan. Ja, maar nu lijkt het alsof ze een beetje verslappen. Het is geen verslapping. Kaunda gelooft sterk in geweldloosheid. Hij doet wat hij kan om een verande ring te bereiken zonder geweld te gebruiken. Maar hij zegt nog steeds dat als dit niet werkt, dan zal hij de bevrijdingsbewegingen steunen. Men kan Kaunda geen slaapheid verwijten. Als hij er niet geweest was, zou er geen Frelimo zijn ge weest en dan zou er in Rhodesië geen bevrijdingsbeweging geweest zijn of dan had de Swapo (in Namibië) niet bestaan. Hij houdt zich aan het manifest van Lusaka, waarin duidelijk de nadruk ligt op geweldloze strijd. GENEVE De Zuidafrikaanse at 1 gering maakt het christenen sjls a: matisch onmogelijk een christygaa leven te leiden. Aldus de secret generaal van de lutherse wei deratie dr. Carl H. Mau in een aan premier Vorster van Zuid-, in. ka. Het pleiten voor een vreedzame lossing wordt, aldus dr. Mau, st j* moeilijker, enerzijds door'de ta arrestaties van de laatste tijd, derzij ds door het besmet verklver van het christelijk instituut, kerken worden voortdurend aa i vallen en gekwetst en er is M reden om aan te nemen, dat hL^.; binnen afzienbare tijd verand* komt. Dr. Mau doet een dringend b(nde op premier Vorster de kerk ni n n belemmeren bij de verkondfetsst van het evangelie en het de oee sen niet onmogelijk te maken6 gens het evangelie te li 'Slechts op deze wijze kunt iyoed land een tragedie besparen', feldt dr. Mau. ,asr wrb rin| keli UIT VAN LEZERS Doop (5) Het is natuurlijk wel zeer simplis tisch zó over de doop te spreken als J. Bakker het doet, n.l. 'Nergens in de bijbel ls het te lezen, dat het tegen Gods wil ls: kinderen dopen.' Het zou fijner zijn als J. Bakker een plaats aan kon wijzen waaruit blijkt, dat het wél de wil van God is, dat kinderen gedoopt worden. Nu draalt hij de zaak helemaal om. Als God op meerdere plaatsen in Zijn Woord zegt: eerst geloven, dan dopen, dan blijkt daar toch wel uit, dat Hij geen baby's bedoelt. Na tuurlijk moeten wij openlijk en met liefde over de doop met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Maar dan niet met vage, zelf bedachte opmerkingen komen, daar is nie mand mee gebaat! Wat ls er tegen, dat u, dat ik of Iemand gedoopt wordt? Handelingen 8 vers 37 geeft het antwoord: 'indien gij van gan ser harte gelooft, dan is het geoor loofd! Botterdam J. Tessers Doop (6) HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zljds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM-/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Posbus 101. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van 'de schrijver vermeld. late zich dopen in de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Deze gave is de belofte, waarover Petrus ln zijn toespraak even tevoren spreekt en waar hij letterlijk de profeet Joël stuurt ln vers 17-21. Wat duidelijk slaat op de periode van toen tot het einde der wereld. Daarom spreekt hij van U en uw kli-deren, want baby's kunnen niet profeteren, noch dromen dromen, of in tongen spreken. Zevenaar. H. M. H. Bol wijk Doop (7) Wat Handelingen 2 vers 39 betreft: Want u komt de belofte toe en uw kinderendit komt na vers 38 waar staat: Bekeert u en een ieder Een protestant vroeg aan een rooms-katholiek priester waar de tekst aangaande het vagevuur nou wel in de bijbel -tond. Zijn ant woord was: naast de uwe waar staat dat zuigelingen gedoopt moe ten worden. Geloof en doop worden in de bijbel nooit van elkaar ge scheiden. Vandaar dat het vanzelf sprekend is dat de bijbel geen zui gelingen besprenkeling kent. Kampen J. van Dijk Doop (8) De heer Korff schrijft: 'door de kinderdoop af te wijzen dragen de ouders minder geestelijke verant woording voor hun kinderen'! HIJ weet waarschijnlijk niet dat, al thans ln Utrecht, ln de baptisten- kerk en in alle pinksterkerken, de baby's worden opgedragen aan de Here, met de belofte, om ze in ln vreze des Here te zullen opvoeden, met een bede voor de ouders om goddelijke wijsheid hierin, en om een ontvankelijk hart. voor het kind. door de Heilige Geest. Bilthoven P. C. de Groot-Satter Doop (9) Toen kwamen kinderen tot Jems. De dicipelen wilden hen weerhou den. Maar Jezus sprak: Laat de kinderkens tot mij komen en ver hinder ze niet want derzulken ls het Koninkrijk Gods. Indien gij niet wordt als een kind GIJ het zult het geenszins ingaan. Jezus vroeg ook aan de Kinderen niet Geloof je in mij? maar omarmde ze en ze gende hen! Ede F. Bruyn Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Op 69-jarige leeftijd is overleden prof. dr. S. U. Zuidema, die van 1948 tot 1965 als hoogleraar verbonden is ge weest aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, eerst als buitenge woon hoogleraar in de wijsbegeerte en van 1952 als gewoon hoog leraar. Prof. Zuidema is lange tijd ziek geweest en trad in verband daar mee de Laatste jaren niet meer op de voorgrond. Maar vooral geduren de de eerste vijftien jaren na de bevrijding heeft hij veel van zich laten horen, met name in gerefor meerde kring. Hij schuwde het de bat niet, Integendeel, hij deed er geëmotioneerd aan mee. Hij durfde daarbij alleen te staan: hoewel hij zijn loopbaan begon als zendeling op Midden-Java keerde hij zich fel tegen de in zendingskringen gel dende opvattingen met betrekking tot de toekomst van Indonesië. Hij durfde ook. als hij dat nodig achtte, van mening te veranderen en daar van te getuigen: zo hartelijk als hij kort na de oprichting van de wereld raad van kerken vóór aansluiting bij deze organisatie was, zo fel keerde hij zich later tegen de we reldraad. Dit alles geschiedde niet in een hoek Hij was een bij velen geliefd spreker, wiens woorden er niet om logen. Zijn toespraken en referaten waren retorisch, maar het was be zielde retoriek en hij paste die toe op een wijze dat ook christelijke plattelandsvrouwen zich niet be kocht voelden wanneer hij als door hen uitgenodigde spreker zich aan merkelijk minder bezighield met de vragen die zijn gehoor beroerden dan met de door hem verwerpelijke geachte denkbeelden van Sartre. En christelijke fabrieks- en tran sportarbeiders neigden gewillig het oor wanneer professor Zuidema on der de onschuldig klinkende titel 'Het goed recht van christelijke be ginselen Ln de praktijk van het christelijk leven' over het irratio nalisme begon. Pel gekant was hij tegen de door braak. en tegen het barthianisme dat hij zrg staan aan de wieg van de PvdA, heftiger nog was zijn strijd tegen het communisme. Hij verweet de zending dat zij het ge vaar daarvan niet zag. Opmerkin gen van hem hierover gemaakt in Trouw, lridden tot een fikse discus sie ln de kring van de gereformeer de zending. Wie echter mocht den ken professor Zuidema een genoe gen te doen door hem bij te vallen met verklaringen van hooggeachte voorgangers, kon te horen krijgen dat we moesten oppassen voor (protestantse) heiligenverering. Met andere woorden, hij was tpch een te gewoon man om gemakke lijk ln één bepaalde hoek neer te zetten. AMSTERDAM De Nederlandse zendingsraad heeft zich gedistan- cieerd van het laatste nummer van Eltheto, het blad van de Nederland se christen-studenten vereniging. In dit nummer wordt volgens de zendingsraad 'op onwaardige wijze' over het protestants-christelijk on derwijs en enkele daarmee verbon den personen geschreven. De inleiding van het nummer wekt de indruk, als zou de onderwljsse- cretaris van de NZR, Hemrao Vroom, mede-verantwoordelijk zijn voor de inhoud. Het bestuur van de NZR heeft met instemming gecon stateerd, dat deze vermelding op een misverstand berust, zoals ook inmiddels door de redactie van El theto is bevestigd. UTRECHT Onder de titel Hel pen zonder grenzen' vraagt het hervormde werelddiakonaat aan dacht voor de wereldddiakonaats- zondag op 12 oktober. Voor ver spreiding in de plaatselijke ge meenten is als speciaal nummer van Globaal een folder samenge steld. Hierin wordt in het bijzonder in formatie verschaft over hulpwerk in de drie concentratiegebieden van het 'hervormd werelddiakonaat: Madagascar. Zuid-Afrika en Indo nesië. Op Madagascar wordt meegedaan aan 'Fofata'. een centrum voor lan delijk opbouwwerk. Voor dit jaar heeft de hervormde kerk twintig duizend gulden toegezegd voor de modelboerderij yan Fofata. In Zuid-Afrika wordt onder meer mee gewerkt aan een vormingscentrum in Roodepoort, twaalf kilometer van Johannesburg, dat de ontwik keling van de zwarte bevolking in de omgeving ten goede komt. Verder wordt in Indonesië onder meer bijgedragen aan kleine ont wikkelingsprojecten in dorpen, waar studenten uit Yogjakarta la ten zien, wat er valt te bereiken met kleine stappen aan de basis. DEN HAAG Ter gelegenheid van de herdenking van de coup van 30 september 1965 in Indonesië heb ben de raad van kerken ln Neder land en zijn speciale werkgroep In donesië een brief overhandigd aan de Indonesische ambassadeur in Nederland In deze brief wordt een beroep gedaan op president en re gering van Indonesië, amnestie af te kondigen voor allen, die in aan sluiting op de coup van tien Jaar geleden Ln gevangenissen en kam pen terecht kwamen en daar zon der gerechtelijke aanklacht nu nog verblijven. In de brief wordt herinnerd aan een gezamenlijk overleg Ln 1971 ln Driebergen van de Indonesische en de Nederlandse raad van kerken en het Indonesische r.k. episcopaat. In een resolutie werd toen aangedron gen op spoedige vrijlating van al len, die zonder voldoende rechts grond gevangen zaten. De afgelopen vier jaar hebben ker ken vanuit Nederland via haar zus terkerken in Indonesië materiële hulp aan de gevangenen verschaft. In de brief is aangeboden mee te werken aan een constructieve op lossing van het hervestigingspro bleem na de gevraagde amnestie. LUNTEREN De samenwerking, die het gereformeerde clul buurthuiswerg ruim twee en een half jaar geleden is aange^ met de stichting Salco (de landelijke gesubsidieerde sticht waarin verschillende, vroeger zelfstandige, landelijke centrale ganen participeren), heeft in de gereformeerde synode nogal weerstand opgeroepen. Er werd gesproken over kerkewerk, date ten dode is opgeschreven en evangelieverkondiging, dat zo de ingaat. door niet helemaal gerusfcgef Daarom wilden zij aan de ten, die over verdere be gingen en over de roeping vaajl gemeenten om ook in ddit op 'zout der aarde' te zijn,, ook besluit toegevoegd zien, dat beraad nodig is over de vraag, voorgenomen fusie bevorder]" voor de doorwerking van het geile op het betrokken terrein^ meerderheid van de synode daar niet in mee. Van de zijde van de stichting Evangelische Herstel en Opbouw, zoals het gereformeerde club- en buurthuiswerk heet, werd daartegen over betoogd, dat dit werk van daag de dag niet meer zelfstandig kan opereren, omdat de kapitalen, benodigd voor het apparaat en de deskundigheid, niet kunnen worden opgebracht. Daarom is de enige weg voor dit werk nog de zogeheten gevulde algemeenheid: samenwer king met verschillende levensbe schouwingen, waardoor overheids steun kan worden verkregen. Daarin kan volgens de stichting het eigene, maar dan meer gezien als diakonale taak met een missionaire intentie, wel degelijk gestalte krij gen. Daarover is permanent beraad gaande, ook binnen het bestuur van Salco, waarvan trouwens drie leden resp. gereformeerd, hervormd en rooms-katholiek zijn. Op plaat selijk niveau zijn er wel degelijk evangelische mogelijkheden, mits de plaatselijke kerken ook hierin hun roeping maar beter verstaan. De bezorgde synodeleden (o.a. me vrouw C. J. Diemer- van der Esch uit Dordrecht en ds. P. Schraven- deel uit Mlddelharnis) waren hier- ADVERTENTIE .bfeg» «i» naj h di h\ en becer bezrf" lk) ft" „nds (0de 'lij ers em jebb Van een onzer verslaggevers Het nieuws (van de heren W. C. N. Scheps) blijft bestaan. De tie heeft besloten, de uitgavftl ieder geval tot eind 1976 voor zetten en dan de zaak opniei bezien. >c tang aar jne "5p mr kei 'n TIC-JE BETER U gebruikt immers maar de I hel ft (een half borrelglaasje) r en maakt dus 2x zoveel longdrinks uit een fles. Dat betekent:perlongdrink 50°/o besparing in geld en in alcohol-gebruik. In januari van dit Jaar lie redactie weten, dat het blad het eind van dit jaar zou mefc ophouden te bestaan als gevolgjoi de sterk gestegen exploitataeko Sindsdien is er een lichte stil van het aantal abonnees gekofei zodat de redactie vermoedt, dattol dieptepunt voorbij is, doom Kerknieuws verschijnt nu al dan dertig jaar. Het werd heer W. C. F. Scheps opgericifcji de tijd van de Vrijmaking, heeft steeds gepoogd objectief kelijks nieuws te geven uit protestantse kerken, waarbij laatste tijd ook aandacht rooms-katholieke kerk is geko Daarbij is ook aandacht vooi kleine nieuws (ds. X die naaJ ziekenhuis moet voor een oi en de pastorie te Y. die te staat voor 152.500 gulden). De aandacht, die wika Leen Ginkel eerder deze maand in radiorubriek 'In 't zilver' aan blad besteedde, heeft hoi aanvragen om proefnummers gevolge gehad. Het adres van nieuws is postbus 280 te Heerle ïbl irsi eeh liet v,°Vr ^peêeni en< De ger erd londefiks jkt ilai an ich 'at

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2