oe CDA er dient uit te zien iet alleen vraag voor ARP dichtbij atet CDA - een gemeenschappelijk ideaal CDA in discussie Richtsnoer moet ook op mensen betrokken worden het weer Herfst! 26. geef mij maar een automaat gezoem Verkoudheid dagwerk pompoen DAG 26 SEPTEMBER 1975 BINNENLAND TROUW/KWARTET t aoor mr. W. Aantjes it zou een ernstig misvatting zijn te menen dat het morgen op AR-partijraad zou gaan om een keuze tussen wèl of geen CDA. djegenen die (zoals o.a. de ondertekenaars van de 'open brief' heb- gedaan) het zo voorstellen, belemmeren een gedachtenwisse- ig en besluitvorming over de enige vraag die wel aan de orde is. ie vraag is niet óf de ARP het CDA wil, maar hoe zij het CDA it en altijd gezien heeft. vraag, hoe het CDA moet zijn, niet een vraag die de ARP alleen „aat. Het is een gemeenschap- te vraag, waarop wij ook al- gemeenschappelijk een ant- ird kunnen geven. De riskante _issing van het CDA-congres is tweest, dat de meerderheid ge leend heeft dat dit antwoord bij emming kan worden gegeven, lewel het naar zijp aard alleen menlijk kan worden gegeven, ij kunnen het niet alleen slechts aneenschappelijk geven, ik voeg met overtuiging aan toe: wij Jillen het ook slechts gemeen- 3 happelijk geven. Dat één der irtners genoodzaakt is haar eigen (utwoord te geven, is dan ook op thzelf al een voor het CDA niet vorderlijke zaak. ™et CDA is voor de ARP evenzeer n ideaal als voor KVP en CHU, 'binnen de ARP voor Aantjes enzeer als voor Albeda. Dat er ssen KVP/CHU en ARP op een langrijk punt verschil is over de aag. hoe voor het CDA de relatie uitgangspunt en politieke •aktijk dient te zijn. wil elk der rtijen er met overtuiging achter innen staan, doet aan de wens ear het CDA niets af. e zgn. confessionele partijen heb- ^rn in het verleden, zij het vaak ~TUns ondanks, een veel te sterk itrovert karakter gehad, zeker in praktijk. Te zeer gevoelden zij V ch in het bijzonder verantwoorde lijk voor 'onze' mensen, te sterk erden hun beslissingen beïnvloed ijjoor de effecten ervan voor 'onze' Ijfoepen en instellingen. Op zichzelf ^ïel begrijpelijk vanuit het eman- patiekarakter dat deze partijen ik hadden, maar daarom nog niet ^ist. vind dat men vanuit dit gezicht punt veel begrip moet hebben voor grote gevoeligheid van de KVP or het 'open' karakter van het DA Wie zich ook maar oppervlak- g heeft verdiept ln de gesChiede- s van het katholicisme in ons nd. met name in de laatste eeuw. il dat begrip opbrengen. Ik heb er an ook van harte aan meegewerkt ben er dankbaar voor. dat het "DA de vensters wijd open wil ooien en zich van een naar bin- en gerichtheid wil ontdoen, e problemen, waarvoor het CDA ch thans gesteld ziet. worden ver- orzaakt door de vrees dat die penheid verloren zal gaan wan eer van politieke vertegenwoordi- ers een even sterke binding aan principiële uitgangspunten van et CDA wordt gevraagd of althans erwacht als aan het politieke pro- ram. Ik geloof dat dit een misvat- ng is De bedreiging voor het CDA daarin gelegen dat KVP en CHU !lle discussie met het congresbesluit ls beëindigd beschouwden. Nie- ïand kan garanderen dat wij er. Is het congres tot uitstel had he loten, waren uitgekomen, maar de ans was in elk geval groter ge- 'eest en het ons allen even dierba- doel was althans het pogen zeker 'aard geweest. wil er iets van worden gerealiseerd, dan is een voortdurende confronta tie met Gods geboden en beloften nodig. Voortdurend: van dag tot dag, niet alleen in het program, maar ook en meer nog in het dagelijkse politieke handelen van de vertegenwoordigers. Daarom is de toespraak, die ik op het CDA- congres heb gehouden één geheel en niet in twee los van elkaar staande delen te splitsen. Het verschil dat KVP-CHU en ARP thans verdeeld houdt, is dan ook niet zo gering als de bewoordingen wellicht de indruk geven. Eén enkel woord, één enkele letter kan een fundamenteel andere betekenis aan een zin geven (na het CDA-congres kreeg ik een telegram: 'de één achtte de ander uitnemender dan zichzelf': bedoeld was natuurlijk 'achte', maar het verschil is niet eens te horen). Het is onvoldoende het richtsnoer alleen te betrekken op het program en niet ook op de mensen. Het evangelie laat zich niet 'objective ren' en stollen in een program van actie. Het is een kracht, die wil werken door mensen. Eigenlijk is dat eenzijdige accent op het program merkwaardig in een tijd. waarin een politieke rich ting door de kiezers (misschien moet ik zeggen: de kijkers) veel meer wordt beoordeeld naar de mensen dan naar het program. Politiek is kiezen. Elke dag weer. Welnu, het Evangelie dwingt tot een keus. Wat kan er zonder de dagelijkse confrontatie overblijven van die radicaliteit van het Evan gelie? Ik maak graag de formule ring. die minister Lubbers in zijn artikel hier eergisteren gebruikte, tot de mijne: het evangelie ligt wezenlijk vooruit op wat mensen kunnen bereiken: daarom moeten wij ons wel laten beroepen door datzelfde Evangelie. opzicht altijd meer bij de CH-ge- dragslijn thuis gevoeld. Vandaar dat ik had voorgesteld de CDA- resolutie aldus te lezen: CDA-leden. die zich beschikbaar stellen voor een vertegenwoordigende politieke functie, worden geacht voor de uit oefening daarvan in te stemmen met het door het CDA voor het politieke handelen aanvaarde richtsnoer en het met inachtne ming daarvan opgestelde politieke program. 'Wordt geacht', dat wil zeggen: geen meetlat, geen handtekening, geen verklaring, maar geheel zelf de verantwoordelijkheid laten dra gen door de betrokkene. 'Voor de uitoefening van hun politieke func tie'. dat wil zeggen: geen vragen naar persoonlijk geloof, doopbewijs, kerkgang, levensstijl of wat dan ook. Uitdrukkelijk alleen gericht op het politieke handelen. En de ver antwoordelijkheid geheel laten bij school aanvaarde richtsnoer voor het onderwijs te staan. Daarmee wordt het CDA niet een abstracte 'getuigenis-aptrij. zoals sommigen vrezen. Integendeel. Het getuigenis moet wel doorklinken, maar in en door het politieke han delen. Ik ben getroffen door de wijze, waarop Rothuizen blijkens zijn artikel van 6 september precies begrepen heeft wat mij op het CDA-congres heeft bewogen. Het is het tegendeel van wat men een getuigenispartij pleegt te noemen. Evenmin gaat het om een hoog moedig onderscheid tussen gelovi gen en ongelovigen, tussen christe nen en niet-christen en. Niet ik oordeel over iemands christen-zijn. Hoe zou ik? Zou er iemand zijn, die zulk een oordeel zou kunnen geven zonder zelf als eerste door dat oor deel te worden veroordeeld? Ook het verwijt van tweeërlei leden is niet terecht. Duidelijker dan mevrouw Van Ruler het op 4 sep tember op deze plaats heeft gezegd, kan ik het niet: CDA-vertegen woordigers kunnen persoonlijk aangesproken worden op het uit gangspunt van het CDA: daar moe ten zij achter staan: dat is geen het geweten van de betreffende vrouw of man zelf. Faber heeft in zijn artikel verwezen naar het terrein van de school. Gezien de historie der drie partijen m.i. een goed voorbeeld. Een 'School met den Bijbel' kan ver gaan in haar 'openheid' ten aan zien van leerlingen, oudercomité, lidmaatschap der vereniging, tot bestuursfuncties toe, maar zij kan zonder haar karakter prijs te geven niet de grens overschrijden dat de te benoemen leerkrachten althans 'geacht worden' achter het door de kwestie van eerste- en tweede rangsleden. maar van een goede en verantwoorde kand idaatstelling waarbij verschillende factoren meespelen, waaronder zeker ook de bereidheid het Evangelie als richt snoer voor het politieke handelen te aanvaarden. Wij vragen dat niet omdat wij be tere christenen zouden zijn. Inte gendeel. ik denk dat anderen net als ik dat dagelijks appél nodig hebben om niet in de politieke kleurloosheid af te glijden. Als dit. zoals sommigen zeggen, slechts een academische kwestie is. dan begrijp Ik niet waarom het dan zó onaan vaardbaar was. dat het CDA ervoor op het spel moe(s)t worden gezet. Draad weer opnemen Naar ik meen heeft 'Trouw' de christen-democratie in Nederland gediend door zoveel ruimte voor de discussie, zowel aan artikelen, als aap brieven van lezers beschikbaar te stellen. Maar ook elders is de discussie (vooral door en na het CDA-congres') spontaan op gang gekomen, en waarlijk niet alleen in de geestverwante kring. Het is eigenlijk tragisch dat buiten het CDA deze discussies diepgaand en zeeer geïnteresseerd op gang zijn gekomen en nog steeds voortduren, terwijl die allereerst in CDA-ver- band zouden dienen plaats te heb ben. De slechte "dienst aan de christen democratie is wel het standpunt dat het nu nog slechts een kwestie is van buigen (van de ARP) of barsten (van het CDA). In dat dilemma behoeft de ARP niet te vergaderen, want het is e en vals dilemma. Het is een gemeenschappelijke zaak. die alleen gemeenschappelijk kan woi'den opgelost. Als geconclu deerd moet worden, dat de kwestie die ons nu verdeeld houdt, in Woudschoten niet was opgelost, dan zullen we daar de draad weer moeten opnemen. Ik zeg dit alleen maar terwille van het ook mij dierbare ideaal van het CDA. Niet omdat wij het zo willen, maar omdat het zeker op termiin gezien het beste is voor het CDA Mevrouw Van Ruler had gelijk toen zij hier op 4 september schreef: 'de discussies over dit punt moeten worden voortgezet, anders zal het het CDA later beslist opbreken'. Of het CDA er komt (blijft) wordt niet morgen door de ARP beslist. Mijn - en ik hoop ieders - vurige wens is dat de bijeenkomst van morgen wel een belangrijke en po sitieve bijdrage zal leveren tot het hoe van het CDA. Mr. ff. Aantjes is voorzitter van de AR-fraetie in de Tweede Kamer. Eensgeestes 'rogram en beleid 'oor het 'hoe' van het CDA is iteindelijk niet de formulering an de grondslag (die wel het al- Tminst) beslissend, maar het be id, het politieke handelen. Ook oudzwaard heeft daarin zijn bij lrage in deze serie op gewezen. >it politieke handelen nu komt iet alleen- tot uitdrukking in het oor de partij op te stellen en ventueel bij te stellen program, laar ook en zelfs allereerst in het ptreden van de politieke vertegen- roordigers. !en program kan nu eenmaal niet i alle problemen voorzien, waar oor de politieke vertegenwoordi- ers gesteld worden. >e PvdA heeft dat wel gedacht met laar Keerpunt '72, maar zij moest r tijdens de formatie al van terug omen. In die leemte kan ook niet Kirden voorzien door tussentijdse apporten. studies, stukken en uit- praken van part ij-organen of we- enschappelijke instituten. Dit is en gedachte, die bij D'66 nogal terk leefde, maar zelfs daar niet leer wordt gehoord. Dergelijke ge- evens kunnen wel goede diensten •ewijzen. maar de beslissing kan Heen de volksvertegenwoordiger elf nemen. Ir is dan ook geen sprake van dat iet in het AR-standpunt zou gaan m 'gronds.lagdiscussies' zoals die 5 tot 30 jaar geleden zo verwoes- end op het gereformeerde leven lebben ingewerkt. Gezien die erva- ingen. begrijp ik de huiver daar- 'oor bij velen wel (vooral bij hen lie er zelf fors aan hebben meege- laan). Ik ken en deel die huiver ok Het moet echter niet trauma- isch worden. Hier gaat het name- ijk juist niet over de vraag wat er >P papier komt te staan, maar over Ie vraag of en hoe er in de prak- IJk ernst mee zal worden gemaakt. dagelijkse confrontatie Natuurlijk kan dat door geen enke- e bepaling of verklaring worden iegarandeerd, maar de klem kan Del zo groot mogelijk worden ge naakt. Dat in de statuten 'het Svangelie als richtsnoer voor het tolitieke handelen' wordt aanvaard, naakt het CDA nog niet tot een christelijke partij. Met Boerwinkel (Trouw van 30 augustus jl). zeg ik: De politieke vertegenwoordiger moet elke dag het woord spreken en de daad stellen namens de rich ting. die het politieke handelen on der de tucht van het Evangelie wil stellen, daarom moet hij ook recht streeks (en niet slechts in afgeleide zin via het program) vanuit het Evangelie op zijn woorden en da den kunnen worden aangesproken. Aan de statutaire bepaling dat het Evangelie richtsnoer zal zijn voor het politieke handelen wordt alleen recht gedaan, als de politieke ver tegenwoordiging niet alleen het program onderschrijft, maar ook (en zelf§ vooral) achter de princi piële benadering staat, zich daar mee eensgeestes gevoelt en daarop aanspreekbaar is. Meer dan zijn of haar handtekening onder het actu ele program is dat de basis van het vertrouwen dat de kiezers hem of haar schenken. Daarmee geef ik geen uitbreiding aan de statutaireregel, maar daar mee geef ik er pas werkelijk inhoud aan. In deze artikelenserie hebben o.a. Spijkerboer. Veerman en Ver- maat dat m.i. helder onder woorden gebracht. Daarbij gaat het niet om formali teiten. verklaringen en handteke ningen De ARP hechtte daar altijd nogal aan. maar ik heb mij in dat Leden van de PvdA-delegatie, die op het ogenblik een bezoek brengt aan de DDR, hebben onder meer de Neptun-werf in Rostock bezichtigd. Op de foto PvdA-voorzitster Ien van den Heuvel (mid den) met andere leden van het gezelschap op de brug van een in aanbouw zijnd schip. Van onze w rkundige medewerker Een actieve depressie bij Schotland (970 milibar) heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid. Het ging gisteren regenen en waaien, een echt hefstweertype waardig en mis schien zal men nog wel eens heb ben teruggedacht aan de Ukkelse voorspelling van jl. dinsdag: don derdag, en vrijdag de eerste herfst storm met veel regen. Want gestormd heeft het. vooral boven het zuid-westelijk deel van de Noordzee. En bewijzen: om 5 uur gistermiddag rapporteerde het Engelse lichtschip Galloper, op de~ breedte van het eiland Schouwen een gemiddelde windsnelheid van 86 km per uur of te wel 10 Beau fort. Onze lichtschepen Noordhin- der en Tessel gaven om 7 uur respectievelijk 70 en 72 km per uur (9 Beaufort). Een heel stuk rustiger was het op dat moment vlak ten N.O. van de Shetlands maar het schip dat Z. 3 Beaufort meldde, lag dan ook zeer dicht bij het depres siecentrum: de barometer was daar 972 milibar Dat het weer zo hevig te keer gipg in de loop van donderdag kwam door de complicatie van een snello pende randstoring die uit het zee gebied ten Z.W. van Engeland naar Noord Engeland koerste, (gister avond 975 m. bar). Die storing was ontstaan in het koufront van de Schotse depressie, dat daardoor sterk vertraagd ging lopen in zijn oostelijke verplaatsing. Het duurde dan ook tot na de middag alvorens de nattigheid overal in het oosten en nqord-oosten inzette. Daarvoor was de zon bijn^ af en toe doorgebroken en werd het plaatselijk nog 20 gr. Geen hoge temperaturen dus hier in West-Eu ropa (overigens nog wel redelijk) met 17 of 18 gr., maar nog wel 30 AfiKftS TUNIS'^ 'ANP/KNMI 25-9-75 13 «ur gr. in het Spaanse Cordoba en in het Bulgaarse Chirpan, 31 gr in Jerez de la Frontera het uiterste zuiden van Spanje. Praag en Salz burg bereikten 25 gr Dresden 24 gr. Hier nog enkele neerslag aftappin gen van gisteravond 7 uur: betrek king hebbend op -ie voorafgaande 12 uur: Londen 11. Birmingham 12. Glamorgan in Zuid Wales 17. Plymouth 18. en Bournemouth 19 kim. Tiree op de Hebride-n brachten in 36 uur 54 mm. In ons eigen land was lichtschip Noordhinder met 9 mm het hoogst, gevolgd door Leeu warden en Den Helder met 6 mm. ontmoet ingsgebied van koude en warme lucht heeft zeer gunstige condities voor het Ontstaan van depressies" Op IJsland was de temperatuur gis teren avond van 0 in het uiterste noordoosten tot r3 in het Zuid westen overal bij noord tot noord oostenwind Midden op de' «oordzee werd om 7 uur een geïsoleerde on weerscel gepeild. weerrapporten Het weer blijft de komende dagen wisselvallig Na voorbijtrekken van het koufront gaat het in de loop van vandaag opklaren. Het eerst in het westen. De zonnige perioden duren zaterdag voort lot een vol gende Oceaanstoring met regen aan komi zetten. Fraai is te zien hoe er koude lucht met noord westelijke winden uit het Poolge bied instroomt op warmere lucht boven de Oceaan. Ook op het hoogte kaartje van 12000 meter zien we dit proces ten westen van een luchtwervel ten N.W. van Schotland. Een dergelijk Weei-rapporlen van gisteravond 19 nu r (weer, inavfm inUeniperatnren en nee rs'aa van 7—19 nu Amsterdam regen 17 4 De Bilt regen 17 4 Deelen regen 19 Eelde regen 18 3 Eindhoven regen 19 3 Den Heider re een 16 6 Luchth. R'dam regen 17 3 Twente regen 19 Vllssingen regen 2 Zuid-Limburg regen l Aberdeen regen 13 6 Athene onbewolkt 29 0 Barcelona '.waar bewolkt 25 0 Berlijn zwaar bewolkt 23 0 Bordeaux zwaar bewolkt 23 0 Brussel regen 18 3 frankfort eepeel bewolkt 22 0 Genève />vanr bewolkt 23 0 Helsinki regen 15 3 Innsbrück half bewolkt 24 0 Kopenhagen zwaar bewolkt 18 8 Lissabon licht bewolkt 24 O Izicarno geheel bewolkt 20 Londen regen 16 11 Luxemburg geheel bewolkt 21 0 Madrid zwaar bewolkt 26 0 Malaga geheel bewolkt 25 0 Ma Horen licht bewolkt 25 0 München onbewolkt 23 0 Nice onbewolkt 23 0 Oslo regen 15 3 Parijs regen 19 1 Rome? onbewolkt 26 0 sniit onbewolkt 26 0 Stockholm regen 15 04 Wenen onbewolkt 19 0 ZOrich licht bewolkt 24 0 Casa Blanca zwaar bewolkt 24 O Istanboel onbewolkt 24 0 Las Palmas onbewolkt 25 0 New York motregen Tel Avlv hair bewolkt 28 0 Tunis zwaar bewolkt 28 0 IIIIOCIV VIT.R Zaterdag 27 september Vlisslngen 5 39- 17.55. Haringviietslulzen 7.14-19 33. Rot terdam 8.18-20.32, Schevenlngcn 6.37-18.37. IJmulden 7 24-19.44, Den Helder II 10 2318. Harllngen 1.17-13.40. DelRnll 3.27- 15 46. onder redactie van loessmit Ik loop met m'n neef (Kees het'ie toevallig) op het Konings plein. Er is daar een nieuwe bar. met automatische bedie ning. Die bar is voor Kees aan leiding een commentaar te ge ven dal ik al honderd keer heb gehoord. De honderd en eerste keer valt die gemeenplaats door de mand. Aan de bar staan geen krukken. Het 's staande receptie. Dat ivil zeggenals je per se zitten wilt kun je tien meter verderop aan een tafeltje met formica blad gaan zitten. Maar wij doen dat niet. We leunen van het ene been op het andere. Betalen doen we in een automaat. Twee gulden erintwee consumptie- bonnen eruit. De koffie kun je maar in twee soorten krijgen, mèt en zonder melk. Dat zit'em hierin dat ook de melkschenker is geautomatiseerd. Heuveltje overhalen gestandaardiseerd scheutje melk. Geen gehannes met kannetjes en ditjes en dat jes. Geen fooien. Zo min moge lijk bedieningspersoneel, kees komt prompt met zijn ge meenplaats. 'Typisch afgestemd op de tiaastmens van tegenwoor dig'. zegt hij Ik kijk hem ver baasd aan en zeg: 'Heb jij haast?' 'Nee', geeft hij toe 'Maar toch is het een haastbar'. 'Ik geloof er geen biet van', zeg ik. 'Die hele haasttheorie klopt niet. Jij en ik. wij zijn werkende mensen, en we willen, als we even een uurtje hebben, niet uitgebreid een restaurant binnenlopen: Jas uit. Tafeltje zoeken. Kwartier op een ober wachten Kwartier op je bier ivachten. Tien minuten loachten voor jc kunt afrekenen. En de neerbuigende fooi niet vergeten' Kees. zeg ik. ik geloof geen snars van je haasttheorie. Dit geautomatiseerde etablissement voldoet gewoon aan onze be hoeften Bovendien zijn machi nes doorgaans correct. Ik hoef die rotautomaat geen kwartje fooi re geven. En ik zeg tegen Kees Het gekke is dat ik in gewone restaurants vaak wèl gejaagd ben. Er zijn altijd wel vijftig mensen in de stad die op hetzelfde moment op hetzelfde idee komen. Dus begin ik te hollen als er een tafeltje vrijkomt Als je niet holt is een ander je voor. En als ik m'n familie bij me heb. moet de ceremonie van hel jassen uit trekken met overleg gebeuren. Want er moet mmstens één per soon met zo breed mogelijk ach terwerk op drie of vier (nog lauwei stoelen tegelijk blijven zitten Als ik dan eindelijk zit. en mijn armen vol jassen aan een overvolle kapstok heb ontla den, dan heb ik weer de neiging elke minuut over m'n schouder te kijken, omdat ik naïef genoeg Een inwoner van Dordrecht is gistermorgen gewekt door wes pen. Niet één wesp. maar tien duizenden. Een hele zwerm had bezit genomen van de slaapka- mep», en dat was voor de bewo ner' reden om de Dordtse reini- gings- en ontsmettingsdienst te waarschuwen. Deze dienst heeft de insecten verdelgd. Een 'eenvoudige' verkoudheid onder de knie krijgen is -nog altijd een wetenschappelijke uit daging van de eerste orde. In Amerika lijkt men evenwel een handig huismiddel te hebben ontdekt dat werkelijk helpt, al houden de onderzoekers een slag om de arm er kunnen namelijk psychologische factoren in hel spel zijn. Toch is de uitkomst van de proef opmerkelijk. Aan de uni versiteit van Florida waren twaalf studenten van wie zeven gedurende drie weken en vijf gedurende een week voor een kunstmatige verkoudheidsinfec- lie sinaasappelsap dronken (vijftien ounces per dag. dat is ongev&er twee bekers». Van die twaalf studenten was er niet één die verkouden werd. Er was na tuurlijk ook een controlegroep, die geen sap kreeg, maar die details bespaar ik u Voorlopig lijkt sinaasappelsap een oplos sing. De vraag wanneer je met die sinaasappelkuur moet begin nen zal echter nooit worden op gelost. ben te veronderstellen dat ie mand een verkeerde jas kan aantrekken. Dan begint het wachten op een ober. of op een ober in. Ik zie me genoodzaakt op een onzinnige ten ten diepste ook beledigende) manier met mijn armen te zwaaien. Sommige mensen bren gen het op met hun vingers te knippen, als een dompteur in een circus, of als een baas die z'n hond tot de orde roept. Zoiets durf ik niet. Ik steek meestal bedeesd m'n vinger om hoog. net. zoals ik op school deed als ik plassen moest. Maar om dat die overeennkomst weer te treffend is. steek ik m'n vinger niet helemaal omhoog, maar half, en dan zwaai ik zo'n beet je. wetend dat het niet helpt, want echte oberinnen zijn oost- indisch blind. Als dus niets helpt, ontdek ik plotseling waardoor dat komt. Ik zit namelijk achter de vaat van m'n voorganger: kopjes, gebak schoteltjes. glazen, flesies. half afgevreten koek en klodders overgebleven slagroom. Ik schuif de rommel demonstra tief van me af. in de wanhopige hoop dat een oberin. geïnspi reerd door de lege vlakte, mijn kant uit zal koersen. Kortom. Kees. geef mij maar die automaat. al valt er het een en ander te vieren. Voorbeeld van een illus tratie uit 'Geloven is dagwerk'. Onder de titel 'Geloven is dag werk' heeft Eveline Stern-Doo- yeweerd een brochure geschre ven die handelt over de gods dienstige opvoeding van kinde ren. U weet het., die kwestie is geen verlegenheid van de kinde ren. maar van de ouders, die het liefste de godsdienstige opvoe ding overlaten aan specialisten, omdat ze er zelf geen raad (meer) m,ee weten. Eveline Stern zegt in een zevental op stellen behartenswaardige din gen over deze opvoeding. En in derdaad. gaandeweg kom je met haar tot de conclusie dat het grootste probleem niet bij de jeugd ligt. maar bij de ouders. Mevrouw Stern zegt: 'Godsdien stige opvoeding is niet iete dat van één kant gebeurt. Het is een wisselwerking lussen ouders en kinderen. Wij vormen elkaar door samen vragen te stellen en samen antwoorden te zoeken en te vinden.' Haar conclusie is dat geloven niet rusten is in zeker heden. maar dagwerk, al valt er temidden van dat werk het een en ander te vieren. De brochure is aardig geïllustreerd (door Jeltje Hoogenkamp) en te be stellen bij de Hervormde Jeugd raad te Driebergen. Prijs drie gulden per stuk. Als deze bom ontploft, spetteren de pitten om uw oren. Ja. dit is een pompoen, maar deze vrucht is niet voor con sumptie geschikt. Daarvoor zit ten er (onder meer) te veel pit ten in. Het gevaarte is gekweekt door de heer A. Kamphorsf uit Zwar- tebroek. De heer Kamphorst heeft met deze pompoen een eerste prijs gehaald. Het gevaarte weegt 78 kilogram en heeft een omtrek vkn 2,15 meter. Het is de grootste pompoen ooit in Nederland werd ge kweekt. en waarschijnlijk ook de grootste ter wereld 'De zaken gaan prima. Als het zo door gaat koop ik er nog een citroen bij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 5