Synode huiverig voor
politiek in de kerk
ca
Vandaag
Dr. Von Meyenfeldt levert
bijdrage tot de discussie
/lhsell£,lf
Onze
adressen:
Om misverstand te voorkomen
Gereformeerde kerken
moeten bezuinigen
Afscheidscollege
van prof. Dankbaar
UIT
Nieuwe boeket
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1975
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARTET Qfi
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Moet het evangelisatiecentrum van de gereformeerde kerken (nu nog te Baarn,
straks in Leusden) zich naast al zijn andere werk ook gaan bezinnen op politieke vragen? Dat was
de vraag, die het synodedebat over de evangelisatie beheerste.
In hun bezinningsnota 'In het ge
heel van de opdracht' stelden evan-
gelisatiedeputaten, dat zij bij de
vraag hoe het evangelie tegenwoor
dig ter sprake gebracht moet wor
den. telkens weer stuiten op de
ongeloofwaardigheid van de kerk.
Wat stelt de kerk in de samenle
ving voor? Wat stelt het evangelie
voor in sociale en politieke zaken?
Heeft de kerk nog wel een bood
schap aan allerlei noodzakelijke of
gewenste veranderingen ln de sa
menleving? Kerkmensen weten op
deze vragen van buitenkerkelijken
vaak moeilijk te antwoorden. Hun
antwoorden zijn vaak onderling te
genstrijdig en ook dat schept verle
genheid. Daarom wilden deputaten
een bezinning op gang brengen 'o-
ver de politieke en sociale konse-
kwenties van het evangelie, met
het oog op de (on-geloofwaardig
heid van de kerk.' In verschillende
toonaarden uitten diverse synodele
den hun vrees, dat het deputaat-
schap zich zo zou ontwikkelen tot
een 'parapolitieke partij' (ds. D. H.
Borgers). waarvan uitspraken kon
den worden verwacht over allerlei
pol itiek -socia le aangelegenheden.
Zou dit voorstel soms een versmal
ling van visie op het kerkzijn ver
raden? Is het risico aanwezig, dat
het evangelie opgaat in een poli-
tiek-sociaal program? Dr. B. Riet
veld uit Den Haag vroeg, of depu
taten de christelijke partijen, het
CNV en de werkgeversorganisaties
helemaal hadden afgeschreven?
Weten wij het als kerk zoveel be
ter? Trouwens, dat spreken over de
geloofwaardigheid Van de kerk
maakt me kriebelig, aldus dr. Riet
veld. Zijn wij dan zo ongeloofwaar
dig?
Leefwereld
Ds. P. A. E. Sillevis Smitt uit Rot
terdam, voorzitter van het depu-
taatschap, maakte duidelijk, dat het
niet de bedoeling van deputaten
was. zich op het terrein van de
politieke partijen te gaan begeven
en ook niet op dat van de buiten
parlementaire actiegroepen. 'Het
gaat ons om politiek in de zin van
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Zorg is gisteren in de gereformeerde synode uitge
sproken over de financiële positie van de gereformeerde kerken.
Verdere bezuiniging is onvermijdelijk.
Vast staat nu al, dat niet alle
bestaande en binnenkort te ver
wachten vacatures van functiona
rissen voor algemene kerkelijke ar
beid vervuld zullen kunnen worden,
om van nieuw te creëren te functies
maar te zwijgen.
Vervulling van alle aanvragen van
deputaatschappen om toestemming
tot de benoeming van een nieuwe
functionaris, zou 576.600 gulden
gaan kosten. Dat zou voor de plaat
selijke kerken voor 1976 een toena
me van de quotatie met 20,6 pro-
GRONINGEN Prof. dr. W. F.
Dankbaar heeft zijn afscheidscolle
ge gehouden als hoogleraar in de
geschiedenis van het christendom
aan de rijksuniversiteit van Gro
ningen. Hij is 68 jaar.
Zijn afscheidscollege ging over
'Middeleeuwse oorsprongen van re
formatorische liturgie'. Porf. Dank
baar liet zien, dat de hervormde
preekdienstliturgie. zoals deze in
hoofdzaak nog heden in Nederland
in gebruik is, in grote lijnen over
genomen is uit de middeleeuwse
kerk. Hij wees daarbij met name
op de preekdienst in de volkstaal,
zoals deze zich reeds van de negen
de eeuw af vooral in Zuid-Duits-
land ontwikkelde.
Thans staan de kerken in een ge
heel andere situatie en voor andere
problemen dan in de zestiende
eeuw. Dit uit zich ook in nieuwe
liturgische vormen. De kerken kun-
nen niet bij de Reformatie blijven
staan, maar moeten evenals deze.
doch op nieuwe wijze vrijheid, kri
tisch vermogen en vooruitstrevend
heid paren aan trouw aan haar
oorsprong in het evangelie. Dit
moet geschieden in de grootst mo
gelijke oecumeniciteit, aldus prof.
Dankbaar.
cent betekenen. Deputaten financiën
en organisatie achtten een toename
met 12,8 procent het uiterst toe
laatbare. Aangezien de kosten van
het plaatselijk en regionaal kerke-
werk ook blijven stijgen, zal ook dit
nog moeilijk op te brengen zijn
voor de plaatselijke kerken.
In een rapport van een commissie
uit de synode werd naast de alge
hele economische situatie gewezen
op de relatieve achteruitgang van
het ledental en op het feit, dat de
kerkelijke bijdrage in de besteding
van het gezinsbudget een minder
belangrijke plaats Is gaan innemen.
Dit rapport bevatte ook een priori
teitenlijst. Bovenaan staat de ver
vulling van de vacature voor een
dovenpredikant. gevolgd door een
koopvaardijpredlkant op Curacao,
een functionaris voor Kerkopbouw
en een schipperspredikant in Den
derleeuw, België.
Volgens deze lijst zou er geen op
volger kunnen komen voor dr. L.
Zielhuis als industriepredikant ln
algemene dienst. Verder zouden on
der andere ook voor kerk en recre
atie en gemeenteopbouw geen nieu
we functionarissen kunnen worden
aangetrokken. Zaterdag 11 oktober
zal de synode de begroting bespre
ken en beslissingen nemen.
Veel Nederlanders naar
viering heilig jaar
DEN HAAG Meer dan duizend
Nederlanders worden volgende
week in Rome verwacht voor de
viering van het heilig jaar. De
meesten komen met een georgani
seerde bedevaart, maar ook zullen
er velen op eigen gelegenheid naar
Rome reizen. Op zondag 5 oktober
staat een bijeenkomst van alle Ne
derlanders op het St. Pietersplein
op het programma. Daar zullen
driehonderd gilde-broeders en ven-
delzwaaiers uit Brabant een hulde
brengen aan paus Paulus.
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Mededeling. Het is niet de be
doeling thans in deze rubriek
de discussie over het CDA te
hervatten. Per abuis werd toch
één bijdrage geplaatst.
SECR. HOOFDRED.
Boycot (2)
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM-/DORDRECHT
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Posbus 101.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
het geheel van menselijke activitei
ten. waardoor vorm gegeven wordt
aan onze leefwereld.' Het is niet de
bedoeling, uitgewerkte politiek-soci-
ale richtlijnen op te stellen, maar
om in contact met de plaatselijke
kerken te bestuderen, in hoeverre
het evangelisatiewerk stuit op de
ongeloofwaardigheid van kerk en
kerkleden door structuren, die me
de door de kerken in stand worden
gehouden. 'Wij zullen de plaatselij
ke kerken helpen, situaties te ont
maskeren, door tradities heen te
prikken, ze laten zien, dat het
evangelie ook politiek-sociaal gela
den is.'
Uiteindelijk aanvaardde de synode
een voorstel van prof. dr. J. Plomp,
waardoor de woorden 'politiek' en
'sociaal' uit de zaak verdwenen en
deputaten de opdracht kregen 'van
uit de vragen die zich in het evan
gelisatiewerk voordoen deel te ne
men met anderen aan een bezin
ning over de implicaties van het
evangelie voor het leven en de
samenleving, en voor de verkondi
ging van het evangelie.' Ook de al
dan niet geloofwaardigheid van de
kerk werd dus uit de formulering
geschrapt.
Communicatie
Een ander punt, dat diskussies uit
lokte, was de suggestie van deputa
ten, om hun primaire opdracht an
ders te formuleren. In plaats van
'een eigentijdse verkondiging van
het evangelie aan hen die buiten
het evangelie leven' zagen deputa
ten hun taak liever beschreven als
'de eigentijdse communicatie van
het evangelie in de Nederlandse
samenleving.' Tegen de vervanging
van het woord 'verkondiging' door
'communicatie' zaten verschillende
synodeleden aan te kijken. Moet
dat modewoord per se?
'Wij hebben bewust voor dat mode
woord gekozen, Juist om het bijbel
se begrip verkondiging veilig te
stellen', aldus ds. Sillevis Smitt.
"Verkondiging Is namelijk alleen
mogelijk in relatie. Je kunt niet
van buiten af, zonder kennis te
nemen van de situatie, verkondi
gen. Dat kan alleen met een tege
lijk luisterend oor naar de leefwe
reld van de mensen.'
In zulke gevallen zijn synoden vin
dingrijk en met vereende krachten
werd de formule gevonden, dat de
putaten zich voortaan zullen bezig
houden met 'de mogelijkheden van
de eigentijdse verkondiging van het
evangelie, die ln communicatieve
processen binnen de context van
de Nederlandse samenleving in
woord en daad en levenswijze ge
stalte mag en moet krijgen.'
door A. J. Klei
Met grote voldoening nam ik gisteren kennis van het feit dat ze op de gereformeerde synode
bang zijn voor misverstanden. Ik ben dat namelijk zelf ook en daarom haast ik me te melden
dat de synodeleden die op bijgaand plaatje staan afgebeeld, NIET zitten te kaarten.
Toen iik deze kiek aantrof tussen
de in Lunteren genomen foto's,
nestelde zich bij mij het
misverstand dat we al zó ver heen
zijn dat gereformeerde
synodeleden tussen hun
eerwaarde bedrijven door rustig
een kaartje leggen en dat
blijkbaar ook nog heel gewoon
vinden, anders hadden ze hun
ongereformeerd speelgerei wel
eventjes weggemoffeld voor het
flitslicht van de vaderlandse pers.
Waar gaan we heen en waar
komen we terecht?, vroeg ik me
angstig af. Kan professor Kuitert,
die toch ethiek doceert, hier niet
tegen optreden? Dan kan-ie
eindelijk eens wat terugdoen na
al de synodale standjes die hij in
de loop der jaren gekregen heeft.
Mijn misverstand werd
weggenomen toen ik het bijschrift
ging lezen: 'Ds. W. B. van der
Meulen, dhr. N. J. de Koning en
dhr Heida (v.l.n.r.) tellen hier de
stemmen voor de verkiezing van
een nieuwe praeses tijdens de
eerste dag van de vieöxlaagse
bijeenkomst van de generale
gereformeerde synode in het
conferentie-oord 'De Blije Werelt'
te Lunteren'. Opgelucht
herademde ik en zo zien we het
maar weer: een mens lijdt
dikwijls 't meest door 't lijden dat
hij vreest.
Maar nu dat bericht van gisteren:
moderamen gereformeerde synode
bang voor misverstanden. Deze
woorden boven het synodeverslag
geven je de zekerheid dat ze in
Lunteren niet van zins zijn ons
knollen voor citroenen te
verkopen. Die mening was ik
trouwens al toegedaan toen ik
dinsdag in de krant dat verhaal
las over de kloof tussen bedrijvers
van nieuwere theologie en de
geloofsbeleving van veel
kerkleden. Eindelijk eens een
officieel gereformeerd stuk, zo
overdacht ik dankbaar, waarin
onbewimpeld wordt vastgesteld
dat de éne gereformeerde de
ander niet is. Eindelijk wordt het
misverstand weggenomen dat het,
nog wel wat meevalt en dat je via
gesprekken en verklaringen de
boel nog wel in één en 't zelfde
kastje kunt opbergen. Ik begrijp
best dat het voor veel
gereformeerde mensen verdrietig
is dat je niiet meer op het etiket
gereformeerd zonder mankeren
iets geremormeerds in huis haalt,
maar je mag deze mensen niet
voor de gek houden en net doen
alsof je het oorspronkelijk
karakter van de gereformeerde,
kerken nog boven water kunt
houden. Dat kan namelijk niet
meer (tenzij je aan de zoveelste
scheuring wilt beginnen).
Vandaar dat die woorden boven
het synodeverslag me voldoening
verschaften, ik proefde er een
bevestiging in van wat in het
dinsdag gepubliceerde stuk stond.
Maar ik kon mijn eigen verbazing
niet schetsen toen ik verder
lezend in de gaten kreeg dat het
moderamen nota bene uit vrees
voor misverstanden, een stuk dat
misverstanden Opruimt, uit de
roulatie neemt. Ra ra, hoe kan
dat? Het stuk zal herschreven
worden. Het was anders duidelijk
genoeg. Als ze in Lunteren om
bezigheden verlegen zitten,
kunnen ze mi nog beter een
kaartje leggen dan dit stuk
herschrijven.
BREEK BETREKKINGEN M)
SPANJE
Een totaal vergeelde krant, formol
29,5 bij 44,5, genaamd Trouw
gedateerd 3 juni 1946 maakt
sympathieke indruk. Niet
schreeuwerige opmaak die toen
niet nader te noemen dagbla*
kenmerkte en ook vaak naar
houd typeerde en nog ste
typeert. Veel meer een engelse
maak. Wie wat wil weten kan Q1
ons terecht, maar hij wordt er ij
met z'n haren bijgesleurd. Mk™
dan daar toch wel midden op paf
na één deze kop: 'Subcomcmty£e
der Uno adviseert: Breek betrfft
kingen met Spanje. Tenzij dat
neraal Franco aftreedt'. Eén van P a
beschuldigingen aan het adres
de gehate dictator luidt: 'Fraq
onderhandelde met Hitler en M, j
solini over het verklaren van i
oorlog aan de geallieerden'. On'
lofelijk hoe lang deze fascist r
heeft uitgehouden. Ook toen al
sprake van een eventueel gediw
gen worden af te treden om
vrije verkiezingen te kunnen k
men. Nog steeds is dit fundamenF.'
le politieke mensenrecht aan 1
Spaanse volk onthouden. Opnie
worden wij geconfronteerd met
mensonterend regiem door de
met de regelmaat van een
uitgesproken doodvonnissen. rf
procédé is bekend. Men pakt l
aantal mensen op, laat ze on(°
martelingen schuldbekentenlsi
afleggen, onthoudt ze vervolg
iedere rechtsbijstand, stelt daarvrf
in de plaats een leugenachtige *k
voering met militaire advokaten lfrp
voltrekt het vonnis. De schrik k<
er in en dat is de bedoeling, k,
lang nog, kan men zich hier afvf
gen en de vraag zal gelovigen ei
brengen deze woorden tot Heml"
te zenden die ons als 't ware zelr!p
heeft leren bidden. Hoe lang i k;
een messiaanse roep om recht jTy
gerechtigheid voor mensen.
hebben ons terecht bijzonder 'n
zorgd gemaakt om Portugal, m k1
Spanje en in 't bijzonder die d1?'
onder dit regiem lijden, zij mo
niet vergeten worden. Zij hebLi,
evenzeer recht op ons protest en*"
het ontwaken van het wereldgel
ten dat eens aan het Vietnan
bloedbad een einde maakte. DTm
kunnen meer dan wij denken w
neer wij massaal protesteren en
delijk van onze onvrede .blijk
ven. Dat heeft niets met revol g!
of iets dergelijks te maken of PP
moest zijn met dat soort revol
dat overal ter wereld volken teré
doet opstaan tegen onderdrukker^
machten, zoals wij dat in onze eJ-
schiedenis minstens twee maal
den. Een vergeelde krant. En |lc
eens bewaard om Franco, n per
omdat achterop, op pagina vier,
advertentie staat die de geb<ag
te van een zoon aankondigt. 053
ZVVIL HiUl-KOnOlgl,.
B vrn nFRVORMnr VFRV I
Naar aanleiding van het bericht ln
Trouw van 24 september jl. betref
fende een verzoek van de PPR aan
de Nederlandse reisbureaus om de
vacantiereizen naar Spanje stop te
zetten, omdat in dat land 'de min
ste vorm van menselijkheid blijkt
te ontbreken', constateerde ik ook
nu weer. dat met name de PPR
zich schuldig maakt aan eenzijdige
kritiek op bepaalde landen. Per
soonlijk huldig ik de opvatting, dan
men ieder moet vrijlaten in de
keuze van zijn vakantieland, maar
als men dan toch van PPR-zijde de
stoere held wil uithangen door een
land als Spanje voor vacantlegan-
gers te ontraden, vraag ik me wel
af. waarom dan niet in één adem
de landen achter het ijzeren gor
dijn en dan wel in het bijzonder
Rusland genoemd zouden kun
nen worden, waar nog steeds dui
zenden mensen moeten verblijven
in concentratiekampen en zoge
naamde psychiatrische klinieken.
Utrecht
D. C. J. Oosting
Jammer
'Mag het CDA er wel komen?' Onder
deze titel zond Ik u een bijdrage
aan uw serie 'CDA in discussie'. U
gaf deze bijdrage de titel 'CDA naar
programma geen middenpartij' mee.
Ik vind dat jammer: hierdoor werd
immers aan mijn opvattingen een
ander accent gegeven.
Rotterdam Drs. R. F. M. Lubbers
door dr. C. Rijnsdorp
De Hilversumse gereformeerde
predikant dr. F. H. van Meyen
feldt heeft een boek geschreven
onder de titel In zekere zin;
Gedachten over waarheid, bij
bel, geloof en kérk. Het is een
uitgave van Wytse Benedictus,
Hilversum, telt 137 blz. en kost
18,95. Aan de presentatie van
dit werk te Hilversum is. in de
vorm van kritische voordrach
ten, medewerking verleend door
ir. H. van Harten, prof. dr. J.
Veenhof en dr. Herman Wier-
singa.
De inhoud van het boek komt hier
op neer. Er is iets aangrijpends
gebeurd in onze geschiedenis: de
mens heeft in principe elke aan
hem superieure macht het vertrou
wen opgezegd. Ieder heeft zijn ei
gen waarheid. Het gesprek brengt
de waarheid nog niet dichterbij.
Wij moeten aanvaarden dat er een
universeel geldende, door allen er
kenbare waarheid bestaat. Met de
waarheid immers staat en valt de
kerk. Hierbij dient de menselijke
factor niet te veel nadruk te krij
gen. Het verschil tussen Grieks en
Hebreeuws denken mag niet wor
den toegespitst, evenmin als het
verschil tussen oost en west. Het
christendom is juist een invloedrij
ke, niet-westerse factor geweest in
Europa.
Dan is er de kwestie van het wereld
beeld. De kritiek heeft het bijbels
wereldbeeld voorzover daarvan
sprake kan zijn verouderd ver
klaard. met alle consequenties van
dien. 'De Bijbel pakt gewoon elke
uitdrukking uit welk vocabulair
ook geleend om God en Zijn
bedoeling kenbaar te maken' (bl.
71). Men moet trouwens onder
scheiden tussen het wereldbeeld als
gezichtsveld van de mens en de
door de wetenschappen geconstru
eerde. abstracte wereldbeelden.
'God neemt in het evangelie de
gewone mens met zijn gewone er
varingsinstrumentarium serieus'
(76). Men kan de dwalende mens
op algemeen verstaanbare wijze op
het goede spoor wijzen. Er is een
wereldbeeld, dat men de conversa
tieruimte van de mensheid zou
heidsbesef. In elk geval zal een
kind zich weinig zorgen maken
over de theoretische onderscheiding
tussen objectief en subjectief. En
dan ten tweede: bewegen de bijbel
schrijvers en zelfs de confessionele
uitspraken zich in een luchtledig,
winddicht en tijdloos? De waarheid
is toch op zijn minst ontmoetings
waarheid, zo eenvoudig én gecom
pliceerd aJls de relatie haar maakt,
zo objectief én subjectief tegelijk.
'Terecht relativeert Von Meyenfeldt
het scherp onderscheiden van he
breeuws en grieks denken, en terecht
wil hij de openbaring vart God niet
laten samenvallen met Israels men
taliteit, maar de consequentie hier
van is dat je juist dan er niet om
heen kunt de tijdgebonden, cultu
rele 'infrastructuur' te verrekenen'.
wei
hti<
Spanning
kunnen noemen. En dan blijkt dat
men zich aan het evangelie stoot
niet omdat het Kinderlijk, maar
Hinderlijk is.
Belijdenis
Wat geloofsbelijdenissen betreft:
geloofsuitspraken en formuleringen
zijn er van het begin af geweest. In
alle uitspraken is de persoon van
Jezus Christus het centrale object
van het geloof. 'De gemeente is
bepaald niet zonder stellige uit
spraken haar la op begonnen' (105).
Hoe zit het met het theologische
modewoord 'skopos' (doel)? Wil
men de openbaring verstaan, dan
moet men zo wordt gezegd, op de
skopos ervan letten. Voor de auteur
spreekt dit vanzelf, maar de skopos
'verschilt blijkbaar al naar gelang
de theologie van de bijbelonderzoe
ker' (110). Wat Is hier de waarde
van de theologie? Ze heeft een
dubbel gevaarlijke kant: ze roept
begrippenstrijd op en ze valt in
specialismen uiteen (dogmatiek,
ethiek, exegese) die moeilijk onder
één gezichtspunt zijn te brengen.
De eenheid van de Schrift berust
op de eenheid van de Geest die
haar inspireerde. Dat in de theolo
gie de bijbel uit elkaar is gevallen
is erger dao dat de kerk is ge
scheurd.
De werkelijkheid is één, maar ligt
uiteen. We moeten terug naar 'de
eenheid van het leven' (134).
Verweer
Het ligt niet op mijn weg verslag
uit te brengen van wat de drie
sprekers bij de presentatie hebben
gezegd en wat de auteur daarop
heeft geantwoord. Aangezien de
schrijver herhaaldelijk uitspraken
van Kuitert, Sölile en Wiersinga za
kelijk kritiseert, mag ik mij beper
ken tot enkele notities uit Wiersin
ga's verweer.
Wiersinga vraagt zich af: laat onze
menselijke subjectiviteit zich zover
terugdringen als Von Meyenfeldt
wil? De auteur probeert de ge
meente en zichzelf op twee manie
ren tegen de besmetting met sub
jectiviteit te immuniseren: door te
genover de wetenschappelijke theo
loog een kind te plaatsen en voorts
door de bijbel en de kerkelijke
uitspraken tot stormvrij gebied te
verklaren, waar de objectiviteit ge
waarborgd is. 'Mij dunkt dat ook
Jezus' ten voorbeeld stellen van het
kind niet op het noëtisch vlak ligt
(noëtiek betekent kennisleer),
maar op het ethisch vlak'. Het gaat
over het onbekommerd kinderlijke
gedrag, zonder gêne of berekening,
zonder minder- of meerwaardig-
Uit een en ander blijkt in elk geval
de spanning tussen de geloofsbena-
dering en de wetenschappelijke be
nadering van 'bijbel, geloof en kerk'
waarover Von Meyenfeldts boek
handelt. Men kan hier geen tegen
stelling maken t-usen theologie en
gemeente, want het geloof van de
gemeente spreekt zich uit in vor
men die uit oudere theologieën af
komstig zijn. De tongentaai in de
eerste gemeenten kwam recht
streeks uit de Geest, maar spreken
heeft de gemeente vanouds van de
theologie geleerd. Daarom moet het
geloof van de gemeente ook spre
kenderwijs in beweging blijven.
Hiertoe 'evert het onderhavige boek
clat zich ergens tussen weten
schap en gemeente ln opstelt
zijn bijdrage.
Een notitie mijnerzijds bij de ach
tergrond van de hedendaagse theo
logische discussie. De accentver
schuiving van hemel naar aarde,
van God naar mens. van object
naar subject, wordt geconstateerd,
er wordt van uitgegaan en er wordt
tegen geopponeerd. Maar eigenlijk
moest eerst worden onderzocht,
HOE DIT ZO KOMT, "how come'
zegt de Amerikaan met een ..ver
moedelijk uit het Nederlands af
komstige uitdrukking. Dan zal blij
ken dat dit met de algemene con
stellatie van onze tijd verband
houdt en wordt hier aan kerk en
samenleving op zijn minst een ge
wettigde (legitieme) vraag voorge
legd: Doen wij God niet tekort,
wanneer wij Zijn beeld, de mens,
op welke wijze dan ook, ook in de
theologie tekort doen?
Dr. F. H. van Meyenfeldt (links)
in gesprek met prof. dr. J. Veen-
hof.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Alblasserdam: B. U—
Meijndert te Lunteren. L1V
Aangenomen naar Wissenkerkeruv
L. Leestemaker te Tjerkwerd
Dedgum. ITT
Bedankt voor Veenendaal J.
Hoed te Sliedrecht.
Afscheid op 28 september rxi
Haatten: J. de Vreugd ber. te Bc
graven: van Stadskanaal (g«
verz. v. h. prot. chr. ziekend
Refaja) J. van t Ende ber.
Groningen.
Intrede te Barneveld: G. S. A...,-,
Knegt uit Kesteren; te Schoon
ven (buiiteng. wljkg. in wordir, v
P. Lootsman uit Silvolde; te Def~z
kamp: A. W. Vlieger uit We:
wiird.
Bevestigd t.b.v. pastoraat ac.
kenhuis te Leiden: drs G. E. Balf50t
uit IJmuiden.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Den Haag: P. J. P
wegens emeritaat.
Intrede te Dinxperlo: P. A. de 1J"1®
uit Brouwershaven; te Aalten:
Dijkslag uit Winsum; te Putt S1j
hoek: J. Hanegraaff voorheen p lzal
v. d. Chr. Ref. Church of Holl en
(VS); te Sexbierum: K. T. Vaatf^11
kand. te Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Ommen: J. C. Pos
Den Helder.
GEREF. KERKEN VRIJG. B V.
Bedankt voor Breukelen: J. F. Jp
se van Haarlemmermeer.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Middelharnis: L. V
d. Meij kand. te Apeldoorn.
Afscheid van Naarden: B.
Romph ber. te Vlaardingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ermelo: G. Bac
Boskoop: te Almelo: A. Hofmai'
Scheveningenals legerpred. L.
Vermeij te HJ. Ambacht.
mo
icoi
opi
luur
end
itati
lat
len
kloz
cat
iwei
m
üd
'wei
Gastarbeiders k Ia Carte, 230
11,-. Uitgever Ars Aequi L aX
1975' ff H
Een projectgroep van Utred imi;
ter
eerd
rhei
rechten-, sociologie-, en sociale
ograflestudenten heeft het
schijnsel gastarbeider onder
lope genomen. Ze proberen datl is
een geïntegreerde manier te t rige:
in tegenstelling tot wat de overl ide
aan beleid produceert: verbrolfcr i
ling. Zo staan er beschouwingeifrbee
over: de Nederlandse economie,
beidsmarkt, arbeidsrecht, vreen
lingenrecht, huisvesting, socifële
culturele situatie in het land
herkomst en in Nederland, on<
wijs, zeggenschap (migrantenra it w
In kort bestek een hoop informs gen
N. n.
i) g
tie