Haags echtpaar wil kerkelijke anti-rookactie Bruin in de fietsenstalling Vandaag Nederlandse Orde van de Heilige Lazarus gesticht Geref. kerken in moeilijk parket Predikant legt na herdoop ambt neer Onze adressen: Paus benadrukt kinderbiecht Ds. Mak (nieuwe synodepraeses): Kwestie-Kuitert in oktober Drs. K. Schippers lector in Kampen n WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET DEN HAAG De stichting kankerpreventie heeft aan de kerken in Nederland gevraagd om een openbare stellingname tegen het roken. De stichting vindt het roken veruit het grootste probleem in de wereld en zegt dat in ons land elk jaar zevenduizend mensen hoofdzakelijk als gevolg van het roken sterven. De stichting kankerpreventie is op gericht door het Haagse echtpaar Goudzwaard, dat ook de twee be stuurszetels bezet. De heer Goudzw aard is zelf vroeger roker geweest. Hij heeft zijn ontwenning op schrift gesteld en biedt dit stuk nu aan als hulp voor anderen die ook met roken willen stoppen. ROME In een brief aan de litur gische week, die in Florence wordt gehouden, heeft paus Paulus na drukkelijk gewezen op de nood zaak, dat kinderen voor hun eerste communie eerst biechten. De paus verdedigt krachtig de praktijk van de veelvuldige biecht en acht dit in het bijzonder ook voor kinderen van belang. Bij de kinderen moet reeds van de Jongste jaren de bete kenis van de boete duidelijk ge maakt worden. Dan zal in de loop van de ontwikkeling van het kind de betekenis van de biecht steeds bewuster worden ervaren, zo vindt de paus. De stichting vindt dat roken een daad van zelfvernietiging en als zodanig een ontkenning van Gods bedoelingen met de mens. 'Terecht verwerpt de christelijke kerk de zelfmoord alse en daad, welke te gen de schepping gericht is', aldus de stichting. 'Als uw kerk genegen zou zijn, het probleem van het ro- kenin dat licht te plaatsen en daar naar buiten toe van de getuigen dan zou het resultaat enorm groot zijn. 'De stichting roept de geeste lijken op indien zij rokers zijn met deze gewoonte te breken en ook hierin echte voorgangers te zijn. De stichting heeft haar brief ge zonden aan kardinaal Alfrink en aan de synodes van de hervormde en gereformeerde kerken. In de brief houdt de stichting aan kerken het voorbeeld voor van de islam 'en de geweldige zedelijke kracht, wel ke deze religie in zulke zaken als de onderhavige weet te ontwikkelen. In een postscriptum wijst de stich ting nog op de apostel Paulus, 'die indien hij het roken gekend had ongetwijfeld gezegd zou hebben: Roken is goed, maar niet roken veel beter'. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Vredesweek In zijn artikel naar aanleiding van de vredesweek merkt drs. Speelman op dat het tegenwoordig niet meer gaat over oorlog en vrede maar alleen over vredesvraagstukken 'omdat iedereen toch al tegen oor log is'. Is iedereen die de hedendaagse waanzinnige bewapening aksepteert inderdaad tegen oorlog? De v redes- krant maakt volgens drs. Speelman niet voldoende duidelijk waarom de verhouding tussen arm en rijk een vredesvraagstuk is. Was het artikel van prof. Röling op de achterpagina van de vredeskrant met als titel 'wapens en armoede' niet duidelijk genoeg? In dit artikel wordt o.m. vermeld dat, in hoofd zaak door de rijke landen, 300 mil jard dollar per Jaar (dat Is ruim 2 miljard gulden per dag) aan bewa pening wordt uitgegeven en dat in de naaste toekomst honderden mil joenen mensen in de arme landen de hongerdood zullen sterven. Aan het slot van zijn artikel schrijft prof. Röling 'Door onze waan is de arme wereld op weg naar de hon gersnood en de rijke naar de nucle aire ondergang'. Zou voortgaan op deze weg de instemming van Chis- tus kunnen hebben? Rotterdam A. P. de Winter Ouderrecht Uit de troonrede: *Een voorstel is In voorbereiding, de leeftijd van meerderjarigheid te verlagen tot 18 jaarWat daarop volgt, namelijk en in verband daarmee de financiële verplichtingen van ou ders Jegens hun meerderjarige kin deren nader vast te stellen' had weggelaten kunnen worden, want het is toch vanzelfsprekend, dat de financiële verplichtingen van ou ders Jegens hun meerderjarige kin deren niet veranderen door verla ging van de grens voor meerde ja righeid. Het zou Immers een grove onrechtvaardigheid zijn, 18-plussers te onttrekken aan de ouderlijke macht, maar de ouders wel geheel of gedeeltelijk aansprakelijk te stellen voor het doen en laten van die kinderen. Als de regerende partijen met het oog op de volgende verkiezingen de jeugd willen paaien, laten ze dat dan doen met fatsoenlijke midde len. Leidschendam J. E. Maas Gerechtigheid In Trouw/Kwartet van 18 septem ber haalt ing. Toot in zijn ingezon den brief over dr. Muller de woor den aan uit Matthëus 6: zoekt eerst het Koninkrijk Gods, maar hij ver geet dat Jezus daaraan toevoegt: en Zijn gerechtigheid. Voor mij zit daor de moeilijkheid. Wat is die ge rechtigheid? De profeten getuigen in het Oude Testament tegen hen, die gerechtigheid niet betrachten. Zie onder andere Jesaja 5 vers 8 tot 25. waarin we lezen: De heilige God wordt geheiligd door gerechtigheid. Is die gerechtigheid niet juist ook een rechtvaardige wereldorde? Ik vraag maar en denk: éls we die gerechtigheid niet betrachten, zul len we misschien wel eens bezorgd moeten zijn over voedsel en kle ding. Dan zal ons dat alles niet worden toegeworpen. Paterswolde mevr. G. A. Camphuis-Tierson Doop (4) Onze auto (9) Wie is toch wel die kleine man. die allen zo nodig hebben bij het ver dedigen van hun eigen auto? Hij is o.a. de onmisbare lieveling van de WD en van allen die zich het gebruik van een eigen auto kunnen veroorloven. Maar wie is hij toch eigenlijk? Hij is een stroman. De werkelijke kleine man en kleine vrouw onderhouden hun communi catie door middel van het openbaar In zijn ingezonden stukje over de doop (Trouw/Kwartet 18 septem ber) zegt de heer J. Pasveer dat 'meer dan dertig miljoen baptisten en alle Pinkstergroeperingen met beslistheid de zuigeldngendoop af wijzen. Hij suggereert dat aanvaar ding van de kinderdoop de grond oorzaak kan zijn van het leeglo pen der kerken. Het groot aantal van baptisten en andere gelovigen, die dit In hun leer opgenomen heb ben, is beslist niet het bewijs dat zij het bij het rechte eind hebben. Door de kinderdoop af te wijzen, dragen de ouders minder geestelij ke verantwoording voor hun kinde ren: dat is de weg van de minste weerstand. En deze weg wordt graag bewandeld. De mens in het algemeen wil zijn rust hebben en bijzonder bij het inspannen voor geestelijke zaken. Misschien is dat de oorzaak dat deze groepen zo groeien. Rhenen-De Steeg J. L. Korff 'Ik rook al bijna een half jaar niet meer Dit (cynische) bijschrift zet de redactie van 'Rond de Marcuskerk', het maandblad van de hervormde Marcuswijk te Delft, bij boven staande tekening. Deze diende als illustratie bij een artikel van ds. J. F. van Woerden die een soort van pastorale begeleiding bepleit van gemeenteleden die bezig zijn met roken op te houden. Zelf is hij al met roken gestopt, zij het niet zonder moeite. Hij schrijft: 'De eerste keer dat ik een preek maakte zonder sigaretten, vrat ik naar schatting 140 stuks van die rommel (pepermunt en drop, red.), een proef die mijn maag gelukkig doorstond'. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Tijdens een ceremoniële kerkdienst in de Tho- maskerk in Amsterdam is de (Nederlandse) 'Military and Hospi talier Order of Saint Lazarus of Jerusalem' opgericht. Het betreft hier een eeuwenoude orde, die in tal van landen bestaat, maar die in ons land nog geen arbeidsveld had gevonden. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Ds. Mak Azn. uit Hengelo is gisteren gekozen tot praeses van de general synode van de gereformeerde kerken. Hij volgt dr. H. B. Weyland op die moest aftreden omdat hij per 1 fe bruari actuarius (synode-secretaris) wordt. Ds. Mak is 47 jaar. Hij zat reeds in het moderamen van de synode als tweede scriba. Hij werd in 1951 predikant en stond voordat hij in 1962 naar Hengelo kwam, te St. Jacobiparochie, Roden en te Maas sluis. Voor de verkiezing van ds. Mak was maar één stemming nodig. Het duurde langer voordat een vierde moderamenlid gekozen was. Haast zou voor het eerst een niet-predi- kant en een vrouw haar intrede in het synode-moderamen hebben ge daan, maar bij de derde stemming werd toch ds. H. van Ben them uit Middelburg gekozen met 39 stem men, tegen 32 stemmen voor dia ken mevrouw drs. G. J. Lassing- Ridderbos uit Oostzaan. Het moderamen bestaat verder uit ds. G. van Halsema uit Bolsward en dr. B. Rietveld uit Den Haag. Ds. Mak heeft in Hengelo een wijk van een kleine duizend mensen. Hij vertelde dat hij als het even kan wil blijven preken en wat katechi- Ds. C. Mak Azn. seren, maar dat hij verwacht zijn meeste tijd aan het synode-praesi- diaat te zullen moeten geven. vervoer. Als zij niet in staat zijn een station, bus- of tramhalte te bereiken al lopende, dan zijn er altijd nog taxi's. Het gebruik hier van is toch vele malen goedkoper dan het gebruik van een eigen au to. Laat het toch uit zijn met dat sentimentele gezanik over de kleine man. Kom er toch eerlijk voor uit. dat het uiteindelijk bij u gaat om het bereiken van een beschermende situatie voor de beter gesitueerde. Het ls een goede raad voor ieder een: Loop toch zolang je hiertoe nog ln staat bent. Alkmaar M. C. Sweers Topsalarissen (1) Volgens premier Den Uyl heeft de verhoging van de ministerssalaris sen eigenlijk weinig te betekenen en blijven deze salarissen achter bij de verhogingen, die elders gegeven worden. Zijn salaris bedraagt nu ruim f 5000 netto per maand, waaruit de heer Van Meekren voor de AVRO-tv concludeerde: dus on geveer 5 maal het minimum loon. 'Inderdaad', antwoordde de heer Den Uyl, 'daar komt het wel op neer'. Het was jammer, dat hiermee het gesprek over dit onderwerp was afgelopen. Want het is natuurlijk niet waar, dat de ministerssalaris sen totaal netto zo ongeveer 5 maal het minimumloon bedragen. Het salaris is slechts een deel van de beloning. Daar komt nog een ruime onkostenvergoeding bij en een bij zonder riante pensioen verzekering. Welvaartsvast. Het zou bijzonder interessant zijn eens precies uit te rekenen, wat deze heren ln werke lijkheid verdienen. In elk geval meer dan de heer Den Uyl liet voorkomen. Wellicht komt 15 20 maal het minimumloon dichter bij de waarheid. Amersfoort Joh. F. Mulder Topsalarissen (2) Van harte onderschrijf ik het com mentaar van zaterdag ji. betreffen de de pensioenen van onze politie ke functionarissen. Maar wat voor mij veel erger en laakbaarder is dat onze politieke voormannen uit de A.R.-partij en het C.N.V., die jaren lang zo'n stempel hebben gedrukt op sociale zaken, denk aan Rool- vink en Boersma, juist hieraan hebben meegewerkt en ervan mee profiteren. Heeft dit iets te maken met christelijke politiek? Ik dacht van wel. maar laten Roolvink, Boersma en Aantjes dit zelf maar invullen. Ik daag hierbij deze drie heren uit openlijk in Trouw te pu bliceren wat zij totaal aan pensi oenvoorzieningen hebben opge bouwd. Amersfoort U. de Kleine De Nederlandstalige afdeling, wil oecumenisch sociaal-maatschappe lijk werk doen. De orde, die voorlo pig vijftien leden telt, heeft twee predikanten in haar midden, die de kerkelijke plechtigheid leidden: ds. Barthold van Ginkel (Amsterdam) en Rev. W. B. Andrews, verbonden aan de Engelse Zeemonskerk te Rotterdam. Lepra-bestrijding Na de instituering van de orde in Nederland werd dr. D. L. Leiker, als vertegenwoordiger van de Neder landse Stichting voor Leprabestrij ding. een cheque van 5000,- aan geboden, als inzet van een finan ciële actie, die de orde zich ten doel stelt om mee te helpen medi sche nood te lenigen in het konin krijk Bhutan, in het Himalayage- bied. De Engelse Leprosy Mission heeft de Nederlandse stichting op dit project attent gemaakt. De Engelse Lepra-zending is een internationaal zendingsgenoot schap, dat interkerkelijk functio neert en de steun geniet van tach tig kerken en zendingsgenootschap pen. Kruistochten De Orde werd tijdens de oprichting van de Nederlandse tak vertegen woordigd door de groot kanselier Chev. J. Amato-Guano, uit Malta. Hier bevindt de hoofdzetel van de internationale organisatie zich. De orde ontstond ten tijde van de kruistochten. Bij de val van St. Jean D'Arce werd de orde verdre ven en vestigde zich in Europa. In de loop van de eeuwen ontwikkel den zich min of meer autonome delen van de Orde ln Italië, Spanje en Frankrijk, aanvankelijk voorzien van de rooms-katholieke signatuur. Geleid elij kaan ontwikkelden zich de afdelingen in oecumenische zin. Hun werkterrein richt zich op de lepra-bestrijding, sociaal werk, be jaardenzorg. De Nederlandse com manderij zal zich in de eerste plaats bezighouden met bestrijding van lepra, welke ziekte, in Buthan slechts enige jaren geleden is ont dekt. Tijdens de constituerende kerk dienst werd gepreekt over 2 Konin gen 5 (vers 1-16) en Matheüs 8, vers 1 -4. De Nederlandse Orde wil landelijk werkzaam zijn. Het cor respondentie-adres is: prof. P. H. Pott, Boerhaavelaan 292 - Leiden. Ds. Mak, u staat bekend als een man van het confessioneel gerefor meerd beraad (CGB). Ziet u uw verkiezing als een positiekeuze van de synode? Ik hoop dat de moderamenleden niet via vleugels zijn gekozen maar dat diegenen gekozen zijn die de synode het meest geschikt acht om leiding te geven. Blijft u actief in het CGB nu u praeses bent geworden? Als bestuurslid van het CGB heb ik mij al teruggetrokken toen ik in mei in het moderamen van de synode werd gekozen, maar ik heb er geen bezwaar tegen om inciden teel bijdragen aan Credo (het maandblad van het CGB, red.) te blijven geven, boekbesprekingen bijvoorbeeld. Hoe ziet u de situatie in de gerefor meerde kerken? Ik dacht dot wij ln een wat moei lijk parket zitten. Wij moeten pro beren allemaal met elkaar terug te keren tot de eenvoud van de om gang met de Here God. Natuurlijk niet met de ogen dicht voor de problemen. Wij moeten onze doop beloften en onze belijdenlsbeloftén waarmaken. Daar niet mee romme len. Dat geldt voor predikanten, Van een onzer verslaggevers WILDERVANK-Ds. J. M. Mulder heeft per 1 november ontslag gevraagd als luthers predikant van Pekela, Wildervank-Veendam en Winschoten. Reden is het feit, dat een aantal gemeenteleden moeite heeft met zijn doopopvat- ting. Ds. Mulder heeft zich op 22 j. in de pinkstergemeente van Stadskanaal laten dopen op geloof door onderdompeling. Hij noemt deze doop de lo gische konsekwentie van een doopopvatting, die 'wel evangelisch, maar niet luthers' is, en die bij hem in jaren langzaam gegroeid is. Hij vindt het jammer, dat men het in zijn gemeenten niet lakonieker heeft opgenomen, want hij was graag predikant gebleven, maar de gemeenten en hij gaan overigens in goede harmonie uit elkaar. Het is hem nog niet duidelijk, wat hij zal gaan doen, maar hij hoopt wel weer geestelijk werk te kunnen gaan verrichten. door A. J. Klei In de fietsenstalling ontmoet ik Tjitse Baarda, eindelijk eens bruin. Was met geen stok op vakantie te krijgen. Hij blijkt er inderdaad twaalf dagen 'uit' te zijn geweest. We besluiten even door te praten in de kan tine. Hij heeft het druk met een feestbundel voor prof. Schippers. Gesprek moeilijk weer te geven, 't Kwam neer (we hadden eerder kontakt) op de relatie Schrift-geloof. En dat om 9 uur s morgens. Dit is een stukje uit dagboeknoti ties die dominee S. A. Boonstra. de universiteitspastor van de Vrije Universiteit ln Amsterdam, publi ceert in het VU-magazlne (lees dat blad!). Ik heb deze woorden met buitengewoon veel belang stelling en ook met enige opwin ding gelezen. Dit is informatie waar we wat aan hebben. Bij de VU zitten ze wel eens te zeuren over het verslappen van de band met de, in hoofdzaak gerefor meerd getinte, achterban. Ze heb ben geprobeerd daar wat aan te doen met gespreksavonden over moeilijke onderwerpen, zoals Ge nesis en ontwikkelingslanden, maar hier ligt de oplossing, door het VU-magazine op een presen teerblaadje aangebodenvertel 'onze mensen' over het persoon lijk wel en wee van de hooglera ren, vooral van de theologen (want we leven in een dominees land. nog steeds), en Je zult zien dat de band inniger wordt dan ooit. Ik kan de redacteuren Ben van Kaam en Kees Los van het VU-magazine dan ook niet luid keels genoeg aanmoedigen om op deze weg voort te gaan en ik wek dominee Boonstra krachtig op, zijn dagboek nog aanzienlijk uit te breiden. Dit laatste is niet zonder reden. De door dominee Boonstra ver strekte mededelingen zijn name lijk verre van volledig en volle digheid ls dringende eis. nu theo logen helaas geen 'Bladen uit mijn levensboek' meer publiceren en we voor treffende bijzonderhe den op andermans verhalen aan gewezen zijn. Professor Van Oos terzee heeft ons omstandig verteld hoe hij op vier-jarige leeftijd met veel succes domlneetje speelde, maar hoe komen we ooit aan de weet hoe het de kleine Baarda verging? Had de bovenmeester al in de gaten wat er allemaal in dat kopje stak? (Ik ben minder nieuwsgierig dan Nico Scheepma ker die ook wil weten of iemand als-ie alleen thuis is, het haakje op de w.c.-deur doet). We lezen dat dominee Boonstra de aanstaande professor Baarda in de fietsenstalling ontmoette. Niets op tegen, dat ls een eerbare plek. Maar waarom komt de heer Baarda op de fiets naar de VU? Heeft hJJ geen auto? Is hij be vreesd vooreen buikje? Moest zijn vrouw de wagen een dagje hebben? Is hij mlleu-bewust? Nog iets. We vernemen dat dr. Baarda gebruind is. Best, hij zal er fraaier uitzien dan ooit, maar wéér heeft hij dat bruin opge daan? In Schotland soms, in de tuin van de geleerde die als enige ter wereld Baarda's proefschrift kan begrijpen? Of gewoon in Zandvoort, lekker op het strand? Met voldoening lees ik dat de heer Baarda moeilijk op vakantie te krijgen is. Daarin voel ik me zeer met hem verwant, ik vind het ook altijd een heel gedoe en ben blij als ik weer thuis zit. Maar de voldoening hierover ver bleekt bij de voldoening over het feit dat de heren Baarda en Boonstra des ochtends om negen uur reeds over de bijbel en "t geloof aan de gang zijn. We mo gen blij zijn dat dominee Boon stra de tijd erbij heeft vermeld en ik zal uitleggen waarom. Straks moet dr. Baarda weer op het mat je van de gereformeerde synode komen omdat dominee Hegger en diens medestanders menen dat hij ketterijen aan de studenten ver koopt. Welnu, zal heel het hoog eerwaard gezelschap na lezing van dit VU-magazlne niet tot de over tuiging komen dat een man die bij 't krieken van de dageraad duikt in de relatie Schrift-geloof (deze omschrijving is eigenlijk niet erg duidelijk, je hebt ook Schriftgeloof als één woord en dat juist zou volgens de bezwaarden bij Baarda niet geheel in orde zijn), dat zó iemand nooit erg ver- van het gereformeerde huis ver dwaald kan zijn. voor professoren, voor iedereen. Houd je aan het gegeven woord. En als je het moeilijk hebt dat vol te houden, wend je dan tot je kerke- raad. Dat zijn geen bloedhonden. Wij willen met elkaar werken naar een weg die verantwoord is. Daar bij mik ik op de bijstand van de Heilige Geest. Ik verwacht dat daar iets uitkomt. Wat wij nodig hebben is diep overleg om samen onze moeiten tot God te brengen. Ziet u de synode als representatief voor de gereformeerde kerken? Ik ontken niet dat er- een zekere selectie is: Van die mensen name lijk die dienstbaar willen zijn aan de kerken en ik hoop dat de synode zulke besluiten neemt dat ze over zullen komen. LUNTEREN De bezwaren die ter gereformeerde synode ingebracht zijn tegen het pré-adviseursschap van prof. dr. Kuitert zullen in de oktoberzittang behandeld worden. Dit werd gisteren bij de aanvang van de synodezitting meegedeeld door dr. H. B. Weij land- In de novemberzitting zal een dag worden uitgetrokken om te praten over de steun aan het anta-racisme program van de wereldraad van kerken en over de verhouding tot de Nederduitse Gereformeerde Ker ken in Zuid-Afrika. Het is de be doeling dat daarbij delegaties aan wezig zullen zijn van blanken en de niet blanke Nederduitse gerefor meerde kerken. LUNTEREN De gereformeerde synode heeft drs K. A. Schippers te Kampen benoemd tot lector in de ambtelijke vakken aan de theologi sche hogeschool aldaar. Dr.s. Schippers is 50 jaar. Hij was achtereenvolgens predikant te Sib- culo en te Ermelo, docent aan de theologische opleidingsschool te Se- roei op West-Irian en directeur van de Nederlandse gereformeerde Jeug draad. Sinds 1968 is hij verbonden aan de theologische hogeschool, waar hij belast is met de leiding van het katechetisch centrum. ALTERNATIEF Het afgelopen weekend waren wijj' in *het groene hart van Holland'! zoals dat heet. Iemand commenta rieerde cynisch: je kunt beter zeg-, gen: het betonnen hart, waaraan10 hij niet geheel ongelijk en niet,„ geheel gelijk had. We waren bij?J kinderen en kleinkinderen. Een on-,r verdeeld genoegen. Niet in 't minsl a ook omdat alles zo alternatief was De kleinzoons stonden ons al op t< wachten met verstolen blikken op° de koffer die we bij ons hadden K want we zouden overnachten. He eten dat we voorgeschoteld kregen-v deed me even denken aan wat 'd< i jongens in Indië' vaak zeiden: hedi hoeft niet weinig te zijn als he to maar lekker is. En dat laatste wajtï het, in de alternatieve keuken meiei een oneindige hoeveelheid busjes kruikjes, potjes en pannetjes er ts een olielamp boven de ronde eettag fel. De avond werd in gepast gezelligheid doorgebracht met ge sprekken, waarbij de buis die toclp allerlei bibberneigingen vertoond d dicht bleef. We moesten nog foto' se zien die gemaakt waren bij eer k feestelijke gelegenheid in de beien dende familie, van de kouwe kanin zogezegd. De sfeer loog er niet oiu&t Plotseling kwam het alternatiev f spel op tafel. Het heette Anti-Spiel rt Game en was een soort omgekeer I- Monopoly. Dit laatste was in he verleden vaak bij ons op tafel ge 'g weest en had vele avonden onz nazaten tot in het nachtelijk uujdi met rode konen bezig gehoudei d< maar bezorgde ons de laatste jare a? toch steeds meer allerlei soorte |e: katers. Nu was er het Anti-Mono b< polie! Dat intussen van de menere jtt van Monopoly niet zo heten mag,ir Ik liet me zelfs vertellen dat ie ki mand die het Anti-Game verkocbdt daarmee uitgesloten zou worde 5 van het voorrecht Monopoly te mo ir gen verkopen. Dit laatste dan wee,n geheel in de lijn van de monopohe lies. Al gauw werd mij duidelijk da^i dit alternatieve spel met gunste ok als: u mag nu een aanklacht indie d< nen, en dergelijke evenzeer verhitt uitroepen weet uit te lokken. H« bevredigde mij bovendien niet gne heel doordat ik ook bij dit sprra verloor, zoals vroeger bijna altij bij dat andere. Het enige voordei t van het Anti-spel is m.i. dat je aajer de praat raakt over allerlei toesta ntijf den. Enfin, zo ging het door. Oo ;ei het bed was alternatief en het g< ig wekt worden door kinderstemmer :s zou je er niet eens uit komen? E toen begon in een stralende da ul het leven opnieuw, maar daarove morgen. s1 NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hardenberg (tz.): Oosthoek te Gieten: te Monster: van Wier te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan: J. Oostei^,. broek kand. te Apeldoorn; te Alphef, a. de Rijn: D. Slagboom te Barei drecht. ;tfv h( Jgi dit Bedankt voor Den Haag Z.: H. c Graaf te Maarssen Vi, GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Groningen: J. W. V< weij te H. I. Ambacht: te Haarlem J. M. Kleppe te Woerden die b^( dankte voor Hoogvliet. Aangenomen naar Rotterdam E W. Hage te Oosterland; naar Niei werkerk: P. Honkoop te Kampen. GEREF. KERKEN Preebconsent: mevr. E. Sluis-Slu ij! J. J. Cremerplein 56'". Amsterdam U Beroepbaar: A. C. Grandia, Dom G1 62. Amstelveen. Beroepen te Westervoort: kand. C. Grandia, te Amstelveen die beroep heeft aangenomen. ith HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM-/DORDRECHT Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Posbus 101. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2