ucia, een lange zit van iextet tot waanzin-aria Twee modecollectiës met aandacht grote maten Antigone' /aard als de moeite experiment Publiek kan herstel van Nachtwacht zien r'i 1 11 Geen personeelsadvertenties voor Zuid-Afrika meer in VS Verschuivingen in top ministerie Volkshuisvesting Verwarring rond ziekenfondspremie Voor bejaarden Centrum '45 wil Volksunie laten verbieden lonflict tussen i «richters en luthanasie-bestuur Milieubewustheid onder huisvrouwen JAC praat morgen met burgemeester [)UW/KWARTET ZATERDAG 2 0 SEPTEMBER 1975 BINNENLAND PRH9 ne ior R. N. Degens lsle HEVENINGEN Dank zij Maria Callas is er een flink aantal opera's van Bellini en Donizetti er in het repertoire opgenomen. Zij had er de stem en de persoonlijkheid voor om de uiterst veel ias ende dramatische sopraanrollen acceptabel op de planken te zetten. Wat er dan verder omheen beurde was niet zo belangrijk. lde genoemde componisten is dat m 1 ook zelden om over naar huis ^schrijven. Hun opera's zijn ge- d op enkele succes-aria's en - ibles, zoals de waanzin-aria ie t sextet uit 'Lucia di Lammer- ior' van Donizetti. Die het gewei- doen op een bel-canto avond of een LP met 0 p era -h iglh-lights wordt het, wanneer ze als aarse krenten in een omvang- stuk operabaksel zitten dat je Iwongen bent tot de laatste hap consumeren. Want in die laat- hap zit nl. bij Lucia di Lam- rmoor die ene forse krent; de lanzin-aria. Bij de eerste uitvoe ring die de Nederlandse Opera stichting er donderdagavond in het Scheveningse Circustheater van gaf, was het weer een lange zit van het ene hoogtepunt (het sextet aan het slot van het tweede bedrijf) naar het andere (genoemde waan zin-aria). Even ter oriëntatie dit: het sextet barst los als Lucia haar huwelijks contract met de verkeerde geliefde getekend heeft. Op dat moment stormt de ware minnaar binnen het toneel staat dan vol met vrien den en verwanten en als bij toverslag vormt zich uit de aanwe zigen een vocaal sextet dat stokstijf met de gezichten naar de zaal, de gang van zaken gaat bezingen. Applaus ior André Rutten ÏTTERDAM De Toneelraad Rotterdam heeft vijf jonge Neder- idse regisseurs opgedragen ieder een voorstelling te maken en taar daarin bij te staan. De vijf noemen zich theatergroep Fact. rardjan Rijnders (36), die na 11 rechtenstudie de regie-oplei- ig aan de Theaterschool in Am- rdam volgde en al verschillende les gedaan heeft, leverde nu als rste in Piccolo in Rotterdam zijn ckstuk af, gemaakt op basis van [Okies' 'Antigone'. Hij gebruikte vertaling van Pé Hawinkels, die samen met Mira Rafalowicz be- rkte. is een eenvoudige, meestal hel en aantrekkelijke voorstelling staan, waarbij toch vraagtekens t kunnen worden, zeker door iici. Hij liet het koor, de wach- en de twee bode-figuren weg, de functie, die de ziener Tiresi- in de tragedie heeft, via een ïstgreep gedeeltelijk door Euridi- (Nelly Frijda) vervullen en hield der alleen de hoofdfiguren over: tigone, Ismene, Kreon. Haimon, speeld door Peggy Kropman, Ma ke Frijlink. Ad van Gessel, Hugo olsChijn. eerste verrassing levert de eelruimte op: niets dan een groot hthoekig tapijt met daarop twee iche stoelen. Ten tweede de kle- zoals die in ongeveer 1960 ixatie van een collega) sober- ndieus was in de betere kringen, n derde het spel: zakelijk-sober, et ingehouden hartstocht, die zich oslotte toch fel uit, zonder dat de Ifbeheersing echt verloren wordt. wordt zo duidelijk, dat Antigo- met een overtuiging het bevel n Kreon, heerser (dictator) over hene, negeert. Het wordt ook lidelijk, dat Kreon een starre, be- ompen denker is, die zich voor lelijke argumenten halsstarrig afsluit en zijn tekort aan inzicht pas toe geeft als hij bang is dat het hem zijn positie en zijn leven zal "kosten. Maar de motieven, waaruit Sofokles Antigone deed handelen zijn in feite verdwenen en het waarom van Kreons uiteindelijke ommekeer blijft, hoe helder die ommekeer ook zichtbaar gemaakt wordt, onduidelijk, omdat het voor hem angstaanjagende visioen van Tiresias (door Euridike als een droom verteld) binnen deze bewer king geen overtuigingskracht heeft. Daar komt opeens iets uit de Griekse mythologie te voorschijn, dat verder uit het stuk is verwij derd. Wat er gespeeld wordt het ge sprek tussen vader Kreon en zoon Haimon onder meer heeft dik wijls een verrassende actualiteit, maar blijft enigszins in de lucht hangen omdat de ideologische on derbouw verdwenen is en door niets vervangen. Toch blijft het als experiment aantrekkelijk en de moeite waard. En daarna barst in de zaal het eerste echte ovationele applaus los. Ditmaal voor Christine Deutekom (Lucia), Jan Derksen (haar broer), Roelof Oostwoud (haar ware gelief de), Jan Blinkhof (de opgedrongen partner), Pieter van den Berg (Lu cia's gouverneur) en Tine vzn Grootel (haar vertrouwde). Als Lucia de haar opgedrongen echtgenoot in bed heeft vermoord (dat gebeurt achter de schermen) komt zij de algemene vrolijkheid in de feestzaal verstoren: zij is waan zinnig geworden van verdriet. Met hangende haren en duidelijk buiten zinnen moet zij dan de langste en moeilijkste aria voor dramatische coloratuur-sopraan zingen. Op zich zelf is die aria een meesterstukje dat afgezien van de vreemde stem acrobatiek (of juist daardoor mis schien?) wel iets van de uitzinnig heid van Lucia weergeeft. Daarvoor moet de vertolkster behalve de no dige vokale techniek ook een sterke dramatische uitbeeldingskracht be zitten. Geloof Met alle respect voor wat Christine Deutekom vocaal-technisch pres teert vind ik dat haar uiterlijke presentatie van deze aria en van de Lucia-rol in het algemeen zodanig tekortschiet dat er niet in te geloven valt. En om Donizetti acceptabel te maken is een sugges tief overgebracht geloof in deze wel érg nodig. Regisseur Johnh Cop ley heeft daar ook niet veel aan kunnen doen. Maar wie geen knies oor wil zijn kan best van deze goed aangeklede (Allx Stone) en in mooie decors (Henry Bardon) spe lende voorstelling genieten. Afge zien van soms bijzonder ongelijk hobbelende ensembles had dirigent Carlo Pranci het geheel aardig in de hand, daarbij gesteund door een slagvaardig spelend Amsterdams Philharmonisch Orkest. Wie van jubilea houdt: de voorstel ling op 26 september in Amsterdam is precies 135 jaar na de première. Verder wordt het opgevoerd in Scheveningen vanavond. Amster dam (24 en 29 september en 1, 5 en 7 oktober), Heerlen (22 september). Utrecht (9 oktober), Rotterdam (13 oktober) en Tilburg (15 oktober). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het 'verdoeken' en hechten van de door mes- sneden ontstane kerven van de Nachtwacht zal voor een groot deel in de Nachtwachtzaal van het Rijksmuseum gebeuren. Het museum zal de bezoekers de gelegenheid bieden de her stelwerkzaamheden te volgen, doorgaans in de middagpauze, tussen twaalf en twee uur. Om dit mogelijk te maken wordt maandag een tijdelijke wand in de zaal aangebracht, die de ruimte in tweeën deelt. In deze wand worden vijf grote ruiten aangebracht, die uitzicht geven op de werkruimte. Tegelijkertijd zullen er in het zaaltje voor de expositieruimte tijdelijke strips worden aangebracht, waarop in woord en beeld de voortgang van de restauratie wordt verdui delijkt. OP VLONDER Bouw van de scheidingswand en inrichting van de Nachtwacht zaal zullen een week duren. Na mens de gemeente Amsterdam zal de heer B. Haak, adjunct directeur van het Amsterdams Historisch Museum, als adviseur optreden. Maandag 29 september wordt het schilderij uit de lijst genomen en met de verflaag naar beneden op een daartoe vervaardigde vlonder gelegd, waarna het sierraam wordt los gemaakt. Daarna begint het 'verdoeken*. In 1947 is voor de laatste maal nieuw linnen aan gebracht. Nadat dit verdoeken is gebeurd, zullen de messneden met behulp van linnen draad en een lijm- substantie worden hersteld. Is dat eenmaal gebeurd, dat wordt een nieuwe laag linnen met een mengsel van was en hars onder verwarming op de achterkant van het doek gehecht. Er is een verrijdbare werkvloer op komst, die het de restarateurs mogelijk maakt het doek overal gemakke lijk te bereiken. Teneinde de werkconditles zo gunstig mogelijk te maken wordt er ook een mobiele afzuig installatie geïnstalleerd. Tij dens de tweede fase zal het doek aan de voorzijde van de oude vernislaag worden ontdaan, dan worden geretoucheerd en van nieuwe vernis worden voorzien, Cristina Deutekom en Roelof Oostwoud in Donizetti's Lucia di Lamtnermoor. Van onze Haagse redactie DEN HAAG In de ambtelijke top van het ministerie van volkshuis vesting en ruimtelijke ordening zullen enkele belangrijke wijzigin gen worden aangebracht. Binnen kort valt de benoeming te verwach ten van ir. Th. Quné, thans direc teur-generaal van de ruimtelijke ordening, tot secretaris-generaal van het ministerie. Ir. Quené zal worden opgevolgd door Ir. S. Her wijer, die momenteel directeur-ge neraal voor de landinrichting en de visserijen van het ministerie van landbouw is. Ir. Quené (45) volgt als secretaris generaal mr. G. van der Flier op, die per 1 juni 1$76 met pensioen gaat. De nieuwe secretaris-generaal werd na zijn studie In Wageningen medewerker van de rijksplanologi sche dienst. In 1967 werd hij direc teur van deze dienst en in 1972 volgde zijn benoeming tot direc teur-generaal voor de ruimtelijke ordening. Ir. Herwijer (57) werd in mei 1954 directeur van de cultuurtechnische dienst van het ministerie van land bouw en in 1971 directeur-generaal voor de landinrichting. Ir. Herwijer heeft grote invloed op het ruimte lijke beleid voor het platteland. Van een verslaggever DEN HAAG Er is de afgelopen dagen verwarring ontstaan rond de publicatie van het ministerie van volksgezondheid over een extra re ductie van de ziekenfondspremie voor bejaarden. Veel ongehuwde bejaarden hebben door de publica tie de indruk gekregen dat zij met ingang van 1 januari 1976 juist een hogere premie moesten gaan beta len. De verwarring is ontstaan doordat in de publicatie het AOW-pensioen niet gesplitst was in 'ongehuwden en gehuwden'. Het ministerie van volksgezondheid en milieuhygiëne heeft meegedeeld dat ook voor on gehuwde bejaarden de hoogte van het gehuwden-pensioen geldt (mo menteel 11.730 per jaar) eventueel bij de vaststelling van de zieken fondspremie. Aangezien een onge huwde in feite een beduidend lager AOW-pensioen heeft, mogen zijn bijverdiensten hoger zijn dan die van een gehuwde. Bijvoorbeeld: een ongehuwde be jaarde met een AOW-pensioen van 8250 en daarnaast een pensioen van 1500 of van 3000 valt in de laagste categorie ziekenfondspremie (20.95 per maand). Van een onzer redacteuren NEW YORK De New York Times mag van de commissie voor de mensenrechten in de stad New York niet langer personeelsadver- Van een verslaggever OEGSTGEEST Organisa ties als de Nederlandse Volks unie en de zogenaamde Vi- kingjeugd zijn volgens pa tiënten en stafleden van het Centrum '45 in Oegstgeest (waar mensen met een oor logssyndroom worden ver pleegd) 'fascistisch en demo cratie ondermijnend.' In een brief aan premier Den Uyl vragen zij de regering dergelijke organisaties te ver bieden en te vervolgen. Vol gens het centrum moet mi nister Van Doorn de media opdragen geen aandacht meer te besteden aan bijvoorbeeld genoemde verenigingen. De patiënten in het Centrum '45 hebben aan den lijve onder vonden waar onderschatting van een fascistische minder heid toe kan leiden, aldus de brief aan Den Uyl. BIECHT Tussen het bestuur 11 de Nederlandse vereniging voor ijwillige euthanasie (de 'zachte tod' voor ongeneeslijk zieken) en oprichters, het echtpaar Sybran- •Alberda, is een conflict ontstaan, t bestuur heeft bekendgemaakt mevrouw Sybrandy niet meer Wiens de vereniging mag optre- *L Zij zou gebruik maken van het estige van de vereniging om haar Roonlijke opvattingen naar bui- te brengen. 9 Jfevrouw Sybrandy heeft onlangs ar bestuursfunctie op medisch bies moeten neergeleggen. Het door Annemarie Lücker Deze week werden in Amsterdam twee collecties gtoond, waarvan de ontwerpers en de samenstellers rich in het bijzonder richten tot de groep van de grotere maten. De 'Resco' voorjaarscollectie van de firma De Rood uit Amsterdam gaat in de meeste gevallen tot en met maat 48, beginnend op maat 38. Er zijn veel modieuze wezig en er is wel degelijk rekening gehouden met het dat niet alleen vrouwen boven de veertig' jaar maat 46 zouden kunnen hebben. De stoffen zijn met zorg gekozen, de dessinering en de kleuren zijn zo danig in een model verwerkt dat 'gunstige' punten alle aandacht krijgen en de minder gunstige ge camoufleerd worden. Het is alleen jammer dat de modellen niet door grote maten getoond werden. Natuurlijk is een presentatie op kleinere maten aantrekkelijker, ft groeide haar boven het hoofd, maar het zou reëler zijn nu eens te al omdat ze als een soort SOS- «t fungeerde voor ernstig zieken stervenden in nood. fvrouw Sybrandy noemt het op- ■"■en van het verenigingsbestuur [evraagd 'een beetje triest', om- het het doel van de vereniging '.aid geen goed zal doen. Het jevoehten 'pamflet' over de mo- Ikheid, geneeskundige behande- ;n te weigeren, is volgens haar stencil van de vereniging. Toen i»og in het bestuur zat, is het bij feenden aan leden en aspirant- j? "fen toegestuurd. Het wijst zieken j 1 gezonden op hun rechten als 1 Wënt. Toen er een nieuw be- ;lid kwam, mocht het plotse- niet meer. aldus mevrouw -ndy. Zij en haar man zijn &ma als leden en oprichters van vereniging op eigen initiatief a wrgegaan met de verspreiding. j laten zien hoe een maat 44 er bij loopt in een chemisier met een vrij rechte rok met aangeknipte (mo dieuze) mouwen. De chemisier als thema, veel doorknoopjurken met een vage taille aanduiding in de vorm van een losjes gebonden ceintuurtje en verlaagde schouder lijn die verzacht is door lichte rim pelingen, wordt veelvuldig ge bracht. De stoffen zijn gevarieerd. Veel flannel, linnen en polyester. De zwart-wit dessins doen het goed, ze blijken zeer geliefd. Ze worden toe gepast in contrast-accenten, in grote en kleine coördinerende pa tronen en in geometrische motie ven. Flatteus zijn licht gerende hemdjurkjes met ingerimpelde hals lijn en ruim gerimpelde manchet ten met strik bandjes. Chinese houtje-touwtje-sluitingen. mao kraagjes en kimono mouwen blij ken. mits summier toegepast, ook grote maten goed te staan. I -1 1/c oraou. OlinnCrar P*P^TO Pff De getoonde avondkleding is op guowidi drie .Resco. modeilen na van "Tori Richard' uit Honolulu. De dessine ring van deze uitstekende modellen Is soms uitbundig (je moet wel erg van poezen houden, om er een op je avondjurk afgebeeld te hebben of véél avondjurken). Een regelrechte uitschieter is een Rokbf*06k witte rudmvallende jumpsuit, met gestrikt tunnelceintuurtje, waarop een zwart mouwloos vest gedragen KEUKELEN Een touringcar van jBf Amsterdamse onderneming is de nacht van donderdag op vrij- bij Breukelen gestolen. De fcuffeur was even gestopt om een Welschap af te zetten. Hij zelf had bus ook verlaten met achterla- van de sleuteltjes. Toen hij na h kwartier terug kwam, was zijn 3 H verdwenen. wordt dat alle kritieke punten ver borgen houdt. Er zijn lange geklede chemisiers met loopsplitten in de rok, waar iedereen die niet van bloot houdt op een prettige manier inzit. De echte blote halter jurk en hebben meestal een bijpassend jas je of een bolero. In ieder geval zijn deze goed door dachte avondkleren een grote aan winst voor de grotere maten. Zeker als tot nog toe de enige oplossing voor een avondje uit, de lange zwart fluwelen rok met de altijd nette witte bloes was. Het modehuis 'Joyeuse' uit de Ge- leenstraat in Amsterdam-Zuid maakt couture voor grote en moei lijke maten. Henk Kdkmeijer stelt zeer hoge eisen aan de stoffen waarvan de modellen verwerkt worden. De stoffen zijn exclusief, ze komen uit Frankrijk, Zwitser land en Italië. Alvorens te snijden, worden de stoffen 'gedecarteerd', rechtgetrok ken en voorgekrompen. Dit is een tijdrovend, maar zeer belangrijk werk. Het decarteren voorkomt het uitzakken en scheeftrekken van de maatkleding, iets wat bij grote maten door de grote vlakken natuurlijk sneller voor komt. Vorig jaar begon Joyeuse met maatconfectie van eigen huis. Bij de couture is het stofverbruik over vloedig en het grootste deel van de afwerking bestaat uit handwerk. De confectie is uitgekiend op stofver bruik, er is meer machinewerk, maar de stoffen worden wél voor- gekrompen dit seizoen. Alle combi naties, zoals mouwloze hessen, rok ken en blouses, maar ook deuxpie- ces en avondpakken zijn afzonder lijk geprijsd en ook in andere stof fen te bestellen. Mouwloze blouses en jurken kunnen altijd van een mouw worden voorzien. Dat grote maten best mee kunnen doen aan modegrappen, bewijst een voortreffelijk gemaakte licht klok kende rokbroek. Na veel schuiven en proberen vond Henk Kokmeijer de juiste coupe. Hele rechte rokken zijn niet te zien bij Joyeuse, de ruimere rok valt. in verband met opkruipen, beter bij het zitten. De capes van dit seizoen, met ca puchon of afknoopbare pellerine, staan ook maat 46 goed, mits per fect gemaakt. Vanzelfsprekend zijn ook de prijzen daar naar. (vanaf 550,- tot 1400,-). Andere details, in de vorm van grote mannendassen en veel mouw loze vestjes op bijpassende rokken komen regelmatig terug in deze collectie, die getoond werd door drie charmante manneqüins met maat 40 (ruim), maat 44 en maat 46. Tot onze spijt is in de bespreking van de nieuwe collectie van Max Heymans in de krant van gisteren een storende fout geslopen die het stuk moeilijk leesbaar maakte. Het grootste deel van deze bespreking herplaatsen wij daarom hieronder: 'Namen zoals 'Pladsir de France', 'Mon Nouveau Parfum' en 'Le Dlue de Paris', klonken aan de lopende band gedurende de presentatie van Max Heymans collectie. Het Parijse blauw, blauw in alle denkbare nu ances, was naast wit, zwart grijs en beige, de enige andere kleur in de perfecte collectie van mooie pak ken, capes en ensembles eh niet te vergeten prachtige cloches en hoe den. De schitterende stoffen, allen uit Frankrijk, spraken voor zichzelf: tweed, grijze flannel, veel ruiten, kashmir en zijden mousseline die vaak doorweven was met goud en zilverdraad. De pakken hadden meestal rechte en overslag rokken, iets over de knie, de jasjes waren kort en werden met smal cein tuurtje gedragen. Heymans had veel smalle ritssluitingen als slui ting aan jasjes en aan zakken. De Pastelkleurige voorjaarsjurken en deux-pièces uit de Resco-collec- tie. jassen en bijbehorende capes, veel driekwart en zeven-achtste, werden met bont of met onverwacht blauw gevoerd. Grijze ruiten werden ge combineerd met zwart witte pied- de-poule. Lange bijbehorende shawls met franje waren, gevoerd met een tegenkleur, overvloedig aanwezig. Er was een gebreid zwart aansluitend pak met een smalle rits, dat samen wordt gedragen met een grof gehaakt strakke muts en sjerp. Naast de rechte rokken wa ren er zwierige klokrokken, maar die waren gemaakt van hele dunne stoffen. Ragdunne jersey met een tijgerdruk werd gebruikt voor een superwijde klokrok met klein jasje en een gewikkelde turban. Bijna transparant waren de hooggesloten geklede jurken samen met lospan- diige overjassen van dezelfde stof ln zwarl of turquoise met goud en zilver; het toppunt van raffine ment. De Diffusion van Max Heymans, in enkele goede huizen te koop, zal in de speciale Heymans boutique van de Bijenkorf te vinden zijn. De collectie 1976 wordt uitgebreid met een serie zijden en katoenen jur ken. De pakken en de jassen, die getoond werden, zien er schitterend uit, ze hebben merendeels de lijn en de accenten van de couture. Ook hier blijft het kleurgebruik so ber. Ik teken zonder meer voor de klassieke witte blazer met ingewe ven zijden streep, op eenzelfde lan ge broek! tenties voor Zuid-Afrika opnemen. Deze advertenties bezitten een ka rakter van rassendiscriminatie en zijn daarom onwettig, zo heeft de commissie na twee en een half jaar procederen beslist. De commissie was van oordeel dat de aangeboden banen in Zuid-Afri ka niet open stonden voor ieder ras en dat zwarte burgers, die toch een aangebonden baan zouden krijgen het slachtoffer zouden worden van rassendiscriminatie in Zuid-Afrika. Het is voor het eerst dat adverten ties discriminerend worden ver klaard alleen op grond van de plaats, waar een vakature bestaat. Boven dien blijkt hieruit dat volgens het Amerikaanse legale systeem de krant verantwoordelijk"'is voor de inhoud niet alleen van de redactio nele pagina's, maar ook van de advertenties. Van een verslaggever AMSTERDAM Actieve leden van de Nederlandse vereniging van huisvrouwen zijn zich terdege be wust van de 'Club-van-Rome-pro blematiek' en willen op de hoogte blijven van de feiten. Zij zijn alge meen bereid om hun verbrulkspa- troon te wijzigen. De zorg voor het milieu lijkt daarbij een grotere rol te spelen dan dreigende schaarste aan energie, voedsel en grondstof fen. Dat zijn enkele conclusies uit de rapporten van discussiegroepen die zich vorig jaar in 98 afdelingen van de NWH bezighielden met het the ma 'Verwerven of versoberen'. De aanwezige bereidheid tot ver soberen wordt aanmerkelijk minder wanneer men meent dat dit tot meer werkloosheid zal leiden. Even eens verzwakkend inzicht in de breken van voldoende inzicht in de feitelijke samenhang tussen econ- mische factoren en de schaarste problemen. Als boosdoener op de weg naar meer selectieve consumptie worden herhaaldelijk reclame en mode genoemd. Het wordt moeilijk gevonden, de invloed daarvan ge heel te ontgaan. Er wordt een be roep gedaan op overheid, bedrijfs leven, consumentenorganisaties en vrouwenorganisaties om, afzonder lijk of samen, aan voorlichting te werken. AMSTERDAM Voorafgaande aan de bespreking, die het Jongeren Advies Centrum Amsterdam (JAC) op 27 sotember zal hebben met burgemeester Samkalden en verte genwoordigers van het openbaar ministerie, de politie en de afdeling jeugdzaken, zal dr. Samkalden zon- dagcohtend 21 september een JAC- delegatie voor een gesprek in zijn ambtswoning. Tot dit compromis kwam de burgemessters vrijdag middag met twintig stafleden van het JAC, nadat deze op het stadhuis een korte demonstratie hadden ge houden om een vroegere gespreks- datum da* 27 september af te dwingen Het JAC sloot op 10 september zijn deuren uit protest tegen de aan houding van twee van hui swegge- lopen minderjarigen op de stoep van het centrum. De arrestatie zou zijn gebeurd in strijd met de af spraak, dat de politie zich nabij het pand met actief met de opsporing van hulpzoekenden minderjarigen zou bezighouden. De staf wil nu zo spoedig mogelijk garanties, dat de politie voortaan uit de buurt van het centrum zal blijven. Pas dan zal de hulpverleüing worden hervat. In een brief aan Samkalden stelde het JAC hem er verantwoordelijk voor. 'onze klanten al die tijd in de kou staan' De burgemeester wees de demon stranten er op, dat het gesprek van zondagochtend echter niet tot de gevraagde garanties kan leiden. 'Die kuennen alleen woden gegeven als de andere bij de zaak betrokken instanties erbij zijn*, aldus dr. Samkalden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9