publiek wordt intolerant als het iets niet begrijpt LUSilL Angst en onzekerheid bevorderen intolerantie' Scheidsrechter Bart Ram: /KWARTET ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1975 BINNENLAND 17 Vovdt de Nederlandse bevolking minder olerant? De reactie van de bewoners van !en dorp als Stavenisse op de komst van »nkele honderden Surinamers naar hun [emeente wijst erop, dat er wel wat aan 'e verdraagzaamheid schort. De gastn rbeiders, Zuid-Molukkers, Surinamers: e worden allemaal niet direct met veel begrip en naastenliefde benaderd. Ook op andere terreinen lijkt (je toleran tie ons land te verlaten. Sommige tele visiepresentatoren kregen na een contro versieel programma honderden laster- en dreigbrieven (Mies Bouwman na 'Zo is het', Barend Servet na zijn shows, Aart Staartjes na de Stratemakeropzee-show en Hei-man Wigbold na zijn Achter het Nieuws-programma's over het optreden van Nederlandse militairen in het voor malige Indië). Op theologisch gebied zijn Nederlanders nooit erg verdraagzaam geweest. Maar sinds wanneer worden er vergelijkingen getrokken, zoals onlangs in een kerkblad, waar de gereformeerde studentenpredi kant dr. H. Wiersinga met Hitier werd vergeleken vanwege zijn afwijkende theologische opvattingen? In het verkeer gaan steeds vaker de vingers naar het voorhoofd en in de sport neemt de onverdraagzaamheid in het veld en op de tribunes hand over hand toe. cheidsrechter Bart Ram is een streng spelleider, itreng maar volstrekt eerlijk', zegt een sport journa- st over hem. Imdat ik weinig van voetbal afweet, vroeg ik deze Durnalist een paar dagen voor het interview dat ik iet Ram had, waarom deze scheidsrechter twee sei- oenen lang door voetballers en publiek zo intolerant behandeld. pij was streng en dat pik- n de spelers en het pu- ie{c aanvankelijk niet', irtelde hij me. 'Een heidsrechter die voor het >rst in de eredivisie fluit, ordt door de spelers, en jor het publiek altijd op de k roef gesteld. Ram had het %ngeluk dat er tijdens de reede wedstrijd die hij in eredivisie floot, de wed- ijd FC Utrecht-Telstar, ilusten op de tribune uit- aken. Sindsdien zeiden «Iers en publiek: als Ram imt, kunnen we lachen, et heeft lang geduurd eer am dit image kwijt was', ijdens de wedstrijd FC irecht-Telstar kende Ram ak voor het einde van het iel een strafschop aan Tel- ar toe. Dat vond het pu- iek in Utrecht een slechte slissing. Uit het fotoar- lief haalt de sportjourna- it een paar foto's. Ik zie >rden mensen die door af- ite,ringen heenbreken en litie te paard die op de nigte inslaat. Ram moest Ier politiebewaking het dion verlaten, 's Avonds izen televisiebeelden uit, it Ram de strafschop te- cht had toegekend. paar maanden later, jdens de wedstrijd Sparta- :lstar, deed Ram weer iets at het publiek niet goed- ond. Als dank kreeg hij limonadeflesje tegen jn hoofd. Hoewel men mvankelljk dacht dat Ram hersenschudding had igelopen. bleek het na on- irzoek in het ziekenhuis lemaal mee te vallen. Bhalve in Rotterdam en in trecht had Ram verder oeilijkheden bij Veendam, j Helmond Sport (waar hij nder politiebewaking naar trein moest worden ge- racht) en Bij MVV in aastricht. Het publiek locht Ram niet. En uit een enquête onder spelers in het betaalde voetbal bleek dat zij Ram één van de slecht ste scheidsrechters vonden. Is Ram geen goede scheids rechter? Ik vroeg het aan de sportjournalist. 'Hij fluit goed', zegt hij. 'Maar hij treedt zeer gedecideerd op. Een strafschop is een straf schop. Punt uit. Het is een onkreukbare scheidsrechter, maar hij mist gevoel voor humor'. Hetze Een paar dagen later zit ik tegenover Bart Ram, een lange, blonde man met diepblauwe ogen. Hij zegt me dat hij het wel leuk vindt geïnterviewd te wor den door iemand die de bal len verstand heeft van sport. Ik begrijp zelfs dat het prima uitkomt dat ik Bart Ram geen sportjournalist ben. want een uitgebreid inter view heeft hij slechts één keer gegeven. Komt dat door de hetze die bepaalde kranten tegen hem gevoerd hebben, vraag ik. 'Na de wedstrijd FC Utrecht-Telstar is er inder daad een hetze tegen me gevoerd. Maar ik heb veel artikelen niet gelezen. An ders ga je er maar over nadenken en tobben. Ik heb aan geen één krant een interview gegeven. Ie dereen wilde een interview met me, maar ik heb bewust de boot afgehouden. Ik heb veertien dagen niet gefloten, de gemoederen moesten tot rust komen'. En sindsdien? Geen inter views meer? 'Ik zoek de pu bliciteit niet', zegt Ram. 'Na een wedstrijd wil ik best met een paar journalisten praten. Maar bewust de pu bliciteit zoeken, nee, dat doe ik niet. De beste scheids rechters zijn de scheidsrech ters over wie je weinig hoort:. Tijdens zijn eerste seizoen als A-scheidsrechter betaald voetbal stond hij teveel in de publiciteit. Het publiek had het op hem gemunt. Was hij nooit bang in zo'n groot stadion, zoals het Feyenoordstadion, waar tienduizenden mensen alle maal boos waren op één man in een zwart pakkie op het veld? Onbegrip 'Nee,', zegt hij 'echt bang ben ik nooit geweest. Ik concen treer me op het spel, ik sluit me af. Als ik bang zou zijn, zou dat niet zo best zijn, want dan zou ik andere waarnemingen gaan doen. Dan zou ik om de gemoe deren te kalmeren de thuisclub moeten bevoorde len. Ik moet er als scheids rechter immers voor zorgen dat het recht zijn loop krijgt'. Toch erkent Ram dat er soms wel eens even tjes 'iets door je heen gaat'. Het publiek kan soms onge looflijk intolerant zijn ten opzichte van een scheids- rechter. Hoe komt dat? Limburgse voetbal in op mars is'. 'Ik vind het niet zo erg dat mensen hun agressiviteit op het spel afreageren. Ik vind het zelfs fijn voor ze. Als ik ze zo'n wedstrijd lang heb horen schreeuwen, en als het dan een fijne wedstrijd is geweest, echt voetbal, geen schopperijen, dan heb ook ik een fijne middag ge had. Maar als ik fluit voor een speler die trapt inplaats van dat hij voetbalt, en het publiek gaat dan als een ra zende tekeer, dan vind ik datHet is een maat schappelijk iets, denk ik. Mensen aanvaarden het ge zag niet meer. Politiemen sen hébben het ook steeds moeilijker'. Oneerlijk De spelers ageren vaak te gen de scheidsrechter en ze hopen op luidruchtige steun van het publiek. Komt dat door de grote financiële be langen die er in het huidige professionele voetbal op het spel staan, vraag ik Ram. 'Ongetwijfeld', zegt hij. 'De spelers worden steeds into- leranter tegenover hun te genstanders'. Internationale ervaring als scheidsrechter heeft Ram nog niet. Maar hij was wel een paar maal grensrechter, en het viel hem op dat in bijvoorbeeld Hongarije een veel gedisciplineerder spel werd gespeeld. 'De sport- opleiding is daar heel anders. En het systeem. Maar dan komen we op het terrein van de politiek Van politiek zijn sportlieden nogal huiverig, schijnt het. Ik vraag toch even aan Bart waar hij de voorkeur aan geeft: de spelers in Honga rije die zeer strak aan het lijntje worden gehouden of de Hollanders die maling hebben aan gezag en van iedere beslissing een punt maken. Ram: 'De laatsten natuurlijk'. Zitten er tussen de kapita listische voetballertjes nu nog eerlijke, brave, toleran te spelers, vraag ik. 'Nee. Want als een trainer de opdracht geeft dat een speler een andere speler moet neerleggen, dan doet die speler dat. Ik geloof wel dat er spelers zijn die als zij voetballen vergeten dat zij om geld spelen. Die gewoon veel plezier in het voetbal len hebben, die enthousiast zijn en die ook ontzettend kwaad worden wanneer ze een keertje afgefloten wor den. Dergelijke spelers kun nen je op zo'n moment wel eens iets zeggen dat niet helemaal door de beugel kan. Ach, als scheidsrechter moet je je oren wel eens dichtdoen. Als er tenminste niet echt beledigd wordt Blijkt uit deze opmerking niet dat scheidsrechter Ram na twee moeilijke jaren de afgelopen maanden toch iets soepeler is geworden bij het uitdelen van straffen op het veld? Zo'n veronderstelling liet mijn informant-sport journalist tenminste horen. Ram: 'Nee. Een overtreding blijft voor mij een overtre ding. Daar fluit ik voor. Daar is niets aan veranderd. Ik fluit zoals ik twee jaar geleden floot, of zoals ik vijf jaar geleden bij de amateurs floot. Maar ik heb de afgelo pen twee jaar natuurlijk wel een brok routine gekregen. Uitgefloten Hoewel door het publiek menigmaal uitgefloten, hoe wel door de voetballers me nigmaal uitgescholden, is Bart Ram nooit bedreigd, heeft hij nooit lasterlijke brieven ontvangen, heeft hij nooit hinderlijke telefoon tjes gekregen. Misschien zijn de toeschouwers van een voetbalwedstrijd toch iets toleranter dan bijvoorbeeld die vele Nederlanders die zo vaak na een televisiepro gramma hun onrust hebben moeten tonen en die een Mies Bouwman, een Aart Staartjes of een Barend Ser vet wekenlang met honder den brieven en telefoontjes bestookt hebben. Of zoals Ram zegt: 'Op de tribune schreeuwen ze twee uur en dan is de agressie eruit'. itement is deze keer samengesteld Jan Brokken en Cisca Dresselhuys Dick Ketting In het verkeer: vingers naar Ram: 'Ik geloof dat het pu bliek bij een voetbalwed strijd over het algemeen wel tolerant is. Maar het wordt intolerant wanneer het iets niet begrijpt. De toeschou wers zien wel zo'n beetje wat er op het veld gebeurt, maar het fijne zien ze er niet van. Als ik na afloop van de wedstrijd met ie mand uit het publiek na praat, en ik vertel hem waarom ik op een gegeven moment floot, kan hij er meestal wel begrip voor op brengen. Maar dat begrip ontbreekt op de tribune. het voorhoofd Vooral wanneer het om overtredingen in het straf schopgebied gaat, kan het publiek razend worden. Dat wordt ook door de spelers uitgelokt. Wanneer ik voor een overtreding in het straf schopgebied fluit, kan ik er zeker van zijn dat ik elf spelers om me heen krijg. De spelers speculeren dan op de steun van het publiek. Ik probeer in zo'n geval de bal zo snel mogelijk op de stip te krijgen. Maar dat is niet eenvoudig. In Duitsland en Engeland reageren spe lers sneller. Alles gaat er sneller. In Nederland. Hol landers bemoeien zich nu eenmaal overal mee. Een Hollanders staat op zijn strepen'. Op zo'n moment schijnt het publiek dol te worden. 'Ja, dan komt alle agressie eruit. Ach ja, mensen werken een hele week. en op zo'n mid dag wordt de uitlaatklep even opengezet. Je ziet het, hè. Hoe meer sores, hoe meer publiek. In Limburg bijvoor beeld, waar de werkloosheid groot is. En hoe meer pu bliek, hoe beter het voetbal. Het is niet toevallig dat het ITRECHT 'Er is niet veel deskundigheid op het gebied van de intolerantie, len heeft nog nooit een grootscheeps onderzoek ingesteld naar wat onverdraag- eid nu eigenlijk is, waardoor ze veroorzaakt wordt en bij wie ze voornamelijk oorkomt. Ik denk dat dat komt, doordat het begrip niet erg duidelijk is. te weten natuurlijk wel aar het zo ongeveer om iat, wanneer we het over ilerantie en intolerantie ebben, maar om nu precies an te geven wat er wel en iet onder valt, is klaarblij- elijk niet gemakkelijk, aar goed, wat we in ieder eval wel weten is de kern an de zaak: we spreken intolerantie wanneer en groep A een groep B eroordeelt, omdat deze an- ere opvattingen, een ander edrag, een andere huids- leur of andere eigenschap en heeft. Verder weten we. thans vermoeden we zeer terk, dat intolerantie in de and gewerkt wordt door ngst en onzekerheid', rofessor dr. P. Thoenes, oogleraar sociologie aan de niversiteit van Utrecht wil est wat gedachten over to- rantie en intolerantie wijt, wanneer hij maar ooraf mag zeggen, dat het oor het merendeel persoon- jke ideeën zijn, die niet iet bestaande onderzoekin- m of hard cijfermateriaal estaafd kunnen worden. ekerhedén at neemt niet weg. dat hij ersoonlijk nogal wat nage- acht heeft over dit onder- erp, waardoor hij toch tot epaalde uitspraken "durrt te omen. ïk geloof heel sterk, dat in tolerantie vrijwel altijd ge paard gaat met angst, onze kerheid. een gevoel van be dreiging en het wankelen van bestaande zekerheden. Je ziet in de geschiedenis perioden, waarin de toleran tie groter is dan in andere tijden. Wanneer mensen zich op hun gemak voelen, zijn ze geneigd anderen ge makkelijker te aanvaarden, ook wanneer dezen afwij kende opvattingen hebben. En wanneer voelen mensen zich op hun gemak? In het algemeen zou ik zeggen: in een periode dat de doelein den. die de maatschappij zich stelt. verwezenlijkt kunnen worden. Om een voorbeeld te noe men: na de oorlog kende óns land een tijd van we deropbouw. Dat was een pe riode, waarin de maatschap pij de doelstellingen, die zij zich had gesteld, kon reali seren. Iedereen was het er toen wel over eens. dat deze wederopbouw nodig was. In zo'n tijd voelen de mensen zich niet onzeker en ang stig: ze weten waarmee ze bezig zijn. ze voelen zich zeer eensgezind en kunnen dan wel een stootje hebben wat de omgang met en het verdragen van andersden kenden betreft. In een tijd als de onze. ligt dat heel anders Wij zitten nu ln een periode van een ingrijpende heroriëntatie op allerlei gebied. Dat betekent, dat oude waarden en zeker heden van hun voetstuk val len om plaats te maken voor nieuwe overtuigingen, die nog niet uitgekristalliseerd zijn. Veel onzekerheid dus. En niet iedereen kan het aan om zonder zekerheden te moeten leven. Daarom ver zetten bepaalde mensen zich met hand en tand tegen het afbrokkelen van hun zeker heden, waarbij ze degenen, die aan die waarden tornen of twijfelen, volstrekt ver oordelen', aldus professor Thoenes. Twéé vormen Volgens hem zijn er twee soorten intolerantie: de ene, waarbij men zegt: we zijn bezorgd over jullie, anders denkenden, wij voelen ver antwoordelijkheid voor jullie en daarom proberen we jul lie te veranderen: de andere komt voort uit een zich di rect bedreigd voelen in het eigenbelang. De eerste vorm (die vqn het zich uit bezorgdheid verzet ten tegen de ideeën en de manier van leven van ande ren) komt nogal vaak voor bij ouders, die hun kinderen veroordelen; de tweede vorm (die van de angst voor schade aan het eigenbelang) ziet men bijvoorbeeld op het ogenblik, nu her en der zo veel verzet blijkt te bestaan tegen de komst van Surina mers naar ons land. Men ziet in deze mensen vooral een bedreiging van de toch al beroerde woon- en werk situatie in Nederland. Is onverdraagzaamheid ei genlijk een typisch mense lijke eigenschap, die we nooit kwijt kunnen raken? Professor Thoenes: 'Ik ge loof niet erg in de opvat ting, dat bepaalde deugden of ondeugden onlosmake lijk aan het menszijn ver bonden zijn. Daarvoor heb ben we teveel voorbeelden gezien van mensen, die on der plotselinge andere om standigheden, over heel an dere eigenschappen bleken te beschikken, dan men daarvoor gedacht had. Ik geloof veel meer in de in vloeden van opvoeding, mi lieu en omstandigheden. Ik denk, dat de mens an- sich best ruim kan zijn, maar dat hij door invloeden van buitenaf kan verande ren in een intolerant, be krompen wezen. Zijn er bepaalde omstandig heden of stromingen, die het ontstaan of verergeren van intolerantie in de hand werken? Professor Thoenes: 'Volgens mij zijn er twee hoofdstro mingen aan te wijzen, die van invloed zijn op het ont staan van Intolerantie. Dat is het christendom als open baringsgodsdienst en de op komst en werkwijze van de massamedia. Ik zal dat pro beren nader te verklaren: een openbaringsgodsdienst als het christendom draagt altijd het grote gevaar van een st.uk intolerantie in zich, omdat men hierbij uitgaat van één centrale, absolute Prof. dr. P. Thoenes waarheid, die van bovenaf geopenbaard is. Dit houdt onherroepelijk in, dat alle mensen, die niet in deze ene ware openbaring geloven, fout zijn en dus bekeerd moeten worden van hun zondige levenswandel. De andersdenkenden worden hier dus (onder de noemer van: wij zijn verantwoorde lijk voor jullie eeuwig heil en daarom moeten we jullie bekeren) veroordeeld om hun afwijzen van de open baring. Ik kan mij voorstel len. dat christenen hun handelswijze niet als intole rant beschouwen, omdat ze zich gedreven voelen door een opdracht, maar in feite zijn ze natuurlijk wel intole rant bezig, wanneer ze an dersdenkenden niet in hun eigen waarde laten. Ik moet zeggen dat ik als buiten staander (ik ben humanist) altijd met een zekere ver wondering en ook wat me delijden kijk naar christe nen. omdat ik het christen dom een strenge godsdienst vind. een moeilijke opgave voor een mens. Toch moet ik zeggen, dat Nederland, dat altijd veel aanhangers van die openba ringsgodsdienst heeft gehad, zich. vergeleken met andere landen, nog altijd vrij tole rant heeft opgesteld in dit opzicht. Men heeft redelijk leren leven met die inge bouwde spanning die het christendom kenmerkt: na melijk de ene ware bood schap te bezitten en toch tolereren dat anderen deze boodschap niet aannemen. Overigens ls het niet alleen het christendom, dat een dergelijk stuk intolerantie in zich bergt; ook levenso vertuigingen als het com munisme en het fascisme kennen een sterke veroorde ling van andersdenkenden. Beide stromingen kennen namelijk ook een centraal punt, dat als de absolute waarheid wordt gepresen teerd (bij het communisme zijn dat de invloed van de staat en de gelijke verdeling van het bezit en bij het fascisme het ras). Ook hier worden andersdenkenden intolerant behandeld, omdat zij de absolute waarheid niet als zodanig accepteren. In de oorlog zat ik- in een kamp met zowel gerefor meerden als communisten ik heb toen ontdekt, dat de ze twee groepen mensen veel met elkaar gemeen hebben. De tweede belangrijke stro ming, die van invloed kan zijn op het ontstaan van intolerantie, is de werkwijze van de massamedia. Zij heb ben een grote bewustma kende rol gespeeld (iedereen kreeg immers opeens aüe el lende uit de hele wereld thuis voorgeschoteld), maar de vraag is, welke invloed dit heeft op de tolerantie van het publiek. De nieuws makers slijpen de zaken, die ze op de buis brengen, goed aan. Ze brengen alles nogal zwart-wit en steken daaarbij de beschuldigende ringer uit naar de kijkers: kijk eens, deze honger, die armoede is jullie schuld. Dat horen mensen niet graag en lk heb de indruk, dat zo'n beschul diging tot gevolg heeft, dat men 'zich bedreigd voelt en daardoor intolerant wordt ten opzichte van de groep, waarbij men. volgens de programmamakers in de schuld staat. Vrijblijvend Of dat nu moet Inhouden, dat je je altijd maar vrij blijvend moet opstellen, is een andere zaak. Ze vinden Inderdaad wel eens, dat ik soms te vrijblijvend rea geer. Ik vind wel. dat Je in bepaalde gevallen schuldi gen moet aanwijzen en dan moet je niet met zo'n dood doener aankomen als de maatschappij is de schuld', dat vind ik te vrijblijvend, maar aan de andere kant vind ik 'óok niet dat je Jan, Piet of Klaas rechtstreeks die schuld moet aanwrijven. Ik voel er dan meer voor instellingen te noemen, waarvan bepaalde mensen de gezagsdragers zijn'. Surinamers De laatste weken komt in ons land nogal wat intole rantie ten opzichte van Su rinamers naar voren. Waar uit is deze nu te verklaren? Toch niet alleen uit de huidskleur? Professor Thoenes: 'Die huidskleur op zichzelf is voor niemand een bezwaar. De mensen voeden zich door deze grote groep bedreigd, bijvoorbeeld in de werkgele genheid. We zitten ln ons land wat dat betreft al in een onze kere situatie, en onzekerheid kan, zoals ik al gezegd heb. tot intolerantie leiden. Het is best mogelijk dat net na een eerste felle schrikreac tie. straks toch tot een aan vaarding van de Surinamers komt. In feite zijn wij in Nederland natuurlijk onbe kend met het wat en hoe van de Surinamers. Het eni ge dat we af en toe van hen vernemen, zijn berichten in de krant, wanneer ze be trokken zijn bij een crimi nele aangelegenheid. Verder hebben we nooit iets van hen gehoord. Je zou eens moeten zien. hoe die afwij zende houding van veel Ne derlanders zou veranderen, wanneer ze opeens allemaal eerste prijzen bij bokskam pioenschappen zouden beha len'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17