Veelbelovend debuut OPEL-PREMIËRE 76! Het Jaar van de Kreeft FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Zwaluwen houden het voor gezien Doelmatige documentaire Prolongaties/reprises Kom vandaag nog kijken naar de nieuwe Opel Ascona. Nu première bij uw Opel-dealer. e Filmbeeldjes Opel Ascona, een nieuwe klasse van verfijnde techniek. Arbeiders Buitenlandse arbeiders Prijs incl. BTW af General Motors Continental S. A. Prijs- en specifikatiewijzigingen voorbehouden. TROUW/KWARTET VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1975 PS12/RH1 Reis naar verre zuiden staat voor de deur Van een verslaggever DEN HAAG Nu de mooie zomer voorbij schijnt te zijn, houden de zwaluwen het hier voor gezien. Zij ver zamelen zich op de draden, kabels, was lijnen en TV-anten- nes en gedragen zich zeer onrustig: ze kwetteren, vlie gen heen en weer en poetsen hun veren. Uit alles blijkt dat er voor hen iets groots staat te ge beuren: de lange reis naar het verre zuiden staat voor de deur. In Nederland ver blijven nu nog drie soorten zwaluwen: de huiszwaluw, de oeverzwaluwen en de boerenzwaluw. Alle maal zullen ze in de komende weken wegtrekken naar Afrika. Volgens de heer Speek, werk zaam op het Neder lands Vogeltrek station in Arnhem, gaat de trek dan linea recta naar Afrika, over België, Frankrijk, de Mid dellandse Zee, over kurkdroge woes tijnen en vochtige oerwouden. Uit een ringonder- zoek in 1972 en 1973 is gebleken dat de zwaluwen zeer ver zuidwaarts gaan. Met assistenten ringde de heer Speek op een grote slaapplaats in het riet bij Zevenaar negenduizend zwaluwen. De 'terugmelding* kwamen uit Lim burg, Oost-Frank rijk, het Rhónedal, Algiers, Niger en Transvaal. De verst melding kwam uit Kaapstad, hemels breed tienduizend i kilometer ver. De heer Speek schat 1 dat een zwaluw per jaar ruim honderd duizend kilometer moet vliegen om iu leven te blijven, voedselzoeken mi gerekend. Een on gelooflijke prestatie voor een dier dat maar een paar gram weegt. In Zuid- Afrika, waar nu de de vogels voor de lente nadert, gaan tweede keer in één jaar, het warme jaargetijde mee maken. in H huis. Adalen 31. Film van Bo Widerb over historische Zweedse staki 22 sept. Arnhem-Filmhuis. Scènes uit een huwelijk. Ingr Bergman's laatste en mi symbool-beladen film. De geh week in Amstendam-Tuschinski Den Haag-Metropool; Tilburg-C cago. Death in Venice. Film van Luch Visconti .over verval en dood Venetië, gebaseerd op Thon Mann's novelle 'Der Tod in Vei dig'. De gehele week in Amsterd Cine 'D'. ir is B 'f. 0 In het Shaffy-theater, Keiz gracht 324, Amsterdam, is een f zaaltje met zestig zitplaatsen i richt. De bedoeling is, dagelijks I halve zondag en maandag filmif vertonen, steeds om 20.30 plus] het week-end nachtvoorstellir om 24.00 uur. De programm wordt gemaakt in nauwe satt werking met Film InternatiiJ Fugitive Cinema en The Movie! Een paar maanden nadat 1 filmkeuring in Frankrijk werd J geheven wil 59 pet van de Frai hem terug, omdat een golf pornografie over de bioscol spoelt. Een en ander blijkt uitjj enquete van het weekblad Match. Maar een filmmaker is zeer gebon den, omdat hij veel geld nodig heeft ('Het Jaar van de Kreeft' ls overigens relatief goedkoop, hij heeft 750.000 gulden gekost) en als hij per se wil filmen moet hij vaak concessies doen.zodoende. Gegeven het feit dat 'Het Jaar van de Kreeft' Curiels eerste keus niet was, heeft hij er heel wat van gemaakt. Om te beginnen (of te eindigen) heeft hij aan de liefde tussen een establishment-man en een floddermeid, die bijzonder grof in de mond is doch een ingebouwd vrijheidsgevoel bezit, een lichtere en realistischer toets gegeven door het afschuwelijk slechte einde van de roman, een mengsel van 'Love Story', Turks Fruit' en een particu liere wraakoefening (meisje krijgt kanker en sterft) rigoreus te schrappen. Open einde Curiels film eindigt met het zoveel ste afspraakje dat geen voortgang en geen afsluiting vindt want zijn figuren kunnen geen echte re latie opbouwen. De vrouw ls dwars en pesterig, de man jaloers en be zitterig, er lopen altijd omstanders In de weg.kortom, het gaat niet. Men heeft het gevoel, dat Curiels sympathie aan de kant van de vrouw staat, hij heeft gepoogd in haar de spirit van de vrijheid te leggen, maar daarin gelooft men jammer genoeg niet zo hard, want het gevoel wil niet wijken dat ze haar zelfstandigheid alleen begeert omdat ze eigenlijk niet van die man houdt. Daarom komt echte misère, echt verdriet ook nauwe lijks aan bod: de film heeft wel een onderbouw, maar die is tegen draads. Geloofwaardig Goed, 'Het Jaar van de Kreeft' mag dan lang niet volmaakt zijn. maar Curiel is erin geslaagd mensen uit te beelden in wier manier van pra ten, in wier milieu en leven men grotendeels kan geloven. Dat is niet gering, want in Nederlandse films wemelt het doorgaans van ledepoppen, of ze zich nu al dan niet In seksuele bochten wringen. Natuurlijk spel Sommigen zullen het abrupt afhak ken van de vaak korte scènes niet mood vinden, maar het is wel func- door H. Wielek-Bérg Herbert Curiel (geboren in 1917), regisseur van de korte Nederlandse film De Aktivist' (1970) heeft zich met van alles en nog wat bezig gehouden: scenario's schrijven, filmrollen spelen, assisteren bij buitenland se filmproducties en het beleven van avonturen te land. ter zee en in de lucht. Concessies Van iemand die in zijn leven zoveel stof heeft opgedaan en bovendien büjk heeft gegeven van een sociale en politieke motivatie zou men ei genlijk verwachten, dat hij voor zijn speelfilmdebuut met iets zinni gere aankwam dan Hugo Claus' roemruchte ongelukkige-liefde-ro- man 'Het Jaar van de Kreeft'.en uit een interview met Cees van Ede in 'Vrij Nederland' blijkt dat hij zelf ook wel andere wensen had. tioneel: de onrust, de gefrustreerd heid en de onmacht die de verhou ding kenmerkt wordt er uitstekend door overgebracht. Zelden hebben Nederlandse acteurs zo natuurlijk gespeeld als in deze film: het 'toontje' ontbreekt ge heel. Willeke van Ammelrooy is bij zonder op dreef, zij doet ons verge ten dat ze eigenlijk te mooi is voor de rol. Van Rutger Hauer, Piet Römer, Bart Hamlnk en de kleine Sascha Hoffs valt overigens ook veel goeds te zeggen en hetzelfde geldt voor de muziek van Marian de Garrica. Herbert Cureil moet maar gauw een geheel eigen film maken: dat is hem best toever trouwd. Amsterdam-Cinerama, Saskia en Calypso; Amersfoort-Cinema I; Breda-Grand; Enschede-AIpha; Groningen-Camera; Haarlem-Lido; Hilversum-Rex; Tilburg-Harmonie; Utrecht-Camera; Den Haag-Apollo; Nljmegen-Scala; Delft-Delfia Eindlioven-Metropole; Arnhem- Rembrandt; Leiden-Trianon: Alk- maar-Victoria; Zwolle-De Kroon; Veendam-City; Bergen op Zoom- Roxy; Maastricht-Festival; Heer- len-H5; Dordrecht-Luxor; Deven- ter-Luxor, 18 jr. Willeke van Ammelrooy en Rutger Hauer in Het jaar van de kreeft. Het 'Amsterdams Stadsjour- naal', dat nog steeds kampt met ongewisheden inzake het subsi die, heeft in zijn vijfde afleve ring gebroken met een traditie, namelijk het inlassen van ge speelde scènes in een documen tair geheel. Ik ben daar blij om, want het beoogde vervreemdingseffect kwam' nooit goed over, er werd alleen maar verwarring gesticht. 'Arbei ders Buitenlandse Arbeiders' is vrij wel recht voor zijn raap (er wordt alleen door middel van prenten endg historisch verband gelegd tus sen gekolonialiseerde volken en gastarbeiders) en in zijn beperkt heid van zeventien minuten wel halfweg doelmatig, dunkt me. Veel aandacht wordt besteed aan het lot van illegale arbeiders, die zijn overgeleverd aan koppelbazen. Of de Nederlandse arbeiders er door zullen worden opgewekt om de collegialiteit met hun buitenlandse collega's te versterken waag ik te betwijfelen, maar wel zou het kun nen zijn dat gastarbeiders er een steun in vinden om te gaan protes teren of demonstreren als hun on- recht wordt aangedaan. 'Arbeiders Buitenlandse Ar beide is gemaakt in samenwerking het Buitenlands Arbeiders Kollt tief BAK, de Turkse Nederlan* Arbeidersvereniging HT1B en groep Marokkaanse arbeiders. 1 filmpje wordt gedraaid in filmhi zen, vormingsinstituten etcetera bovendien in een circustent het Zomertheater, dat een tourn maakt door de Amsterdamse bui ten. Proef voorstellingen vind plaats in het kader van het zoj naamde 'Projektiemurenplan'1 Stads journaal wordt op geregel tijden geprojefeteerd op een pern nent 'filmdoek', geschilderd op blinde muur. Catch 22. Een van de beste anti- oorlogsfilms die ooit zijn gemaakt. Geregisseerd door Mike Nichols, ge baseerd op het boek van Joseph Heller. De gehele week in' Amster dam, Studio K. Amarcord. Felliini's droom van zijn jeugd in Rimini. De gehele week in Heerlen, Tivoli. Brother can you spare a dime. Collage van de Amerikaanse crisis jaren in film en werkelijkheid van Philippe Mora. De gehele week in Amsterdam, The Movies. Les Enfants du Paradis. Romanti sche 'evergreen' uit 1945 van Mar cel Carné, met Arletty, Jean-Louis Barrault en Pierre Brasseur. De ge hele week in Amsterdam, Kriterion. Sacco en Vanzetti. Film van Giulia- no Montaldo, gebaseerd op het ge ruchtmakende proces in Amerika in de jaren twintig, waarbij twee on schuldige mannen ter dood werden veroordeeld. Vrijdag- en zaterdag nacht, Amsterdam, City 2. Citizen Kane. Klassieke film van en met Orson Welles. 18 september, O.C.C., Venlo; 23 sept. in de Peper bus, Purmerend; 25 sept. Filmhuis Alkmaar. Alle Turken heten Ali. Film van de zeer opmerkelijke Duitse cineast Rainer Werner Fassbinder over dis criminatie van buitenlandse arbei ders, gegoten in een menselijk lief desverhaal, 19 sept., Utrecht-S.S.R. Rien k signaler. Film van Yves Boisset over Frankrijks vuile oorlog in Algerije. 20 sept. Arnhem - Film- de wielbasis en spoorbreedte belangrijk zijn vergroot. 9 Bovendien heeft de Ascona staalgordel radiaaibanden met een sterke grip op de weg. De aërodynamica speelde bij de vormgeving van de nieuwe Ascona een grote rol. Dat ziet u niet alleen aan de strakke lijnen, dat merkt u ook aan het ekonomische rijden omdat de luchtweer- stand minder is geworden. Standaard Ascona- komfort: een verwarmde achterruit. Volgens traditie is ook deze Ascona weer verkrijgbaar met verschillende motoren van 60 tot 90 DIN-pk. Maar dat zijn dingen die uw Opel-dealer u zelf kan vertellen. Zoals ook over de fabrieksgarantie van een vol jaar zonder kilometer beperking. Ga naar hem toe. En test de nieuwe Ascona. Hij staat er voor! Vanaf 12.748,-. De nieuwe Ascona staat voor u klaar. In de showroom. Bij uw dealer. Een gloednieuw model, gebouwd op de traditie en sportiviteit van de Ascona die u al kende. Een wagen met een totaal nieuwe stijl. Maar behalve aan de buitenkant is ook aan het interieur alle aandacht besteed. 9 Zo heeft de Ascona aanmer kelijk meer zitkomfort gekregen, omdat hij een stuk breder is geworden. De achterbank heeft nu een breedte voor drie personen: dat betekent 9 ruimte voor vijf man! Ook de nieuwe schokbrekers geven een extra rij-komfort, omdat deze elk stootje soepel opvangen. Opvallend is ook de nog vastere wegligging van de nieuwe Ascona, omdat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 14